ORDIN Nr. 824
din 5 iulie 2006
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea si functionarea Inspectiei Sanitare de Stat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 617 din 18 iulie 2006
Având în vedere prevederile art. 43 alin. (1) din titlul
I „Sănătatea publică" din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu modificările şi
completările ulterioare,
văzând Referatul de aprobare al Inspecţiei Sanitare de Stat nr. E.N. 1.683/2006,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind organizarea şi
funcţionarea Inspecţiei Sanitare de Stat, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii nr.
861/2003 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi funcţionarea inspecţiei sanitare de stat, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 23
septembrie 2003.
Art. 3. - Direcţiile implicate din cadrul Ministerului
Sănătăţii Publice şi inspecţiile sanitare de stat judeţene vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXĂ
NORME
privind organizarea şi funcţionarea Inspecţiei
Sanitare de Stat
CAPITOLUL I
Definiţii
Art. 1. - In sensul prezentelor norme, termenii de mai
jos au următorul înţeles:
a) inspecţia sanitară - activitatea de exercitare a controlului oficial al respectării
reglementărilor legale în domeniul sănătăţii publice şi al aplicării unitare a
acestora în cadrul operatorilor economici din sectorul public, privat şi
cooperatist, inclusiv cu capital străin, care îşi desfăşoară activitatea pe
teritoriul României, al autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi în
locuinţe;
b) Inspecţia Sanitară de
Stat - autoritatea publică competentă aflată în
subordinea Ministerului Sănătăţii Publice, împuternicită, conform legii, să
exercite controlul oficial în domeniile specifice;
c) controlul oficial - orice formă de control pe care o efectuează autoritatea competentă
pentru verificarea conformităţii cu legislaţia sanitară în vigoare şi specifică
fiecărui domeniu de activitate;
d) risc - probabilitatea
apariţiei unui efect nociv pentru sănătate, precum şi severitatea acestui
efect, ca urmare a expunerii la un factor de risc;
e) factor de risc - un agent biologic, chimic
sau fizic, prezent în mediul înconjurător, cu
potenţial de a cauza un efect nociv pentru sănătate;
f) managementul riscului - un proces ciclic cu mai multe faze distincte: identificarea
riscului, analiza riscului şi reacţia la risc.
Art. 2. - Activităţile specifice de inspecţie sanitară
se referă la:
a) verificarea respectării prevederilor legislaţiei
naţionale în domeniul sănătăţii publice;
b) verificarea conformităţii cu prevederile normelor
igienico-sanitare în vigoare a: amplasamentelor, activităţilor (inclusiv
activitatea nucleară), serviciilor, produselor, factorilor de mediu, de
habitat, de muncă şi alimentelor;
c) verificarea respectării reglementărilor privind
starea de sănătate a personalului angajat, cunoştinţele, aptitudinile şi
practicile acestuia în raport cu normele
igienico-sanitare;
d) depistarea factorilor de risc la adresa sănătăţii
publice, evaluarea şi analiza riscurilor reprezentate de acestea pentru
sănătate, instituirea şi/sau impunerea măsurilor de eliminare sau, după caz, de
diminuare a riscurilor.
Art. 3. - Scopul activităţii de inspecţie sanitară este
reprezentat de:
a) identificarea riscurilor la adresa sănătăţii
publice, evaluarea şi analiza riscului potenţial sau real, prin aprecierea
probabilităţii de producere a unor efecte sau evenimente
adverse omului sau mediului, ca urmare a expunerii la surse de risc
reprezentate de pericole;
b) managementul riscului, în scopul diminuării şi/sau
eliminării ameninţării şi, implicit, a riscurilor pe care acestea le reprezintă
pentru sănătatea publică;
c) comunicarea riscului, prin schimbul reciproc de
informaţii bazate pe date ştiinţifice între evaluatorii de risc, persoanele
responsabile cu managementul riscului în domeniul investigat, consumatori şi
alţi potenţiali receptori interesaţi.
Art. 4. - (1) Activitatea de
inspecţie a sănătăţii publice constă în exercitarea controlului oficial cu
privire la caracteristicile unităţilor, activităţilor şi produselor, în vederea
stabilirii şi impunerii conformării la cerinţele prevăzute de normele legale de
sănătate publică din domeniile:
a) producţiei, fabricării, prelucrării,
depozitării, transportului, distribuţiei şi comercializării alimentelor,
inclusiv în sectorul alimentaţiei publice şi colective, conform protocoalelor
semnate cu celelalte autorităţi din domeniu;
b) calităţii apei pentru consum uman şi a celei
folosite la alte activităţi umane, inclusiv a celei de îmbăiere, conform
protocoalelor semnate cu autorităţile competente din domeniu;
c) gestionării deşeurilor lichide şi solide şi în
special a celor potenţial periculoase;
d) calităţii habitatului;
e) respectării condiţiilor igienico-sanitare în
unităţile de învăţământ şi ocrotire a copiilor şi tinerilor, precum şi a
procesului instructiv-educativ;
f) mediului de muncă şi bolilor profesionale, în
relaţia cu mediul de muncă;
g) activităţilor de îngrijiri de sănătate;
h) prevenirii şi combaterii bolilor transmisibile;
i) furnizării de servicii care presupun riscuri
potenţiale pentru viaţa sau sănătatea populaţiei ori a persoanelor care execută
serviciile respective;
j) unităţilor de producere, depozitare, desfacere a
pesticidelor, a substanţelor toxice şi a cosmeticelor şi detergenţilor;
k) unităţilor cu risc radioactiv.
(2) Activitatea de inspecţie farmaceutică constă în
exercitarea controlului oficial al respectării reglementărilor legale în
domeniul farmaceutic şi al aplicării unitare a acestora la nivelul unităţilor
farmaceutice de distribuţie (farmacii de circuit închis, farmacii de circuit
deschis, depozite farmaceutice şi drogherii), prin:
a) inspecţii de verificare a condiţiilor prevăzute de
normele în vigoare în vederea eliberării de către Ministerul Sănătăţii Publice
a autorizaţiilor de funcţionare pentru unităţile farmaceutice de distribuţie;
b) inspecţii în unităţi farmaceutice de distribuţie
în scopul supravegherii implementării şi respectării Regulilor de bună practică
de distribuţie şi a Regulilor de bună practică farmaceutică;
c) inspecţii în unităţi farmaceutice de distribuţie
în scopul supravegherii activităţii cu medicamentele cu
regim special;
d) inspecţii cu tematici stabilite conform unui plan
de inspecţii;
e) inspecţii efectuate ca urmare a unor reclamaţii şi
sesizări;
f) inspecţii efectuate la solicitarea altor
autorităţi.
