ORDIN
Nr. 888 din 24 iunie 2005
pentru aprobarea Precizarilor referitoare la aplicarea Legii nr. 348/2004
privind denominarea monedei nationale de catre Trezoreria Statului
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 555 din 29 iunie 2005

In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si
a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si ale art. 36 alin. (6) din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile referitoare la aplicarea Legii nr. 348/2004 privind
denominarea monedei nationale de catre Trezoreria Statului, cuprinse in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala a contabilitatii publice si a sistemului de decontari in
sectorul public, Directia generala de sinteza a politicilor bugetare, Directia
generala de programare bugetara si coordonarea politicilor publice sectoriale
si Directia generala a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului
Finantelor Publice, precum si directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru ducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
PRECIZARI
referitoare la aplicarea Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei
nationale de catre Trezoreria Statului
Art. 1
In perioada 1 iulie 2005 - 31 decembrie 2006 unitatile Trezoreriei Statului
efectueaza operatiuni de incasari si plati in numerar atat in moneda veche, cat
si in moneda noua.
Art. 2
(1) Pana la data de 30 iunie 2005 Trezoreria Statului tine contabilitatea
in moneda veche si intocmeste bilantul contabil la data de 30 iunie 2005 in
moneda veche.
Pentru datele de raportare din ziua de 30 iunie 2005 Formularul 02
"Executia operativa a contului trezoreriei" si Formularul 06
"Contul de executie a cheltuielilor bugetului de stat in profil economic"
se transmit de catre unitatile Trezoreriei Statului la Ministerul Finantelor
Publice pe data de 1 iulie 2005 in moneda veche.
(2) Incepand cu data de 1 iulie 2005 Trezoreria Statului tine evidenta
contabila in moneda noua si intocmeste situatiile financiare trimestriale si
anuale in moneda noua, la nivel de leu, fara subdiviziunile leului.
(3) Incepand cu luna iulie 2005 unitatile teritoriale ale Trezoreriei
Statului intocmesc si transmit Ministerului Finantelor Publice raportarile
zilnice si lunare in moneda noua, la nivel de leu, fara subdiviziunile leului.
In data de 5 iulie 2005 formularul 02 "Executia operativa a contului
trezoreriei" si formularul 06 "Contul de executie a cheltuielilor
bugetului de stat in profil economic" cuprinzand executia la data de 4
iulie 2005 se transmit la Ministerul Finantelor Publice in moneda noua, la
nivel de leu, fara subdiviziunile leului.
Art. 3
(1) Trezoreria Statului efectueaza operatiunea de conversie in lei noi,
prin intermediul programului informatic pus la dispozitie de Directia generala
a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice, prin
metoda impartirii sumelor la 10.000 (zece mii), urmata de rotunjirea
zecimalelor sumelor astfel obtinute la a doua zecimala (banul), prin adaos sau
lipsa.
(2) Prin intermediul programului informatic pus la dispozitie de Directia
generala a tehnologiei informatiei se asigura conversia in moneda noua a
soldurilor initiale, rulajelor cumulate si soldurilor finale ale conturilor
analitice si sintetice, bilantiere si extrabilantiere cuprinse in balantele de
verificare ale unitatilor Trezoreriei Statului.
(3) Unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului efectueaza operatiunea
de conversie in moneda noua in data de 1 iulie 2005, dupa intocmirea tuturor
situatiilor financiare in moneda veche la data de 30 iunie 2005.
(4) Diferentele rezultate din conversia in moneda noua a elementelor de
activ si pasiv din contabilitatea unitatilor Trezoreriei Statului se preiau,
dupa caz, in debitul sau creditul conturilor 619001 "Diferente de
conversie in moneda noua pentru conturi bilantiere" si 049001
"Diferente de conversie in moneda noua pentru conturi
extrabilantiere" (cod fiscal 8609468), la data de 1 iulie 2005.
(5) Pe data de 30 decembrie 2005 sumele existente in soldul contului 619001
"Diferente de conversie in moneda noua pentru conturi bilantiere" se
inregistreaza ca venit sau cheltuiala a bugetului Trezoreriei Statului, astfel:
a) soldul creditor al contului 619001 "Diferente de conversie in
moneda noua pentru conturi bilantiere" deschis la nivelul unitatilor
Trezoreriei Statului se transfera de catre acestea, cu nota contabila, in
contul 70.22.10.30 "Veniturile bugetului trezoreriei statului - Incasari
din alte surse";
b) soldul debitor al contului 619001 "Diferente de conversie in moneda
noua pentru conturi bilantiere" (cod IBAN: ROXXTREZXXX 619001XXXXXXX, cod
fiscal 8609468) se transfera in contul de cheltuieli al bugetului Trezoreriei
Statului (cod IBAN: ROXXTREZXXX 71511020XXXXX), deschis la nivelul Activitatii
de trezorerie si contabilitate publica judeteana. Operatiunea se efectueaza pe
baza de ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), intocmite de catre
Activitatea de trezorerie si contabilitate publica judeteana, distinct, pentru
fiecare trezorerie operativa din cadrul judetului, pe baza solicitarilor scrise
ale acestora. In cazul Activitatii de trezorerie si contabilitate publica a
municipiului Bucuresti si a trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucuresti, precum
si pentru operatiunile proprii ale Activitatii de trezorerie si contabilitate
publica judetene soldul debitor al contului 619001 "Diferente de conversie
in moneda noua pentru conturi bilantiere" se transfera de catre acestea,
cu nota contabila, in contul 71511020 "Cheltuielile bugetului trezoreriei
statului - Autoritati publice - cheltuieli materiale si servicii".
(6) Cheltuielile prevazute la alin. (5) lit. b) se inregistreaza la
capitolul de cheltuieli al bugetului Trezoreriei Statului 51.10.20 "Autoritati
publice - cheltuieli materiale si servicii", articolul 25 "Materiale
si prestari servicii cu caracter functional".
(7) La finele anului 2005 diferentele de conversie existente in soldul
debitor sau creditor al contului 049001 "Diferente de conversie in moneda
noua pentru conturi extrabilantiere" aferente creditelor bugetare deschise
si repartizate in anul 2005 se anuleaza de drept.
Art. 4
(1) Diferentele de conversie in moneda noua a elementelor de activ si pasiv
din contabilitatea Serviciului contabilitatea generala a Trezoreriei Statului
se preiau, dupa caz, in debitul sau creditul contului 28.50 "Diferente de
conversie in moneda noua pentru conturi bilantiere".
(2) La data de 30 decembrie 2005 sumele inregistrate in soldul debitor sau
creditor al contului 28.50 "Diferente de conversie in moneda noua pentru
conturi bilantiere" se preiau in bugetul Trezoreriei Statului si se
inregistreaza la subdiviziunile de venituri/cheltuieli, dupa caz, prevazute la
art. 3 alin. 5 lit. a) si alin. (6).
Art. 5
(1) Articolul 5 alin. (9) si (10) din anexa la Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 526/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
procedurile de depunere, manipulare si depozitare a metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase, considerate bunuri fara stapan,
precum si a celor ridicate in vederea confiscarii ori confiscate in conditiile
prevazute de lege, la unitatile Trezoreriei Statului, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 388 din 3 mai 2004, vor avea urmatorul
cuprins:
"(9) Gropurile sunt evidentiate in contabilitatea unitatilor
Trezoreriei Statului la valoarea de 1 leu gropul, pe baza exemplarului nr. 1 al
Inventarului de metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase,
predat Serviciului contabilitatea Trezoreriei Statului sau Serviciului
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei, dupa caz.
(10) Pentru inregistrarea gropurilor in contabilitatea unitatilor
Trezoreriei Statului se foloseste metoda de inregistrare in partida simpla,
adica inregistrarile se fac in debitul sau in creditul contului in afara
bilantului 0010 <<Metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase, considerate bunuri fara stapan sau ridicate in vederea confiscarii
ori confiscate in conditiile prevazute de lege, depuse in gropuri in tezaurul
Trezoreriei Statului>>. In creditul contului 0010 <<Metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, considerate bunuri fara
stapan sau ridicate in vederea confiscarii ori confiscate in conditiile
prevazute de lege, depuse in gropuri in tezaurul Trezoreriei Statului>>
se inregistreaza depunerea gropului aferent unei cauze in tezaurul Trezoreriei
Statului la valoarea de 1 leu/grop, iar in debitul aceluiasi cont se inregistreaza
restituirea catre proprietar sau reprezentantul legal al acestuia ori predarea
spre valorificare a tuturor obiectelor din metale pretioase, aliaje ale
acestora si pietre pretioase dintr-un grop aferent unei cauze."
(2) Conversia in moneda noua a sumelor existente la data de 1 iulie 2005 in
soldul initial, rulajele cumulate si soldul final al contului 0010 "Metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, considerate bunuri fara
stapan sau ridicate in vederea confiscarii ori confiscate in conditiile
prevazute de lege, depuse in gropuri in tezaurul Trezoreriei Statului" se
efectueaza prin impartire la 10.000.
(3) Dupa efectuarea operatiunii de conversie in moneda noua a sumelor
evidentiate in soldul initial, rulajele cumulate si soldul final al contului
0010 "Metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase,
considerate bunuri fara stapan sau ridicate in vederea confiscarii ori
confiscate in conditiile prevazute de lege, depuse in gropuri in tezaurul
Trezoreriei Statului", gropurile vor fi reevaluate la valoarea prevazuta
la alin. (1) prin inmultirea cu 10 a soldului initial, rulajelor cumulate si
soldului final.
Art. 6
(1) In zilele de 30 iunie si 1 iulie 2005, declarate zile nebancare,
Trezoreria Statului nu efectueaza operatiuni de incasari si plati prin sistemul
electronic de plati si nici operatiuni cu numerar.
(2) Institutiile publice si agentii economici pot prezenta la ghiseele
unitatilor teritoriale ale Trezoreriei Statului ordine de plata pentru
Trezoreria Statului (OPT), intocmite in lei vechi, prin care dispun plati de
mica si mare valoare in relatia cu sistemul bancar de plati, intertrezorerii si
intratrezorerii, pana la data de 28 iunie 2005.
(3) In mod exceptional, unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului pot
accepta spre decontare ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT), in
moneda veche, in data de 29 iunie 2005, pana la ora 9,00.
(4) Pentru platile de mica si mare valoare in relatia cu sistemul bancar,
precum si pentru cele intertrezorerii mesajele electronice ce contin ordine de
plata pentru Trezoreria Statului (OPT) depuse in data de 29 iunie 2005 se
transmit la Ministerul Finantelor Publice - Directia generala a contabilitatii
publice si a sistemului de decontari, in aceeasi zi, pana la ora 11,00.
(5) Ministerul Finantelor Publice - Directia generala a contabilitatii
publice si a sistemului de decontari transmite unitatilor Trezoreriei Statului
incasarile primite in data de 29 iunie 2005 in ziua de 30 iunie 2005, pana cel tarziu
la ora 10,00.
(6) Retururile aferente ordinelor de plata pentru Trezoreria Statului
(OPT), primite in lei vechi, se efectueaza incepand cu data de 4 iulie 2005, in
lei noi.
(7) Incepand cu data de 1 iulie 2005, prin operatiuni de incasari/plati de
mare valoare se intelege operatiunile de si peste 50.000 lei, iar prin
operatiuni incasari/plati de mica valoare se intelege operatiunile mai mici de
50.000 lei.
Art. 7
(1) Dupa data de 24 iunie 2005 ordonatorii principali de credite nu pot prezenta
Ministerului Finantelor Publice propuneri, in moneda veche, pentru modificarea
in structura a creditelor bugetare, potrivit legii, aferente trimestrului II al
anului 2005, cu exceptia suplimentarilor de credite bugetare din Fondul de
rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de interventie la
dispozitia Guvernului.
(2) Ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului
asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale, bugetului
Trezoreriei Statului si bugetelor locale vor deschide, vor repartiza si, in
cazuri justificate, vor retrage credite bugetare institutiilor din subordine,
aferente lunii iunie 2005, pana cel tarziu la data de 27 iunie 2005, inclusiv,
asigurandu-se astfel timpul necesar efectuarii operatiunilor de conversie in
moneda noua. Dupa data de 27 iunie 2005 pot fi deschise credite bugetare
aferente lunii iunie 2005, in moneda veche, numai pentru operatiuni privind
serviciul datoriei publice sau pentru alte actiuni urgente finantate prin suplimentarea
creditelor bugetare din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si
din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, pe baza de hotarari de
Guvern aprobate ulterior acestei date.
(3) Incepand cu deschiderile de credite aferente lunii iulie 2005
ordonatorii principali de credite au obligatia de a intocmi formularul
"Cerere pentru deschidere de credite" in moneda noua. Cererile pentru
deschiderile de credite aferente lunii iulie 2005, intocmite in moneda noua,
pot fi prezentate de catre ordonatorii principali de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale
la Ministerul Finantelor Publice, incepand cu data de 27 iunie 2005.
(4) Cererile pentru deschiderea de credite, borderourile de
repartizare/retragere a creditelor bugetare si dispozitiile bugetare de
repartizare/retragere a creditelor bugetare se intocmesc in lei noi, fara
subdiviziunile leului. Pana la epuizarea stocului actual, in formularul
"Cerere pentru deschiderea de credite" sintagma "mii" de pe
fata si versoul acestuia se hasureaza.
(5) Trezoreria Statului efectueaza prelucrarea in sistem informatic a
dispozitiilor bugetare de repartizare a creditelor bugetare aferente lunii
iulie 2005, dupa efectuarea operatiunii de conversie in moneda noua.
Art. 8
(1) Ordonatorii principali, secundari si tertiari de credite au obligatia
de a-si denomina atat propriile bugete de venituri si cheltuieli, cat si
anexele aferente, repartizate pe trimestre, pana la data de 1 iulie 2005.
Denominarea bugetelor de venituri si cheltuieli si a anexelor acestora se
efectueaza prin impartirea la 10.000, iar sumele rezultate se rotunjesc fara
zecimale, astfel incat sa fie pastrate corelatiile din bugetele initiale.
(2) In situatia in care bugetele de venituri si cheltuieli repartizate pe
trimestre, denominate conform prevederilor alin. (1), determina denaturarea
semnificatiei economice a creditelor bugetare la anumite subdiviziuni de
venituri sau cheltuieli, se poate proceda la denominarea intregului buget prin
impartire la 10.000 si rotunjire la nivel de doua zecimale [exemplu: credite
bugetare in valoare de 4.000 mii lei vechi (ROL) denominate prin metoda
prevazuta la alin. (1) reprezinta zero mii lei noi (RON). In aceasta situatie
se aplica denominarea prevazuta la alin. (2), respectiv 4.000 mii lei vechi
(ROL) reprezinta 0,40 mii lei noi (RON)].
(3) Bugetele de venituri si cheltuieli denominate potrivit prevederilor
alin. (1) si (2) se semneaza de ordonatorii de credite principali, secundari
sau tertiari care le gestioneaza, dupa caz.
(4) Bugetele de venituri si cheltuieli denominate ale ordonatorilor
tertiari de credite impreuna cu bugetul propriu al ordonatorilor secundari de
credite vor fi centralizate si transmise la ordonatorii principali de credite,
pana la data de 15 iulie 2005.
(5) Ordonatorii principali de credite centralizeaza bugetele denominate ale
ordonatorilor de credite direct subordonati cu propriul buget denominat.
(6) Bugetul de venituri si cheltuieli centralizat la nivelul fiecarui
ordonator principal de credite finantat din bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale trebuie sa
corespunda, pana la nivel de titlu, cu bugetele aprobate prin legea anuala a bugetului
de stat sau a bugetului asigurarilor sociale de stat, actualizate si
denominate, comunicate de Ministerul Finantelor Publice, pana la data de 15
iulie 2005.
(7) In cazul in care intre bugetele actualizate si denominate transmise
ordonatorilor principali de credite de catre Ministerul Finantelor Publice si
bugetele centralizate conform prevederilor alin. (5) se inregistreaza diferente
de conversie in moneda noua, acestea vor fi operate in bugetele proprii ale
ordonatorilor principali de credite, astfel incat bugetele centralizate sa
corespunda cu bugetele actualizate si denominate transmise de Ministerul
Finantelor Publice.
(8) In cazul in care intre bugetul Trezoreriei Statului aprobat prin
hotarare a Guvernului, actualizat si denominat, si bugetul Trezoreriei Statului
denominat, centralizat la nivelul ordonatorului principal de credite, se
inregistreaza diferente de conversie in moneda noua, acestea se vor opera in
bugetul propriu al ordonatorului principal de credite.
Art. 9
(1) Pe parcursul perioadei in care moneda veche are putere circulatorie,
formularele specifice activitatii de trezorerie, prevazute in anexa nr. 1 a) la
pct. 65, 66, 67 si 70 din Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor,
nr. 1.801/1995, aflate in stoc, se utilizeaza pana la epuizare, cu respectarea
prevederilor de la alin. (2) - (5).
(2) Din "Registrul privind evidenta numerarului din casieria-tezaur
din ziua de .....", cod 14.20.01/TS, se utilizeaza pentru fiecare zi cate
doua pagini, respectiv o pagina in care sunt evidentiate sumele aferente
cupiurilor in bancnote si monede noi si o pagina in care sunt evidentiate
sumele aferente cupiurilor in bancnote si monede vechi. Pe pagina in care
trebuie evidentiate sumele aferente cupiurilor in bancnote si monede noi seful
serviciului casierie-tezaur sau inlocuitorul sau de drept bareaza cu o linie
cupiurile pretiparite in bancnote si monede vechi si inscrie, sub semnatura,
cupiurile in bancnote si monede noi, respectiv 500 lei, 100 lei, 50 lei, 10
lei, 5 lei, 1 leu, 50 bani, 10 bani, 5 bani, 1 ban. Pe pagina in care sunt
evidentiate cupiurile in bancnote si monede vechi rubricile in care se inscriau
"Soldul zilei precedente", "Alimentari",
"Depuneri", "Total intrari", "Total iesiri",
"Sold la sfarsitul zilei" nu se completeaza si, ca atare, se bareaza.
Pe pagina in care sunt inscrise cupiurile in bancnote si monede noi rubricile
"Soldul zilei precedente", "Alimentari",
"Depuneri", "Total intrari", "Total iesiri",
"Sold la sfarsitul zilei" se completeaza numai in lei noi, indiferent
de structura cupiurii existente in casieria-tezaur. Soldul la sfarsitul zilei
trebuie sa fie egal cu valoarea totala a cupiurilor de pe pagina in care sunt
inscrise cupiurile in bancnote si monede noi, cumulata cu valoarea totala a cupiurilor
de pe pagina in care sunt inscrise cupiurile in bancnote si monede vechi,
denominata.
(3) Formularul "Chitanta", cod 14.20.02/TS, se intocmeste
distinct pentru monetarul primit/predat casierului, in functie de cupiurile
existente in bancnote si monede noi sau in bancnote si monede vechi
predate/primite, respectiv se completeaza cate un formular pentru cupiurile in
bancnote si monede noi si un formular pentru cupiurile in bancnote si monede
vechi. In formularul "Chitanta", cod 14.20.02/TS, in care monetarul
cuprinde cupiuri in bancnote si monede noi, se bareaza cu o linie cupiurile
pretiparite si se inscriu noile cupiuri, sub semnatura casierului care preda
sau primeste numerar, dupa caz.
(4) Din formularul "Registru pentru evidenta numerarului manipulat de
personalul casieriei", cod 14.20.03/TS, se utilizeaza in fiecare zi cate
doua file, completandu-se cate o pagina de "Intrari" si o pagina de
"Iesiri" pentru bancnote si monede noi, precum si o pagina de
"Intrari" si o pagina de "Iesiri" pentru bancnote si monede
vechi. Pe paginile in care se inscriu cantitatile si valorile aferente
bancnotelor si monedelor noi se bareaza cu o linie cupiurile pretiparite si se
inscriu noile cupiuri, sub semnatura casierului care face modificarile.
(5) Dupa data de 1 iulie 2005 institutiile publice inscriu pe formularul
"Carnet de cecuri pentru ridicare de numerar", cod 14.20.06/TS, suma
pe care doresc sa o ridice in lei noi, fara zecimale.
Pe versoul formularului "Carnet de cecuri pentru ridicare de numerar",
cod 14.20.06/TS, unitatile Trezoreriei Statului completeaza astfel:
a) in situatia in care se elibereaza unei institutii publice numai numerar
in bancnote si monede vechi se completeaza valorile corespunzatoare pe
structura cupiurilor tiparite pe formular, iar la rubrica "TOTAL" se
inscrie atat valoarea in moneda veche, cat si in moneda noua. Suma inscrisa in
moneda noua in rubrica "TOTAL" trebuie sa coincida cu cea inscrisa in
rubrica "Verificat, s-a avizat suma de lei .............";
b) in situatia in care se elibereaza unei institutii publice numai numerar
in bancnote si monede noi se bareaza printr-o linie cupiurile pretiparite si se
inscriu noile cupiuri, sub semnatura casierului care elibereaza numerarul, si
apoi se completeaza valorile corespunzatoare aferente noilor cupiuri inscrise;
c) in situatia in care se elibereaza unei institutii publice numerar atat
in bancnote si monede noi, cat si in bancnote si monede vechi se inscriu
valorile aferente cupiurilor in bancnote si monede vechi pe formularul
pretiparit la care se anexeaza o pagina editata in sistem informatic, potrivit
modelului din anexa la prezentele precizari si care se completeaza cu valorile
corespunzatoare aferente cupiurilor in bancnote si monede noi. Suma inscrisa in
rubrica "Verificat, s-a avizat suma de lei .............." trebuie sa
coincida cu totalul inscris in lei noi de pe pagina pretiparita, cumulat cu
totalul de pe pagina completata si care s-a anexat la cecul pentru ridicare de
numerar. In rubrica "TOTAL" de pe formularul pretiparit se inscrie
atat valoarea in moneda veche, cat si in moneda noua.
ANEXA 1
la precizari
__________________________________
| Bucati cupiuri | Lei |
|________________|_________________|
| x 500 lei | |
|________________|_________________|
| x 100 lei | |
|________________|_________________|
| x 50 lei | |
|________________|_________________|
| x 10 lei | |
|________________|_________________|
| x 5 lei | |
|________________|_________________|
| x 1 leu | |
|________________|_________________|
| x 50 bani | |
|________________|_________________|
| x 10 bani | |
|________________|_________________|
| x 5 bani | |
|________________|_________________|
| x 1 ban | |
|________________|_________________|
| TOTAL: | |
|________________|_________________|
Casier,
.................