DECIZIE Nr.
1031 din 9 iulie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 22 septembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Mihaela Senia Costinescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, excepţie ridicată
de Alina Claudia Moţ şi Ioan Ilie Moţ în Dosarul nr. 5.353/85/2007 al Curţii de
Apel Alba Iulia - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 5.353/85/2007, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională pentru soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 11 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării
tacite, excepţie ridicată de Alina Claudia Moţ şi Ioan Ilie Moţ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii arată că textul criticat încalcă prevederile
constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (3), art. 24 şi 129, întrucât
legiuitorul poate institui reguli speciale de procedură şi modalităţi de
exercitare a drepturilor procedurale numai cu condiţia ca aceste măsuri să fie
luate în considerarea unor situaţii deosebite. Pot fi aduse restricţii
accesului la justiţie, însă aceste limitări urmează să asigure un raport
rezonabil de proporţionalitate între scopul urmărit şi mijloacele alese.
Soluţia legiuitorului conform căreia hotărârea pronunţată în fond, în temeiul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003, are caracter irevocabil nu
întruneşte exigenţele impuse de art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la garanţiile
unui proces echitabili lipsirea de exerciţiul căii de atac nefiind justificată
în această materie de elementele menţionate în art. 53 din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal apreciază excepţia ca
fiind neîntemeiată, întrucât Constituţia nu cuprinde prevederi care să
stabilească căile de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti, stabilind în
art. 129 că acestea se exercită în condiţiile legii.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 291 din 25 aprilie 2003, texte de lege care au
următorul conţinut: „Hotărârile se redactează în termen de 10 zile de la
pronunţare si sunt irevocabile."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 21 alin. (1) şi (3), art. 24 alin. (1), art. 53, art. 126 alin. (2) şi
art. 129, precum şi art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţia legală criticată a mai format obiect al controlului de
constituţionalitate, prin Decizia nr. 251 din 10 mai 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din 18 iulie 2005, şi prin
Decizia nr. 480 din 22 septembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 924 din 17 octombrie 2005, instanţa constituţională
respingând excepţia cu un atare obiect.
Cu acele prilejuri, Curtea a reţinut că, „în
conformitate cu procedura aprobării tacite prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 27/2003, cererea de chemare în judecată a autorităţii
administraţiei publice având ca obiect constatarea aprobării tacite se
introduce la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă
[art. 9 alin. (2)]. Potrivit art. 11 alin. (2) al ordonanţei criticate, în
cazul în care instanţa constată îndeplinirea condiţiilor prevăzute de această
ordonanţă de urgenţă, pronunţă o hotărâre prin care obligă autoritatea
administraţiei publice să elibereze documentul oficial prin care se permite
solicitantului să desfăşoare o anumită activitate, să presteze un serviciu sau
să exercite o profesie.
Prevederea criticată prin excepţia de
neconstituţionalitate, potrivit căreia hotărârile pronunţate de instanţele
judecătoreşti în această materie sunt irevocabile, nu încalcă prevederile
Constituţiei sau pe cele ale Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale. Constituţia nu cuprinde prevederi care să
stabilească căile de atac împotriva hotărârilor judecătoreşti, stabilind doar,
în art. 129, că acestea se exercită «în condiţiile legii»."
Soluţia pronunţată de Curtea Constituţională prin
deciziile menţionate, precum şi considerentele care au stat la baza acestora
îşi păstrează'valabilitatea şi în cauza de faţă, întrucât nu se invocă elemente
noi, de natură a schimba această jurisprudenţa.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind
procedura aprobării tacite, excepţie ridicată de Alina Claudia Moţ şi Ioan Ilie
Moţ în Dosarul nr. 5.353/85/2007 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 iulie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu