DECIZIE Nr.
110 din 3 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 84 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 131 din 3 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăteanu - maqistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată
de Gjacali Vladan în Dosarul nr. 6.363/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 4 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 6.363/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 82
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor
în România". Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Gjacali Vladan într-o cauză având ca obiect anularea deciziei de părăsire a
teritoriului României emise de Oficiul Român pentru Imigrări.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul de lege încalcă dreptul la un
proces echitabil, întrucât nu oferă părţii interesate dreptul de a contesta la
instanţa superioară hotărârea pronunţată de curtea de apel în soluţionarea
plângerii formulate împotriva deciziei de returnare. Arată că limitarea
dreptului de a exercita căile de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti nu
este justificată de existenţa vreuneia dintre situaţiile prevăzute la art. 53
din Constituţie.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul
nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 82 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 201 din 8 martie 2004, modificată prin Legea nr.
56/2007 (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
201 din 26 martie 2007).
In temeiul art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 55/2007 privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin
reorganizarea Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru
Refugiaţi, precum şi modificarea şi completarea unor acte normative, Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 421
din 5 iunie 2008, iar, după renumerotare, textele criticate se regăsesc la art.
84 - „Contestarea deciziei de returnare", care are următorul cuprins:
- Art. 84: „(1) Decizia de
returnare poate fi contestată în termen de 10 zile de la data comunicării, la
Curtea de Apel Bucureşti, în cazul în care aceasta a fost emisă de Oficiul
Român pentru Imigrări, sau la curtea de apel în a cărei rază de competenţă se
află formaţiunea teritorială care a emis decizia de returnare. Instanţa
soluţionează cererea în termen de 30 de zile de la data primirii acesteia.
Hotărârea instanţei este irevocabilă.
(2) In cazul străinilor prevăzuţi la art. 82 alin.
(5), decizia de returnare sub escortă poate fi contestată la curtea de apel
competentă teritorial pe raza căreia se află centrul de cazare, în termen de 3
zile de la data comunicării. Instanţa se pronunţă în termen de 5 zile,
hotărârea fiind definitivă şi irevocabilă.
(3) Contestaţia prevăzută la alin. (1) şi (2)
suspendă executarea măsurii de îndepărtare.
(4) Contestarea deciziei de returnare formulată de
către străinii luaţi în custodie publică nu suspendă măsura luării în custodie
publică."
In opinia autorului excepţiei
de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin următoarelor
dispoziţii din Constituţie: art. 21 alin. (3) care statuează dreptul părţilor
la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil,
art. 53 referitor la condiţiile restrângerii exerciţiului unor drepturi şi
libertăţi şi art. 129 privind folosirea căilor de atac. Se invocă, de asemenea,
şi dispoziţiile art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii textului ce formează obiect al excepţiei, în varianta
anterioară republicării ordonanţei în care este cuprins. Intrucât prevederile
de lege criticate au reluat conţinutul reglementării existente înainte de
republicare, Curtea Constituţională reţine că îşi menţin valabilitatea
considerentele şi soluţiile deciziilor nr. 6 din 15 ianuarie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 14
februarie 2008, si nr. 542 din 27 iunie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 1 august 2006, prin care, în urma examinării unor
critici similare şi prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie ca şi în
cauza de faţă, Curtea a constatat constituţionalitatea dispoziţiilor art. 82,
devenit art. 84, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 84 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Gjacali Vladan în Dosarul
nr. 6.363/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 februarie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu