ACORD Nr. 0
din 14 octombrie 2005
intre Guvernul Romaniei si
Uniunea Latina privind infiintarea unui birou al Uniunii Latine la Bucuresti si
privilegiile si imunitatile Biroului Uniunii Latine pe teritoriul Romaniei
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 444 din 23 mai 2006
Guvernul României şi Uniunea Latină, denumite în
continuare părţi,
în baza Convenţiei de creare a Uniunii Latine, adoptată
la Madrid la 15 mai 1954, la care România a aderat prin Decretul Consiliului de
Stat nr. 421 din 5 decembrie 1979,
luând în considerare faptul că părţile au convenit,
prin rezoluţia celui de-al VIII-lea Congres al Uniunii Latine, desfăşurat la
Paris în anul 1986, înfiinţarea în România a unui birou al Uniunii Latine,
au convenit asupra celor ce urmează:
I. Statutul, privilegiile şi imunităţile Uniunii Latine
ARTICOLUL 1
Biroul Uniunii Latine din Bucureşti
1.1. Uniunea Latină
îşi va desfăşura activitatea pe teritoriul României, prin intermediul unui
birou situat în Bucureşti, denumit în continuare Birou.
1.2. Biroul va fi condus de un director.
1.3. Activităţile Biroului se vor desfăşura în
conformitate cu prevederile prezentului acord şi cu respectarea legislaţiei
române în vigoare.
ARTICOLUL 2
Personalitate juridică
2.1. Uniunea Latină se bucură pe teritoriul României
de personalitatea juridică necesară pentru exercitarea deplină a funcţiilor
sale, aşa cum a fost stabilită prin art. II din Convenţia de creare a Uniunii Latine, adoptată la Madrid la 15
mai 1954.
2.2. Uniunea Latină are capacitatea de a încheia
contracte, de a dobândi şi de a dispune de bunuri imobile şi mobile şi de a sta
în justiţie.
ARTICOLUL 3
Imunitate de jurisdicţie şi de execuţie
3.1. Uniunea Latină beneficiază de imunitate de
jurisdicţie, cu următoarele excepţii:
a) dacă a renunţat la aceasta, în mod expres, într-un
caz special;
b) în cazul unei acţiuni civile intentate de un terţ
cu privire la un prejudiciu rezultând dintr-un accident cauzat de un
autovehicul aparţinând Uniunii Latine sau utilizat în numele său ori privitor
la o infracţiune la regulile de circulaţie rutieră în care a fost implicat un
asemenea autovehicul;
c) în cazul executării sentinţei arbitrale date în
aplicarea art. 12;
d) în caz de poprire, instituită prin hotărâre
judecătorească, asupra retribuţiilor, salariilor şi indemnizaţiilor pe care le
datorează Uniunea Latină unui membru al personalului său.
3.2. Sub rezerva excepţiilor de imunitate prevăzute
mai sus, bunurile puse la dispoziţia Biroului de către Uniunea Latină pentru
îndeplinirea misiunii sale oficiale, oricare ar fi locul unde se află şi
persoana care le deţine, nu vor putea face obiectul percheziţiei, confiscării,
rechiziţiei, exproprierii sau
oricărei alte măsuri de constrângere administrativă ori judiciară.
ARTICOLUL 4
Inviolabilitatea imobilelor, bunurilor şi arhivelor
4.1. Imobilele al căror proprietar sau locatar este
Uniunea Latină şi pe care le ocupă ori urmează să le ocupe pentru îndeplinirea
misiunii sale oficiale, cu excepţia imobilelor locuite de membrii personalului
său, sunt inviolabile.
4.2. Reprezentanţii sau funcţionarii autorităţilor
române nu pot pătrunde în imobilele Biroului pentru a-şi exercita atribuţiile
oficiale decât la cererea sau cu consimţământul secretarului general sau al
directorului Biroului, în special pentru a restabili ordinea şi pentru a
îndepărta orice persoană a cărei prezenţă este considerată indezirabilă de
către secretarul general sau directorul Biroului. Existenţa consimţământului
poate fi prezumată în caz de sinistru grav ce necesită măsuri de protecţie
imediată.
4.3. Uniunea Latină nu va permite ca imobilele
Biroului să servească drept refugiu unei persoane urmărite pentru o infracţiune
sau care face obiectul unui mandat judecătoresc, al unei condamnări penale sau
al unui ordin de expulzare, emis de autorităţile române competente.
4.4. Arhivele Biroului sunt inviolabile oriunde s-ar
afla. Arhivele Biroului sunt formate, la modul general, din toate documentele care aparţin Biroului sau pe care le deţine
acesta.
ARTICOLUL 5
Libera dispunere de fonduri
Fără a fi constrânsă de vreun control, vreo
reglementare sau vreun moratoriu financiar, Uniunea Latină poate:
a) să deţină fonduri sau valută de orice fel şi să
aibă conturi în orice monedă;
b) să transfere liber fondurile sale sau valuta sa
dintr-un stat în altul ori pe teritoriul României şi să schimbe liber valuta pe
care o deţine în altă monedă.
ARTICOLUL 6
Privilegii fiscale
6.1. Bunurile puse la dispoziţia Biroului pentru
îndeplinirea misiunii sale oficiale sunt scutite de impozite directe conform
legislaţiei române în vigoare; totuşi, scutirea nu se referă la taxele
percepute pentru plata serviciilor prestate, în afara celor prevăzute la
paragraful 6.2.
6.2. Achiziţionarea sau închirierea de către Uniunea
Latină a imobilelor necesare misiunii oficiale a Biroului este scutită de
taxele de înregistrare, taxa de publicitate imobiliară, taxa de închiriere şi
de orice alte taxe similare.
6.3. Uniunea Latină beneficiază de scutirea cu drept
de deducere a taxei pe valoarea adăugată pentru livrările de bunuri şi
prestările de servicii în favoarea sa. Restituirea taxei pe valoarea adăugată
se va realiza conform procedurii prevăzute de legislaţia română pentru
organizaţiile internaţionale interguvernamentale acreditate în România.
ARTICOLUL 7
Privilegii vamale
7.1. Bunurile necesare funcţionării administrative a
Biroului, precum şi publicaţiile, filmele cinematografice, documentele
fotografice, înregistrările video, producţiile multimedia necesare misiunii
sale oficiale, toate produsele destinate expoziţiilor temporare cu caracter
cultural (cataloage de artă, picturi, sculpturi, gravuri, desene, fotografii)
sau destinate donaţiilor pentru instituţii ori asociaţii româneşti cu scop
cultural, ştiinţific şi tehnic vor fi scutite de orice drepturi şi taxe vamale,
în conformitate cu reglementările române în vigoare.
Bunurile importate în acest fel
nu vor putea face pe teritoriul României obiectul unei cesiuni cu titlu gratuit
sau oneros decât în condiţiile prealabil aprobate de autorităţile române
competente.
7.2. Biroul poate importa, cu scutire de taxe vamale,
un autovehicul, pentru îndeplinirea misiunii sale
oficiale, în conformitate cu reglementările în vigoare pe teritoriul României.
ARTICOLUL 8
Facilităţi de comunicare
8.1. Corespondenţa oficială a Biroului se bucură de
inviolabilitate pe teritoriul României.
Totodată, corespondenţa oficială a Biroului se va
bucura de un tratament nu mai puţin favorabil decât cel acordat corespondenţei
altor organizaţii internaţionale în materie de priorităţi, tarife şi taxe
poştale pe curier, telegrame, transmisiuni prin fax, convorbiri telefonice şi
alte comunicaţii. De acelaşi regim se bucură comunicatele Biroului în ceea ce
priveşte tarifele de presă pentru informaţii difuzate prin presă şi radio.
8.2. Corespondenţa oficială şi alte comunicări
oficiale ale Biroului nu vor putea fi cenzurate.
8.3. Biroul va avea dreptul de a expedia şi de a
primi corespondenţa sa prin curieri speciali ai Uniunii Latine sau prin valize
sigilate, care vor beneficia de aceleaşi privilegii şi imunităţi ca şi curierii
şi valizele diplomatice.
II. Privilegii şi imunităţi acordate membrilor personalului Biroului
ARTICOLUL 9
Vize de intrare şi şedere
9.1. Autorităţile române vor elibera, la cererea
directorului Biroului, fără taxe şi fără întârzieri nejustificate, cu excepţia
cazului în care s-ar pune în pericol ordinea publică şi siguranţa naţională,
vize de intrare şi şedere în România, pentru perioada exercitării funcţiilor
sau a misiunii lor pe lângă Birou, în beneficiul:
a) membrilor personalului Biroului şi membrilor
familiilor acestora;
b) membrilor personalului Uniunii Latine care au
reşedinţa în străinătate şi care sunt trimişi în misiune pe lângă Birou.
9.2. Directorul Biroului va comunica regulat
Ministerului Afacerilor Externe al României lista membrilor personalului numit
permanent la acest birou.
ARTICOLUL 10
Privilegii şi imunităţi
10.1. Directorul şi membrii personalului Biroului:
a) beneficiază, în timpul exercitării funcţiilor lor
şi după încetarea acestora, de imunitate de jurisdicţie în privinţa faptelor
îndeplinite de ei în exercitarea funcţiilor lor oficiale (inclusiv cuvintele
lor rostite sau scrise). Imunitatea de jurisdicţie nu acoperă cazurile de
încălcare a regulilor de circulaţie rutieră comise de către beneficiarul
imunităţii sau de prejudicii pricinuite de un autovehicul care aparţine ori
este condus de către acesta;
b) nici ei, nici soţiile şi membrii de familie care
sunt în îngrijirea lor nu vor fi supuşi măsurilor restrictive privind
imigraţia;
c) în ceea ce priveşte facilităţile de schimb şi
transfer al activelor lor în România şi în străinătate, vor beneficia de
aceleaşi privilegii ca şi membrii misiunilor diplomatice acreditate în România,
de rang comparabil;
d) se vor bucura, împreună cu soţiile şi membrii
familiei aflaţi în grija lor, în perioada de criză internaţională, de aceleaşi
facilităţi de repatriere ca şi membrii misiunilor diplomatice acreditate în
România, de rang comparabil;
e) vor beneficia de dreptul de a importa, cu scutire
de taxe vamale, mobilierul şi bunurile lor personale cu ocazia primei luări în
primire a postului în România;
f) vor fi scutiţi de impozitul român pe venit ce ar
afecta retribuţiile, salariile şi indemnizaţiile plătite de Birou, în
conformitate cu legislaţia română în vigoare;
g) vor fi scutiţi, pe durata exercitării funcţiilor
lor în cadrul Biroului, de orice obligaţie cu privire la serviciul militar.
10.2. Guvernul României nu are obligaţia să acorde
membrilor personalului de cetăţenie română sau rezidenţilor permanenţi în
România privilegiile şi imunităţile prevăzute la paragraful 10.1.
ARTICOLUL 11
Obiectul privilegiilor şi imunităţilor
11.1. Privilegiile şi
imunităţile sunt acordate beneficiarilor numai în interesul bunei funcţionări a
Biroului şi nu în beneficiu personal. Uniunea Latină va ridica imunitatea
acordată unui membru al personalului său în orice situaţie în care, în opinia
sa, această imunitate ar împiedica cursul justiţiei şi în care imunitatea poate
fi ridicată fără a prejudicia interesele Uniunii Latine.
11.2. Biroul va colabora permanent cu autorităţile române în vederea facilitării bunei aplicări a
justiţiei, asigurării respectării legislaţiei române în vigoare şi evitării
oricărui abuz la care ar putea da loc privilegiile, imunităţile şi facilităţile
prevăzute de prezentul acord.
III. Dispoziţii finale
ARTICOLUL 12
Soluţionarea diferendelor
Orice diferend care poate să apară între Guvernul
României şi Uniunea Latină cu privire la interpretarea sau aplicarea
prezentului acord, ce nu a putut fi soluţionat prin negocieri, în afară de
cazul în care părţile nu convin altfel, va fi supus, la cererea uneia dintre
ele, unui tribunal arbitrai, compus din 3 membri, dintre care unul desemnat de
Uniunea Latină, altul desemnat de Guvernul României şi al treilea, care va
prezida tribunalul, desemnat de comun acord de către cele două părţi.
Cheltuielile legate de funcţionarea tribunalului
arbitrai sunt în sarcina celor două părţi, în afară de cazul în care nu convin
altfel.
Hotărârile tribunalului arbitrai sunt executorii de
plin drept şi nu pot face obiectul vreunui recurs.
ARTICOLUL 13
Revizuirea
Prezentul acord poate fi revizuit la cererea uneia
dintre părţi. Modificările convenite de către cele două părţi vor intra în
vigoare în conformitate cu dispoziţiile art. 15.
ARTICOLUL 14
Denunţarea
Orice parte poate denunţa prezentul
acord printr-o notificare scrisă adresată celeilalte părţi pe cale diplomatică.
Denunţarea îşi produce efectele la expirarea unui
termen de un an de la data primirii notificării de către cealaltă parte.
Retragerea României din Convenţia
de creare a Uniunii Latine, în conformitate cu art. XXVII din aceasta, atrage
ieşirea din vigoare a prezentului acord începând cu aceeaşi dată.
ARTICOLUL 15
Intrarea în vigoare
Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii de
către Uniunea Latină a notificării scrise, transmisă de către partea română, cu
privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare intrării sale în vigoare.
Semnat la Bucureşti la 14 octombrie 2005, în două
exemplare originale, fiecare în limba română şi în limba franceză, ambele texte
fiind egal autentice.
Pentru Guvernul României,
Valentin Naumescu,
secretar de stat,
Ministerul Afacerilor Externe
Pentru Uniunea Latină,
Bernardino Osio,
secretar general,
Uniunea Latină