ORDONANTA Nr. 7 din 30 ianuarie 2003 * Republicata
privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice a energiei nucleare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 9 mai 2005

*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 321/2003 pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 7/2003 privind utilizarea in scopuri exclusiv pasnice
a energiei nucleare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
509 din 15 iulie 2003, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 7/2003 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 59 din 1 februarie 2003.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Promovarea si utilizarea energiei nucleare in scopuri exclusiv pasnice
constituie prioritati nationale in contextul aplicarii programelor de
dezvoltare durabila a societatii. Activitatile din domeniul nuclear se
desfasoara cu respectarea standardelor de securitate nucleara in vederea asigurarii
unei protectii corespunzatoare a personalului de exploatare, populatiei,
proprietatii si a mediului.
Art. 2
Obiectul prezentei ordonante il constituie promovarea si organizarea
activitatilor din domeniul nuclear pentru asigurarea resurselor de energie
nucleara, prin stimularea cercetarii, dezvoltarii si utilizarii aplicatiilor
nucleare in scopuri pasnice.
Art. 3
Activitatile din domeniul nuclear supuse prevederilor prezentei ordonante
sunt urmatoarele:
a) cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica in domeniul energiei
nucleare;
b) cercetarea, experimentarea, proiectarea, amplasarea, constructia,
montajul, punerea in functiune, exploatarea, modificarea, importul, exportul,
conservarea si dezafectarea instalatiilor nucleare si radiologice;
c) prospectarea, explorarea, exploatarea si prepararea minereurilor de
uraniu si toriu pentru obtinerea concentratului tehnic;
d) conservarea si inchiderea minelor de uraniu, dezafectarea haldelor si
depozitelor de steril cu continut scazut de uraniu;
e) producerea, furnizarea, tratarea, prelucrarea, utilizarea, depozitarea,
transportul, tranzitul, importul si exportul materialelor nucleare si
radioactive, inclusiv ale combustibilului nuclear, apei grele si tritiului;
f) colectarea, tratarea, conditionarea, transportul, depozitarea temporara
si definitiva a deseurilor radioactive si a combustibilului nuclear uzat;
g) evidenta si controlul materialelor nucleare si radioactive,
instalatiilor nucleare si radiologice, inclusiv ale materialelor de interes
nuclear, aflate pe teritoriul Romaniei;
h) protectia fizica a instalatiilor nucleare si radiologice;
i) managementul calitatii, securitatea nucleara, protectia impotriva
radiatiilor ionizante a personalului expus profesional, a populatiei, a
mediului si a proprietatii;
j) managementul accidentului nuclear si/sau urgentei radiologice in
interiorul si/sau in afara unei instalatii nucleare ori radiologice, inclusiv
pregatirea si specializarea permanenta a personalului implicat;
k) informarea si educarea populatiei si dezvoltarea relatiilor cu
mass-media privind desfasurarea activitatilor nucleare in scopuri pasnice;
l) cercetarea stiintifica in scopul aplicarii tehnicilor si tehnologiilor
nucleare in economie si in viata sociala;
m) elaborarea reglementarilor la nivel national in domeniul nuclear;
n) dezvoltarea relatiilor de cooperare internationala privind proiectele
si/sau programele nucleare;
o) asigurarea pentru incidente si accidente nucleare si evaluarea daunelor
in caz de accident nuclear si/sau urgenta radiologica;
p) producerea, furnizarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporara sau
definitiva, dupa caz transportul, tranzitul, importul si exportul
dispozitivelor generatoare de radiatii, al surselor radioactive deschise si
inchise.
CAP. 2
Desfasurarea activitatilor nucleare
Art. 4
Activitatile prevazute la art. 3 sunt activitati de interes national si pot
fi desfasurate numai in conformitate cu reglementarile nationale si cu
acordurile internationale la care Romania este parte.
Art. 5
Amplasarea, constructia, transferul de proprietate si dezafectarea
reactoarelor nucleare de putere si de cercetare, precum si a depozitelor
definitive de deseuri radioactive si combustibil nuclear uzat se aproba prin
hotarare a Guvernului.
CAP. 3
Planul nuclear national
Art. 6
In Romania activitatile din domeniul nuclear se desfasoara conform Planului
nuclear national, denumit in continuare PNN, elaborat in baza Strategiei de
dezvoltare a domeniului nuclear si a Planului de actiune.
Art. 7
In vederea armonizarii politicilor in domeniul nuclear si monitorizarii
implementarii PNN se infiinteaza Agentia Nucleara prin reorganizarea Agentiei
Nationale pentru Energie Atomica din cadrul Ministerului Educatiei si
Cercetarii.
Art. 8
Agentia Nucleara, denumita in continuare AN, elaboreaza Strategia de
dezvoltare a domeniului nuclear, Planul de actiune si PNN, cu consultarea
ministerelor, a altor organe ale administratiei publice centrale si locale, a
agentilor economici care au responsabilitati si activeaza in domeniul nuclear,
precum si a asociatiilor profesionale din domeniu.
Art. 9
(1) PNN este instrumentul prin care statul realizeaza politica generala pe
termen lung in domeniul utilizarii pasnice a energiei nucleare si a tehnicilor
si tehnologiilor nucleare in economie si viata sociala, in scopul dezvoltarii
durabile a societatii.
(2) PNN cuprinde politicile si obiectivele referitoare la promovarea si
organizarea activitatilor din domeniul nuclear.
Art. 10
Strategia energetica nucleara se elaboreaza de Ministerul Economiei si
Comertului si este componenta a Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear
si a Planului de actiune, aprobata prin hotarare a Guvernului.
Art. 11
(1) Implementarea PNN se face pe baza unor programe sectoriale pe termen
scurt, mediu si lung.
(2) Programele sectoriale privind dezvoltarea si aplicarea tehnicilor si
tehnologiilor nucleare in diverse domenii ale economiei si vietii sociale sunt
elaborate si administrate de ministerele cu activitati specifice si
responsabilitati in domeniul respectiv.
CAP. 4
Coordonarea nationala si cooperarea internationala
Art. 12
(1) AN coordoneaza promovarea activitatilor nucleare in Romania, pe baza
Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear, a Planului de actiune si a PNN.
(2) AN asigura stimularea dezvoltarii parteneriatului international prin
colaborarea cu Agentia Internationala pentru Energie Atomica, cu sediul la
Viena, denumita in continuare AIEA, si cu alte organizatii internationale sau
regionale de profil, precum si incheierea de acorduri si contracte de
cercetare-dezvoltare, de asistenta tehnica, de expertiza, de specializare a
personalului, cu consultarea ministerelor cu activitati specifice si
responsabilitati in domeniul nuclear.
(3) AN promoveaza participarea agentilor economici din domeniul nuclear la
activitatile pe profilul de activitate si la cele care se desfasoara sub egida AIEA.
CAP. 5
Controlul activitatilor nucleare
Art. 13
Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, denumita in
continuare CNCAN, aflata in coordonarea primului-ministru, prin Cancelaria
Primului-Ministru, este autoritatea nationala competenta in domeniul
reglementarii, autorizarii si controlului activitatilor nucleare desfasurate in
Romania.
Art. 14
Pentru asigurarea controlului materialelor nucleare si radioactive sau al
combustibilului nuclear, in cazul in care agentul economic detinator este in
stare de faliment declarata, Guvernul poate decide, in conditiile prezentei
ordonante, transferul acestora la un agent economic roman autorizat de CNCAN.
Art. 15
CNCAN acorda autorizatii titularilor de instalatii nucleare in urma
verificarii calitatii de "proprietar", "utilizator" sau
"operator", dupa caz, a acestora si face mentiuni in acest sens in
cuprinsul autorizatiei.
CAP. 6
Agentia Nucleara
Art. 16
AN este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului, si are ca principal obiect de
activitate acordarea de asistenta tehnica de specialitate Guvernului in
formularea politicii in domeniul nuclear, precum si promovarea si monitorizarea
activitatilor nucleare in Romania.
Art. 17
AN are urmatoarele atributii:
a) elaborarea Strategiei de dezvoltare a domeniului nuclear, a Planului de
actiune si a PNN si monitorizarea implementarii acestora pe componentele
organizatorice, tehnice si financiare;
b) aprobarea programelor sectoriale pe termen scurt, mediu si lung;
c) promovarea cercetarii-dezvoltarii in domeniul utilizarii energiei
nucleare in scopuri pasnice;
d) monitorizarea implementarii activitatilor de utilizare a tehnicilor si
tehnologiilor nucleare in economie si in viata sociala, in scopul dezvoltarii
durabile a societatii;
e) aprobarea strategiilor privind pregatirea personalului de specialitate
din domeniu, inclusiv a personalului de interventie in caz de accident nuclear
si/sau urgenta radiologica;
f) analizarea modernizarii continue a sistemelor de protectie fizica a
instalatiilor nucleare si radiologice;
g) analizarea informarilor periodice, prezentate de CNCAN, privind
securitatea instalatiilor nucleare si radiologice si suportul tehnic national
aferent, precum si a celor privind garantiile nucleare;
h) analizarea actelor normative care reglementeaza domeniul nuclear si
propunerea de masuri corective in cazul sesizarii unor deficiente de ordin legislativ;
i) avizarea documentatiilor si urmarirea investitiilor privind amplasarea
si constructia reactoarelor nucleare de putere si de cercetare si a depozitelor
definitive de deseuri radioactive si de combustibil nuclear uzat, precum si a
celor privind dezafectarea reactoarelor nucleare de putere si de cercetare;
j) urmarirea armonizarii legislatiei nationale cu legislatia, standardele
si recomandarile internationale in domeniul nuclear;
k) monitorizarea sistemelor de marcare a surselor radioactive in
conformitate cu cerintele specifice internationale;
l) monitorizarea punerii in aplicare a acordurilor si tratatelor
internationale din domeniul nuclear;
m) aprobarea participarii Romaniei la programele sau proiectele
internationale in domeniul nuclear;
n) monitorizarea, pe componentele principale, a productiei de energie
electrica de origine nucleara, de combustibil nuclear si de apa grea.
Art. 18
(1) Patrimoniul initial al AN se va constitui prin preluarea patrimoniului
Agentiei Nationale pentru Energie Atomica, existent la data intrarii in vigoare
a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(2) AN este condusa de un consiliu de administratie, ai carui membri sunt
reprezentanti ai ministerelor cu atributii in domeniul nuclear.
(3) Presedintele AN este numit si revocat prin decizie a primului-ministru.
Art. 19
AN isi desfasoara activitatea potrivit structurii organizatorice si
regulamentului propriu de organizare si functionare, care se aproba prin
hotarare a Guvernului.
Art. 20
Bugetul de venituri si cheltuieli al AN se aproba in conditiile legii.
Art. 21
Cheltuielile curente si de capital ale AN se finanteaza de la bugetul de
stat.
Art. 22
Cheltuielile curente si de capital cuprind categoriile de cheltuieli
necesare finantarii activitatilor privind functionarea AN pentru indeplinirea
atributiilor ce ii revin.
Art. 23
Pentru executarea unor activitati de specialitate, AN poate angaja experti
din cadrul ministerelor sau al institutelor nationale cu responsabilitati in
domeniul nuclear.
CAP. 7
Sursele de finantare privind promovarea activitatilor din domeniul nuclear
Art. 24
Promovarea activitatilor din domeniul nuclear se face pe baza surselor de
finantare rezultate din:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri din activitati de productie si servicii in domeniul nuclear;
c) fonduri atrase de la agentii economici cu capital de stat, mixt sau
privat;
d) fonduri provenite din cooperari in cadrul proiectelor si/sau programelor
internationale;
e) alte fonduri constituite conform legii.
Art. 25
Ministerele, precum si agentii economici, care au responsabilitati sau
desfasoara activitati specifice in domeniu, vor prevedea in bugetul anual
propriu fonduri privind promovarea activitatilor nucleare.
Art. 26
Ministerul Educatiei si Cercetarii va cuprinde in bugetul anual propriu
fonduri pentru finantarea programelor de cercetare-dezvoltare privind
promovarea si utilizarea energiei nucleare.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 27
(1) Regulamentul de organizare si functionare al AN se stabileste prin
hotarare a Guvernului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a
legii de aprobare a prezentei ordonante.
(2) Consiliul interministerial pentru energie atomica isi inceteaza
activitatea la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la
alin. (1).
Art. 28
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, Legea nr. 61/1974 cu
privire la desfasurarea activitatilor in domeniul nuclear din Romania,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 136 din 2 noiembrie 1974, Legea
nr. 6/1982 privind asigurarea calitatii obiectivelor si instalatiilor nucleare,
publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 106 din 20 noiembrie 1982, precum
si orice alte dispozitii contrare se abroga.