ORDIN Nr. 7550
din 7 august 2007
pentru aprobarea Normelor
procedurale interne ale Autoritatii Nationale a Vamilor privind achizitia
imobilelor (terenuri/cladiri/alte bunuri imobile)
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 571 din 21 august 2007
Avand în vedere Hotărarea Guvernului nr. 532/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor, Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 337/2006, modificată şi
completată prin Legea nr. 128/2007, şi Normele de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006, aprobate prin Hotărarea Guvernului nr. 925/2006, completată prin Hotărarea Guvernului nr. 1.337/2006,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele procedurale interne ale
Autorităţii Naţionale a Vămilor privind achiziţia imobilelor (teren/clădiri/alte bunuri imobile), cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXA
NORME PROCEDURALE INTERNE
ale Autorităţii Naţionale a Vămilor privind
achiziţia imobilelor (terenuri/clădiri/alte bunuri imobile)
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme procedurale interne asigură
cadrul organizatoric şi metodologia unitară, în cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor, privind organizarea şi desfăşurarea procedurilor pentru atribuirea
contractului de achiziţie a terenurilor/clădirilor/altor bunuri imobiliare,
denumite în continuare imobile, precum şi criteriile de natură economică şi tehnică care vor sta la
baza atribuirii acestor contracte, prin utilizarea sistemului concurenţial.
Art. 2. -Achiziţia de imobile de către Autoritatea
Naţională a Vămilor se va face numai în limita fondurilor alocate de la bugetul
de stat, prin programul anual de investiţii.
Art. 3. - Direcţia economică, investiţii şi
administrarea serviciilor, prin Serviciul investiţii, are obligaţia, atunci cand stabileşte programul anual al
achiziţiilor de imobile, să ţină seama de:
a) anticipările cu privire la fondurile ce urmează să
fie alocate prin bugetul anual;
b) necesităţile obiective de achiziţie a imobilelor;
c) gradul de prioritate a necesităţilor prevăzute la
lit. b).
CAPITOLUL II
Publicitate
Art. 4. - Autoritatea Naţională a Vămilor va face
anunţuri publicitare în presă, cu minimum 28 de zile înainte de data limită stabilită
pentru depunerea ofertelor.
Art. 5. - Toate anunţurile de participare la licitaţie
vor fi publicate, după caz, într-o publicaţie de circulaţie naţională şi pe
plan local. Alegerea publicaţiei se va face prin solicitarea de oferte de preţ,
pe cat posibil, de la cel
puţin 3 publicaţii. Va fi selectată publicaţia cu cel mai mic tarif de
publicare.
CAPITOLULUI
Intocmirea şi conţinutul
documentaţiei de atribuire
Art. 6. - Direcţia economică,
investiţii şi administrarea serviciilor din cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor, prin Serviciul investiţii, va asigura întocmirea documentaţiei de
atribuire, fie prin specialişti din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor,
fie, în situaţii speciale, prin angajarea de consultanţi, avand obligaţia de a respecta prevederile
Legii concurenţei nr. 21/1996, prevederile Legii nr. 11/1991 privind combaterea
concurenţei neloiale, cu modificările ulterioare, precum şi prevederile art. 68
şi 69 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006.
Art. 7. - Documentaţia de atribuire se va pune la
dispoziţie, contra cost sau prin mijloace electronice, tuturor solicitanţilor,
inclusiv celor cărora li s-a transmis o invitaţie de participare. Preţul de vanzare al unui exemplar din documentaţie nu
trebuie să fie mai mare decat
costul multiplicării acesteia, la care se poate adăuga costul transmiterii
exemplarului de către Autoritatea Naţională a Vămilor, dacă modalitatea de
obţinere nu este preluarea directă de către ofertant.
Art. 8. - Documentaţia de atribuire trebuie să cuprindă
cel puţin:
a) informaţii generale privind Autoritatea Naţională
a Vămilor- adresă, telefon, fax, e-mail, mijloace de comunicare, persoane de
contact şi sursa de finanţare;
b) informaţii privind locul de procurare a
documentaţiei pentru licitaţie, precum şi de depunere a ofertelor;
c) cerinţele minime de calificare solicitate de
Autoritatea Naţională a Vămilor si documentele care urmează să fie prezentate de ofertant pentru a dovedi
îndeplinirea cerinţelor respective;
d) caietul de sarcini cuprinzand
toate datele tehnice pe care trebuie să le respecte oferta, precum şi
instrucţiuni privind modul de elaborare şi prezentare a ofertei tehnice;
e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi
prezentare a propunerii financiare;
f) informaţii privind criteriul aplicat pentru
atribuirea contractului.
Art. 9. - Documentaţia de atribuire va conţine 3
secţiuni, şi anume:
Secţiunea I - Date generale şi instrucţiuni pentru
ofertanţi, care vor cuprinde:
- informaţii generale despre Autoritatea Naţională a
Vămilor şi sursa de finanţare;
-scopul achiziţiei;
- principii care stau la baza atribuirii contractului
de achiziţie publică;
- procedura aplicabilă;
- date privind procurarea documentaţiei
de atribuire;
- informaţii privind locul, data şi ora depunerii
ofertelor;
- informaţii privind locul desfăşurării şedinţei de
deschidere a ofertelor;
- informaţii privind modul de întocmire şi prezentare
a ofertelor;
- moneda în care se va exprima oferta;
- perioada de valabilitate a ofertei;
- modul de constituire a garanţiei de participare la
licitaţie, precum şi valoarea acesteia;
- prezentarea modului de desfăşurare a procedurii;
- criteriul aplicat pentru atribuirea contractului şi
modul de utilizare a acestuia;
- informaţii privind modul de plată a preţului
contractului;
- modalităţi de predare-primire a imobilului;
- documentele solicitate de Autoritatea Naţională a
Vămilor privind calificarea ofertelor;
Secţiunea II - Caietul de sarcini se va elabora pe baza
solicitărilor primite din teritoriu, care vor fi analizate şi evaluate şi care
trebuie să se încadreze în sumele prevăzute în bugetul pe anul respectiv. Odată
stabilit, acesta va fi supus aprobării conducătorului Autorităţii Naţionale a
Vămilor;
Secţiunea III - Lista
formularelor solicitate şi, după caz, modele ale acestor formulare;
Secţiunea IV - Modelul contractului şi normele
procedurale interne.
CAPITOLUL IV
Comisia de evaluare. Atribuţii, componenţă şi
constituire
Art. 10. - Prin ordin al
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, conducătorul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, se va constitui pentru fiecare contract în
parte o comisie de evaluare, care va răspunde de următoarele activităţi:
a) avizarea documentaţiei de
atribuire;
b) deschiderea ofertelor şi a documentelor care
însoţesc oferta;
c) verificarea documentelor de calificare solicitate
prin documentaţia de atribuire;
d) deschiderea, examinarea şi verificarea ofertelor;
e) vizitarea amplasamentelor;
f) elaborarea raportului procedurii de atribuire;
g) elaborarea unei propuneri de anulare a procedurii,
în cazuri justificate.
Art. 11. - Comisia de evaluare este formată din cel
puţin 5 membri din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor, cu pregătire
profesională şi experienţă relevante în domeniu, precum şi cu probitate morală
recunoscută. Din comisie va face parte, în mod obligatoriu, un specialist din
Direcţia juridică din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor sau, după caz, din
Serviciul juridic din direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale,
respectiv din Compartimentul juridic din cadrul direcţiei judeţene pentru
accize şi operaţiuni vamale. In cazuri excepţionale, temeinic fundamentate, din
comisia de evaluare pot face parte şi consultanţi externi cu experienţă şi
probitate morală.
Art. 12. - Persoana responsabilă pentru atribuirea
contractului este totodată şi preşedinte al comisiei de evaluare şi va fi
conducătorul Autorităţii Naţionale a Vămilor sau o persoană delegată de către
acesta.
Art. 13. - Prin ordinul de numire a comisiei de evaluare
pot fi nominalizaţi şi membri de rezervă pentru membrii comisiei. Membrii de
rezervă pot înlocui membri ai comisiei de evaluare, dacă aceştia nu au
posibilitatea din motive obiective să îşi îndeplinească atribuţiile care
rezultă din calitatea de membru al comisiei de evaluare. După producerea
înlocuirii, calitatea de membru al comisiei de evaluare este preluată de către
membrul de rezervă, care îşi va exercita atribuţiile aferente pană la finalizarea
procedurii de atribuire.
Art. 14. - Persoanele fizice sau juridice care
participă direct în procesul de verificare/evaluare a ofertelor nu au dreptul
de a fi ofertant, ofertant asociat sau subcontractant.
Art. 15. - Nu au dreptul să fie membri în comisia de
evaluare următoarele persoane:
a) soţ/soţie, rudă sau afin, pană la gradul al patrulea inclusiv, cu ofertantul sau cu persoane
care fac parte din consiliul de administraţie/organul de conducere sau de
supervizare al unuia dintre ofertanţi;
b) persoanele care deţin părţi
sociale, părţi de interes, acţiuni din capitalul subscris al unuia dintre
ofertanţi ori persoanele care fac parte din consiliul de administraţie/organul
de conducere sau de supervizare al acestora;
c) persoanele despre care se constată că pot avea un
interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de
verificare/evaluare a ofertelor.
Art. 16. - (1) Pe parcursul desfăşurării procesului de
evaluare membrii comisiei de evaluare şi experţii cooptaţi au obligaţia de a
păstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra
oricăror alte informaţii prezentate de ofertanţi.
(2) Membrii comisiei de evaluare nu au dreptul de a
dezvălui ofertanţilor sau altor persoane neimplicate oficial în procedura de
licitaţie informaţii legate de activitatea de evaluare pană cand nu se comunică rezultatul licitaţiei tuturor ofertanţilor
participanţi.
Art. 17. - Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de
a semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi
imparţialitate prin care se obligă să respecte prevederile art. 13 şi prin care
confirmă totodată că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la art.
14. Declaraţia trebuie semnată înainte de şedinţa de deschidere a ofertelor. In
situaţia în care unul dintre membrii comisiei de evaluare constată că se află
în una dintre situaţiile prevăzute la art. 13 şi/sau 14, acesta are obligaţia
de a solicita înainte de şedinţa de deschidere înlocuirea sa din componenţa
comisiei respective cu unul dintre membrii de rezervă.
Art. 18. - Activitatea desfăşurată în cadrul comisiei
de evaluare face parte din atribuţiile de serviciu ale membrilor angajaţi
permanenţi ai Autorităţii Naţionale a Vămilor.
CAPITOLUL V
Proceduri de achiziţie şi modul de aplicare a
acestora
Art. 19. -Achiziţia de imobile se va efectua prin
aplicarea uneia dintre procedurile de mai jos:
- licitaţie deschisă - procedura prin care orice ofertant interesat are dreptul de a
depune ofertă;
- negociere cu o singură
sursă - procedura prin care Autoritatea Naţională a Vămilor se consultă şi negociază clauzele
contractuale şi preţul cu un singur ofertant.
Art. 20. - Autoritatea Naţională a Vămilor are dreptul
de a achiziţiona direct imobile, în măsura în care valoarea estimată a
achiziţiei nu depăşeşte echivalentul în lei a 5.000 euro.
Art. 21. - Procedura de achiziţie publică se va aplica
numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) sunt asigurate pentru anul în curs fondurile necesare
în vederea îndeplinirii contractului de achiziţie
publică;
b) este întocmită documentaţia de atribuire;
c) este constituită comisia de evaluare.
Art. 22. - De regulă, procedura de achiziţie este
licitaţia deschisă. Procedura de negociere cu o singură sursă se va utiliza cu
titlu de excepţie, în situaţii temeinic justificate, în următoarele cazuri:
- atunci cand la repetarea unei
licitaţii deschise s-a prezentat o singură ofertă care corespunde cerinţelor
caietului de sarcini;
- atunci cand, ulterior atribuirii unui contract, din
motive bine întemeiate este necesară extinderea
imobilului achiziţionat anterior;
- în cazuri de forţă majoră (calamitate naturală,
conflagraţie etc), în orice cazuri temeinic justificate care nu au putut fi
prevăzute şi ale căror circumstanţe nu se datorează sub nicio formă vreunei
acţiuni a Autorităţii Naţionale a Vămilor, dar numai pentru achiziţionarea
imobilelor minim necesare pentru a face faţă situaţiei de extremă urgenţă,
într-o perioadă imediată, pe durata de acţiune a situaţiei respective sau în
cazuri autorizate de acte normative;
- în cazul în care este imperios necesară înfiinţarea,
extinderea sau modernizarea unui birou vamal de frontieră.
Art. 23. - Licitaţia deschisă se desfăşoară într-o
singură etapă, după cum urmează:
a) avizarea de către comisia de evaluare a
documentelor pentru licitaţie;
b) aprobarea de către conducerea Autorităţii Naţionale
a Vămilor a documentaţiei de atribuire şi a calendarului licitaţiei;
c) transmiterea spre publicare, conform prevederilor
art. 4 şi 5, a anunţului de participare;
d) transmiterea de invitaţii
de participare, după caz, persoanelor identificate că deţin imobile cu
caracteristici care se încadrează în cerinţele cuprinse în caietul de sarcini;
e) transmiterea către solicitanţi a unui exemplar din
documentaţia pentru licitaţie contra cost sau în format electronic;
f) întocmirea şi transmiterea răspunsurilor la
clarificările privind elementele cuprinse în documentaţia de atribuire,
solicitate de ofertanţii care au obţinut un exemplar al documentaţiei
respective;
g) primirea pachetelor
sigilate care conţin ofertele şi documentele care le însoţesc;
h) îndeplinirea de către comisia de evaluare a
atribuţiilor care îi revin, conform prevederilor cap. IV,
respectiv:
- deschiderea ofertelor;
- verificarea existenţei tuturor actelor solicitate
prin documentaţia de atribuire;
- vizitarea amplasamentelor;
- stabilirea clarificărilor necesare cu privire la
documentele prezentate de ofertanţi;
- examinarea ofertelor calificate;
- respingerea ofertelor necorespunzătoare;
- evaluarea ofertelor
corespunzătoare şi stabilirea ofertei caştigătoare;
- întocmirea şi înaintarea către conducerea
Autorităţii Naţionale a Vămilor a raportului procedurii de atribuire comisiei
de evaluare cu privire la rezultatul procedurii de atribuire;
i) transmiterea către toţi
ofertanţii a comunicării privind rezultatul procedurii de atribuire;
j) elaborarea, în cazuri justificate, conform
prevederilor art. 53, a unei propuneri de anulare a procedurii de atribuire.
Art. 24. - Negocierea cu o singură sursă se desfăşoară
într-o singură etapă, după cum urmează:
- consultarea şi negocierea clauzelor contractuale şi
a preţului şi stabilirea condiţiilor finale ale contractului de achiziţie, cu
ofertantul.
CAPITOLUL VI
Modul de lucru al comisiei de evaluare
Art. 25. - (1) Comisia de
evaluare are obligaţia de a deschide ofertele la data şi în locul indicate,
după caz, în anunţul sau în invitaţia de participare.
(2) Orice ofertant are dreptul de a fi prezent la
deschidere. Comisia de evaluare nu are dreptul de a respinge o ofertă avand
ca singură motivaţie absenţa de la deschidere a ofertantului care a depus
oferta respectivă.
Art. 26. - (1) In cadrul şedinţei de deschidere a
ofertelor comisia de evaluare verifică modul de respectare a regulilor formale
de depunere şi prezentare a ofertelor şi a documentelor care le însoţesc.
(2) Plicurile vor fi deschise de preşedintele comisiei
de evaluare, care are obligaţia de a anunţa următoarele informaţii:
a) denumirea (numele) ofertanţilor;
b) modificările şi retragerile de oferte;
c) existenţa garanţiilor de participare;
d) elementele principale ale propunerilor financiare,
inclusiv preţul;
e) orice alte detalii şi precizări pe care comisia de
evaluare le consideră necesare.
(3) Nicio ofertă nu poate fi respinsă la deschidere,
cu excepţia ofertelor întarziate,
precum şi a celor care nu fac dovada constituirii garanţiei pentru participare.
(4) Comisia de evaluare va
întocmi un proces-verbal de deschidere, care se păstrează la dosarul
achiziţiei, care trebuie să includă informaţiile prevăzute la alin. (2) şi care
urmează să fie semnat atat de membrii comisiei, cat şi de reprezentanţii ofertanţilor care sunt prezenţi la
deschiderea ofertelor. La cerere, se poate înmana ofertanţilor o copie a procesului-verbal.
(5) Comisia de evaluare va viziona pe teren toate
ofertele prezentate.
Art. 27. - (1) Pentru asigurarea confidenţialităţii
asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra oricăror alte informaţii
prezentate de ofertanţi comisia de evaluare are obligaţia de a desfăşura
activităţile de examinare şi evaluare numai la sediul Autorităţii Naţionale a
Vămilor.
(2) La întrunirile comisiei de evaluare au dreptul de a
participa numai membrii acesteia.
Art. 28. - (1) Comisia de evaluare are obligaţia de a
examina mai întai documentele care dovedesc proprietatea
asupra imobilelor.
(2) După verificarea îndeplinirii cerinţelor minime
privind depunerea tuturor documentelor solicitate în vederea calificării,
comisia de evaluare stabileşte ofertanţii calificaţi şi, dacă este cazul, pe
cei excluşi.
(3) Comisia de evaluare va examina documentele care
dovedesc îndeplinirea cerinţelor minime privind îndeplinirea condiţiilor
solicitate prin caietul de sarcini numai pentru acei ofertanţi care nu au fost
deja excluşi ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor referitoare la
prezentarea actelor de calificare, coroborat cu concluziile desprinse în urma vizionării ofertelor pe
teren.
(4) Comisia de evaluare are obligaţia de a stabili
care sunt clarificările necesare pentru evaluarea fiecărei oferte, precum şi
perioada acordată pentru transmiterea clarificărilor.
(5) Comisia de evaluare are dreptul de a respinge o
ofertă în oricare dintre următoarele cazuri:
a) oferta nu respectă cerinţele prevăzute în
documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei;
b) ofertantul nu transmite, în perioada precizată de
comisia de evaluare, clarificările solicitate;
c) ofertantul modifică, prin clarificările pe care le
prezintă, conţinutul ofertei sau preţul acesteia, cu excepţia situaţiei în care
modificarea este determinată de corecţia erorilor aritmetice;
d) explicaţiile solicitate conform alin. (4) nu sunt
concludente şi/sau nu sunt susţinute de documentele
justificative solicitate de comisia de evaluare.
Art. 29. - (1) Comisia de evaluare are dreptul de a
corecta erorile aritmetice numai cu acceptul ofertantului. Dacă ofertantul nu
acceptă corecţia acestor erori, oferta sa va fi considerată necorespunzătoare
şi, în consecinţă, va fi respinsă de comisia de evaluare.
(2) Erorile aritmetice se corectează după cum urmează:
dacă există o discrepanţă între litere şi cifre, trebuie luată în considerare
valoarea exprimată în litere, iar valoarea exprimată în cifre va fi corectată
corespunzător.
Art. 30. - (1) Comisia de evaluare are obligaţia de a
evalua toate ofertele corespunzătoare şi, în urma acestei evaluări, de a
stabili oferta caştigătoare pe
baza criteriului aplicat pentru atribuirea contractului de achiziţie publică.
(2) Atribuirea contractului de achiziţie publică se
face pe baza criteriului „preţul cel mai scăzut", coroborat cu concluziile
desprinse în urma vizionării imobilelor. Evaluarea ofertelor se realizează prin
întocmirea clasamentului pe baza preţului în ordine crescătoare, în funcţie de
modul în care ofertele răspund cerinţelor caietului de sarcini, şi a
concluziilor desprinse în urma vizionării la faţa locului. Se vor evidenţia
avantajele şi dezavantajele pentru fiecare ofertă.
Art. 31. - Propunerea tehnică
trebuie să corespundă cerinţelor minime prevăzute în caietul de sarcini.
Art. 32. - Propunerea financiară trebuie să se
încadreze în limita fondurilor aprobate pentru îndeplinirea contractului de
achiziţie publică respectiv.
Art. 33. - (1) Orice decizie a
comisiei de evaluare trebuie să întrunească acordul a cel puţin două treimi din
numărul membrilor săi.
(2) In cazul în care se ajunge în situaţia ca
prevederile alin. (1) să nu fie respectate din cauza unor eventuale divergenţe
de păreri între membrii comisiei de evaluare, preşedintele acesteia are
obligaţia de a solicita reanalizarea punctelor de divergenţă, în scopul
finalizării în timp util a etapei de evaluare a ofertelor şi de stabilire a
ofertei caştigătoare. In cazul
în care comisia de evaluare nu ajunge la un acord, decizia finală se adoptă cu
votul majorităţii simple.
(3) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord
cu decizia adoptată au obligaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în scris,
elaborand în acest sens o notă
individuală care se ataşează la raportul procedurii de atribuire.
Art. 34. - (1) In cazul în care comisia de evaluare
constată că unul sau mai mulţi ofertanţi a/au omis să prezinte anumite
documente, aceasta va solicita ofertanţilor respectivi completarea documentelor care lipsesc, acordand
în acest scop un termen în limita a 72 de ore de la momentul solicitării.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), comisia
de evaluare nu are dreptul de a permite şi de a solicita unui ofertant
completarea unui document care lipseşte, în oricare dintre următoarele
situaţii:
a) în documentaţia de atribuire a fost menţionat expres
faptul că, în caz de neprezentare a respectivului document, nu este permisă
completarea ulterioară, neprezentarea avand ca efect
descalificarea ofertantului;
b) ofertantul respectiv, deşi cunoştea cerinţele, a
omis să prezinte mai mult de 3 dintre documentele solicitate în cadrul
documentaţiei de atribuire;
c) prin acceptarea completării documentului respectiv
se creează un avantaj evident în raport cu ceilalţi ofertanţi, aducand-se atingere principiului tratamentului egal.
Art. 35. - Pe parcursul analizării şi verificării
documentelor prezentate de ofertanţi, comisia de evaluare are dreptul de a
solicita clarificări sau completări ale acestora.
Art. 36. - (1) Oferta este considerată inacceptabilă în
următoarele situaţii:
a) a fost depusă după data şi ora limită de depunere
sau la o altă adresă decat
cele stabilite în anunţul de participare sau în invitaţie;
b) nu este însoţită de garanţia de participare, astfel
cum a fost solicitată în documentaţia de atribuire;
c) a fost depusă de un ofertant care nu îndeplineşte
cerinţele minime de calificare;
d) constituie o alternativă la prevederile caietului de
sarcini, alternativă ce nu poate fi luată în considerare;
e) preţul inclus în oferta financiară depăşeşte
valoarea fondurilor aprobate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie
publică respectiv.
(2) Oferta este considerată neconformă în următoarele
situaţii:
a) nu satisface cerinţele
caietului de sarcini;
b) ofertantul nu transmite în perioada precizată de
comisia de evaluare clarificările/completările solicitate;
c) ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le
prezintă, conţinutul propunerii tehnice şi/sau al propunerii financiare.
Art. 37. - Comisia de evaluare are obligaţia de a
respinge ofertele inacceptabile şi ofertele neconforme.
Art. 38. - După finalizarea evaluării ofertelor,
comisia de evaluare are obligaţia de a elabora raportul procedurii de
atribuire, care se semnează de toţi membrii comisiei, inclusiv de preşedintele
acesteia. Raportul procedurii de atribuire se înaintează conducătorului
autorităţii contractante spre aprobare.
Art. 39. - (1) După elaborarea raportului procedurii de
atribuire, toţi ofertanţii vor fi informaţi asupra rezultatului aplicării
procedurii, în cel mult 3 zile lucrătoare de la elaborarea raportului.
(2) Autoritatea Naţională a Vămilor va încheia
contractul de achiziţie cu ofertantul declarat caştigător numai după 7 zile de la data transmiterii comunicării
rezultatului aplicării procedurii.
(3) In situaţia în care ofertantul declarat caştigător nu semnează contractul, fie va fi
invitat în vederea contractării ofertantul clasat pe locul al doilea, fie se
repetă procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică.
CAPITOLUL VII
Participarea la procedura pentru atribuirea
contractului de achiziţie publică. Reguli
generale
Art. 40. - Orice ofertant roman
sau străin, persoană fizică ori juridică, are dreptul de a participa, în
condiţiile prezentelor norme procedurale interne, la procedura pentru
atribuirea contractului de achiziţie imobile.
Art. 41. - (1) In cazul aplicării procedurii de
licitaţie deschisă, numărul de ofertanţi care au dreptul de a depune ofertă
este nelimitat.
(2) Orice ofertant are dreptul de a participa cu una sau
mai multe oferte de imobile.
(3) Procedura de licitaţie deschisă va fi în mod
obligatoriu repetată în cazul în care numărul de oferte este mai mic de 2.
(4) In cazul în care, în urma repetării procedurii,
numărul de oferte este mai mic de 2, se va atribui contractul de achiziţie
publică ofertantului care a depus ofertă corespunzătoare.
CAPITOLUL VIII
Calificarea ofertanţilor
Art. 42. - Prin documentaţia de atribuire se vor
solicita toate documentele considerate necesare clarificării statutului juridic
şi pentru a se face dovada deţinerii în proprietate a imobilului respectiv de
către ofertant.
Art. 43. - Poate fi exclusă din procedura de achiziţie
orice ofertă care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) nu este prezentată la
deschidere garanţia de participare;
b) nu sunt prezentate actele solicitate în original;
c) imobilul nu este liber de sarcini;
d) sunt furnizate informaţii neconforme realităţii;
e) nu sunt îndeplinite obligaţiile de plată exigibile
a impozitelor şi taxelor către stat, referitoare la imobilul ofertat.
Art. 44. - Ofertantul are obligaţia de a prezenta toate
documentele cerute prin „Instrucţiunile pentru ofertanţi", în forma
solicitată, în condiţiile impuse prin documentaţia de atribuire.
Art. 45. - Comisia de evaluare are obligaţia de a
respecta caracterul confidenţial al informaţiilor prezentate de ofertanţi.
CAPITOLUL IX
Modul de prezentare şi depunere a ofertelor
Art. 46. - Ofertele vor fi depuse în conformitate cu
precizările cuprinse în „Instrucţiunile pentru ofertanţi", din
documentaţia de atribuire.
Art. 47. - Prin „Instrucţiunile pentru ofertanţi"
se va stabili şi perioada de valabilitate a ofertelor. Aceasta se va calcula
astfel încat să fie acoperită
întreaga perioadă necesară evaluării ofertelor şi semnării contractului.
Art. 48. - Perioada de valabilitate a ofertei
reprezintă perioada de timp în care valoarea ofertei nu poate fi modificată.
Art. 49. - (1) Perioada de valabilitate va fi de minimum
30 de zile, dar nu mai mare de 90 de zile.
(2) In situaţii excepţionale, perioada de valabilitate
a ofertelor poate fi prelungită cu maximum 30 de zile, la solicitarea
Autorităţii Naţionale a Vămilor şi cu acordul ofertanţilor. In situaţia în care
ofertanţii sunt de acord cu prelungirea valabilităţii, aceştia nu au dreptul de
a solicita modificarea valorii ofertei. In situaţia în care unul dintre
ofertanţi nu este de acord cu prelungirea valabilităţii, Autoritatea Naţională
a Vămilor va returna oferta acestuia, împreună cu garanţia pentru participare.
CAPITOLUL X
Garanţia pentru participare la licitaţie
Art. 50. - (1) Toţi ofertanţii au obligaţia de a
depune, odată cu oferta, o garanţie de participare care are scopul de a proteja
Autoritatea Naţională a Vămilor faţă de riscul unui comportament
necorespunzător al acestora pe toată perioada de la deschiderea ofertelor pană la semnarea contractului.
(2) Cuantumul garanţiei pentru participare se va
stabili prin documentaţia de atribuire; acesta va fi egal cu valoarea tuturor
cheltuielilor efectuate în vederea pregătirii, deschiderii şi comparării
ofertelor.
(3) Perioada de valabilitate a garanţiei de participare
trebuie să fie cel puţin egală cu perioada de garanţie a ofertelor.
(4) In situaţia în care se solicită prelungirea
valabilităţii ofertelor, ofertanţii au obligaţia de a prelungi valabilitatea
garanţiei pentru participare în mod corespunzător.
(5) Garanţia pentru participare se va exprima în lei şi
poate fi constituită, la propunerea comisiei de evaluare, în una dintre
următoarele forme:
- scrisoare de garanţie bancară în favoarea
Autorităţii Naţionale a Vămilor;
- ordin de plată în contul Autorităţii Naţionale a Vămilor,
cu condiţia confirmării acestora de către banca emitentă, pană la data deschiderii ofertelor;
- a unei sume în numerar,
depusă la casieria unităţii vamale în raza căreia se desfăşoară procedura de
achiziţie.
Art. 51. - Garanţia pentru participarea la procedura de
achiziţie se pierde în următoarele situaţii:
- ofertantul îşi retrage oferta în perioada de valabilitate a acesteia;
- ofertantul desemnat caştigător
nu semnează contractul de achiziţie.
Art. 52. - Garanţia pentru participarea la procedura de
achiziţie se returnează, fără alte obligaţii din partea Autorităţii Naţionale a
Vămilor, în următoarele condiţii:
a) ofertantului caştigător, în
termen de 3 zile lucrătoare de la semnarea procesului-verbal de
predare-primire;
b) ofertanţilor necaştigători, în cel mult 3 zile lucrătoare de la semnarea
contractului de achiziţie.
CAPITOLUL XI
Anularea licitaţiei
Art. 53. -Autoritatea Naţională
a Vămilor are dreptul de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea
contractului de achiziţie dacă ia această decizie, de regulă, înainte de data
transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii de atribuire
şi oricum înainte de data semnării contractului şi numai în următoarele cazuri:
a) nu a fost posibilă asigurarea unui nivel satisfăcător
al concurenţei, respectiv numărul de oferte este mai mic decat cel prevăzut pentru fiecare procedură de
prezentele norme procedurale interne;
b) niciunul dintre ofertanţi nu a îndeplinit
condiţiile de calificare prevăzute în documentaţia de atribuire;
c) au fost prezentate numai oferte neconforme,
inacceptabile sau necorespunzătoare;
d) circumstanţe excepţionale afectează procedura
pentru atribuirea contractului de achiziţie sau este imposibilă încheierea
contractului.
Art. 54. - Decizia de anulare nu creează vreo obligaţie
Autorităţii Naţionale a Vămilor faţă de participanţii la procedura de
achiziţie, cu excepţia returnării garanţiei pentru participare.
Art. 55. -Autoritatea Naţională a Vămilor are obligaţia
de a comunica în scris tuturor ofertanţilor decizia de anulare.
CAPITOLUL XII
Dosarul achiziţiei publice
Art. 56. - Pentru fiecare achiziţie în parte se va întocmi un dosar al acesteia.
Art. 57. - Dosarul achiziţiei va cuprinde cel puţin
următoarele documente:
- nota de fundamentare privind achiziţia, întocmită de
Direcţia economică, investiţii şi administrarea serviciilor pe baza datelor
transmise de structura vamală din teritoriu, pe raza căreia urmează să se facă
achiziţia, şi aprobată de conducerea Autorităţii Naţionale a Vămilor, din care
trebuie să rezulte că sunt aprobate fondurile necesare achiziţiei;
- anunţul şi/sau invitaţiile de participare;
- documentaţia de atribuire,
inclusiv clarificările solicitate de ofertanţi şi răspunsurile aferente
transmise de Autoritatea Naţională a Vămilor;
- notă justificativă privind aplicarea procedurii prin
negociere cu o singură sursă, dacă este cazul;
- notă de estimare a valorii achiziţiei, în cazul
achiziţiei directe;
- decizia de numire a comisiei de evaluare;
- proces ui-verb al întocmit cu ocazia deschiderii
ofertelor;
- lista cuprinzand
denumirea/numele ofertanţilor;
- clarificările şi/sau completările solicitate
ofertanţilor de către comisia de evaluare şi răspunsurile aferente acestora;
- raportul procedurii de atribuire a contractului de
achiziţie publică;
- contractul de achiziţie publică, semnat;
- proces ui-verb al de predare-primire a imobilului.
CAPITOLUL XIII
Căi de atac
Art. 58. -Impotriva raportului comisiei de evaluare cu
privire la rezultatul licitaţiei se poate formula contestaţie la Autoritatea
Naţională a Vămilor, în termen de 7 zile de la comunicare.
Art. 59. - Contestaţia va fi soluţionată, în termen de
maximum 10 zile de la înregistrare, de o comisie constituită prin ordin al
conducătorului Autorităţii Naţionale a Vămilor, din care nu au dreptul să facă
parte membrii comisiei de evaluare.
Art. 60. - Persoana nemulţumită de această soluţie se
poate adresa instanţei judecătoreşti, conform legii contenciosului
administrativ.