PROTOCOL Nr. 0
din 7 decembrie 2009
referitor la Metodologia
privind remuneratiile reprezentand drepturi patrimoniale de autor pentru
reproducerile pe videograme ale operelor muzicale utilizate în cadrul operelor
audiovizuale, altele decat videoclipurile muzicale, concertele si
înregistrarile audiovizuale continand biografii ale unor artisti interpreti sau
trupe de muzica
ACT EMIS DE:
ACT INTERNATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 910 din 24 decembrie 2009
Incheiat astăzi, 7 decembrie 2009, în cadrul comisiei
de negociere constituite în temeiul Deciziei directorului general al Oficiului
Român pentru Drepturile de Autor nr. 97/2009 privind constituirea Comisiei
pentru negocierea Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturi
patrimoniale de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale
utilizate în cadrul operelor audiovizuale, altele decât videoclipurile
muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând biografii ale
unor artişti interpreţi sau trupe de muzică, între următoarele părţi:
Societatea Comercială PROVIDEO - S.R.L., înregistrată
la registrul comerţului sub nr. J23/247/2002, având sediul în oraşul Buftea,
Str. Studioului nr. 1, judeţul Ilfov, prin doamna Anca Truţă, în calitatea sa
de administrator,
Societatea Comercială PROOPTIKI ROMÂNIA-S.R.L.,
înregistrată la registrul comerţului sub nr. J40/5793/2002, având sediul în
municipiul Bucureşti, bd. Iuliu Maniu nr. 447-451, sectorul 6, prin domnul
George Mitroiu, în calitatea sa de reprezentant legal,
Societatea Comercială TVR MEDIA - S.R.L., înregistrată
la registrul comerţului sub nr. J40/4126/2003, având sediul în municipiul
Bucureşti, str. Făinari nr. 3, sectorul 2, prin doamna Mihaela Petrescu, în
calitatea sa de director executiv, şi
Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România
-Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA), cu sediul în municipiul
Bucureşti, Calea Victoriei nr. 141, sectorul 1, cod fiscal RO 8887006,
reprezentată prin doamna Ana Achim, director general.
In baza art. 1312 alin. (1) şi (2) din Legea
nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi
completările ulterioare, a Deciziei directorului general al Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor nr. 97/2009 şi potrivit celor consemnate în
Procesul-verbal de negociere din 7 decembrie 2009, Societatea Comercială
PROVIDEO - S.R.L., Societatea Comercială PROOPTIKI ROMÂNIA - S.R.L., Societatea
Comercială TVR MEDIA- S.R.L, şi UCMR-ADA au negociat şi au convenit forma
finală a Metodologiei privind remuneraţiile reprezentând drepturi patrimoniale
de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale, din
repertoriul UCMR-ADA, utilizate în cadrul operelor audiovizuale, altele decât
videoclipurile muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând
biografii ale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică, anexată prezentului
protocol.
Pentru Societatea Comercială PROVIDEO - S.R.L.,
Anca Truţă,
Administrator
Pentru Societatea Comercială PROOPTIKI ROMÂNIA -
S.R.L.,
George Mitroiu,
reprezentant legal
Pentru Societatea Comercială TVR MEDIA- S.R.L.,
Mihaela Petrescu,
director general
Pentru UCMR-ADA,
Ana Achim,
director general
Maria M. Voican,
Avocat
Alexandru Roată Palade,
avocat
METODOLOGIE
privind remuneraţiile reprezentând drepturi
patrimoniale de autor pentru reproducerile pe videograme ale operelor muzicale
utilizate în cadrul operelor audiovizuale, altele decât videoclipurile
muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale conţinând biografii ale
unor artişti interpreţi sau trupe de muzică
Art. 1. - Reproducerea şi/sau distribuirea pe
teritoriul României, în cadrul operelor audiovizuale fixate pe videograme,
altele decât videoclipurile muzicale, concertele şi înregistrările audiovizuale
conţinând biografii ale unor artişti interpreţi sau trupe de muzică, indiferent
de tipul de suport, a operelor muzicale din repertoriul Uniunii Compozitorilor
şi Muzicologilor din România -Asociaţia pentru Drepturile de Autor se poate
face în baza unei autorizaţii-licenţă neexclusivă încheiate cu acest organism
de gestiune colectivă.
Art. 2. - In sensul prezentei metodologii, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) prin utilizator se înţelege orice persoană
juridică sau persoană fizică, autorizată de Centrul Naţional al
Cinematografiei, care realizează ori organizează realizarea de copii ale unei
opere audiovizuale pe videograme (CD, DVD, VHS, Blu-Ray), în vederea
comercializării lor, şi astfel reproduce una sau mai multe opere muzicale ce
fac parte din opera audiovizuală;
b) UCMR-ADA - Uniunea Compozitorilor şi
Muzicologilor din România -Asociaţia pentru Drepturi de Autor;
c) prin repertoriu se înţelege totalitatea
operelor muzicale pentru care UMCR-ADA a fost mandatată direct de către membrii
proprii, potrivit legii şi statutului său, ori indirect, prin intermediul
contractelor scrise de reprezentare încheiate cu organismele similare din
străinătate, să gestioneze colectiv drepturile mecanice privind operele
muzicale utilizate în cadrul operelor audiovizuale;
d) prin videogramă se înţelege orice copie a
unei opere audiovizuale sau a unor secvenţe de imagini în mişcare, însoţite de
opere muzicale, pe suporturi CD, DVD, VHS, Blu-Ray, oricare ar fi metoda
utilizată pentru realizarea copiei. Nu fac obiect al prezentei metodologii
reproducerile parţiale ale operelor audiovizuale cuprinzând opere muzicale,
reprezentând trailere utilizate exclusiv pentru promovarea operei audiovizuale;
e) prin produse se înţelege:
- produs standard - videogramă aflată la prima
lansare în România, în vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul
către consumatorii finali;
- produs catalog A - videogramă relansată în
vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii
finali la un preţ redus cu cel puţin 35% faţă de preţul de lansare ca produs
standard;
- produs catalog B - videogramă relansată în
vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii
finali la un preţ redus cu cel puţin 60% faţă de preţul de lansare ca produs
standard;
- produs tip sold - videogramă relansată în
vederea comercializării de către vânzătorii cu amănuntul către consumatorii
finali la un preţ redus cu cel puţin 75% faţă de preţul de lansare ca produs
standard.
Art. 3. - (1) Autorizaţia-licenţă neexclusivă se
încheie între UCMR-ADA şi utilizator pe o perioadă de 24 de luni, este valabilă
numai pentru teritoriul României, urmând ca la solicitarea scrisă a
utilizatorului să se prelungească pe aceeaşi perioadă printr-un act adiţional.
Autorizaţia-licenţă neexclusivă se încheie pentru fiecare operă muzicală sau
grup de opere muzicale din repertoriul UCMR-ADA utilizată/utilizat în opera
audiovizuală, înainte de data la care urmează a se realiza reproducerea şi
distribuirea.
(2) Nu fac obiect al prezentei metodologii reproducerea
şi/sau distribuirea acelor opere muzicale cuprinse în opere audiovizuale în
cazul cărora plata drepturilor patrimoniale de autor pentru acea reproducere
şi/sau distribuire se face, integral, direct către titularii drepturilor
patrimoniale de autor, în baza unor contracte directe încheiate cu aceştia.
(3) In vederea încheierii autorizaţiei-licenţă
neexclusivă, utilizatorul va depune la UCMR-ADA, cu cel puţin 30 de zile
înainte de data reproducerii sau distribuirii videogramelor, după caz, o cerere
cuprinzând cel puţin următoarele informaţii:
a) numele/denumirea utilizatorului şi datele sale de
identificare;
b) titlul şi ţara de origine a operei audiovizuale;
c) producătorul, regizorul şi anul producţiei operei
audiovizuale;
d) tipul suportului (suporturilor) pe care vor fi
reproduse operele audiovizuale cuprinzând opere muzicale;
e) tirajul estimat;
f) distribuitorul (distribuitorii), dacă este cazul;
g) numele, prenumele, funcţia şi semnătura
reprezentantului legal al utilizatorului şi ştampila utilizatorului.
(4) Cererea va fi însoţită de un cue-sheet, cuprinzând
operele muzicale utilizate în opera audiovizuală, în forma transmisă de
licenţiator/producător, sau de o listă tabelară conţinând informaţiile
evidenţiate la art. 4 alin. (1) lit. a), b), c) şi e).
(5) Autorizaţiile-licenţă neexclusivă se vor încheia în
maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii de către UCMR-ADA a
solicitării şi a tuturor documentelor de mai sus. In autorizaţiile-licenţă
neexclusivă se va menţiona faptul că UCMR-ADA certifică, potrivit mandatelor
primite şi contractelor internaţionale de reprezentare reciprocă în vigoare, că
acele opere muzicale fac parte din repertoriul definit la art. 2 lit. c).
Art. 4. - Utilizatorii vor elabora un catalog de
evidenţă a videogramelor reproduse de aceştia, în vederea comercializării pe
teritoriul României, care va conţine următoarele informaţii:
a) titlul operei audiovizuale şi titlurile secundare,
acolo unde este cazul, anul producţiei şi ţara de origine;
b) producătorul operei audiovizuale, regizorul;
c) durata operei audiovizuale;
d) cue-sheet;
e) durata şi titlul operei (operelor) muzicale şi
autorii, când nu există cue-sheet;
f) tipul suportului (CD, DVD, VHS, Blu-Ray);
g) tirajul.
Art. 5 - (1) Remuneraţiile datorate potrivit prezentei
metodologii se vor calcula potrivit următoarei formule de calcul: baza de calcul
x procentul rezultat din durata muzicii reprezentată de UCMR-ADA. raportată la
durata filmului x remuneraţia procentuală.
(2) Remuneraţia procentuală este următoarea:
|
4% pentru anul 2010
|
5% pentru anul 2011
|
7% pentru anul 2012
|
(3) Baza de calcul a remuneraţiilor o constituie
veniturile realizate de utilizatori, pentru fiecare operă audiovizuală, din
comercializarea videogramelor către vânzătorii cu amănuntul în trimestrul de
referinţă.
(4) In cazul videogramelor care nu sunt comercializate
de către utilizator direct către vânzătorul cu amănuntul, ci se apelează la
unul sau mai mulţi intermediari, pentru videogramele astfel comercializate,
baza de calcul a remuneraţiei o reprezintă cel mai mare preţ publicat de
utilizator către vânzătorii cu amănuntul pentru aceeaşi videogramă.
(5) In situaţia în care videogramele sunt
comercializate de către utilizator exclusiv către distribuitori, intermediari
între utilizator şi vânzătorii cu amănuntul, baza de calcul a remuneraţiei o
reprezintă cel mai mare preţ practicat către vânzătorii cu amănuntul de către
oricare utilizator autorizat de UCMR-ADA cu privire la orice altă videogramă
din aceeaşi categorie de produs.
(6) Nu se consideră comercializare prin distribuitor/
intermediar vânzarea videogramelor de către utilizator către vânzătorii altor
produse în scopul distribuirii acelor videograme împreună cu produsele
acestora. Baza de calcul aplicabilă în această situaţie este cea prevăzută la
art. 5 alin. (3). Remuneraţiile minime nu se aplică în acest caz.
(7) Remuneraţia datorată de utilizatori nu va putea fi
mai mică decât remuneraţiile menţionate în tabelul de mai jos.
|
Categorie produs
|
Remuneraţie minimă
|
|
An 2010
|
An 2011
|
An 2012
|
|
Produs standard
|
1 leu
|
1,3 lei
|
1,5 lei
|
|
Produs catalog A
|
0,50 lei
|
0,60 lei
|
0,75 lei
|
|
Produs catalog B
|
0,25 lei
|
0,30 lei
|
0,38 lei
|
|
Produs tip sold
|
0,10 lei
|
0,12 lei
|
0,15 lei
|
Remuneraţiile menţionate în tabel sunt prevăzute pentru
situaţia în care durata muzicii utilizate în opera audiovizuală reprezintă 100%
din durata operei audiovizuale şi muzica face parte în totalitate din
repertoriul gestionat colectiv de UCMR-ADA. In cazul în care muzica din
repertoriul UCMR-ADA reprezintă mai puţin de 100% din durata unei opere
audiovizuale, remuneraţia minimă se reduce în mod corespunzător şi se
calculează după următoarea formulă: remuneraţia minimă prevăzută în tabel x
procentul de muzică din repertoriul UCMR-ADA din durata totală a operei
audiovizuale.
(8) La remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie
se adaugă TVA.
Art. 6. - (1) Plata remuneraţiilor datorate de
utilizatori către UCMR-ADA se face trimestrial, până la data de 30 a lunii
următoare trimestrului încheiat, pentru toate videogramele comercializate de
către vânzătorul cu amănuntul către consumatorul final, în situaţia în care
contractul dintre utilizator şi vânzătorul cu amănuntul cuprinde clauze cu
privire la retururi. Pentru videogramele vândute de utilizator fără drept de
retur, plata remuneraţiei se face până la data de 30 a lunii următoare trimestrului
încheiat, pentru toate videogramele astfel comercializate în acel trimestru.
(2) Pentru întârzierile la plată utilizatorii datorează
UCMR-ADA penalităţi în cuantum de 0,1% pe zi de întârziere, valoarea
penalităţilor neputând depăşi valoarea remuneraţiilor datorate.
Art. 7. - (1) Utilizatorul are obligaţia să transmită
UCMR-ADA, pentru fiecare trimestru încheiat, până la data de 20 a lunii
următoare acelui trimestru, cu privire la reproducerile şi/sau distribuirile ce
fac obiectul prezentei metodologii, un raport întocmit pe propria răspundere,
care să cuprindă următoarele:
a) numele/denumirea utilizatorului şi datele sale de
identificare;
b) titlul operei audiovizuale, incluzând titlul
alternativ, dacă este cazul, şi numărul autorizaţiei-licenţă neexclusivă
acordate de UCMR-ADA;
c) numărul de unităţi vândute, cu menţionarea tipului
sau tipurilor de suport şi de produs pentru care se datorează remuneraţia în
acel trimestru;
d) baza de calcul a remuneraţiei pentru acel trimestru,
potrivit art. 5 alin. (3), art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (2);
e) fabricantul/multiplicatorul şi ţara în care s-a
realizat multiplicarea;
f) numele, prenumele, funcţia şi semnătura
reprezentantului legal al utilizatorului şi ştampila utilizatorului.
(2) Utilizatorul are obligaţia de a întocmi şi comunica
către UCMR-ADA un raport întocmit pe propria răspundere cu privire la situaţia
vânzărilor efective de videograme, cuprinzând muzică din repertoriul UCMR-ADA,
realizate către consumatorul final de către vânzătorul cu amănuntul, atunci
când contractele încheiate de utilizator cu aceştia cuprind clauze de retur.
Acest raport, semnat şi stampilat, va fi comunicat odată cu raportul menţionat
la alin. (1).
Art. 8. - UCMR-ADA sau auditorii desemnaţi de aceasta
pot solicita, cu o notificare prealabilă de 15 (cincisprezece) zile, la fiecare
18 (optsprezece) luni, examinarea situaţiilor contabile şi extracontabile de la
art. 7 alin. (2) - rapoartele de vânzări şi facturile utilizatorilor privind
operele audiovizuale pentru care s-a încheiat autorizaţie-licenţă neexclusivă.
Examinarea se va desfăşura pe cheltuiala UCMR-ADA şi nu va putea dura mai mult
de 5 (cinci) zile lucrătoare. In cazul stabilirii unor nereguli, situaţiile
nereflectând volumul real comercializat sau baza de calcul a remuneraţiei, la
solicitarea expresă a UCMR-ADA, utilizatorul va suporta sumele rezonabile,
corespunzătoare onorariilor de audit ale pieţei româneşti, privind cheltuielile
de audit. Documentele puse la dispoziţie de utilizatori cu ocazia auditului au
caracter confidenţial, iar UCMR-ADA se obligă să asigure confidenţialitatea
lor.
Art. 9. - Prezenta metodologie va putea fi modificată
numai după 3 (trei) ani de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.