ORDIN Nr. 552
din 28 martie 2008
pentru aprobarea modelului
si continutului formularului „Declaratie recapitulativa privind
livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri"
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 15 aprilie 2008
In temeiul art.12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art.1564 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, şi al art. 228 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă modelul şi conţinutul formularului
„Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de
bunuri" (390 VIES), cod MEF 14.13.01.02/r, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Formularul prevăzut la art. 1 se completează
şi se depune conform instrucţiunilor de completare prevăzute în anexa nr. 2,
începând cu operaţiunile desfăşurate în trimestrul I al
anului 2008.
Art. 3. - Caracteristicile de tipărire, modul de
difuzare, utilizare şi arhivare a formularului prevăzut la art. 1 sunt
stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4. - Procedura de gestionare a Declaraţiei
recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri este
stabilită în anexa nr.4.
Art. 5. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 6. - Declaraţia recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri se completează, în mod
obligatoriu, cu ajutorul programului de asistenţă elaborat de Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală.
Art. 7. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 8. - Direcţia generală proceduri pentru
administrarea veniturilor, Direcţia de informaţii fiscale, Direcţia generală de
tehnologia informaţiei, Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi
a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chitoiu
ANEXA Nr. 11)
DECLARAŢIE RECAPITULATIVĂ
PRIVIND LIVRĂRILE/ACHIZIŢIILE INTRACOMUNITARE DE
BUNURI
390
VIES
PERIOADA DE RAPORTARE
Anul |_|_|_|_| Perioada (T1,T2,T3 sau T4)
|_|_|
|_| Declaraţie iniţială
|_| Declaraţie rectificativă
I. DATE DE IDENTIFICARE
Cod de identificare fiscală RO
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Denumire / Nume, Prenume |_______________________________________________|
Domiciliul fiscal
Judeţ |____________| Localitate
|___________| Strada |_______________________|
Număr |__| Bloc |__| Scara |__| Ap.
|___| Cod poştal
|______________| Sector |_____| Telefon |________________| Fax
|_______________| E-mail |__________________|
|
II. REZUMAT DECLARAŢIE
NUMĂR TOTAL PAGINI ANEXA LA DECLARAŢIE
|
|_|_|_|_|
|
NUMĂRUL TOTAL AL OPERATORILOR INTRACOMUNITARI
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
SUMA LIVRĂRILOR/ACHIZIŢIILOR INTRACOMUNITARE DE BUNURI
|
|
LIVRĂRI
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
ACHIZIŢII
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
LIVRĂRI IN CADRUL UNEI OPERAŢIUNI TRIUNGHIULARE
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte
publice, dedarea datele din această declaraţie sunt corecte şi complete.
Nume, Prenume: |_____________________________________|
Funcţia:
|_____________________________________|
Semnătura şi ştampila
|______________|
Loc rezervat organului fiscal
Nr.înregistrare: |_____________________|
Data: |______________|
Cod MEF:14.13.01.02/r
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
Cod de identificare fiscală RO |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Anul |_|_|_|_| Perioada |_|_| Pag. |_|_|_|_|
LISTA OPERAŢIUNILOR INTRACOMUNITARE
|
ŢARA
|
COD OPERATOR INTRACOMUNITAR
|
DENUMIRE / NUME, PRENUME OPERATOR
INTRACOMUNITAR
|
TIP*) (A/L/T)
|
BAZA IMPOZABILA
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|_|_|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
TOTAL pagină
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
TOTAL GENERAL
|
|
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
*) TIP operaţiune se completează cu: A achiziţie şi
achiziţie în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, L livrare, T livrare în
cadrul unei operaţiuni triunghiulare
ANEXA Nr. 2
Instrucţiuni pentru completarea Declaraţiei
recapitulative privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
1.1. Declaraţia recapitulativă
se depune trimestrial, în condiţiile prevăzute de art. 1564 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 25
inclusiv a lunii următoare încheierii trimestrului, de către persoanele
impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 şi 1531 din Legea nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, care au efectuat livrări şi/sau
achiziţii intracomunitare de bunuri, precum şi livrări şi achiziţii de bunuri
în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, aşa cum sunt definite în titlul VI din Codul fiscal.
1.2. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de
TVA vor depune declaraţia recapitulativă numai în trimestrul de raportare în
care ia naştere exigibilitatea taxei pentru livrările/achiziţiile intracomunitare,
precum şi pentru livrările şi achiziţiile în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare efectuate.
2.1. Declaraţia recapitulativă se depune în format
electronic astfel:
- la registratura organului fiscal competent;
- la poştă, prin scrisoare recomandată;
- prin completare, pe pagina de web a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală;
2.2. Formatul electronic, depus pe suport electronic,
va fi însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul
programului de asistenţă elaborat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală,
semnat şi ştampilat, conform legii.
Formularul se editează în două exemplare:
- un exemplar se depune la
unitatea fiscală împreună cu suportul electronic;
- un exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.
Formatul electronic al declaraţiei recapitulative se obţine prin folosirea programului de asistenţă
elaborat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi se transmite organului
competent pe suport electronic.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia
persoanelor impozabile, gratuit, de unităţile fiscale sau poate fi descărcat de
pe serverul de web al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.mfinante.ro/portal ANAF.
Contribuabilii care deţin certificat digital pot depune
formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, pe site-ul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, portalul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Modul de completare a declaraţiei recapitulative
SECŢIUNEA 1
Cartuşul „Perioada de raportare" se completează
cu:
- anul la care se referă declaraţia; se înscrie cu
cifre arabe cu 4 caractere (de exemplu, 2008);
- perioada de raportare aferentă operaţiunilor
realizate este formată din două caractere, primul fiind litera „T" şi al
doilea fiind cifra aferentă trimestrului respectiv (de exemplu, pentru
trimestrul 2 se va înscrie „T2").
Declaraţia depusă iniţial se rectifică prin depunerea
unei noi declaraţii, pe acelaşi format, bifând căsuţa corespunzătoare de pe
formular.
In declaraţia rectificativă se
rectifică tranzacţii declarate în orice perioadă de raportare anterioară şi se
completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul
declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
Se completează câte o declaraţie rectificativă pentru
fiecare perioadă de raportare pentru care se operează rectificări.
Declaraţia rectificativă se foloseşte şi pentru
reducerea bazei de impozitare a achiziţiilor intracomunitare în situaţia
prevăzută de lege.
Reducerile de preţ acordate
ulterior de furnizor, într-un alt trimestru decât cel în care au fost efectuate
livrările de bunuri, se declară în declaraţia recapitulativă întocmită pentru
trimestrul în care reducerile de preţ au fost acordate, indiferent dacă în
trimestrul respectiv valoarea reducerilor depăşeşte totalul
livrărilor/achiziţiilor de bunuri declarate, rezultând astfel o suma negativă.
Cartuşul „Date de
identificare" conţine:
1. Cod de identificare
fiscală - se înscrie codul primit la înregistrarea
în scopuri de TVA, înscris în certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
Inscrierea cifrelor în casetă se face cu aliniere la
dreapta.
2. „Denumire/Nume, Prenume" - se înscriu, după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei
impozabile.
3. „Domiciliul fiscal" - se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal
(sediul social, sediul sau domiciliul fiscal, după caz) al persoanei impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
Cartuşul „Rezumat declaraţie" conţine:
- numărul total al paginilor anexă la declaraţie;
- numărul total al operatorilor intracomunitari,
indiferent de numărul operaţiunilor;
- valoarea operaţiunilor, defalcată pe tipuri: livrări,
livrări în cadrul operaţiunilor triunghiulare şi achiziţii.
SECŢIUNEA a 2-a
1.Se completează cu tranzacţiile
intracomunitare efectuate, în următoarea ordine:
a) livrări intracomunitare de bunuri (L);
b) livrări ulterioare de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (T);
c) achiziţii intracomunitare de
bunuri şi achiziţii de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare
(A).
Fiecare pagină aferentă secţiunii a 2-a va conţine în
antet informaţii privind codul de înregistrare în scopuri de TVA, perioada
aferentă şi numărul paginii.
a) Livrări intracomunitare
de bunuri - se înscrie
suma totală a livrărilor intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei,
în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) şi d) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pe fiecare
cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul
calendaristic respectiv, inclusiv sumele din facturile pentru încasări de
avansuri parţiale pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.
b) Livrări ulterioare de
bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare
- se înscrie suma totală a livrărilor de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare, prevăzute la art. 1321 alin.
(5) lit. b) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
efectuate în statul membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe
fiecare beneficiar al livrării ulterioare ce are desemnat un cod „T", şi
pentru care exigibilitatea taxei ia naştere în trimestrul calendaristic
respectiv, inclusiv sumele din facturile pentru încasări de avansuri parţiale
pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare;
se va completa doar de către cumpărătorul revânzător.
c) Achiziţii intracomunitare
de bunuri - se înscrie suma totală a achiziţiilor
intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă
care depune declaraţia este obligată la plata taxei conform art. 151 din Legea
nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi pentru care exigibilitatea taxei
intervine în trimestrul calendaristic respectiv,
inclusiv sumele din facturile primite pentru plăţi de avansuri parţiale pentru
achiziţii intracomunitare de bunuri.
d) Achiziţii de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare -
se înscrie suma totală a achiziţiilor de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare, pentru care furnizorul a desemnat persoana impozabilă
beneficiară drept persoana obligată la plata taxei, în conformitate cu art. 150
alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plăţi de avansuri
parţiale pentru achiziţii intracomunitare de bunuri.
Coloana „Ţara" - codul ţării care a emis codul de înregistrare în scopuri de TVA
al clientului/furnizorului.
Coloana „Cod operator intracomunitar" - codul de înregistrare în scopuri de TVA al operatorului, fără
codul de ţară. Acesta trebuie introdus fără spaţii, virgule sau puncte.
Coloana „Tipul
operaţiunii"
L - pentru livrări intracomunitare de bunuri către alte
state membre;
T - pentru livrări în cadrul
unei operaţiuni triunghiulare;
A- pentru achiziţii intracomunitare de bunuri şi
achiziţii în cadrul unei operaţiuni triunghiulare din alte state membre.
Coloana „Baza
impozabilă" - valoarea tranzacţiei/
tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul client/furnizor
(baza impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor titlului VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările
şi completările ulterioare).
2. In subsolul paginii se înscrie suma totală a
tranzacţiilor înscrise în pagina respectivă, iar pe ultima pagină a declaraţiei
se înscrie şi totalul general al operaţiunilor.
3. Toate sumele se înscriu în lei.
4. Operaţiunile înscrise la
rândurile de regularizări din Decontul de TVA, respectiv rândurile 2, 5 şi 15,
se cuprind în declaraţia recapitulativă rectificativă aferentă perioadei la
care se referă aceste operaţiuni.
NOTĂ:
1. Pentru achiziţii intracomunitare de bunuri în cazul
în care furnizorul nu comunică un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt
transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achiziţia
se declară în declaraţia recapitulativă astfel:
Coloana „Ţara"- codul ţării membre din care s-a efectuat livrarea
intracomunitară.
Coloana „Cod operator intracomunitar" - nu
se va înscrie nimic.
Coloana „Denumire/Nume, prenume operator
intracomunitar"- se va înscrie denumirea/numele, prenumele
furnizorului care a emis factura.
Coloana „Tipul
operaţiunii"- se va înscrie „A".
Coloana „Baza
impozabilă" - valoarea tranzacţiei/
tranzacţiilor efectuate în perioada de raportare cu respectivul furnizor (baza
impozabilă pentru calculul TVA stabilită potrivit prevederilor titlului VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările
şi completările ulterioare).
2. Pentru livrările
intracomunitare efectuate către clienţi nestabiliţi în Comunitatea Europeană şi
care au desemnat un reprezentant fiscal în Uniunea Europeană, la rubrica
„Denumire operator intracomunitar" va fi înscrisă denumirea clientului (nu
a reprezentantului fiscal), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar"
va fi înscris codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit persoanei
străine prin reprezentant fiscal.
3. Pentru achiziţiile
intracomunitare care provin de la un furnizor nestabilit în Comunitatea
Europeană şi care a desemnat un reprezentant fiscal în statul membru în care
începe transportul, la rubrica „Denumire operator intracomunitar" va fi
înscrisă denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica
„Cod operator intracomunitar" va fi înscris codul de înregistrare în
scopuri de TVA atribuit persoanei străine prin reprezentant fiscal.
Similar se procedează şi în situaţia în care furnizorul
nestabilit în Comunitatea Europeană nu şi-a desemnat un reprezentant fiscal în
statul membru în care începe transportul, dar prin aplicarea de către unele
state membre a măsurilor de simplificare a declarării importurilor, respectiv o
reprezentare globală de către o societate care poate fi, de exemplu, o
societate de expediţie/transport, operatorul extracomunitar se consideră
reprezentat fiscal de societatea respectivă.
Exemplu: o societate
„A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei
societăţi din România „B" bunuri. Bunurile sunt importate într-un stat
membru al Uniunii Europene (Y) de către societatea de expediţie „C" şi
apoi aceeaşi societate „C" declară în numele furnizorului „A" din
statul extracomunitar (X) (dar
sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitară a bunurilor din statul membru
(Y)în România.
In astfel de situaţii se va considera drept
reprezentant fiscal societatea de expediţie „C". In declaraţia
recapitulativă privind achiziţiile intracomunitare, la rubrica „Denumire
operator intracomunitar" va fi înscrisă denumirea furnizorului, respectiv
societatea „A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica „Cod operator intracomunitar" codul din statul
membru (Y) al societăţii de expediţie „C" care a declarat livrarea intracomunitară.
ANEXA Nr. 3
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare,
utilizare şi arhivare a Declaraţiei recapitulative privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri
Denumire formular: Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri Cod:
14.13.01.02/r
Format: A4/t1
Caracteristici de tipărire:
- pe o singură faţă;
- se utilizează echipament informatic pentru completare
şi editare, cu ajutorul programului de asistenţă pus la dispoziţie gratuit de
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Se difuzează: gratuit.
Se utilizează la: declararea
operaţiunilor intracomunitare.
Se întocmeşte de: persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care
realizează operaţiuni intracomunitare.
Circulă:
- în format electronic, la
organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana impozabilă înregistrată în
scopuri de TVA îşi are domiciliul fiscal;
- în format hârtie, în două exemplare listate, semnate
şi ştampilate, potrivit legii, dintre care:
• un exemplar la contribuabil;
• un exemplar la organul fiscal.
Se arhivează:
- formatul electronic, în arhiva de documente
electronice;
- formatul hârtie, la dosarul fiscal al
contribuabilului.
ANEXA Nr. 4
Procedura de gestionare a Declaraţiei recapitulative privind livrările/achiziţiile
intracomunitare de bunuri
In vederea îndeplinirii cerinţelor
Regulamentului CE nr. 1.798/2003, persoanele impozabile înregistrate în scopuri
de TVA, care realizează operaţiuni intracomunitare, au obligaţia să depună
trimestrial Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile
intracomunitare (390 VIES), potrivit dispoziţiilor art. 1564 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
1. Depunerea
declaraţiei recapitulative
1.1. Declaraţia recapitulativă
se depune trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare încheierii
trimestrului, la organul fiscal competent.
1.2. Persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA depun declaraţia recapitulativă numai în
trimestrul de raportare în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru
livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri, precum şi pentru livrările şi
achiziţiile de bunuri în cadrul unei operaţiuni triunghiulare efectuate.
2. Prelucrarea declaraţiei
recapitulative
2.1. Prelucrarea declaraţiilor
recapitulative depuse de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA
se realizează de către organul fiscal competent, prin folosirea programului
informatic de prelucrare pus la dispoziţie de Direcţia generală de tehnologia
informaţiei, până la data de 5 a lunii următoare termenului de depunere a declaraţiei.
2.2. După prelucrare,
declaraţia recapitulativă se arhivează la dosarul fiscal al persoanei
impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
3. Verificarea
formală a declaraţiilor recapitulative
3.1. Pentru fiecare declaraţie recapitulativă organul
fiscal competent verifică:
a) corectitudinea codului de înregistrare în scopuri de
TVA al persoanei impozabile care realizează operaţiuni intracomunitare, prin
verificarea datelor de identificare din declaraţie cu cele existente în
Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA;
b) integralitatea codurilor de
înregistrare în scopuri de TVA ale operatorilor străini înscrişi în declaraţia
recapitulativă: înscrierea corectă a codului de ţară, precum şi a numărului de
caractere ale codului;
c) corelarea totalului sumelor
aferente livrărilor/achiziţiilor intracomunitare de bunuri din declaraţia
recapitulativă cu cele înscrise în rândurile corespunzătoare din Decontul de
TVA sau din Decontul special de TVA, după caz, astfel:
(i) (L+T) livrări + livrări în cadrul unei operaţiuni
triunghiulare din declaraţia recapitulativă = livrări intracomunitare din
Decontul/deconturile de TVA aferent/aferente perioadei de declarare prevăzute
la pct. 1 din prezenta anexă. Se au în vedere, de asemenea, şi eventualele decizii
de corectare a erorilor materiale din Decontul/deconturile de TVA
întocmit/întocmite în trimestrul de raportare, aferent/aferente aceleiaşi
perioade. Nu se au în vedere rândurile de regularizări privind livrările
intracomunitare din Decontul/deconturile de TVA;
(ii) (A) achiziţii + achiziţii în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare din declaraţia recapitulativă = achiziţii
intracomunitare din Decontul/deconturile de TVA sau din Decontul
special/deconturile speciale de TVA, aferent/aferente perioadei de declarare
prevăzute la pct. 1 din prezenta anexă. Se au în vedere, de asemenea, şi
eventualele decizii de corectare a erorilor materiale din Decontul/deconturile de TVA întocmit/întocmite în trimestrul de
raportare, aferent/aferente aceleiaşi perioade, sau din eventualele deconturi speciale rectificative
aferente perioadei de raportare. Nu se au în vedere rândurile de regularizări privind achiziţiile intracomunitare din
Decontul/deconturile de TVA;
d) îndeplinirea obligaţiei de depunere a declaraţiei recapitulative prin încrucişarea informaţiilor
referitoare la persoanele impozabile care au declarat livrări/achiziţii intracomunitare de bunuri în deconturile
de TVA şi în deconturile speciale
de TVAdepuse cu informaţiile referitoare la persoanele
impozabile care au depus declaraţii recapitulative.
3.2. In cazul persoanelor impozabile cu obligaţii
declarative lunare, precum şi în cazul în care, în cadrul trimestrului de
raportare, au fost depuse mai multe deconturi speciale de TVA de către
contribuabil, corelaţiile se verifică avându-se în vedere totalul livrărilor,
respectiv al achiziţiilor intracomunitare de bunuri înscrise în toate
declaraţiile depuse în cadrul perioadei la care se referă declaraţia
recapitulativă.
3.3. Dispoziţiile pct. 3.1 lit.
c) nu sunt aplicabile pentru declaraţiile recapitulative rectificative.
4. Notificarea persoanelor impozabile
4.1. După prelucrarea
declaraţiilor recapitulative vor fi identificate:
- persoanele impozabile care nu
au depus declaraţia recapitulativă, deşi în Decontul de TVA sau în Decontul
special de TVA au declarat livrări/achiziţii intracomunitare de bunuri,
potrivit pct. 3.1 lit. d);
- persoanele impozabile care au
depus declaraţii recapitulative ce prezintă erori, potrivit pct. 3.1 lit.
a)-c).
4.2. Pentru persoanele impozabile
prevăzute la pct. 4.1 se emit:
a) notificări pentru nedepunerea declaraţiei;
b) notificări pentru corectarea declaraţiei.
4.3. Notificările prevăzute la pct.4.2 se emit până cel
târziu la data de 25 a lunii următoare termenului legal de depunere a
declaraţiei recapitulative.
4.4. Persoanele impozabile care
depun cu întârziere declaraţia recapitulativă sunt sancţionate potrivit art.
219 alin. (1) lit. b1) din Ordonanţa Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu amendă de
la 12.000 lei la 14.000 lei.
4.5. Declaraţiile
recapitulative depuse sau corectate ca urmare a notificărilor transmise se
prelucrează în momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
4.6. Declaraţiile
recapitulative care prezintă erori, potrivit pct. 3.1 lit. a)-c), pentru care
organul fiscal competent a transmis notificarea prevăzută la pct. 4.2 lit. b),
se corectează prin depunerea unei noi declaraţii corect completate, până cel
târziu la data de 25 a lunii următoare termenului legal de depunere a
declaraţiei recapitulative pe care o corectează, fără a se bifa căsuţa de
rectificare.
4.7. Declaraţia recapitulativă
prevăzută la pct. 4.6 înlocuieşte declaraţia recapitulativă depusă iniţial şi,
după prelucrare, se arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile
înregistrate în scopuri de TVA.
5. Prelucrarea
declaraţiilor recapitulative rectificative
5.1. Declaraţiile recapitulative se rectifică, din
oficiu, de către persoana impozabilă, prin depunerea unei declaraţii
recapitulative rectificative.
5.2. In declaraţia recapitulativă rectificativă se
completează toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul
declarării, indiferent dacă acestea au mai fost declarate.
Pentru fiecare perioadă de raportare pentru care se
operează rectificări se completează câte o declaraţie rectificaţivă.
In declaraţia recapitulativă rectificativă se
corectează şi informaţiile din declaraţia recapitulativă aferentă ultimei
perioade de raportare, care nu au fost corectate până la data de 25 a lunii
următoare datei de raportare, în urma notificărilor transmise potrivit pct. 4.
5.3. Declaraţiile
recapitulative rectificative se prelucrează în momentul primirii lor de la
persoanele impozabile.
5.4. Se verifică existenţa
bifei în căsuţa prevăzută de formular, în vederea marcării corespunzătoare în
sistemul informatic.
5.5. După prelucrare, declaraţiile rectificative se
arhivează la dosarul fiscal al persoanei impozabile înregistrate în scopuri de
TVA.
6. Organizarea bazei
centrale de date „Declaraţii recapitulative"
6.1. Informaţiile din
declaraţiile recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum şi
cele depuse ca urmare a notificărilor transmise de organele fiscale competente
se introduc într-o bază de date denumită „Declaraţii recapitulative".
6.2. Baza de date „Declaraţii
recapitulative" cuprinde două secţiuni:
- livrări - în care se înscriu toate livrările
intracomunitare de bunuri (cod L) şi toate livrările ulterioare de bunuri
efectuate în cadrul unei operaţiuni triunghiulare (cod T);
- achiziţii - în care se înscriu achiziţiile
intracomunitare de bunuri şi achiziţiile de bunuri efectuate în cadrul unei
operaţiuni triunghiulare (cod A).
6.3. Informaţiile din
declaraţiile recapitulative rectificative depuse de persoanele impozabile se
introduc în aceeaşi bază centrală de date. Se marchează corespunzător, ca
declaraţii recapitulative rectificative, numai informaţiile care reprezintă
diferenţe între declaraţia recapitulativă rectificativă şi declaraţia
recapitulativă iniţială.
7. Centralizarea
informaţiilor din declaraţiile recapitulative
7.1. Până la sfârşitul lunii următoare termenului legal
de depunere a declaraţiei recapitulative, organul fiscal competent transmite
direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau a
municipiului Bucureşti baza de date cuprinzând
declaraţiile recapitulative depuse, şi anume:
- declaraţiile recapitulative corecte;
- declaraţiile recapitulative corectate
ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în
scopuri de TVA; şi
- declaraţiile recapitulative cu erori, pentru care nu
a fost efectuată corecţia ca urmare a notificărilor transmise persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
Organul fiscal competent este responsabil pentru
completitudinea şi corectitudinea informaţiilor transmise.
7.2. In termen de maximum 5
zile, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
transmit informaţiile din declaraţiile recapitulative Direcţiei generale de
tehnologia informaţiei şi sunt responsabile pentru completitudinea
informaţiilor transmise.
7.3. In termen de 5 zile,
Serviciul Central de Legături verifică dacă informaţiile din declaraţiile
recapitulative au fost transmise de către toate direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de către
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili.
8. Centralizarea
datelor din declaraţiile recapitulative rectificative
8.1. La sfârşitul fiecărei
luni, organul fiscal competent transmite direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti baza de date cuprinzând
diferenţele dintre declaraţiile recapitulative rectificative depuse în luna
respectivă şi declaraţiile recapitulative iniţiale.
Organul fiscal competent este responsabil pentru
completitudinea şi corectitudinea informaţiilor transmise.
8.2. In termen de maximum 5
zile, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
transmit informaţiile din declaraţiile recapitulative rectificative Direcţiei
generale de tehnologia informaţiei şi sunt responsabile pentru completitudinea
informaţiilor transmise.
8.3. La solicitările punctuale formulate de statele membre, Serviciul
Central de Legături verifică existenţa unor eventuale declaraţii recapitulative rectificative.