REGULAMENT Nr. 1 din 3 iulie 2003
privind decontarea platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria statului
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 14 iulie 2003
Avand in vedere dispozitiile art. 2 alin. (2) si ale art. 23 din Legea nr.
101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, ale art. 160 si 161 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
200/2002, ale art. 24 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 79/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 6 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si
utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 201/2003, precum si ale Conventiei nr. 3/26 iunie 2003/181.201/16
mai 2003, incheiata intre Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor
Publice,
in temeiul art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 si al art. 285 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 200/2002,
Banca Nationala a Romaniei emite prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste principiile si modul de desfasurare a
compensarii bilaterale a platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria
statului, a platilor intertrezorerii, indiferent de valoare, si a decontarii
acestora pe baza neta, prin sistemul de transfer de fonduri de mica valoare
administrat de Societatea Nationala de Transfer de Fonduri si Decontari - TransFonD
- S.A., in calitatea sa de agent al Bancii Nationale a Romaniei, denumit in
continuare TransFonD - S.A.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarea semnificatie:
a) participant*1) - orice banca, persoana juridica romana, sucursala din
Romania a unei banci, persoana juridica straina, denumite in continuare banci,
orice casa centrala a cooperativelor de credit, Banca Nationala a Romaniei si
Trezoreria statului care, prin unitatile sale operationale, are acces la
sistemul de transfer de fonduri de mica valoare;
b) unitate participanta - orice unitate operationala a participantilor care
are acces la sistemul de transfer de fonduri de mica valoare;
c) unitate subparticipanta - orice unitate operationala teritoriala a unei
banci, cooperativa de credit sau trezorerie municipala, oraseneasca sau de
comuna care nu are acces direct la sistemul de transfer de fonduri de mica
valoare decat prin intermediul unei unitati participante.
------------
*1) In aceasta categorie sunt incluse si bancile aflate in regim special de
decontare sau in procedura de faliment declarata inainte de intrarea in vigoare
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, aprobata
si modificata prin Legea nr. 597/2002.
CAP. 2
Compensarea bilaterala a platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria
statului, a platilor intertrezorerii, indiferent de valoare, si decontarea acestora
pe baza neta, prin sistemul de transfer de fonduri de mica valoare administrat
de TransFonD - S.A.
Art. 3
Accesul participantilor la sistemul de transfer de fonduri de mica valoare
administrat de TransFonD - S.A. se efectueaza prin intermediul unitatilor lor
operationale, astfel:
a) bancile (prin intermediul unei singure unitati desemnate la nivel
teritorial), casele centrale ale cooperativelor de credit (prin intermediul
sediului sau secundar), Banca Nationala a Romaniei (prin intermediul sucursalei
sale teritoriale) si Trezoreria statului (prin intermediul directiilor generale
ale finantelor publice judetene) in cadrul sucursalelor TransFonD - S.A. din
judetul respectiv;
b) bancile (prin intermediul unei singure unitati desemnate la nivelul
municipiului Bucuresti), casele centrale ale cooperativelor de credit (prin
intermediul sediului lor secundar), Banca Nationala a Romaniei (prin
intermediul sucursalei municipiului Bucuresti) si Trezoreria statului (prin
intermediul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti, precum si din cadrul administratiilor finantelor
publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti) in cadrul sucursalei
municipiului Bucuresti a TransFonD - S.A.;
c) bancile (prin intermediul centralelor lor), casele centrale ale
cooperativelor de credit, Banca Nationala a Romaniei (prin intermediul sediului
sau central) si Trezoreria statului (prin intermediul Ministerului Finantelor
Publice) in cadrul centralei TransFonD - S.A.
Art. 4
In cadrul platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria statului si al
platilor intertrezorerii sunt utilizate:
a) ordinele de plata pentru Trezoreria statului pe suport hartie (OPHT)*2),
emise in conformitate cu reglementarile comune ale Ministerului Finantelor
Publice si Bancii Nationale a Romaniei:
- sub valoarea de 500 milioane lei exclusiv (pentru platile de mica valoare
in relatia cu Trezoreria statului);
- indiferent de valoare (pentru platile intertrezorerii);
b) dispozitiile de incasare pe suport hartie, insotite de copia certificata
a titlului executoriu, prezentate de organele de executare silita
participantului unde se afla deschis contul debitorului, indiferent de valoare;
c) notele contabile, intocmite de participant pe propria raspundere, in
baza dispozitiei de incasare initiale, in cazul decontarilor partiale privind
executarea silita prin poprire, indiferent de valoare;
d) dispozitiile de plata tip CAS pe suport hartie;
e) bilete la ordin, indiferent de valoare, emise de institutiile publice
pentru garantarea platii anumitor sume la date fixe.
