DECIZIE Nr. 115 din 11 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 23 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public, exceptie ridicata de Costin Tugui in Dosarul
nr. 2.893/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal se prezinta, personal, autorul exceptiei, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita Curtii sa se
pronunte si asupra constitutionalitatii prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d)
din Legea nr. 544/2001, aratand ca in fata instantei de judecata a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate si cu privire la aceste dispozitii, fapt ce
nu a fost consemnat in incheierea de sesizare. In esenta, sustine ca
dispozitiile legale criticate sunt contrare dispozitiilor art. 31 alin. (1) si
(2) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca textul de lege criticat nu contravine
dispozitiilor constitutionale prevazute la art. 31, iar refuzul unei autoritati
publice de a da curs unei cereri constituie o chestiune de aplicare a legii,
care nu intra in sfera controlului de constitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.893/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public. Exceptia de neconstitutionalitate a fost
ridicata oral de recurentul-reclamant Tugui Costin in cadrul sedintei de
dezbateri din data de 13 noiembrie 2003, intr-o cauza civila privind judecarea
recursului impotriva Sentintei nr. 2.411 din 2 iunie 2003 prin care Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii de munca a
respins cererea reclamantului de obligare a paratei Administratia Prezidentiala
la eliberarea de copii de pe dosarul continand documentatia ce a stat la baza
primirii medaliei "Revolutia Romana din Decembrie 1989", conferita
reclamantului prin Decretul-lege nr. 110/1991. Ulterior, prin adresa
inregistrata la registratura generala a Curtii Constitutionale sub nr. 185 din
14 ianuarie 2004, autorul exceptiei precizeaza ca in cadrul aceleiasi sedinte
publice a ridicat si exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 12
alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001, fara insa ca acest lucru sa fie
consemnat in incheierea de sedinta de la acea data.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul se raporteaza, in
ceea ce priveste art. 7 din Legea nr. 544/2001, la prevederile art. 31 alin.
(1) si (2) din Constitutie, fara sa formuleze nici un argument din care sa
rezulte in ce consta neconstitutionalitatea textului de lege criticat. Cu
privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 12 alin. (1) lit. d) din acelasi
act normativ, autorul exceptiei nu invoca nici un text sau principiu
constitutional care ar fi infrant prin aceste prevederi legale.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, textul art. 7 din Legea
nr. 544/2001 fiind in acord cu prevederile art. 31 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat prevederile art. 7 din Legea nr. 544/2001, care instituie pentru
autoritatile publice obligatia de a comunica informatiile de interes public
solicitate de persoanele interesate, nu numai ca nu contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 31 alin. (1) si (2), ci, dimpotriva, sunt in
concordanta cu acestea, asigurand conditiile de punere in aplicare a dreptului
fundamental la informatie. Considera, de asemenea, ca garantarea dreptului
constitutional privind accesul la informatiile de interes public este avuta in
vedere de Legea nr. 544/2001 in ansamblul ei.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata deoarece textul de lege supus controlului de constitutionalitate
nu ingradeste accesul la informatie, ci stabileste in sarcina autoritatilor
publice obligatia de a raspunde in scris solicitarilor cetatenilor pentru obtinerea
unor informatii de interes public. Faptul ca in alin. (2) al art. 7 din Legea
nr. 544/2001 este prevazut refuzul comunicarii informatiilor solicitate nu este
echivalent, in opinia Avocatului Poporului, "cu posibilitatea legala pe
care ar avea-o autoritatile publice de a nu informa cetatenii, intrucat aceasta
posibilitate nu este prevazuta de lege". In continuare, considera ca
refuzul comunicarii informatiilor solicitate constituie o problema de aplicare
a legii, care nu poate fi supusa controlului de constitutionalitate, ci,
potrivit art. 22 din Legea nr. 544/2001, controlului instantei de contencios
administrativ. Or, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului
de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei,
interpretarea legii fiind atributul instantei de judecata, in opera de
infaptuire a justitiei. In sprijinul acestei afirmatii invoca Decizia Curtii
Constitutionale nr. 51/2003 si Decizia nr. 170/2003.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 13 noiembrie 2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea nr. 544/2001 privind
liberul acces la informatiile de interes public, exceptie ridicata oral, in
sedinta de dezbateri. Ulterior sesizarii, autorul exceptiei a precizat ca a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate si cu privire la prevederile art. 12
alin. (1) lit. d) din aceeasi lege, insa instanta de judecata a omis sa
consemneze acest aspect.
Curtea Constitutionala constata ca este legal sesizata numai cu
dispozitiile art. 7 din lege, deoarece dreptul de ridicare a exceptiei de
neconstitutionalitate a unor dispozitii legale se realizeaza in fata
instantelor de judecata, inclusiv prin exercitarea cailor legale de atac
impotriva incheierilor de sesizare in care s-au strecurat erori. Prin urmare,
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 7
din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie
2001, avand urmatorul cuprins: "(1) Autoritatile si institutiile publice
au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes
public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la
inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul
lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata
necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10
zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu
conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se
comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
(3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza,
daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format electronic."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 7
din Legea nr. 544/2001 contravin dispozitiilor art. 31 alin. (1) si (2) din
Constitutie, potrivit carora:
- Art. 31. - "(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice
informatie de interes public nu poate fi ingradit.
(2) Autoritatile publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate
sa asigure informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice si asupra
problemelor de interes personal."
Curtea Constitutionala, examinand exceptia de neconstitutionalitate,
constata ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 544/2001 nu contravin
dispozitiilor art. 31 din Constitutie, republicata, ci, dimpotriva, acestea dau
expresie prevederilor constitutionale. Textul constitutional stabileste dreptul
persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public, iar dispozitia
legala criticata de autorul exceptiei stabileste obligatia autoritatilor si
institutiilor publice de a raspunde in scris la solicitarea informatiilor de
interes public in termen de 10 sau 30 de zile.
Asa fiind, Curtea Constitutionala constata ca intre cele doua texte nu
exista nici un raport de contrarietate, ci, dimpotriva, dispozitiile criticate
reprezinta o garantie legala a realizarii dreptului constitutional la
informatie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 31 alin. (1) si (2) si al
art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 din Legea
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, exceptie
ridicata de Costin Tugui in Dosarul nr. 2.893/2003 al Curtii de Apel Bucuresti
- Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu