ORDIN Nr. 771
din 18 iulie 2007
pentru aprobarea
Precizarilor de aplicare a unor prevederi din normele metodologice de aplicare
a titlului VII „Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 509 din 30 iulie 2007
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor,
având în vedere prevederile art. II din Hotărârea Guvernului nr. 213/2007 pentru modificarea şi
completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Precizările
de aplicare a unor prevederi din normele metodologice de aplicare a titlului
VII „Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, prevăzute în anexa care
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia de specialitate pe linia autorizării
antrepozitelor fiscale, operatorilor înregistraţi şi importatorilor de produse accizabile supuse marcării din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, precum şi autorităţile fiscale
teritoriale vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA
PRECIZĂRI
de aplicare a unor prevederi din normele
metodologice de aplicare a titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din
Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004
1. Operatorii economici care intră sub incidenţa prevederilor alin. (1) al pct. 51-3 din normele metodologice de aplicare a titlului VII „Accize şi
alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările si completările
ulterioare, denumite în continuare norme metodologice,
care efectuează achiziţii în regim suspensiv de
produse energetice prevăzute la art. 175 alin. (3) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, de la
antrepozite fiscale din alte
state membre, vor deţine pe lângă autorizaţia de utilizator final şi calitatea
de operator înregistrat.
2. Operatorii economici care intră sub incidenţa
prevederilor alin. (1) al pct. 51.3 din normele metodologice, care efectuează achiziţii în regim
suspensiv de produse energetice, altele decât cele prevăzute la art. 175 alin.
(3) din Codul fiscal, de la antrepozite fiscale din alte state membre, pot
obţine calitatea de operator înregistrat în cazul în care furnizorii acestor
produse o solicită.
3. Operatorii economici care efectuează achiziţii
intracomunitare de produse energetice în regim suspensiv, în vederea utilizării
în scopurile prevăzute la art. 201 din Codul fiscal, trebuie să deţină
calitatea de operator înregistrat.
4. (1) Pentru situaţiile
prevăzute la pct. 1-3, calitatea de operator înregistrat se obţine prin
depunerea la autoritatea fiscală centrală a cererii de autorizare, al cărei
model este prevăzut în anexa nr. 7 la normele metodologice, astfel cum a fost
modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.861/2006.
(2) Cererea de autorizare va fi însoţită de
următoarele documente:
- copia autorizaţiei de utilizator final deţinută de
solicitant, valabilă la data depunerii cererii, pentru situaţiile în care se
eliberează astfel de autorizaţii;
- copia contractelor încheiate cu antrepozitarii
autorizaţi din statele membre de expediţie;
- declaraţia pe propria răspundere privind locurile
unde urmează a fi recepţionate produsele.
(3) In cazul produselor accizabile pentru care în Codul
fiscal este prevăzut expres nivel de acciză, operatorul înregistrat are
obligaţia să constituie garanţia în conformitate cu prevederile pct. 122 din normele metodologice.
5. Obligativitatea vizării documentului administrativ
de însoţire de către autoritatea fiscală a locului de expediere, prevăzută la
alin. (3) al pct. 14 din normele metodologice, intervine numai în cazul
antrepozitarilor din România, autorizaţi pentru producţia de alcool etilic ca
materie primă.
6. (1) Operatorii economici care deţin magazine
autorizate să funcţioneze în regim duty free şi care prin efectul legii sunt
asimilate antrepozitelor fiscale de depozitare în baza autorizaţiei de duty
free vor solicita atribuirea codului de accize în vederea înscrierii în
Registrul naţional al operatorilor de produse accizabile armonizate. Pentru
aceasta, operatorul economic va depune la autoritatea fiscală centrală o cerere
însoţită de autorizaţia de duty free. Cererea va conţine informaţii cu privire
la datele de identificare ale operatorului economic şi ale magazinelor pe care
le deţine.
(2) Codul de accize care se atribuie operatorului
economic autorizat să funcţioneze în regim duty free şi, respectiv, magazinului
sau magazinelor pe care le deţine va fi stabilit prin decizie a Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi va fi înscris pe autorizaţia de duty
free.
7. Procedura prevăzută la pct. 10 din normele
metodologice este aplicabilă şi în cazul pierderii celorlalte autorizaţii emise
de autoritatea fiscală competentă operatorilor economici pentru operaţiuni cu
produse accizabile.
8. Autorităţile fiscale, la cererea operatorilor
economici prevăzuţi la pct. 23.2 din normele metodologice, pot solicita
instituţiilor financiare sau Trezoreriei Statului eliberarea garanţiilor
constituite pentru obţinerea autorizaţiilor de utilizatori finali de produse
energetice, rămase fără obiect prin eliminarea obligaţiei de a prezenta o
astfel de garanţie la autoritatea fiscală prevăzută la pct. 23.2 din normele
metodologice, astfel cum a fost modificat prin Hotărârea Guvernului nr.
213/2007.
9. Operaţiunea exclusivă de amestec în vrac dintre
biocar-buranţi şi carburanţii tradiţionali, prevăzută la alin. (5) al pct. 23.8
din normele metodologice, se poate realiza numai în antrepozite fiscale de
depozitare, sub supraveghere fiscală.
10. In aplicarea prevederilor pct. 23.10 din normele
metodologice, produsul rezultat din amestecul dintre biocarburanţi şi
carburanţii tradiţionali intră sub incidenţa marcării atunci când este destinat
a fi utilizat drept combustibil pentru motor în situaţiile prevăzute la art.
201 alin. (1) din Codul fiscal, pentru care se acordă scutire de la plata
accizelor, potrivit legii.
11. (1) Autorizaţiile de
utilizator final se eliberează pentru fiecare furnizor.
(2) Atunci când beneficiarul scutirii solicită o
autorizaţie de utilizator final pentru un nou furnizor, cantitatea care va fi
înscrisă în această autorizaţie va fi cel mult egală cu diferenţa dintre
cantitatea estimată ca fiind necesară pe parcursul unui an şi cantităţile efectiv
achiziţionate în acelaşi an, în baza altei autorizaţii de utilizator final.
12. In aplicarea prevederilor pct. 37 din normele
metodologice, eliberarea în consum a produselor
energetice de către antrepozitarii autorizaţi este obligatoriu a se realiza
potrivit alin. (1) şi (2) ale acestui punct.
13. Intră sub incidenţa prevederilor pct. 62 alin. (4)
teza a 3-a din normele metodologice comercializarea băuturilor alcoolice
îmbuteliate în butelii sau cutii a căror capacitate depăşeşte 3 litri.