ORDIN Nr. 9
din 12 iulie 2007
pentru modificarea si
completarea Normelor privind Fondul de garantare, aprobate prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.115/2005
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 533 din 7 august 2007
In temeiul prevederilor art. 4
alin. (26) şi (27), ale art. 5 lit. I) şi I1) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 10 iulie 2007
prin care s-au adoptat modificările şi completările la Normele privind Fondul
de garantare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 3.115/2005,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. I. - Normele privind Fondul de garantare, aprobate prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.115/2005, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 546 din
28 iunie 2005, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 4,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Contribuţia datorată de asigurători
pentru constituirea Fondului se virează lunar, în moneda naţională - leu, până
în ultima zi lucrătoare a lunii următoare celei pentru care se face raportarea,
în următoarele conturi deschise la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate
Publică a Municipiului Bucureşti, pe seama Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor:
- RO42TREZ700502501X000285
„Disponibil din venituri proprii aferente Fondului de garantare pentru
asigurările de viaţă";
- RO06TREZ700502502X000949 „Disponibil din venituri
proprii aferente Fondului de garantare pentru asigurările generale."
2. La articolul 4, alineatul (2) se abrogă.
3. La articolul 5, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Asigurătorii sunt obligaţi să
întocmească şi să transmită lunar Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, până
în ultima zi lucrătoare a lunii curente pentru luna expirată, raportările
privind modul de constituire şi de virare a contribuţiei datorate Fondului,
distinct pentru categoria de asigurări generale şi, respectiv, pentru asigurări
de viaţă, potrivit art. 20 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, conform anexei nr. 1A la prezentele
norme."
4. La articolul 5,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) In cazul
transmiterii unei situaţii rectificative, aceasta se va face în forma prevăzută
în anexa nr. 1B la prezentele norme. Este admisă o singură situaţie
rectificativă aferentă contribuţiei pentru o lună de raportare. Prevederile
art. 4 alin. (3) se aplică în mod corespunzător."
5. La articolul 11, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al
Fondului pentru asigurări generale şi bugetul de venituri şi cheltuieli al
Fondului pentru asigurări de viaţă se elaborează de Departamentul Fond de
garantare şi se aprobă de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor."
6. La articolul 13,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) In vederea efectuării plăţii sumelor
cuvenite creditorilor de asigurări, departamentul specializat din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor procedează la verificarea dosarelor de
daună şi a creanţelor de asigurări înregistrate în evidenţele administratorului
Fondului, ţinând seama de normele aplicabile în materie şi de condiţiile de
asigurare specifice categoriilor de asigurări pentru care urmează să se
plătească despăgubiri, şi întocmeşte listele potenţialilor creditori de
asigurări îndreptăţiţi la plata sumelor cuvenite de la Fond.
(2) Listele potenţialilor creditori se înaintează
comisiei speciale prevăzute la art. 23 alin. (2) din Legea nr. 503/2004, pe
măsura verificării dosarelor de daună şi a creanţelor de asigurări, împreună cu
o notă privind propunerea de aprobare, întocmită şi semnată de către
conducătorul Direcţiei instrumentare dosare despăgubiri din cadrul
departamentului specializat. In vederea aprobării listelor, comisia specială
poate verifica, prin sondaj, dosarele de daună şi creanţele de asigurări
cuprinse în acestea şi, în toate cazurile în care consideră că este necesar,
poate dispune reverificarea respectivelor dosare şi/sau creanţe de
asigurări."
7. La articolul 14,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In sensul prezentelor norme, sunt asimilate
terţelor persoane păgubite prevăzute la alin. (2) lit. c) şi unităţile de
service specializate în activitatea de reparaţie a autovehiculelor de producţie
internă şi/sau de producţie externă, agreate de societatea de asigurare
debitoare prin convenţii încheiate în acest sens, atât pentru asigurarea
obligatorie de răspundere civilă, cât şi pentru asigurarea facultativă auto
CASCO, sau cele care fac dovada primirii unei confirmări de plată din partea
asigurătorului cu privire la plata sumelor datorate persoanelor păgubite prin
accidente auto."
8. La articolul 15,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In vederea valorificării creanţelor prin încasarea
indemnizaţiilor/despăgubirilor pretinse, creditorul de asigurări formulează o
cerere-tip de plată, prevăzută în anexa nr. 2 la prezentele norme. Cererea se
adresează administratorului Fondului şi se depune la sediul departamentului
specializat prevăzut la art. 9 alin. (1). La cerere se anexează în mod
obligatoriu, în original, actele/înscrisurile doveditoare ale sumelor pretinse
cu titlu de creanţe de asigurări. Numai în cazul inexistenţei ori
imposibilităţii de prezentare a acestor dovezi ale creanţelor creditorul de
asigurări poate să prezinte copii ale acestora, certificate pentru conformitate
cu originalul şi semnate pe propria răspundere, precizând în cuprinsul cererii
motivul inexistenţei/imposibilităţii de depunere în original a dovezilor. De
asemenea, creditorul de asigurări anexează la cerere o declaraţie dată pe
propria răspundere a acestuia, sub sancţiunile prevăzute de Codul penal român
pentru infracţiunile de fals
în declaraţii şi înşelăciune, în cuprinsul căreia va preciza faptul că suma
pretinsă de la Fond nu a fost încasată în cadrul procedurii de faliment şi/sau
în urma exercitării altor acţiuni de recuperare a sumelor cuvenite, îndreptate
împotriva societăţii de asigurare debitoare faţă de care s-a stabilit starea de
insolvabilitate.
(3) Cererea prevăzută la alin. (2) se transmite la
sediul departamentului specializat în termen de cel mult 60 de zile de la
publicarea listelor creditorilor de asigurări conform art. 13 alin. (3). Pe
măsura înregistrării şi analizării cererilor de plată ale creditorilor de
asigurări, departamentul specializat întocmeşte listele creditorilor de
asigurări ale căror creanţe certe, lichide şi exigibile urmează a fi
valorificate din disponibilităţile Fondului, dosarele de daună fiind verificate
de către direcţiile/serviciile de specialitate ale departamentului şi semnate
de către conducătorul Direcţiei instrumentare dosare despăgubiri şi, respectiv,
al Direcţiei financiar-contabilitate, plăţi-despăgubiri, tehnologia
informaţiei, cu menţiunea «bun de plată». Listele se înaintează comisiei
speciale, cu propunerea de aprobare la plată de la Fond a sumelor pretinse de
creditorii de asigurări. După aprobarea acestor liste conform art. 13, comisia
specială ia măsuri pentru publicarea acestora şi dispune efectuarea plăţii
indemnizaţiilor/despăgubirilor către creditorii de asigurări, conform art. 23
alin. (3) din Legea nr. 503/2004."
9. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22 - (1) Titlul executoriu care constată creanţe
de asigurări, obţinut înainte
de intrarea în vigoare a Legii nr. 503/2004 şi nevalorificat în cadrul
procedurii de faliment sau în cadrul altor proceduri de executare silită
prevăzute de lege, se transmite administratorului Fondului, în original, în
vederea verificării lui şi, după caz, a valorificării acestuia, prin plata
sumelor cuvenite de la Fond, în condiţiile prezentelor norme şi ale art. 24
alin. (5) şi (6) din Legea nr. 503/2004.
(2) Titlul executoriu care constată creanţe de
asigurări neînregistrate în cadrul procedurii de faliment al societăţii de
asigurare, obţinut înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 503/2004, se
transmite administratorului Fondului, în original, însoţit de o declaraţie a creditorului
de asigurări, dată pe propria răspundere, din care să rezulte că suma pretinsă
de la Fond cu titlu de creanţă de asigurări nu a fost înregistrată şi/sau
valorificată în cadrul procedurii de faliment al societăţii de asigurare
debitoare ori în cadrul unei alte proceduri de urmărire şi încasare silită sau
prin alte mijloace şi/sau modalităţi legale de plată, după caz.
(3) Creanţele de asigurări care, la data intrării în
vigoare a Legii nr. 503/2004, fac obiectul unor litigii aflate pe rolul
instanţelor judecătoreşti competente sau care, după caz, sunt constatate prin
hotărâri judecătoreşti definitive pot fi transmise administratorului Fondului
în vederea analizării şi, după caz, a valorificării acestora, în condiţiile
prevăzute la alin. (2)."
10. Anexa nr. 1 la
norme, care devine anexa nr. 1A la norme, şi anexa nr. 2 la norme se modifică
şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 3 care fac parte integrantă din prezentul
ordin.
11. Dupa anexa nr.
1Ala norme se introduce anexa nr. 1B la norme, prevăzută în anexa nr. 2 care
face parte integrantă din prezentul ordin.
12. Anexa nr. 3 se abrogă.
Art. II. - Departamentul
Fond de garantare din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor asigură
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 Ala norme)
S.C.................................................SA/S.R.L.
Str.........................................nr.......,
bl.........,
sc......, ap......., sectorul/judeţul.......................
Persoana de
contact.......................................
Telefon.........................e-mail........................
Raportare privind virarea contribuţiei la Fondul de garantare a asiguraţilor pentru
luna..........................
- lei -
Nr. crt.
|
Specificaţii
|
Total cumulat de la începutul
anului*)
|
Din care,
pentru luna
de raportare**)
|
Numărul şi data documentului de
plată***)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
Volumul din prime brute încasate din asigurări directe:
|
|
|
X
|
- generale
|
|
|
- viaţă
|
|
|
2.
|
Cota procentuală aprobată de C.S.A. pentru:
|
X
|
|
X
|
- asigurări generale
|
|
- asigurări de viaţă
|
|
3.
|
Fondul de garantare datorat pentru:
|
|
|
X
|
- asigurări generale
|
|
|
X
|
- asigurări de viaţă
|
|
|
X
|
4.
|
Majorări de întârziere datorate
|
|
|
X
|
5.
|
Suma virată - total, din care:
|
|
|
|
6.
|
- aferentă fondului de garantare:
|
|
|
|
|
- asigurări generale
|
|
|
|
|
- asigurări de viaţă
|
|
|
|
7.
|
- aferentă majorărilor de întârziere
|
|
|
|
*) In coloana 2 se înscrie volumul total al primelor
brute încasate, cumulat de la începutul anului, inclusiv cel aferent lunii
pentru care se face raportarea.
**) In coloana 3 se înscriu numai sumele aferente lunii
pentru care se face raportarea.
***) Ori de câte ori se efectuează viramente se va
transmite şi copia documentului de plată, cu următoarele specificaţii: suma
totală virată din care contribuţia la Fondul de garantare, majorările de
intarziere şi luna pentru care se efectuează viramentul.
Subsemnatul
................................................, în calitate de ...........................................
(conducător executiv), cunoscând
prevederile Codului penal privind infracţiunea de fals în declaraţii, declar pe
propria răspundere că toate informaţiile şi documentele sunt complete şi
conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte relevante care trebuie aduse
la cunoştinţă Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Numele şi prenumele (cu
majuscule) ..................................................................
Semnătura.......................................
Ştampila societăţii
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 1B la norme)
S.C..............................................................S.A./
S.R.L.
Str..........................................................nr.......,
bl.........,
sc........, ap.........., sectorul/judeţul...................................
Persoana de
contact........................................................
Telefon.....................................e-mail..............................
SITUAŢIA RECTIFICATIVĂ privind virarea
contribuţiei la Fondul de garantare a asiguraţilor pentru
luna..........................
- lei -
Nr. crt.
|
Specificaţii
|
Suma raportată initial*)
|
Suma rectificată**)
|
Diferenţa +/-
|
Numărul şi data
documentului
de plată***)
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4 (3-2)
|
5
|
1.
|
Volumul din prime brute încasate din asigurări directe:
|
|
|
|
X
|
- generale
|
|
|
|
- viaţă
|
|
|
|
2.
|
Cota procentuală aprobată de C.S.A. pentru:
|
|
|
X
|
X
|
- asigurări generale
|
|
|
- asigurări de viaţă
|
|
|
3.
|
Fondul de garantare datorat pentru:
|
|
|
|
X
|
- asigurări generale
|
|
|
|
- asigurări de viaţă
|
|
|
|
4.
|
Majorări de întârziere datorate
|
|
|
|
X
|
5.
|
Suma virată-total, din care:
|
|
|
|
|
6.
|
- aferentă fondului de garantare:
|
|
|
|
|
|
- asigurări generale
|
|
|
|
|
|
- asigurări de viaţă
|
|
|
|
|
7.
|
- aferentă majorărilor de întârziere
|
|
|
|
|
Subsemnatul ................................................,
în calitate de .......................................... (conducător
executiv), cunoscând
prevederile Codului penal privind infracţiunea de fals în declaraţii, declar pe
propria răspundere că toate informaţiile şi documentele sunt complete şi
conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte relevante care trebuie aduse
la cunoştinţă Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Numele şi prenumele(cu
majuscule)......................................
Semnătura.......................................
Ştampila societăţii
*) In coloana 2 se înscrie volumul de prime brute
încasate raportat iniţial.
**) In coloana 3 se înscriu numai sumele aferente lunii
pentru care se face rectificarea.
***) Ori de câte ori se efectuează viramente se va
transmite şi copia documentului de plată, cu următoarele specificaţii: suma
totală virată din care contribuţia la Fondul de garantare, majorările de
intarziere şi luna pentru care se efectuează viramentul.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 2 la norme)
CERERE DE PLATĂ
a indemnizaţiei/despăgubirii
Subscrisa.............................................................................,
cu sediul social în......................................,
str............................................. nr............, bl.........,
sc........, ap........, judeţul/sectorul
....................., având codul unic de
înregistrare................................, telefon/fax.................., reprezentată legal
prin.................................................................................,
cu domiciliul în.....................,
str......................... nr............., bl............., sc.............,
ap ............... Judeţul/sectorul...............................,
posesor/posesoare al/a buletinului de identitate/cărţii de identitate/paşaportului
seria.......nr.............., eliberat/eliberată de........................la
data de..............., cod numeric
personal..................., în baza procurii/delegaţiei nr.............din
data de......................................................
Subsemnatul/Subsemnata................................................., domiciliat/domiciliată
în.......................str................ nr......., bl.........., sc............, et.........., ap.........,
judeţul/sectorul..............., posesor/posesoare al/a buletinului de identitate/cărţii de
identitate/paşaportului seria........nr.....................,
eliberat/eliberată de..............la data de....................., cod numeric personal .................., telefon/fax
................, reprezentat prin ............................., cu
domiciliul în .............................. str ................................nr..............,
bl............, sc...................., ap..................Judeţul/sectorul ................posesor/posesoare al/a
buletinului de identitate/cărţii de identitate/paşaportului
seria..................nr...................., eliberat/eliberată de..................la data de.................,
cod numeric personal.........................., în baza procurii legalizate nr...........................din data de...........................
Inscris/înscrisă la poziţia nr................în lista
creditorilor, publicată de administratorul Fondului de garantare, solicit
Fondului de garantare
administrat de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor acordarea
indemnizaţiei/despăgubirii, în sumă de.................. lei.
Sunt posesor/posesoare al/a Contractului de asigurare
obligatorie/facultativă seria................nr.......................,
încheiat cu Societatea de
asigurare......................., cu valabilitate de la data
de.................la data de........................
Solicit ca plata să se efectueze:
- în contul de cârd
nr............................................., deschis la
Banca....................................................................................;
- în contul
nr.................................................., deschis la
Banca............................................................................................;
- prin poştă, la adresa de mai sus;
- prin unităţile Casei de Economii şi Consemnatiuni de
domiciliu.
Declar pe propria răspundere că nu am încheiat contract
pentru acest tip de asigurare cu altă societate de asigurare şi nu am primit
indemnizaţie/despăgubire aferentă obiectului contractului menţionat mai sus.
Declar pe proprie răspundere că
mă aflu în imposibilitate de a prezenta în original următoarele
înscrisuri........................................................................ deoarece ........................................................................................................................................................................ ......................................................
Data............................
Semnătura/ştampila
...................................
Verso
DECLARAŢIE
în cazul existenţei unui alt contract de asigurare*)
Societatea de
asigurare................................................................
Contractul de
asigurare................................................................
Valabilitate: de la data de......................la data
de........................
Cerere de despăgubire: DA/NU Despăgubire primită în
sumă de..........................DA/NU la data de
................................. privind evenimentul din data de
..........................................
DECLARAŢIE ÎN CAZUL EXISTENŢEI UNUI ALT CONTRACT DE ASIGURARE*)
Societatea de
asigurare............................................
Contractul de asigurare............................................
Valabilitate: de la data de.........la data de...............
Cerere de despăgubire: DA/NU Despăgubire primită în sumă
de..........................DA/NU la data de................................. privind evenimentul din data de..............................................................
Data...........................................
Semnătura/ştampila......................
*) Se barează acest chenar în cazul în care nu sunt date de
completat.
|
DECLARAŢIA PERSOANEI PĂGUBITE
(se va completa numai de către persoana păgubită)
Am luat cunoştinţă de faptul că obţinerea sau
încercarea, prin orice mijloace, de obţinere pe nedrept a
indemnizaţiilor/despăgubirilor din asigurare sau înlesnirea unor asemenea fapte
se pedepseşte potrivit legii penale.
Declar că prin încasarea
indemnizaţiei/despăgubirii am fost integral indemnizat/despăgubit
pentru sumele asigurate/pagubele
suferite şi nu mai am nicio pretenţie de la
asigurătorul..........................................şi de la Fondul de
garantare în legătură cu
paguba respectivă.
Declar că prin încasarea de la Fondul de garantare a
indemnizaţiilor/despăgubirilor dau acestuia şi Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor drepturile,
acţiunile, privilegiile sau ipotecile mele în contra asigurătorului
debitor..........................., conform art. 1.107
din Codul civil privind subrogarea convenţională.
Data........................
Semnătura/ştampila
................................
Anexez la prezenta:
- copie de pe actul de identitate;
- copie de pe contractul de asigurare;
- procură, împuternicire etc;
- ......................................................