ORDIN Nr. 886
din 19 iulie 2006
privind externalizarea
serviciilor medicale si nemedicale din unitatile sanitare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 647 din 26 iulie 2006
In temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, văzând Referatul de
aprobare nr. E.N. 2.249 din 19 iulie 2006 al Serviciului achiziţii publice,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind externalizarea
serviciilor medicale şi nemedicale din unităţile sanitare, prevăzute în anexa
nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă etapele obligatorii ce trebuie
parcurse de către unităţile sanitare pentru externalizarea serviciilor medicale
şi nemedicale, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Prevederile prezentului ordin se aplică numai
unităţilor sanitare din reţeaua sanitară a Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA Nr. 1
NORME
privind externalizarea serviciilor medicale si
nemedicale din unităţile sanitare
1. Externalizarea serviciilor medicale sau
nemedicale reprezintă procedeul prin care unitatea
sanitară, pe bază de criterii şi norme, pune la dispoziţie unei persoane
juridice baza materială şi spaţiul necesar, după caz, precum şi personal
calificat în vederea îmbunătăţirii calităţii serviciilor medicale sau
nemedicale, pentru utilizarea cu eficienţă a resurselor financiare, materiale
şi umane.
2. Utilizarea bazei materiale existente a unităţii
sanitare şi a spaţiului respectiv se face în baza unui contract de închiriere
încheiat între unitatea sanitară şi persoana juridică interesată în preluarea
serviciilor.
3. Personalul care îşi desfăşoară activitatea în zona
de servicii care vor fi externalizate va fi preluat în mod obligatoriu de
viitorul prestator de servicii medicale sau nemedicale. Personalul preluat de
către furnizorul serviciilor medicale sau nemedicale de la unitatea sanitară va
fi menţinut pe toată perioada derulării contractului, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară.
4. Drepturile salariale ale personalului preluat şi
celelalte drepturi prevăzute în contractele colective de muncă se păstrează pe
toată durata derulării contractului şi se corelează cel puţin la nivelul
prevăzut de reglementările în vigoare pentru unităţile sanitare publice.
5. Furnizorul de servicii medicale sau nemedicale
răspunde, conform dispoziţiilor legale, de instruirea tehnică corespunzătoare a
personalului preluat pentru utilizarea echipamentelor din dotare.
6. Documentaţia standard de elaborare şi prezentare a
ofertelor va cuprinde în mod obligatoriu criterii distincte în funcţie de
natura serviciilor medicale sau nemedicale care se externalizează.
7. Serviciile medicale şi nemedicale se
externalizează numai la solicitarea unităţii sanitare, cu avizul autorităţii de
sănătate publică, al consiliului judeţean sau al consiliului local, după caz,
cu avizul scris al sindicatelor din unitatea sanitară, precum şi al
Ministerului Sănătăţii Publice. In acest sens, unitatea sanitară va întocmi un
dosar care va fi prezentat spre avizare entităţilor menţionate, astfel:
a) Autoriatea de sănătate publică în subordinea
căreia se află unitatea sanitară care solicită externalizarea va aviza
procedura de externalizare, având în vedere cel puţin următoarele aspecte:
- natura serviciului propus pentru externalizare;
- studiul de fezabilitate din care să rezulte
eficienţa economică, financiară şi socială a externalizării propuse;
- baza materială care face obiectul externalizării;
- respectarea prevederilor prezentelor norme privind
preluarea personalului de către viitorul prestator de servicii (pct. 3-5).
b) Consiliul judeţean sau consiliul local, după caz,
va aviza procedura de externalizare, având în vedere cel puţin următoarele
aspecte:
- studiul de fezabilitate din care să rezulte
eficienţa economică, financiară şi socială a externalizării propuse;
- condiţiile de închiriere, respectiv utilizarea
spaţiilor din incinta unităţii sanitare.
c) Sindicatul din unitatea sanitară va aviza procedura
de externalizare având în vedere următoarele aspecte:
- numărul personalului preluat;
- respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modificările şi completările ulterioare, şi
a contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară.
d) Ministerul Sănătăţii Publice va aviza procedura de
externalizare având în vedere cel puţin următoarele aspecte:
- natura serviciului propus pentru externalizare;
- studiul de fezabilitate din care să rezulte
eficienţa economică, financiară şi socială a externalizării propuse;
- baza materială care face obiectul externalizării;
- condiţiile de închiriere, respectiv utilizarea
spaţiilor din incinta unităţii sanitare;
- respectarea prevederilor prezentelor norme privind
preluarea personalului de către viitorul prestator de servicii (pct. 3, 4 şi
5);
- existenţa avizelor favorabile de la: autoritatea de
sănătate publică, consiliul judeţean sau consiliul local, după caz, sindicatele
din unitatea sanitară respectivă;
- proiectul de documentaţie, întocmit conform
dispoziţiilor legale, pentru organizarea licitaţiei de externalizare a
serviciilor medicale sau nemedicale.
