DECIZIE Nr. 105 din 9 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 6 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Stefan Bubenek si Natalia Herta Zaharescu in Dosarul nr. 634/2003 al
Tribunalului Ialomita - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta Stefan Bubenek, personal si asistat de
avocatul Rodica Enoiu, care este si reprezentantul Nataliei Herta Zaharescu,
precum si consilierul juridic Nicoleta Iacob, pentru Ministerul Finantelor
Publice. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorilor exceptiei, considerand ca este inadmisibil ca o hotarare
a instantei de judecata sa nu poata fi supusa nici unei cai de atac, sustine ca
art. 78 alin. ultim din Codul de procedura civila contravine, in principal,
prevederilor constitutionale ale art. 16 si 21, fapt pentru care solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Finantelor Publice solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, invocand in acest sens
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 634/2003,
Tribunalul Ialomita - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de
procedura civila. Exceptia a fost ridicata de reclamantii Stefan Bubenek si
Natalia Herta Zaharescu intr-o cauza ce are ca obiect o revendicare imobiliara.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
16, 21 si 128, deoarece "incheierea cu privire la cererea de asistenta sau
prin care s-a revenit asupra asistentei incuviintate nu este supusa nici unei
cai de atac".
Tribunalul Ialomita - Sectia civila considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, apreciaza ca textul
legal criticat "nu lipseste partile de posibilitatea atacarii incheierii
prin care instanta s-a pronuntat asupra cererii de asistenta juridica, intrucat
incheierea pronuntata face parte din categoria incheierilor premergatoare
judecatii, care pot fi atacate o data cu fondul, conform art. 282 din Codul de
procedura civila".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatului Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata, deoarece
"reglementarea criticata nu reprezinta o incalcare a prevederilor
constitutionale referitoare la realizarea drepturilor in justitie, ci
reprezinta o expresie a aplicarii acestora, alaturi de alte dispozitii ale
Legii fundamentale, asigurand, in mod real, accesul la justitie".
Avocatul Poporului, invocand jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale, apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Astfel, arata ca "textul criticat nu face nici o
diferentiere intre partile aflate in proces. Imprejurarea ca, in aceasta
materie, s-a prevazut, prin derogare de la dreptul comun, ca incheierile prin
care s-a respins cererea de asistenta judiciara sau s-a revenit asupra
asistentei incuviintate nu sunt supuse nici unei cai de atac nu justifica o
asemenea critica, regimul juridic diferit fiind determinat de specificul
domeniului reglementat". Cu privire la infrangerea art. 21 din Constitutie
apreciaza ca nici aceasta critica nu poate fi retinuta, fiind dreptul
legiuitorului "de a stabili regula potrivit careia incheierea privind solutionarea
cererii de asistenta juridica nu este supusa nici unei cai de atac (apel sau
recurs), in considerarea faptului ca prin aceasta incheiere instanta nu se
pronunta asupra fondului cauzei, iar exercitarea unor cai de atac ar prelungi
nejustificat judecarea definitiva a cauzelor, antrenand, totodata, cheltuieli
materiale pentru justitiabili". Referitor la contrarietatea art. 78 alin.
ultim din Codul de procedura civila fata de art. 128, devenit art. 129 in
Constitutia republicata, retine ca dispozitiile legale criticate sunt in
deplina conformitate cu aceste prevederi constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
78 alin. 3 din Codul de procedura civila, care au urmatorul cuprins:
"Incheierea cu privire la cererea de asistenta sau prin care s-a revenit
asupra asistentei incuviintate nu este supusa nici unei cai de atac."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi din Constitutia republicata:
Art. 16: (1) "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si
Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile art. 78 alin. ultim din
Codul de procedura civila au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 208 din 15 mai 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 11 iunie 2003, Decizia nr.
216 din 15 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
422 din 16 iunie 2003, si Decizia nr. 264 din 24 iunie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din 29 iulie 2003, Curtea a
statuat ca textul legal criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale
ale art. 16 si 21, care consacra egalitatea in drepturi si, respectiv, accesul
liber la justitie.
In aceste decizii Curtea Constitutionala a constatat ca textul de lege
dedus controlului nu incalca principiul constitutional al egalitatii
cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat nu face nici o
diferentiere intre partile aflate in proces. Imprejurarea ca, in aceasta
materie, s-a prevazut prin derogare de la dreptul comun ca incheierile prin
care s-a respins cererea de asistenta judiciara sau s-a revenit asupra
asistentei incuviintate nu sunt supuse nici unei cai de atac nu justifica o
asemenea critica, regimul juridic diferit fiind determinat de specificul
domeniului reglementat. Sub acest aspect Curtea Constitutionala a retinut in
mod constant in jurisprudenta sa, in concordanta cu practica jurisdictionala a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, numai similitudinea de situatii impunand un tratament juridic
similar, situatiile diferite facand necesar un tratament juridic diferit.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la
incalcarea art. 21 din Constitutie, Curtea a facut trimitere la Decizia
Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, prin care s-a statuat ca
semnificatia art. 21 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia accesul la
justitie nu poate fi ingradit prin lege, este aceea ca nu se poate exclude de
la exercitiul drepturilor procesuale nici o categorie sau grup social. Insa
legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli
speciale de procedura, precum si modalitati particulare de exercitare a
drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber la justitie nu inseamna
accesul, in toate cazurile, la toate structurile judecatoresti si la toate
caile de atac. De aceea, instituirea unor reguli speciale privind exercitarea
cailor de atac nu contravine prevederilor constitutionale cuprinse in art. 21
privind accesul liber la justitie, atat timp cat, potrivit celor prevazute de
art. 75 alin. 2 din Codul de procedura civila, partilor interesate le este
asigurata posibilitatea de a reitera cererea de asistenta judiciara in fata
aceleiasi instante, in masura in care au intervenit elemente noi de natura a
impune si justifica admiterea unei asemenea cereri.
In sfarsit, pentru aceleasi argumente expuse mai sus, Curtea constata ca nu
poate fi primita nici critica potrivit careia dispozitiile art. 78 alin. ultim
din Codul de procedura civila ar aduce atingere prevederilor constitutionale
ale art. 129, referitoare la folosirea cailor de atac. Sub acest aspect
optiunea legiuitorului a fost impusa de exigenta solutionarii cu celeritate a
procesului dedus judecatii.
Intrucat in cauza de fata nu au fost aduse elemente noi de natura sa
reconsidere jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, atat solutia, cat
si considerentele acestor decizii isi mentin valabilitatea si in prezenta
cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Stefan Bubenek si Natalia
Herta Zaharescu in Dosarul nr. 634/2003 al Tribunalului Ialomita - Sectia
civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman