ORDIN Nr. 832
din 8 octombrie 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile în cadrul axei prioritare „Asistenta
tehnica" Programului IPA de cooperare transfrontaliera Romania-Serbia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 816 din 27 noiembrie 2009
In conformitate cu prevederile:
- Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al Consiliului din
17 iulie 2006 de instituire a unui Instrument de asistenţă pentru preaderare
(IPA);
- Regulamentului (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12
iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al
Consiliului de instituire a unui Instrument de asistenţă pentru preaderare
(IPA),
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare, şi al art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei şi
ministrul finanţelor publice emit următorul ordin:
Art. 1. -In cadrul activităţilor finanţate prin axa
prioritară „Asistenţă tehnică" a Programului IPA de cooperare
transfrontalieră România-Serbia, sunt considerate eligibile categoriile de
cheltuieli care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
a) respectă reglementările prevăzute în legislaţia
naţională şi comunitară în vigoare;
b) nu sunt finanţate integral sau parţial prin alte
instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale;
c) sunt însoţite de documente justificative, în
conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale, pe baza cărora cheltuielile
să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate şi
identificate;
d) sunt necesare implementării proiectelor;
e) sunt efectiv plătite de către beneficiar.
Art. 2. - Prin prezentul ordin sunt reglementate
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul axei prioritare
„Asistenţă tehnică" a Programului IPA de cooperare transfrontalieră
România-Serbia, denumit în continuare Programul, pentru următoarele
măsuri:
a) sprijin pentru implementarea, managementul şi
evaluarea Programului;
b) sprijin pentru activităţile de informare şi
publicitate ale Programului.
Art. 3. - Cheltuielile efectuate pentru implementarea
măsurilor prevăzute la art. 2 sunt considerate eligibile dacă sunt îndeplinite,
cumulativ, următoarele condiţii:
a) să fie efectuate de la data aprobării oficiale a
Programului de către Comisia Europeană;
b) să fie efectuate de la data aprobării documentelor
necesare implementării Axei prioritare de asistenţă tehnică - Strategia
multianuală de asistenţă tehnică, Strategia anuală de asistenţă tehnică,
incluzând planurile de acţiune şi bugetele necesare - de către Comitetul comun
de monitorizare.
Art. 4. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajat şi
angajator, ale personalului de conducere şi de execuţie încadrat cu contract
individual de muncă, contract individual cu timp parţial sau act administrativ
de numire în funcţia publică, pe durată determinată sau nedeterminată, cu
fracţiune de normă sau cu normă întreagă de lucru, având atribuţii în procesul
de gestionare şi implementare a Programului, încadrat în Secretariatul tehnic
comun, Antena Secretariatului tehnic comun şi Unitatea de control de
prim-nivel.
(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile de
personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajat şi
angajator, ale personalului încadrat cu contract individual de muncă, contract
individual cu timp parţial sau act administrativ de numire în funcţia publică,
pe durată determinată sau nedeterminată, cu fracţiune de normă sau cu normă
întreagă de lucru, pentru activităţile adiacente de natură tehnică, financiar-contabilă,
juridică sau de audit şi control, cu atribuţii în implementarea Programului,
încadrat în structura Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră
Timişoara.
(3) Cheltuielile cu salariile funcţionarilor publici
prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt eligibile cu respectarea prevederilor legale
în vigoare privind incompatibilitatea şi la nivelul stabilit de prevederile
legale în vigoare aplicabile.
(4) In cazul cheltuielilor pentru personalul
contractual prevăzute la alin. (1) şi (2), nivelul salariului nu poate fi mai
mare decât nivelul salarial practicat în mod obişnuit de beneficiarul în cadrul
căruia este încadrat, pe funcţii similare, anterior semnării contractului de
finanţare.
(5) Orele suplimentare efectuate de personalul
prevăzut la alin. (1) şi (2) şi primele/premiile primite de acesta în contextul
gestionării proiectului, dar nu mai mult de echivalentul unui salariu într-o
lună, sunt considerate eligibile dacă sunt respectate prevederile legislaţiei
naţionale, dacă acordarea acestora s-a făcut cu respectarea limitelor şi
criteriilor prevăzute de politica salarială a angajatorului anterioară semnării
contractului de finanţare şi sunt acordate/efectuate cu acordul Autorităţii de
management.
(6) Cheltuielile de personal prevăzute la alin. (1) şi
(2) se decontează conform contractului de muncă/actului administrativ de numire
sau proporţional cu procentul prevăzut în fişa postului/foaia de prezenţă
aferentă atribuţiilor specifice gestionării şi implementării Programului sau
activităţilor adiacente gestionării şi implementării Programului.
Art. 5. - (1) Cheltuielile efectuate de personalul cu
atribuţii în domeniul gestionării Programului, cu ocazia deplasărilor, pentru
transport, inclusiv transport local, cazare şi diurnă, sunt considerate
eligibile dacă se justifică efectuarea acestora prin documentele justificative
prevăzute de legislaţia naţională şi procedurile Programului şi dacă
îndeplinesc următoarele condiţii:
a) transport - cel mai scăzut preţ, pe baza analizei a
3 oferte. Pentru beneficiarii care nu sunt organisme publice, în cazul în care
deplasarea se efectuează cu autoturismul, se va deconta contravaloarea a 7,5
litri carburant la 100 km parcurşi pe distanţa cea mai scurtă;
b) cazare - în limitele plafoanelor permise de legislaţia
naţională pentru organismele publice;
c) diurne - pentru beneficiarii care nu sunt organisme
publice, diurnele interne se decontează la o valoare de 2,5 ori mai mare decât
plafoanele permise de legislaţia naţională aplicabilă pentru organismele publice.
Diurnele externe pentru beneficiarii care nu sunt organisme publice şi toate
tipurile de diurne pentru beneficiarii care sunt organisme publice se
decontează conform plafoanelor permise de legislaţia naţională aplicabilă
pentru organismele publice.
(2) Cheltuielile cu deplasarea, de tipul
cheltuielilor de transport, sunt eligibile şi pentru membrii sau supleanţii ori
delegaţii acestora care participă la şedinţele Comitetului comun de
monitorizare.
(3) Cheltuielile cu închirierea de mijloace de transport
în scopul implementării Programului sunt eligibile în condiţiile prevăzute la
alin. (1).
Art. 6. - (1) Categoriile de cheltuieli eligibile
pentru prestarea de servicii sunt următoarele:
a) cheltuielile pentru efectuarea de studii, analize,
rapoarte în concordanţă cu obiectivele Programului;
b) cheltuielile cu controlul, auditul sau evaluarea
cererilor de finanţare, în cazul externalizării acestor servicii;
c) cheltuielile cu publicitatea şi informarea -
organizarea de evenimente, campanii publicitare, cheltuielile aferente paginii
de internet a Programului, cheltuielile cu publicaţiile şi materialele
promoţionale;
d) cheltuielile efectuate pentru organizarea de
reuniuni în scopul gestionării Programului, reuniuni de lucru ale Comitetului
comun de monitorizare, Comitetului de evaluare, Grupului auditorilor,
grupurilor de lucru, precum şi ale altor comitete înfiinţate pentru gestionarea
Programului;
e) cheltuieli de organizare de instruiri pentru
personalul implicat în gestionarea şi implementarea Programului;
f) cheltuielile efectuate cu traduceri şi
interpretariat;
g) cheltuielile pentru consultanţă şi expertiză
tehnică, economico-financiară, contabilă, fiscală, juridică, în domeniile
necesare gestionării şi implementării Programului;
h) cheltuielile de poştă şi curierat necesare
implementării contractului de finanţare pentru implementarea Programului;
cheltuielile pentru servicii informatice: întreţinere şi reparare echipamente
informatice, de comunicaţii şi periferice; întreţinere, actualizare şi dezvoltare
de aplicaţii informatice;
i) cheltuielile de arhivare;
j) cheltuielile cu închirierea de mijloace de transport
în scopul implementării Programului.
(2) Cheltuielile eligibile de la alin. (1) lit. d) şi
e) includ, dacă acestea nu sunt prevăzute la art. 4 şi art. 5 alin. (1),
următoarele: cheltuieli cu onorariile, cazarea şi transportul lectorilor sau
invitaţilor, indiferent de cetăţenia acestora, la astfel de evenimente,
închirierea sălii/sălilor necesare, asigurarea echipamentelor pentru proiecţie,
asigurarea traducerii simultane şi a echipamentelor aferente, tipărirea şi
multiplicarea materialelor, asigurarea transportului şi/sau cazării
participanţilor în ţară şi/sau în străinătate, asigurarea serviciilor necesare
organizării pauzelor acestor tipuri de acţiuni - pauze de cafea, apă, sucuri şi
trataţii şi/sau pauze de masă.
Art. 7. - (1) In categoria cheltuielilor eligibile
pentru achiziţia de active fixe corporale se includ cheltuielile pentru
achiziţia de echipamente de tehnologia informaţiilor şi comunicaţii, birotică,
echipamente de birou şi mobilier, autoturisme.
(2) Achiziţia de autoturisme este eligibilă în
următoarele condiţii:
a) este justificată de necesităţi derivate din
implementarea Programului şi aprobată de Comitetul comun de monitorizare;
b) Autoritatea de management monitorizează utilizarea
autoturismului achiziţionat pe tot parcursul implementării proiectului, pentru
a se asigura că acesta este utilizat exclusiv în interesul proiectului;
c) suma totală eligibilă nu poate depăşi echivalentul
în lei a 10.000 euro, pentru fiecare autoturism achiziţionat;
d) sunt respectate obligaţiile beneficiarului privind
informarea şi publicitatea, cu respectarea prevederilor art. 62 şi 63 din
Regulamentul (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12 iunie 2007 de punere în
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al Consiliului de instituire a
unui Instrument de asistenţă pentru preaderare (IPA).
(3) Numărul maxim de autoturisme ce pot fi
achiziţionate în cadrul Programului este de un autoturism pentru Secretariatul
tehnic comun şi unul pentru Antena Secretariatului tehnic comun.
(4) In categoria cheltuielilor eligibile pentru
achiziţia de active fixe necorporale se includ cheltuielile pentru achiziţia de
aplicaţii informatice, brevete, licenţe, mărci.
(5) Cheltuielile pentru achiziţia obiectelor de
inventar sunt eligibile.
(6) Cheltuielile pentru achiziţia de cărţi, publicaţii
relevante pentru obiectul de activitate, în format tipărit şi/sau electronic,
abonamentele la publicaţii relevante pentru obiectul de activitate sunt
eligibile.
(7) Cheltuielile pentru achiziţia materialelor
consumabile inclusiv a articolelor de birotică, rechizitelor, pieselor de
schimb pentru multifuncţionale sunt eligibile.
Art. 8. - (1) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele şi
comisioanele bancare pentru deschiderea şi administrarea conturilor separate
necesare pe perioada implementării Programului conform solicitării Autorităţii
de management, precum şi cele aferente transferurilor bancare transnaţionale.
(2) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele notariale.
(3) TVA aferentă cheltuielilor eligibile este
eligibilă dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace,
b) este stabilit faptul că este suportată de către
beneficiarul final;
c) este identificată clar în propunerea de proiect.
Art. 9. - (1) In categoria cheltuielilor generale de
administraţie se includ:
a) cheltuielile efectuate pentru închirierea sediului
Secretariatului tehnic comun, Antenei Secretariatului tehnic comun şi Unităţii
de control de prim-nivel din cadrul Biroului Regional pentru Cooperare
Transfrontalieră Timişoara;
b) cheltuielile de asigurare a spaţiilor în care îşi
desfăşoară activitatea Secretariatul tehnic comun, Antena Secretariatului
tehnic comun şi Unitatea de control de prim-nivel, cu condiţia ca spaţiul să se
afle în proprietatea acestora sau ca asigurarea să fie impusă prin contract de
către proprietarii spaţiilor respective;
c) cheltuielile efectuate pentru plata utilităţilor:
energie termică, energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze
naturale; telefon, fax, internet;
d) cheltuielile efectuate pentru achiziţionarea
materialelor şi serviciilor de întreţinere a sediului;
e) cheltuielile efectuate pentru serviciile de
întreţinere şi reparaţii echipamente şi autoturisme;
f) cheltuielile de asigurare pentru echipamente, dacă
acestea sunt în proprietatea beneficiarului şi nu au fost achiziţionate din
fonduri nerambursabile acordate de Uniunea Europeană şi dacă asigurarea
acestora contribuie la realizarea obiectivului proiectului;
g) cheltuielile cu asigurările pentru răspunderea
civilă auto obligatorie pentru autoturismele achiziţionate din fondurile
Programului;
h) cheltuielile de protocol aferente altor întâlniri de
lucru necesare implementării Programului;
i) cheltuieli cu lucrări de igienizare şi amenajare
pentru sediile Secretariatului tehnic comun, Unităţii de control de prim-nivel,
Antenei Secretariatului tehnic comun şi Autorităţii de management.
(2) In înţelesul prezentului ordin, cheltuielile
eligibile pentru serviciile de întreţinere şi reparaţii echipamente şi
autoturisme cuprind: cheltuielile cu service-ul echipamentelor, service-ul şi
reviziile tehnice ale autoturismelor aflate în proprietatea beneficiarilor
achiziţionate în cadrul Programului.
(3) Cheltuielile generale de administraţie prevăzute
la alin. (1) sunt eligibile după cum urmează:
a) sunt alocate proporţional operaţiunii/contractului
de finanţare, în conformitate cu metoda de calcul pentru decontarea
cheltuielilor de administraţie elaborată de către Autoritatea de management;
b) în limită de maximum 20% din valoarea totală a
contractului de finanţare pentru Secretariatul tehnic comun şi Antena
Secretariatului tehnic comun;
c) în limită de maximum 5% din valoarea totală a
deciziei globale de finanţare pentru Autoritatea de management.
(4) Metoda de calcul a pro-ratei pentru decontarea
cheltuielilor generale de administraţie se va stabili de către Autoritatea de
management şi va constitui anexă la contractul de finanţare.
Art. 10. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea