DECIZIE Nr. 10 din 10
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 132 din 13 februarie 2006
Ioan Vida
- presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecator
Aspazia Cojocaru
- judecator
Constantin Doldur
- judecator
Acsinte Gaspar
- judecator
Kozsokar Gabor
- judecator
Petre Ninosu
- judecator
Ion Predescu
- judecator
Florentina Balta
- procuror
Cristina Catalina Turcu
- magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin.
(2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, exceptie ridicata de
Consiliul Judetean Constanta in Dosarul nr. 4.684/2005 al Curtii de Apel Iasi -
Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal
raspund, pentru autorul exceptiei, avocat Antonie Iorgovan, cu delegatie la
dosar, precum si partile Dan Gabriel Iordache si Stelian Dutu, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Presedintele constata
cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe fond.
Aparatorul autorului
exceptiei solicita admiterea acesteia, apreciind ca necesitatea existentei unui
cvorum de doua treimi pentru ca sedinta de constituire a consiliilor judetene
sa fie legal constituita aduce atingere principiilor consacrate prin art. 2,
art. 8, coroborat cu art. 40, art. 36, 37, 53, art. 120 alin. (1), art. 122,
art. 123 alin. (4) si art. 135 alin. (2) lit. g) din Constitutie.
Partile Dan Gabriel
Iordache si Stelian Dutu solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca art. 31 alin. (2) din Legea nr. 215/2001
constituie expresia aplicarii art. 122 alin. (2) din Constitutie si nu aduce
atingere dispozitiilor constitutionale invocate in sustinerea exceptiei.
Totodata, arata ca prefectul are un rol exclusiv organizatoric in ceea ce
priveste sedinta de constituire a consiliilor judetene, fara ca activitatea lui
sa constituie o imixtiune in atributiile acestora.
CURTEA,
avand in vedere actele si
lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12
septembrie 2005, Curtea de Apel Iasi - Sectia de contencios administrativ si
fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Constanta in Dosarul nr.
4.684/2005 al acelei instante, avand ca obiect anularea unor hotarari adoptate
de consiliul judetean mentionat.
In motivarea exceptiei
de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 2, art. 8, coroborat
cu art. 40, art. 36, 37, 53, art. 120 alin. (1), art. 122, art. 123 alin. (4)
si art. 135 alin. (2) lit. g).
In esenta, autorul
exceptiei considera excesiva cerinta unui cvorum calificat de doua treimi
pentru intrunirea legala a sedintei de constituire a consiliului judetean,
sustinand ca prin aceasta se adauga la textul constitutional si se lasa fara
efect principiul constituirii consiliului judetean prin alegeri libere si
corecte. De asemenea, se apreciaza ca dreptul prefectului de a dispune alte
convocari pentru sedinta de constituire a consiliului judetean este de natura a
contraveni principiului autonomiei locale, precum si celui al nesubordonarii
consiliului judetean fata de prefect.
Totodata, autorul
exceptiei apreciaza ca textul in cauza ar fi trebuit sa prevada ca sedinta de
constituire a consiliilor judetene este legal intrunita daca participa
majoritatea consilierilor alesi.
Curtea de Apel Iasi -
Sectia de contencios administrativ si fiscal considera, in esenta, ca exceptia
este neintemeiata. In argumentarea acestei opinii se apreciaza ca textul legal
criticat este expresia textului constitutional al art. 122 alin. (2). Totodata,
se arata ca legiuitorul a avut in vedere faptul ca principiul democratiei
impune ca desemnarea organelor de conducere ale unitatilor
administrativ-teritoriale sa se faca cu o participare cat mai larga.
Potrivit dispozitiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate.
Guvernul considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, apreciind, in esenta, ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 122 alin. (2) din
Constitutie, ci, dimpotriva, constituie o aplicare a acestora.
Avocatul Poporului
considera ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, solutia
legislativa adoptata respectand prevederile art. 122 din Constitutie.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile aparatorului autorului exceptiei
si ale partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala
a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 31 alin. (2) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, care au urmatorul cuprins: "Sedinta este legal
constituita daca participa cel putin doua treimi din numarul consilierilor
alesi. In cazul in care nu se poate asigura aceasta majoritate sedinta se va
organiza, in aceleasi conditii, peste 3 zile, la convocarea prefectului. Daca
nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituita, se va proceda la
o noua convocare, de catre prefect, peste alte 3 zile, in aceleasi conditii."
Textele constitutionale
invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 2 referitoare la
suveranitate, ale art. 8 referitoare la pluralism si partidele politice,
coroborat cu art. 40 referitor la dreptul de asociere, ale art. 36 privind dreptul
de vot, ale art. 37 privind dreptul de a fi ales, ale art. 53 privind
restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, ale art. 120
alin. (1) privind, in special, principiul autonomiei locale, ale art. 122 cu
privire la consiliul judetean, ale art. 123 alin. (4) privind independenta
consiliilor judetene si a presedintilor acestora in raporturile cu prefectul si
ale art. 135 alin. (2) lit. g) privind asigurarea aplicarii de catre stat a
politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu obiectivele Uniunii
Europene.
Examinand exceptia,
Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
Textul de lege
criticat, desi se refera la consiliile locale, are pertinenta in cauza,
intrucat, potrivit art. 103 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, acesta se aplica
in mod corespunzator si cu privire la consiliile judetene.
Curtea observa ca,
potrivit dispozitiilor art. 122 alin. (2) din Constitutie, "Consiliul
judetean este ales si functioneaza in conditiile legii". Asa fiind,
prevederile art. 31 alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001 nu aduc atingere textului constitutional invocat, ci, dimpotriva,
constituie o expresie a acestuia. Cvorumul de doua treimi din numarul
consilierilor alesi, necesar desfasurarii sedintei de constituire, da o
legitimitate sporita hotararilor luate cu acest prilej.
Posibilitatea acordata
prefectului, prin textul de lege criticat, de a convoca sedinta de constituire
a consiliilor judetene nu constituie o imixtiune in problemele administratiei
publice locale, prefectul neavand drept de vot in adoptarea hotararilor, ci un
rol exclusiv organizatoric. Asadar, Curtea nu poate retine incalcarea
dispozitiilor art. 123 alin. (4) din Constitutie.
Cu privire la
dispozitiile art. 2, art. 8, coroborat cu art. 40, art. 36, 37, 53, art. 120
alin. (1) si art. 135 alin. (2) lit. g) din Constitutie, Curtea constata ca
acestea nu au incidenta in cauza.
Pentru considerentele
expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea administratiei
publice locale nr. 215/2001, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Constanta
in Dosarul nr. 4.684/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia de contencios
administrativ si fiscal.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata in sedinta
publica din data de 10 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Catalina Turcu