Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1097 din 22 noiembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 si art. 149 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 9 din 7 ianuarie 2008



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Aspazia Cojocaru                   -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Ninosu                          -judecător

Ion Predescu                          -judecător

Puskas Valentin Zoltan           -judecător

Augustin Zegrean                   -judecător

Ion Tiucă                                 - procuror

Patricia Marilena Ionea          - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 şi art. 149 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Vitivinicola" - SA. din Basarabi, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 18/118/2004 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se prezintă autorul excepţiei, prin avocatul Adrian Cristea şi consilierul juridic Liviu Stupar, lipsă fiind părţile Direcţia Generală a Finanţelor Publice Constanţa şi Oficiul Registrului Comerţului Constanţa.

Avocatul autorului excepţiei supune atenţiei Curţii lipsa de procedură faţă de Direcţia Generală a Finanţelor Publice Constanţa, sens în care arată că nu s-a întors confirmarea de primire a telegramei prin care s-a efectuat citarea.

Magistratul-asistent, referând asupra cauzei, arată că citarea părţilor s-a efectuat potrivit art. 20 alin. (1) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, aprobat prin Hotărârea nr. 2 din 28 ianuarie 2005 a Plenului Curţii Constituţionale şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 4 februarie 2005.

Reprezentantul Ministerului Public solicită acordarea unui nou termen în vederea efectuării procedurii de citare faţă de partea Direcţia Generală a Finanţelor Publice Constanţa.

Curtea, deliberând, apreciază că procedura de citare este îndeplinită şi, considerând cauza în stare de judecată, dă cuvântul pe fond reprezentanţilor autorului excepţiei.

Avocatul autorului excepţiei solicită admiterea acesteia. In acest sens, arată că art. 18 din Legea nr. 85/2006 este neconsti­tuţional, întrucât nu reglementează posibilitatea participării individuale a acţionarilor la contestaţia împotriva deschiderii procedurii insolvenţei, astfel că aceştia nu îşi pot apăra drepturile lor.

Consilierul juridic susţine aceleaşi concluzii.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, arată că societatea comercială se manifestă prin reprezentanţi atât anterior, cât şi ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, astfel că prevederile textelor de lege criticate nu aduc o restrângere a drepturilor acţionarilor.

CURTEA,

având   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 31 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 18/118/2004, Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitu­ţionalitate a dispoziţiilor art. 18 şi art. 149 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Vitivinicola" - S.A. din Basarabi, judeţul Constanţa, cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Incheierii din 26 februarie 2007, pronunţată de Tribunalul Constanta în Dosarul nr. 18/118/2004 (nr. format vechi 4.827/COM/2004).

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate încalcă dreptul de acces liber la justiţie şi sunt contrare prevederilor art. 1 din primul Protocol la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la dreptul persoanei la respectarea bunurilor sale, întrucât interzic accesul liber la justiţie al acţionarilor unei societăţi comerciale, în vederea protejării intereselor acesteia, respectiv a bunurilor care fac parte în ultimă instanţă din patrimoniul respectivilor acţionari şi pentru că reprezintă un obstacol în vederea aplicării nemijlocite a tratatelor internaţionale privind drepturile fundamentale ale omului în România.

Curtea de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal apreciază că prevederile art. 18 şi 149 din Legea nr. 85/2006 sunt constituţionale, permiţând apărarea drepturilor acţionarilor unei societăţi aflate în stare de insolvenţă printr-un reprezentant ales în mod democratic.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, arată că procedura insolvenţei îi priveşte numai pe debitorii care, din cauza insuficienţei fondurilor băneşti disponibile, nu şi-au executat obligaţiile de plată, fiind în fapt o măsură de protecţie a creditorilor, dar şi a patrimoniului societăţii comerciale. Având în vedere situaţia deosebită în care se află debitorul, drepturile acţionarilor/asociaţilor acestuia sunt supuse anumitor restricţii care nu sunt însă de natură a aduce atingere drepturilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. Astfel, aceştia participă la procedură prin intermediul administratorului special. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 149 din Legea nr. 85/2006, arată că acestea sunt constituţionale, legiuitorul având, în temeiul art. 126 din Constituţie, competenţa exclusivă de a stabili procedura de judecată.

Avocatul Poporului consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale. In acest sens, arată că legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură, ca şi modalităţile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justiţie presupunând posibilitatea neîngrădită a celor interesaţi de a utiliza aceste proceduri în formele şi modalităţile instituite prin lege. De asemenea, arată că stabilirea limitelor dreptului de proprietate este atributul exclusiv al legiuitorului, potrivit art. 44 alin. (1) din Legea fundamentală.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin.(1), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 18 şi 149 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, dispoziţii potrivit cărora:

-  Art. 18: „(1) După deschiderea procedurii, adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor debitorului, persoană juridică, va desemna, pe cheltuiala acestora, un reprezentant, persoană fizică sau juridică, administrator special, care să reprezinte interesele societăţii şi ale acestora şi să participe la procedură, pe seama debitorului. După ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidator care îi conduce şi activitatea comercială, iar mandatul administratorului special va fi redus la a reprezenta interesele acţionarilor/asociaţilor.

(2) Administratorul special are următoarele atribuţii:

a) exprimă intenţia debitorului de a propune un plan, potrivit art. 28 alin. (1) lit. h), coroborat cu art. 33 alin. (2);

b)participă, în calitate de reprezentant al debitorului, la judecarea acţiunilor prevăzute la art. 79 şi 80;

c) formulează contestaţii în cadrul procedurii reglementate de prezenta lege;

d) propune un plan de reorganizare;

e) administrează activitatea debitorului, sub supravegherea administratorului judiciar, după confirmarea planului;

f)după intrarea în faliment, participă la inventar, semnând actul, primeşte raportul final şi bilanţul de închidere şi participă la şedinţa convocată pentru soluţionarea obiecţiunilor şi aprobarea raportului;

g) primeşte notificarea închiderii procedurii.";

- Art. 149: „Dispoziţiile prezentei legi se completează, în măsura compatibilităţii lor, cu cele ale Codului de procedură civilă, Codului civil, Codului comercial român şi ale Legii nr. 637/2002 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat în domeniul insolvenţei."

In opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate sunt contrare prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) din Constituţie referitoare la accesul liber la justiţie. De asemenea, consideră că sunt încălcate şi art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 20 din Constituţie, prin raportare la dispoziţiile art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că, în opinia autorului excepţiei, art. 18 din Legea nr. 85/2006, care prevede că, după începerea procedurii insolvenţei, interesele acţionarilor/asociaţilor vor fi reprezentate prin intermediul unui administrator special, aduce atingere dreptului de acces liber la justiţie al debitorului şi, prin aceasta, şi dreptului de a proteja în justiţie dreptul de proprietate al acestuia şi al acţionarilor.

Faţă de aceste susţineri, Curtea reţine că textul de lege criticat nu aduce vreo îngrădire modului în care o societate comercială îşi poate susţine şi apăra drepturile sale în justiţie. Astfel, chiar şi înainte de deschiderea procedurii insolvenţei, voinţa unei societăţi comerciale se manifestă prin intermediul unui reprezentant. Acest fapt este deplin justificat de faptul că societatea comercială este un subiect de drept distinct de asociaţii care o constituie.

Deschiderea procedurii insolvenţei şi obiectul specific al acesteia au justificat adoptarea de către legiuitor a unor norme de procedură derogatorii de la dreptul comun, fără ca aceasta să aibă semnificaţia încălcării drepturilor constituţionale de care se pot bucura părţile în cadrul unui proces echitabil. In acest sens, trebuie amintit că art. 126 alin.(2) din Constituţie consacră dreptul exclusiv al legiuitorului de a stabili normele de procedură.

De asemenea, situaţia deosebită în care se află debitorul după deschiderea procedurii a justificat restrângerea exerciţiului unor drepturi, în vederea îndeplinirii scopului propus de art. 2 din Legea nr. 85/2006, aşa cum a arătat în mod constant Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa.

Cu toate acestea, raportat la modul specific în care se poate manifesta în general voinţa societăţii comerciale, se apreciază că art. 18 din Legea nr. 85/2006 nu aduce nicio atingere dreptului acesteia de a-şi apăra drepturile şi interesele, inclusiv dreptul de proprietate.

In sfârşit, în legătură cu cele susţinute de reprezentanţii autorului excepţiei cu prilejul dezbaterilor în faţa instanţei de contencios constituţional, Curtea reţine că posibilitatea formulării contestaţiei împotriva deschiderii procedurii insolvenţei are în vedere apărarea drepturilor şi intereselor societăţii comerciale, iar nu a drepturilor individuale ale acţionarilor.

In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate adusă art. 149 din Legea nr. 85/2006, Curtea constată că acesta reglementează raportul dintre Legea nr. 85/2006 şi dreptul comun, precum şi cu prevederile internaţionale în materie, fără a conţine nicio dispoziţie expresă referitoare la exercitarea accesului la justiţie sau la protecţia dreptului de proprietate, motiv pentru care conţinutul prevederilor constituţionale invocate de autorul excepţiei nu poate fi considerat ca având vreo incidenţă asupra acestui text de lege.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr.47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 şi art. 149 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Vitivinicola" - S.A. din Basarabi, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 18/118/2004 al Curţii de Apel Constanţa - Secţia comercială, maritimă şi fluvială, contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 noiembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Patricia Marilena Ionea


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1097/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1097 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1097/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu