ORDONANTA Nr. 1 din 9 ianuarie 1996
pentru aderarea Romaniei la Statutul Fondului Consiliului Europei de
Restabilire pentru Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in Europa
si la Statutul Fondului de Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 17 din 24 ianuarie 1996
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 lit. a) din Legea nr. 130/1995 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Romania adera la Statutul Fondului Consiliului Europei de Restabilire
pentru Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in Europa, adoptat la
16 aprilie 1956 prin Rezolutia nr. (56) 9 a Comitetului Ministrilor al
Consiliului Europei, cu modificarile ulterioare, prevazut in anexa nr. 1, si la
Statutul Fondului de Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei, adoptat la 8 iunie
1993 prin Rezolutia nr. 247 (1993) a Comitetului de conducere a Fondului
Consiliului Europei de Restabilire pentru Refugiatii Nationali si Excedentele
de Populatie in Europa, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 2
Ministerul Finantelor este autorizat, in temeiul prezentei ordonante, sa
deruleze operatiunile si tranzactiile cu Fondul Consiliului Europei de
Restabilire pentru Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in Europa,
iar in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, sa exercite toate
drepturile si sa indeplineasca toate obligatiile care revin Romaniei in
calitate de membru al Fondului Consiliului Europei de Restabilire pentru
Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in Europa.
Art. 3
Contravaloarea in lei a sumelor aferente contributiei Romaniei la capitalul
si la fondul de rezerva ale Fondului Consiliului Europei de Restabilire pentru
Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in Europa se va asigura,
incepand din anul aderarii, de la bugetul de stat, pozitia "Contributii si
cotizatii la organismele internationale".
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Teodor Viorel Melescanu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
REZOLUTIA Nr. (56) 9
cu privire la adoptarea Statutului Fondului Consiliului Europei de Restabilire
pentru Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in Europa (adoptata la
16 aprilie 1956)
Comitetul Ministrilor,
tinand seama de prevederile Rezolutiei nr. (55) 34 din 13 decembrie 1955
prin care a fost aprobata infiintarea, pe baza unui acord partial, a Fondului
de Restabilire al Consiliului Europei,
tinand seama de prevederile rezolutiilor nr. (51) 29 din 3 mai 1951 si nr.
(51) 62 din 2 august 1951 cu privire la acordurile partiale,
hotaraste adoptarea Statutului Fondului de Restabilire al Consiliului
Europei, anexat la prezenta rezolutie, fiind de la sine inteles faptul ca:
a) prezenta rezolutie se considera a fi fost adoptata doar de catre
reprezentantii care au votat in favoarea sa*) si aplicarea acesteia este
limitata in consecinta; si
b) toate cheltuielile suplimentare ale Consiliului Europei survenite in
legatura cu redactarea statutului si cu functionarea Fondului de Restabilire
vor fi suportate exclusiv de catre statele membre ai caror reprezentanti au
votat in favoarea prezentei rezolutii.
-----------
*) Statele membre care au adoptat prezenta rezolutie sunt: Belgia, Franta,
Republica Federala Germania, Grecia, Islanda, Italia, Luxemburg, Turcia.
Urmatoarele state au devenit membre ale Fondului: Cipru, 18 octombrie 1962;
Malta, 1 martie 1973; Vatican, 4 septembrie 1973; Elvetia, 1 ianuarie 1974;
Liechtenstein, 1 ianuarie 1976; Portugalia, 1 august 1976; Suedia, 1 iulie
1977; Olanda, Norvegia si Spania, 1 ianuarie 1978; Danemarca, 1 aprilie 1978;
San Marino, 27 aprilie si Finlanda, 13 mai 1991.
Iugoslavia a semnat la 15 ianuarie 1986 un acord de asociere pentru 5 ani.
STATUTUL
Fondului de Restabilire al Consiliului Europei
Art. 1
Infiintarea Fondului
Se infiinteaza un Fond de Restabilire al Consiliului Europei (denumit in
cele ce urmeaza Fondul).
Fondul este atasat Consiliului Europei si supus autoritatii sale supreme.
Art. 2
Obiectiv
Obiectivul prioritar al Fondului este de a contribui la solutionarea
problemelor cu care tarile europene sunt sau pot fi confruntate ca rezultat al
prezentei excedentelor de populatie, inclusiv a refugiatilor nationali, prin
acordarea sau garantarea de imprumuturi pentru finantarea:
a) programelor de integrare, aprobate de un membru al Fondului, in
conformitate cu prevederile art. VI din prezentul statut, care vizeaza crearea
de noi locuri de munca pentru astfel de persoane;
b) programelor de restabilire, aprobate de un membru al Fondului, care
prevad acordarea de imprumuturi sau regularizarea cheltuielilor in favoarea
persoanelor rezidente in Europa, care doresc restabilirea intr-o alta tara din
Europa sau din afara acesteia si care se angajeaza sa ramburseze imprumuturile
sau regularizarile de cheltuieli in limita sumelor avansate de catre Fond.
Art. 3
Afilierea la Fond*)
a) Orice guvern membru al Consiliului Europei poate deveni membru al
Fondului in conformitate cu prevederile art. IV sectiunea 2 paragraful a) i).
b) Guvernele tarilor care nu sunt membre ale Consiliului Europei pot:
i) fie sa fie admise sa adere la Fond si sa devina membre ale acestuia
in conditii speciale pe care Fondul le poate stabili pentru fiecare caz in
parte, in conformitate cu prevederile art. IV sectiunea 2 paragraful a) ii);
ii) fie sa fie admise in calitate de membri asociati la Fond, in
conditii speciale pe care Fondul le va stabili pentru fiecare caz in parte.
--------------
*) Text adoptat la cea de-a 96-a reuniune a Comitetului de conducere prin
Rezolutia nr. 184 (1985) [Fond/CD PV 96 (1985)].
Art. 4
Obligatii ale membrilor
Sectiunea 1
Titluri de participare
Fondul emite titluri de participare pentru subscrierea de catre membrii
sai, exprimate intr-o moneda de cont. Membrii isi vor achita subscriptia in
moneda nationala, la cursul oficial de schimb in vigoare la data subscriptiei.
Sectiunea 2
Subscriptii
a) Fiecare membru subscrie un numar de titluri de participare:
i) numarul titlurilor de participare puse la dispozitia fiecarui stat
membru al Consiliului Europei este stabilit in conformitate cu tabelul anexat
la prezentul statut. Fiecare membru al Fondului subscrie un numar de titluri de
participare la alegere, cu conditia ca subscriptia initiala sa fie de minimum
un sfert din numarul titlurilor de participare puse la dispozitia sa;
ii) numarul titlurilor de participare care urmeaza a fi alocate altor
membri care adera la Fond va fi convenit cu Comitetul de conducere al Fondului,
in conformitate cu prevederile art. IX paragraful e) din prezentul statut.
b) Fiecare membru achita, imediat dupa aderare, cel putin 25% din pretul de
subscriptie al numarului minim de titluri de participare subscris de catre
acesta la afilierea la Fond; soldul va fi achitat in conformitate cu prevederile
art. IX paragraful c).
Sectiunea 3
Mentinerea valorii subscriptiilor
In cazul in care valoarea paritara a monedei unui membru se reduce sau in
cazul in care cursul de schimb al acestei monede se depreciaza intr-o masura
importanta, statul membru respectiv va varsa la Fond, intr-o perioada de timp
rezonabila, o suma suplimentara in moneda nationala, suficienta pentru
mentinerea valorii de la data subscriptiei a sumei subscrise de catre acesta
sub forma titlurilor de participare la Fond.
Sectiunea 4
Limitarea raspunderii
Nici un membru nu va fi raspunzator fata de terte parti pentru o obligatie
asumata de Fond.
Art. 5
Operatiuni de imprumut si contributii financiare
Fondul poate accepta contributii pentru scopuri corelate cu obiectivele
sale. De asemenea, poate acorda imprumuturi.
Fondul este abilitat sa primeasca contributiile destinate unor scopuri
precise, stabilite in concordanta cu obiectivele sale statutare.
Art. 6
Prevederi generale cu privire la imprumuturi si garantii
Sectiunea 1
Tipuri de credite
Creditele acordate de Fond pot lua una dintre formele urmatoare:
i) credite acordate guvernelor membre ale Fondului;
ii) credite garantate de un guvern membru al Fondului si acordate
oricarei persoane juridice agreate de acel membru;
iii) credite garantate de un guvern membru al Fondului si acordate
migrantilor prin intermediul membrului respectiv sau al oricarei persoane
juridice agreate de acel membru;
iv) credite acordate oricarei persoane juridice agreate de un guvern
membru al Fondului, in cazul in care Consiliul de administratie estimeaza ca
imprumutul solicitat este acoperit cu garantii corespunzatoare si indeplineste
cerintele stipulate in sectiunea 3 de mai jos cu privire la creditele
mentionate la subparagrafele i), ii) si iii) din prezenta sectiune*).
-------------
*) Prevedere adoptata la cea de-a 3 a reuniune a Comitetului de conducere
[Fonds/CD PV 3 (1957)].
Sectiunea 2
Garantii
Fondul poate acorda garantii pentru operatiuni decurgand din realizarea
obiectivelor prevazute in cadrul art. II, in conditii care urmeaza sa fie
stabilite pentru fiecare caz in parte.
Sectiunea 3
Obligatii ale imprumutatului sau garantului
a) Obligatiile asumate de guvernele membre ale Fondului in legatura cu
imprumuturile acordate in conformitate cu prevederile sectiunii 1 subparagraful
i) din prezentul articol si garantiile furnizate de guvernele membre ale
Fondului conform prevederilor sectiunii 1 subparagrafele ii) si iii) din
prezentul articol trebuie, in fiecare caz, sa reprezinte o promisiune
neconditionata:
i) de a plati, intr-o perioada specificata, o suma specificata exprimata
intr-o moneda specificata, si
ii) de a plati, pentru suma specificata, dobanda si, unde este cazul, un
comision, la o rata specificata, la intervale specificate si incepand de la o
data specificata.
b) Pentru a determina valutele in care vor fi exprimate obligatiile
guvernelor membre ale Fondului, fie in calitate de imprumutati, fie de garanti,
Fondul va cauta sa mentina un raport constant in valoare si in devize, intre
active - incluzand astfel de obligatii - si subscriptiile achitate de membrii
sai - incluzand orice varsaminte efectuate in conformitate cu prevederile art.
IV sectiunea 3.
Sectiunea 4
Subrogare
In cadrul contractelor de imprumut garantate in conformitate cu prevederile
sectiunii 1 subparagrafele ii) si iii) ale prezentului articol, se va stipula
faptul ca dupa indeplinirea obligatiilor sale fata de Fond in legatura cu
garantia, garantul se substituie Fondului in pretentiile corespunzatoare fata
de imprumutat sau imprumutati.
Sectiunea 5
Declaratii ale membrilor
In sprijinul cererilor de acordare de imprumuturi pentru programele de
restabilire sau integrare, Fondul va primi o declaratie din partea
respectivului membru interesat, din care sa reiasa ca acesta:
i) aproba programul;
ii) considera ca programul va permite restabilirea sau integrarea cu
succes a persoanelor rezidente pe teritoriul sau european;
iii) declara ca fondurile care urmeaza a fi puse la dispozitie de Fond
nu sunt disponibile, in conditii rezonabile, din vreo alta sursa.
Sectiunea 6
Informatii de furnizat
Consiliul de administratie la care se face referire in art. X din prezentul
statut stabileste natura informatiilor si a angajamentelor pe care imprumutatul
trebuie sa le furnizeze in sprijinul cererii sale.
Art. 7
Investitii
Sectiunea 1
Investitii temporare
Pana in momentul primei utilizari a fondurilor subscrise de un stat, Fondul
le poate investi in bonuri de tezaur sau alte titluri de valoare emise si
garantate de acel stat.
Pentru operatiunile de investitii, Consiliul de administratie va solicita
avizul expertilor in materie de plasamente.
Sectiunea 2
Acumularea si investirea rezervelor
Rezervele Fondului care provin dintr-un surplus de incasari de dobanzi si
comisioane pot fi acumulate si investite, in totalitate sau partial, in
conditiile stabilite de Consiliul de administratie.
Art. 8
Organizarea, administrarea si controlul Fondului
Organizarea, administrarea si controlul Fondului sunt asigurate de
urmatoarele organe:
- Comitetul de conducere;
- Consiliul de administratie;
- guvernatorul;
- Comitetul de cenzori,
in conformitate cu prevederile articolelor de mai jos.
Art. 9
Comitetul de conducere
Sectiunea 1
Decizii rezervate membrilor
Comitetul de conducere, format din reprezentanti ai membrilor Fondului,
este abilitat:
a) sa determine moneda de cont si sa stabileasca valoarea nominala a
titlurilor de participare;
b) sa stabileasca conditiile in care Fondul accepta contributii financiare
sau in care imprumuta fonduri si drepturile care se acorda donatorilor sau
creditorilor Fondului, inclusiv drepturile acestora asupra activelor Fondului;
c) sa determine datele de plata pentru achitarea soldului titlurilor de
participare subscrise, in conformitate cu necesitatile Fondului pentru
realizarea obiectivelor sale statutare;
d) sa stabileasca principiile de administrare ale activitatii Fondului;
e) sa autorizeze guvernele care nu sunt membre ale Consiliului Europei sa
devina membre ale Fondului, sa stabileasca conditiile pentru aderarea acestora
si numarul de titluri de participare care urmeaza sa fie subscrise de guvernele
respective;
f) sa numeasca in functie pe guvernator, sa revoce numirea acestuia si sa
accepte demisia acestuia;
g) sa recomande masurile legislative, cu caracter international sau de alta
natura, pe care membrii urmeaza sa le adopte in vederea definirii regimului
special acordat activelor si proprietatilor Fondului detinute de acesta pe
teritoriul statelor respective sau al unor terte state, precum si a
obligatiilor membrilor decurgand din operatiunile cu caracter special ale
Fondului;
h) sa amendeze prezentul statut, fara a modifica insa obiectivele
statutare;
i) sa interpreteze prezentul statut;
j) sa suspende definitiv operatiunile Fondului si sa repartizeze activele
acestuia;
k) sa elaboreze Regulamentul interior si sa aleaga pe presedintele
Comitetului de conducere;
l) sa desemneze pe cei trei cenzori care formeaza Comitetul de cenzori.
Sectiunea 2
Vot
a) Deciziile rezervate membrilor Fondului sunt adoptate prin vot exprimat,
fie oral, in cursul reuniunilor, fie in scris in intervalul dintre reuniuni.
b) Fiecare membru al Fondului dispune de un vot pentru fiecare titlu de
participare detinut de acesta.
Art. 10
Consiliul de administratie
Sectiunea 1
Decizii rezervate Consiliului de administratie
Consiliul de administratie este investit cu toate competentele necesare
pentru administrarea Fondului. Acesta adopta decizii referitoare in special la:
a) determinarea periodica a portiunii din rezervele Fondului destinate
acumularii si investirii in conformitate cu prevederile art. VII sectiunea 2;
b) aprobarea bugetului de functionare al Fondului, cu respectarea
principiului conform caruia cheltuielile de administrare nu pot depasi
incasarile din dobanzi si comisioane;
c) transmiterea de directive cu caracter general sau specific catre
guvernator;
d) elaborarea Regulamentului interior al Fondului si, in special, a conditiilor
de acordare si garantare a imprumuturilor;
e) transmiterea anuala catre reprezentantul special*), in vederea
prezentarii Comitetului Ministrilor, a raportului elaborat de guvernatorul
Fondului.
-----------
*) Deoarece Comitetul Ministrilor a decis sa nu reinnoiasca functia
reprezentantului special, Comitetul de conducere a incredintat presedintelui
sau sarcina prezentarii anuale a acestui raport [Fonds/CD PV 7 (1980)].
Sectiunea 2
Structura Consiliului de administratie
a) Consiliul de administratie este format dintr-un presedinte desemnat de
Comitetul de conducere si din cate un reprezentant numit de fiecare membru al
Fondului. Fiecare reprezentant in Consiliul de administratie dispune de un
numar de voturi egal cu numarul titlurilor de participare detinute de statul
membru pe care il reprezinta.
b) Consiliul de administratie poate invita reprezentanti ai organizatiilor
internationale si interguvernamentale interesate pentru a participa, fara drept
de vot, la lucrarile sale.
Sectiunea 3
Durata mandatului membrilor Consiliului de administratie
Numirea unui membru in Consiliul de administratie este valabila pana in
momentul revocarii acestuia de catre statul membru al Fondului care l-a numit
in functie. Membrii Consiliului de administratie al caror mandat expira pot fi
reconfirmati in functie sau realesi.
Sectiunea 4
Modul de adoptare a deciziilor de catre Consiliul de administratie
a) Consiliul de administratie se reuneste, la convocarea presedintelui, de
cate ori este necesar si cel putin o data in fiecare trimestru.
b) In cadrul reuniunilor sale, Consiliul de administratie adopta decizii cu
o majoritate a voturilor exprimate de membrii prezenti. Deciziile Consiliului
de administratie vor fi valabile numai in prezenta a doua treimi din membrii
sai.
Sectiunea 5
Comisii ale Consiliului de administratie
Consiliul de administratie poate constitui in orice moment comisii formate
din membrii sai si poate delega acestor comisii competente specifice pentru
fiecare caz in parte.
Sectiunea 6
Remunerarea membrilor Consiliului de administratie
Membrii Consiliului de administratie nu primesc nici o remuneratie din
partea Fondului, dar cheltuielile rezonabile ale acestora, ocazionate de indeplinirea
functiilor de membri in Consiliul de administratie, sunt rambursate de catre
Fond.
Art. 11
Guvernatorul
Sectiunea 1
Functiile guvernatorului
Guvernatorul asigura administrarea activitatii curente a Fondului, in
conformitate cu directivele Consiliului de administratie si sub supravegherea
acestuia.
Guvernatorul este reprezentantul Fondului in toate tranzactiile pe care le
efectueaza acesta. In conformitate cu prevederile art. V si VI din prezentul
statut, guvernatorul nu se angajeaza la nici o obligatie financiara fara
autorizarea expresa a Consiliului de administratie.
Guvernatorul angajeaza cheltuieli administrative in limita creditelor
bugetare care ii sunt alocate.
Guvernatorul intreprinde toate actiunile utile pentru limitarea si
mentinerea acestor cheltuieli la nivelul strict necesar. In particular, acesta
recurge la serviciile care ii pot fi oferite de Consiliul Europei si
coopereaza, in problemele de natura financiara, cu bancile centrale ale
membrilor si cu Banca Reglementelor Internationale, iar in cele legate de
restabilirea si integrarea excedentelor de populatie, cu institutiile si
persoanele competente in domeniu.
Guvernatorul administreaza proprietatea si activele Fondului si mentine o
contabilitate adecvata.
Sectiunea 2
Rapoarte prezentate Consiliului de administratie
Guvernatorul prezinta cu regularitate Consiliului de administratie rapoarte
asupra situatiei Fondului si asupra operatiunilor preconizate si furnizeaza
acestuia toate informatiile solicitate.
Guvernatorul elaboreaza un raport anual complet asupra tuturor
operatiunilor efectuate in decursul anului respectiv. Raportul este insotit de
bilantul Fondului si de contul de executie a operatiunilor financiare, precum
si de raportul Comitetului de cenzori asupra acestor documente.
Sectiunea 3
Numirea si remunerarea guvernatorului
Guvernatorul este numit pentru o perioada de 3 ani, cu posibilitatea
realegerii la expirarea mandatului. Salariul acestuia este stabilit de catre
Consiliul de administratie.
Art. 12
Comitetul de cenzori
Comitetul de cenzori examineaza anual conturile Fondului si verifica
exactitatea contului de executie si a bilantului.
In raportul sau anual, Comitetul de cenzori certifica faptul ca bilantul si
contul de executie concorda cu registrele contabile, ca aceste documente
reflecta cu exactitate si fidelitate stadiul operatiunilor Fondului la
sfarsitul fiecarui exercitiu financiar.
Art. 13
Sediul
Sediul central al Fondului este la Strasbourg, Franta. Sediul serviciilor
operationale ale Fondului va fi stabilit de catre Consiliul de administratie.
Art. 14
Suspendarea operatiunilor si lichidarea Fondului
Sectiunea 1
Suspendarea operatiunilor
In cazul in care Comitetul de conducere decide suspendarea operatiunilor,
Fondul isi inceteaza imediat toate activitatile, cu exceptia celor legate de
stingerea obligatiilor sale si realizarea corespunzatoare, conservarea si
prezervarea activelor sale.
Sectiunea 2
Retragerea membrilor
Orice membru se poate retrage din Fond, in conditii stabilite de catre
Comitetul de conducere, dupa o comunicare facuta cu 6 luni inainte de sfarsitul
anului financiar in curs.
Sectiunea 3
Lichidarea Fondului
Dupa reglementarea tuturor angajamentelor Fondului, inclusiv a drepturilor
la repartizare acordate de catre Fond ca urmare a acceptarii contributiilor
financiare prevazute in cadrul art. V sau dupa constituirea de rezerve in
vederea onorarii unor astfel de angajamente, membrii Fondului vor adopta un
plan de repartizare a activelor, pe baza urmatoarelor principii:
a) nici un membru al Fondului debitor fata de Fond nu poate fi admis ca
participant la repartizare inainte de a-si fi regularizat situatia;
b) daca activul net al Fondului permite acest lucru, fiecare membru al
Fondului primeste drept parte suma varsata conform prevederilor art. IV, in
aceeasi moneda sau, daca acest lucru nu este posibil, echivalentul in alte
valute, la momentul distributiei, al sumei respective. Daca activul net al
Fondului nu permite rambursarea integrala a acestor parti, deficitul va fi
repartizat proportional intre toti membrii Fondului;
c) activul net al Fondului ramas dupa distribuirea acestor parti va fi
repartizat intre toti membrii Fondului, proportional cu numarul titlurilor de
participare detinute de fiecare;
d) in masura in care partile de repartizat sunt achitate anumitor membri ai
Fondului in monedele altor membri, acestia din urma, in conformitate cu modalitatile
prevazute de reglementarile valutare in vigoare in tarile acestora, vor
intreprinde masurile necesare pentru asigurarea efectuarii de tranzactii care
sa implice sumele distribuite astfel.
Art. 15
Dispozitii finale
Sectiunea 1
Reuniune administrativa
Imediat ce prezentul statut va fi adoptat, in virtutea unei rezolutii a
Comitetului Ministrilor, pe baza unui acord partial, secretarul general al
Consiliului Europei, de comun acord cu reprezentantul special*), va convoca
prima reuniune a Comitetului de conducere in vederea adoptarii tuturor
masurilor necesare sau de dorit pentru organizarea Fondului in conformitate cu
prevederile prezentului statut.
------------
*) Deoarece Comitetul Ministrilor a decis sa nu reinnoiasca functia reprezentantului
special, Comitetul de conducere a incredintat presedintelui sau sarcina
prezentarii anuale a acestui raport [Fonds/CD PV 7 (1980)].
Sectiunea 2
Comunicarea inceperii operatiunilor
Guvernatorul va comunica membrilor Fondului data la care Fondul va fi gata
pentru inceperea operatiunilor.
Sectiunea 3
Afiliere
a) Orice membru al Consiliului Europei, care nu este membru al Fondului,
poate adera la Fond prin prezentarea unei declaratii in acest sens Comitetului
Ministrilor.
Declaratia trebuie sa faca referire la acceptarea prezentului statut de
catre guvernul statului care doreste aderarea si la subscrierea de catre
guvernul in cauza a numarului de titluri de participare stabilit de comun acord
cu Comitetul de conducere, in conformitate cu prevederile art. IV din prezentul
statut.
b) Orice guvern care nu este membru al Consiliului Europei si caruia i s-a
permis afilierea la Fond, in conformitate cu prevederile art. IX sectiunea 1
paragraful e), poate adera la Fond prin depunerea la secretarul general al
Consiliului Europei a unui instrument care sa ateste acceptarea prezentului
statut, subscrierea numarului de titluri de participare convenit cu Comitetul
de conducere, precum si intreprinderea masurilor necesare pentru indeplinirea
tuturor conditiilor de admitere stabilite de Comitetul de conducere, in
conformitate cu prevederile art. IV din prezentul statut.
c) Secretarul general al Consiliului Europei va informa pe guvernator si pe
toti membrii Fondului despre primirea declaratiilor de aderare si, respectiv,
despre depunerea instrumentelor de aderare efectuate conform prevederilor
paragrafelor precedente.
Sectiunea 4
Interpretarea prezentului statut
Orice decizie a Consiliului de administratie, care implica interpretarea
prezentului statut, poate fi prezentata, la cererea unui membru, Comitetului de
conducere; decizia Comitetului de conducere este definitiva. Pana in momentul
in care Comitetul de conducere adopta o hotarare si in masura in care considera
necesar, Fondul poate actiona pe baza deciziei Consiliului de administratie.
Sectiunea 5
Exemplare certificate
Secretarul general al Consiliului Europei va transmite fiecarui membru al
consiliului si fiecarui guvern care nu este membru al Consiliului Europei, dar
care a aderat la Fond, un exemplar certificat din prezentul statut.
ANEXA 1
BAREMUL DE CONTRIBUTII
la Fondul de Restabilire al Consiliului Europei, pe baza a 10.000.000 dolari
------------------------------------------------------------
Statele Procentul Numarul de Cursul Contributii
membre de titluri de de in moneda
distributie participare schimb nationala
a 1.000
dolari
-------------------------------------------------------------
BELGIA 3,3 330 0,02 16.500.000
DANEMARCA 1,8 180 0,1448 1.243.094
FRANTA 18,4 1.840 0,002857 644.032.202
GERMANIA 18,4 1.840 0,2381 7.727.845
(R.F.G.)
GRECIA 3,3 330 0,03333 9.900.990
ISLANDA 0,2 20 0,614 325.733
IRLANDA 1,2 120 2,80 42.857
ITALIA 18,4 1.840 0,0016 1.150.000.000
LUXEMBURG 0,2 20 0,02 1.000.000
OLANDA 4,0 400 0,2632 1.519.757
NORVEGIA 1,4 140 0,14 1.000.000
SAAR 0,4 40 0,002857 1.400.070
SUEDIA 2,8 280 0,1933 1.448.526
TURCIA 7,8 780 0,3571 2.184.262
MAREA 18,4 1.840 2,80 657.142
BRITANIE
--------------------
100,0 10.000,0
-------------------------------------------------------------
Procentul de repartizare a titlurilor de participare este acelasi cu cel
adoptat pentru contributiile la bugetul Consiliului Europei.
ANEXA 2
REZOLUTIA Nr. 247 (1993)
cu privire la adoptarea Statutului revizuit al Fondului de Dezvoltare Sociala
al Consiliului Europei
Porto Carras, 8 iunie 1993 Fonds/CD PV 129 (1993)
Consiliul de conducere,
constatand cu deosebita satisfactie faptul ca activitatea Grupului de
lucru, care reuneste membri ai Consiliului de conducere si ai Consiliului de
administratie ale Fondului, a avut ca rezultat formularea de propuneri pentru
revizuirea Statutului Fondului,
avand convingerea cA adoptarea noilor structuri va spori eficacitatea
actiunilor Fondului, in special in perspectiva aderarii viitoare a noi membri,
tinand seama de prevederile art. IX, sectiunea 1, lit. h) din Statutul
Fondului,
luand in considerare faptul ca Statutul Fondului a fost adoptat, sub forma
unui acord partial, prin Rezolutia Comitetului Ministrilor al Consiliului
Europei nr. (56) 9,
cunoscand faptul ca propunerile vizand definirea obiectivelor Fondului,
tinand seama de noile sale domenii de activitate, au fost prezentate
Comitetului Ministrilor,
hotaraste:
1. Se adopta Statutul revizuit al Fondului de Dezvoltare Sociala al
Consiliului Europei, care figureaza in anexa la prezenta rezolutie, sub rezerva
aprobarii prevederilor art. II de catre Comitetul Ministrilor.
2. Secretariatul este invitat sa informeze Consiliul de conducere asupra
oricaror hotarari luate de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei in
legatura cu art. II.
3. Statutul astfel revizuit va intra in vigoare dupa primirea de catre
secretarul general al Consiliului Europei, din partea tuturor membrilor, a
confirmarii indeplinirii formalitatilor legale interne in acest sens.
REZOLUTIA Nr. 248 (1993)
cu privire la intrarea in vigoare a Statutului revizuit al Fondului de
Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei
Porto Carras, 8 iunie 1993 Fonds/CD PV 129 (1993)
Consiliul de conducere,
avand in vedere ca Statutul Fondului de Dezvoltare Sociala a fost revizuit
prin Rezolutia sa nr. 247 (1993),
dorind sa stabileasca data la care statutul revizuit va intra in vigoare,
hotaraste:
1. Statutul revizuit va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1994.
2. Fondul de Dezvoltare Sociala, precum si secretarul general al
Consiliului Europei sunt insarcinati sa intreprinda toate masurile necesare
pentru aplicarea statutului revizuit.
REZOLUTIA Nr. (93) 22
referitoare la amendarea articolului II din Statutul Fondului de Dezvoltare
Sociala al Consiliului Europei (adoptata de catre Comitetul Ministrilor la 16
iunie 1993 in cadrul celei de-a 496-a reuniuni a Delegatilor Ministrilor)
Comitetul Ministrilor, in format restrans, cu participarea doar a
reprezentantilor statelor Consiliului Europei membre ale Fondului de Dezvoltare
Sociala al Consiliului Europei (Fondul de Restabilire)*),
luand in considerare faptul ca Statutul Fondului de Restabilire al
Consiliului Europei pentru Refugiatii Nationali si Excedentele de Populatie in
Europa a fost adoptat sub forma unui acord partial prin Rezolutia sa nr. (56)
din 16 aprilie 1956,
avand in vedere prevederile art. IX, sectiunea 1 lit. h) din acest statut,
care stipuleaza ca membrii Fondului, reuniti in cadrul Comitetului de
conducere, sunt abilitati sa modifice Statutul Fondului fara a modifica
obiectivele statutare,
luand in considerare faptul ca prin Rezolutia nr. 247 (1993) Comitetul de
conducere al Fondului a decis adoptarea Statutului modificat al Fondului de
Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei, sub rezerva aprobarii prevederilor
art. II de catre Comitetul Ministrilor,
decide:
Se adopta articolul II al Statutului modificat al Fondului de Dezvoltare
Sociala, al carui text figureaza in anexa la prezenta rezolutie.
------------
*) Include urmatoarele state: Belgia, Cipru, Danemarca, Finlanda, Franta,
Germania, Grecia, Islanda, Italia, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Olanda,
Norvegia, Portugalia, San Marino, Spania, Suedia, Elvetia si Turcia.
STATUTUL
Fondului de Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei
Art. 1
Infiintarea Fondului
Se infiinteaza Fondul de Dezvoltare Sociala al Consiliului Europei (denumit
in cele ce urmeaza Fondul).
Fondul este atasat Consiliului Europei si supus autoritatii sale supreme.
Art. 2*)
Obiective
a) Obiectivul prioritar al Fondului este de a contribui la solutionarea
problemelor sociale cu care tarile europene sunt sau pot fi confruntate ca
rezultat al prezentei refugiatilor, deportatilor sau migrantilor, ca urmare a
miscarii refugiatilor sau a altor miscari fortate ale populatiilor, precum si a
prezentei victimelor catastrofelor naturale sau ecologice.
Proiectele de investitii la care contribuie Fondul pot viza fie ajutarea
acestor persoane in tara in care se gasesc, fie inlesnirea reintoarcerii lor in
tara de origine, atunci cand conditiile pentru reintoarcere sunt indeplinite
ori, daca este cazul, la stabilirea intr-o alta tara - gazda. Aceste proiecte
trebuie aprobate de un membru al Fondului.
b) De asemenea, Fondul poate contribui la realizarea proiectelor de
investitii, aprobate de un membru al Fondului, care permit crearea de locuri de
munca in regiunile defavorizate, constructia de locuinte pentru populatia cu
venituri reduse sau realizarea infrastructurii sociale.
------------
*) Textul acestui articol a fost adoptat de catre Comitetul Ministrilor la
cea de-a 496-a reuniune a Delegatiilor Ministrilor, prin Rezolutia nr. (93) 22.
Art. 3
Afilierea
a) Orice stat membru al Consiliului Europei poate deveni membru al Fondului
prin prezentarea unei declaratii secretarului general. Declaratia trebuie sa
cuprinda acceptarea prezentului statut de catre guvernul statului respectiv si
subscrierea, de catre guvernul in cauza, a numarului de titluri de participare
stabilit de comun acord cu Consiliul de conducere, in conformitate cu
prevederile art. IX sectiunea 3 paragraful 1 lit. a) din statut.
b) Un stat european care nu este membru al Consiliului Europei poate:
i) fie sa fie admis ca membru al Fondului in conditii speciale, pe care
Fondul le va stabili pentru fiecare caz in parte, in conformitate cu
prevederile art. IX sectiunea 3 paragraful 1 lit. b) din statut. Un stat care
face obiectul unei astfel de decizii de admitere poate deveni membru al
Fondului prin depunerea la secretarul general al Consiliului Europei a unui
instrument care sa ateste acceptarea prezentului statut, subscrierea numarului
de titluri de participare convenit cu Consiliul de conducere, luarea masurilor
necesare pentru respectarea tuturor obligatiilor decurgand din statut si
indeplinirea tuturor conditiilor de admitere stabilite de Consiliul de
conducere;
ii) fie sa incheie cu Fondul un acord de asociere, in conditii speciale
pe care Fondul le va stabili pentru fiecare caz in parte.
c) Institutiile internationale cu vocatie europeana pot, de asemenea,
deveni membre ale Fondului sau pot incheia un acord de asociere cu acesta, in
conditii stabilite de Consiliul de conducere.
d) In declaratia sau in instrumentul de acceptare a statutului, orice
stat care va deveni membru al Fondului va confirma intentia sa:
i) de a adera, imediat ce acest lucru va fi posibil, la cel de-al
treilea Protocol la Acordul general asupra privilegiilor si imunitatilor
Consiliului Europei;
ii) de a acorda, pana la momentul aderarii, regimul juridic decurgand
din protocol pentru proprietatile, activele si operatiunile Fondului, precum si
statutul juridic rezultand din textul protocolului pentru organele si
personalul Fondului.
Art. 4
Obligatii ale membrilor
Sectiunea 1
Titluri de participare
Fondul emite titluri de participare exprimate in ECU, pentru subscrierea de
catre membrii sai. Fiecare titlu are aceeasi valoare nominala de 1.000 ECU.
Membrii isi vor achita subscriptia in ECU.
Sectiunea 2
Repartizarea si achitarea titlurilor de participare
a) Tabelul anexat la prezentul statut stabileste procentele de repartizare
a titlurilor de participare oferite pentru subscriptie fiecarui membru al
Fondului.
b) Numarul de titluri de participare pentru membrii noi ai Fondului este
convenit cu Consiliul de conducere, in conformitate cu prevederile art. IX
sectiunea 3 paragraful 1 lit. a) si b) din prezentul statut.
c) Cota minima de achitare a titlurilor subscrise, precum si datele
relevante de plata vor fi stabilite de catre Consiliul de conducere.
d) In cazul in care capitalul Fondului va fi majorat, Consiliul de
conducere va determina, in conditii egale pentru toti membrii, cota de achitare
si datele de plata corespunzatoare.
Sectiunea 3
Limitarea raspunderii
Nici un membru nu va fi raspunzator fata de terte parti pentru o obligatie
asumata de catre Fond.
Art. 5
Operatiuni de imprumut si contributii financiare
Fondul poate contracta imprumuturi pentru scopuri corelate cu obiectivele
sale. De asemenea, in conditiile stabilite de catre Consiliul de administratie,
Fondul poate efectua orice alte operatiuni financiare necesare realizarii
obiectivelor sale.
Fondul este abilitat sa primeasca contributiile destinate unor scopuri
precise, stabilite in concordanta cu obiectivele sale.
Art. 6
Investitii
Resursele de trezorerie, capitalul si rezervele Fondului pot fi investite
in conditii stabilite de catre Consiliul de administratie, cu respectarea
principiilor unei gestiuni financiare sanatoase.
Art. 7
Modalitatile de interventie ale Fondului
Sectiunea 1
Credite
Creditele acordate de Fond pot lua una dintre urmatoarele forme:
a) credite acordate membrilor Fondului;
b) credite garantate de un membru al Fondului si acordate oricarei persoane
juridice agreate de acel membru;
c) credite acordate oricarei persoane juridice agreate de un membru al
Fondului, in cazul in care Consiliul de administratie estimeaza ca acestea sunt
acoperite cu garantii corespunzatoare.
Sectiunea 2
Garantii
In conditii care urmeaza sa fie stabilite de Consiliul de administratie
pentru fiecare caz in parte, Fondul poate sa garanteze pentru creditele
acordate de institutii financiare agreate de un membru, in vederea realizarii
obiectivelor prevazute in cadrul art. II.
Sectiunea 3
Contul fiduciar
Fondul poate deschide si administra conturi fiduciare destinate depunerii
contributiilor voluntare ale membrilor sai, ale Fondului si ale Consiliului
Europei.
Sectiunea 4
Bonificarea dobanzii
Creditele acordate de Fond pot beneficia de o bonificare totala sau
partiala a dobanzii.
O cota din beneficiile realizate de Fond si contributiile voluntare ale
membrilor sunt destinate bonificarii ratei dobanzii la anumite credite, in
conditiile stabilite de catre Consiliul de administratie.
Sectiunea 5
Conditii pentru acordarea creditelor. Informatii de furnizat
Consiliul de administratie stabileste conditiile generale pentru acordarea
creditelor si hotaraste natura informatiilor pe care solicitantul unui credit
trebuie sa le furnizeze in sprijinul cererii sale.
Sectiunea 6
Neindeplinirea unei obligatii de plata
Operatiunile Fondului, derulate in beneficiul unui membru sau al unei
persoane juridice la care se face referire in sectiunea 1, sunt suspendate in
situatia in care imprumutatul sau, daca este cazul, garantul nu isi respecta
obligatiile de plata datorate in legatura cu creditele sau garantiile acordate
de catre Fond.
Art. 8
Organizarea, administrarea si controlul Fondului
Organizarea, administrarea si controlul Fondului sunt asigurate de urmatoarele
organe:
- Consiliul de conducere;
- Consiliul de administratie;
- Guvernatorul;
- Comitetul de cenzori,
in conformitate cu prevederile articolelor de mai jos.
Art. 9
Consiliul de conducere
Sectiunea 1
Consiliul de conducere este format dintr-un presedinte si din cate un
reprezentant desemnat de fiecare membru. Fiecare membru poate desemna un
supleant. Secretarul general al Consiliului Europei poate participa la
reuniuni, direct sau prin reprezentare.
Sectiunea 2
Consiliul de conducere este organul suprem al Fondului, fiind investit cu
toate competentele Fondului, cu exceptia dreptului de a modifica obiectivele
acestuia stipulate in art. II din statut.
Sectiunea 3
1. Consiliul de conducere:
a) stabileste conditiile in care statele membre ale Consiliului Europei
devin membre ale Fondului;
b) autorizeaza statele europene care nu sunt membre ale Consiliului
Europei, precum si institutiile internationale cu vocatie europeana, sa devina
membre ale Fondului, stabileste conditiile pentru acordarea acestei autorizari
si numarul de titluri de participare care urmeaza sa fie subscrise de acesti
membri;
c) modifica repartizarea capitalului intre membri, dupa cum este prevazut
in tabelul anexat la prezentul statut;
d) majoreaza sau reduce capitalul statutar si stabileste cota de depunere a
capitalului subscris, precum si datele la care trebuie efectuate platile
respective;
e) asigura respectarea obiectivelor statutare; aproba raportul anual,
conturile si bilantul general al Fondului; emite orientari generale cu privire
la activitatea institutiei;
f) suspenda sau anuleaza operatiunile Fondului si, in caz de lichidare,
repartizeaza activele acestuia;
g) suspenda un membru;
h) amendeaza prezentul statut, fara a modifica insa obiectivele statutare;
i) interpreteaza prezentul statut si decide asupra contestatiilor initiate
cu privire la deciziile in materie de interpretare sau de aplicare a
statutului;
j) autorizeaza incheierea acordurilor generale de cooperare cu alte
organizatii internationale;
k) alege pe presedintele consiliului de conducere si pe presedintele
Consiliului de administratie;
l) numeste in functie pe guvernator si, daca este necesar, la propunerea
acestuia, unul sau mai multi viceguvernatori, dintre care unul va tine locul
guvernatorului in absenta acestuia. De asemenea, revoca si accepta demisia
viceguvernatorilor;
m) desemneaza pe membrii Comitetului de cenzori;
n) desemneaza pe cenzorul independent si stabileste termenii de referinta
pentru acesta;
o) isi elaboreaza Regulamentul interior;
p) exercita toate celelalte competente care ii sunt conferite in mod expres
in cadrul prezentului statut.
2. Consiliul de conducere decide asupra celor prevazute la lit. d) si f),
la propunerea Consiliului de administratie, si asupra celor prevazute la lit.
c), m) si n), dupa consultarea acestuia. Consiliul de administratie avizeaza
orice alte decizii cu implicatii financiare.
3. Cu exceptia competentelor enumerate in sectiunea 3 paragraful 1 de mai
sus, toate celelalte competente sunt delegate Consiliului de administratie.
Competentele delegate Consiliului de administratie in cadrul prezentului
statut nu pot fi retrase decat in conditii exceptionale si pentru o perioada de
timp determinata.
4. Consiliul de conducere se intruneste anual. Daca este necesar, consiliul
se poate intruni si in sesiuni suplimentare.
5. Daca este necesar, Consiliul de conducere poate invita, fara drept de vot,
reprezentanti ai organizatiilor internationale sau personalitati interesate in
participarea la lucrarile sale.
Sectiunea 4
a) In cadrul reuniunilor sale, Consiliul de conducere poate adopta decizii
valabile numai in prezenta a doua treimi din reprezentantii membrilor sai.
Deciziile sunt adoptate prin vot. Pentru a calcula majoritatea, se iau in
considerare numai voturile pro si contra.
b) In intervalul dintre reuniuni, deciziile pot fi luate si prin vot scris.
c) Fiecare membru al Fondului dispune de un vot pentru fiecare titlu de
participare subscris.
d) Un membru care nu isi depune la timp partea de capital devenita scadenta
nu-si poate exercita drepturile de vot corespunzatoare sumei datorate si
neplatite, atat timp cat aceasta neindeplinire de obligatie persista.
e) Deciziile sunt adoptate cu o majoritate de doua treimi din voturile
exprimate de membri (luand in considerare numai voturile pro sau contra).
f) Cu o majoritate de trei sferturi din voturile exprimate de membri (luand
in considerare numai voturile pro sau contra) sunt adoptate:
- decizia la care se face referire in cadrul prezentului articol la
sectiunea 3 paragraful 3;
- modificarile tabelului de repartitie a capitalului, anexat la prezentul
statut, care nu rezulta din admiterea de noi membri si care se efectueaza in
conformitate cu prevederile sectiunii 3 paragraful 1 lit. c).
g) Deciziile la care se face referire in sectiunea 3 paragraful 1 lit. f)
si h) se adopta cu unanimitatea voturilor exprimate.
Sectiunea 5
Consiliul de conducere este prezidat de un presedinte ales de consiliu
pentru o perioada de 3 ani.
Presedintele al carui mandat expira, poate fi reales pentru o noua perioada
de 3 ani. Fiecare membru al Fondului este indreptatit sa prezinte un candidat.
Presedintele, in stransa colaborare cu guvernatorul, raspunde de asigurarea
relatiilor la nivel politic cu oficiali ai statelor, ai Consiliului Europei si
ai altor institutii internationale.
Presedintele informeaza cu regularitate Comitetul Ministrilor si Adunarea
Parlamentara cu privire la activitatile Fondului; intre altele, inainteaza
Comitetului Ministrilor raportul guvernatorului si mentine toate celelalte
contacte necesare cu Consiliul Europei.
Art. 10
Consiliul de administratie
Sectiunea 1
Consiliul de administratie este investit cu toate competentele delegate de
catre Consiliul de conducere, in conformitate cu prevederile art. IX.
Sectiunea 2
a) Consiliul de administratie este format dintr-un presedinte desemnat de
Consiliul de conducere pentru o perioada de 3 ani, cu posibilitatea realegerii
pentru o noua perioada de 3 ani, si din cate un reprezentant numit de fiecare
membru. Fiecare membru poate desemna un supleant. Secretarul general al
Consiliului Europei poate participa la reuniuni, fie direct, fie prin
reprezentare.
b) Consiliul de administratie se reuneste de cel putin patru ori pe an, la
convocarea presedintelui sau la solicitarea a cinci dintre membrii sai.
c) Daca este necesar, Consiliul de administratie poate invita reprezentanti
ai organizatiilor internationale sau alte personalitati interesate pentru
participarea, fara drept de vot, la lucrarile sale.
Sectiunea 3
a) In cadrul reuniunilor sale, Consiliul de administratie poate adopta
decizii valabile numai in prezenta a doua treimi din reprezentantii membrilor
sai.
b) Fiecare membru dispune de un vot pentru fiecare titlu de participare
subscris.
Deciziile sunt adoptate cu majoritate de voturi. Pentru a calcula
majoritatea, se iau in considerare numai voturile pro si contra.
c) In intervalul dintre reuniuni, deciziile pot fi luate prin vot scris.
d) Un membru care nu isi depune la timp partea de capital devenita scadenta
nu-si poate exercita drepturile de vot corespunzatoare sumei datorate si
neplatite, atat timp cat aceasta neindeplinire de obligatie persista.
e) Consiliul de administratie adopta cu majoritate de voturi (luand in
considerare numai voturile pro si contra exprimate de membri) urmatoarele
decizii:
i) decizii referitoare la proiecte de investitii care nu au obtinut in
cadrul Comitetului executiv majoritatea de voturi necesara conform prevederilor
art. X sectiunea 5 lit. e) din statut;
ii) propuneri si opinii adresate Consiliului de conducere, in
conformitate cu prevederile art. IX sectiunea 3 paragraful 1 lit. c), d), f),
m) si n);
iii) adoptarea sau modificarea Regulamentului interior al Consiliului de
administratie;
iv) alegerea membrilor Comitetului executiv.
f) In plus, Consiliul de administratie, cu o majoritate de voturi de doua
treimi (luand in considerare numai voturile pro sau contra, exprimate de
membri) adopta decizii in legatura cu proiecte de investitii care nu au obtinut
avizul de admisibilitate la care se face referire in cadrul art. XIII lit. c)
din statut.
Sectiunea 4
Consiliul de administratie poate constitui in orice moment comisii formate
din membrii sai si poate delega acestor comisii competente specificate pentru
fiecare caz in parte.
Sectiunea 5
a) Consiliul de administratie instituie un comitet executiv; acesta este
format din noua dintre membrii Consiliului de administratie, alesi pentru o
perioada de 2 ani, cu posibilitatea realegerii. Criteriile dupa care acesti
membri sunt desemnati de catre Consiliul de administratie iau in considerare
faptul ca toti membrii Fondului trebuie sa beneficieze de posibilitatea
ocuparii unui loc in cadrul Comitetului executiv, precum si numarul de titluri
de participare subscrise si interesul asigurarii unei repartizari geografice
echilibrate.
Intre altele, Comitetul executiv este insarcinat cu:
i) examinarea initiala a cererilor pentru acordarea de imprumuturi si
garantii;
ii) urmarirea modului de realizare a proiectelor de investitii finantate
de Fond si luarea deciziilor corespunzatoare in acest scop;
iii) urmarirea situatiei financiare a Fondului, cu accent pe
operatiunile financiare ale acestuia, si luarea masurilor necesare in acest
scop;
iv) formularea unui punct de vedere cu privire la orice alte chestiuni,
la solicitarea Consiliului de administratie;
v) participarea, pentru punctele mentionate mai sus, la pregatirea
reuniunilor Consiliului de administratie.
b) In cadrul fiecarei reuniuni a Consiliului de administratie, Comitetul
executiv prezinta un raport asupra deciziilor adoptate, a activitatilor
realizate si a propunerilor formulate.
c) La cerere, un membru care nu este reprezentat in Comitetul executiv
poate sa participe la discutarea punctelor de pe agenda, care prezinta un
interes deosebit pentru tara sa.
d) Comitetul executiv se reuneste ori de cate ori este necesar, dar nu mai
putin de opt ori pe an.
e) In cadrul orientarilor si al limitelor stabilite de catre Consiliul de
administratie, Comitetul executiv adopta decizii cu o majoritate de sapte
dintre membrii sai. Daca aceasta majoritate nu este realizata, obiectul
deliberarii este returnat Consiliului de administratie.
Art. 11
Guvernatorul
Sectiunea 1
Functiile guvernatorului
a) Guvernatorul este reprezentantul legal al Fondului. El este conducatorul
serviciilor operationale ale Fondului si administreaza afacerile curente, sub
indrumarea Consiliului de administratie. In conformitate cu prevederile art. V
si VII, guvernatorul nu se angajeaza la nici o obligatie financiara fara
autorizarea Consiliului de administratie. Sub controlul general al Consiliului
de administratie, guvernatorul este responsabil pentru organizarea serviciilor
operationale, pentru numirea si revocarea personalului Fondului, in cadrul
reglementarilor adoptate de Consiliul de administratie.
b) Guvernatorul este asistat de unul sau mai multi viceguvernatori si
inlocuit de unul dintre acestia, atunci cand este necesar.
c) In exercitiul functiilor lor, guvernatorul si personalul Fondului
trebuie sa se consacre in intregime sarcinilor Fondului, excluzand orice alta
activitate. Fiecare membru va respecta caracterul international al misiunii
guvernatorului si a personalului Fondului si se va abtine de la orice incercare
de influentare a acestor persoane.
d) In orice chestiune nereglementata printr-o decizie specifica a
Consiliului de administratie, personalului Fondului i se aplica statutul
personalului Consiliului Europei.
Sectiunea 2
Rapoarte prezentate Consiliului de administratie
Guvernatorul se pronunta in fata Consiliului de administratie asupra
aspectelor tehnice si financiare ale proiectelor de investitii prezentate
Fondului.
Guvernatorul prezinta cu regularitate Consiliului de administratie rapoarte
asupra situatiei Fondului si asupra operatiunilor preconizate si furnizeaza
acestuia toate informatiile solicitate.
Guvernatorul elaboreaza un raport anual complet asupra tuturor
operatiunilor efectuate in decursul anului respectiv. Raportul va fi insotit de
bilantul Fondului si de contul de executie a operatiunilor financiare, precum
si de raportul Comitetului de cenzori asupra acestor documente.
Sectiunea 3
Numirea si remunerarea guvernatorului
Guvernatorul si viceguvernatorii sunt numiti fiecare pentru o perioada de 5
ani, cu posibilitatea realegerii. Salariile acestora sunt stabilite de catre
Consiliul de administratie.
Art. 12
Comitetul de cenzori
Comitetul de cenzori este format din trei membri numiti in conformitate cu
prevederile art. IX sectiunea 3 lit. m), in virtutea competentei acestora in
chestiuni de ordin economic si financiar. Acestia desfasoara o activitate pe
deplin independenta.
Comitetul de cenzori examineaza conturile Fondului si verifica exactitatea
contului de executie si a bilantului.
In raportul anual, Comitetul de cenzori certifica faptul ca bilantul si
contul de executie concorda cu registrele contabile, ca reflecta cu exactitate
si fidelitate stadiul operatiunilor Fondului la sfarsitul fiecarui exercitiu
financiar si ca Fondul este administrat potrivit principiilor unei gestiuni
financiare sanatoase.
Comitetul de cenzori primeste copii ale tuturor documentelor utile
desfasurarii activitatii sale, cum ar fi rapoartele auditorilor interni si
externi. La cererea organelor Fondului, comitetul indeplineste orice alte
sarcini referitoare la controlul activitatilor financiare ale Fondului.
Art. 13
Consiliul Europei
a) In scopul asigurarii relatiilor cu Consiliul Europei, Comitetul
Ministrilor si Adunarea Parlamentara ale Consiliului Europei vor fi informati
cu regularitate despre activitatile Fondului. Consiliul de conducere se
pronunta asupra recomandarilor si orientarilor formulate de catre Comitetul
Ministrilor sau de catre Adunarea Parlamentara si transmise acestuia.
b) Secretarul general al Consiliului Europei:
- participa direct sau prin reprezentanti, fara drept de vot, la reuniunile
Consiliului de conducere si ale Consiliului de administratie;
- se achita de toate sarcinile incredintate, in virtutea prevederilor
prezentului statut sau ale celui de-al treilea Protocol aditional la Acordul
general asupra privilegiilor si imunitatilor Consiliului Europei. In acest
context, pune la dispozitia Fondului personalul necesar;
- poate indeplini orice alta sarcina care ii este incredintata de catre
organele Fondului, in conformitate cu prevederile Acordului partial al Fondului
de Dezvoltare Sociala.
c) Cererile pentru acordarea de credite sau de garantii sunt inaintate
Consiliului de administratie dupa primirea avizului de admisibilitate emis de
secretarul general, pe baza conformitatii proiectului cu obiectivele politice
si sociale ale Consiliului Europei.
Art. 14
Sediul
Sediul Fondului este la Strasbourg, Franta. Sediul serviciilor operationale
ale Fondului este la Paris si nu poate fi schimbat decat printr-o decizie a
Consiliului de conducere si printr-o decizie identica (ca formulare) a
Consiliului de administratie.
Art. 15
Suspendarea operatiunilor si lichidarea Fondului
Sectiunea 1
Retragerea membrilor
Orice membru se poate retrage din Fond in conditiile stabilite de catre
Consiliul de conducere, dupa o comunicare facuta cu 6 luni inainte de sfarsitul
anului calendaristic in curs.
Sectiunea 2
Suspendarea operatiunilor
Fondul isi inceteaza toate operatiunile de imprumut sau de garantare in
cazul in care Consiliul de conducere decide suspendarea activitatilor.
Sectiunea 3
Lichidarea Fondului
In cazul in care Consiliul de conducere decide incheierea operatiunilor,
Fondul isi inceteaza imediat toate activitatile, cu exceptia celor legate de
stingerea obligatiilor sale si de realizarea, conservarea si prezervarea
activelor sale.
Dupa onorarea tuturor angajamentelor Fondului, inclusiv a executiei
drepturilor la repartizare acordate anterior de Fond, ca urmare a acceptarii
contributiilor financiare stipulate in cadrul art. V, sau dupa constituirea
rezervelor in vederea onorarii acestor angajamente, membrii Fondului vor adopta
un plan de repartizare a activelor, pe baza urmatoarelor principii:
a) nici un membru al Fondului debitor fata de Fond nu poate fi admis ca
participant la repartizare inainte de a-si regulariza situatia;
b) activul net al Fondului va fi utilizat cu prioritate pentru rambursarea
sumelor varsate de membri in conformitate cu prevederile art. IV, proportional
cu numarul titlurilor achitate.
Activul net al Fondului ramas dupa rambursarea sumei totale a titlurilor de
participare achitate va fi repartizat intre toti membrii Fondului, proportional
cu numarul titlurilor de participare detinute de fiecare;
c) in cazul existentei unui pasiv net, acesta va fi repartizat intre
membrii Fondului proportional cu numarul titlurilor de participare detinute de
fiecare. Fiecare membru va fi solicitat sa verse Fondului partea sa, in limita
titlurilor subscrise, din care se deduce valoarea titlurilor achitate.
Art. 16
Interpretarea prezentului statut
Orice decizie a Consiliului de administratie, care implica interpretarea
prezentului statut, poate fi inaintata, la cererea unui membru, Consiliului de
conducere. Pana in momentul in care Consiliul de conducere va adopta o hotarare
si in masura in care considera necesar, Fondul poate actiona pe baza deciziei
Consiliului de administratie.
Art. 17
Notificari
Secretarul general al Consiliului Europei va notifica membrilor Fondului si
guvernatorului:
a) depunerea oricarei declaratii sau a oricarui instrument de acceptare a
prezentului statut;
b) orice act care modifica prezentul statut.
Secretarul general al Consiliului Europei va transmite o copie certificata
a prezentului statut fiecarui stat membru al Consiliului Europei si oricarui
alt membru al Fondului.
ANEXA 1
la statut
TABEL
cuprinzand procentul de repartizare intre membrii Fondului a titlurilor de
participare la capitalul oferit pentru subscriptie
--------------------------------------
State membre %
--------------------------------------
- Belgia 3,34
- Cipru 0,40
- Danemarca 1,82
- Finlanda 1,42
- Franta 18,62
- Germania 18,62
- Grecia 3,34
- Vatican 0,01
- Islanda 0,21
- Italia 18,62
- Liechtenstein 0,10
- Luxemburg 0,21
- Malta 0,21
- Olanda 4,04
- Norvegia 1,42
- Portugalia 2,83
- San Marino 0,10
- Spania 12,14
- Suedia 2,83
- Elvetia 1,82
- Turcia 7,90
-------------------------------------
TOTAL: 100,00