DECIZIE Nr.
108 din 3 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile
publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 150 din 10 martie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999
privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile
publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii,
excepţie ridicată de Ioan Bărbuţă în Dosarul nr. 38.834/3/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
La apelul nominal răspund
autorul excepţiei şi Ministerul Apărării Naţionale, prin consilier juridic.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicită admiterea
acesteia. Se arată că prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 sunt
discriminatorii, deoarece ar trebui să prevadă ca toate cadrele militare să
beneficieze, în egală măsură, de dreptul stabilit în textul legal.
Reprezentantul Ministerului Apărării Naţionale
consideră că excepţia este inadmisibilă, întrucât autorul acesteia solicită
modificarea textului de lege.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece Curtea
Constituţională nu se poate pronunţa asupra modificării legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 38.834/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă
şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999, excepţie ridicată de Ioan Bărbuţă
în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de recalculare a pensiei formulate
de autorul excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că art. 31 alin. (1) din Legea nr.
138/1999 este neconstituţional în raport cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) din
Constituţie, deoarece creează discriminare între cadrele militare care au
trecut în rezervă, iar ulterior au fost pensionate, având 26 de ani de
activitate, beneficiare ale unui ajutor neimpozabil, şi cadrele militare în
activitate cu aceeaşi vechime şi ulterior pensionate, dar care nu beneficiază de acest ajutor. Intrucât
formularea textului de lege este, în concepţia autorului excepţiei, deficitară,
acesta propune o reformulare a acestuia astfel încât să poată beneficia de
ajutorul prevăzut de art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 toate cadrele
militare care se pensionează.
Curtea de Apel Bucureşti
- Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări
sociale consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece autorul acesteia pune în
discuţie interpretarea şi aplicarea legii.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că acestea nu
instituie privilegii sau discriminări. In plus, critica vizează o chestiune de
interpretare şi aplicare a legii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
părţilor şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 privind
salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice
de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi acordarea
unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999, potrivit cărora: „(1) La trecerea în
rezervă sau direct în retragere, cu drept la pensie, cadrele militare, pentru
activitatea depusă, în funcţie de vechimea efectivă ca militar şi ca salariat
civil în cadrul ministerelor şi instituţiilor centrale prevăzute la art. 1,
beneficiază de un ajutor neimpozabil stabilit în raport cu solda lunară brută
avută în luna schimbării poziţiei de activitate, astfel:
[...]."
Textul constituţional invocat în susţinerea excepţiei
îl constituie art. 16 alin. (1) privind egalitatea în
drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că, deşi autorul excepţiei face referire în critica sa la
dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, în realitate se doreşte
modificarea prevederilor legale astfel încât acestea să poată fi aplicate tuturor cadrelor militare care
se pensionează, independent de momentul trecerii în rezervă.
Dispoziţiile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999
prevăd un drept pentru cadrele militare aflate la trecerea în rezervă sau
direct în retragere, cu drept la pensie, şi anume un ajutor neimpozabil
stabilit în raport cu solda lunară brută avută în luna schimbării poziţiei de
activitate, conform voinţei legiuitorului.
Modalitatea în care se
interpretează în cazuri concrete aplicarea acestor prevederi legale şi, cu atât
mai mult, modificarea acestora nu intră în sfera de atribuţii a Curţii
Constituţionale. Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „Curtea
Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu
privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (1) din Legea nr. 138/1999
privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile
publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi
acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii,
excepţie ridicată de Ioan Bărbuţă în Dosarul nr. 38.834/3/2007 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta