ORDIN Nr. 955
din 9 iunie 2006
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului „Declaratie recapitulativa privind
livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 703 din 16 august 2006
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza art. 121 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 196 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
„Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri"
(390 VIES), prevăzut în anexa nr. 1*).
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi arhivare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Procedura de gestionare a declaraţiei
recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri este
stabilită în anexa nr. 4.
Art. 5. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - Direcţia generală de gestiune a impozitelor
şi contribuţiilor şi Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia
fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia
generală de legislaţie impozite indirecte şi Direcţia generală a tehnologiei
informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 1
390
VIES
|
DECLARAŢIE RECAPITULATIVĂ
PRIVIND LIVRĂRILE/ACHIZIŢIILE
INTRACOMUNITARE DE BUNURI
|
|
|
PERIOADA DE RAPORTARE
|
ANUL
|
|
|
|
|
PERIOADA
|
|
|
Perioada trimestrială : T1, T2, T3 sau T4
|
FELUL DECLARAŢIEI
|
DECLARAŢIE INIŢIALĂ
|
|
DECLARAŢIE RECTIFICATIVĂ
|
|
DATE DE IDENTIFICARE
|
COD DE IDENTIFICARE FISCALĂ
|
RO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DENUMIRE / NUME. PRENUME
|
|
DOMICILIUL FISCAL
|
JUDEŢ
|
|
SECTOR
|
|
LOCALITATE
|
|
STRADA
|
|
COD POŞTAL
|
|
NR
|
|
BLOC
|
|
SCARA
|
|
ETAJ
|
|
AP
|
|
TELEFON
|
|
FAX
|
|
E-MAIL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REZUMAT DECLARAŢIE
|
NUMĂR TOTAL PAGINI ANEXĂ LA DECLARAŢIE
|
|
|
|
NUMĂRUL TOTAL AL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUMA LIVRĂRILOR/ACHIZIŢII LOR INTRACOMUNITARE
DE BUNURI
|
LIVRĂRI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACHIZIŢII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LIVRĂRI ÎN CADRUL UNEI OPERAŢIUNI TRIUNGHIULARE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACHIZIŢII ÎN CADRUL UNEI OPERAŢIUNI TRIUNGHIULARE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar
că datele înscrise în acest formular sunt corecte si complete
|
Numele persoanei care face declaraţia
|
|
Funcţia
|
|
Ştampila
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
Se completează de personalul organului Fiscal
|
Organ fiscal
|
|
Număr înregistrare
|
|
Data înregistrare
|
|
|
/
|
|
|
/
|
|
|
|
Numele persoanei care a verificat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LISTA OPERAŢIUNILOR INTRACOMUNITARE
|
ŢARA
|
COD OPERATOR
INTRACOMUNITAR
|
DENUMIRE
/NUME, PRENUME OPERATOR INTRACOMUNITAR
|
TIP*) (A/L/T/Z)
|
BAZA
IMPOZABILĂ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL pagină
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) TIP operaţiune se
completează cu : A achiziţie, L livrare, T livrări în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare, Z achiziţii în cadrul unei operaţiuni triunghiulare
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea Declaraţiei recapitulative
privind livrările/achiziţiile intracomunitare de
bunuri
1. Declaraţia recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri, denumită în continuare declaraţie
recapitulativă, se depune trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare încheierii trimestrului de către persoanele impozabile înregistrate
în scopuri de TVA care au efectuat în trimestrul de raportare livrări şi/sau achiziţii
intracomunitare, precum şi livrări şi achiziţii în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare, astfel cum sunt definite în titlul VI
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
2.1. Declaraţia recapitulativă se depune, în format
electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin completare pe pagina de web a Ministerului Finanţelor Publice;
- prin SEN, de către marii contribuabili.
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic,
va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul
programului de asistenţă, semnat şi ştampilat, conform legii.
Formatul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună
cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana
impozabilă.
Formatul electronic al declaraţiei recapitulative se
obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul
Finanţelor Publice şi se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia
persoanelor impozabile, gratuit, de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de
pe serverul de web al Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Contribuabilii care dispun de un certificat digital
eliberat de Ministerul Finanţelor Publice depun formatul electronic al
declaraţiei recapitulative direct pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.
3. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA vor depune declaraţia recapitulativă numai în trimestrul de raportare în
care ia naştere exigibilitatea taxei pentru livrările/achiziţiile
intracomunitare, precum şi pentru livrările şi achiziţiile în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare efectuate.
4. Există o relaţie clară între faptul generator în
cazul unei livrări de bunuri şi faptul generator în cazul unei achiziţii
intracomunitare de bunuri, care intervine în acelaşi moment, respectiv în
momentul livrării de bunuri.
Pentru a evita orice neconcordanţă între livrările
intracomunitare de bunuri, scutite de TVA, care se includ în declaraţia
recapitulativă pentru astfel de livrări în statul membru de origine şi
achiziţiile intracomunitare, evidenţiate în decontul de TVA şi în declaraţia
recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare, în statul membru de
destinaţie, momentul exigibilităţii taxei intervine:
- în a cincisprezecea zi a lunii
următoare celei în care a avut loc faptul generator, respectiv livrarea; sau
- dacă a fost emisă o factură pentru livrarea
respectivă către persoana care cumpără bunurile, cu excepţia facturilor pentru
încasarea de avansuri parţiale, înainte de data de 15 a lunii următoare lunii
în care a intervenit faptul generator, respectiv livrarea, exigibilitatea taxei
intervine la data emiterii acestei facturi, atât pentru livrări
intracomunitare, cât şi pentru achiziţiile intracomunitare.
Prin următoarele două exemple se face un rezumat al
acestor reguli.
a) Factura este emisă ulterior datei
de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează livrarea
|
Alt stat membru
|
România
|
Livrare intracomunitară, scutită de TVA
|
Achiziţie intracomunitară, supusă TVA si taxabilă
|
Data livrării: 25/06/2007 Data facturii: 20/07/2007
|
Data achiziţiei intracomunitare: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Exigibilitatea: 15/07/2007
Livrarea este inclusă în declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului III al anului 2007
|
Exigibilitatea: 15/07/2007
Achiziţia intracomunitară se evidenţiază în decontul de TVA
pentru luna iulie 2007 sau pentru trimestrul III al anului 2007, precum şi în
declaraţia recapitulativă aferentă trimestrului III al anului 2007
|
Se poate face astfel o corelare între livrările
intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile
intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul III al anului 2007.
b) Factura este emisă
anterior datei de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează livrarea
Alt stat membru
|
România
|
Livrare intracomunitară, scutită de TVA
|
Achiziţie intracomunitară, supusă TVA si taxabilă
|
Data livrării: 25/06/2007 Data facturii: 29/06/2007
|
Data achiziţiei intracomunitare: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Faptul generator: 25/06/2007
|
Exigibilitatea: 29/06/2007
Livrarea este inclusă în declaraţia recapitulativă aferentă
trimestrului II al anului 2007
|
Exigibilitatea: 29/06/2007
Achiziţia intracomunitară se evidenţiază în decontul de TVA pentru luna iunie 2007 sau pentru trimestrul II al anului 2007, precum şi în declaraţia recapitulativă aferentă
trimestrului II al anului 2007
|
Se poate face astfel o corelare între livrările
intracomunitare efectuate în statul membru de origine şi achiziţiile
intracomunitare efectuate în România, pentru trimestrul II al anului 2007.
Secţiunea 1
Cartuşul „Perioada de
raportare" se completează cu:
- anul la care se
referă declaraţia; se înscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2007);
- perioada de raportare aferentă operaţiunilor realizate; formată din două caractere,
primul fiind litera „T" şi al doilea fiind cifra aferentă trimestrului
respectiv (de exemplu: pentru trimestrul II se va
înscrie „T2").
Declaraţia depusă iniţial se rectifică prin depunerea unei noi declaraţii, pe acelaşi format, bifând
căsuţa corespunzătoare de pe formular.
In declaraţia rectificativă se rectifică tranzacţii
declarate în orice perioadă de raportare anterioară şi se cuprind numai
informaţiile corecte referitoare la tranzacţiile pentru care se operează
rectificarea.
Declaraţia rectificativă se foloseşte şi pentru
reducerea bazei de impozitare a achiziţiilor intracom unitare în situaţia
prevăzută de lege.
Cartuşul „Date de
identificare" conţine:
1. „Codul de
identificare fiscală" - se înscrie codul
primit la înregistrarea în scopuri de TVA, înscris în certificatul de
înregistrare fiscală.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la
dreapta.
2. „Denumire/nume, prenume" - se înscrie, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei
impozabile.
3. „Domiciliul fiscal" - se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal
(sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al persoanei impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
Cartuşul „Rezumat declaraţie" conţine:
- numărul total al paginilor anexate la declaraţie;
- numărul total al operatorilor intracomunitari,
indiferent de numărul operaţiunilor;
- valoarea operaţiunilor, defalcată pe tipuri:
livrări şi livrări în cadrul operaţiunilor triunghiulare şi, după caz,
achiziţii şi achiziţii în cadrul operaţiunilor triunghiulare.
Secţiunea a 2-a
Se completează cu tranzacţiile intracom unitare
efectuate, în următoarea ordine:
1. livrări intracomunitare de bunuri;
2. livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare;
3. achiziţii intracomunitare de bunuri;
4. achiziţii de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare.
Fiecare pagină aferentă secţiunii a 2-a va conţine în
antet informaţii privind codul de înregistrare în scopuri de TVA, perioada
aferentă şi numărul paginii.
1. Livrări intracomunitare
de bunuri - se înscrie suma totală a livrărilor
intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din
Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, pe fiecare
cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul
calendaristic respectiv.
2. Livrări ulterioare de
bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare - se înscrie suma totală a livrărilor ulterioare de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, prevăzute la art. 1321 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, efectuate în
statul membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare
beneficiar al livrării ulterioare ce are desemnat un cod T şi pentru care
exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul
calendaristic respectiv.
3. Achiziţii
intracomunitare de bunuri - se înscrie suma totală
a achiziţiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care
această persoană impozabilă este obligată la plata taxei conform art. 151 din
Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi pentru care
exigibilitatea taxei intervine în acelaşi trimestru calendaristic.
4. Achiziţii de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare -
se înscrie suma totală a achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare pentru care furnizorul a desemnat persoana impozabilă
beneficiară drept persoana obligată la plata taxei, în conformitate cu art. 150
alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
Coloana „Ţara" - se înscrie codul ţării care a emis codul de înregistrare în
scopuri de TVA al clientului/furnizorului.
Coloana „Cod operator intracomunitar" - se înscrie codul de identificare al operatorului fără codul de
ţară. Acesta trebuie introdus fără spaţii, virgule sau puncte.
Coloana „Tipul
operaţiunii":
L - pentru livrări intracomunitare către alte state
membre;
T - pentru livrări în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare;
A - pentru achiziţii intracomunitare din alte state
membre;
Z - pentru achiziţii în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare.
Coloana „Baza
impozabilă" - valoarea
tranzacţiei/tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul
client/furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA, stabilită potrivit
prevederilor titlului VI din
Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare).
In subsolul paginii va fi înscrisă suma totală a tranzacţiilor
înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima pagină a declaraţiei va fi înscris
şi totalul general al operaţiunilor.
Toate sumele vor fi înscrise în lei.
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE
de tipărire, modul de difuzare, utilizare şi
arhivare a Declaraţiei recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
Denumire formular: Declaraţie
recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
Cod: 14.13.01.02/r
Format: A4/t1
Caracteristici de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se utilizează echipament informatic pentru
completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie
gratuit de către unităţile fiscale teritoriale.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea
operaţiunilor intracomunitare
Se întocmeşte de: persoanele
impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operaţiuni
intracomunitare.
Circulă: - în format
electronic, la organul fiscal în a cărui rază teritorială plătitorul de taxă pe
valoarea adăugată îşi are domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate, semnate
şi ştampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se arhivează: - formatul
electronic, în arhiva de documente electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 4
PROCEDURĂ
de gestionare a Declaraţiei recapitulative privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
In vederea îndeplinirii cerinţelor Regulamentului CE
nr. 1798/2003, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care
realizează operaţiuni intracomunitare, au obligaţia să depună trimestrial
Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de
bunuri (390 VIES).
1. Depunerea declaraţiei
recapitulative
1.1. Declaraţia recapitulativă se depune trimestrial,
până la data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii trimestrului, la organul fiscal competent.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA vor depune declaraţia recapitulativă numai în trimestrul de raportare în
care ia naştere exigibilitatea taxei pentru livrările/achiziţiile
intracomunitare, precum şi pentru livrările şi achiziţiile în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare efectuate.
2. Prelucrarea declaraţiei
recapitulative
2.1. Prelucrarea declaraţiilor recapitulative depuse
de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se realizează de către
organul fiscal competent, prin folosirea programului informatic de prelucrare
pus la dispoziţie de Direcţia generală a tehnologiei informaţiei, până la data
de 5 a lunii următoare termenului de depunere a declaraţiei.
2.2. Informaţiile din declaraţiile recapitulative se
introduc într-o bază centrală de date.
3. Transmiterea informaţiilor
din baza centrală de date către organul fiscal competent
In ziua lucrătoare imediat următoare, din baza de date
centrală se transmit către fiecare organ fiscal competent informaţiile din
declaraţiile recapitulative depuse de persoanele impozabile din raza lui de
competenţă, în vederea verificării formale.
4. Verificarea formală a
declaraţiilor recapitulative
4.1. Pentru fiecare declaraţie recapitulativă organul fiscal competent va verifica:
a) corectitudinea codului de înregistrare în scopuri de
TVA al persoanei impozabile care realizează operaţiuni intracomunitare, prin
verificarea datelor de identificare din declaraţie cu cele existente în
Registrul persoanelor impozabile înregistrate în
scopuri de TVA;
b) integralitatea codurilor de înregistrare în
scopuri de TVA ale operatorilor străini înscrişi în declaraţie: înscrierea
corectă a codului de ţară, precum şi a numărului de caractere al codului;
c) corelarea totalului sumelor
aferente livrărilor/achiziţiilor intracomunitare din declaraţia recapitulativă
cu cele înscrise în rândurile corespunzătoare din decontul de TVA sau decontul
special de TVA, după caz, astfel:
- livrări + livrări în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare din declaraţia recapitulativă = livrări intracomunitare din
decontul de TVA;
- achiziţii + achiziţii în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare din declaraţia recapitulativă = achiziţii intracomunitare din
decontul de TVA sau decontul special de TVA, după caz;
d) îndeplinirea obligaţiei de depunere a declaraţiei
recapitulative, prin încrucişarea informaţiilor referitoare la persoanele
impozabile care au declarat livrări/achiziţii în deconturile de TVA şi
deconturile speciale de TVA depuse, cu informaţiile referitoare la persoanele
impozabile care au depus declaraţii recapitulative.
4.2. In cazul persoanelor impozabile cu obligaţii
declarative lunare, precum şi în cazul în care, în cadrul trimestrului de
raportare au fost depuse mai multe deconturi speciale de TVA de către
contribuabil, corelaţiile se verifică avându-se în vedere totalul livrărilor,
respectiv al achiziţiilor, înscrise în toate declaraţiile depuse în cadrul
perioadei la care se referă declaraţia recapitulativă.
5. Notificarea persoanelor impozabile
5.1. După prelucrarea declaraţiilor recapitulative
vor fi identificate:
- persoanele impozabile, care nu au depus declaraţia
recapitulativă deşi în decontul de TVA sau decontul special de TVA au declarat
livrări/achiziţii intracomunitare, potrivit pct. 4.1
lit. d);
- persoanele impozabile care au depus declaraţii
recapitulative care prezintă erori, potrivit pct. 4.1 lit. a)-c).
5.2. Pentru persoanele impozabile prevăzute la pct.
5.1 se emit:
- notificări pentru nedepunerea declaraţiei;
- notificări pentru corectarea declaraţiei.
5.3. Notificările prevăzute la pct. 5.2 se emit până
cel târziu la data de 25 a lunii următoare termenului legal de depunere a
declaraţiei recapitulative.
5.4. Persoanele impozabile care depun cu întârziere declaraţia recapitulativă sunt sancţionate potrivit
art. 189 alin. (1) lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
cu amendă de la 50 RON la 1.500 RON, pentru persoanele fizice, şi cu amendă de
la 500 RON la 10.000 RON, pentru persoanele juridice.
5.5. Declaraţiile recapitulative depuse sau corectate
ca urmare a notificărilor transmise se prelucrează în momentul primirii lor de
la persoanele impozabile.
6. Prelucrarea declaraţiilor
recapitulative rectificative
6.1. Declaraţiile recapitulative se rectifică, în
urma notificării pentru corectarea declaraţiei, transmisă de organul fiscal
competent sau, din oficiu, de către persoana impozabilă, prin depunerea unei
declaraţii recapitulative rectificative.
6.2. Declaraţiile recapitulative rectificative se
prelucrează în momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
6.3. Se verifică existenţa bifei în căsuţa prevăzută de
formular, în vederea marcării corespunzătoare în sistemul informatic.
7. Organizarea bazei
centrale de date „Declaraţii recapitulative"
7.1. Informaţiile din declaraţiile recapitulative
depuse la termenele legale de depunere, precum şi cele depuse ca urmare a
notificărilor transmise de organele fiscale competente se introduc într-o bază
centrală de date denumită „Declaraţii recapitulative".
7.2. Baza de date „Declaraţii recapitulative"
cuprinde două secţiuni:
- livrări - în care se înscriu toate livrările
intracomunitare de bunuri (cod L) şi toate livrările ulterioare de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (cod T);
- achiziţii - în care se înscriu achiziţiile
intracomunitare de bunuri (cod A) şi achiziţiile de bunuri efectuate în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare (cod Z).
7.3. Informaţiile din declaraţiile recapitulative
rectificative depuse de persoanele impozabile se introduc în aceeaşi bază
centrală de date, însă se marchează corespunzător.