Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 9 din 30 ianuarie 2003

pentru ratificarea Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene, semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 60 din  1 februarie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta,

    Art. 1
    Se ratifica Acordul privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani dintre Guvernul Romaniei si Guvernului Republicii Elene, semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002.
    Art. 2
    Implementarea acordului se realizeaza prin proiecte si activitati finantate in baza programului de cooperare si dezvoltare, in conditiile prevazute in acord.
    Art. 3
    In cadrul contractelor pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii, incheiate cu contractorii locali in baza programului de cooperare si dezvoltare, platile pot fi efectuate si in moneda euro.
    Art. 4
    (1) Importurile de bunuri in cadrul contractelor de livrari incheiate in baza programului de cooperare si dezvoltare sunt scutite de plata drepturilor de import.
    (2) Livrarile de bunuri si prestarile de servicii in cadrul proiectelor si activitatilor finantate in baza programului de cooperare si dezvoltare sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, pentru care furnizorii si/sau prestatorii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata, aferente bunurilor si/sau serviciilor achizitionate in scopul realizarii respectivelor proiecte sau activitati.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul afacerilor externe,
                         Mircea Geoana

                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                                  ACORD
privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene*)

    *) Traducere.

    Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene, denumite in continuare parti,
    bazandu-se pe regulile si procedurile Comitetului de Asistenta pentru Dezvoltare al OECD,
    avand in vedere relatia de cooperare dintre Uniunea Europeana si statele din regiune si acordurile-cadru existente,
    reafirmand eforturile comunitatii internationale in zona,
    avand in vedere ca Republica Elena a formulat si este gata sa implementeze un program amplu de dezvoltare pe cinci ani, care, completat cu sprijinul organismelor internationale, institutiilor financiare si al altor donatori bilaterali, are ca scop reconstructia si tranzitia tarilor beneficiare din Balcani catre obiective de dezvoltare mutual agreate,
    reiterand importanta abordarii unei dezvoltari regionale in vederea contributiei la pacea, securitatea, prosperitatea si stabilitatea in zona,
    luand in considerare faptul ca Romania si Republica Elena sunt gata sa intre in relatii contractuale, pe baza de parteneriat si transparenta, impreuna cu un program de asistenta pentru dezvoltare, ca obiectivele prezentului program contribuie la dezvoltarea economica si orientarea Romaniei catre Uniunea Europeana,
    au convenit urmatoarele:

    Art. 1
    Obiective
    Ariile de acoperire a acestui program de asistenta pentru dezvoltare sunt:
    a) modernizarea infrastructurii, in particular a sectoarelor energie si transporturi;
    b) promovarea investitiilor productive;
    c) modernizarea administratiei publice si a autoguvernarii;
    d) sprijinirea institutiilor democratice si a cooperarii cu Parlamentul;
    e) sprijin pentru crearea statului de drept si ridicarea nivelului de trai;
    f) ajustarea inegalitatilor economice;
    g) sprijinirea educatiei si pregatirii vocationale pentru potentialul administrativ si stiintific.
    Toate proiectele aprobate de Republica Elena, referitoare la ariile de acoperire mentionate mai sus, trebuie sa fie integrate in mod gradual in anexa B*) care face parte integranta din prezentul acord.
------------
    *) Anexa B este in curs de redactare de catre partea elena, care o va transmite partii romane, si va fi publicata anual.

    Art. 2
    Alocarea fondurilor de dezvoltare
    a) Asistenta pentru dezvoltare acordata de Republica Elena Romaniei in baza prezentului acord va fi in valoare de 70.430.000 euro pentru o perioada de cinci ani (2002 - 2006). Aceasta suma va fi alocata anual in conformitate cu prezentul program-cadru bilateral.
    b) Din valoarea totala 20% vor fi alocate de Ministerul Economiei si Finantelor din Republica Elena pentru investitiile private in Romania care indeplinesc obiectivele prezentului acord. Cererile pot fi transmise incepand cu 1 iulie 2002.
    c) Unul dintre principalele obiective ale asistentei bilaterale pentru procesul de reconstructie economica, sociala, institutionala si de mediu in Romania este complementaritatea cu toate programele de dezvoltare ale Uniunii Europene, ale institutiilor financiare internationale si donatorilor bilaterali. De asemenea, trebuie luat in considerare si impactul regional al asistentei pentru dezvoltare.
    Art. 3
    Proceduri de evaluare si monitorizare
    Partile au convenit asupra procedurilor de evaluare si monitorizare a asistentei pentru dezvoltare mentionate mai sus.
    In acest context intreaga responsabilitate pentru monitorizarea si evaluarea asistentei pentru dezvoltare acordate partii beneficiare revine coordonatorului national pentru implementarea Planului elen de reconstructie economica a Balcanilor, denumit in continuare HiPERB.
    Procedurile sunt prezentate in anexa A care face parte integranta din prezentul acord.
    Art. 4
    Comitetul mixt de management
    Un comitet mixt de management va fi stabilit pentru gestionarea si implementarea programului de asistenta pentru dezvoltare.
    Procedurile privind structura, competenta si functionarea Comitetului mixt de management sunt prezentate in anexa A la prezentul acord.
    Art. 5
    Compatibilitatea cu politicile Comunitatii Europene
    Prin punerea in aplicare a prevederilor prezentului acord Republica Elena isi va respecta obligatiile decurgand din pozitia de membru al Uniunii Europene.
    Proiectele si activitatile finantate in baza programului de asistenta pentru dezvoltare trebuie sa fie in acord cu politicile Uniunii Europene, inclusiv cele referitoare la protectia mediului, egalitatea sexelor, transport, retelele transeuropene (TREN), concurenta, precum si achizitiile publice.
    Comitetul de monitorizare HiPERB va asigura coordonarea si concordanta intre proiectele finantate in baza acestui program.
    Art. 6
    Concordanta si sinergie cu alti donatori bilaterali
    Ambele parti sunt de acord ca alte tari sau organizatii si institutii internationale pentru cooperare regionala pot sa participe la sustinerea financiara a cheltuielilor de implementare a proiectelor si activitatilor in baza acestui program.
    Cheltuielile de cofinantare reprezinta parti clare. Sprijinul financiar cumulat intre HiPERB si alte surse de finantare nu poate depasi 90% din costurile proiectului.
    Art. 7
    Forta majora
    In cazul impiedicarii implementarii prezentului acord in urma aparitiei unor circumstante neprevazute, recunoscute de parti (de exemplu: razboi, tulburari civile, dezastre naturale), sau in caz de pericol, urmatoarele prevederi se vor aplica:
    a) daca durata impedimentului la implementarea prezentului acord este mai mica de 24 de luni, utilizarea fondurilor pentru derularea activitatilor trebuie suspendata;
    b) daca durata impedimentului la implementarea prezentului acord este mai mare de 24 de luni, partile trebuie sa decida asupra continuarii prezentului acord. Fondurile ramase vor fi utilizate numai dupa ce se incheie un acord intre cele doua parti.
    Independent de cele prevazute anterior, partile, in cazul oricaror evenimente care pot afecta realizarea obiectivelor pentru care a fost prevazuta asistenta sau indeplinirea obligatiilor stabilite de prezentul acord, trebuie sa ia orice masura necesara pentru cea mai eficienta utilizare a asistentei.
    Art. 8
    Modificarea sau suspendarea acordului
    Acest acord poate fi modificat sau suspendat in orice moment dupa notificarea partilor. Modificarea sau suspendarea va intra in vigoare in baza urmatoarelor circumstante:
    a) violarea de catre una dintre parti a termenilor si conditiilor prezentului acord, in particular in cazul prelungirii sau al intarzierilor nejustificate in realizarea activitatilor prevazute de prezentul acord, precum si gestionarea defectuoasa a fondurilor;
    b) rezultate negative care afecteaza serios realizarea obiectivelor prezentului acord.
    Art. 9
    Solutionarea diferendelor
    Diferendele rezultate din implementarea si/sau din aplicarea prezentului acord vor fi solutionate pe cale diplomatica.
    Art. 10
    Amendamente
    Partile pot modifica (amenda) prezentul acord printr-un schimb de note. Orice amendamente vor intra in vigoare in baza prevederilor art. 11.
    Art. 11
    Data intrarii in vigoare
    Prezentul acord va intra in vigoare la data ultimei notificari scrise prin care partile confirma ca au fost indeplinite toate procedurile interne corespunzatoare.
    Pentru certificare, semnatarii autorizati de guvernele respective au semnat prezentul acord.
    Semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002, in doua exemplare originale in limba engleza, ambele texte fiind egal autentice.

                       Pentru Guvernul Romaniei,
                       Hildegard Carola Puwak,
                       ministrul integrarii europene

                       Pentru Guvernul Republicii Elene,
                       Andreas Loverdos,
                       subsecretar de stat pentru afaceri externe

    ANEXA A

    Art. A1
    Program de cooperare - actiuni eligibile
    1. In cadrul HiPERB se va incheia un acord intre Romania si Republica Elena, pentru perioada 2002 - 2006, privind un program de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani, pentru Romania, bazat pe prioritatile definite in comun si agreate de cele doua parti. Programul are in vedere definirea obiectivelor pe termen lung si a domeniilor care necesita interventie. Comitetul de monitorizare HiPERB evalueaza proiectele propuse si face o recomandare Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena. Recomandarea este apoi supusa aprobarii Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena.
    2. Pe baza acordului mentionat mai sus un program anual de actiune va fi definit de Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena. In programele anuale de actiune obiectivele, domeniile de interventie si bugetele alocate vor fi clar definite. Aceste programe anuale de actiune pot include o lista detaliata de proiecte sau activitati care urmeaza sa fie finantate, precum si costurile corespunzatoare acestora.
    3. Programul, conform clasificarii verticale a asistentei bilaterale pentru dezvoltare (pe sector de destinatie), poate acorda sprijin in urmatoarele domenii, cu conditia sa raspunda obiectivelor HiPERB:
    - infrastructura sociala si servicii sociale, adica activitati care au in vedere dezvoltarea standardelor de viata si a resurselor umane in Romania;
    - infrastructura si servicii economice, adica activitati care au in vedere dezvoltarea retelelor, infrastructurii si serviciilor care vor duce la cresterea activitatii economice;
    - sectoare productive, adica activitati care au in vedere o gama larga de sectoare productive;
    - proiecte orizontale, adica programe care vor avea in vedere mai mult de un sector.
    Art. A2
    Resurse financiare
    1. Pentru perioada 2002 - 2006 bugetul total disponibil pentru Romania este de 70,43 milioane euro, in preturile anului 2002.
    2. Din bugetul total 79% se vor acorda pentru proiecte propuse oficial de tara beneficiara. Rata asistentei pentru aceste proiecte nu va depasi 80% din costul total al proiectelor aprobate. In cazuri exceptionale, bine justificate, rata poate ajunge la 100% din costul total al proiectului.
    3. Douazeci la suta (20%) din fondurile de mai sus se vor aloca pentru investitii private productive. Ministerul Economiei si Finantelor din Republica Elena va decide, pe baza solicitarii intreprinderilor private, cu privire la includerea si finantarea investitiilor private, conform procedurilor definite in legislatia nationala elena. Toate cererile vor trebui sa fie in conformitate cu legislatia si reglementarile din Romania care se aplica implementarii proiectelor specifice propuse.
    4. Un procent (1%) din resursele programului pentru Romania va fi pus la dispozitie Ambasadei Republicii Elene din Bucuresti si va finanta un fond de proiecte mici. Acest fond poate, in mod special, sa ofere sprijin proiectelor mici si, in principal, tehnice, de urgenta si cu impact direct asupra societatii locale, la un cost care sa nu depaseasca 50.000 euro. Alocarea resurselor va trebui sa fie aprobata de conducerea Ambasadei Republicii Elene din Bucuresti, care va avea responsabilitatea evaluarii prioritatilor si a monitorizarii implementarii actiunilor, precum si a raportarii catre Comitetul de monitorizare HiPERB in cadrul rapoartelor anuale, astfel cum se prevede la art. A11 din prezenta anexa.
    5. Cu consimtamantul ambelor parti, alocarea fondurilor mentionate mai sus poate fi revizuita in scopul de a se asigura indeplinirea efectiva a obiectivelor acordului.
    6. Contributiile Guvernului elen in cadrul acestui acord, inclusiv investitiile private productive, astfel cum sunt prevazute la paragraful 3 din acest articol, nu vor putea fi utilizate in nici un caz pentru a plati orice fel de impozite sau taxe vamale pentru proiecte pe teritoriul Romaniei. Orice costuri necesare pentru permise si autorizatii vor fi acoperite de beneficiarul final.

    Reguli si proceduri

    Art. A3
    Definitii
    Instrumentele pentru implementarea acestui program vor fi urmatoarele:
    a) Comitetul de monitorizare HiPERB: instrumentul responsabil pentru monitorizarea si evaluarea HiPERB. Secretarul general pentru relatii economice internationale din Ministerul Economiei si Finantelor din Republica Elena prezideaza acest comitet. Membrii acestui comitet sunt secretarii generali ai urmatoarelor ministere din Republica Elena: Investitii si Dezvoltare din Ministerul Economiei Nationale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Dezvoltarii, Ministerul Mediului, Ministerul Planificarii Spatiale si Lucrarilor Publice, Ministerul Transporturilor si Ministerul Macedoniei si Traciei;
    b) Secretariatul Comitetului de monitorizare HiPERB (denumit in continuare Secretariatul): mecanismul de sprijin al Comitetului de monitorizare HiPERB, format din oficiali ai Centralei Ministerului Afacerilor Externe si ai Biroului regional de relatii internationale al Ministerului Afacerilor Externe din Salonic;
    c) coordonatorul national al programului de cooperare economica bilaterala (denumit in continuare coordonatorul national): un inalt oficial din administratia publica din Romania, propus de Romania ca reprezentantul sau oficial si aprobat de Republica Elena, in scopul de a asigura intreaga coordonare a programului in Romania, transparenta in utilizarea fondurilor HiPERB si managementul financiar corespunzator;
    d) Comitetul mixt de management: infiintarea unui comitet mixt, de comun acord intre Romania si Republica Elena, prezidat de reprezentanti ai birourilor competente din Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena si coordonatorul national din Romania. In acest comitet participa, de asemenea, reprezentanti ai autoritatilor competente din Romania (coordonatorul national, ministerele de resort, autoritatile regionale si locale responsabile pentru implementarea proiectelor) si reprezentanti ai ministerelor din Republica Elena care participa la Comitetul de monitorizare HiPERB, precum si responsabilii de tara pentru fiecare tara partenera la Comitetul de monitorizare HiPERB. Comitetul mixt de management raporteaza Comitetului de monitorizare HiPERB;
    e) contul special: cont unic purtator de dobanda, denominat in euro, la o banca comerciala stabilita de Republica Elena si care are reprezentanta in Romania, catre care Republica Elena transfera resursele pentru program in urma unei cereri exprese a coordonatorului national, cu indicatia: "Acord pentru Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani".
    Art. A4
    Comitetul mixt de management
    Comitetul mixt de management, astfel cum este prevazut la art. A3 paragraful d) din prezenta anexa, va fi responsabil de aplicarea, managementul si implementarea programului si, mai concret:
    a) implementarea si evolutia fizica si economica pentru lucrarile aprobate din program si aspectele tehnice conexe care privesc programul, precum si furnizarea de informatii legate de acestea catre Comitetul de monitorizare HiPERB;
    b) examinarea rapoartelor de progres ale programului si aprobarea rapoartelor anuale inainte ca acestea sa fie prezentate Comitetului de monitorizare HiPERB;
    c) aplicarea instructiunilor si deciziilor Comitetului de monitorizare HiPERB;
    d) propunerile prezentate Comitetului de monitorizare HiPERB cu privire la necesitatea aplicarii masurilor adecvate.
    Art. A5
    Aprobarea proiectelor - criterii de selectie a proiectelor
    1. Propunerile de proiect oficiale vor fi transmise de coordonatorul national pe baza unui formular-tip. Proiectele trebuie sa aiba o amploare suficienta cu impact semnificativ asupra domeniilor prioritare. Totusi costul total al unui proiect nu va fi mai mic, in principiu, de 150.000 euro. Numai in cazuri foarte bine justificate costul total al unui proiect va fi mai mic de 150.000 euro.
