ORDONANTA Nr. 9 din 30 ianuarie 2003
pentru ratificarea Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare
pentru o perioada de cinci ani dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Elene, semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 1 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. I.5 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta,
Art. 1
Se ratifica Acordul privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru
o perioada de cinci ani dintre Guvernul Romaniei si Guvernului Republicii
Elene, semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002.
Art. 2
Implementarea acordului se realizeaza prin proiecte si activitati finantate
in baza programului de cooperare si dezvoltare, in conditiile prevazute in
acord.
Art. 3
In cadrul contractelor pentru executarea de lucrari, precum si pentru
furnizarea de bunuri si servicii, incheiate cu contractorii locali in baza
programului de cooperare si dezvoltare, platile pot fi efectuate si in moneda
euro.
Art. 4
(1) Importurile de bunuri in cadrul contractelor de livrari incheiate in
baza programului de cooperare si dezvoltare sunt scutite de plata drepturilor
de import.
(2) Livrarile de bunuri si prestarile de servicii in cadrul proiectelor si
activitatilor finantate in baza programului de cooperare si dezvoltare sunt
scutite de taxa pe valoarea adaugata, pentru care furnizorii si/sau prestatorii
au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata, aferente bunurilor si/sau
serviciilor achizitionate in scopul realizarii respectivelor proiecte sau
activitati.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ACORD
privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci ani
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene*)
*) Traducere.
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Elene, denumite in continuare
parti,
bazandu-se pe regulile si procedurile Comitetului de Asistenta pentru
Dezvoltare al OECD,
avand in vedere relatia de cooperare dintre Uniunea Europeana si statele
din regiune si acordurile-cadru existente,
reafirmand eforturile comunitatii internationale in zona,
avand in vedere ca Republica Elena a formulat si este gata sa implementeze
un program amplu de dezvoltare pe cinci ani, care, completat cu sprijinul
organismelor internationale, institutiilor financiare si al altor donatori
bilaterali, are ca scop reconstructia si tranzitia tarilor beneficiare din
Balcani catre obiective de dezvoltare mutual agreate,
reiterand importanta abordarii unei dezvoltari regionale in vederea
contributiei la pacea, securitatea, prosperitatea si stabilitatea in zona,
luand in considerare faptul ca Romania si Republica Elena sunt gata sa
intre in relatii contractuale, pe baza de parteneriat si transparenta, impreuna
cu un program de asistenta pentru dezvoltare, ca obiectivele prezentului
program contribuie la dezvoltarea economica si orientarea Romaniei catre
Uniunea Europeana,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Obiective
Ariile de acoperire a acestui program de asistenta pentru dezvoltare sunt:
a) modernizarea infrastructurii, in particular a sectoarelor energie si
transporturi;
b) promovarea investitiilor productive;
c) modernizarea administratiei publice si a autoguvernarii;
d) sprijinirea institutiilor democratice si a cooperarii cu Parlamentul;
e) sprijin pentru crearea statului de drept si ridicarea nivelului de trai;
f) ajustarea inegalitatilor economice;
g) sprijinirea educatiei si pregatirii vocationale pentru potentialul
administrativ si stiintific.
Toate proiectele aprobate de Republica Elena, referitoare la ariile de
acoperire mentionate mai sus, trebuie sa fie integrate in mod gradual in anexa
B*) care face parte integranta din prezentul acord.
------------
*) Anexa B este in curs de redactare de catre partea elena, care o va
transmite partii romane, si va fi publicata anual.
Art. 2
Alocarea fondurilor de dezvoltare
a) Asistenta pentru dezvoltare acordata de Republica Elena Romaniei in baza
prezentului acord va fi in valoare de 70.430.000 euro pentru o perioada de
cinci ani (2002 - 2006). Aceasta suma va fi alocata anual in conformitate cu
prezentul program-cadru bilateral.
b) Din valoarea totala 20% vor fi alocate de Ministerul Economiei si
Finantelor din Republica Elena pentru investitiile private in Romania care
indeplinesc obiectivele prezentului acord. Cererile pot fi transmise incepand
cu 1 iulie 2002.
c) Unul dintre principalele obiective ale asistentei bilaterale pentru
procesul de reconstructie economica, sociala, institutionala si de mediu in
Romania este complementaritatea cu toate programele de dezvoltare ale Uniunii
Europene, ale institutiilor financiare internationale si donatorilor
bilaterali. De asemenea, trebuie luat in considerare si impactul regional al
asistentei pentru dezvoltare.
Art. 3
Proceduri de evaluare si monitorizare
Partile au convenit asupra procedurilor de evaluare si monitorizare a
asistentei pentru dezvoltare mentionate mai sus.
In acest context intreaga responsabilitate pentru monitorizarea si
evaluarea asistentei pentru dezvoltare acordate partii beneficiare revine
coordonatorului national pentru implementarea Planului elen de reconstructie
economica a Balcanilor, denumit in continuare HiPERB.
Procedurile sunt prezentate in anexa A care face parte integranta din
prezentul acord.
Art. 4
Comitetul mixt de management
Un comitet mixt de management va fi stabilit pentru gestionarea si
implementarea programului de asistenta pentru dezvoltare.
Procedurile privind structura, competenta si functionarea Comitetului mixt
de management sunt prezentate in anexa A la prezentul acord.
Art. 5
Compatibilitatea cu politicile Comunitatii Europene
Prin punerea in aplicare a prevederilor prezentului acord Republica Elena
isi va respecta obligatiile decurgand din pozitia de membru al Uniunii
Europene.
Proiectele si activitatile finantate in baza programului de asistenta
pentru dezvoltare trebuie sa fie in acord cu politicile Uniunii Europene,
inclusiv cele referitoare la protectia mediului, egalitatea sexelor, transport,
retelele transeuropene (TREN), concurenta, precum si achizitiile publice.
Comitetul de monitorizare HiPERB va asigura coordonarea si concordanta
intre proiectele finantate in baza acestui program.
Art. 6
Concordanta si sinergie cu alti donatori bilaterali
Ambele parti sunt de acord ca alte tari sau organizatii si institutii
internationale pentru cooperare regionala pot sa participe la sustinerea
financiara a cheltuielilor de implementare a proiectelor si activitatilor in
baza acestui program.
Cheltuielile de cofinantare reprezinta parti clare. Sprijinul financiar
cumulat intre HiPERB si alte surse de finantare nu poate depasi 90% din
costurile proiectului.
Art. 7
Forta majora
In cazul impiedicarii implementarii prezentului acord in urma aparitiei
unor circumstante neprevazute, recunoscute de parti (de exemplu: razboi,
tulburari civile, dezastre naturale), sau in caz de pericol, urmatoarele
prevederi se vor aplica:
a) daca durata impedimentului la implementarea prezentului acord este mai
mica de 24 de luni, utilizarea fondurilor pentru derularea activitatilor
trebuie suspendata;
b) daca durata impedimentului la implementarea prezentului acord este mai
mare de 24 de luni, partile trebuie sa decida asupra continuarii prezentului
acord. Fondurile ramase vor fi utilizate numai dupa ce se incheie un acord
intre cele doua parti.
Independent de cele prevazute anterior, partile, in cazul oricaror
evenimente care pot afecta realizarea obiectivelor pentru care a fost prevazuta
asistenta sau indeplinirea obligatiilor stabilite de prezentul acord, trebuie
sa ia orice masura necesara pentru cea mai eficienta utilizare a asistentei.
Art. 8
Modificarea sau suspendarea acordului
Acest acord poate fi modificat sau suspendat in orice moment dupa
notificarea partilor. Modificarea sau suspendarea va intra in vigoare in baza
urmatoarelor circumstante:
a) violarea de catre una dintre parti a termenilor si conditiilor
prezentului acord, in particular in cazul prelungirii sau al intarzierilor
nejustificate in realizarea activitatilor prevazute de prezentul acord, precum
si gestionarea defectuoasa a fondurilor;
b) rezultate negative care afecteaza serios realizarea obiectivelor
prezentului acord.
Art. 9
Solutionarea diferendelor
Diferendele rezultate din implementarea si/sau din aplicarea prezentului
acord vor fi solutionate pe cale diplomatica.
Art. 10
Amendamente
Partile pot modifica (amenda) prezentul acord printr-un schimb de note.
Orice amendamente vor intra in vigoare in baza prevederilor art. 11.
Art. 11
Data intrarii in vigoare
Prezentul acord va intra in vigoare la data ultimei notificari scrise prin
care partile confirma ca au fost indeplinite toate procedurile interne
corespunzatoare.
Pentru certificare, semnatarii autorizati de guvernele respective au semnat
prezentul acord.
Semnat la Bucuresti la 20 iulie 2002, in doua exemplare originale in limba
engleza, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul Romaniei,
Hildegard Carola Puwak,
ministrul integrarii europene
Pentru Guvernul Republicii Elene,
Andreas Loverdos,
subsecretar de stat pentru afaceri externe
ANEXA A
Art. A1
Program de cooperare - actiuni eligibile
1. In cadrul HiPERB se va incheia un acord intre Romania si Republica
Elena, pentru perioada 2002 - 2006, privind un program de cooperare pentru
dezvoltare pentru o perioada de cinci ani, pentru Romania, bazat pe
prioritatile definite in comun si agreate de cele doua parti. Programul are in
vedere definirea obiectivelor pe termen lung si a domeniilor care necesita
interventie. Comitetul de monitorizare HiPERB evalueaza proiectele propuse si
face o recomandare Ministerului Afacerilor Externe din Republica Elena.
Recomandarea este apoi supusa aprobarii Ministerului Afacerilor Externe din
Republica Elena.
2. Pe baza acordului mentionat mai sus un program anual de actiune va fi
definit de Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena. In programele
anuale de actiune obiectivele, domeniile de interventie si bugetele alocate vor
fi clar definite. Aceste programe anuale de actiune pot include o lista
detaliata de proiecte sau activitati care urmeaza sa fie finantate, precum si
costurile corespunzatoare acestora.
3. Programul, conform clasificarii verticale a asistentei bilaterale pentru
dezvoltare (pe sector de destinatie), poate acorda sprijin in urmatoarele
domenii, cu conditia sa raspunda obiectivelor HiPERB:
- infrastructura sociala si servicii sociale, adica activitati care au in
vedere dezvoltarea standardelor de viata si a resurselor umane in Romania;
- infrastructura si servicii economice, adica activitati care au in vedere
dezvoltarea retelelor, infrastructurii si serviciilor care vor duce la
cresterea activitatii economice;
- sectoare productive, adica activitati care au in vedere o gama larga de
sectoare productive;
- proiecte orizontale, adica programe care vor avea in vedere mai mult de
un sector.
Art. A2
Resurse financiare
1. Pentru perioada 2002 - 2006 bugetul total disponibil pentru Romania este
de 70,43 milioane euro, in preturile anului 2002.
2. Din bugetul total 79% se vor acorda pentru proiecte propuse oficial de
tara beneficiara. Rata asistentei pentru aceste proiecte nu va depasi 80% din
costul total al proiectelor aprobate. In cazuri exceptionale, bine justificate,
rata poate ajunge la 100% din costul total al proiectului.
3. Douazeci la suta (20%) din fondurile de mai sus se vor aloca pentru
investitii private productive. Ministerul Economiei si Finantelor din Republica
Elena va decide, pe baza solicitarii intreprinderilor private, cu privire la
includerea si finantarea investitiilor private, conform procedurilor definite
in legislatia nationala elena. Toate cererile vor trebui sa fie in conformitate
cu legislatia si reglementarile din Romania care se aplica implementarii
proiectelor specifice propuse.
4. Un procent (1%) din resursele programului pentru Romania va fi pus la
dispozitie Ambasadei Republicii Elene din Bucuresti si va finanta un fond de
proiecte mici. Acest fond poate, in mod special, sa ofere sprijin proiectelor
mici si, in principal, tehnice, de urgenta si cu impact direct asupra societatii
locale, la un cost care sa nu depaseasca 50.000 euro. Alocarea resurselor va
trebui sa fie aprobata de conducerea Ambasadei Republicii Elene din Bucuresti,
care va avea responsabilitatea evaluarii prioritatilor si a monitorizarii
implementarii actiunilor, precum si a raportarii catre Comitetul de
monitorizare HiPERB in cadrul rapoartelor anuale, astfel cum se prevede la art.
A11 din prezenta anexa.
5. Cu consimtamantul ambelor parti, alocarea fondurilor mentionate mai sus
poate fi revizuita in scopul de a se asigura indeplinirea efectiva a
obiectivelor acordului.
6. Contributiile Guvernului elen in cadrul acestui acord, inclusiv
investitiile private productive, astfel cum sunt prevazute la paragraful 3 din
acest articol, nu vor putea fi utilizate in nici un caz pentru a plati orice
fel de impozite sau taxe vamale pentru proiecte pe teritoriul Romaniei. Orice
costuri necesare pentru permise si autorizatii vor fi acoperite de beneficiarul
final.
Reguli si proceduri
Art. A3
Definitii
Instrumentele pentru implementarea acestui program vor fi urmatoarele:
a) Comitetul de monitorizare HiPERB: instrumentul responsabil pentru
monitorizarea si evaluarea HiPERB. Secretarul general pentru relatii economice
internationale din Ministerul Economiei si Finantelor din Republica Elena
prezideaza acest comitet. Membrii acestui comitet sunt secretarii generali ai
urmatoarelor ministere din Republica Elena: Investitii si Dezvoltare din
Ministerul Economiei Nationale, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul
Dezvoltarii, Ministerul Mediului, Ministerul Planificarii Spatiale si
Lucrarilor Publice, Ministerul Transporturilor si Ministerul Macedoniei si
Traciei;
b) Secretariatul Comitetului de monitorizare HiPERB (denumit in continuare
Secretariatul): mecanismul de sprijin al Comitetului de monitorizare HiPERB,
format din oficiali ai Centralei Ministerului Afacerilor Externe si ai Biroului
regional de relatii internationale al Ministerului Afacerilor Externe din
Salonic;
c) coordonatorul national al programului de cooperare economica bilaterala
(denumit in continuare coordonatorul national): un inalt oficial din
administratia publica din Romania, propus de Romania ca reprezentantul sau
oficial si aprobat de Republica Elena, in scopul de a asigura intreaga
coordonare a programului in Romania, transparenta in utilizarea fondurilor
HiPERB si managementul financiar corespunzator;
d) Comitetul mixt de management: infiintarea unui comitet mixt, de comun
acord intre Romania si Republica Elena, prezidat de reprezentanti ai birourilor
competente din Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena si
coordonatorul national din Romania. In acest comitet participa, de asemenea,
reprezentanti ai autoritatilor competente din Romania (coordonatorul national,
ministerele de resort, autoritatile regionale si locale responsabile pentru
implementarea proiectelor) si reprezentanti ai ministerelor din Republica Elena
care participa la Comitetul de monitorizare HiPERB, precum si responsabilii de
tara pentru fiecare tara partenera la Comitetul de monitorizare HiPERB.
Comitetul mixt de management raporteaza Comitetului de monitorizare HiPERB;
e) contul special: cont unic purtator de dobanda, denominat in euro, la o
banca comerciala stabilita de Republica Elena si care are reprezentanta in
Romania, catre care Republica Elena transfera resursele pentru program in urma
unei cereri exprese a coordonatorului national, cu indicatia: "Acord
pentru Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de cinci
ani".
Art. A4
Comitetul mixt de management
Comitetul mixt de management, astfel cum este prevazut la art. A3
paragraful d) din prezenta anexa, va fi responsabil de aplicarea, managementul
si implementarea programului si, mai concret:
a) implementarea si evolutia fizica si economica pentru lucrarile aprobate
din program si aspectele tehnice conexe care privesc programul, precum si
furnizarea de informatii legate de acestea catre Comitetul de monitorizare
HiPERB;
b) examinarea rapoartelor de progres ale programului si aprobarea
rapoartelor anuale inainte ca acestea sa fie prezentate Comitetului de
monitorizare HiPERB;
c) aplicarea instructiunilor si deciziilor Comitetului de monitorizare
HiPERB;
d) propunerile prezentate Comitetului de monitorizare HiPERB cu privire la
necesitatea aplicarii masurilor adecvate.
Art. A5
Aprobarea proiectelor - criterii de selectie a proiectelor
1. Propunerile de proiect oficiale vor fi transmise de coordonatorul
national pe baza unui formular-tip. Proiectele trebuie sa aiba o amploare
suficienta cu impact semnificativ asupra domeniilor prioritare. Totusi costul
total al unui proiect nu va fi mai mic, in principiu, de 150.000 euro. Numai in
cazuri foarte bine justificate costul total al unui proiect va fi mai mic de
150.000 euro.
2. Propunerile de proiect oficiale trebuie sa includa urmatoarele
informatii:
- entitatea responsabila pentru implementarea proiectului;
- natura investitiei si o descriere a acesteia;
- costul estimat si localizarea proiectului, incluzand, acolo unde este
cazul, o referire la proiectele de interes comun;
- un grafic indicativ de implementare a proiectului;
- acolo unde este cazul, o analiza cost-beneficii care sa includa efectele
directe asupra utilizarii fortei de munca si o evaluare a impactului asupra
mediului;
- informatii privind regulile referitoare la contracte publice;
- planul de finantare, incluzand, acolo unde este posibil, indicii despre
viabilitatea economica a proiectului si finantarea totala pe care Romania o
vizeaza prin program;
- compatibilitatea si corelarea proiectelor cu politicile Comunitatii
Europene si, eventual, cu alta asistenta financiara complementara;
- toate informatiile relevante ce dovedesc ca proiectele satisfac
criteriile de selectie prevazute in prezenta anexa si, in particular, ca
beneficiile economice si sociale pe termen mediu sunt proportionale cu
resursele desfasurate.
3. In scopul asigurarii unei inalte calitati a proiectelor, la evaluarea cererilor
se vor utiliza urmatoarele criterii de selectie:
- compatibilitatea cu prioritatile stabilite de comun acord cu Romania
(natura si tipul proiectului);
- fezabilitatea si viabilitatea economica a proiectelor;
- contributia proiectelor la implementarea politicilor Comunitatii
Europene;
- soliditatea proiectelor (soliditatea obiectului fizic si operabilitatea
proiectului);
- asigurarea finantarii (din aceleasi programe sau altele ori din alte
surse de finantare) pentru alte proiecte corelate sau cu efecte complementare
proiectelor mentionate;
- dezvoltarea corespunzatoare a conditiilor de licitatie necesare.
Criteriile de selectie prezentate mai sus vor face obiectul unei decizii
ulterioare a Comitetului de monitorizare HiPERB.
4. Comitetul de monitorizare HiPERB va face recomandari Ministerului
Afacerilor Externe din Republica Elena asupra asistentei nerambursabile in
cadrul programului, cu conditia sa fie indeplinite cerintele prezentului
articol, in termen de 3 luni de la data primirii propunerii de proiect oficiale
relevante.
Art. A6
Prevederi financiare - eligibilitatea cheltuielilor
Cheltuielile vor fi eligibile pentru asistenta de la data deciziei aferente
de aprobare de catre Ministerul Afacerilor Externe din Republica Elena.
Data finala pentru eligibilitatea cheltuielilor va fi 31 decembrie 2006.
Solicitarile de plata vor fi transmise pana la data de 30 iunie 2007, doar
daca nu se solicita altfel, datorita circumstantelor la care se face referire
la art. 7 din acord.
Eligibilitatea cheltuielilor proiectelor individuale si activitatilor este
definita in directivele Comitetului de Asistenta pentru Dezvoltare al OECD.
Cheltuielile pentru achizitionarea de terenuri sau cladiri ori, eventual, exproprieri
de terenuri nu vor fi in nici un caz eligibile pentru sprijin financiar in
cadrul acestui program.
Art. A7
Proceduri de contractare
Procedurile pentru ofertarea si contractarea de servicii, contracte de
achizitii si proiecte finantate in cadrul HiPERB se vor realiza conform
Programului PHARE al Comunitatii Europene.
Cererile de oferte, atribuirea contractelor si semnarea contractelor se vor
duce la indeplinire de catre autoritatile de atribuire a contractelor din
Romania.
Art. A8
Angajamente
Angajamentele bugetare HiPERB se vor face pe baza deciziilor Ministerului
Afacerilor Externe din Republica Elena, prin care sunt aprobate actiunile
legate de acestea (proiect, faza de proiect, grup de proiecte, studii sau
masuri de sprijin tehnic).
Art. A9
Plati
1. Plata sprijinului financiar se va face conform angajamentelor din
bugetul Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o
perioada de cinci ani. Platile pot lua forma platilor in avans, a platilor
intermediare sau a platilor finale.
2. Platile pot fi facute astfel:
a) o plata in avans, care poate atinge 20% din buget si care va fi platita
dupa emiterea deciziei de finantare;
b) plati intermediare, care pot fi transferate cu conditia ca proiectul sa
progreseze satisfacator spre finalizare si ca cel putin doua treimi din
cheltuiala care corespunde platii anterioare sa fie realizata;
c) suma totala a platilor facute conform paragrafelor a) si b) sa nu
depaseasca 80% din totalul asistentei acordate;
d) restul de plata al asistentei acordate de Republica Elena va fi platit
cu conditia ca:
- proiectul sau faza unui proiect ori grupul de proiecte a fost indeplinit
conform obiectivelor sale;
- coordonatorul national a prezentat Comitetului de monitorizare HiPERB o
cerere de plata finala, insotita de un certificat de finalizare fizica a
proiectului. Cererea va fi prezentata la finalizarea fizica a proiectului, dar
nu mai tarziu de 6 luni;
- Romania a trimis Comitetului de monitorizare HiPERB o declaratie care
certifica faptul ca informatia din cererea de plata este corecta.
3. Responsabilul cu autorizarea contului special pentru Romania trebuie sa
fie coordonatorul national, care este, de asemenea, responsabil cu emiterea
certificatului la care se face referire la pct. 2 paragrafele b) si d). Toate
cererile de plata vor fi trimise de doua ori pe an si vor fi insotite de fisele
standard de monitorizare semestriala.
4. Coordonatorul national va ordona efectuarea platilor catre contractorii
proiectelor respective. Platile pentru fiecare proiect vor fi depuse in contul
special prin care se efectueaza toate platile pentru lucrari si in care se
depoziteaza eventualele venituri (dobanzi etc.).
5. Ordinele de plata vor fi insotite de un certificat de executie a
obiectivului, care va fi apreciat ca urmare a unui control la fata locului.
6. Dobanda generata de contul special va acoperi necesitati diferite ale
programului.
Art. A10
Monitorizare si evaluare
1. Coordonatorul national va avea responsabilitatea generala pentru
monitorizarea Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru
o perioada de cinci ani in Romania.
2. Romania si Republica Elena se vor asigura ca executia lucrarilor in cadrul
HiPERB face obiectul monitorizarii si evaluarii.
3. Pentru asigurarea eficientei sprijinului financiar Romania si Republica
Elena vor proceda la aprecierea si evaluarea sistematica a programelor.
4. In timpul executiei proiectelor si dupa finalizarea lor Romania si
Republica Elena vor proceda la o evaluare a executiei si a impactului
implementarii acestora, pentru a aprecia daca obiectivele planificate au fost
deja sau pot fi realizate. Aceasta apreciere include, printre altele, impactul
proiectelor asupra mediului, conform reglementarilor Comunitatii Europene.
5. In timpul examinarii cererilor individuale pentru sprijinul financiar de
tip grant Republica Elena va lua in considerare rezultatele aprecierii si
evaluarii realizate conform prevederilor prezentului articol.
6. Monitorizarea va fi asigurata prin rapoartele stabilite conform art.
A11.
7. Coordonatorul national va trimite un raport privind progresul realizat
(raport anual), cu 3 luni inainte de sfarsitul fiecarui an de implementare.
Raportul final va fi prezentat cu 6 luni inaintea finalizarii programului.
8. Pe baza rezultatelor monitorizarii si luand in considerare observatiile
Comitetului de monitorizare HiPERB, in urma unei propuneri a Romaniei, volumul
si conditiile asistentei financiare aprobate initial si, de asemenea, planul
financiar al asistentei pot fi ajustate.
9. Pentru a creste eficacitatea HiPERB o atentie deosebita se va acorda
transparentei managementului.
10. Cererea pentru finantare transmisa de Romania va fi examinata de
Comitetul de monitorizare HiPERB pentru a verifica, in special, ca mecanismele
administrative si financiare sunt adecvate pentru implementarea efectiva a
proiectelor.
11. Comitetul de monitorizare HiPERB va evalua proiectele pentru a
determina impactul anticipat al acestora in functie de obiectivele HiPERB, care
sunt definite pe baza de indicatori cantitativi adecvati. Romania va furniza
toate informatiile necesare la care se face referire la art. A9 paragraful 3,
inclusiv rezultatele studiilor de fezabilitate si evaluarii ex ante. Pentru a
face aceasta evaluare cat mai eficienta, Romania va furniza, de asemenea,
rezultatele evaluarii impactului asupra mediului si, eventual, o indicare a
alternativelor si, de asemenea, a posibilitatilor de coordonare cu alte
proiecte de interes comun in aceeasi arie de interventie.
Art. A11
Rapoarte
In cadrul monitorizarii rapoartele care sunt realizate includ urmatoarele
informatii:
a) evolutiile socioeconomice semnificative sau modificarile in politicile
nationale, regionale ori sectoriale;
b) progresul implementarii prioritatilor si masurilor HiPERB, recurgand la
o definitie cuantificata a indicatorilor materiali ai rezultatului si
impactului acestora;
c) executia financiara a proiectelor cu o lista a cheltuielii totale
platite de Republica Elena si definitia cuantificata a indicatorilor
financiari;
d) masurile luate de Comitetul de monitorizare HiPERB pentru a asigura
calitatea si eficacitatea implementarii;
e) masurile luate pentru a se asigura compatibilitatea cu politicile
Comunitatii Europene.
Rapoartele care vor fi transmise Comitetului de monitorizare HiPERB sunt
urmatoarele:
1. rapoarte de progres transmise de beneficiarul final la un interval de 6
luni si care reflecta progresul implementarii unui proiect specific;
2. rapoarte anuale transmise cu 3 luni inaintea sfarsitului fiecarui an
calendaristic al implementarii, care includ urmatoarele informatii:
a) o descriere a proiectului initiat, insotita de indicatori fizici,
cheltuieli pe categoria de proiect si, eventual, masurile luate in ceea ce
priveste clauzele specifice continute in decizia de acordare a asistentei;
b) informatii referitoare la actiunile de publicitate;
c) certificarea conformitatii proiectului cu decizia de acordare a
asistentei;
d) o prima evaluare a masurii in care rezultatele asteptate au fost atinse,
inclusiv, in mod special:
- data efectiva a implementarii proiectului;
- modul in care proiectul va fi gestionat dupa finalizare;
- o confirmare, eventual, a previziunilor financiare, in special privind
costurile de exploatare si veniturile asteptate;
- confirmarea previziunilor socioeconomice, in mod special a costurilor si
beneficiilor asteptate;
- indicarea masurilor luate pentru a se asigura protectia mediului si
costurile acestora;
3. raportul final transmis cel mai tarziu dupa 6 luni de la data eligibila
a cheltuielii finale, care include informatii cum ar fi:
a) asistenta financiara angajata si platita de Republica Elena Romaniei pe
categorie de proiecte din sectoarele sprijinite;
b) impactul socioeconomic in Romania al HiPERB, inclusiv impactul acestuia
asupra sectorului fortei de munca;
c) un rezumat al informatiilor privind programele implementate de Romania;
d) contributia HiPERB la eforturile Romaniei in ceea ce priveste aplicarea
politicilor in sectoarele sprijinite;
e) informatii asupra masurilor luate pentru a se asigura coordonarea si
coerenta intre proiectele finantate in cadrul HiPERB, eforturile de investitii
ale Romaniei in sectoarele sprijinite, studiile pregatitoare initiate,
rezultatele aprecierii, monitorizarii si evaluarii proiectelor si informatii
asupra oricarei ajustari a proiectelor, in conformitate cu rezultatele
mentionate;
f) informatii succinte asupra rezultatelor controalelor realizate,
neregulilor gasite si procedurilor administrative sau judiciare in derulare.
Raportul anual este transmis Comitetului de monitorizare HiPERB si este, de
asemenea, examinat si aprobat de Comitetul mixt de management.
Daca in intervalul de doua luni de la primirea raportului anual Comitetul
de monitorizare HiPERB nu transmite o declaratie justificata asupra
inconsistentei acestui raport, raportul mentionat va fi considerat acceptabil.
In cazul raportului final aceasta perioada este de 5 luni.
Art. A12
Controlul
Romania va stabili in cadrul legislativ national mecanismele de control
financiar, va informa Republica Elena in mod corespunzator si va comunica
informatii Comitetului de monitorizare HiPERB si Republicii Elene asupra
succesiunii, calendarului si concluziilor controalelor privind proiectele
finantate in cadrul HiPERB.
Comitetul de monitorizare HiPERB isi rezerva dreptul sa realizeze, prin
Secretariat sau experti independenti, in cooperare cu mecanismele de control
nationale ale Romaniei:
- vizite de monitorizare pe teren la beneficiarii finali si la proiectele
in derulare;
- controale de verificare sub forma auditului financiar.
In cazul constatarii unor nereguli in ceea ce priveste informatiile
furnizate de beneficiarul final prin rapoarte sau prin solicitarile de plati,
Comitetul de monitorizare HiPERB poate decide sa se treaca la masuri de
remediere de catre beneficiarul final. In cazul in care se constata ca nu se
aplica corespunzator masurile de remediere, Comitetul de monitorizare HiPERB
poate reduce, suspenda si/sau anula asistenta. Orice reducere sau anulare a
asistentei va duce la recuperarea sumelor platite. Cuantumul reducerii va fi
determinat de partea elena, in timp ce coordonatorul national va fi responsabil
pentru coordonarea procedurii de compensare sau recuperare a sumelor platite.
Art. A13
Publicitate si informare
Romania va asigura o publicitate adecvata pentru proiectele finantate prin
HiPERB si, in special, va informa:
- potentialii beneficiari finali cu privire la posibilitatile de
cofinantare;
- publicul larg cu privire la rolul jucat de Republica Elena in legatura cu
proiectele mentionate si rezultatele acestora.
Beneficiarii finali romani, autoritatile de la nivel central si local vor
asigura finantarea costurilor publicitatii si informarii privind proiectele.
Responsabilitatea pentru informarea publicului larg cu privire la proiecte
va reveni respectivilor beneficiari finali ai proiectelor, care vor publica
continutul actiunilor si vor informa cu privire la acestea mass-media (presa,
radio, televiziune), folosind modalitatile corespunzatoare (comunicate de
presa, articole, pagini web, pliante, brosuri etc.).
Masurile de publicitate si informare pentru opinia publica vor include
urmatoarele elemente:
- asezarea de panouri la locul constructiei;
- fixarea de placi comemorative permanente pe infrastructuri, accesibile
publicului larg.
Panourile si placile comemorative vor include stema nationala a Republicii
Elene si o indicatie privind participarea financiara a Republicii Elene. In
cazul publicatiilor (invitatii, comunicari etc.) participarea Republicii Elene
va fi clar indicata. Orice comunicare referitoare la acordarea asistentei catre
beneficiari de catre autoritatile competente va mentiona suma sau procentajul
participarii Republicii Elene. O indicatie vizibila a participarii Republicii
Elene, precum si stema Republicii Elene vor fi incluse in orice alt material de
informare (pliant, material tiparit, buletin informativ etc.).
Romania va informa Comitetul de monitorizare HiPERB prin rapoarte anuale cu
privire la initiativele intreprinse in vederea asigurarii publicitatii pentru
lucrarile cofinantate prin HiPERB.
Art. A14
Utilizarea euro
1. Planul financiar, solicitarile de asistenta, declaratiile de cheltuieli,
solicitarile de plati si platile vor fi exprimate in euro.
2. Platile privind sprijinul financiar, transferate de partea elena, vor fi
exprimate in euro.
3. Rata de conversie care va fi utilizata va fi cea publicata lunar de
Banca Centrala Europeana la data la care declaratia de cheltuieli este
inregistrata in documentele contabile ale autoritatii competente pentru
managementul financiar al proiectului/programului. In cazul in care aceste
informatii nu sunt disponibile, rata de conversie va fi decisa de autoritatile
romane si de Fondul Monetar International.
Art. A15
Prevederi finale
1. Aceasta anexa va intra in vigoare o data cu intrarea in vigoare a
Acordului privind Programul de cooperare pentru dezvoltare pentru o perioada de
cinci ani si ramane in vigoare pana la plata finala din ultimul an al
programului.
2. Rapoartele la care se face referire in cadrul art. A11, precum si
documentele schimbate intre parti vor fi redactate in limba engleza.
3. Orice amendamente la prezenta anexa vor fi facute in concordanta cu art.
10 din acord.