(3) Activitatea de supraveghere şi inspecţie a pieţei
dispozitivelor medicale constă în exercitarea controlului respectării
prevederilor reglementărilor tehnice şi legislative în vigoare în domeniul
dispozitivelor medicale prin:
a) inspecţia locurilor unde se comercializează şi se
depozitează dispozitive medicale;
b) inspecţia producătorilor de dispozitive medicale;
c) inspecţia locurilor unde dispozitivele medicale
sunt puse în funcţiune;
d) controale inopinate şi verificări punctuale;
e) prelevarea de mostre de dispozitive medicale şi
verificarea prin examinare şi încercare a acestora.
(4) Activitatea de inspecţie pentru controlul
calităţii serviciilor de asistenţă medicală constă în controlul respectării
reglementărilor în domeniile:
a) serviciilor medicale din asistenţa medicală
primară;
b) serviciilor medicale ambulatorii de specialitate;
c) serviciilor medicale prespitaliceşti;
d) serviciilor medicale spitaliceşti.
Activitatea de inspecţie farmaceutică, activitatea de
supraveghere şi a inspecţiei pieţei dispozitivelor medicale, precum şi
inspecţia pentru controlul calităţii serviciilor de asistenţă medicală se
exercită şi sunt coordonate de către direcţiile de specialitate din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice.
CAPITOLUL II
Principii de funcţionare
Art. 5. - Activitatea de
inspecţie sanitară se desfăşoară şi funcţionează pe baza următoarelor
principii:
a) principiul imparţialităţii: inspectorii sanitari
nu trebuie să fie supuşi niciunei presiuni comerciale, financiare, politice sau
de altă natură care le-ar putea influenţa raţionamentul;
b) principiul independenţei: inspectorii sanitari
trebuie să fie independenţi în raport cu partea inspectată şi nu trebuie să se
angajeze în nicio activitate care să afecteze independenţa lor în raţionament;
c) principiul confidenţialităţii: în exercitarea
activităţii, inspectorii sanitari de stat vor asigura păstrarea
confidenţialităţii datelor, cu excepţia situaţiilor care constituie un risc
pentru sănătatea publică;
d) principiul transparenţei: inspecţia sanitară de
stat şi inspectorii sanitari au obligaţia să îşi desfăşoare activitatea într-o
manieră deschisă faţă de public, prin care accesul liber şi neîngrădit la
informaţiile fundamentate ştiinţific de interes public să constituie regula,
iar limitarea accesului la informaţii să constituie excepţia, în condiţiile
legii;
e) principiul aplicării unitare: inspecţia sanitară de
stat şi inspectorii sanitari asigură respectarea legislaţiei din domeniul sănătăţii publice în mod unitar,
în conformitate cu prevederile acesteia, indiferent de forma de proprietate a
obiectivelor inspectate, pe întregul teritoriu al ţării. Ministerele cu reţea
sanitară proprie de medicină preventivă îşi organizează serviciile în
conformitate cu prevederile prezentului ordin.
CAPITOLUL III
Organizarea şi managementul Inspecţiei Sanitare de
Stat
Art. 6. - Potrivit titlului I „Sănătatea
publică" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
activitatea de inspecţie sanitară de stat se exercită de către personalul de
specialitate desemnat din Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului
Sănătăţii Publice, precum şi de către personalul de specialitate din cadrul
inspecţiilor sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, desemnat de
Ministerul Sănătăţii Publice pentru a exercita această activitate.
Art. 7. - (1) La nivelul Ministerului Sănătăţii Publice
activitatea de inspecţie sanitară se organizează de către Inspecţia Sanitară de
Stat, condusă de un inspector general sanitar de stat.
(2) Ministrul sănătăţii publice numeşte şi eliberează
din funcţie, în condiţiile legii, inspectorul general sanitar de stat al
Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice.
(3) Organizarea, îndrumarea şi coordonarea executivă a
activităţii de inspecţie sanitară se realizează de către inspectorul general
sanitar de stat.
(4) La nivelul Ministerului Sănătăţii Publice,
Inspecţia Sanitară de Stat se organizează după cum urmează:
a) inspecţia farmaceutică;
b) inspecţia dispozitivelor medicale;
c) inspecţia de sănătate publică;
d) inspecţia pentru controlul calităţii serviciilor
de asistenţă medicală.
(5) Prezentul ordin se aplică ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie.
Art. 8. - (1) La nivel teritorial, Inspecţia Sanitară
de Stat funcţionează ca unitate independentă, în cadrul autorităţilor de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, organizată şi coordonată
de Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice.
(2) La momentul intrării în vigoare a prezentului
ordin, inspecţiile sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti îşi
vor desfăşura activitatea în sediile şi localurile pe care le deţin.
(3) Autoritatea de sănătate publică judeţeană şi a
municipiului Bucureşti asigură gestionarea bugetului aprobat distinct
Inspecţiei Sanitare de Stat, asistenţa juridică şi administrativă.
(4) Inspecţiile sanitare de stat judeţene şi a
municipiului Bucureşti sunt organizate la nivel de compartimente, birouri sau
servicii specializate, de inspecţie farmaceutică, inspecţie a dispozitivelor
medicale, inspecţie pentru controlul calităţii serviciilor de asistenţă medicală
şi inspecţie de sănătate publică, în funcţie de necesitatea îndeplinirii
obiectivelor instituţiei.
(5) Inspecţia sanitară de stat judeţeană şi a
municipiului Bucureşti are competenţe privind desfăşurarea acţiunilor de
inspecţie a obiectivelor, activităţilor, produselor şi persoanelor din
unităţile aflate în aria administrativ-teritorială de autoritate, cu excepţia
celor arondate ministerelor cu reţea sanitară proprie.
(6) Inspecţia sanitară de stat judeţeană şi a
municipiului Bucureşti este condusă de un inspector sanitar şef.
Art. 9. - (1) Personalul încadrat la Inspecţia Sanitară
de Stat are calitatea de funcţionar public.
(2) La nivel judeţean, inspecţia sanitară se exercită
de către personalul de specialitate din cadrul inspecţiei sanitare de stat
judeţene şi a municipiului Bucureşti, aflat în subordinea inspectorului sanitar
şef, numit în şi eliberat din funcţie de ministrul sănătăţii publice, în
condiţiile legii.
(3) Personalul care desfăşoară activitatea de
inspecţie de sănătate publică, angajat conform normativului, respectiv de cel
puţin 4 inspectori sanitari/100.000 de locuitori, va fi încadrat dacă
îndeplineşte cumulativ următoarele cerinţe:
- criteriile care reflectă
condiţiile de studii, vechime şi pregătire de specialitate;
- evaluarea cunoştinţelor profesionale de
specialitate. Confirmările în funcţii ale personalului care desfăşoară activitatea de inspecţie de sănătate
publică se fac de către inspectorul general sanitar de stat din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, în baza deciziei care atestă rezultatul
evaluării efectuate de inspectorii sanitari şefi ai inspecţiilor sanitare de
stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru personalul din subordine.
Reconfirmările în funcţiile de inspectori sanitari şi asistenţi
inspectori se fac cu o periodicitate de 3 ani în urma evaluărilor.
In vederea evaluărilor se vor lua în considerare
următoarele criterii:
- pregătire profesională: studii superioare de
medicină şi de farmacie, chimie, biologie, fizică, tehnologie, psihologie şi
studii medicale postliceale;
- cunoştinţe tehnice de specialitate;
- grad profesional: medici primari şi specialişti,
farmacişti specialişti, asistenţi medicali principali, chimişti, fizicieni şi
biologi principali şi specialişti, psihologi principali, ingineri;
- cursuri de perfecţionare în specialitate. Personalul
superior şi asistenţii principali care la data intrării în vigoare a prezentelor norme îndeplinesc condiţiile
prevăzute mai sus se încadrează pentru desfăşurarea activităţilor de inspecţie
sanitară. In cazul încadrării ca inspectori sanitari a persoanelor cu alte
specialităţi decât cele medicale şi farmaceutice, aceştia trebuie evaluaţi şi
acreditaţi pe domenii de specialitate de către o comisie nominalizată de
Ministerul Sănătăţii Publice.
(4) La nivel judeţean, activitatea de inspecţie
farmaceutică este desfăşurată de inspectori farmacişti, care sunt încadraţi
dacă îndeplinesc cumulativ următoarele cerinţe:
- criteriile care reflectă condiţiile de studii
superioare, vechime şi pregătire de specialitate;
- evaluarea cunoştinţelor profesionale de
specialitate.
Confirmările în funcţii ale personalului care
desfăşoară activitatea de inspecţie farmaceutică se fac de către inspectorul
general sanitar de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, în baza
deciziei care atestă rezultatul evaluării efectuate de inspectorii sanitari
şefi ai inspecţiilor sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti,
pentru personalul din subordine, la care participă şi inspectorii de specialitate
farmacişti de la nivelul Ministerului Sănătăţii Publice pentru inspectorii
farmacişti judeţeni şi ai municipiului Bucureşti.
Reconfirmările în funcţiile de inspectori sanitari şi
asistenţi inspectori se fac cu o periodicitate de 3 ani în urma evaluărilor.
In vederea evaluărilor se vor lua în considerare
următoarele criterii:
- studii: farmacie;
- cunoştinţe tehnice de specialitate;
- grad profesional: farmacişti cu 5 ani de experienţă
profesională, specialişti;
- cursuri de perfecţionare în specialitate.
(5) La nivel judeţean, activitatea de inspecţie a
dispozitivelor medicale este desfăşurată de un inspector şi un asistent/judeţ,
care sunt încadraţi dacă îndeplinesc cumulativ următoarele cerinţe:
- criteriile care reflectă condiţiile de studii,
vechime şi pregătire de specialitate;
- evaluarea cunoştinţelor profesionale de
specialitate. Confirmările în funcţii ale personalului care desfăşoară activitatea de inspecţie a dispozitivelor
medicale se fac de către inspectorul general sanitar de stat din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, în baza deciziei care atestă rezultatul
evaluării efectuate de inspectorii sanitari şefi ai inspecţiilor sanitare de
stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru personalul din subordine.
Reconfirmările în funcţiile de inspectori sanitari şi
asistenţi inspectori se fac cu o periodicitate de 3 ani în urma evaluărilor.
In vederea evaluărilor se vor lua în considerare
următoarele criterii:
- studii: tehnice, chimie, biologie, fizică;
- cunoştinţe tehnice de specialitate;
- grad profesional: 3 ani de experienţă în
specialitate;
- cursuri de perfecţionare în specialitate.
(6) La nivel judeţean, activitatea de inspecţie
pentru controlul calităţii serviciilor de asistenţă medicală se desfăşoară de
către personalul încadrat, dacă îndeplineşte cumulativ următoarele cerinţe:
- criteriile care reflectă condiţiile de studii,
vechime şi pregătire de specialitate;
- evaluarea cunoştinţelor profesionale de
specialitate. Confirmările în funcţii ale personalului care desfăşoară activitatea de inspecţie pentru controlul
calităţii serviciilor de asistenţă medicală se fac de către inspectorul sanitar
de stat general din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, în baza deciziei
care atestă rezultatul evaluării efectuate de inspectorii sanitari şefi ai
inspecţiilor sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, pentru
personalul din subordine.
Reconfirmările în funcţiile de inspectori sanitari şi
asistenţi inspectori se fac cu o periodicitate de 3 ani în urma evaluărilor.
In vederea evaluărilor se vor lua în considerare
următoarele criterii:
- studii: studii superioare de medicină în
specialităţile sănătate publică şi management sanitar;
- cunoştinţe tehnice de specialitate;
- grad profesional: 3 ani de experienţă în
specialitate;
- cursuri de perfecţionare în specialitate.
(7) Legitimaţiile nominale pentru inspectorii sanitari
se întocmesc conform modelului elaborat de Ministerul Sănătăţii Publice şi
poartă semnătura ministrului sănătăţii publice; contravaloarea cheltuielilor
ocazionate de tipărirea acestora se suportă din bugetul Ministerului Sănătăţii
Publice.
Art. 10. - Activitatea de inspecţie sanitară este
finanţată de la bugetul de stat, din fondurile alocate de Ministerul Sănătăţii
Publice şi gestionate de autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti, care asigură mijloace tehnice, de transport, cheltuieli
de judecată şi materiale necesare.
Art. 11. - Inspectorii sanitari
şi asistenţii inspectori, în timpul activităţii lor, au dreptul să intre în
unităţile de orice tip din raza lor de autoritate, cu excepţia locuinţelor, pe
care le pot inspecta doar cu acordul celor care ocupă locuinţa sau cu
autorizarea din partea procurorului pentru efectuarea inspecţiei sanitare ori
pentru instituirea măsurilor de prevenire şi control al bolilor transmisibile.
Art. 12. - Cetăţenii, angajaţii, precum şi conducătorii
unităţilor de orice tip sunt obligaţi să respecte normele de sănătate publică,
să ofere informaţiile solicitate de inspectorii sanitari/asistenţii inspectori
şi să aplice măsurile recomandate în scopul diminuării/eliminării riscurilor
pentru sănătatea publică şi al prevenirii îmbolnăvirilor.
Art. 13. - Inspecţia sanitară de stat trebuie să
folosească în activitatea sa:
- ghiduri de inspecţie;
- norme;
- standarde specifice fiecărui domeniu de activitate;
- instrumente şi aparatură de control, specifice
pentru determinări în teren şi prelevare de probe;
- imprimate tipizate
specifice: proces-verbal de constatare a condiţiilor igienico-sanitare (anexa
nr. 2), proces-verbal de constatare a contravenţiei [anexa nr. 3 (formular
universal)], proces-verbal de recoltare de probe, raport de inspecţie (anexa
nr. 1), formular de decizie de suspendare a activităţii, formular de decizie de
interzicere a desfăşurării activităţii;
- ştampilă, precum şi alte documente de inspecţie
sanitară.
CAPITOLUL IV
Atribuţii ale inspectorilor sanitari de stat
Art. 14. - Inspectorul general
sanitar de stat al Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului
Sănătăţii Publice are următoarele atribuţii în organizarea şi coordonarea
activităţii de inspecţie sanitară de stat curentă:
a) coordonează întreaga activitate de inspecţie
sanitară pe plan naţional;
b) propune ministrului sănătăţii publice încadrarea,
împuternicirea, promovarea, sancţionarea şi eliberarea din funcţie a
inspectorilor din subordine, în condiţiile legii;
c) propune ministrului sănătăţii publice bugetul
aprobat distinct al inspecţiei sanitare de stat la nivel naţional;
d) monitorizează realizarea obiectivelor inspecţiei
sanitare de stat la nivel naţional;
e) coordonează, organizează şi propune ministrului
sănătăţii publice acţiuni speciale, în cazul producerii de calamităţi naturale,
evenimente deosebite, epidemii, în limita atribuţiilor ce îi revin pe linie de
inspecţie sanitară de stat;
f) iniţiază elaborarea de reglementări în domeniul
inspecţiei sanitare de stat, aplică şi verifică implementarea legislaţiei
Uniunii Europene în domeniul sănătăţii publice;
g) emite documentele de autoritate sanitară,
sesizarea altor instituţii publice abilitate şi carantinarea unor colectivităţi
sau localităţi;
h) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile
şi a bolilor profesionale, la nivel naţional;
i) colaborează cu alte structuri similare din alte
organe de specialitate internaţionale şi ale administraţiei publice centrale
sau locale, în condiţiile legii;
j) îndeplineşte şi alte atribuţii ce îi revin din
actele normative în vigoare stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice;
k) elaborează periodic, semestrial, anual şi ori de
câte ori este nevoie rapoarte privind activitatea de inspecţie sanitară de
stat.
Art. 15. - (1) Inspectorul general adjunct sanitar de
stat de sănătate publică şi inspectorii sanitari de stat de sănătate publică
din cadrul Inspecţiei Sanitare de Stat a Ministerului Sănătăţii Publice au
următoarele atribuţii:
a) monitorizează realizarea planurilor anuale de
activitate ale inspecţiilor sanitare de stat judeţene şi a municipiului
Bucureşti;
b) acordă asistenţă tehnică şi metodologică
inspecţiei sanitare de stat din teritoriu;
c) colaborează cu specialişti din Ministerul
Sănătăţii Publice şi din unităţile subordonate la elaborarea de proiecte de
acte normative în domeniul activităţii de inspecţie sanitară de stat, aplică şi
verifică implementarea legislaţiei Uniunii Europene în domeniul sănătăţii
publice;
d) constată şi sancţionează
contravenţiile la normele igienico-sanitare, normele de prevenire şi combatere
a bolilor transmisibile şi a bolilor profesionale, la nivel naţional;
e) elaborează metodologii, proceduri şi ghiduri de
aplicare a legislaţiei specifice activităţii de inspecţie sanitară;
f) participă în cadrul unor comisii de analiză a
reclamaţiilor care privesc calitatea inspecţiei de sănătate publică la nivel
teritorial, propun şi dispun măsurile ce trebuie luate;
g) stabilesc relaţii de colaborare cu alte
organizaţii de profil din ţară şi din străinătate;
h) colaborează cu personalul de specialitate din
structuri similare ale altor organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale.
(2) Inspectorul general adjunct sanitar de stat al inspecţiei farmaceutice şi inspectorii sanitari de stat ai
inspecţiei farmaceutice la nivel central au următoarele atribuţii:
a) elaborează norme şi proceduri pentru activitatea
proprie serviciului;
b) întocmesc documentele în baza cărora se efectuează
inspecţia (proceduri, grile de inspecţie, modele de raport, proces-verbal de
contravenţie, planul lunar de inspecţie în vederea autorizării şi planuri
trimestriale pentru inspecţiile tematice şi periodice);
c) evaluează rapoartele şi propun măsuri în
consecinţă;
d) analizează şi soluţionează reclamaţiile şi
contestaţiile la rapoartele de inspecţie;
e) comunică solicitanţilor deciziile luate ca urmare
a evaluării documentaţiilor depuse;
f) ţin evidenţa unităţilor farmaceutice de
distribuţie;
g) participă la evaluarea
inspectorilor farmacişti de la nivel judeţean şi ai municipiului Bucureşti.
(3) Inspectorul general adjunct sanitar de stat al
inspecţiei dispozitivelor medicale şi inspectorii sanitari de stat în domeniul
inspecţiei dispozitivelor medicale la nivel central au următoarele atribuţii:
a) elaborează norme şi proceduri privind inspecţia
dispozitivelor medicale;
b) întocmesc planul lunar de inspecţii;
c) participă la inspecţii;
d) evaluează documentaţia tehnică conform
reglementărilor în vigoare;
e) evaluează rapoartele de inspecţie şi propun măsuri
corective;
f) constată contravenţii şi aplică sancţiunile
contravenţionale;
g) participă la evaluarea incidentelor;
h) participă la evaluarea inspectorilor din domeniul
inspecţiei dispozitivelor medicale de la nivel judeţean şi ai municipiului
Bucureşti.
(4) Inspectorul general adjunct sanitar de stat al
inspecţiei în domeniul controlului calităţii asistenţei medicale şi inspectorii
sanitari de stat în domeniul controlului calităţii asistenţei medicale au
următoarele atribuţii:
a) controlează modul de acordare a asistenţei medicale
primare cuprinse în reglementările legale în vigoare;
b) controlează calitatea serviciilor furnizate în
unităţile medicale cu paturi şi a ambulatoriilor de specialitate, publice sau
private, prin care se asigură asistenţă medicală de recuperare, precum şi a
societăţilor de turism balnear şi de recuperare;
c) controlează activităţile cu caracter
medico-sanitar referitoare la asistenţa medicală de urgenţă prespitalicească şi
la asistenţa medicală spitalicească;
d) controlează modul în care spitalele asigură
condiţiile de investigaţii medicale, tratament, cazare, igienă, alimentaţie şi
de prevenire a infecţiilor nosocomiale;
e) controlează modul în care spitalele respectă
criteriile de calitate a actului medical;
f) controlează asigurarea serviciilor medicale
acordate gravidei, lăuzei, mamei, nou-născutului şi copilului, la nivel
teritorial;
g) controlează modul în care se asigură asistenţa
medicală de urgenţă şi primul ajutor calificat, în condiţiile legii.
Art. 16. - Inspectorul sanitar şef al inspecţiei
sanitare de stat judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, este numit de
către ministrul sănătăţii publice, la propunerea inspectorului general sanitar de stat.
Art. 17. - (1) Inspectorul sanitar şef al inspecţiei sanitare
de stat judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, este coordonatorul şi
organizatorul activităţii de inspecţie sanitară de stat la nivel teritorial,
având următoarele atribuţii:
a) aplică şi verifică
implementarea legislaţiei Uniunii Europene în domeniul sănătăţii publice;
b) coordonează, organizează şi controlează întreaga
activitate de inspecţie sanitară pe plan judeţean;
c) întocmeşte planul anual de activitate al
inspecţiei sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, cu programarea
nominală a inspecţiilor tematice, face sinteza datelor pe care le raportează
lunar, trimestrial, semestrial şi anual către coordonatorul activităţii
judeţene;
d) propune inspectorului
general sanitar de stat al Ministerului Sănătăţii Publice bugetul specific al
inspecţiei sanitare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti;
e) reprezintă Inspecţia Sanitară de Stat în relaţiile
cu alte instituţii şi organizaţii, inclusiv cu mass-media, şi informează
populaţia, prin anunţ public, cu privire la produsele, substanţele, procedurile
şi practicile periculoase pentru sănătatea publică;
f) propune inspectorului general sanitar de stat din
Ministerul Sănătăţii Publice încadrarea, împuternicirea, promovarea,
sancţionarea şi eliberarea din funcţie a inspectorilor din subordine, în
condiţiile legii;
g) stabileşte şi aplică măsurile necesare pentru
îmbunătăţirea activităţii de inspecţie sanitară la nivel judeţean;
h) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
igienico-sanitare, la normele de prevenire şi combatere a bolilor transmisibile
şi profesionale, la nivel judeţean;
i) organizează şi conduce la nivel judeţean acţiuni
speciale în cazuri de calamităţi naturale, evenimente deosebite, epidemii,
conform atribuţiilor ce îi revin pe linie de inspecţie sanitară de stat;
j) evaluează periodic performanţele profesionale pentru
personalul din subordine, atât prin studierea documentelor, cât şi în teren, şi
acordă calificativul anual;
k) coordonează informarea, formarea şi perfecţionarea
profesională a inspectorilor la nivel judeţean;
l) aprobă măsurile propuse de
inspectorii sanitari şi emite documentele de autoritate sanitară: decizii de
interzicere a activităţii, respectiv decizii de suspendare a activităţii,
sesizarea altor instituţii publice abilitate şi carantinarea unor colectivităţi
sau localităţi şi informează periodic asupra acestora Ministerul Sănătăţii
Publice; în situaţii de risc major se poate aplica pe loc măsura de suspendare
temporară a activităţii;
m) decide interzicerea activităţii unităţilor economice
autorizate, în cazul în care nu respectă condiţiile de autorizare sau nu
respectă recomandările de remediere a deficienţelor constatate de către
inspectorul sanitar, după depăşirea termenului de suspendare temporară a
activităţii;
n) propune institutelor de
sănătate publică şi Ministerului Sănătăţii Publice retragerea avizelor acordate
în cazul constatării neconformităţilor cu legislaţia în vigoare pentru
produsele avizate de către aceste instituţii.
(2) In perioada în care inspectorul sanitar şef al
inspecţiei sanitare de stat judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, se
află în deplasări în interes de serviciu, concediu medical, de odihnă etc,
acesta are obligaţia de a desemna un înlocuitor, în condiţiile legii.
Art. 18. - Inspectorii sanitari din cadrul inspecţiilor
sanitare de stat judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au următoarele
atribuţii:
1. Inspectorii de sănătate publică:
a) constată şi sancţionează
contravenţiile la normele de igienă, conform legii, la nivel judeţean;
b) păstrează confidenţialitatea privind iminenţa
inspecţiei sanitare, înainte de începerea propriu-zisă a acesteia, şi
confidenţialitatea datelor pe care unităţile inspectate le pun la dispoziţie;
c) solicită unităţilor controlate orice documente
necesare efectuării inspecţiei şi, după caz, copii de pe acestea;
d) prescriu unităţilor controlate măsuri de remediere,
cu stabilirea de termene şi responsabilităţi în vederea înlăturării
deficienţelor de igienă constatate, măsuri de remediere, cu stabilirea de
termene şi responsabilităţi;
e) propun inspectorului sanitar şef judeţean sau al
municipiului Bucureşti suspendarea temporară a activităţii unităţilor şi
obiectivelor până la remedierea deficienţelor; în situaţii cu risc major şi
iminent de îmbolnăvire a populaţiei dispun suspendarea pe loc sau imediată a
activităţii unităţii, obiectivului şi informează operativ inspectorul sanitar
şef despre măsura aplicată;
f) propun inspectorului
sanitar şef judeţean sau al municipiului Bucureşti retragerea avizului sanitar
pentru proiectele de activităţi, inclusiv construcţii, în cazul în care nu sunt
respectate normele de igienă;
g) propun inspectorului sanitar şef judeţean sau al
municipiului Bucureşti retragerea avizului sanitar sau a notificării de produs,
în situaţia în care substanţele sau produsele sunt neconforme cu specificaţiile
din dosarul tehnic;
h) opresc, denaturează sau condiţionează darea în
consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi
folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau
prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a populaţiei;
i) recoltează şi sigilează probe necesare pentru
identificarea şi analiza riscului pentru sănătate, precum şi contraprobe;
j) dispun măsuri speciale pentru bolnavii, suspecţii şi
contacţii de boli transmisibile sau purtătorii de germeni patogeni, precum şi
alte măsuri cu caracter obligatoriu pentru combaterea bolilor transmisibile şi
a celor profesionale;
k) verifică aplicarea legislaţiei Uniunii Europene în
domeniul sănătăţii publice;
l) verifică şi răspund de
respectarea legislaţiei în vigoare privind prevenirea şi controlul infecţiilor
nosocomiale în toate unităţile sanitare;
m) opresc folosirea preparatelor biologice utilizate în
scop diagnostic, profilactic şi de tratament, care se dovedesc
necorespunzătoare sau nocive sănătăţii;
n) în situaţia în care, în timpul unei activităţi de
control, constată existenţa unui conflict de interese sau deficienţe grave ce
pot determina riscuri majore pentru sănătatea populaţiei, comunică urgent
inspectorului sanitar şef judeţean sau al municipiului Bucureşti în vederea
delegării unui alt inspector şi luării măsurilor de urgenţă;
o) respectă şi aplică principiile de etică şi
deontologie profesională;
p) participă şi la alte activităţi specifice.
2. Inspectorii din cadrul inspecţiei farmaceutice:
a) efectuează inspecţii conform planului de inspecţii
transmis de Ministerul Sănătăţii Publice;
b) transmit inspecţiei din cadrul Ministerului
Sănătăţii Publice rapoartele şi informează asupra neconformităţilor şi
sancţiunilor acordate;
c) transmit note de informare şi fac propuneri pentru
inspecţii tematice în funcţie de aspectele sesizate la nivelul regiunii de care
răspund;
d) transmit toate datele solicitate de către inspecţia
de la nivel central.
3. Inspectorii din cadrul inspecţiei dispozitivelor
medicale:
a) efectuează inspecţii conform planului de inspecţie
transmis de Ministerul Sănătăţii Publice;
b) constată contravenţiile şi aplică sancţiunile
contravenţionale;
c) transmit structurii centrale rapoartele şi
informează asupra neconformităţilor şi sancţiunilor aplicate;
d) transmit note de informare
şi fac propuneri pentru planul de inspecţie;
e) participă la evaluarea incidentelor;
f) transmit toate datele solicitate de către structura
de la nivel central.
4. Inspectorii din cadrul inspecţiei pentru controlul
calităţii serviciilor de asistenţă medicală:
a) controlează respectarea în unităţile sanitare a
standardelor de calitate a asistenţei medicale;
b) colectează şi înregistrează datele privind
indicatorii de calitate pe care îi raportează Ministerului Sănătăţii Publice;
c) controlează respectarea protocolului de practică
medicală în domeniul serviciilor medicale de asistenţă medicală primară,
ambulatorii de specialitate, prespitaliceşti şi spitaliceşti.
Art. 19. - Asistenţii principali de igienă, numiţi
asistenţi inspectori, au următoarele atribuţii:
a) însoţesc inspectorul sanitar la efectuarea
inspecţiei sanitare;
b) efectuează activităţi de îndrumare şi consultanţă
în unităţile inspectate;
c) verifică aplicarea legislaţiei Uniunii Europene în
domeniul sănătăţii publice;
d) constată şi sancţionează contravenţiile la normele
de igienă, conform legii, la nivel judeţean;
e) participă, sub coordonarea inspectorului sanitar,
la completarea documentelor întocmite cu prilejul inspecţiei sanitare de stat;
f) efectuează determinări fizico-chimice în teren,
utilizând aparatura şi trusele rapide din dotare;
g) recoltează probele de laborator necesare pentru
identificarea şi evaluarea riscului pentru sănătate şi asigură manipularea şi
transportul corecte ale acestora;
h) opresc, denaturează sau condiţionează darea în
consum public a alimentelor care nu corespund normelor de igienă, precum şi
folosirea obiectelor, materialelor şi a substanţelor care, prin natura lor sau
prin modul de utilizare, periclitează starea de sănătate a populaţiei;
i) propun inspectorului sanitar
şef judeţean sau al municipiului Bucureşti suspendarea temporară a activităţii
până la remedierea deficienţelor;
j) în situaţia în care, în cursul unei activităţi de
îndrumare, constată existenţa unui conflict de interese sau a unor deficienţe
care depăşesc limita competenţei lor, comunică în scris inspectorului sanitar
şef judeţean situaţia, pentru ca acesta să delege un alt inspector;
k) respectă şi aplică principiile de etică şi
deontologie profesională;
l) desfăşoară şi alte
activităţi conform fişei postului.
CAPITOLUL V
Organizarea acţiunilor de inspecţie de sănătate
publică: metode şi proceduri de inspecţie
Art. 20. - (1) La nivel teritorial, fiecare inspecţie
sanitară de stat trebuie să îşi organizeze şi să îşi actualizeze periodic
evidenţa obiectivelor arondate cu risc major de îmbolnăvire a populaţiei care
au înregistrat evenimente sanitare (epidemii, toxiinfecţii alimentare, boli
profesionale, intoxicaţii, infecţii nosocomiale), a unităţilor care
înregistrează sistematic neconformităţi şi a unităţilor care distribuie
produsele în alte zone, într-un registru special de evidenţă şi pe suport
magnetic.
(2) Registrul special de evidenţă, prevăzut la alin.
(1), va cuprinde în mod obligatoriu:
- datele de identificare a obiectivelor, codul CAEN sau
domeniul de activitate;
- identitatea persoanei care a efectuat activitatea
de inspecţie.
(3) In organizarea evidenţei, obiectivele vor fi
clasificate pe localităţi, pe categorii de activităţi şi pe gradul de risc
sanitar pe care îl implică, conform evaluărilor anterioare. Gradul de risc se
va stabili conform criteriilor prevăzute de normele europene.
(4) Vor fi inspectate cu prioritate:
a) unităţile noi cu risc;
b) unităţile care înregistrează sistematic
neconformităţi;
c) unităţile care au înregistrat
evenimente sanitare (epidemii, toxiinfecţii alimentare, boli profesionale,
intoxicaţii, infecţii nosocomiale);
d) unităţile care distribuie produsele în alte zone.
(5) Aplicarea scorurilor de risc sanitar se va face pe
categorii de activitate, pe baza ghidurilor de control.
Art. 21. - Tipurile de controale desfăşurate de
personalul cu atribuţii de inspecţie sanitară de stat sunt:
a) tematice, când se inspectează un singur domeniu de
activitate sau un singur tip de obiective, produse ori
servicii;
b) planificate, când se inspectează periodic un
singur obiectiv planificat anterior, cu o frecvenţă proporţională cu gradul de
risc;
c) de necesitate, în cazul apariţiei unor fenomene
naturale sau provocate artificial, care presupun urgenţe majore în domeniul
igienei, epidemiologiei şi medicinei muncii;
d) la solicitări/sesizări: inspecţiile solicitate de
către cetăţeni (după identificarea acestora), de instituţii şi autorităţi
centrale şi locale ale administraţiei publice, de alte organisme şi organizaţii,
de mass-media sau la autosesizare;
e) de recontrol, inspecţie de reverificare, la
expirarea termenului de remediere a neconformităţilor constatate anterior.
Art. 22. - Inspecţia sanitară se desfăşoară după
proceduri generale şi specifice:
a) etapa de pregătire, care cuprinde:
- studierea dosarului de obiectiv;
- studierea rapoartelor de inspecţie anterioare;
- alegerea ghidurilor de inspecţie şi a listelor de
verificare specifice, a imprimatelor şi tipizatelor necesare;
- stabilirea, de principiu, a probelor de laborator
care urmează a fi recoltate;
- pregătirea recipientelor şi a aparatelor necesare;
b) 1. etapa de teren:
- la începerea controlului se stabileşte legătura cu
reprezentantul legal al obiectivului inspectat, care va desemna un reprezentant
pentru a-i însoţi pe inspectorii sanitari pe toată perioada desfăşurării
acţiunii de inspecţie;
- în timpul inspecţiei sanitare se urmăresc şi se
notează toate etapele şi elementele prevăzute în procedura de control specifică
obiectivului, pentru a se evita pierderea informaţiilor relevante, şi se
solicită toate documentele necesare pentru aprecierea riscului pentru sănătatea
publică;
- se execută măsurători pe loc, după caz, şi se
înregistrează rezultatele;
- se
descriu, se fotografiază şi/sau se filmează punctele, zonele sau spaţiile în
care nu sunt respectate normele igienico-sanitare de funcţionare;
- se recoltează probele de laborator (conform
procedurilor) necesare examinărilor complete (organoleptic, fizico-chimic,
biologic), în conformitate cu standardele în vigoare. Prelevarea de probe nu
este obligatorie dacă produsele prezintă semne evidente de alterare,
falsificare, infestare cu paraziţi, mucegăirea sau poluarea cu substanţe nocive
evidente, semnele de mai sus fiind suficiente pentru dovedirea neconformităţii;
- probele se pregătesc pentru transport în condiţii
corespunzătoare la un laborator acreditat, în timpul cel mai scurt, conform
normelor, şi se însoţesc de procese-verbale de recoltare, care ţin loc de
adresă de înaintare şi în care se vor menţiona datele de identificare a
obiectivului, datele de identificare a produsului, cantitatea şi
caracteristicile stocului din care au fost recoltate;
- se recoltează, după caz, contraprobe care se păstrează
la sediile inspecţiilor sanitare de stat judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti. La solicitarea proprietarului produselor, contraprobe din acelaşi
produs se pot păstra în unitatea inspectată, cu obligaţia sigilării şi
asigurării conservării lor corespunzătoare;
- se verifică şi se notează parametrii prevăzuţi în
ghidul de inspecţie, din care pot fi deduse neconformităţile constatate, utilizându-se şi listele de
verificare în care se completează calificativele acordate fiecărui parametru;
2. în cadrul controlului
oficial al alimentului, în unităţile în care există implementat HACCP
(autocontrol), inspectorii sanitari vor efectua controlul documentelor
(înregistrările) şi inspecţia punctelor critice. Spre deosebire de metoda
tradiţională prin care se evaluează procesul în ziua sau zilele inspecţiei,
controlul sistemului HACCP permite evaluarea procesului de producţie într-o
anumită perioadă de timp.
CAPITOLUL VI
Finalizarea acţiunilor de inspecţie sanitară de
stat. Inregistrări
Art. 23. - (1) Fiecare acţiune
de inspecţie sanitară se înregistrează în registrul unic de control şi se
finalizează printr-un proces-verbal de constatare a condiţiilor
igienico-sanitare, dacă este cazul (conform anexei nr. 2). In cazul în care au
fost verificate mai multe unităţi care aparţin aceluiaşi operator economic sau
dacă s-au recoltat probe de laborator, se întocmeşte raport de inspecţie
(conform anexei nr. 1).
(2) Documentele întocmite ca urmare a inspecţiei
(procesele-verbale de constatare a condiţiilor igienico-sanitare, rapoartele de
inspecţie, procesele-verbale de constatare a contravenţiilor etc.) de către
inspectorii sanitari trebuie să conţină toate rezultatele examinărilor din
teren şi de laborator, stabilirea conformităţilor/neconformităţilor pe baza acestor
date, recomandări pentru remediere cu termene şi responsabilităţi, alte măsuri
aplicate.
(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se redactează
lizibil, cu acurateţe şi claritate, fără corecturi sau adăugări ulterioare, se
înregistrează, se arhivează şi se păstrează în condiţii de securitate şi
confidenţialitate, în condiţiile legii.
(4) Conţinutul documentelor întocmite cu ocazia
inspecţiilor poate fi consultat cu ocazia altor inspecţii şi poate fi
valorificat la întocmirea de sinteze transmise Ministerului Sănătăţii Publice
sau administraţiei publice locale.
Art. 24. - In situaţia în care prin actul de inspecţie
sanitară s-au identificat pericole ce constituie surse de risc pentru sănătatea
publică, se vor aplica următoarele sancţiuni:
a) sancţiuni contravenţionale, în conformitate cu
dispoziţiile legii [anexa nr. 3 (formular universal)];
b) suspendarea temporară a funcţionării unor
obiective sau instalaţii;
c) anularea avizului sanitar, în condiţiile legii;
d) scoaterea din consum sau utilizare a unor produse;
e) izolarea sau scoaterea din mediu a unor persoane;
f) sesizarea autorităţilor competente (Garda
Financiară, Poliţia etc);
g) notificarea neconformităţilor către instituţiile
cu competenţe în domeniu;
h) înaintarea de plângeri penale
către organele competente;
i) informarea autorităţilor.
Art. 25. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1*) la norme
RAPORT DE INSPECŢIE**)
Obiectivul inspectat
..........................................................................................................................................
Numele şi prenumele persoanelor împuternicite de a
efectua controlul:
Unitatea de care aparţin
..........................................................................................................................................
Tipul controlului
..................................................................................................................................................................
Numărul legitimaţiei de control
........................................................................................................................................
Obiectivele controlului:
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
Perioada controlului
..........................................................................................................................................
Perioada controlată
..........................................................................................................................................
Temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul
..................................................................................................
Constatări:
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
Măsuri:
Recomandări - termene - responsabilităţi
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
*) Acest raport de inspecţie sanitară va fi întocmit pe
formularul de mai sus, pe două pagini, sau poate fi întocmit identic cu
formularul, acesta fiind un model.
**) Modelele de raport pentru inspecţia farmaceutică se
întocmesc de către inspectorii sanitari de stat ai inspecţiei farmaceutice de
la nivel central, în funcţie de tipul de unitate farmaceutică inspectată şi de
tipul de inspecţie. Modelele de raport de inspecţie pentru dispozitive medicale
şi controlul calităţii asistenţei medicale se întocmesc de direcţiile de
specialitate respective din Ministerul Sănătăţii Publice.
Sancţionare contravenţională - baza legală
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
Suspendare de activitate
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
Scoateri din consum de alimente
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
Data întocmirii raportului: ........................
Semnătura:
..............................................
ANEXA Nr. 2 la norme
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE
Instituţia ................................
PROCES-VERBAL*)
de constatare a condiţiilor igienico-sanitare
Astăzi .............. 200 ...
Subsemnatul
...................................................., îndeplinind funcţia de
.................................................. la Inspecţia Sanitară de Stat
...................................................., însoţit
de............................., îndeplinind funcţia
de.................................... la
.................................................., în urma controlului
igienico-sanitar efectuat la
unitatea........................................................, cu sediul în judeţul
....................................., localitatea
.................................................., str.....................................
nr. ..., bl........., sc. ..., ap. ..., pendinte de
...................................................., cu sediul în localitatea
..............................................., str................................................
nr. ..., în prezenţa domnului/doamnei
........................................................................, în calitate de
............................................................, am constatat
următoarele: ...........................................
........................................................................................
.
In urma celor constatate şi în conformitate cu
prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, titlul I „Sănătatea publică", se aplică
măsuri şi se formulează următoarele prescripţii şi
recomandări:...............................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
Prezentul proces-verbal conţine ......pagini şi a fost
întocmit în două exemplare, dintre care unul rămâne la ......
Organul
constatator, Am primit originalul.
..........................................
..........................................
*) Formularul va fi întocmit pe două pagini.
ANEXA Nr. 3 la norme
(Formular universal)
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE
Instituţia ................................
PROCES-VERBAL
de constatare a contravenţiei
Nr.........................................
Incheiat astăzi
...................................................................................................,
(ziua, luna, anul)
la
..................................................................
Subsemnatul/Subsemnata
........................................................, în calitate de
................................................................ la ............................................., am constatat că
............................................., cu domiciliul în
................................................,
str........................................ nr............, bl. ..., sc. ...,
ap. ..., în calitate de ..................... la punctul de lucru
......................., str.........................................
nr.............., bl. ..., sc. ..., ap. ..., pendinte de
.............................., cu sediul în ........................, str....................................... nr. ..., bl. ..., sc.
..., ap. ..., nr. de înmatriculare la registrul comerţului
........................................, CUI nr..............................., posesor/posesoare al/a
buletinului/cărţii de identitate seria..............
nr................................, emis/emisă de ................................... la data de..................................................., CNP
......................................................, se face vinovat/vinovată de următoarea/următoarele faptă/fapte:
............................................................................................... săvârşită/săvârşite la data de
...................., ora ........................., în următoarele
împrejurări: ..............................................., contravenind prin aceasta dispoziţiilor
........................................., cu modificările şi completările
ulterioare, care atrag sancţionarea
cu amendă:
- conform art.........................
lit.............. de la .............. la .................. lei, în cuantum de
........................ lei;
- conform art.........................
lit.............. de la .............. la .................. lei, în cuantum de
........................ lei;
- conform art.........................
lit.............. de la .............. la .................. lei, în cuantum de
........................ lei.
Agent constatator,
.........................................
Am primit copia de pe procesul-verbal.
Contravenient,
………………………..
Obiecţiunile contravenientului şi mijloacele de probă
de care se va servi în cauză:
................................................................................................................................................................................................................................................................................ .....................................................................
Observaţiile agentului constatator:........................................................................................................................................................................ .......
........................................................................................................................................................................ .....................................................................
Contravenientul nu este de faţă, refuză sau nu poate
semna.
Martor: numele ..............................................,
prenumele ..........................., domiciliat/domiciliată în
............................, str..........................................
nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap. ..., posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii
de identitate seria .......... nr...................................., emis/emisă de
.................................................. la
data de ............................................................
....................................
(semnătura)
Martor: numele
.................................................., prenumele
.........................., domiciliat/domiciliată în
........................., str........................
nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap. ..., posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii
de identitate seria ........................ nr......................, emis/emisă de .............................................. la data de
................................................
.......................................
(semnătura)
Rezoluţie de aplicare a sancţiunii şi înştiinţarea
de plată
Subsemnatul/Subsemnata
............................................., în calitate de
............................................ la .........................., aplic contravenientului/contravenientei
.................................. sus-numit/sus-numite o amendă de
.................................. lei, conform prezentului proces-verbal de constatare a contravenţiei
nr.................., pe care o va achita la ......................... în termen de 15 zile de la data comunicării,
urmând ca în acelaşi termen să predea sau să trimită recomandat prin poştă
chitanţa de plată la ..........................................................
In conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
contravenientul se poate angaja sub semnătură să achite la
..............................................., în cel mult 48 de ore de la
data încheierii prezentului proces-verbal de constatare a contravenţiei, jumătate din minimul amenzii
prevăzute de actul normativ pentru fapta săvârşită.
In caz de neachitare a amenzii la termenul fixat, se va
proceda la executarea silită, conform Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor
bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 108/1996, cu modificările şi
completările ulterioare.
Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi a rezoluţiei de aplicare a sancţiunii se poate face plângere
în termen de 15 zile de la data comunicării acestora, care va fi depusă împreună
cu copia de pe procesul-verbal de constatare a contravenţiei la organul care a
aplicat sancţiunea.
Prezentul proces-verbal conţine
două pagini si a fost întocmit în 3 exemplare, dintre care unul se lasă în
primire la .........................................................
....................................................................
(semnătura organului constatator)
Am luat cunoştinţă.
Contravenient,
……………………………........................