    2. Propunerile de proiect oficiale trebuie sa includa urmatoarele informatii:
    - entitatea responsabila pentru implementarea proiectului;
    - natura investitiei si o descriere a acesteia;
    - costul estimat si localizarea proiectului, incluzand, acolo unde este cazul, o referire la proiectele de interes comun;
    - un grafic indicativ de implementare a proiectului;
    - acolo unde este cazul, o analiza cost-beneficii care sa includa efectele directe asupra utilizarii fortei de munca si o evaluare a impactului asupra mediului;
    - informatii privind regulile referitoare la contracte publice;
    - planul de finantare, incluzand, acolo unde este posibil, indicii despre viabilitatea economica a proiectului si finantarea totala pe care Romania o vizeaza prin program;
    - compatibilitatea si corelarea proiectelor cu politicile Comunitatii Europene si, eventual, cu alta asistenta financiara complementara;
    - toate informatiile relevante ce dovedesc ca proiectele satisfac criteriile de selectie prevazute in prezenta anexa si, in particular, ca beneficiile economice si sociale pe termen mediu sunt proportionale cu resursele desfasurate.
    3. In scopul asigurarii unei inalte calitati a proiectelor, la evaluarea cererilor se vor utiliza urmatoarele criterii de selectie:
    - compatibilitatea cu prioritatile stabilite de comun acord cu Romania (natura si tipul proiectului);
    - fezabilitatea si viabilitatea economica a proiectelor;
    - contributia proiectelor la implementarea politicilor Comunitatii Europene;
    - soliditatea proiectelor (soliditatea obiectului fizic si operabilitatea proiectului);
    - asigurarea finantarii (din aceleasi programe sau altele ori din alte surse de finantare) pentru alte proiecte corelate sau cu efecte complementare proiectelor mentionate;
    - dezvoltarea corespunzatoare a conditiilor de licitatie necesare.
    Criteriile de selectie prezentate mai sus vor face obiectul unei decizii ulterioare a Comitetului de monitorizare HiPERB.
    4. Comitetul de monitorizare HiPERB va face recomandari Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena asupra asistentei nerambursabile in cadrul programului, cu conditia sa fie indeplinite cerintele prezentului articol, in termen de 3 luni de la data primirii propunerii de proiect oficiale relevante.
    Art. A6
    Prevederi financiare - eligibilitatea cheltuielilor
    Cheltuielile vor fi eligibile pentru asistenta de la data deciziei aferente de aprobare de catre Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena.
    Data finala pentru eligibilitatea cheltuielilor va fi 31 decembrie 2006.
    Solicitarile de plata vor fi transmise pana la data de 30 iunie 2007, doar daca nu se solicita altfel, datorita circumstantelor la care se face referire la art. 7 din acord.
    Eligibilitatea cheltuielilor proiectelor individuale si activitatilor este definita in directivele Comitetului de Asistenta pentru Dezvoltare al OECD.
    Cheltuielile pentru achizitionarea de terenuri sau cladiri ori, eventual, exproprieri de terenuri nu vor fi in nici un caz eligibile pentru sprijin financiar in cadrul acestui program.
    Art. A7
    Proceduri de contractare
    Procedurile pentru ofertarea si contractarea de servicii, contracte de achizitii si proiecte finantate in cadrul HiPERB se vor realiza conform Programului PHARE al Comunitatii Europene.
    Cererile de oferte, atribuirea contractelor si semnarea contractelor se vor duce la indeplinire de catre autoritatile de atribuire a contractelor din Romania.
    Art. A8
    Angajamente
    Angajamentele bugetare HiPERB se vor face pe baza deciziilor Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena, prin care sunt aprobate actiunile legate de acestea (proiect, faza de proiect, grup de proiecte, studii sau masuri de sprijin tehnic).
    Art. A9
    Plati
    1. Plata sprijinului financiar se va face conform angajamentelor din bugetul Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani. Platile pot lua forma platilor in avans, a platilor intermediare sau a platilor finale.
    2. Platile pot fi facute astfel:
    a) o plata in avans, care poate atinge 20% din buget si care va fi platita dupa emiterea deciziei de finantare;
    b) plati intermediare, care pot fi transferate cu conditia ca proiectul sa progreseze satisfacator spre finalizare si ca cel putin doua treimi din cheltuiala care corespunde platii anterioare sa fie realizata;
    c) suma totala a platilor facute conform paragrafelor a) si b) sa nu depaseasca 80% din totalul asistentei acordate;
    d) restul de plata al asistentei acordate de Republica Elena va fi platit cu conditia ca:
    - proiectul sau faza unui proiect ori grupul de proiecte a fost indeplinit conform obiectivelor sale;
    - coordonatorul national a prezentat Comitetului de monitorizare HiPERB o cerere de plata finala, insotita de un certificat de finalizare fizica a proiectului. Cererea va fi prezentata la finalizarea fizica a proiectului, dar nu mai tarziu de 6 luni;
    - Romania a trimis Comitetului de monitorizare HiPERB o declaratie care certifica faptul ca informatia din cererea de plata este corecta.
    3. Responsabilul cu autorizarea contului special pentru Romania trebuie sa fie coordonatorul national, care este, de asemenea, responsabil cu emiterea certificatului la care se face referire la pct. 2 paragrafele b) si d). Toate cererile de plata vor fi trimise de doua ori pe an si vor fi insotite de fisele standard de monitorizare semestriala.
    4. Coordonatorul national va ordona efectuarea platilor catre contractorii proiectelor respective. Platile pentru fiecare proiect vor fi depuse in contul special prin care se efectueaza toate platile pentru lucrari si in care se depoziteaza eventualele venituri (dobanzi etc.).
    5. Ordinele de plata vor fi insotite de un certificat de executie a obiectivului, care va fi apreciat ca urmare a unui control la fata locului.
    6. Dobanda generata de contul special va acoperi necesitati diferite ale programului.
    Art. A10
    Monitorizare si evaluare
    1. Coordonatorul national va avea responsabilitatea generala pentru monitorizarea Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani in Romania.
    2. Romania si Republica Elena se vor asigura ca executia lucrarilor in cadrul HiPERB face obiectul monitorizarii si evaluarii.
    3. Pentru asigurarea eficientei sprijinului financiar Romania si Republica Elena vor proceda la aprecierea si evaluarea sistematica a programelor.
    4. In timpul executiei proiectelor si dupa finalizarea lor Romania si Republica Elena vor proceda la o evaluare a executiei si a impactului implementarii acestora, pentru a aprecia daca obiectivele planificate au fost deja sau pot fi realizate. Aceasta apreciere include, printre altele, impactul proiectelor asupra mediului, conform reglementarilor Comunitatii Europene.
    5. In timpul examinarii cererilor individuale pentru sprijinul financiar de tip grant Republica Elena va lua in considerare rezultatele aprecierii si evaluarii realizate conform prevederilor prezentului articol.
    6. Monitorizarea va fi asigurata prin rapoartele stabilite conform art. A11.
    7. Coordonatorul national va trimite un raport privind progresul realizat (raport anual), cu 3 luni inainte de sfarsitul fiecarui an de implementare. Raportul final va fi prezentat cu 6 luni inaintea finalizarii programului.
    8. Pe baza rezultatelor monitorizarii si luand in considerare observatiile Comitetului de monitorizare HiPERB, in urma unei propuneri a Romaniei, volumul si conditiile asistentei financiare aprobate initial si, de asemenea, planul financiar al asistentei pot fi ajustate.
    9. Pentru a creste eficacitatea HiPERB o atentie deosebita se va acorda transparentei managementului.
    10. Cererea pentru finantare transmisa de Romania va fi examinata de Comitetul de monitorizare HiPERB pentru a verifica, in special, ca mecanismele administrative si financiare sunt adecvate pentru implementarea efectiva a proiectelor.
    11. Comitetul de monitorizare HiPERB va evalua proiectele pentru a determina impactul anticipat al acestora in functie de obiectivele HiPERB, care sunt definite pe baza de indicatori cantitativi adecvati. Romania va furniza toate informatiile necesare la care se face referire la art. A9 paragraful 3, inclusiv rezultatele studiilor de fezabilitate si evaluarii ex ante. Pentru a face aceasta evaluare cat mai eficienta, Romania va furniza, de asemenea, rezultatele evaluarii impactului asupra mediului si, eventual, o indicare a alternativelor si, de asemenea, a posibilitatilor de coordonare cu alte proiecte de interes comun in aceeasi arie de interventie.
    Art. A11
    Rapoarte
    In cadrul monitorizarii rapoartele care sunt realizate includ urmatoarele informatii:
    a) evolutiile socioeconomice semnificative sau modificarile in politicile nationale, regionale ori sectoriale;
    b) progresul implementarii prioritatilor si masurilor HiPERB, recurgand la o definitie cuantificata a indicatorilor materiali ai rezultatului si impactului acestora;
    c) executia financiara a proiectelor cu o lista a cheltuielii totale platite de Republica Elena si definitia cuantificata a indicatorilor financiari;
    d) masurile luate de Comitetul de monitorizare HiPERB pentru a asigura calitatea si eficacitatea implementarii;
    e) masurile luate pentru a se asigura compatibilitatea cu politicile Comunitatii Europene.
    Rapoartele care vor fi transmise Comitetului de monitorizare HiPERB sunt urmatoarele:
    1. rapoarte de progres transmise de beneficiarul final la un interval de 6 luni si care reflecta progresul implementarii unui proiect specific;
    2. rapoarte anuale transmise cu 3 luni inaintea sfarsitului fiecarui an calendaristic al implementarii, care includ urmatoarele informatii:
    a) o descriere a proiectului initiat, insotita de indicatori fizici, cheltuieli pe categoria de proiect si, eventual, masurile luate in ceea ce priveste clauzele specifice continute in decizia de acordare a asistentei;
    b) informatii referitoare la actiunile de publicitate;
    c) certificarea conformitatii proiectului cu decizia de acordare a asistentei;
    d) o prima evaluare a masurii in care rezultatele asteptate au fost atinse, inclusiv, in mod special:
    - data efectiva a implementarii proiectului;
    - modul in care proiectul va fi gestionat dupa finalizare;
    - o confirmare, eventual, a previziunilor financiare, in special privind costurile de exploatare si veniturile asteptate;
    - confirmarea previziunilor socioeconomice, in mod special a costurilor si beneficiilor asteptate;
    - indicarea masurilor luate pentru a se asigura protectia mediului si costurile acestora;
    3. raportul final transmis cel mai tarziu dupa 6 luni de la data eligibila a cheltuielii finale, care include informatii cum ar fi:
    a) asistenta financiara angajata si platita de Republica Elena Romaniei pe categorie de proiecte din sectoarele sprijinite;
    b) impactul socioeconomic in Romania al HiPERB, inclusiv impactul acestuia asupra sectorului fortei de munca;
    c) un rezumat al informatiilor privind programele implementate de Romania;
    d) contributia HiPERB la eforturile Romaniei in ceea ce priveste aplicarea politicilor in sectoarele sprijinite;
    e) informatii asupra masurilor luate pentru a se asigura coordonarea si coerenta intre proiectele finantate in cadrul HiPERB, eforturile de investitii ale Romaniei in sectoarele sprijinite, studiile pregatitoare initiate, rezultatele aprecierii, monitorizarii si evaluarii proiectelor si informatii asupra oricarei ajustari a proiectelor, in conformitate cu rezultatele mentionate;
    f) informatii succinte asupra rezultatelor controalelor realizate, neregulilor gasite si procedurilor administrative sau judiciare in derulare.
    Raportul anual este transmis Comitetului de monitorizare HiPERB si este, de asemenea, examinat si aprobat de Comitetul mixt de management.
    Daca in intervalul de doua luni de la primirea raportului anual Comitetul de monitorizare HiPERB nu transmite o declaratie justificata asupra inconsistentei acestui raport, raportul mentionat va fi considerat acceptabil. In cazul raportului final aceasta perioada este de 5 luni.
    Art. A12
    Controlul
    Romania va stabili in cadrul legislativ national mecanismele de control financiar, va informa Republica Elena in mod corespunzator si va comunica informatii Comitetului de monitorizare HiPERB si Republicii Elene asupra succesiunii, calendarului si concluziilor controalelor privind proiectele finantate in cadrul HiPERB.
    Comitetul de monitorizare HiPERB isi rezerva dreptul sa realizeze, prin Secretariat sau experti independenti, in cooperare cu mecanismele de control nationale ale Romaniei:
    - vizite de monitorizare pe teren la beneficiarii finali si la proiectele in derulare;
    - controale de verificare sub forma auditului financiar.
    In cazul constatarii unor nereguli in ceea ce priveste informatiile furnizate de beneficiarul final prin rapoarte sau prin solicitarile de plati, Comitetul de monitorizare HiPERB poate decide sa se treaca la masuri de remediere de catre beneficiarul final. In cazul in care se constata ca nu se aplica corespunzator masurile de remediere, Comitetul de monitorizare HiPERB poate reduce, suspenda si/sau anula asistenta. Orice reducere sau anulare a asistentei va duce la recuperarea sumelor platite. Cuantumul reducerii va fi determinat de partea elena, in timp ce coordonatorul national va fi responsabil pentru coordonarea procedurii de compensare sau recuperare a sumelor platite.
    Art. A13
    Publicitate si informare
    Romania va asigura o publicitate adecvata pentru proiectele finantate prin HiPERB si, in special, va informa:
    - potentialii beneficiari finali cu privire la posibilitatile de cofinantare;
    - publicul larg cu privire la rolul jucat de Republica Elena in legatura cu proiectele mentionate si rezultatele acestora.
    Beneficiarii finali romani, autoritatile de la nivel central si local vor asigura finantarea costurilor publicitatii si informarii privind proiectele.
    Responsabilitatea pentru informarea publicului larg cu privire la proiecte va reveni respectivilor beneficiari finali ai proiectelor, care vor publica continutul actiunilor si vor informa cu privire la acestea mass-media (presa, radio, televiziune), folosind modalitatile corespunzatoare (comunicate de presa, articole, pagini web, pliante, brosuri etc.).
    Masurile de publicitate si informare pentru opinia publica vor include urmatoarele elemente:
    - asezarea de panouri la locul constructiei;
    - fixarea de placi comemorative permanente pe infrastructuri, accesibile publicului larg.
    Panourile si placile comemorative vor include stema nationala a Republicii Elene si o indicatie privind participarea financiara a Republicii Elene. In cazul publicatiilor (invitatii, comunicari etc.) participarea Republicii Elene va fi clar indicata. Orice comunicare referitoare la acordarea asistentei catre beneficiari de catre autoritatile competente va mentiona suma sau procentajul participarii Republicii Elene. O indicatie vizibila a participarii Republicii Elene, precum si stema Republicii Elene vor fi incluse in orice alt material de informare (pliant, material tiparit, buletin informativ etc.).
    Romania va informa Comitetul de monitorizare HiPERB prin rapoarte anuale cu privire la initiativele intreprinse in vederea asigurarii publicitatii pentru lucrarile cofinantate prin HiPERB.
    Art. A14
    Utilizarea euro
    1. Planul financiar, solicitarile de asistenta, declaratiile de cheltuieli, solicitarile de plati si platile vor fi exprimate in euro.
    2. Platile privind sprijinul financiar, transferate de partea elena, vor fi exprimate in euro.
    3. Rata de conversie care va fi utilizata va fi cea publicata lunar de Banca Centrala Europeana la data la care declaratia de cheltuieli este inregistrata in documentele contabile ale autoritatii competente pentru managementul financiar al proiectului/programului. In cazul in care aceste informatii nu sunt disponibile, rata de conversie va fi decisa de autoritatile romane si de Fondul Monetar International.
    Art. A15
    Prevederi finale
    1. Aceasta anexa va intra in vigoare o data cu intrarea in vigoare a Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani si ramane in vigoare pana la plata finala din ultimul an al programului.
    2. Rapoartele la care se face referire in cadrul art. A11, precum si documentele schimbate intre parti vor fi redactate in limba engleza.
    3. Orice amendamente la prezenta anexa vor fi facute in concordanta cu art. 10 din acord.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 9/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 9 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu