DECIZIE Nr.
109 din 16 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea in anul agricol 2004-2005 a unui
sprijin direct al statului unor categorii de producatori agricoli
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 9 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2004 privind
acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor
categorii de producători
agricoli, excepţie ridicată de Confederaţia Naţională Sindicală „Cartel Alfa" în Dosarul nr. 1.214/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
Vlll-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Incheierea din 27 mai 2005, pronunţată în Dosarul nr. 1.214/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a Vlll-a contencios
administrativ şi
fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2004 privind
acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui sprijin direct al statului unor
categorii de producători agricoli, excepţie ridicată de Confederaţia Naţională Sindicală „Cartel
Alfa".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul legal criticat contravine principiului egalităţii, întrucât reglementează acordarea unor ajutoare băneşti mai mari producătorilor
agricoli care au însămânţat culturi agricole în toamna anului 2004,
faţă de producătorii agricoli care au însămânţat în primăvara
anului 2005, astfel că aceştia din urmă sunt dezavantajaţi,
deşi costurile de însămânţare sunt aceleaşi.
Instanţa de judecată apreciază că prevederile
legale criticate nu contravin principiului egalităţii, întrucât Guvernul, din considerente de politică economică, poate stimula, în diverse perioade, înfiinţarea anumitor categorii de culturi.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea
de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că prevederile legale criticate nu contravin principiului egalităţii, întrucât acordarea unui sprijin
material producătorilor
agricoli în raport de cultura agricolă înfiinţată este justificată din considerente de politică agricolă, în acord
cu interesele economice naţionale.
Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt constituţionale. Acordarea unor ajutoare băneşti diferitelor
categorii de producători
agricoli de la bugetul de stat reprezintă o opţiune a
legiuitorului, ţinându-se
seama de resursele financiare ce pot fi destinate acestui scop în diferite
perioade.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale
criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui
sprijin direct al statului unor categorii de producători agricoli, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 816 din 3
septembrie 2004, aprobată prin
Legea nr. 479/2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.051 din 12 noiembrie 2004, şi modificată prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr.
12/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175 din 1 martie 2005.
Textul legal criticat are următorul conţinut: „(1)
Pentru suprafeţele
de teren arabil de până la 5 ha inclusiv, statul sprijină producătorii agricoli prin acordarea a 2,5 milioane lei/ha pentru suprafeţele însămânţate în toamna anului 2004 şi a 1,5 milioane lei/ha pentru suprafeţele ce se însămânţează
în primăvara
anului 2005."
Textul constituţional invocat este cel al art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea
în drepturi a cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea reţine că, în esenţă, critica de neconstituţionalitate constă în
susţinerea potrivit căreia acordarea unui sprijin bănesc diferenţiat producătorilor
agricoli în raport cu perioada când au fost însămânţate culturile
agricole contravine principiului egalităţii în drepturi.
Curtea constată că soluţia legislativă criticată este
justificată de considerente de
politică agricolă, având în vedere interesele economice naţionale şi în acord cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie privind obligaţia statului de a asigura protejarea intereselor naţionale în activitatea economică.
Aceste aspecte justifică aplicarea, şi în
speţa de faţă, a soluţiei consacrate în jurisprudenţa Curţii Constituţionale, potrivit căreia instituirea unui tratament juridic
diferenţiat nu poate fi privită ca o încălcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, atâta vreme cât situaţiile avute în vedere sunt diferite. Faptul
că legiuitorul a stabilit, în
mod diferit, drepturile acordate diverselor categorii de producători agricoli reprezintă opţiunea sa, care nu contravine normelor constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 61/2004 privind acordarea în anul agricol 2004-2005 a unui
sprijin direct al statului unor categorii de producători agricoli, excepţie ridicată de
Confederaţia Naţională Sindicală „Cartel
Alfa" în Dosarul nr. 1.214/2005 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a Vlll-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 februarie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu