ORDIN Nr. 845
din 12 iulie 2006
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii publice si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 681/243/2006 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 635 din 24 iulie 2006
In temeiul prevederilor:
- Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii;
- Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice;
- Hotărârii Guvernului nr. 706/2006 pentru aprobarea
Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate şi pentru aprobarea listei
cuprinzând denumirile comune internaţionale ale medicamentelor din
Nomenclatorul medicamentelor de uz uman, de care beneficiază asiguraţii în
tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de
prescripţie medicală,
având în vedere Referatul de aprobare nr. E.N. 1.929
din 12 iulie 2006 al Ministerului Sănătăţii Publice şi nr. DG 2.381 din 28
iunie 2006 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii
publice şi preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 681/243/2006 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 şi 569 bis din 30 iunie 2006, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. La anexa nr. 8
capitolul III, la nota 1 se abrogă codul 9.12.
2. In anexa nr. 9, la articolul 6 alineatul (4),
ultima teză va avea următorul cuprins:
„Valoarea actului adiţional la contractul iniţial se
stabileşte avându-se în vedere criteriile de
contractare".
3. In anexa nr. 9, la
articolul 6, după alineatul (4), se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu
următorul cuprins:
„(5) Valoarea de contract cuprinsă în contractul
încheiat între casa de asigurări de sănătate şi furnizorul de servicii medicale
paraclinice, anterior datei de intrare în vigoare a prezentului ordin, rămâne
la nivelul stabilit iniţial."
4. In anexa nr. 9, la
articolul 10, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Suma orientativă medie/medic specialist/lună la
nivel naţional este de 1.100 lei, corespunzătoare unui program de 7 ore în
medie/zi."
5. In anexa nr. 11, teza a
doua va avea următorul cuprins:
„La stabilirea numărului de analize medicale de
laborator şi a sumelor ce se contractează cu furnizorii de analize medicale de
laborator se au în vedere următoarele criterii:
1. criteriul de evaluare;
2. criteriul financiar;
3. criteriul de adresabilitate;
4. criteriul privind implementarea sistemului de
management al calităţii."
6. In anexa nr. 11, la
punctul 1 „Criteriul de evaluare", prima teză va avea următorul cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 40%."
7. In anexa nr. 11, la
punctul 2 „Criteriul financiar", prima teză va avea următorul cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 20%."
8. In anexa nr. 11, la
punctul 3 „Criteriul de adresabilitate", prima teză va avea următorul
cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 10%."
9. In anexa nr. 11, la punctul 4 „Criteriul privind
implementarea sistemului de management al
calităţii", prima teză va avea următorul cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 30%."
10. In anexa nr. 11 se
elimină punctul 5 „Criteriul de activitate" şi punctul 6 „Criteriul de
corectitudine".
11. In anexa nr. 11, litera A va avea următorul cuprins:
„A. Fondul cu destinaţia de analize medicale de
laborator se repartizează pentru fiecare criteriu, astfel:
a) 40% pentru criteriul de evaluare;
b) 20% pentru criteriul financiar;
c) 10% pentru criteriul de adresabilitate;
d) 30% pentru criteriul privind
implementarea sistemului de management al calităţii."
12. In anexa nr. 11, litera
B va avea următorul cuprins:
„B. Pentru fiecare criteriu se stabileşte numărul total
de puncte obţinut prin însumarea numărului de puncte obţinut de fiecare
furnizor, cu excepţia numărului total de puncte obţinut de furnizorii de
servicii medicale spitaliceşti care efectuează investigaţii medicale
paraclinice - analize medicale de laborator în regim ambulatoriu."
13. In anexa nr. 11, litera
C va avea următorul cuprins:
„C. Se calculează valoarea unui punct pentru fiecare
criteriu prin împărţirea sumei rezultate ca urmare a aplicării procentelor
prevăzute la lit. A la numărul de puncte corespunzător fiecărui criteriu, număr
stabilit conform lit. B."
14. In anexa nr. 11,
litera D va avea următorul cuprins:
„D. Valoarea unui punct obţinută pentru fiecare dintre
cele 4 criterii se înmulţeşte cu numărul de puncte obţinut de un furnizor
pentru fiecare criteriu, inclusiv cu numărul de puncte obţinut de furnizorii de
servicii medicale spitaliceşti care efectuează investigaţii medicale
paraclinice - analize medicale de laborator în regim ambulatoriu, rezultând
sume aferente fiecărui criteriu pentru fiecare furnizor."
15. In anexa nr. 11,
litera E se completează cu următoarea teză:
„Sumele corespunzătoare celor patru sume stabilite
conform lit. D, pentru furnizorii de servicii medicale spitaliceşti care
efectuează investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de laborator în
regim ambulatoriu, se contractează şi se decontează din fondul alocat
asistenţei medicale spitaliceşti."
16. In anexa nr. 11 se
introduce o nouă literă, litera F, cu următorul cuprins:
„F. In situaţia în care niciunul dintre furnizori nu
îndeplineşte criteriul privind implementarea sistemului de management al
calităţii, suma corespunzătoare aplicării prevederilor lit. d) de la lit. A se
repartizează proporţional la celelalte criterii prevăzute la lit. a), b) şi c)
de la lit. A."
17. In anexa nr. 11, nota
va avea următorul cuprins:
„Pentru furnizorii nou-intraţi
în relaţii contractuale cu casa de asigurări de sănătate se acordă un număr de
puncte pentru criteriul de adresabilitate egal cu numărul de puncte obţinut
pentru acelaşi criteriu de furnizorul care are acelaşi număr de puncte rezultat
în urma aplicării criteriului de evaluare sau cât mai apropiat de acesta."
18. In anexa nr. 12, prima
teză va avea următorul cuprins:
„La stabilirea numărului de investigaţii medicale
paraclinice de radiologie-imagistică medicală şi a sumelor ce se contractează
cu furnizorii de investigaţii medicale paraclinice de radiologie -imagistică
medicală se au în vedere următoarele criterii:
1. criteriul de evaluare;
2. criteriul financiar;
3. criteriul privind implementarea sistemului de
management al calităţii."
19. In anexa nr. 12, la
punctul 1 „Criteriul de evaluare", prima teză va avea următorul cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 50%."
20. In anexa nr. 12, la
punctul 2 „Criteriul financiar", prima teză va avea următorul cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 10%."
21. In anexa nr. 12, la
punctul 3 „Criteriul privind implementarea sistemului de management al
calităţii", prima teză va avea următorul cuprins:
„Ponderea acestui criteriu este de 40%."
22. In anexa nr. 12 se
elimină punctul 4 „Criteriul de activitate" şi punctul 5 „Criteriul de
corectitudine".
23. In anexa nr. 12, litera A va avea următorul
cuprins:
„A. Fondul cu destinaţie de investigaţii medicale
paraclinice de radiologie -imagistică medicală se repartizează pentru fiecare
criteriu, astfel:
a) 50% pentru criteriul de evaluare;
b) 10% pentru criteriul financiar;
c) 40% pentru criteriul privind implementarea
sistemului de management al calităţii."
24. In anexa nr. 12, litera
B va avea următorul cuprins:
„B. Pentru fiecare criteriu se
stabileşte numărul total de puncte obţinut prin însumarea numărului de puncte
obţinut de fiecare furnizor, cu excepţia numărului total de puncte obţinut de
furnizorii de servicii medicale spitaliceşti care efectuează investigaţii
medicale paraclinice de radiologie-imagistica medicală în regim
ambulatoriu."
25. In anexa nr. 12, litera
C va avea următorul cuprins:
„C. Se calculează valoarea unui punct pentru fiecare
criteriu prin împărţirea sumei rezultate ca urmare a aplicării procentelor
prevăzute la lit. A la numărul total de puncte corespunzător fiecărui criteriu,
număr stabilit conform lit. B."
26. In anexa nr. 12, litera
D va avea următorul cuprins:
„D. Valoarea unui punct obţinută pentru fiecare dintre
cele 3 criterii se înmulţeşte cu numărul de puncte obţinut de un furnizor
pentru fiecare criteriu, inclusiv cu numărul de puncte obţinut de furnizorii de
servicii medicale spitaliceşti care efectuează investigaţii medicale paraclinice
de radiologie -imagistică medicală în regim ambulatoriu, rezultând sume
aferente fiecărui criteriu pentru fiecare furnizor."
27. In anexa nr. 12,
litera E se completează cu următoarea teză:
„Sumele corespunzătoare celor trei sume stabilite
conform lit. D, pentru furnizorii de servicii medicale spitaliceşti care
efectuează investigaţii medicale paraclinice de radiologie-imagistică medicală
în regim ambulatoriu, se contractează
şi se decontează din fondul alocat asistenţei medicale spitaliceşti."
28. In anexa nr. 12 se
introduce o nouă literă, litera F, cu următorul cuprins:
„F. In situaţia în care niciunul dintre furnizori nu
îndeplineşte criteriul privind implementarea sistemului de management al
calităţii, suma corespunzătoare aplicării prevederilor lit. c) de la lit. A se
repartizează proporţional la celelalte criterii prevăzute la lit. a) şi b) de
la lit. A."
29. In anexa nr. 12, la
notă, prima teză se abrogă, iar teza a doua se completează cu următoarea sintagmă:
„In funcţie de necesarul de servicii medicale
paraclinice de radiologie -imagistică medicală, pe tipuri, această sumă poate
fi repartizată de casele de asigurări de sănătate pe tipuri de servicii
medicale paraclinice de radiologie-imagistică medicală."
30. Anexa nr. 13 va avea
următorul cuprins:
ANEXA Nr. 131)
I. Bilet de trimitere pentru analize medicale decontate de casele de asigurări de sănătate
*) Pachet de servicii medicale paraclinice pentru
persoanele care se asigură facultativ pentru sănătate
**) Cod diagnostic prezumtiv sau cunoscut
Semnătura asiguratului pentru confirmarea efectuării
investigaţiilor II. Modelul de
bilet de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice, ca formular cu
regim special unic pe ţară, utilizat în sistemul asigurărilor sociale de
sănătate, şi modalităţile de completare şi utilizare se stabilesc prin ordin al
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări Sociale de Sănătate şi al
ministrului sănătăţii publice,ce va intra în vigoare la 90 de zile de la data publicării
prezentului ordin. Până la acea dată biletul de trimitere pentru analize
medicale decontate de casele de asigurări de sănătate prezentat la punctul I rămâne valabil."
1) Anexa nr. 13 este
reprodusă în facsimil.
31. In anexa nr. 15, la
articolul 17, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pe parcursul derulării
prezentului contract, valoarea contractuală poate fi majorată prin acte
adiţionale, după caz, în limita fondurilor aprobate asistenţei medicale
ambulatorii de specialitate pentru specialităţile paraclinice, avându-se în
vedere criteriile de contractare."
32. In anexa nr. 24, la
capitolul 1 litera C, punctul 12 va avea următorul cuprins:
„12. Transportul asiguraţilor dializaţi în vederea
efectuării dializei, în centrele-pilot, de la şi la domiciliu, precum şi
transportul copiilor dializaţi cu vârsta cuprinsă între 0-18 ani, în vederea
efectuării dializei în unităţile sanitare situate în alte judeţe decât cel de
domiciliu al copilului, de la şi la domiciliu;".
33. In anexa nr. 25, articolul
6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Serviciile de
transport al asiguraţilor, în vederea efectuării dializei în centrele-pilot,
precum şi serviciile de transport al copiilor cu vârsta cuprinsă între 0 - 18
ani, în vederea efectuării dializei în unităţile sanitare situate în alte
judeţe decât cel de domiciliu al copilului, de la şi la domiciliu, se
contractează şi se decontează distinct din fondul aprobat cu destinaţia
servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală, cu respectarea tuturor
condiţiilor de contractare şi decontare aferente celorlalte
servicii de transport sanitar."
34. In anexa nr. 31,
articolul 9 se completează cu următoarea teză:
„Pentru DCI-urile din prescripţiile medicale, farmacia
eliberează medicamentele cu preţul de vânzare cu amănuntul cel mai mic,
corespunzător DCI prescris."
35. In anexa nr. 31, la
articolul 16 punctul 1, literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„a) 80%, care se repartizează de casa de asigurări de
sănătate pe zone/localităţi, în funcţie de consumul mediu zilnic şi numărul de
zile din luna anterioară pentru care farmacia nu a mai avut valoare de contract
pentru eliberarea medicamentelor cu şi fără contribuţie personală, cu
încadrarea în suma repartizată pe zone/localităţi.
Consumul mediu zilnic pentru fiecare farmacie se
stabileşte ca raport între valoarea lunară de contract şi numărul de zile din
luna respectivă în care s-au eliberat medicamente cu şi fără contribuţie
personală.
b) 20%, care se repartizează de casa de asigurări de
sănătate pe farmacii, în funcţie de punctajul obţinut de fiecare farmacie,
punctaj acordat după cum urmează:".
36. In anexa nr. 31, la
articolul 16 punctul 1, ultimul paragraf va avea următorul cuprins:
„In situaţia în care la unele farmacii se înregistrează
la sfârşitul unui trimestru, respectiv la sfârşitul unei luni din cadrul unui
trimestru, sume neconsumate ca urmare a eliberării de medicamente cu şi fără
contribuţie personală, faţă de suma prevăzută pentru trimestrul respectiv/lună
din cadrul unui trimestru în contract, casele de asigurări de sănătate vor
diminua valoarea contractată iniţial cu sumele respective atât pentru
luna/trimestrul respectivă/respectiv, cât şi pentru lunile următoare pe toată
durata contractului, printr-un act adiţional la contract. Sumele cuprinse în
actul adiţional vor fi contractate la farmaciile la care adresabilitatea
crescută a dus la epuizarea sumei contractate, conform prevederilor lit. a) şi
b), printr-un act adiţional. Aceste prevederi se aplică şi pentru pct. 2
referitor la eliberarea medicamentelor prescrise pentru
tratamentul următoarelor grupe de boli cronice: stări
posttransplant, hepatită cronică de etiologie virală cu HVB şi HCV, ciroză
hepatică, poliartrită reumatoidă şi artropatie psoriazică, spondilită
anchilozantă, boli psihice, demenţe, bolnavi cu proceduri intervenţionale
percutante numai după implantarea unei proteze edovasculare - stent, boala
Gaucher, leucemii, limfoame, aplazie medulară, gamapatii monoclonale maligne,
mieloproliferări cronice şi tumori maligne."
37. In anexa nr. 31, la articolul 16 punctul 2, de la teza a doua se abrogă următoarea sintagmă:
„Sumele suplimentare pentru acoperirea morbidităţii
cauzate de bolile cronice menţionate mai sus pot fi contractate de un furnizor
de servicii farmaceutice pentru un număr de maximum două farmacii."
38. In anexa nr. 31,
la articolul 16, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4),
cu următorul cuprins:
„(4) Valoarea de contract cuprinsă în contractul
încheiat între casa de asigurări de sănătate şi farmacie anterior datei de
intrare în vigoare a prezentului ordin rămâne la nivelul stabilit
iniţial."
39. In anexa nr. 31, la
articolul 17 alineatul (3), prima teză va avea următorul cuprins:
„Valoarea actului adiţional la contractul iniţial se
stabileşte avându-se în vedere prevederile art. 16."
40. In anexa nr. 31, la
articolul 17, la alineatul (3) se introduce o nouă literă, litera c), cu
următorul cuprins:
,,c) farmaciile la care s-au înregistrat economii în
fiecare dintre cele 3 luni anterioare semnării actului adiţional mai mari de 5%
din valoarea de contract lunară."
41. In anexa nr. 31, la
articolul 17, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu
următorul cuprins:
„(4) Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător
şi pentru valoarea contractată iniţial."
42. In anexa nr. 31,
articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - In vederea încadrării în fondul destinat
eliberării medicamentelor fără contribuţie personală pentru cele 10 grupe de
boli cronice menţionate la art. 16 pct. 2 şi a utilizării eficiente a acestuia
la nivelul caselor de asigurări de sănătate se va constitui câte o comisie
pentru fiecare grupă de boală cronică. Comisia va fi constituită din 3 sau 5
persoane, astfel:
- medicul şef al casei de asigurări de sănătate sau o
persoană desemnată de către acesta din cadrul serviciului medical;
- medicul coordonator desemnat dintre medicii
prescriptori de către casa de asigurări de sănătate şi de autoritatea de
sănătate publică;
- secretarul de comisie - din cadrul serviciului
medical al casei de asigurări de sănătate;
- 2 medici prescriptori (alţii decât cel desemnat ca
medic coordonator) pentru comisiile la care se consideră necesar un număr de 5
persoane în comisie.
Comisia va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor menţionate mai sus, conform următoarei metodologii:
a) casa de asigurări de sănătate pune la dispoziţie
fiecărei comisii lista medicilor prescriptori aflaţi în relaţie contractuală cu
casa de asigurări de sănătate, precum şi orice modificare ulterioară a listei
şi informează comisia cu privire
la cuantumul fondului destinat eliberării de medicamente fără contribuţie
personală pe fiecare lună, pentru fiecare boală cronică, precum şi despre orice
modificare ulterioară a acestuia;
b) fiecare comisie aduce la cunoştinţă medicilor
prescriptori cu care casele de asigurări de sănătate se află în relaţie
contractuală componenţa comisiei;
c) comisia, prin secretarul comisiei, va gestiona baza
de date, utilizând informaţiile cuprinse în aplicaţia WINFARM, care să cuprindă
evidenţa bolnavilor cronici (CNP, diagnostic, data la care se află în
tratament, perioada pentru care s-a făcut recomandarea de tratament etc.) şi
schemele terapeutice practicate de fiecare medic prescriptor;
d) comisia, prin medicul coordonator, îndrumă medicii
prescriptori în ceea ce priveşte stabilirea schemelor terapeutice pentru boala
respectivă, în funcţie de numărul de bolnavi aflaţi în evidenţă şi de
eventualele modificări ale acestuia, precum şi în funcţie de cuantumul fondului
destinat pentru boala respectivă;
e) comisia propune criterii de eligibilitate, de
introducere în tratament a unor bolnavi noi şi de excludere din tratament, cu
consultarea medicilor prescriptori, cu excepţia situaţiilor pentru care există
criterii la nivel naţional;
f) medicul prescriptor va
întocmi pentru fiecare bolnav nou un referat de justificare, pe care îl va
prezenta comisiei. Comisia va face o analiză pe baza criteriilor de introducere
în tratament a unui bolnav nou şi a referatului de justificare, precum şi a fondului destinat pentru boala respectivă.
Cazurile noi care nu sunt aprobate de comisie vor face obiectul unei evidenţe
distincte sau, după caz, unei liste de aşteptare;
g) casa de asigurări de sănătate analizează bilunar
modul de utilizare a fondului destinat eliberării de medicamente fără
contribuţie personală pentru fiecare dintre cele 10 grupe de boli cronice şi,
împreună cu comisia, ia măsuri pentru utilizarea eficientă a fondului destinat
eliberării de medicamente fără contribuţie personală pentru cele 10 grupe de boli cronice."
43. In anexa nr. 32, la
articolul 21, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pe parcursul derulării prezentului contract,
valoarea contractată poate fi majorată prin acte adiţionale, după caz, în
limita fondului aprobat pentru acordarea medicamentelor cu sau fără contribuţie
personală în tratamentul ambulatoriu, avându-se în vedere condiţiile de
contractare, astfel cum sunt prevăzute la art. 16 din anexa nr. 31."
44. In anexa nr. 33, la articolul 6, alineatul (2)
va avea următorul cuprins:
„(2) Lista preţurilor de referinţă corespunzătoare
categoriilor şi tipurilor de dispozitive medicale este aprobată prin Ordinul
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate nr. 204/69/2005, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 248 din 24 martie 2005."
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României,Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Cristian Vlădescu