8. Inceperea procedurii de
externalizare a serviciilor medicale şi nemedicale se face numai dacă valoarea
preconizată a costurilor acestor servicii, ca urmare a externalizării lor, este
cu minimum 15% mai mică decât valoarea medie pe ultimele 6 luni a costurilor
efectuate de unitatea sanitară cu serviciile solicitate a fi externalizate.
9. Termenul de valabilitate a contractului având ca
obiect externalizarea este de 5 ani, cu condiţia stabilirii anuale a valorii
serviciilor prestate şi cu respectarea condiţiilor de încetare a valabilităţii
contractului. Pe o perioadă de minimum 3 ani de la intrarea în vigoare a
contractului valoarea acestuia nu va putea creşte peste valoarea iniţială
pentru care acesta s-a încheiat. Pentru perioada următoare (până la finalizarea
contractului) valoarea serviciilor se va renegocia
anual.
10. Contractul de prestări de servicii medicale sau
nemedicale poate fi prelungit cu acordul părţilor, prin act adiţional, pentru o
perioadă de maximum 2 ani.
11. Contractul de prestări de servicii medicale sau
nemedicale se reziliază dacă nu sunt realizaţi indicatorii prevăzuţi în
documentaţia de elaborare şi prezentare a ofertelor şi nu sunt respectate
clauzele sociale pentru perioada analizată.
ANEXA Nr. 2
ETAPELE OBLIGATORII
ce trebuie parcurse de
unităţile sanitare pentru externalizarea serviciilor medicale şi nemedicale
Externalizarea serviciilor medicale şi nemedicale se
realizează în următoarele etape:
I. Etapa prealabilă a
externalizării serviciilor medicale şi nemedicale
1. Inceperea procedurii de
externalizare a serviciilor medicale şi nemedicale se face numai dacă valoarea
preconizată a costurilor acestor servicii, ca urmare a externalizării lor, este
cu minimum 15% mai mică decât valoarea medie pe ultimele 6 luni a costurilor
efectuate de unitatea sanitară cu aceste servicii solicitate a fi
externalizate.
2. Unitatea sanitară sau o firmă specializată, la
solicitarea unităţii sanitare, va întocmi studiul de fezabilitate care trebuie
să cuprindă:
a) date generale despre unitatea sanitară care solicită externalizarea;
b) descrierea generală a proiectului de externalizare
solicitat;
c) motivele de ordin economic, financiar şi social
care justifică solicitarea;
d) menţiunea privind îndeplinirea condiţiei prevăzute
la pct. 1;
e) calculul de eficienţă al
externalizării serviciului respectiv.
II. Etapa iniţială a
externalizării serviciilor medicale şi nemedicale
Pentru obţinerea acordului de iniţiere a procedurii de
externalizare a serviciilor medicale şi nemedicale, unitatea sanitară va depune
la Ministerul Sănătăţii Publice - Serviciul registratură un dosar de
externalizare format din:
1. cerere pentru obţinerea acordului de iniţiere a
procedurii de externalizare a serviciilor medicale şi nemedicale;
2. avizul favorabil al autorităţii de sănătate publică în subordinea căreia se află unitatea
sanitară care solicită externalizarea;
3. avizul favorabil al consiliului judeţean sau al
consiliului local, după caz;
4. avizul favorabil al sindicatelor din unitatea
sanitară;
5. studiul de fezabilitate
întocmit de unitatea sanitară sau de o firmă specializată, la solicitarea
acesteia;
6. proiectul de documentaţie, întocmit conform
dispoziţiilor legale, pentru organizarea licitaţiei de externalizare a
serviciilor medicale sau nemedicale.
Compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului
Sănătăţii Publice va analiza dosarul şi, dacă sunt îndeplinite condiţiile de
eficienţă şi de legalitate, va propune emiterea acordului de iniţiere a
procedurii de externalizare a serviciilor medicale şi nemedicale de către ministrul sănătăţii publice.
In cazul în care dosarul nu este complet sau din
documentele depuse nu rezultă clar îndeplinirea condiţiilor de eficienţă şi de
legalitate, compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii
Publice poate solicita unităţii sanitare completarea dosarului sau clarificări
privind documentele depuse la dosarul de externalizare.
III. Etapa organizării
licitaţiei deschise pentru achiziţia publică de contracte de prestare de
servicii medicale sau nemedicale conform legislaţiei în vigoare
La aprobarea documentaţiei de elaborare şi prezentare a
ofertelor se va verifica existenţa avizului scris al sindicatelor din unitatea
sanitară referitor la respectarea prevederilor pct. 3, 4 şi 5 din anexa nr. 1 la ordin.