ORDIN Nr. 537
din 3 aprilie 2007
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului „Declaratie recapitulativa privind
livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 18 aprilie 2007
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărarea Guvernului nr. 208/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 1564 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 196 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi
conţinutul formularului „Declaraţie recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri" (390 VIES), cod MFP:
14.13.01.02/r, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform Instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, de utilizare şi arhivare ale formularului prevăzut la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Procedura de gestionare a declaraţiei recapitulative privind livrările/achiziţiile
intracomunitare de bunuri este stabilită în anexa nr. 4.
Art. 5. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 955/2006 pentru aprobarea modelului şi
conţinutului formularului „Declaraţie recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri", publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 703 din 16 august
2006.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 8. - Direcţia generală de gestiune a impozitelor
şi contribuţiilor şi Direcţia de metodologie şi proceduri pentru inspecţia
fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Direcţia
generală legislaţie impozite indirecte şi Direcţia generală a tehnologiei
informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili, precum şi direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1*)
390 VIES
|
DECLARAŢIE RECAPITULATIVĂ
PRIVIND LIVRĂRILE/ACHIZIŢIILE
INTRACOMUNITARE DE BUNURI
|
|
PERIOADA DE RAPORTARE
|
ANUL
|
|
|
|
|
PERIOADA :
|
|
|
Perioada trimestrială : TI, T2, T3 sau T4
|
FELUL DECLARAŢIEI
|
DECLARAŢIE INIŢIALĂ
|
|
DECLARAŢIE RECTIFICATIVĂ
|
|
DATE DE IDENTIFICARE
|
COD DE IDENTIFICARE FISCALĂ
|
RO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DENUMIRE / NUME, PRENUME
|
|
DOMICILIUL FISCAL
|
JUDEŢ
|
|
SECTOR
|
|
LOCALITATE
|
|
STRADA
|
|
COD POŞTAL
|
|
NR
|
|
BLOC
|
|
SCARA
|
|
ETAJ
|
|
AP
|
|
TELEFON
|
|
FAX
|
|
E-MAIL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REZUMAT DECLARAŢIE
|
NUMĂR TOTAL PAGINI ANEXĂ LA DECLARAŢIE
|
|
|
|
NUMĂRUL TOTAL AL OPERATORILOR
INTRACOMUNITARI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUMA LIVRĂRILOR/ACHIZIŢIILOR INTRACOMUNITARE DE BUNURI
|
LIVRĂRI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACHIZIŢII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LIVRĂRI ÎN CADRUL UNEI OPERAŢIUNI TRIUNGHIULARE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar
că datele înscrise în acest formular sunt corecte şi complete
|
Numele persoanei care face declaraţia
|
|
Funcţia
|
|
Ştampila
|
Semnătura
|
|
|
|
|
|
Se completează de personalul
organului fiscal
|
Organ fiscal
|
|
Număr înregistrare
|
|
Dată înregistrare
|
|
|
/
|
|
|
/
|
|
|
|
|
Numele persoanei care a verificat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cod MFP: 14.13.01.02/r
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
LISTA OPERAŢIUNILOR INTRACOMUNITARE
|
ŢARA
|
COD OPERATOR INTRACOMUNITAR
|
DENUMIRE/NUME, PRENUME OPERATOR
INTRACOMUNITAR
|
TIP*) (A/L/T)
|
BAZA IMPOZABILĂ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL pagină
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) TIP operaţiune se completează cu : A achiziţie si
achiziţie in cadrul unei operaţiuni triunghiulare, L livrare, T livrări în
cadrul unei operaţiuni triunghiulare
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea
declaraţiei recapitulative
1. Declaraţia recapitulativă se depune trimestrial, în
condiţiile prevăzute la art. 1564 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, pană
la data de 25, inclusiv, a lunii următoare încheierii trimestrului, de către
persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 şi 1531 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, care au efectuat în
trimestrul de raportare livrări şi/sau achiziţii intracomunitare, precum şi
livrări şi achiziţii în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, aşa cum sunt
definite în titlul VI din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.
2.1. Declaraţia recapitulativă se depune în format
electronic, astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin completare, pe pagina de web a Ministerului
Finanţelor Publice;
- prin SEN.
2.2. Formatul electronic depus
pe suport electronic va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă
cu ajutorul programului de asistenţă, semnat şi ştampilat, conform legii.
Formatul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună
cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana
impozabilă.
Formatul electronic al declaraţiei recapitulative se
obţine prin folosirea programului de asistenţă elaborat de Ministerul
Finanţelor Publice şi se transmite organului competent
pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia
persoanelor impozabile, gratuit, de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de
pe serverul de web al Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Direct pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice depun
contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de Ministerul
Finanţelor Publice.
Prin SEN depun contribuabilii care dispun de un
certificat digital eliberat de Inspectoratul General
pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
3. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
vor depune declaraţia recapitulativă numai în trimestrul de raportare în care
ia naştere exigibilitatea taxei pentru livrările/achiziţiile intracomunitare,
precum şi pentru livrările şi achiziţiile în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare efectuate.
Modul de completare a declaraţiei recapitulative
Secţiunea 1
Cartuşul Perioada de
raportare se completează cu:
- anul la care
se referă declaraţia; se înscrie cu cifre arabe cu 4
caractere (exemplu: 2007);
- perioada de raportare aferentă operaţiunilor realizate; este formată din două caractere,
primul fiind litera „T" şi al doilea fiind cifra aferentă trimestrului
respectiv (exemplu: pentru trimestrul 2 se va înscrie
„T2").
Declaraţia depusă iniţial se rectifică prin depunerea unei noi declaraţii, pe acelaşi format, bifand căsuţa corespunzătoare
de pe formular.
In declaraţia rectificativă se rectifică tranzacţii
declarate în orice perioadă de raportare anterioară şi se cuprind numai informaţiile corecte referitoare la
tranzacţiile pentru care se operează rectificarea.
Se completează cate o declaraţie rectificativă pentru fiecare perioadă de raportare
pentru care se operează rectificări.
Declaraţia rectificativă se foloseşte şi pentru
reducerea bazei de impozitare a achiziţiilor intracomunitare în situaţia
prevăzută de lege.
Cartuşul Date de
identificare conţine:
1. Cod de
identificare fiscală - se înscrie codul primit la înregistrarea în scopuri de TVA, înscris
în certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la
dreapta.
2. Denumire/nume, prenume - se înscriu, după caz, denumirea sau
numele şi prenumele persoanei impozabile.
3. Domiciliul
fiscal - se completează cu datele privind
adresa domiciliului fiscal (sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după
caz) al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Cartuşul Rezumat declaraţie conţine:
- numărul total al paginilor anexă la declaraţie;
- numărul total al operatorilor intracomunitari,
indiferent de numărul operaţiunilor;
- valoarea operaţiunilor, defalcată pe tipuri:
livrări, livrări în cadrul operaţiunilor triunghiulare şi achiziţii.
Secţiunea a 2-a
Se completează cu tranzacţiile intracomunitare
efectuate, în următoarea ordine:
1. livrări intracomunitare de bunuri (L);
2. livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare (T);
3. achiziţii intracomunitare de bunuri şi achiziţii de
bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (A).
Fiecare pagină aferentă secţiunii a 2-a va conţine, în
antet, informaţii privind codul de înregistrare în scopuri de TVA, perioada
aferentă şi numărul paginii.
1. Livrări
intracomunitare de bunuri - se înscrie suma totală a livrărilor intracomunitare
de bunuri scutite de la plata taxei în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) şi
d) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, pe
fiecare cumpărător pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul calendaristic respectiv.
2. Livrări de
bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare - se înscrie suma totală a livrărilor
de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, prevăzute la art.
1321 alin. (5) lit.
b) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, efectuate în statul membru de sosire a bunurilor
expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar al livrării ulterioare ce are
desemnat un cod T şi pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul
calendaristic respectiv;
- se va completa doar de către cumpărătorul revanzător.
3. Achiziţii
intracomunitare de bunuri - se înscrie suma totală a achiziţiilor intracomunitare de bunuri, pe
fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă care depune declaraţia este
obligată la plata taxei conform art. 151 din Legea nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi pentru care exigibilitatea taxei
intervine în trimestrul calendaristic.
4. Achiziţii de
bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare - se înscrie suma totală a achiziţiilor
de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare pentru care
furnizorul a desemnat persoana impozabilă beneficiară drept persoana obligată
la plata taxei, în conformitate cu art. 150 alin. (1) lit. e) din Legea nr.
571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Coloana Ţara - codul ţării care a emis codul de
înregistrare în scopuri de TVA al clientului/furnizorului.
Coloana Cod operator intracomunitar - codul
de înregistrare în scopuri de TVA al operatorului fără
codul de ţară. Acesta trebuie introdus fără spaţii, virgule sau puncte.
Coloana Tipul operaţiunii
L - pentru livrări intracomunitare către alte state
membre;
T - pentru livrări în cadrul unei operaţiuni triunghiulare;
A - pentru achiziţii intracomunitare şi achiziţii în
cadrul unei operaţiuni triunghiulare din alte state membre;
Coloana Baza impozabilă - valoarea tranzacţiei/ tranzacţiilor
efectuate în perioada de raportare cu respectivul client/furnizor (baza
impozabilă pentru calculul TVA, stabilită potrivit prevederilor titlului VI din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare).
In subsolul paginii se înscrie suma totală a
tranzacţiilor înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima pagină a declaraţiei
se înscrie şi totalul general al operaţiunilor.
Toate sumele se înscriu în lei.
NOTĂ:
Pentru achiziţii intracomunitare de bunuri şi achiziţii
de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, în cazul în care
furnizorul nu comunică un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de
pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achiziţia se declară în
declaraţia recapitulativă, astfel:
Coloana Ţara - codul ţării membre din care s-a
efectuat livrarea intracomunitară
Coloana Cod operator intracomunitar - nu
se va înscrie nimic.
Coloana Denumire/Nume, prenume operator
intracomunitar - se va înscrie denumirea/numele şi prenumele a/ale furnizorului care a emis factura.
Coloana Tipul operaţiunii
- se va înscrie
A.
Coloana Baza impozabilă - valoarea tranzacţiei/ tranzacţiilor
efectuate în perioada de raportare cu respectivul furnizor (baza impozabilă
pentru calculul TVA, stabilită potrivit prevederilor titlului VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările
şi completările ulterioare).
ANEXA Nr. 3
CARACTERISTICILE DE TIPĂRIRE
modul de difuzare, utilizare şi arhivare ale
Declaraţiei recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de
bunuri
Denumirea formularului: Declaraţie
recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
Cod: 14.13.01.02/r
Format: A4/t1
Caracteristici de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se utilizează echipament informatic pentru
completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie,
gratuit, de Ministerul Finanţelor Publice.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea
operaţiunilor intracomunitare.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA, care realizează
operaţiuni intracomunitare.
Circulă: - în format
electronic, la organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă
înregistrată în scopuri de taxă pe valoarea adăugată îşi are domiciliul fiscal;
- în format hartie, în două
exemplare listate, semnate şi ştampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se arhivează: -
formatul electronic, în arhiva de documente electronice;
- formatul de hartie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 4
PROCEDURA
de gestionare a Declaraţiei recapitulative privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
In vederea îndeplinirii cerinţelor Regulamentului CE
nr. 1798/2003, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care
realizează operaţiuni intracomunitare, au obligaţia să depună, trimestrial,
Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de
bunuri (390 VIES), potrivit dispoziţiilor art. 1564 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
1. Depunerea declaraţiei
recapitulative
1.1. Declaraţia recapitulativă se depune trimestrial,
pană la data de 25, inclusiv,
a lunii următoare încheierii trimestrului, la organul
fiscal competent.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA depun declaraţia recapitulativă numai în trimestrul de raportare în care ia
naştere exigibilitatea taxei pentru livrările/achiziţiile intracomunitare,
precum şi pentru livrările şi achiziţiile în cadrul unei operaţiuni triunghiulare
efectuate.
2. Prelucrarea declaraţiei
recapitulative
2.1. Prelucrarea declaraţiilor recapitulative depuse
de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se realizează de către
organul fiscal competent, prin folosirea programului informatic de prelucrare
pus la dispoziţie de Direcţia generală a tehnologiei informaţiei, pană la data de 5 a lunii următoare
termenului de depunere a declaraţiei.
2.2. După prelucrare, declaraţia recapitulativă se
arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de
TVA.
3. Verificarea formală a
declaraţiilor recapitulative
3.1. Pentru fiecare declaraţie recapitulativă,
organul fiscal competent verifică:
a) corectitudinea codului de
înregistrare în scopuri de TVA al persoanei impozabile care realizează
operaţiuni intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din
declaraţie cu cele existente în Registrul persoanelor impozabile înregistrate
în scopuri de TVA;
b) integralitatea codurilor
de înregistrare în scopuri de TVA ale operatorilor străini înscrişi în
declaraţie: înscrierea corectă a codului de ţară, precum şi a numărului de
caractere al codului;
c) corelarea totalului sumelor aferente
livrărilor/achiziţiilor intracomunitare din declaraţia recapitulativă cu cele înscrise
în randurile corespunzătoare
din Decontul de TVA sau Decontul special de TVA, după caz, astfel:
- livrări + livrări în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare din declaraţia recapitulativă = livrări intracomunitare din
Decontul de TVA;
- achiziţii + achiziţii în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare din declaraţia recapitulativă = achiziţii intracomunitare din
decont de TVA sau decont special de TVA, după caz;
d) îndeplinirea obligaţiei de depunere a declaraţiei
recapitulative, prin încrucişarea informaţiilor referitoare la persoanele
impozabile care au declarat livrări/achiziţii în deconturile de TVA şi
deconturile speciale de TVA depuse cu informaţiile referitoare la persoanele
impozabile care au depus declaraţii recapitulative.
3.2. In cazul persoanelor impozabile cu obligaţii
declarative lunare, precum şi în cazul în care în cadrul trimestrului de
raportare au fost depuse mai multe deconturi speciale de TVA de către
contribuabil, corelaţiile se verifică avand în vedere totalul livrărilor, respectiv al achiziţiilor înscrise
în toate declaraţiile depuse în cadrul perioadei la care se referă declaraţia
recapitulativă.
4. Notificarea persoanelor impozabile
4.1. După prelucrarea declaraţiilor recapitulative se
identifică:
- persoanele impozabile care nu au depus declaraţia
recapitulativă, deşi în Decontul de TVA sau în Decontul special de TVA au
declarat livrări/achiziţii intracomunitare, potrivit pct. 3.1 lit. d);
- persoanele impozabile care
au depus declaraţii recapitulative care prezintă erori, potrivit pct. 3.1 lit.
a)-c).
4.2. Pentru persoanele impozabile prevăzute la pct.
4.1 se emit:
a) notificări pentru nedepunerea declaraţiei;
b) notificări pentru corectarea declaraţiei.
4.3. Notificările prevăzute la pct. 4.2 se emit pană cel tarziu la data de 25 a lunii următoare termenului legal de depunere a
declaraţiei recapitulative.
4.4. Persoanele impozabile care depun cu întarziere declaraţia recapitulativă sunt sancţionate potrivit art. 189
alin. (1) lit. h) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu
amendă de la 50 lei la 1.500 lei pentru persoanele fizice şi cu amendă de la
500 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice.
4.5. Declaraţiile recapitulative depuse sau corectate
ca urmare a notificărilor transmise se prelucrează în momentul primirii lor de
la persoanele impozabile.
4.6. Declaraţiile recapitulative care prezintă erori,
potrivit pct. 3.1 lit. a)-c), pentru care organul fiscal competent a transmis
notificarea prevăzută la pct. 4.2.b) se corectează prin depunerea unei noi
declaraţii corect completate, pană cel tarziu la
data de 25 a lunii următoare termenului legal de depunere a declaraţiei
recapitulative pe care o corectează, fără a se bifa căsuţa de rectificare.
4.7. Declaraţia recapitulativă prevăzută la pct. 4.6
înlocuieşte declaraţia recapitulativă depusă iniţial şi, după prelucrare, se
arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
5. Prelucrarea
declaraţiilor recapitulative rectificative
5.1. Declaraţiile recapitulative se rectifică, din
oficiu, de către persoana impozabilă, prin depunerea unei declaraţii
recapitulative rectificative.
5.2. In declaraţia recapitulativă rectificativă se
corectează informaţiile eronate declarate în perioade de raportare anterioare,
precum şi informaţii din declaraţia recapitulativă aferentă ultimei perioade de
raportare, care nu au fost corectate pană la data de 25 a lunii următoare datei de raportare, în urma
notificărilor transmise potrivit pct. 4.
5.3. Declaraţiile recapitulative rectificative se
prelucrează în momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
5.4. Se verifică existenţa bifei în căsuţa prevăzută
de formular, în vederea marcării corespunzătoare în sistemul informatic.
5.5. După prelucrare, declaraţiile rectificative se
arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de
TVA.
6. Organizarea bazei
centrale de date „Declaraţii recapitulative"
6.1. Informaţiile din declaraţiile recapitulative
depuse la termenele legale de depunere, precum şi cele depuse ca urmare a
notificărilor transmise de organele fiscale competente se introduc într-o bază
de date denumită „Declaraţii recapitulative".
6.2. Baza de date „Declaraţii recapitulative"
cuprinde două secţiuni:
- livrări - în care se înscriu toate livrările
intracomunitare de bunuri (cod L) şi toate livrările ulterioare de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (cod T);
- achiziţii - în care se înscriu achiziţiile
intracomunitare de bunuri şi achiziţiile de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare (cod A).
6.3. Informaţiile din declaraţiile recapitulative
rectificative depuse de persoanele impozabile se introduc în aceeaşi bază
centrală de date, însă se marchează corespunzător.
7. Centralizarea
informaţiilor din declaraţiile recapitulative
7.1. Pană la sfarşitul lunii următoare termenului legal de
depunere a declaraţiei recapitulative, organul fiscal competent transmite
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti
baza de date cuprinzand
declaraţiile recapitulative depuse, şi anume:
- declaraţiile recapitulative corecte;
- declaraţiile recapitulative corectate ca urmare a
notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA;
şi
- declaraţii recapitulative cu erori, pentru care nu
a fost efectuată corecţia ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Organul fiscal competent este responsabil pentru
completitudinea şi corectitudinea informaţiilor transmise.
7.2. In termen de maximum 5 zile, direcţiile generale
ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia
generală de administrare a marilor contribuabili transmit informaţiile din
declaraţiile recapitulative Direcţiei generale a tehnologiei informaţiei şi sunt responsabile pentru completitudinea
informaţiilor transmise.
7.3. In termen de 5 zile, Serviciul central de legături
verifică dacă informaţiile din declaraţiile recapitulative au fost transmise de
către toate direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti, precum şi de către Direcţia generală de administrare a
marilor contribuabili.
8. Centralizarea datelor din
declaraţiile recapitulative rectificative
8.1. La sfarşitul fiecărei
luni, organul fiscal competent transmite direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti baza de date cuprinzand declaraţiile recapitulative
rectificative depuse în luna respectivă.
Organul fiscal competent este responsabil pentru
completitudinea şi corectitudinea informaţiilor transmise.
8.2. In termen de maximum 5 zile, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
transmit informaţiile din declaraţiile recapitulative rectificative Direcţiei
generale a tehnologiei informaţiei şi sunt responsabile pentru completitudinea
informaţiilor transmise.
8.3. La solicitările punctuale formulate de statele
membre, Serviciul central de legături verifică existenţa unor eventuale
declaraţii recapitulative rectificative.