ORDIN Nr. 742
din 27 august 2007
pentru aprobarea
Instructiunilor de aplicare a prevederilor Regulamentului Consiliului (CEE) nr.
1.408 din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate sociala
lucratorilor salariati, lucratorilor independenti si membrilor familiilor lor
care se deplaseaza in interiorul Comunitatii si ale Regulamentului Consiliului
(CEE) nr. 574 din 21 martie 1972 care stabileste modalitatile de aplicare a
Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 privind aplicarea
regimurilor de securitate sociala lucratorilor salariati, lucratorilor
independenti si membrilor familiilor lor care se deplaseaza in interiorul
Comunitatii, in domeniul prestatiilor familiale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII,FAMILIEI SI EGALITATII DE SANSE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 18 ianuarie 2008
Având în vedere prevederile:
- art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse,
- art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative;
- art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării
şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 2 din Legea nr. 157/2005 pentru ratificarea
Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă,
Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica
Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană,
Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al
Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos,
Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia,
Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica
Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la
Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, coroborat
cu prevederile art. 2 din Actul privind condiţiile aderării, anexat la Tratatul
de aderare a României la Uniunea Europeană, şi art. 4 alin. (2) din Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană;
- Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14
iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor
salariaţi, lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se
deplasează în interiorul Comunităţii;
- Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 574 din 21
martie 1972 care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului
Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de
securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi
membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii;
- Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.791 din 20
noiembrie 2006 privind adaptarea anumitor regulamente
şi decizii în domeniile libera circulaţie a bunurilor, libera circulaţie a
persoanelor, dreptul societăţilor comerciale, politica în domeniul concurenţei,
agricultură (inclusiv legislaţia în domeniul veterinar şi fitosanitar),
politica în domeniul transporturilor, taxe şi impozite, statistică, energie,
mediu, cooperarea în domeniul justiţiei şi afacerilor interne, uniunea vamală,
relaţii externe, politica externă şi de securitate comună şi instituţii, ca
urmare a aderării Bulgariei şi României, în care sunt publicate înscrierile României
în anexele la Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971
privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi,
lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în
interiorul Comunităţii,
şi necesitatea adoptării măsurilor administrative
pentru aplicarea regulamentelor comunitare,
ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
ministrul internelor şi reformei administrative şi ministrul educaţiei,
cercetării şi tineretului emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă Instrucţiunile de aplicare a
prevederilor Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971
privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi,
lucrătorilor independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în
interiorul Comunităţii, denumit în continuare Regulament,
şi ale Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 574
din 21 martie 1972 care stabileşte modalităţile de aplicare a Regulamentului
Consiliului (CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de
securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi
membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, denumit în continuare Regulament de aplicare, în domeniul prestaţiilor familiale, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Dispoziţiile referitoare la Ministerul Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, la inspectoratele şcolare şi la unităţile şcolare
din cuprinsul prezentului ordin, precum şi din cuprinsul anexei privind
instrucţiunile de aplicare, cu excepţia art. 3 alin. (5) lit. c) şi art. 39 alin. (2), au aplicabilitate
până la data de 31 decembrie 2007 inclusiv.
Art. 2. - (1) In baza
prevederilor anexei nr. 1 la Regulamentul de aplicare, Ministerul Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse reprezintă autoritatea competentă responsabilă
de toate regimurile de securitate socială, cu excepţia celor din domeniul
sănătăţii, şi organismul de legătură în domeniul prestaţiilor familiale.
(2) In calitate de autoritate competentă şi de organism
de legătură, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse coordonează
aplicarea prevederilor Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare în
domeniul prestaţiilor familiale.
(3) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,
alături de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, precum şi de
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului au competenţe în aplicarea
Regulamentului şi a Regulamentului de aplicare în domeniul prestaţiilor
familiale.
(4) In domeniul prestaţiilor familiale, prevederile
Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare se aplică salariaţilor sau
persoanelor care desfăşoară activităţi independente care se află ori s-au aflat
sub incidenţa legislaţiei din unul sau din mai multe state membre şi care sunt
cetăţeni ai unuia dintre statele membre ori sunt persoane apatride sau
refugiaţi cu reşedinţa pe teritoriul unuia dintre statele membre, precum şi
membrilor familiilor acestora.
(5) In baza prevederilor Regulamentului, ale Regulamentului
de aplicare şi ale legislaţiei române, persoanele prevăzute la alin. (4) pot
beneficia de următoarele prestaţii familiale:
a) alocaţia de stat pentru copii;
b) indemnizaţia pentru creşterea copilului sau, după
caz, stimulentul lunar;
c) indemnizaţiile lunare pentru creşterea copilului cu
handicap.
(6) Instituţiile competente la nivel teritorial în ceea
ce priveşte plata pe teritoriul României a prestaţiilor familiale prevăzute la
alin. (5) sunt următoarele:
a) direcţiile de muncă şi protecţie socială judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare direcţii
teritoriale;
b) direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti,
denumite în continuare direcţii de asistenţă socială teritoriale;
c) unităţile şi instituţiile de învăţământ primar şi
secundar, denumite în continuare unităţi şcolare.
(7) In situaţia în care se solicită efectuarea plăţii
prestaţiilor familiale într-un cont bancar din alt stat membru, aceasta se va
realiza de către Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse printr-un
compartiment specializat care se înfiinţează în cadrul Direcţiei generale
incluziune şi asistenţă socială la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
(8) Compartimentul prevăzut la alin. (7), denumit în
continuare compartiment, are următoarele atribuţii în aplicarea prevederilor Regulamentului:
a) solicitarea de date şi informaţii cu privire la
prestaţiile familiale de la instituţiile competente cu plata prestaţiilor
familiale din alte state membre, precum şi de la alte instituţii din România
implicate în aplicarea Regulamentului;
b) comunicarea de date şi informaţii instituţiilor
competente cu plata prestaţiilor familiale din alte state membre, cu privire la
prestaţiile familiale acordate lucrătorilor care îşi desfăşoară activitatea în
România;
c) efectuarea plăţii prestaţiilor familiale sau, după
caz, a complementului diferenţial, în contul bancar din străinătate indicat de solicitant în cerere, în
situaţia prevăzută la art. 75 paragraful 2 din Regulament;
d) recuperarea sumelor acordate cu titlu de prestaţii
familiale de la instituţiile competente din alte state membre, ca urmare a
efectuării unor plăţi necuvenite;
e) rambursarea către instituţiile competente din alte
state membre a sumelor reprezentând plăţi necuvenite efectuate de către
acestea;
f) primirea formularelor europene din alte state membre
şi transmiterea acestora către instituţiile responsabile, după caz;
g) primirea formularelor europene completate de către
instituţiile din România şi transmiterea acestora la instituţiile competente
sau la organismele de legătură din alte state membre, după caz;
h) realizarea evidenţei financiar-contabile a
drepturilor stabilite pentru lucrătorii migranţi, precum şi a plăţilor
efectuate;
i) monitorizarea aplicării prevederilor Regulamentului;
j) orice alte atribuţii care decurg din aplicarea
prezentului ordin.
(9) Compartimentul este format din 4 persoane din cadrul Direcţiei generale de incluziune şi asistenţă
socială.
Art. 3. - Efectuarea plăţii prestaţiilor familiale de
către compartiment se realizează printr-o unitate bancară desemnată conform
prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile
publice.
Art. 4. -In vederea aplicării prevederilor Regulamentului
şi ale Regulamentului de aplicare în domeniul prestaţiilor familiale,
direcţiile de asistenţă socială teritoriale, inspectoratele şcolare judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti, unităţile şcolare, inspectoratele
teritoriale de muncă sau casele judeţene de pensii, respectiv a municipiului
Bucureşti, autorităţile administraţiei publice locale ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, respectiv ale comunelor, oraşelor şi municipiilor,
Oficiul Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, prin structurile sale judeţene, precum şi alte instituţii cu
responsabilităţi în domeniu pun la dispoziţia direcţiilor teritoriale
informaţiile şi datele solicitate.
Art. 5. - Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de
Şanse şi direcţiile teritoriale, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, prin unităţile şcolare, Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, prin structurile teritoriale, precum şi direcţiile de asistenţă
socială teritoriale şi primarii vor duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul internelor şi
reformei administrative,
Cristian David
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Remus Pricopie,
secretar de stat
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a prevederilor Regulamentului Consiliului
(CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor
independenţi şi membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii şi ale
Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 574 din 21 martie 1972 care stabileşte
modalităţile de aplicare a Regulamentului Consiliului
(CEE) nr. 1.408 din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socială lucrătorilor salariaţi, lucrătorilor independenţi şi
membrilor familiilor lor care se deplasează în interiorul Comunităţii, în domeniul
prestaţiilor familiale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Beneficiază de prevederile Regulamentului
şi ale Regulamentului de aplicare, în condiţiile legislaţiei române,
următoarele categorii de persoane:
a) salariaţii şi lucrătorii independenţi care au
reşedinţa într-un stat membru al Uniunii Europene, inclusiv lucrătorii
frontalieri, care desfăşoară o activitate salarială sau independentă într-un
stat membru şi care îşi exercită dreptul la libera circulaţie în interiorul Uniunii Europene, denumiţi în
continuare lucrători migranţi;
b) lucrătorii migranţi aflaţi în şomaj, ca urmare a
unei activităţi salariale sau independente desfăşurate într-un stat membru;
c) titularii de pensie care au copii în întreţinere.
(2) Conform Deciziei Comisiei
administrative a Comunităţii Europene pentru securitatea socială a lucrătorilor
migranţi nr. 207/2006, se consideră lucrători migranţi şi persoanele aflate în
una dintre situaţiile următoare:
a) persoana care întrerupe activitatea din motiv de boală şi maternitate, accidente de muncă sau boli
profesionale şi care are dreptul la prestaţii sau indemnizaţii aferente acestor
perioade;
b) persoana care se află în şomaj şi beneficiază de
indemnizaţia aferentă;
c) persoana care se află în concediu de odihnă, în
grevă sau beneficiază de prestaţii prevăzute de actele normative cu caracter
special care reglementează disponibilizările colective;
d) persoana care se află în concediu pentru creşterea
copilului.
(3) In scopul aplicării prevederilor Regulamentului şi
ale Regulamentului de aplicare se vor lua în considerare definiţiile prevăzute
la art. 1 din Regulament, precum şi prevederile legislaţiei române în vigoare.
(4) Membru de familie are
sensul definit de legislaţia pe care o aplică instituţia competentă, conform
art. 1 lit. f) din Regulament.
(5) Termenul reşedinţă semnifică locul de şedere obişnuit, fiind definit în legislaţia
română în vigoare, după caz, drept domiciliu, reşedinţă, rezidenţă sau
rezidenţă permanentă.
Art. 2. - (1) Persoanele
prevăzute la art. 1 alin. (1) pot beneficia, în baza legislaţiei române, de
următoarele prestaţii familiale:
a) alocaţia de stat pentru copii;
b) indemnizaţia pentru creşterea copilului sau, după
caz, stimulentul lunar;
c) indemnizaţiile lunare pentru creşterea copilului cu
handicap.
(2) Stabilirea dreptului la prestaţiile familiale
prevăzute la alin. (1) şi plata acestora se realizează conform prevederilor
legislaţiei române în vigoare, precum şi prevederilor Regulamentului şi ale
Regulamentului de aplicare.
Art. 3. - (1) In baza prevederilor anexei nr. 1 la
Regulamentul de aplicare, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
reprezintă autoritatea competentă responsabilă de toate regimurile de
securitate socială, cu excepţia celor din domeniul sănătăţii, şi organismul de
legătură în domeniul prestaţiilor familiale.
(2) Instituţiile competente la nivel teritorial în ceea
ce priveşte plata prestaţiilor familiale prevăzute la art. 2 sunt următoarele:
a) direcţiile de muncă şi protecţie socială judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare direcţii
teritoriale;
b) direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti,
denumite în continuare direcţii de asistenţă socială teritoriale;
c) unităţile şi instituţiile de învăţământ primar şi
secundar, denumite în continuare unităţi şcolare.
(3) In aplicarea prevederilor Regulamentului şi ale
Regulamentului de aplicare, direcţiile teritoriale au următoarele atribuţii:
a) informează persoanele interesate cu privire la
drepturile la prestaţii familiale în baza Regulamentului şi a Regulamentului de
aplicare şi pun la dispoziţia acestora formularele necesare;
b) primesc cererile persoanelor aflate în situaţiile
prevăzute la art. 1 alin. (1);
c) stabilesc dreptul la prestaţiile familiale prevăzute
la art. 2 alin. (1), conform prevederilor legislaţiei române în vigoare şi în
baza prevederilor Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare;
d) efectuează plata prestaţiilor familiale prevăzute
la art. 2 alin. (1), conform prevederilor legislaţiei române în vigoare;
e) transmit dosarele întocmite ale lucrătorilor
migranţi către alte instituţii competente cu plata prestaţiilor familiale,
dintre cele prevăzute la art. 3 alin. (2), în cazul în care nu au responsabilităţi în efectuarea plăţii prestaţiilor
familiale pentru anumite categorii de beneficiari;
f) transmit lucrătorilor migranţi care îşi desfăşoară
activitatea în România deciziile de deschidere a dreptului la prestaţiile
familiale pentru care se efectuează plata, conform modelului prevăzut de
legislaţia română în vigoare;
g) comunică, direct sau prin intermediul organismului
de legătură, cu instituţiile competente cu acordarea prestaţiilor familiale din
alte state membre, prevăzute în anexa nr. 2 la Regulamentul de aplicare;
h) solicită informaţii, prin intermediul formularelor
europene sau prin adrese, cu privire la persoanele prevăzute la art. 1 alin.
(1) de la instituţiile competente cu acordarea prestaţiilor familiale din alte state membre;
i) completează formularele europene în partea B pentru
lucrătorii migranţi care îşi desfăşoară activitatea în alte state membre, la
solicitarea instituţiilor competente din alte state membre sau la solicitarea
directă a lucrătorilor migranţi;
j) transmit informaţii prin intermediul formularelor
europene sau prin adrese, la solicitarea persoanelor prevăzute la art. 1 alin.
(1) sau a instituţiilor competente cu acordarea prestaţiilor familiale din alte
state membre;
k) comunică compartimentului sumele care trebuie recuperate
de la instituţiile competente din alte state membre care ar fi trebuit să
plătească prestaţiile familiale pentru o anumită perioadă;
l) primesc solicitări din
partea compartimentului în vederea reţinerii de la beneficiari, conform
procedurilor legale în vigoare, a sumelor datorate instituţiilor competente din
alte state membre care au efectuat plata pentru o anumită perioadă;
m) solicită şi primesc informaţii de la oficiile de
stare civilă ale autorităţilor administraţiei publice locale sau de la compartimentele
de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare de evidenţă a
persoanelor, de la inspectoratele şcolare teritoriale, de la inspectoratele
teritoriale de muncă sau, dupa caz, de la casele judeţene de pensii, respectiv
a municipiului Bucureşti, de la direcţiile de asistenţă socială teritoriale,
precum şi de la alte instituţii care au responsabilităţi în completarea
formularelor europene, conform specificaţiilor prevăzute în anexa nr. 3 la
instrucţiuni;
n) realizează evidenţa financiar-contabilă la nivel
teritorial a drepturilor stabilite pentru lucrătorii migranţi, precum şi a
plăţilor efectuate;
o) orice alte atribuţii care decurg din prezentele
instrucţiuni.