------------
*2) OPHT original (inclusiv generat prin utilizarea aplicatiei informatice
a participantului) sau telex, care va contine in mod obligatoriu, in original,
stampila si semnatura participantului, precum si toate informatiile cuprinse in
OPHT.
Art. 5
Pentru procesarea biletelor la ordin emise de institutiile publice pentru
garantarea platii anumitor sume la date fixe, unitatile subparticipante
destinatare/unitatile participante beneficiare au urmatoarele obligatii:
a) sa remita biletele la ordin unitatilor subparticipante
initiatoare/unitatilor participante platitoare, prin posta, insotite de
borderouri de incasare, in vederea verificarii si, respectiv, acceptarii sau
refuzului acestora;
b) in cazul acceptarii biletelor la ordin, unitatea subparticipanta
initiatoare/unitatea participanta platitoare va intocmi in nume propriu, pentru
fiecare bilet la ordin acceptat total sau partial, cate un OPHT care va contine
la rubrica <<Reprezentand:>> toate elementele de identificare ale
biletului la ordin acceptat si va fi inclus in pachetul cu OPHT-uri destinate
unitatii participante beneficiare;
c) unitatea subparticipanta initiatoare/unitatea participanta platitoare
are obligatia sa remita biletele la ordin refuzate total sau partial, insotite
in mod obligatoriu de o justificare de refuz, in original, prin posta, unitatii
participante beneficiare/unitatii subparticipante destinatare;
d) operatiunile cu bilete la ordin se vor efectua de catre participanti, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la
ordin, cu modificarile ulterioare, si a prevederilor Normelor-cadru nr. 6/1994
ale Bancii Nationale a Romaniei privind comertul facut de societatile bancare
si celelalte societati de credit, cu cambii si bilete la ordin, pe baza Legii
nr. 58/1934 asupra cambiei si biletului la ordin, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 11/1993, aprobata si modificata prin Legea nr. 83/1994.
Art. 6
Pentru procesarea platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria
statului si a platilor intertrezorerii, indiferent de valoare, unitatile
participante platitoare au urmatoarele obligatii:
a) sa ia toate masurile necesare pentru incadrarea platilor in relatia cu
Trezoreria statului, precum si a platilor intertrezorerii pe circuitele
maximale stabilite in anexele nr. 1a) si 1b), calculate in zile bancare;
b) sa remita aceste plati, pe propria raspundere, la sediul TransFonD -
S.A. din raza sa teritoriala, grupate in pachete, pe unitati participante
beneficiare;
c) pachetele vor fi insotite de o banda de control totalizatoare a platilor
componente si de un OPHT centralizator intocmit de unitatea participanta
platitoare;
d) totalul benzii de control trebuie sa fie identic cu valoarea OPHT-ului
centralizator al unitatii participante platitoare.
Art. 7
TransFonD - S.A. va accepta in vederea decontarilor cu Trezoreria statului
OPHT-uri centralizatoare la care sunt anexate si dispozitii de incasare
intocmite de organele de executare silita, note contabile intocmite de
participanti in baza dispozitiei de incasare initiale, in cazul decontarilor
partiale privind executarea silita prin poprire sau dispozitiile de plata tip
CAS pe suport hartie.
Art. 8
Pentru procesarea refuzurilor la incasare ale platilor de mica valoare in
relatia cu Trezoreria statului si ale platilor intertrezorerii, unitatile
participante beneficiare au urmatoarele obligatii:
a) sa ia toate masurile necesare pentru incadrarea refuzurilor la incasare
pe circuitele maximale stabilite in anexele nr. 2a) si 2b), calculate in zile
bancare;
b) pentru fiecare refuz sa initieze, pe propria raspundere, un OPHT insotit
de o comunicare de refuz la executare, care sa respecte prevederile art. 7 din
Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 8/1994 privind ordinul de plata,
cu modificarile si completarile ulterioare;
c) sa remita refuzurile, pe propria raspundere, la sediul TransFonD - S.A.
din raza sa teritoriala, grupate in pachete, pe unitati participante
beneficiare ale respectivelor refuzuri;
d) pachetele vor fi insotite de o banda de control totalizatoare a
refuzurilor componente si de un OPHT centralizator;
e) totalul benzii de control trebuie sa fie identic cu valoarea OPHT-ului
centralizator.
Art. 9
TransFonD - S.A. are obligatia sa refuze procesarea platilor de mica
valoare in relatia cu Trezoreria statului si a celor intertrezorerii
receptionate de la unitatile participante platitoare, in situatia in care
instrumentele de plata/documentele precizate la art. 4 aferente nu respecta
conditiile de forma si de continut stabilite conform reglementarilor in
domeniu.
Art. 10
Intervalele de receptie si de procesare a platilor de mica valoare si a
platilor intertrezorerii in cadrul sistemului de transfer de fonduri de mica
valoare operat de TransFonD - S.A., precum si de punere la dispozitia
participantilor a extraselor de cont sub sigla Bancii Nationale a Romaniei sunt
prezentate in anexa nr. 3.
Art. 11
TransFonD - S.A., in calitate de agent al Bancii Nationale a Romaniei,
utilizeaza conturile analitice/subconturile participantilor deschise la Banca
Nationala a Romaniei (anexa nr. 4), pentru:
a) efectuarea compensarii bilaterale si decontarea pe baza neta a platilor
de mica valoare in relatia cu Trezoreria statului si a platilor
intertrezorerii;
b) initierea catre Banca Nationala a Romaniei a decontarii finale si
irevocabile a platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria statului,
precum si a platilor intertrezorerii.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 12
Pentru serviciile oferite in cadrul sistemului de transfer de fonduri de
mica valoare, Banca Nationala a Romaniei, prin intermediul TransFonD - S.A.,
percepe automat comisioane participantilor, altii decat Banca Nationala a
Romaniei si Trezoreria statului, in conformitate cu reglementarile Bancii
Nationale a Romaniei in domeniu.
Art. 13
Participantii au obligatia sa sesizeze in scris Banca Nationala a Romaniei
- Directia contabilitate pentru eventualele erori aparute in cadrul sistemului
de transfer de fonduri de mica valoare, intr-un interval de maximum 10 zile
bancare de la data inregistrarii erorii in extrasul de cont al acestora. Dupa
expirarea acestui termen nu poate fi angajata raspunderea Bancii Nationale a
Romaniei.
Art. 14
In data de 29 august 2003 unitatile participante platitoare vor remite
platile de mica valoare in relatia cu Trezoreria statului, precum si platile
intertrezorerii, care urmeaza sa fie decontate final si irevocabil de Banca
Nationala a Romaniei in data de 1 septembrie 2003, la sediile TransFonD - S.A.
din raza lor teritoriala.
Art. 15
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul regulament.
Art. 16
La data intrarii in vigoare a prezentului regulament orice alte dispozitii
contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 17
Prezentul regulament intra in vigoare la data de 1 septembrie 2003.
Presedintele Consiliului de administratie
al Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Constantin Isarescu
ANEXA 1a)
la regulament
_______________________
Z-1 | Sediul TransFonD S.A. | Z
---->|_______________________|----
| |
___________|_____________ ___________v_____________
(1) Z-1 | Unitate participanta | | Unitate participanta | Z (2)
--->| platitoare | | beneficiara |---
| |_________________________| |_________________________| |
__|_______ ^ | _______v____
| Platitor | | | | Beneficiar |
|__________| | Z-2 | Z |____________|
___________|_____________ ___________v_____________
(1) Z-2 | Unitate subparticipanta | | Unitate subparticipanta | Z (2)
--->| initiatoare | | destinatara |---
| |_________________________| |_________________________| |
__|_______ ______v_____
| Platitor | | Beneficiar
|
|__________|
|____________|
Unde:
(1) - data debitarii contului clientului platitor
(2) - data creditarii contului clientului beneficiar
____________________________________________________________________
| Circuitul local maximal al platilor de mica valoare |
| in relatia cu Trezoreria statului si al platilor intertrezorerii |
|____________________________________________________________________|
ANEXA 1b)
la regulament
______________ : ______________
| Sediul | : | Sediul |
Z-1 |TransFonD S.A.| : |TransFonD S.A.| Z
Jud. 1 ---->| initiator |-:->| destinatar |----
Jud. 2
| |______________| : |______________| |
| : |
_________|_______________ : ____________________v____
(1) Z-1 | Unitate participanta | : | Unitate participanta | Z (2)
--->| platitoare | : | beneficiara |---
| |_________________________| : |_________________________| |
__|_______ ^ : | ______V_____
| Platitor | | : | | Beneficiar
|
|__________| | Z-2 : Z |
|____________|
_________|_______________ : ____________________v____
(1) Z-2 | Unitate subparticipanta | : | Unitate subparticipanta | Z (2)
--->| initiatoare | : | beneficiara |---
| |_________________________| : |_________________________| |
__|_______ : ______v_____
| Platitor | : | Beneficiar
|
|__________| :
|____________|
Unde:
(1) - data debitarii contului clientului platitor
(2) - data creditarii contului clientului beneficiar
____________________________________________________________________
| Circuitul interjudetean maximal al platilor de mica valoare |
| in relatia cu Trezoreria statului si al platilor intertrezorerii |
|____________________________________________________________________|
ANEXA 2a)
la regulament
_______________________
Z+2 | Sediul TransFonD S.A. | Z+1
-----|_______________________|<----
| |
___________v_____________ ____________|____________
Z+2 | Unitate participanta | | Unitate participanta |
----| platitoare | | beneficiara |
| |_________________________| |_________________________|
__v_______ | ^ ____________
| Platitor | | | | Beneficiar
|
|__________| | Z+2 | Z+1
|____________|
___________v_____________ ____________|____________
Z+2 | Unitate subparticipanta | | Unitate subparticipanta |
----| initiatoare | | destinatara |
| |_________________________| |_________________________|
__v_______ ____________
| Platitor | | Beneficiar
|
|__________| |____________|
___________________________________________________________________________
| Circuitul local maximal al refuzurilor la incasare ale platilor de mica |
| valoare in relatia cu Trezoreria statului si ale platilor intertrezorerii |
|___________________________________________________________________________|
ANEXA 2b)
la regulament
______________ : ______________
| Sediul | : | Sediul |
Z+2 |TransFonD S.A.| Z+1 |TransFonD S.A.| Z+1
Jud. 1 ---| initiator |<-:--| destinatar |<---
Jud. 2
| |______________| : |______________| |
| : |
__________v______________ : ____________________|____
Z+2 | Unitate participanta | : | Unitate participanta |
----| platitoare | : | beneficiara |
| |_________________________| : |_________________________|
__v_______ | : ^ ____________
| Platitor | | : | | Beneficiar
|
|__________| | Z+2 : Z+1 |
|____________|
__________v______________ : ____________________|____
Z+2 | Unitate subparticipanta | : | Unitate subparticipanta |
----| initiatoare | : | beneficiara |
| |_________________________| : |_________________________|
__v_______ : ____________
| Platitor | : | Beneficiar
|
|__________| : |____________|
______________________________________________________________________________
| Circuitul interjudetean maximal al refuzurilor la incasare ale platilor de
|
|mica valoare in relatia cu Trezoreria statului si ale platilor
intertrezorerii|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 3
la regulament
INTERVALUL DE PRELUCRARE
a platilor de mica valoare in relatia cu Trezoreria statului si a platilor
intertrezorerii
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea activitatii Ziua bancara Orar
crt. in care se
efectueaza
activitatea
________________________________________________________________________________
1. Receptia platilor de mica valoare in Z-1 11,00 a.m. - 3,30
p.m.
relatia cu Trezoreria statului si a
platilor intertrezorerii
2. Calculul pozitiilor net-nete bilaterale Z 9,30 a.m. - 10,00
a.m.
ale participantilor
3. Decontarea finala si irevocabila a Z 11,00 a.m.
pozitiilor net-nete bilaterale
4. Eliberarea extraselor de cont Z incepand cu ora
12,00 a.m.
________________________________________________________________________________
ANEXA 4
la regulament
CONTURILE ANALITICE
utilizate pentru compensarea bilaterala a platilor de mica valoare in relatia
cu Trezoreria statului si a celor intertrezorerii cu decontare pe baza neta
________________________________________________________________________________
Nr. Tipul platii Denumirea
Simbolul
crt. contului analitic
contului
analitic
________________________________________________________________________________
1. Plata de mica valoare in relatia Plati de mica valoare in 300
cu Trezoreria statului relatia cu Trezoreria statului
2. Plata intertrezorerii, indiferent Plati intertrezorerii 303
de valoare
3. Plata de mica valoare in relatia Plati de mica valoare in
cu Trezoreria statului, aferenta relatia cu Trezoreria statului
participantilor in regim special - regim special 530
de decontare
4. Plata de mica valoare in relatia Plati de mica valoare in
cu Trezoreria statului, aferenta relatia cu Trezoreria statului
participantilor in faliment*1) - faliment 539
5. Penalizare aferenta bancilor in Penalizari - regim special 593
regim special de decontare
6. Penalizare Penalizari 903
________________________________________________________________________________
*1) In aceasta categorie sunt incluse institutiile de credit aflate in
procedura de faliment declarata inainte de intrarea in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
83/1998 privind procedura falimentului bancilor, aprobata si modificata prin
Legea nr. 597/2002.