ORDIN Nr. 76
din 21 ianuarie 2010
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului (390 VIES) „Declaratie recapitulativa privind
livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 29 ianuarie 2010
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea
Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul art. 1564 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi
conţinutul formularului (390 VIES) „Declaraţie recapitulativă
privind livrările/achiziţiile/ prestările intracomunitare",
cod MFP 14.13.01.02/r, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se
completează şi se depune conform instrucţiunilor de completare
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, utilizare şi păstrare ale formularului prevăzut la
art. 1 sunt stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Procedura de gestionare a declaraţiei
recapitulative privind livrările/achiziţiile/prestările
intracomunitare este stabilită în anexa nr. 4.
Art. 5. - (1) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
prezentului ordin reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea
adăugată" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, iar referirile la
Normele metodologice reprezintă trimiteri la Normele metodologice de
aplicare a titlului VI „Taxa pe valoarea adăugată" din Codul
fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Referirile la Codul de procedură fiscală
din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 7. - Declaraţia recapitulativă se
completează, în mod obligatoriu, cu ajutorul programului de
asistenţă elaborat de Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală.
Art. 8. - Formularul prevăzut la art. 1 se
completează şi se depune începând cu operaţiunile
desfăşurate în luna ianuarie 2010.
Art. 9. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 10. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 552/2008 pentru aprobarea
modelului şi conţinutului formularului „Declaraţie recapitulativă
privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri",
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 294 din 15 aprilie
2008, cu modificările ulterioare.
Art. 11. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia generală de tehnologia
informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsuri
pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1*)
|
DECLARAŢIE RECAPITULATIVĂ
PRIVIND
LIVRĂRILE/ACHIZIŢIILE/PRESTĂRILE
INTRACOMUNITARE
|
390
VIES
|
PERIOADA DE RAPORTARE
Anul |___________| Perioada |______|
|__| Declaratie initiala
|__| Declaraţie rectificativă
I. DATE DE IDENTIFICARE
Cod de identificare fiscală RO
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Denumire / Nume, Prenume
|___________________________________________|
Domiciliul fiscal
Judeţ |_____________| Localitate |_____________| Strada
|__________________| Număr |________| Bloc |_______| Scara |_____| Ap.
|________|
Cod poştal |____________| Sector |____________| Telefon
|__________________| Fax |___________________| E-mail |________________________|
|
II. REZUMAT DECLARAŢIE
NUMĂR TOTAL PAGINI ANEXĂ LA DECLARAŢIE
|
|
|
|
|
NUMARUL TOTAL AL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUMA LIVRĂRILOR/ACHIZIŢIILOR/PRESTĂRILOR
INTRACOMUNITARE
|
LIVRĂRI INTRACOMUNITARE DE BUNURI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LIVRĂRI ÎN CADRUL UNEI OPERAŢIUNI TRIUNGHIULARE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE BUNURI
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PRESTĂRI INTRACOMUNITARE DE SERVICII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACHIZIŢII INTRACOMUNITARE DE SERVICII
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, declar că datele din această declaraţie sunt corecte
şi complete.
Nume, Prenume: |_________________________________|
Funcţia: |_________________________________|
Semnătura şi ştampila
|_____________________________|
LOC rezervat organului fiscal
Nr.înregistrare: |_______________________|
Data:|________________________|
Numar de înregistrare ca operator de date cu caracter
personal 759
Cod MFP: 14.13.01 .02/r
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
Cod de identificare fiscală RO
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__| Anul |__|__|__|__| Perioada
|__|__| Pag. |__|__|__|__|
LISTA OPERAŢIUNILOR
INTRACOMUNITARE
|
ŢARA
|
COD OPERATOR INTRACOMUNITAR
|
DENUMIRE / NUME, PRENUME OPERATOR
INTRACOMUNITAR
|
TIPUL
OPERAŢIUNII*)
|
BAZA IMPOZABILĂ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL pagină
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) TIP operaţiune se completează cu ; L
livrare intracomunitară de bunuri, T livrare ulterioară în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare, A achiziţie intracomunitară de
bunuri, P prestare intracomunitară de servicii şi S achiziţie
intracomunitară de servicii,
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (390 VIES)
„Declaraţie recapitulativă privind
livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare"
1.1. Declaraţia recapitulativă se depune lunar,
în condiţiile prevăzute la art. 1564 din Codul fiscal,
până la data de 15 inclusiv a lunii următoare unei luni
calendaristice, de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA conform art. 153 sau art. 1531 din Codul fiscal.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA depun declaraţia recapitulativă numai pentru lunile
calendaristice în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru:
a) livrările intracomunitare scutite de
taxă în condiţiile prevăzute la art. 143 alin. (2) lit. a)
şi d) din Codul fiscal, pentru care exigibilitatea taxei a luat
naştere în luna calendaristică respectivă;
b) livrările de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare prevăzute la art. 1321 alin. (5)
din Codul fiscal efectuate în statul membru de sosire a bunurilor şi care
se declară drept livrări intracomunitare cu cod T, pentru care
exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna calendaristică
respectivă;
c) prestările de servicii prevăzute la art.
133 alin. (2) din Codul fiscal efectuate în beneficiul unor persoane impozabile
nestabilite în România, dar stabilite în Comunitate, altele decât cele scutite
de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pentru care
exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna calendaristică respectivă;
d) achiziţiile intracomunitare de bunuri taxabile,
pentru care exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna
calendaristică respectivă;
e) achiziţiile de servicii prevăzute la art.
133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din România
care au obligaţia plăţii taxei conform art. 150 alin. (2),
pentru care exigibilitatea de taxă a luat naştere în luna
calendaristică respectivă, de la persoane impozabile nestabilite în
România, dar stabilite în Comunitate.
2.1. Declaraţia recapitulativă se depune, în
format electronic, prin una dintre următoarele metode:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin SEN;
- prin completare, pe pagina de web a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic,
va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul
programului de asistenţă, semnat şi ştampilat, conform
legii.
Formularul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la unitatea fiscală,
împreună cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către
persoana impozabilă. Formatul electronic al declaraţiei
recapitulative se obţine prin folosirea programului de asistenţă
elaborat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
şi se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la
dispoziţia persoanelor impozabile, gratuit, de unităţile fiscale
sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro
Contribuabilii care deţin certificat digital pot
depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la
distanţă, pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală.
Modul de completare a declaraţiei
recapitulative
SECŢIUNEA 1
Cartuşul „Perioada de raportare" se
completează cu:
- anul la care se referă declaraţia; se
înscrie cu cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu: 2010)
- perioada de raportare aferentă
operaţiunilor realizate este formată din două caractere,
respectiv cifrele aferente lunii respective (de exemplu: pentru luna ianuarie
se va înscrie „01").
Declaraţia depusă iniţial se
rectifică prin depunerea unei noi declaraţii, pe acelaşi format,
bifând căsuţa corespunzătoare de pe formular.
In declaraţia rectificativă se rectifică
tranzacţii declarate în orice perioadă de raportare anterioară
şi se completează toate rubricile formularului cu datele valabile la
momentul declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
Se completează câte o declaraţie rectificativă
pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se operează
rectificări.
Ajustările se declară pentru luna
calendaristică în care intervine exigibilitatea taxei, conform art. 1342
alin. (3) din Codul fiscal, respectiv în luna calendaristică în care regularizarea
a fost comunicată clientului.
Cartuşul „Date de identificare" conţine:
1. Cod de identificare fiscală - se
înscrie codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei impozabile din
România, atribuit potrivit art. 153 sau art. 1531 din Codul fiscal.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere
la dreapta.
2. „Denumire/Nume, Prenume" - se înscriu,
după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile.
3. „Domiciliul fiscal" - se
completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal (sediul social,
sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al persoanei impozabile
înregistrate în scopuri de JVA.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se
înscrie adresa din România la care pot fi examinate evidenţele şi
documentele ce trebuie păstrate în conformitate cu prevederile pct. 66
alin. (7) lit. a) din Normele metodologice.
In cazul persoanelor impozabile stabilite în
străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, se înscrie
domiciliul fiscal al reprezentantului.
In cazul persoanelor impozabile care au sediul
activităţii economice în afara României şi sunt stabilite în
România prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate
juridică, conform art. 1251 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal,
se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună
decontul de taxă şi să fie responsabil pentru toate
obligaţiile în scopuri de TVA, conform pct. 66 alin. (5) din normele
metodologice.
Cartuşul „Rezumat declaraţie" conţine:
- numărul total al paginilor anexă la
declaraţie;
- numărul total al operatorilor intracomunitari,
indiferent de numărul operaţiunilor;
- valoarea operaţiunilor, defalcată pe
tipuri: livrări intracomunitare de bunuri, livrări ulterioare de bunuri
efectuate în cadrul operaţiunilor triunghiulare, livrări
intracomunitare ce constau în transferuri scutite, achiziţii
intracomunitare de bunuri, achiziţii intracomunitare asimilate,
prestări intracomunitare de servicii, achiziţii intracomunitare de servicii.
SECŢIUNEA a 2-a
1. Se completează, cu tranzacţiile
intracomunitare efectuate, în următoarea ordine:
a) livrări intracomunitare de bunuri (L);
b) livrări ulterioare de bunuri efectuate în
cadrul unei operaţiuni triunghiulare (T);
c) achiziţii intracomunitare de bunuri,
achiziţii care urmează transferurilor scutite, achiziţii
efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare (A);
d) prestări intracomunitare de servicii (P);
e) achiziţii intracomunitare de servicii (S).
Fiecare pagină aferentă secţiunii a 2-a
va conţine în antet informaţii privind codul de înregistrare în
scopuri de TVA, perioada aferentă şi numărul paginii.
a) Livrări intracomunitare de bunuri - se
înscrie suma totală a livrărilor intracomunitare de bunuri scutite de
la plata taxei în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din
Codul fiscal, pe fiecare cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei
ia naştere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele
din facturile pentru încasări de avansuri pentru livrări
intracomunitare de bunuri, scutite.
b) Livrări ulterioare de bunuri efectuate în
cadrul unei operaţiuni triunghiulare - se înscrie suma totală a
livrărilor de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare, prevăzute la art. 1321 alin. (5) lit. b) din
Codul fiscal, efectuate în statul membru de sosire a bunurilor expediate sau
transportate, pe fiecare beneficiar al livrării ulterioare ce are desemnat
un cod T, şi pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în luna
calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru
încasări de avansuri pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare.
Se va completa doar de către
cumpărătorul revânzător.
c) Achiziţii intracomunitare de bunuri -
se înscrie suma totală a achiziţiilor intracomunitare de bunuri, pe
fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă care depune
declaraţia este obligată la plata taxei conform art. 151 din Codul
fiscal, şi pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna
calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile primite
pentru plăţi de avansuri pentru achiziţii intracomunitare de
bunuri.
d) Prestări intracomunitare de servicii -
se înscrie suma totală a prestărilor de servicii pentru care se
aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, altele decât cele
scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt impozabile, pe fiecare
client în parte, stabilit în Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei ia naştere
în luna calendaristică respectivă. Nu vor fi declarate
prestările de servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal dacă beneficiarul serviciului este o persoană impozabilă
care nu este stabilită pe teritoriul Comunităţii.
e) Achiziţii intracomunitare de servicii -
se înscrie suma totală a achiziţiilor intracomunitare de servicii
pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal,
altele decât cele scutite de TVA, pe fiecare prestator în parte, care este
stabilit în Comunitate, pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna
calendaristică respectivă. Nu vor fi declarate prestările de
servicii prevăzute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal dacă
prestatorul serviciului este o persoană impozabilă care nu este
stabilită pe teritoriul Comunităţii.
Coloana „Ţara" - codul ţării
care a emis codul de înregistrare în scopuri de TVA al clientului/furnizorului/
prestatorului sau codul statului membru care ar fi trebuit să emită
acest cod de înregistrare în scopuri de TVA, dar din diverse motive acesta ori
nu a fost emis, ori nu a fost comunicat.
Coloana „Cod operator intracomunitar" -
trebuie introdus fără spaţii, virgule sau puncte şi se
completează astfel:
- în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri
(L) efectuate din România - codul de identificare în scopuri de TVA al
persoanei care achiziţionează bunurile în alt stat membru decât
România, pe baza căruia furnizorul din România i-a efectuat o livrare
intracomunitară scutită de TVA conform art. 143 alin. (2) lit. a)
şi d) din Codul fiscal;
- în cazul livrărilor ulterioare de bunuri
efectuate din România în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (T) - codul
de identificare în scopuri de TVA al persoanei beneficiare a livrării
ulterioare, din al treilea stat membru, pe baza căruia cumpărătorul
revânzător din România i-a efectuat livrarea ulterioară;
- în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri,
achiziţiilor care urmează transferurilor scutite, achiziţiilor
efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare (A) efectuate în România - codul de identificare
în scopuri de TVA din alt stat membru atribuit furnizorului care
efectuează livrarea intracomunitară;
- în cazul prestărilor intracomunitare de servicii
(P) - codul de identificare în scopuri de TVA al persoanei care primeşte
serviciile în alt stat membru decât România, pe baza căruia prestatorul
din România i-a prestat servicii prevăzute de art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal, altele decât cele scutite de TVA în statul membru în care acestea sunt
impozabile;
- în cazul achiziţiilor intracomunitare de
servicii (S) - codul de identificare în scopuri de TVA din alt stat membru
atribuit prestatorului sau, după caz, doar codul statului membru în care
este stabilit prestatorul serviciilor, în cazul în care prestatorul nu este
identificat în scopuri de TVA, dar există indicii suficiente pentru a
considera că este o persoană impozabilă.
Coloana „Tipul operaţiunii"
L - pentru livrări intracomunitare de bunuri
către alte state membre;
T - pentru livrări în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare;
A- pentru achiziţii intracomunitare de bunuri,
achiziţii care urmează transferurilor scutite, achiziţii
efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare din alte state membre;
P - pentru prestările intracomunitare de servicii;
S - pentru achiziţii intracomunitare de servicii.
Coloana „Baza impozabilă" - valoarea
tranzacţiei/tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu
respectivul client/furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită
potrivit prevederilor art. 137-1381 şi 1391 din
Codul fiscal)
2. In subsolul paginii se înscrie suma totală a
tranzacţiilor înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima
pagină a declaraţiei se înscrie şi totalul general al
operaţiunilor.
3. Toate sumele se înscriu în lei.
NOTĂ:
1. Pentru achiziţii intracomunitare de bunuri
taxabile în România, în cazul în care furnizorul nu comunică un cod
valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat
membru al Uniunii Europene, achiziţia se declară în declaraţia
recapitulativă, astfel:
Coloana „Ţara" - codul ţării
membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitară.
Coloana „Cod operator intracomunitar" - nu
se va înscrie nimic.
Coloana „Denumire/Nume, prenume operator
intracomunitar" - se va înscrie denumirea/nume, prenume al
furnizorului care a emis factura.
Coloana „Tipul operaţiunii' - se va înscrie
„A".
Coloana „Baza impozabilă" - valoarea
tranzacţiei/tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu
respectivul furnizor (baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită
potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal).
2. Pentru livrările intracomunitare de bunuri
efectuate către clienţi nestabiliţi în Comunitate şi care
au desemnat un reprezentant fiscal în Uniunea Europeană sau către
clienţi stabiliţi în Comunitate, înregistraţi prin reprezentant
fiscal în statul membru în care efectuează achiziţia
intracomunitară de bunuri, la rubrica „Denumire operator
intracomunitar" va fi înscrisă denumirea clientului (nu a
reprezentantului fiscal), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar" va
fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei
străine prin reprezentant fiscal.
3. Pentru achiziţiile intracomunitare de bunuri
care provin de la un furnizor nestabilit în Comunitate şi care a desemnat
un reprezentant fiscal în statul membru în care începe transportul bunurilor
sau care provin de la un furnizor stabilit în Comunitate, înregistrat prin
reprezentant fiscal în statul membru din care efectuează livrarea
intracomunitară de bunuri, la rubrica „Denumire operator
intracomunitar" va fi înscrisă denumirea furnizorului (nu a
reprezentantului fiscal), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar" va
fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei
străine prin reprezentant fiscal.
Similar se procedează şi în situaţia în
care furnizorul nestabilit în Comunitate nu şi-a desemnat un reprezentant
fiscal în statul membru în care începe transportul, dar prin aplicarea de
către unele state membre a măsurilor de simplificare a
declarării importurilor, respectiv o reprezentare globală de
către o societate care poate fi, de exemplu, o societate de
expediţie/transport, operatorul extracomunitar se consideră
reprezentat fiscal de societatea respectivă.
Exemplu: o societate
„A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societăţi din
România „B" bunuri. Bunurile sunt importate într-un stat membru al Uniunii
Europene (Y) de către societatea de expediţie „C" şi apoi
aceeaşi societate „C" declară în numele furnizorului „A"
din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea
intracomunitară a bunurilor din statul membru (Y) în România.
In astfel de situaţii se va considera drept
reprezentant fiscal societatea de expediţie „C". In declaraţia
recapitulativă privind achiziţiile intracomunitare, la rubrica
„Denumire operator intracomunitar" va fi înscrisă denumirea
furnizorului, respectiv societatea „A" din statul extracomunitar (X), iar
la rubrica „Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al
societăţii de expediţie „C" care a declarat livrarea
intracomunitară.
ANEXA Nr. 3
Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, utilizare şi păstrare ale Declaraţiei recapitulative
privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare
Denumirea formularului: Declaraţie
recapitulativă privind livrările/achizitiile/prestările
intracomunitare (390 VIES)
CodMFP: 14.13.01.02/r
Format: A4/t1
Caracteristici de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se utilizează echipament informatic pentru
completare şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă pus
la dispoziţie gratuit de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea operaţiunilor
intracomunitare.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA, care realizează operaţiuni
intracomunitare.
Circulă: - în format electronic, la organul fiscal
în a cărui rază teritorială persoana impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA îşi are domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate,
semnate şi ştampilate, potrivit legii, din care:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal.
Se păstrează: -formatul electronic, în arhiva
de documente electronice; - formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 4
PROCEDURA DE GESTIONARE
a Declaraţiei recapitulative privind
livrările/achizitiile/prestările intracomunitare
In vederea îndeplinirii cerinţelor Regulamentului
(CE) nr. 1.798/2003 al Consiliului din 7 octombrie 2003 privind cooperarea
administrativă în domeniul taxei pe valoarea adăugată şi de
abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 218/92, cu modificările şi
completările ulterioare, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA, care realizează operaţiuni intracomunitare, au obligaţia
să depună lunar Declaraţia recapitulativă privind
livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare (390 VIES),
potrivit dispoziţiilor art. 1564 din Codul fiscal.
1. Depunerea declaraţiei recapitulative
1.1. Declaraţia recapitulativă se depune
lunar, până la data de 15 inclusiv a lunii următoare, la organul
fiscal competent.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA depun declaraţia recapitulativă numai pentru luna de raportare în
care ia naştere exigibilitatea taxei pentru
livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare.
2. Prelucrarea declaraţiei recapitulative
2.1. Prelucrarea declaraţiilor recapitulative
depuse de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se
realizează de către organul fiscal competent, prin folosirea
programului informatic de prelucrare pus la dispoziţie de Direcţia
generală de tehnologia informaţiei, în termen de cel mult două
zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a declaraţiei.
2.2. După prelucrare, declaraţia
recapitulativă se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
3. Verificarea formală a declaraţiilor
recapitulative
Pentru fiecare declaraţie
recapitulativă organul fiscal competent verifică:
a) corectitudinea codului de înregistrare în scopuri
de TVA al persoanei impozabile care realizează operaţiuni
intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din declaraţie
cu cele existente în Registrul contribuabililor;
b) integralitatea codurilor de înregistrare în scopuri
de TVA ale operatorilor străini înscrişi în declaraţia
recapitulativă: înscrierea corectă a codului de ţară,
precum şi a numărului de caractere ale codului.
4. Notificarea persoanelor impozabile ca urmare a
verificării formale
4.1. După prelucrarea declaraţiilor
recapitulative vor fi identificate persoanele impozabile care au depus
declaraţii recapitulative ce prezintă erori, potrivit pct. 3 lit. a)
şi b), iar pentru aceste persoane se emit notificări pentru corectarea
declaraţiei.
4.2. Notificările prevăzute la pct. 4.1 se
emit în termen de maximum două zile lucrătoare de la expirarea
termenului de depunere a declaraţiilor recapitulative.
5. Notificarea persoanelor impozabile pentru
nedepunerea declaraţiilor recapitulative
5.1. După prelucrarea deconturilor de TVA,
respectiv a deconturilor speciale de TVA, vor fi identificate persoanele
impozabile care nu au depus declaraţii recapitulative, iar pentru aceste
persoane se emit notificări pentru depunerea declaraţiei.
5.2. Notificările prevăzute la pct. 5.1 se
emit potrivit reglementărilor legale în vigoare, după expirarea
termenului de depunere a deconturilor de TVA/deconturilor speciale de TVA.
5.3. Nerespectarea obligaţiilor de depunere a
declaraţiilor recapitulative privind
livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare se
sancţionează potrivit prevederilor Codului de procedură
fiscală.
6. Organizarea bazei centrale de date
„Declaraţii recapitulative"
6.1. Informaţiile din declaraţiile
recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum şi cele
depuse ca urmare a notificărilor transmise de organele fiscale competente
se introduc într-o bază de date denumită „Declaraţii
recapitulative".
6.2. Baza de date „Declaraţii
recapitulative" cuprinde 3 secţiuni:
- livrări - în care se înscriu toate
livrările intracomunitare de bunuri (cod L), toate livrările
ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare
(cod T);
- achiziţii - în care se înscriu achiziţiile
intracomunitare de bunuri (cod A);
- prestări servicii - în care se înscriu
prestările intracomunitare de servicii (cod P);
- achiziţii servicii - în care se înscriu
achiziţiile intracomunitare de servicii (cod S).
7. Centralizarea informaţiilor din
declaraţiile recapitulative
7.1. Până la data de 21 a fiecărei luni,
organul fiscal competent transmite direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti baza de date cuprinzând
declaraţiile recapitulative depuse în luna respectivă, şi anume:
- declaraţiile recapitulative corecte;
- declaraţiile recapitulative rectificative depuse
ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în
scopuri de TVA; şi
- declaraţiile recapitulative cu erori, pentru
care nu a fost efectuată corecţia ca urmare a notificărilor
transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
7.2. Organul fiscal competent este responsabil pentru
completitudinea şi corectitudinea informaţiilor transmise.
7.3. In termen de maximum două zile
lucrătoare, direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili transmit
informaţiile din declaraţiile recapitulative Direcţiei generale
de tehnologia informaţiei şi sunt responsabile pentru completitudinea
informaţiilor transmise.
7.4. Cel mai târziu în ultima zi lucrătoare a
lunii următoare celei de raportare, Direcţia generală de
tehnologia informaţiei pune la dispoziţia Serviciului Central de
Legături datele primite de la organele fiscale teritoriale, prelucrate, în
vederea transmiterii prin sistemul VIES.
8. Gestionarea datelor din declaraţiile
recapitulative rectificative
8.1. Declaraţiile recapitulative rectificative se
prelucrează în momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
8.2. Până pe data de 21 a fiecărei luni,
organul fiscal competent transmite direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti baza de date cuprinzând
diferenţele dintre declaraţiile recapitulative rectificative depuse
în luna respectivă şi declaraţiile recapitulative iniţiale.
8.3. Organul fiscal competent este responsabil pentru
completitudinea şi corectitudinea informaţiilor transmise.
8.4. In termen de maximum două zile lucrătoare,
direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a
municipiului Bucureşti, precum şi Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili transmit informaţiile din
declaraţiile recapitulative rectificative Direcţiei generale de
tehnologia informaţiei şi sunt responsabile pentru completitudinea
informaţiilor transmise.