DECIZIE Nr.
119 din 9 februarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) teza întai din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 8 martie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Valentina Bărbăteanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Livia
Poenaru în Dosarul nr. 5.535/107/2008 al Curţii de Apel Alba Iulia
-Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele
Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
considerând că jurisprudenţa deja existentă în materie îşi
păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 5.535/107/2008, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Livia Poenaru într-o cauză având ca obiect
soluţionarea unui litigiu de contencios administrativ.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine
că, prin norma criticată, se restrânge dreptul persoanei interesate
de a solicita constatarea nelegalităţii unui „act administrativ
unilateral cu caracter colectiv". Limitarea posibilităţii
verificării legalităţii actelor administrative numai la
categoria celor unilaterale cu caracter individual este de natură să
îngrădească accesul liber la justiţie, părţile
interesate neavând la dispoziţie niciun instrument prin care s-ar putea
constata nelegalitatea unui „act administrativ unilateral cu caracter
colectiv".
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 4 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 sunt constituţionale, invocând cele statuate de
Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa referitoare la textul
de lege criticat.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 4 alin.
(1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004,
modificată prin Legea nr. 262/2007 pentru modificarea şi completarea
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007. Atât din motivarea
scrisă a excepţiei, cât şi din cuprinsul încheierii de sesizare
rezultă că obiectul excepţiei îl reprezintă doar teza întâi
a articolului menţionat, care are următorul cuprins:
- Art. 4 alin. (1) teza întâi: „(1) Legalitatea unui
act administrativ unilateral cu caracter individual, indiferent de data
emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces, pe
cale de excepţie, din oficiu sau la cererea părţii interesate.
(...)"
In opinia autorului excepţiei de
neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine
dispoziţiilor art. 21 din Legea fundamentală - „Accesul liber la
justiţie" şi celor ale art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
- „Dreptul la un proces echitabil".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea observă că s-a mai pronunţat asupra
constituţionalităţii prevederilor criticate din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, sub aspectul unor critici
asemănătoare celor formulate şi în prezenta cauză. Prin
Decizia nr. 342 din 17 martie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 276 din 28 aprilie 2009, sau prin Decizia nr. 944 din
25 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
646 din 1 octombrie 2009, instanţa de contencios constituţional a
respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate,
constatând că actele administrative unilaterale cu caracter normativ pot
fi supuse controlului de legalitate exercitat de instanţa de contencios
administrativ. In acest caz, controlul se realizează pe calea
acţiunii directe, separate, şi nu a excepţiei de nelegalitate,
care vizează, potrivit art. 4 alin. (1) din legea criticată, doar
actele administrative unilaterale cu caracter individual. Intrucât nu au
intervenit elemente noi, care să justifice reconsiderarea acestei
jurisprudenţe, îşi păstrează valabilitatea atât
soluţia pronunţată, cât şi motivarea care a stat la baza
acesteia.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 4 alin. (1) teza întâi din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004, excepţie ridicată de Livia Poenaru în Dosarul nr.
5.535/107/2008 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 9 februarie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu