DECIZIE Nr.
1114 din 16 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 74 alin. (7) si (8) din Legea nr.
275/2006 privind executarea pedepselor si a masurilor dispuse de organele
judiciare in cursul procesului penal si ale art. 144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul
din 21 decembrie 2006 de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea
pedepselor si a masurilor dispuse de organele judiciare in cursul procesului
penal, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1.897/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 791 din 26 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Oana Cristina Puică - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea nr.
275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele
judiciare în cursul procesului penal şi ale art. 144 alin. (1) lit. a) din
Regulamentul din 21 decembrie 2006 de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind
executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul
procesului penal, aprobat
prin Hotărarea Guvernului nr.
1.897/2006, excepţie ridicată de Alexandru Marian Matei în Dosarul nr.
2.532/262/2007 al Judecătoriei Moreni.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere, ca fiind inadmisibilă, a excepţiei de
neconstituţionalitate a art. 144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul din 21
decembrie 2006 de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor
şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal,
aprobat prin Hotărarea
Guvernului nr. 1.897/2006, respectiv de respingere ca neîntemeiată a criticii
de neconstituţionalitate a art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 275/2006.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 2 aprilie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 2.532/262/2007, Judecătoria Moreni a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 74
alin. (7) şi (8) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a
măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal şi ale art.
144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul din 21 decembrie 2006 de aplicare a
Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de
organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 1.897/2006. Excepţia
a fost ridicată de Alexandru Marian Matei cu ocazia soluţionării contestaţiei
împotriva unei încheieri a judecătorului delegat pentru executarea pedepselor
privative de jjbertate.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 74 afin. (7) din
Legea nr. 275/2006 încalcă prezumţia de nevinovăţie, întrucat sancţiunile aplicate de comisia de
disciplină din cadrul locului de deţinere sunt puse în executare mai înainte de
a rămane definitive. De
asemenea, consideră că prevederile art. 74 alin. (8) din Legea nr. 275/2006 îngrădesc accesul la justiţie şi
folosirea căilor de atac, avand
în vedere că hotărarea
pronunţată de judecătorie nu este susceptibilă de recurs, în condiţiile în care
accesul la judecătorul delegat nu reprezintă un grad de jurisdicţie. Mai arată
că dispoziţiile art. 144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul de aplicare a Legii
nr! 275/2006 aduc atingere dreptului de a nu fi pedepsit de două ori pentru
aceeaşi faptă.
Judecătoria Moreni apreciază
că prevederile art. 74 alin. (7) din Legea nr. 275/2006 contravin principiului
prezumţiei de nevinovăţie, întrucat sancţiunea disciplinară este pusă în executare mai înainte de a se hotărî în mod definitiv
asupra legalităţii şi temeiniciei aplicării ei. Astfel, în cazul în care
instanţa dispune anularea sancţiunii disciplinare, aceasta fiind deja executată,
hotărarea rămane fără finalitate. In ceea ce priveşte
dispoziţiile art. 74 alin. (8) din Legea nr. 275/2006, opinează că nu este
îngrădit accesul la justiţie, întrucat legalitatea şi temeinicia aplicării sancţiunii disciplinare sunt
supuse verificării judecătorului delegat şi apoi controlului judecătoriei,
persoanele condamnate beneficiind astfel de două grade de jurisdicţie, avand în vedere că şi în cadrul procedurii în
faţa judecătorului delegat există posibilitatea asistării de către un avocat.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 275/2006 sunt
constituţionale, invocand, în
acest sens, Decizia Curţii Constituţionale nr. 463/2007. Totodată, arată că,
potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta din urmă decide asupra excepţiilor
privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori'a unei dispoziţii
dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în' vigoare, astfel încat excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 144 alin. (1) lit.a) din Regulamentul de aplicare a Legii
nr. 275/2006 este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinand încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 275/2006 privind
executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul
procesului penal, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 627 din 20 iulie 2006, precum şi
dispoziţiile art. 144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul din 21 decembrie 2006
de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele judiciare
în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 1.897/2006, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 24 din
16 ianuarie 2007. Textele criticate au următorul cuprins:
- Art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 275/2006: „(7) Plangerea formulată conform
alin. (1) şi contestaţia introdusă potrivit alin. (5) nu suspendă executarea
sancţiunilor disciplinare, cu excepţia celei prevăzute în art. 71 alin. (1)
lit. f).
(8) Hotărarea judecătoriei este definitivă.";
-Art. 144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul de aplicare
a Legii nr. 275/2006: „(1) Ridicarea unei sancţiuni
disciplinare aplicate anterior se acordă persoanelor private de libertate care:
a) timp de două luni de la data aplicării sancţiunii
disciplinare prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. a) din Lege, nu au mai comis
abateri disciplinare şi au avut o conduită regulamentară."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestui text de
lege, autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale
art. 15 privind universalitatea drepturilor fundamentale, ale art. 16
referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la
justiţie, ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumţia de nevinovăţie şi ale
art. 129 privind folosirea căilor de atac, respectiv ale art. 20 referitoare la
tratatele internaţionale privind drepturile omului raportate la dispoziţiile
art. 2 referitoare la dreptul la două grade de jurisdicţie în materie penală şi
ale art. 4 privind dreptul de a nu fi pedepsit de două ori din Protocolul nr. 7
la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:
I. In ceea ce priveşte
dispoziţiile art. 144 alin. (1) lit. a) din Regulamentul de aplicare a Legii
nr. 275/2006, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr.
1.897/2006, potrivit art. 146 lit. d) teza întai din
Constituţie, instanţa de contencios constituţional „hotărăşte asupra
excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în
faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial". De asemenea, potrivit art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională „[...] decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu
soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul
acestuia". Prin urmare, hotărarile Guvernului
nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate,
astfel că, potrivit art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 144 alin. (1) lit. a) din
Regulamentul de aplicare a Legii nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse
de organele judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 1.897/2006, este
inadmisibilă.
II. Referitor la dispoziţiile
art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea nr. 275/2006, acestea au mai făcut obiectul
controlului de constituţionalitate, prin raportare la texte din Legea
fundamentală şi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale invocate şi în prezenta cauză şi faţă de critici
similare. Astfel, prin Decizia nr. 860 din 10 iulie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 590 din 6 august 2008, Curtea a reţinut că prevederile de lege
contestate se circumscriu celei de-a treia faze a procesului penal, şi anume
fazei de executare. Prin urmare, cadrul general de reglementare vizează o
activitate ulterioară fazei de judecată în care s-a stabilit deja existenţa
vinovăţiei în materie penală. Aşa fiind, aspectele criticate de autorul
excepţiei excedează procedurii penale speciale care guvernează numai fazele de
urmărire penală şi de judecată, deoarece situaţia juridică a condamnatului nu
este identică cu cea a făptuitorului, învinuitului ori cu cea a inculpatului.
Totodată, Curtea a statuat că dispoziţiile art. 74 alin.
(7) din Legea nr. 275/2006 se referă la măsurile disciplinare şi la plangerea împotriva acestora, care,
spre deosebire de căile procesuale de atac în materie penală caracterizate prin
efectul suspensiv, au cu totul alt regim. De aceea legiuitorul, în considerarea
acestor diferenţe, poate reglementa o procedură specială referitoare la
executarea pedepselor, care nu mai poate pune în discuţie principiul referitor
la prezumţia de nevinovăţie.
Cu acelaşi prilej, Curtea a reţinut că nu poate fi
primită nici critica referitoare la încălcarea liberului acces la justiţie,
deoarece condamnatul are dreptul de a se adresa unei instanţe de judecată, după
ce nemulţumirile acestuia au fost examinate de [udecătorul delegat cu
executarea pedepselor.
In ceea ce priveşte încălcarea, prin dispoziţiile art.
74 alin. (8) din Legea nr. 275/2006, a prevederilor art. 2 din Protocolul nr. 7
la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
care consacră dreptul la două grade de jurisdicţie în materie penală,
prevederile invocate nu vizează faza de executare a procesului penal.
Avand în vedere că nu au
intervenit elemente noi, de natură să justifice schimbarea jurisprudenţei
Curţii, considerentele deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta
cauză. Pentru aceleaşi motive, prevederile art. 74 alin. (7) şi (8) din Legea
nr. 275/2006 nu încalcă nici dispoziţiile art. 15, 16 si 129 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 144 alin.
(1) lit. a) din Regulamentul din 21 decembrie 2006 de aplicare a Legii nr.
275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor dispuse de organele
judiciare în cursul procesului penal, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr. 1.897/2006, excepţie
ridicată de Alexandru Marian Matei în Dosarul nr. 2.532/262/2007 al
Judecătoriei Moreni.
II. Respinge, ca fiind
neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 74 alin.
(7) şi (8) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi a măsurilor
dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, excepţie ridicată de
acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Oana Cristina Puică