E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
A fost modificat de:
Ordonanţa 89 2003 abrogat de Legea 202 2016
Ordonanţa 89 2003 modificat de Legea 188 2012
Ordonanţa 89 2003 completat de Legea 188 2012
Ordonanţa 89 2003 completat de OUG 62 2009
Ordonanţa 89 2003 modificat de OUG 62 2009
Articolul 4 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 5 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 6 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 7 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 8 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 9 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 10 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 11 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 12 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 13 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 14 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 15 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 16 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 17 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 18 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 19 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 20 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 21 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 22 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 23 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 24 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 25 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 26 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 27 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 28 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 29 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 30 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 32 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 34 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 1 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 2 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 3 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Ordonanţa 89 2003 aprobat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 1 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 2 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Articolul 3 din actul Ordonanţa 89 2003 modificat de articolul 1 din actul Legea 8 2004
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 89 din 28 august 2003

privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 623 din 31 august 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. II.12 din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
    avand in vedere prevederile art. 69 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993 si ratificat prin Legea nr. 20/1993, si ale Directivei 2001/14/CE a Parlamentului European si Consiliului privind alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara, tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare si certificarea in materie de siguranta,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Domeniul de aplicare
    Art. 1
    (1) Obiectul prezentei ordonante il constituie principiile si procedurile privind stabilirea si perceperea unor tarife de utilizare a infrastructurii feroviare, pentru alocarea capacitatilor infrastructurii feroviare si pentru certificarea in materie de siguranta. Sistemele de tarifare si de alocare a capacitatilor infrastructurii feroviare trebuie sa respecte principiile enuntate in prezenta ordonanta si sa permita astfel gestionarului infrastructurii feroviare sa comercializeze si sa obtina utilizarea eficienta a capacitatilor disponibile ale infrastructurii.
    (2) Prezenta ordonanta se aplica in cazul utilizarii infrastructurii feroviare pentru serviciile de transport feroviar interne si internationale.
    (3) Exceptii de la prevederile prezentei ordonante se pot stabili prin hotarare a Guvernului pentru urmatoarele cazuri:
    a) retele independente, locale sau regionale pentru transporturile de calatori;
    b) retele deschise numai pentru operarea transportului suburban de calatori;
    c) retele regionale utilizate pentru servicii de transporturi de marfa regionale de catre un singur operator, atat timp cat nu se formuleaza alte cereri de alocare de capacitati de la alti operatori;
    d) infrastructuri feroviare private care functioneaza exclusiv pentru utilizarea de catre proprietarul infrastructurii pentru transporturi proprii de marfa.

    Definitii
    Art. 2
    In sensul prezentei ordonante, termenii de specialitate se definesc dupa cum urmeaza:
    a) alocare - repartizarea capacitatii de infrastructura feroviara de catre gestionarul infrastructurii;
    b) solicitant - orice operator de transport feroviar roman sau orice operator de transport feroviar strain si/sau orice grup international, acceptat pentru circulatie pe infrastructura feroviara publica in conditiile stabilite in acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, titular al licentei de transport feroviar si al certificatului de siguranta, obtinute in vederea efectuarii serviciilor de transport feroviar pe caile ferate romane;
    c) infrastructura saturata - sectiunea de infrastructura pentru care, in anumite perioade, cererile de capacitate de infrastructura nu pot fi satisfacute in totalitate, chiar si dupa coordonarea cererilor de rezervare a acestor capacitati;
    d) plan de sporire a capacitatii - o masura sau o serie de masuri, insotite de un calendar de punere in aplicare, vizand ameliorarea restrictiilor de capacitate care au condus la declararea unei sectiuni de infrastructura drept "infrastructura";
    e) coordonare - procedura prin care organismul de alocare a capacitatilor si solicitantii incearca sa rezolve situatiile cererilor concurente pentru capacitatea de infrastructura;
    f) acord-cadru - un acord general, incheiat in conditiile legii, prin care sunt stabilite drepturile si obligatiile unui solicitant si ale gestionarului infrastructurii in ceea ce priveste capacitatile de infrastructura care urmeaza sa fie alocate si tarifarea care se aplica pe o durata ce depaseste o singura perioada de valabilitate a graficului de circulatie;
    g) capacitate de infrastructura - posibilitatea de programare a traselor solicitate pentru un segment de infrastructura pe o anumita perioada;
    h) gestionarul infrastructurii - orice organism sau orice intreprindere care are ca obiect principal de activitate administrarea si intretinerea infrastructurii feroviare; aceasta include si gestionarea sistemelor de control si de siguranta a infrastructurii;
    i) retea - totalitatea infrastructurii feroviare care apartine gestionarului infrastructurii si/sau care este gestionata de acesta;
    j) document de referinta al retelei - document prin care se precizeaza in mod detaliat regulile generale, termenele, procedurile si criteriile referitoare la sistemele de tarifare si de alocare a capacitatilor de infrastructura; acest document contine, de asemenea, informatiile necesare pentru a se permite introducerea cererilor de capacitati de infrastructura;
    k) operator de transport feroviar - orice agent economic cu capital de stat sau privat, care a obtinut o licenta in conformitate cu legislatia in vigoare, a carui activitate principala consta in efectuarea de prestatii de transport de marfa si/sau de calatori pe calea ferata, tractiunea fiind asigurata obligatoriu de aceasta intreprindere; acest termen include, de asemenea, si agentii economici care asigura numai tractiunea;
    l) trasa - capacitatea de infrastructura necesara pentru a permite circulatia unui tren intre doua puncte ale retelei, in cursul unei perioade determinate;
    m) grafic de circulatie - sistemul de date care definesc toate miscarile programate ale trenurilor si ale materialului rulant pe infrastructura respectiva, pe perioada de valabilitate a acestui grafic.

    Documentul de referinta al retelei
    Art. 3
    (1) Gestionarul infrastructurii, dupa consultarea partilor interesate, stabileste si publica intr-o publicatie proprie de specialitate un document de referinta al retelei, care se obtine contra plata si al carui pret nu poate fi mai mare decat costul de publicare al acestui document.
    (2) In documentul de referinta al retelei se prevad caracteristicile infrastructurii puse la dispozitia operatorilor de transport feroviar. El contine informatii prin care sunt precizate conditiile de acces la infrastructura feroviara in cauza. Continutul documentului de referinta al retelei este prevazut in anexa nr. 1.
    (3) Documentul de referinta al retelei se actualizeaza periodic si se modifica, daca este cazul.
    (4) Documentul de referinta al retelei se publica cel tarziu cu 4 luni inainte de data limita pentru introducerea cererilor de capacitati de infrastructura.

    CAP. 2
    Tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare

    Stabilirea si perceperea tarifelor de utilizare a infrastructurii feroviare
    Art. 4
    (1) Stabilirea cadrului general pentru tarifarea utilizarii infrastructurii feroviare publice se face prin contractul de activitate al companiei nationale care gestioneaza infrastructura, incheiat cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, conform prevederilor art. 19 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 89/1999, cu modificarile si completarile ulterioare. Stabilirea regulilor de tarifare specifice se face prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (2) Calculul tarifului pentru utilizarea infrastructurii feroviare publice si incasarea acestuia revin in sarcina gestionarului infrastructurii.
    (3) In cazul in care gestionarul infrastructurii, potrivit prevederilor legale, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor, nu este independent de activitatile de operator feroviar, functiunile descrise in acest capitol, cu exceptia perceperii tarifelor, vor fi preluate de un organism de tarifare independent prin cadrul legal existent, prin organizare sau prin mecanismele de luare a deciziilor.
    (4) Gestionarul infrastructurii coopereaza cu gestionari de infrastructura din alte state astfel incat sa asigure functionarea eficienta a serviciilor feroviare care se realizeaza prin parcurgerea mai mult decat a unei singure retele. Gestionarul infrastructurii depune eforturi, in principal, in scopul garantarii unei competitivitati optime a transportului feroviar international de marfa si al asigurarii unei utilizari eficiente a Retelei transeuropene de transport feroviar de marfa. In acest scop, gestionarul infrastructurii poate participa cu gestionari de infrastructura din alte state la stabilirea unor organizari comune care sunt necesare. Orice cooperare sau organizare comuna este supusa reglementarilor prevazute in prezenta ordonanta.
    (5) Gestionarul infrastructurii trebuie sa asigure ca sistemul de tarifare se bazeaza pe aceleasi principii aplicate pe intreaga retea, exceptand cazul prevazut la art. 8 alin. (3).
    (6) Gestionarul infrastructurii trebuie sa asigure aplicarea sistemului de tarifare astfel incat operatorii de transport feroviar care efectueaza prestatii de servicii de un tip echivalent, in zone de piata similare, sa fie supusi unor tarife echivalente si nediscriminatorii si ca tarifele aplicate in mod efectiv sunt in conformitate cu regulile prevazute in documentul de referinta al retelei.
    (7) Gestionarul infrastructurii trebuie sa respecte confidentialitatea, din punct de vedere comercial, a informatiilor care ii sunt comunicate de solicitanti.

    Serviciile
    Art. 5
    (1) Operatorii de transport feroviar isi pot exercita dreptul de a beneficia, pe o baza nediscriminatorie, de setul minim de prestatii si de acces prin intermediul retelei la facilitatile de servicii prevazute in anexa nr. 2. Serviciile prevazute la pct. 2 din anexa nr. 2 sunt furnizate in mod nediscriminatoriu, iar cererile operatorilor de transport feroviar nu pot fi respinse decat daca exista alte optiuni viabile in conditiile pietei.
    (2) Daca gestionarul infrastructurii furnizeaza unul dintre serviciile descrise la pct. 3 din anexa nr. 2, ca prestatii suplimentare, el trebuie sa le furnizeze oricarui operator de transport feroviar care solicita acest lucru.
    (3) Operatorii de transport feroviar pot solicita in plus gestionarului infrastructurii sau altor furnizori un set de prestatii auxiliare, prevazute la pct. 4 din anexa nr. 2. Gestionarul infrastructurii nu are obligatia de a furniza aceste prestatii auxiliare.

    Costul infrastructurii si contabilitatea
    Art. 6
    (1) Conturile gestionarului infrastructurii, in conditii normale de activitate si in raport cu perioada pentru care se incheie contractul de activitate prevazut la art. 4, trebuie sa prezinte un echilibru, pe de o parte, intre veniturile incasate din aplicarea tarifelor de utilizare a infrastructurii, excedentele rezultate din alte activitati comerciale si finantarea de catre stat si, pe de alta parte, cheltuielile de infrastructura.
    (2) Gestionarul infrastructurii poate fi incurajat prin unele masuri stimulative sa reduca costurile de furnizare a serviciilor pe infrastructura si nivelul tarifelor de acces, in conditiile legii, respectandu-se in totalitate cerintele in materie de siguranta a traficului, cu mentinerea si imbunatatirea parametrilor infrastructurii feroviare.
    (3) Masurile stimulative mentionate la alin. (2) vor fi prevazute in contractul de activitate.
    (4) In cadrul contractului de activitate, prevederile contractului si structura platilor destinate asigurarii mijloacelor financiare ale gestionarului infrastructurii sunt convenite in prealabil si acopera intreaga durata a contractului.
    (5) Metoda stabilita de repartizare a costurilor, in conformitate cu reglementarile in vigoare, trebuie sa fie actualizata periodic, in concordanta cu cele mai avansate practici internationale.

    Principii de tarifare
    Art. 7
    (1) Tarifele de utilizare a infrastructurii sunt platite gestionarului infrastructurii, iar acesta le utilizeaza la finantarea activitatilor sale.
    (2) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului poate solicita gestionarului infrastructurii sa furnizeze orice informatii necesare cu privire la tarifele practicate. In aceasta privinta gestionarul infrastructurii trebuie sa fie in masura sa dovedeasca faptul ca tarifele de utilizare a infrastructurii, facturate in fapt oricarui operator de transport feroviar, prin aplicarea prevederilor art. 4 - 12, sunt in conformitate cu metoda, cu reglementarea si, daca este cazul, cu baremurile stabilite in documentul de referinta al retelei.
    (3) Tarifele percepute pentru setul minim de servicii si accesul prin retea la facilitatile de servicii sunt egale cu costul direct rezultat din exploatarea trenurilor, cu exceptia prevederilor alin. (4) - (7) si ale art. 8.
    (4) Tariful de utilizare a infrastructurii poate include un tarif aferent cazului de insuficienta a capacitatilor, pe sectiunea identificabila a infrastructurii, pe perioadele de saturare.
    (5) Tariful de utilizare a infrastructurii poate fi modificat pentru a se tine seama de costul efectelor pe care exploatarea trenurilor le are asupra mediului. Aceasta modificare este diferentiata in functie de amploarea efectului produs.
    (6) Tarifarea costurilor legate de mediu care conduce la o crestere a valorii globale a incasarilor realizate de gestionarul infrastructurii nu se poate efectua decat daca se aplica, la un nivel comparabil, si in cazul modurilor de transport concurente.
    (7) In absenta unui nivel de tarifare comparabil al costurilor legate de mediu, aplicabil altor moduri de transport concurente, aceasta modificare nu trebuie sa aduca o schimbare a valorii globale a incasarilor realizate de gestionarul infrastructurii. Daca s-a introdus un nivel comparabil de tarifare a costurilor legate de mediu pentru transportul feroviar si pentru alte moduri de transport concurente si daca aceasta conduce la o crestere a incasarilor, modul de repartizare a acestor incasari suplimentare se face in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
    (8) Pentru a se evita unele variatii disproportionate nedorite, tarifele de utilizare mentionate la alin. (3) - (7) pot fi exprimate sub forma de medii calculate pe o gama suficienta de servicii feroviare si de perioade de timp. Marimea relativa a tarifelor de utilizare a infrastructurii este in raport cu costurile aferente diferitelor servicii.
    (9) Prezentul articol nu se refera la furnizarea serviciilor prevazute la pct. 2 din anexa nr. 2. La stabilirea tarifelor serviciilor mentionate la pct. 2 din anexa nr. 2 se tine seama de situatia concurentei la caile ferate.
    (10) Daca serviciile prevazute la pct. 3 si 4 din anexa nr. 2, ca prestatii suplimentare si auxiliare, nu sunt propuse decat de un singur furnizor, tariful de utilizare impus pentru un asemenea serviciu este in concordanta cu costul prestatiei, calculat in functie de gradul real de utilizare.
    (11) Tarifele pentru capacitati de infrastructura utilizate in scopul intretinerii infrastructurii nu pot fi mai mari decat valoarea neta a pierderii suportate de gestionarul de infrastructura in urma efectuarii operatiunilor de intretinere, pierdere care trebuie recuperata.

    Exceptari de la principiile de tarifare
    Art. 8
    (1) Pentru recuperarea totala a costurilor gestionarului infrastructurii, se pot percepe, daca piata se preteaza la aceasta, unele majorari bazate pe principii eficiente, transparente si nediscriminatorii, garantand in acelasi timp o competitivitate optima, in special pentru transportul feroviar international de marfa. Sistemul de tarifare trebuie sa respecte sporurile de productivitate realizate de operatorii de transport feroviar.
    (2) Nivelul tarifelor nu trebuie sa excluda utilizarea infrastructurilor de catre unele segmente de piata care pot sa achite cel putin costul direct aferent exploatarii serviciului feroviar plus un indice de rentabilitate, daca piata se preteaza la aceasta.
    (3) Pentru proiecte de investitii specifice care se vor realiza sau care au fost realizate cu cel mult 15 ani inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante, gestionarul infrastructurii poate stabili sau mentine tarife de utilizare mai ridicate bazate pe costul pe termen lung al unor asemenea proiecte, in masura in care aceste cresteri ale costurilor se regasesc in cheltuielile gestionarului infrastructurii si in masura in care este vorba de proiecte destinate cresterii randamentului si/sau a rentabilitatii, proiecte care in caz contrar nu ar putea sau nu ar fi putut fi puse in aplicare. Asemenea prevederi in materie de tarifare pot cuprinde si unele acorduri privind partajarea riscurilor legate de unele investitii noi.
    (4) Pentru a se evita orice discriminare se procedeaza astfel incat tariful mediu de utilizare si tariful marginal de utilizare ale gestionarului infrastructurii sa fie comparabile pentru o utilizare echivalenta a infrastructurii sale si astfel incat, pentru serviciile comparabile furnizate pe acelasi segment de piata, sa fie aplicate aceleasi tarife de utilizare. In documentul de referinta al retelei gestionarul infrastructurii trebuie sa precizeze ca sistemul de tarifare raspunde acestor cerinte, fara a dezvalui informatii comerciale cu caracter confidential.
    (5) Daca gestionarul infrastructurii intentioneaza sa modifice elementele esentiale ale sistemului de tarifare mentionat la alin. (1) si (2), el trebuie sa informeze public despre aceasta intr-o publicatie proprie de specialitate cu cel putin 3 luni inainte.

    Reducerile
    Art. 9
    (1) Prin derogare de la art. 7 alin. (3), orice reducere acceptata a tarifelor percepute unui operator de transport feroviar de catre gestionarul infrastructurii, pentru o prestatie de serviciu, oricare ar fi aceasta, trebuie sa indeplineasca criteriile prevazute in prezentul articol.
    (2) Cu exceptia alin. (3), reducerile sunt destinate exclusiv economiei reale de cost administrativ realizate de gestionarul infrastructurii. Pentru a se stabili nivelul de reducere nu se tine seama de acele economii care au fost deja incluse in tariful de utilizare perceput.
    (3) Gestionarul infrastructurii poate institui sisteme de reducere care sa se adreseze tuturor utilizatorilor de infrastructura si care acorda, pentru fluxuri de circulatie specificate, reduceri limitate in timp, in scopul de a se incuraja dezvoltarea unor noi servicii feroviare, sau reduceri care favorizeaza utilizarea unor linii care sunt utilizate mult sub capacitatea lor.
    (4) Reducerile nu pot fi aplicate decat la tarifele percepute pentru o sectiune determinata a infrastructurii.
    (5) Sisteme de reduceri similare se aplica la servicii similare.

    Sisteme de compensare a costurilor legate de mediu, a costurilor rezultate din accidente si a costurilor de infrastructura, care nu sunt acoperite in cadrul celorlalte moduri de transport
    Art. 10
    (1) Prin hotarare a Guvernului avizata de Consiliul Concurentei, se poate institui un sistem de compensare, privind utilizarea infrastructurii feroviare pe o durata limitata, a costurilor legate de mediu, a costurilor legate de accidente si a costurilor de infrastructura, care nu sunt acoperite de modurile de transport concurente, atunci cand neacoperirea acestor costuri poate fi stabilita si in masura in care acestea depasesc costurile echivalente proprii caii ferate.
    (2) Operatorul de transport feroviar care beneficiaza de o compensare si se bucura de un drept exclusiv este obligat sa ofere avantaje comparabile pentru utilizatori.
    (3) Metodologia utilizata si calculele efectuate pentru sistemul de compensare trebuie incluse in hotararea Guvernului prevazuta la alin. (1). Pe baza acestora se poate face dovada costurilor specifice ale infrastructurii de transport concurente, care nu sunt acoperite si care pot sa fie evitate de catre transportul feroviar, iar aplicarea sistemului sa se faca in mod nediscriminatoriu.

    Sistemul de crestere a performantelor
    Art. 11
    (1) Prin stabilirea unui sistem de crestere a performantelor, sistemele de tarifare a infrastructurii trebuie sa incurajeze operatorii de transport feroviar si gestionarul infrastructurii sa micsoreze defectarile si sa imbunatateasca performantele retelei feroviare. Acest sistem poate sa cuprinda sanctiuni, in cazul unor actiuni care se afla la originea unor defectari ale retelei, compensari pentru intreprinderile care suporta efectele acestor defectari produse, precum si bonificatii in cazul unor performante bune ce depasesc previziunile.
    (2) Principiile de baza ale sistemului de imbunatatire a performantelor se aplica pentru totalitatea retelei.

    Tarife de rezervare a capacitatilor de infrastructura
    Art. 12
    (1) Gestionarul infrastructurii poate percepe un tarif corespunzator pe capacitatile de infrastructura solicitate, dar care nu sunt utilizate. Acest tarif incurajeaza o utilizare eficienta a capacitatilor de infrastructura.
    (2) Gestionarul infrastructurii trebuie sa informeze orice parte interesata despre capacitatile de infrastructura alocate operatorilor de transport feroviar utilizatori.

    CAP. 3
    Alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara

    Drepturi privind capacitatile de infrastructura
    Art. 13
    (1) Capacitatile de infrastructura disponibile sunt alocate de gestionarul infrastructurii si nu pot fi transferate de catre beneficiar unui alt operator de transport feroviar sau unui alt serviciu.
    (2) Orice tranzactie intre operatorii de transport feroviar privind capacitatile de infrastructura este interzisa si conduce la excluderea de la alocarea de capacitati.
    (3) Utilizarea unor capacitati de infrastructura de catre un operator de transport feroviar in scopul exercitarii activitatilor unui solicitant care nu este operator de transport feroviar nu este considerata un transfer.
    (4) Dreptul de utilizare a capacitatilor de infrastructura, stabilite sub forma de trase, poate fi acordat solicitantilor pentru o durata maxima corespunzatoare unei singure perioade de valabilitate a graficului de circulatie.
    (5) Gestionarul infrastructurii si un solicitant pot incheia un acord-cadru, conform art. 17, in ceea ce priveste utilizarea capacitatilor pe infrastructura feroviara respectiva, pentru o durata mai mare de o singura perioada de valabilitate a graficului de circulatie.
    (6) Drepturile si obligatiile gestionarului infrastructurii si, respectiv, ale solicitantilor in ceea ce priveste alocarea capacitatilor de infrastructura sunt stabilite pe baza de contract.

    Alocarea capacitatilor de infrastructura
    Art. 14
    (1) Prin hotarare a Guvernului se poate aproba un regulament pentru alocarea capacitatilor de infrastructura, cu respectarea independentei de gestionare a companiei nationale care gestioneaza infrastructura feroviara. Reglementarile specifice de alocare a capacitatilor de infrastructura se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului. Indeplinirea procedurilor de alocare a acestor capacitati revine gestionarului infrastructurii, care urmareste ca aceste capacitati de infrastructura sa fie alocate pe o baza echitabila si nediscriminatorie si cu respectarea prevederilor legale.
    (2) Gestionarul infrastructurii respecta confidentialitatea, din punct de vedere comercial, a informatiilor care ii sunt comunicate.

    Colaborarea in vederea alocarii capacitatilor de infrastructura a mai multe retele feroviare
    Art. 15
    (1) Gestionarul infrastructurii va coopera cu gestionari de infrastructura din alte state, in special din statele membre ale Uniunii Europene si statele candidate la aderare, in vederea crearii si alocarii eficiente a unor capacitati de infrastructura care implica mai multe retele feroviare. In cadrul acestor cooperari se stabilesc trase internationale, in principal in cadrul Retelei transeuropene de transport feroviar de marfa, si se stabilesc procedurile necesare in acest scop. Aceste proceduri sunt supuse reglementarilor stabilite prin prezenta ordonanta.
    (2) Gestionarul infrastructurii care participa la cooperari potrivit alin. (1) va asigura publicarea intr-o publicatie proprie de specialitate a listei membrilor, a metodelor de functionare a acestei cooperari, precum si toate criteriile utilizate pentru evaluarea si alocarea capacitatilor de infrastructura.
    (3) In cadrul cooperarii prevazute la alin. (1) gestionarul infrastructurii participa la evaluarea privind necesitatile si, daca este cazul, la propunerea si organizarea acestor trase internationale, pentru a se facilita operarea trenurilor de marfa care fac obiectul unei cereri, conform prevederilor art. 23.
    (4) Gestionarul infrastructurii va pune la dispozitia solicitantilor acele trase internationale prestabilite, in conformitate cu deciziile luate in cadrul cooperarii prevazute la alin. (1).

    Solicitantii
    Art. 16
    (1) Cererile pentru obtinerea unor capacitati de infrastructura feroviara pot fi depuse, conform legii, de operatorii de transport feroviar.
    (2) Cererile operatorilor de transport feroviar straini si ale grupurilor internationale constituite din acesti operatori sunt acceptate in conditiile legii si ale acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
    (3) Gestionarul infrastructurii poate stabili solicitantilor unele reguli in vederea asigurarii incasarilor previzionate si a utilizarii viitoare a infrastructurii. Aceste reguli vor fi corespunzatoare, transparente si nediscriminatorii. Ele vor fi publicate, impreuna cu principiile de alocare, in documentul de referinta al retelei.
    (4) Prevederile alin. (3) se refera doar la furnizarea unei garantii financiare care nu trebuie sa depaseasca un nivel corespunzator proportional cu volumul de activitate preconizat al solicitantului, precum si la capacitatea de a prezenta oferte atragatoare in vederea obtinerii de capacitati de infrastructura.

    Acorduri-cadru
    Art. 17
    (1) Gestionarul infrastructurii poate incheia un acord-cadru cu un solicitant. Acest acord-cadru precizeaza caracteristicile capacitatilor de infrastructura feroviara solicitate de un solicitant, precum si ale capacitatilor de infrastructura care ii sunt oferite, pe orice durata ce depaseste o singura perioada de valabilitate a graficului de circulatie. Acordul-cadru nu va specifica trasa in mod detaliat, dar va fi intocmit astfel incat sa asigure interesele comerciale ale solicitantului. Acest acord-cadru se supune aprobarii prealabile a Consiliului de supraveghere mentionat la art. 30.
    (2) Prevederile acordului-cadru nu pot impiedica utilizarea infrastructurii respective de catre alti solicitanti sau alte servicii.
    (3) Termenii acordului-cadru pot fi modificati sau limitati, pentru a se permite o mai buna utilizare a infrastructurii feroviare.
    (4) Acordul-cadru poate cuprinde unele sanctiuni, precum penalitati, majorari de intarziere si altele asemenea, pentru cazul cand s-ar dovedi necesara modificarea sau incheierea sa.
    (5) Acordul-cadru se incheie, in principiu, pe o durata de 5 ani. Gestionarul infrastructurii isi poate da acordul, in unele cazuri specifice, pentru perioade mai mici sau mai mari. Orice perioada cu o durata mai mare de 5 ani va fi justificata de existenta unor contracte comerciale, a unor investitii particulare sau a unor riscuri. O durata mai mare de 10 ani nu este posibila decat in cazuri exceptionale, in principal atunci cand este vorba de investitii importante si pe termen lung si, in special, atunci cand acestea fac obiectul unor angajamente contractuale.
    (6) Prevederile generale ale fiecarui acord-cadru vor fi comunicate oricarei parti interesate, cu respectarea confidentialitatii comerciale.

    Programul procesului de alocare a capacitatilor de infrastructura
    Art. 18
    (1) Gestionarul infrastructurii va respecta calendarul privind alocarea capacitatilor de infrastructura, prevazut in anexa nr. 3.
    (2) Gestionarul infrastructurii va participa impreuna cu gestionarii de infrastructura implicati din alte state, conform art. 15, la convenirea traselor internationale care vor fi incluse in graficul de circulatie, inainte de inceperea consultarilor asupra proiectului de grafic de circulatie. Nu se vor opera modificari decat daca este absolut necesar.

    Cererile
    Art. 19
    (1) Solicitantii pot prezenta gestionarului infrastructurii, conform legislatiei in vigoare, o cerere in scopul obtinerii unor drepturi de utilizare a infrastructurii feroviare, in schimbul unui tarif de utilizare.
    (2) Cererile privind graficul de circulatie care se schimba periodic trebuie sa respecte termenele stabilite in anexa nr. 3.
    (3) Solicitantul care este parte la un acord-cadru va depune cererea in conformitate cu prevederile acordului respectiv.
    (4) Solicitantii pot solicita capacitati de infrastructura care implica mai multe retele feroviare, adresandu-se gestionarului infrastructurii, care este astfel abilitat sa actioneze in numele solicitantului, pe langa ceilalti gestionari de infrastructura implicati, pentru identificarea de capacitati de infrastructura.
    (5) In cadrul cooperarii prevazute la art. 15 gestionarul infrastructurii va proceda impreuna cu ceilalti gestionari de infrastructura astfel incat, in cazul unor capacitati de infrastructura care implica mai multe retele feroviare, solicitantii sa poata adresa cererile oricarui organism comun pe care gestionarii de infrastructura il pot stabili.

    Programarea
    Art. 20
    (1) Gestionarul infrastructurii satisface toate cererile de capacitati de infrastructura, in special cererile de trase care traverseaza mai multe retele, si tine seama de toate constrangerile carora vor trebui sa le faca fata solicitantii, cum ar fi consecintele economice asupra activitatii acestora.
    (2) Gestionarul infrastructurii va putea, in cadrul procedurii de programare si de coordonare, sa acorde prioritate anumitor servicii prevazute la art. 22 si 24.
    (3) Gestionarul infrastructurii va consulta partile interesate in legatura cu proiectul graficului de circulatie, lasand la latitudinea acestora sa-si prezinte observatii pe o perioada de cel putin o luna. Partile interesate sunt toate partile care au depus o cerere de capacitati de infrastructura, precum si celelalte parti care doresc sa formuleze comentarii referitoare la influenta pe care graficul de circulatie ar putea s-o aiba asupra capacitatii lor de a furniza servicii feroviare, pe perioada valabilitatii graficului de circulatie.
    (4) Gestionarul infrastructurii adopta masuri corespunzatoare, astfel incat toate motivele de preocupare exprimate sa fie luate in considerare.

    Procedura de coordonare
    Art. 21
    (1) Gestionarul infrastructurii care se confrunta, pe parcursul procesului de programare prevazut la art. 20, cu unele cereri concurente se va stradui ca printr-o coordonare a cererilor sa asigure o cat mai buna adaptare a tuturor acestor cereri intre ele.
    (2) Atunci cand situatia este de asa natura incat se impune o coordonare, gestionarul infrastructurii are posibilitatea de a propune solicitantilor capacitati de infrastructura diferite de cele care au fost solicitate.
    (3) Solutionarea eventualelor conflicte se va face prin consultarea gestionarului infrastructurii cu solicitantii respectivi.
    (4) Principiile care reglementeaza procedura de coordonare vor fi definite in documentul de referinta al retelei. Aceste principii reflecta dificultatea de stabilire a traselor internationale si consecintele pe care orice modificare risca sa le aiba asupra celorlalti gestionari de infrastructura din alte state.
    (5) Atunci cand o cerere de capacitati de infrastructura nu poate fi satisfacuta fara o coordonare, gestionarul infrastructurii va urmari ca toate cererile sa fie tratate pe baza acestei coordonari.
    (6) Solicitantul poate sa adreseze gestionarului infrastructurii o contestatie privind alocarea capacitatii de infrastructura, fara a se incalca prevederile art. 30. Gestionarul infrastructurii solutioneaza contestatia si comunica solicitantului in scris modul de solutionare, in termen de 10 zile lucratoare.

    Saturarea capacitatilor de infrastructura
    Art. 22
    (1) In situatia in care, dupa coordonarea traselor solicitate si dupa consultarea solicitantilor, se dovedeste ca satisfacerea favorabila a tuturor cererilor de capacitati de infrastructura este imposibila, gestionarul infrastructurii va declara imediat sectiunea de infrastructura respectiva ca fiind infrastructura cu capacitate saturata. Se va proceda in mod similar si in cazul infrastructurilor despre care se poate crede ca intr-un viitor apropiat vor suferi de o lipsa de capacitate similara.
    (2) In situatia in care o infrastructura a fost declarata ca avand capacitate saturata, gestionarul infrastructurii va proceda la o analiza a capacitatilor de infrastructura in conformitate cu prevederile art. 25, cu exceptia cazului cand s-a pus deja in aplicare un plan de sporire a capacitatilor, asa cum se prezinta la art. 26.
    (3) Daca tarifele de utilizare prevazute la art. 7 alin. (4) nu au fost percepute sau nu au dat rezultate satisfacatoare si daca infrastructura a fost declarata ca fiind infrastructura cu capacitate saturata, gestionarul infrastructurii poate aplica, in plus, criterii de prioritate in alocarea capacitatilor de infrastructura.
    (4) Criteriile de prioritate vor tine seama de importanta unui serviciu pentru colectivitate, in comparatie cu orice alt serviciu care, din acest motiv, ar urma sa fie exclus. Ele se stabilesc prin contractul de activitate incheiat pentru executarea obligatiilor de serviciu public social.
    (5) Pentru ca in acest cadru sa se garanteze dezvoltarea unor servicii de transport corespunzatoare, in principal in scopul de a se raspunde cerintelor de serviciu public, sau pentru a se favoriza dezvoltarea sectorului feroviar de marfa, in conditii nediscriminatorii, aceste servicii trebuie sa fie prioritare in alocarea capacitatilor de infrastructura.
    (6) Gestionarului infrastructurii i se va putea acorda, daca este cazul, o compensare corespunzatoare pierderii unor eventuale venituri ca urmare a necesitatii de a se atribui anumitor servicii o capacitate stabilita prin aplicarea celor prevazute in prezentul alineat.
    (7) In aplicarea criteriilor de prioritate trebuie sa se tina seama, in principal, de consecintele acestei eventuale excluderi in alte state.
    (8) Importanta serviciilor de transport feroviar de marfa si, in special, a serviciilor de transport feroviar international de marfa va fi luata in considerare in mod corespunzator la stabilirea criteriilor de prioritate.
    (9) Procedurile care trebuie urmate si criteriile care se vor aplica in cazul in care infrastructurile sunt declarate ca avand o capacitate saturata vor fi stabilite in documentul de referinta al retelei.

    Cererile de ultim moment
    Art. 23
    (1) Gestionarul infrastructurii va raspunde intr-un termen cat mai scurt cu putinta si, in orice caz, in urmatoarele 5 zile lucratoare unor cereri de ultim moment pentru trase individuale. Informatiile privind capacitatile de infrastructura neutilizate si disponibile sunt puse la dispozitia tuturor solicitantilor care ar putea fi interesati sa utilizeze aceste capacitati.
    (2) Gestionarul infrastructurii va efectua, daca este cazul, o evaluare a necesitatii mentinerii unei rezerve de capacitati de infrastructura, in cadrul graficului de circulatie definitiv, care sa ii permita sa raspunda rapid cererilor previzibile de ultim moment pentru capacitati de infrastructura. Prezenta prevedere se aplica si in cazul infrastructurilor cu capacitate saturata.

    Infrastructura specializata
    Art. 24
    (1) Capacitatea infrastructurii va fi considerata disponibila pentru utilizarea tuturor tipurilor de servicii care sunt in conformitate cu caracteristicile impuse pentru utilizarea trasei respective, cu exceptia prevederilor alin. (2) si (3).
    (2) In situatia in care exista itinerare de substitutie corespunzatoare, gestionarul infrastructurii poate desemna, dupa consultarea partilor interesate, unele infrastructuri specifice care sa fie utilizate pentru tipuri determinate de trafic. Atunci cand s-a efectuat o asemenea desemnare, gestionarul infrastructurii poate acorda prioritate acestui tip de trafic cu ocazia alocarii capacitatilor de infrastructura.
    (3) Aceasta desemnare nu va constitui un obstacol in utilizarea acestor infrastructuri pentru alte tipuri de trafic, in cazul in care sunt disponibile capacitati, iar materialul rulant prezinta caracteristicile tehnice impuse pentru utilizarea liniei respective.
    (4) In situatia in care infrastructura a fost desemnata in conformitate cu prevederile alin. (2) si (3), se va specifica acest lucru in documentul de referinta al retelei.

    Analiza capacitatilor de infrastructura
    Art. 25
    (1) Scopul analizei capacitatilor de infrastructura consta in stabilirea restrictiilor de capacitati de infrastructura, care nu permit ca cererile de capacitati sa poata fi satisfacute in mod corespunzator, precum si in propunerea unor metode care sa permita satisfacerea cererilor suplimentare. Aceasta analiza va stabili motivele acestei saturari a capacitatilor de infrastructura si masurile care ar putea fi luate, pe termen scurt si mediu, pentru remedierea acestei situatii.
    (2) Analiza se va referi la infrastructura, procedurile de exploatare, tipul diferitelor servicii oferite si consecintele acestor factori asupra capacitatilor de infrastructura. Masurile care trebuie preconizate cuprind, in special, modificarea itinerarului, reprogramarea serviciilor, modificarea vitezelor si imbunatatirea infrastructurii.
    (3) Analiza capacitatilor de infrastructura va fi finalizata in termen de 6 luni de la data la care infrastructura a fost declarata ca avand capacitatea saturata.

    Planul de sporire a capacitatilor de infrastructura
    Art. 26
    (1) In termen de 6 luni de la finalizarea analizei capacitatilor de infrastructura, gestionarul infrastructurii va prezenta un plan de sporire a capacitatilor.
    (2) Planul de sporire a capacitatilor de infrastructura este intocmit dupa consultarea cu utilizatorii infrastructurii respective, cu capacitate saturata, si va cuprinde:
    a) motivele saturarii capacitatii de infrastructura;
    b) evolutia probabila a traficului;
    c) constrangerile la care este supusa dezvoltarea infrastructurii;
    d) solutiile care pot fi preconizate referitor la sporirea capacitatilor de infrastructura si costul acestora, in special in ceea ce priveste modificarile probabile ale tarifelor de acces.
    (3) Pe baza unei analize cost-beneficiu a eventualelor masuri preconizate, in acest plan se stabilesc, de asemenea, actiunile care trebuie intreprinse pentru sporirea capacitatilor de infrastructura si se prezinta un calendar pentru punerea in aplicare a acestor masuri.
    (4) Planul de sporire a capacitatilor de infrastructura se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (5) Gestionarul infrastructurii renunta la perceperea oricarui tarif conform art. 7 alin. (4) pentru infrastructura in cauza, in urmatoarele cazuri:
    a) nu prezinta un plan de sporire a capacitatilor de infrastructura; sau
    b) intarzie sa puna in aplicare planul de actiune intocmit in cadrul planului de sporire a capacitatilor de infrastructura.
    (6) Cu exceptia prevederilor art. 30, gestionarul infrastructurii poate sa perceapa in continuare aceste tarife de acces in situatia in care:
    a) planul de sporire a capacitatilor nu poate fi pus in aplicare din motive independente de vointa sa;
    b) optiunile care i se ofera nu sunt viabile din punct de vedere economic sau financiar.

    Utilizarea traselor
    Art. 27
    (1) Gestionarul infrastructurii impune, in special in cazul infrastructurii cu capacitate saturata, renuntarea la o trasa a carei utilizare, pe o perioada de cel putin o luna, a fost sub pragul specificat in documentul de referinta al retelei, numai daca aceasta utilizare sub capacitate nu este datorata altor cauze decat celor economice, cauze pe care operatorii nu le pot tine sub control.
    (2) Gestionarul infrastructurii poate stabili in documentul de referinta al retelei conditiile in care se iau in considerare nivelurile de utilizare anterioare ale traselor cu ocazia stabilirii prioritatilor, in cadrul procedurii de alocare a capacitatilor.

    Capacitatile de infrastructura pentru intretinerea programata a retelei
    Art. 28
    (1) Cererile de capacitati de infrastructura in vederea efectuarii lucrarilor de intretinere vor fi prezentate in cadrul procesului de programare.
    (2) Gestionarul infrastructurii va tine seama in mod corespunzator de consecintele pe care rezervarile de capacitati de infrastructura in vederea intretinerii programate a retelei le pot avea asupra celorlalti solicitanti.

    Masurile particulare care se impun in cazul unor perturbari ale circulatiei
    Art. 29
    (1) In cazul unor perturbari ale circulatiei trenurilor, ca urmare a unei defectari tehnice sau a unui eveniment feroviar, gestionarul infrastructurii trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a asigura restabilirea situatiei normale. In acest scop, el intocmeste un plan de interventie, care cuprinde o lista a diferitelor organisme publice care trebuie alertate in cazul producerii unor evenimente feroviare grave sau a unor perturbari serioase ale circulatiei.
    (2) In caz de urgenta sau de necesitate absoluta, justificata printr-o defectare care face ca infrastructura sa fie momentan inutilizabila, trasele alocate pot fi anulate fara preaviz, pe durata necesara pentru restabilirea sistemului. Daca considera necesar, gestionarul infrastructurii poate solicita operatorilor de transport feroviar sa-i puna la dispozitie mijloacele care estimeaza ca sunt cele mai adecvate in scopul restabilirii, in cel mai scurt timp, a situatiei normale.
    (3) In situatia prevazuta la alin. (1) si (2), autoritatea de stat competenta in ceea ce priveste asigurarea sigurantei feroviare poate solicita operatorilor de transport feroviar sa participe la controlul propriilor lor aplicari si respectari ale regulilor si standardelor de siguranta.

    CAP. 4
    Dispozitii generale si finale

    Consiliul de supraveghere
    Art. 30
    (1) Se infiinteaza Consiliul de supraveghere constituit din specialisti din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Presedintele Consiliului de supraveghere este secretarul de stat cu atributii in domeniul transportului feroviar, iar in componenta consiliului se numesc specialisti cel putin din domeniile: feroviar, integrare europeana, economic si juridic.
    (2) Regulamentul de organizare si functionare, atributiile si finantarea Consiliului de supraveghere se aproba prin hotarare a Guvernului.
    (3) Solicitantul poate sesiza Consiliul de supraveghere, in cazul in care se considera vatamat, pentru a face contestatie impotriva deciziilor luate de gestionarul infrastructurii sau, daca este cazul, de operatorul de transport feroviar, cu privire la:
    a) documentul de referinta al retelei;
    b) criteriile continute in documentul de referinta al retelei;
    c) procedura de alocare a capacitatilor de infrastructura si rezultatele acesteia;
    d) sistemul de tarifare;
    e) nivelul sau structura tarifelor de utilizare a infrastructurii pe care trebuie sa le plateasca sau pe care ar putea avea obligatia sa le plateasca;
    f) certificatul de siguranta, aplicarea si controlul normelor si regulilor de siguranta.
    (4) Consiliul de supraveghere se va asigura ca tarifele stabilite de gestionarul infrastructurii sunt in conformitate cu prevederile cap. II si au un caracter nediscriminatoriu. Negocierile intre solicitanti si gestionarul infrastructurii cu privire la nivelul tarifelor de utilizare a infrastructurii sunt autorizate numai daca au loc sub supravegherea acestui consiliu. Consiliul de supraveghere va interveni imediat in cazul in care negocierile ar putea sa contravina prevederilor prezentei ordonante.
    (5) Consiliul de supraveghere este abilitat sa solicite gestionarului infrastructurii, solicitantilor si oricarei alte parti interesate sa furnizeze informatiile necesare; aceste informatii vor fi prezentate fara intarziere.
    (6) Consiliul de supraveghere are obligatia sa se pronunte asupra tuturor contestatiilor si va adopta masurile necesare pentru remedierea situatiei, intr-un termen de maximum doua luni de la primirea tuturor informatiilor.
    (7) Deciziile luate de Consiliul de supraveghere au un caracter obligatoriu pentru toate partile implicate, cu exceptia prevederilor alin. (9).
    (8) In cazul in care se introduce contestatie impotriva unui refuz de alocare a capacitatilor de infrastructura sau impotriva modalitatilor unei propuneri de capacitati de infrastructura, Consiliul de supraveghere fie confirma ca nu este cazul sa se modifice decizia luata de gestionarul infrastructurii, fie solicita modificarea deciziei care face obiectul reclamatiei, in conformitate cu liniile directoare stabilite de Consiliul de supraveghere.
    (9) Contestatiile impotriva deciziilor luate de Consiliul de supraveghere se solutioneaza de instantele judecatoresti competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.

    Cooperarea cu organisme de supraveghere din alte state
    Art. 31
    Consiliul de supraveghere efectueaza schimburi de informatii cu organisme de supraveghere similare din statele membre ale Uniunii Europene si din statele candidate la aderare cu privire la activitatea lor, la principiile si practicile lor decizionale, astfel incat principiile decizionale ale acestuia sa fie armonizate cu cele ale organismelor de supraveghere din statele membre ale Uniunii Europene.

    Certificatul de siguranta
    Art. 32
    (1) Reglementarile privind certificarea in materie de siguranta pentru operatorii de transport feroviar romani, precum si pentru operatorii de transport feroviar straini si grupurile internationale, prevazuti la art. 2 lit. b), care sunt infiintati sau care se vor infiinta, trebuie sa fie in conformitate cu prezentul articol.
    (2) Operatorii de transport feroviar au obligatia prezentarii unui certificat de siguranta in care sa fie stabilite cerintele in materie de siguranta care le sunt impuse in scopul asigurarii sigurantei circulatiei pe rutele respective.
    (3) Pentru obtinerea certificatului de siguranta, operatorul de transport feroviar trebuie sa respecte reglementarile din legislatia nationala, impuse in mod nediscriminatoriu, in ceea ce priveste cerintele tehnice si operationale specifice pentru serviciile feroviare si cerintele de siguranta care se aplica personalului, materialului rulant si organizarii interne.
    (4) Operatorul de transport feroviar trebuie sa prezinte dovada ca personalul sau destinat conducerii trenurilor si personalul insotitor al trenurilor poseda pregatirea necesara pentru a se conforma regulilor de circulatie aplicate de gestionarul infrastructurii si pentru a respecta cerintele de siguranta care ii sunt impuse, pentru asigurarea circulatiei trenurilor.
    (5) Operatorul de transport feroviar trebuie sa dovedeasca ca materialul rulant care intra in componenta acestor trenuri a fost aprobat de Autoritatea Feroviara Romana - AFER si a fost verificat in conformitate cu reglementarile de exploatare aflate in vigoare pentru infrastructura utilizata. Certificatul de siguranta se elibereaza de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, conform prevederilor legale in vigoare.

    Raspunderea
    Art. 33
    Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.

    Contraventii
    Art. 34
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
    a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (5), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
    b) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (6), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
    c) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    d) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (2), cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
    (2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (3) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
    (4) Dispozitiile prezentei ordonante referitoare la contraventii se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

    Alte dispozitii
    Art. 35
    Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta ordonanta.

    Abrogari
    Art. 36
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Ordonanta Guvernului nr. 133/2000 privind repartizarea capacitatilor de infrastructura feroviara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobata si modificata prin Legea nr. 127/2002.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul transporturilor,
                         constructiilor si turismului,
                         Miron Tudor Mitrea

                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                              CONTINUTUL
                 documentului de referinta al retelei

    Documentul de referinta al retelei trebuie sa contina urmatoarele informatii:
    1. un capitol cu prezentarea tipului infrastructurii care este pusa la dispozitia operatorilor de transport feroviar si a conditiilor de acces la aceasta infrastructura;
    2. un capitol referitor la principiile de tarifare si la tarife. Acest capitol contine precizari corespunzatoare cu privire la sistemul de tarifare, precum si informatii suficiente privind tarifele de utilizare aplicate in cazul serviciilor mentionate in anexa nr. 2 la ordonanta, care sunt oferite de un singur furnizor. In acest capitol se descriu detaliat metoda, reglementarea si, daca este cazul, baremurile utilizate pentru aplicarea art. 7 alin. (4) - (7), precum si a art. 8 si 9 din ordonanta. El contine informatii privind modificarile tarifelor de utilizare care sunt deja stabilite sau care sunt prevazute;
    3. un capitol despre principiile si criteriile de alocare a capacitatilor de infrastructura. Acest capitol face o prezentare a caracteristicilor importante ale capacitatilor de infrastructura puse la dispozitia operatorilor de transport feroviar si precizeaza eventualele restrictii care limiteaza utilizarea acestora, in principal acele restrictii probabile care sunt impuse in vederea intretinerii retelei. In acest capitol se specifica, de asemenea, procedurile si termenele privind alocarea capacitatilor de infrastructura si se stabilesc criteriile specifice aplicabile, in special:
    a) procedura depunerii de catre solicitant la gestionarul infrastructurii a cererilor de capacitati de infrastructura;
    b) prevederile pe care trebuie sa le indeplineasca solicitantii;
    c) termenele aplicabile pentru procedurile de cerere si de alocare;
    d) principiile care reglementeaza procesul de coordonare;
    e) procedurile care trebuie urmate si criteriile aplicate in cazul unei infrastructuri cu capacitate saturata;
    f) detalii privind restrictiile impuse utilizarii infrastructurilor;
    g) regulile privind eventuala luare in considerare a nivelurilor anterioare de utilizare a capacitatilor de infrastructura, in vederea stabilirii prioritatilor cu ocazia procesului de alocare a capacitatilor de infrastructura.
    In acest capitol se prezinta detaliat masurile luate pentru a se asigura un mod de tratare corespunzatoare a serviciilor de transport de marfa, a serviciilor internationale si a cererilor supuse procedurii de ultim moment.

    ANEXA 2

                           SERVICIILE FURNIZATE
                   operatorilor de transport feroviar

    1. Setul minim de prestatii cuprinde:
    a) tratarea cererilor de capacitati de infrastructura;
    b) dreptul de utilizare a capacitatilor de infrastructura acordate;
    c) utilizarea aparatelor de cale si a jonctiunilor retelei;
    d) coordonarea circulatiei trenurilor, cuprinzand semnalizarea, regularitatea, activitatea de dispecerat, precum si mijloacele de comunicare si furnizarea de informatii privind circulatia trenurilor;
    e) orice alte informatii necesare pentru punerea in aplicare sau exploatarea serviciului pentru care au fost acordate capacitatile de infrastructura.
    2. Accesul prin intermediul retelei la infrastructurile de servicii si serviciile furnizate cuprinde:
    a) utilizarea sistemului de alimentare electrica pentru curentul de tractiune, daca este disponibil;
    b) infrastructurile de aprovizionare cu combustibil, aflate in proprietatea gestionarului infrastructurii;
    c) accesul in statiile de calatori, cladirile acestora si alte facilitati;
    d) accesul in terminalele de marfuri;
    e) accesul in statiile de triaj;
    f) facilitati pentru compunerea trenurilor;
    g) accesul la liniile de depozitare;
    h) accesul in centrele de intretinere si la celelalte infrastructuri tehnice.
    3. Prestatiile suplimentare pot cuprinde:
    a) curentul de tractiune;
    b) preincalzirea vagoanelor de calatori;
    c) furnizarea de combustibil, serviciile de manevra si toate celelalte servicii furnizate instalatiilor de acces mentionate mai sus;
    d) incheierea unor contracte, dupa caz, pentru:
    - controlul transportului de marfuri periculoase;
    - asistenta in cazul circulatiei unor trenuri speciale.
    4. Prestatiile auxiliare pot cuprinde:
    a) accesul la reteaua de telecomunicatii;
    b) furnizarea de informatii suplimentare;
    c) verificarea tehnica a materialului rulant.

    ANEXA 3

                              CALENDARUL
    procesului de alocare a capacitatilor de infrastructura

    1. Graficul de circulatie este stabilit o data pentru fiecare an calendaristic.
    2. Modificarile graficului de circulatie intervin in a doua zi de sambata a lunii decembrie, la miezul noptii. In cazul in care se opereaza unele modificari sau corecturi dupa perioada de iarna, in particular se tine seama, daca este cazul, de schimbarile in mersul de tren al traficului regional de calatori, acestea se aplica in a doua zi de sambata a lunii iunie, la miezul noptii, precum si in alte momente, intre aceste date, daca este cazul, convenite cu gestionarii de infrastructura, conform art. 18 din ordonanta.
    3. Termenul de introducere a cererilor de capacitati de infrastructura, care vor fi cuprinse in graficul de circulatie, trebuie sa fie, de regula, cu cel putin 12 luni inaintea intrarii in vigoare a acestui grafic.
    4. Gestionarul infrastructurii participa impreuna cu gestionarii de infrastructura sau organisme de alocare competente din alte state, cu cel mult 11 luni inaintea intrarii in vigoare a graficului de circulatie, la stabilirea de trase internationale provizorii. Gestionarul infrastructurii se va asigura, pe cat posibil, ca aceste trase sunt respectate in derularea procedurii.
    5. Dupa cel mult 4 luni de la data limita stabilita pentru prezentarea ofertelor de catre solicitanti, gestionarul infrastructurii intocmeste un proiect de grafic de circulatie.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 89/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 89 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu