DECIZIE Nr.
1161 din 6 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, ale art. 180 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale si ale Hotararii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea
operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul
public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit
legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile
Legii nr. 19/2000
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 839 din 12 decembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, ale art. 180 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea
operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul
public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit
legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile
Legii nr. 19/2000, excepţie ridicată de Iosif Iacob în Dosarul nr.
3.117/97/2007 al Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări
sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează completul de judecată
că la dosarul cauzei s-a depus o cerere de către autorul excepţiei, prin care
acesta declară că renunţă la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005, art. 180 din
Legea nr. 19/2000 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază cererea de
renunţare la excepţia de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.
Curtea respinge cererea formulată de autorul excepţiei,
întrucât excepţia de neconstituţionalitate este de ordine publică, prin
invocarea ei punându-se în discuţie abaterea unor reglementări legale de la
dispoziţiile Legii fundamentale, iar soluţia asupra excepţiei este de interes
general.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, ca inadmisibilă, deoarece, prin excepţia invocată, se
solicită interpretarea textului de lege.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.117/97/2007, Tribunalul Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005, art. 180 din Legea nr. 19/2000 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004, excepţie
ridicată de Iosif Iacob în cauza ee are ca obiect judecarea litigiului de
asigurări sociale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prin decizia de pensionare
contestată i s-a diminuat punctajul mediu anual şi, ca o consecinţă, cuantumul
pensiei. Această decizie a fost luată cu încălcarea prevederilor legale. Sunt
invocate, în susţinerea excepţiei, dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi art. 47
alin. (2) din Constituţie.
Tribunalul Hunedoara
- Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale consideră
că excepţia este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că textul de
lege nu încalcă, sub niciun aspect, prevederile constituţionale invocate, deoarece
prevederile legale indicate se aplică uniform pentru toţi cetăţenii care se
află în ipoteza normei criticate şi nu instituie privilegii sau discriminări
între aceştia.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie următoarele prevederi:
art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 privind
recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 119 din 7
februarie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 78/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie 2005; art. 180 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările
ulterioare; Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în
vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1
aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 1
octombrie 2004.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 4 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005: „Determinarea punctajului
mediu anual şi a cuantumului fiecărei pensii se face pe baza datelor,
elementelor şi informaţiilor din documentaţiile de pensie aflate în păstrarea
caselor teritoriale de pensii, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului
nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea
recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei
anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr.
19/2000."
- Art. 180 din Legea nr.
19/2000: „(1) La data intrării în vigoare a
prezentei legi pensiile de asigurări sociale de stat, pensiile suplimentare,
pensiile de asigurări sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei
anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de
pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.
(2) CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la
data intrării în vigoare a prezentei legi să determine punctajul mediu anual al
fiecărui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform
legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care
s-a dedus contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate, datorată conform
legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilită în condiţiile art. 80.
(3) Pensionarilor de asigurări sociale de stat ale
căror drepturi stabilite în perioada 1 ianuarie 1998 - 31 martie 2001 sunt mai mari decât un punctaj mediu estimat pentru persoanele ce se vor pensiona în
condiţiile prezentei legi, pe lângă punctajul mediu anual determinat conform
prevederilor alin. (2), li se atribuie şi acest punctaj mediu estimat, care se
are în vedere la operaţiunile de indexare şi recorelare.
(31) Se
exceptează de la prevederile alin. (3) pensionarii de asigurări sociale de stat
ale căror drepturi de pensie s-au stabilit pe baza salariilor din ultimii 5 ani
de activitate sau pe baza salariilor de până la data de 1 aprilie 1992. Acestor categorii de
persoane li se aplică prevederile alin. (2).
(4) Punctajul mediu estimat, prevăzut la alin. (3),
se calculează de CNPAS.
(5)Punctajul mediu anual şi punctajul mediu estimat
se pot corecta corespunzător recorelării prevăzute la art. 168 alin. (3)-(5).
(51)După
definitivarea procesului de recorelare, punctajul mediu anual al pensiilor
cuvenite persoanelor prevăzute la alin. (31) nu poate fi mai mic decât cel
calculat la data de 1 aprilie 2001.
(6) Cuantumul pensiilor se stabileşte pe baza
prevederilor art. 76, luându-se în considerare punctajul mediu anual sau
punctajul mediu estimat, după caz, ce va fi stabilit conform alin. {2), (3),
(5) şi (51)."
(7) In situaţia în care cuantumul pensiilor,
stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în baza legislaţiei
anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos."
Prevederile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi şi ale
art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
şi art. 180 din Legea nr. 19/2000, Curtea constată că, în realitate, criticile
autorului excepţiei se referă la modul de aplicare a acestor reglementări
raportat la situaţia sa, iar nu la conţinutul textelor de lege faţă de
prevederile constituţionale invocate. Ţinând cont că problemele de aplicare a
legii reprezintă un aspect ce revine competenţei instanţei de judecată, iar nu
instanţei de contencios constituţional, excepţia de neconstituţionalitate este
inadmisibilă.
Cât priveşte textele constituţionale invocate în
susţinerea excepţiei, Curtea reţine că acestea nu au legătură cu prevederile
legale supuse controlului de constituţionalitate, în cauză nefiind vorba despre
egalitatea cetăţenilor în faţa legii sau de dreptul fundamental la pensie.
De asemenea, în ceea ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004, Curtea constată
că, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, o hotărâre a Guvernului nu poate constitui
obiect al controlului exercitat de Curtea Constituţională.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, ale art. 180 din
Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea
operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul
public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit
legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii
nr. 19/2000, excepţie ridicată de Iosif Iacob în Dosarul nr. 3.117/97/2007 al
Tribunalului Hunedoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 noiembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta