DECIZIE Nr. 105*) din 1 noiembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 27 din 6 februarie 1996

*) Definitiva prin nerecurare.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Radu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
5 alin. 3 din Legea nr. 32/1968, invocata de Societatea Comerciala
"Tramar" - S.A. Cluj-Napoca in Dosarul nr. 1.351/1995 al Tribunalului
Cluj.
La apelul nominal facut in sedinta publica partile au fost lipsa.
Procedura de comunicare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele completului da cuvantul in
fond procurorului, care pune concluzii de respingere a exceptiei invocate de
recurenta, Societatea Comerciala "Tramar" - S.A. Cluj-Napoca, motivat
de faptul ca temeiul de drept al sanctionarii recurentei, Societatea Comerciala
"Tramar" - S.A. Cluj-Napoca, constituindu-i o hotarare a Guvernului,
Curtea Constitutionala nu este competenta de a solutiona exceptia de
neconstitutionalitate a acesteia.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, opinia instantei, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, prevederile art. 144 lit. c) si ale art. 41 alin. (2) din
Constitutie, prevederile art. 5 alin. 3 din Legea nr. 32/1968, precum si ale
Hotararii Guvernului nr. 127/1994, retine urmatoarele:
La termenul din 11 aprilie 1995, recurenta, Societatea Comerciala
"Tramar" - S.A. Cluj-Napoca, a invocat, in Dosarul nr. 1.351/1995 al
Tribunalului Cluj, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5
alin. 3 din Legea nr. 32/1968.
In opinia exprimata de catre instanta, in baza art. 23 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, aceasta a considerat-o inadmisibila, deoarece temeiul de drept al
sanctionarii contraventionale il constituie Hotararea Guvernului nr. 127/1994,
emisa in aplicarea Legii nr. 9/1973, lege care se completeaza cu dispozitiile
Legii nr. 32/1968.
In baza art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, s-au solicitat puncte de
vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, insa, pana la solutionarea
in fond a cauzei, nu s-au primit raspunsuri din partea acestor autoritati.
In fapt, se retin urmatoarele:
Judecatoria Cluj-Napoca a respins, prin Sentinta civila nr. 169/1995,
plangerea petentei, Societatea Comerciala "Tramar" - S.A. Cluj-Napoca,
impotriva Procesului-verbal nr. 2.010 din 9 august 1994 incheiat de Consiliul
Local al Municipiului Cluj-Napoca.
Impotriva sentintei prin care s-a retinut in sarcina petentei savarsirea
contraventiei prevazute in art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 127/1994,
aceasta a declarat recurs, invocand, in baza art. 23 din Legea nr. 47/1992,
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3 din Legea nr.
32/1968, deoarece acestea ar contraveni prevederilor art. 41 alin. (2) din
Constitutie.
Prin Legea nr. 9/1973 privind protectia mediului inconjurator, in art. 76
din cap. 5, s-a stabilit ca modul in care sunt sanctionate contraventiile la
aceasta lege este cel prevazut de dispozitiile Legii nr. 32/1968.
Art. 5 alin. 3 din Legea nr. 32/1968 prevede ca sanctionarea
contraventionala a persoanelor juridice se face prin lege, or, petenta a fost
sanctionata in temeiul Hotararii Guvernului nr. 127/1994, care in art. 1
dispune: "Constituie contraventie la normele privind protectia mediului
inconjurator urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt
considerate infractiuni si se sanctioneaza astfel:
1. Cu amenda de la 50.000 la 100.000 lei pentru persoanele fizice si de la
100.000 la 250.000 lei pentru persoanele juridice".
Prin aceeasi hotarare s-a stabilit ca fiind contraventie la Legea nr.
9/1973 si fapta pentru care a fost sanctionata contraventional recurenta,
respectiv "aruncarea sau depozitarea de deseuri menajere si stradale in
afara amplasamentelor autorizate".
Critica de constitutionalitate formulata prin exceptie se refera la faptul
ca art. 5 alin. 3 din Legea nr. 32/1968 ar fi neconstitutional, fiind contrar
art. 41 alin. (2) din Constitutie, care prevede ca proprietatea privata este
ocrotita in mod egal, indiferent de titular.
Exceptia formulata este neintemeiata. Prevederile art. 5 din Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor reglementeaza un
regim diferit de aplicare a sanctiunilor contraventionale, dupa cum fapta
ilegala este savarsita de o persoana fizica sau de catre o persoana juridica.
Astfel, art. 5 alin. 3 din Legea nr. 32/1968, criticat a fi
neconstitutional de catre autorul exceptiei, prevede ca, spre deosebire de
regimul general de sanctionare a persoanei fizice, cel relativ la persoanele
juridice se poate reglementa numai prin lege sau decret. Or, sanctiunea
aplicata in speta persoanei juridice are ca temei de drept Hotararea Guvernului
nr. 127/1994, data in aplicarea Legii nr. 9/1973 privind protectia mediului
inconjurator.
In acest fel, sanctionarea nu se intemeiaza pe un act normativ avand nivel
de lege, ci pe o hotarare a Guvernului.
Dar acest fapt nu are nici o relevanta sub aspectul neconstitutionalitatii
textului legal citat (art. 5 alin. 3 din Legea nr. 32/1968), problema fiind,
prin definitie, de resortul contenciosului administrativ. Este cunoscut faptul
ca, atat potrivit art. 144 din Constitutie, cat si practicii constante a Curtii
Constitutionale, aceasta nu se pronunta decat asupra constitutionalitatii
legilor, regulamentelor Parlamentului si ordonantelor adoptate de Guvern si
nicidecum in privinta hotararilor acestuia.
Ca atare, referirea la neconstitutionalitatea art. 5 alin. 3 din Legea nr.
32/1968, prin raportare la art. 41 alin. (2) din Constitutie, este lipsita de
orice temei, nefiind demonstrata in nici un mod existenta vreunei discriminari
intre o forma sau alta de proprietate prin prevederile art. 5 alin. 3 din
sus-citata lege, criticat prin exceptia de fata.
Pentru considerentele expuse, avand in vedere si dispozitiile art. 144 lit.
c) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie, precum si ale art. 2, art. 13
alin. (1) lit. A. c) si ale art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. 3
din Legea nr. 32/1968, invocata de Societatea Comerciala "Tramar" -
S.A. Cluj - Napoca, cu sediul in Cluj-Napoca, calea Dorobantilor nr. 30-32, in
Dosarul nr. 1.351/1995 al Tribunalului Cluj - Sectia civila.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 1 noiembrie 1995.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat-asistent,
Gabriela Radu