(4) In aplicarea prevederilor Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare, direcţiile de asistenţă
socială teritoriale au următoarele atribuţii:
a) pun la dispoziţia direcţiilor teritoriale
informaţiile necesare în vederea completării formularului E411 şi, după caz, a
altor formulare europene pentru persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1), în
termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării;
b) stabilesc dreptul şi efectuează plata prestaţiilor
familiale prevăzute la art. 2 alin. (1) pentru persoanele prevăzute la art. 1
alin. (1), conform prevederilor legislaţiei române în vigoare şi în baza
dosarelor transmise de către direcţiile teritoriale;
c) completează partea B a formularului E407 sau
desemnează organismul responsabil de completarea acestui formular, în situaţia
lucrătorilor migranţi care îşi desfăşoară activitatea în alte state membre, la
solicitarea direcţiilor teritoriale sau la solicitarea directă a persoanei;
d) comunică direcţiilor teritoriale deciziile privind
acordarea, respingerea, suspendarea, modificarea şi încetarea dreptului la
prestaţii familiale, precum şi pe cele referitoare la recuperarea debitelor;
e) comunică direcţiilor teritoriale cazurile în care se
solicită efectuarea plăţilor în alte state membre, precum şi cazurile de
recuperare sau decontare a plăţilor necuvenite;
f) transmit lucrătorilor migranţi care îşi desfăşoară
activitatea în România deciziile prevăzute la lit. d), conform modelului
prevăzut de legislaţia română în vigoare;
g) orice alte atribuţii prevăzute de prezentele
instrucţiuni.
(5) In aplicarea prevederilor
Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare, unităţile şcolare au
următoarele atribuţii:
a) pun la dispoziţia direcţiilor teritoriale
informaţiile necesare în vederea completării formularului E411 şi, după caz, a
altor formulare europene pentru persoanele îndreptăţite prevăzute la art. 1
alin. (1), în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării;
b) stabilesc dreptul şi efectuează plata prestaţiilor
familiale prevăzute la art. 2 alin. (1) pentru persoanele prevăzute la alin.
(1), conform prevederilor legislaţiei române în vigoare şi în baza dosarelor
transmise de către direcţiile teritoriale;
c) completează partea B a formularului E402, la
solicitarea direcţiilor teritoriale, în situaţia lucrătorilor migranţi care îşi
desfăşoară activitatea în alte state membre sau la solicitarea directă a
persoanei;
d) comunică direcţiilor teritoriale deciziile privind
acordarea, respingerea, suspendarea, modificarea şi încetarea dreptului la
prestaţii familiale, precum şi pe cele referitoare la
recuperarea debitelor;
e) comunică compartimentului cazurile de efectuare a
plăţilor în alte state membre, precum şi cazurile de recuperare sau decontare a
plăţilor necuvenite;
f) transmit lucrătorilor migranţi care îşi desfăşoară
activitatea în România deciziile prevăzute la lit. d), conform modelului
prevăzut de legislaţia română în vigoare;
g) orice alte atribuţii prevăzute de prezentele
instrucţiuni.
(6) In aplicarea prevederilor Regulamentului şi ale
Regulamentului de aplicare, autorităţile administraţiei publice locale, prin oficiul
de stare civilă sau, după caz, compartimentul de stare civilă din cadrul
serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor de la reşedinţa
solicitantului, au următoarele atribuţii:
a) pun la dispoziţia direcţiilor teritoriale
informaţiile necesare în vederea completării formularelor europene pentru
persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1), în termen de 10 zile lucrătoare de la
primirea solicitării;
b) completează partea B a formularului E401, la
solicitarea direcţiilor teritoriale, a unei instituţii competente cu plata
prestaţiilor familiale din alt stat membru sau la solicitarea directă a
persoanei.
(7) In situaţia în care datele transmise de către alte
state membre cu privire la lucrătorii migranţi şi la membrii familiilor
acestora sunt incomplete şi nu permit identificarea persoanelor, Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative pune la dispoziţia compartimentului
informaţiile necesare.
(8) In cazul cetăţenilor străini care au reşedinţa în
România, Oficiul Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative, prin structurile sale judeţene, reprezintă instituţia
responsabilă de completarea formularului E401, partea B, pentru această
categorie de persoane.
(9) In vederea completării
formularelor E 405 şi E 411, direcţiile teritoriale solicită date şi informaţii
de la inspectoratele teritoriale de muncă, casele judeţene de pensii, respectiv
a municipiului Bucureşti şi, după caz, de la inspectoratele şcolare judeţene,
respectiv al municipiului Bucureşti, aceste instituţii având obligaţia
transmiterii datelor şi informaţiilor în termen de 10 zile lucrătoare de la
data primirii solicitării.
(10) Instituţiile prevăzute la alin. (9), la
solicitarea direcţiilor teritoriale, transmit acestora toate datele necesare în
vederea completării formularelor E 405 sau E411, după caz.
(11) In vederea completării formularelor E404 şi E406,
direcţiile teritoriale colaborează cu autorităţile de sănătate publică judeţene în vederea identificării
medicului de familie al copiilor lucrătorului migrant care are reşedinţa în
România şi care îşi desfăşoară activitatea în alt stat membru.
CAPITOLUL II
Drepturile lucrătorilor migranţi la prestaţii
familiale în România
SUBCAPITOLUL I
Prestaţii familiale pentru lucrătorii migranţi şi
lucrătorii migranţi aflaţi în şomaj
SECŢIUNEA 1
Stabilirea dreptului la prestaţii familiale
Art. 4. - (1) Orice lucrător migrant care desfăşoară o
activitate salarială sau independentă în România, conform prevederilor legale
în vigoare, are dreptul la prestaţii familiale în România.
(2) Prestaţiile familiale pentru lucrătorii migranţi
care desfăşoară o activitate în România, precum şi pentru lucrătorii migranţi
aflaţi în şomaj pe teritoriul României sunt acordate de către instituţiile
competente prevăzute la art. 3 alin. (2), în condiţiile stabilite de legislaţia
română.
Art. 5. - (1) Pentru a beneficia de prestaţiile
familiale prevăzute la art. 2 alin. (1), lucrătorii migranţi prevăzuţi la art.4
depun o cerere la direcţia teritorială în a cărei rază teritorială si-au
stabilit reşedinţa, conform prevederilor art. 86 paragraful 1 şi ale art. 88
din Regulamentul de aplicare.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) se întocmeşte
potrivit modelului prevăzut de legislaţia română în vigoare şi este însoţită de
o solicitare suplimentară de informaţii cu privire la membrii familiei
lucrătorului migrant, solicitare prevăzută în anexa nr. 1 la instrucţiuni.
(3) Cererea este însoţită de alte documente
justificative, conform legislaţiei române în vigoare.
Art. 6. - (1) In aplicarea dispoziţiilor art. 86
paragraful 2 din Regulamentul de aplicare, cererea prevăzută la art. 5 este
însoţită de formularul E 401 „Atestat privind componenţa familiei în vederea
acordării prestaţiilor familiale", denumit în
continuare formularul E 401, completat la
partea B de către instituţia competentă în materie de stare civilă de la locul
de reşedinţă al membrilor de familie ai lucrătorului migrant.
(2) Dacă lucrătorii migranţi prevăzuţi la art. 4 care
au formulat o cerere de acordare a prestaţiilor familiale nu prezintă
formularul E 401 completat în partea B, direcţiile teritoriale completează
partea A a acestuia şi îl transmit instituţiei sau autorităţii competente în
materie de stare civilă a statului de reşedinţă al membrilor de familie ai
lucrătorilor migranţi.
Art. 7. - (1) In cazul solicitării indemnizaţiei pentru
creşterea copilului sau, după caz, a stimulentului lunar, lucrătorii migranţi
trebuie să prezinte direcţiilor teritoriale atât formularul E 401, cât şi
formularul E 405 „Atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare, de
angajare sau de activitate independentă realizate în cadrul legislaţiei la care
a fost supus anterior", denumit în continuare formularul
E 405, completat în partea B de către instituţia
competentă care a acordat anterior prestaţiile familiale.
(2) Formularul E 405 poate fi înlocuit de o copie a
formularului E 104 privind totalizarea perioadelor de asigurare în materie de
boală, denumit în continuare formularul E 104, emis de instituţia de asigurare în caz de
boală din statul membru de reşedinţă al lucrătorilor prevăzuţi la art. 4.
(3) Dacă lucrătorii migranţi nu prezintă formularul E
405 sau o copie a formularului E 104, direcţiile teritoriale se vor adresa, fie
direct, fie prin intermediul organismului de legătură, uneia dintre
instituţiile menţionate la art. 42 alin. (3), completând partea A a
formularului E405 sau utilizând formularul E001 privind schimbul de informaţii, denumit în continuare formularul E001.
Art.8. - Cererea prevăzută la art. 5 alin. (1) este însoţită,
după caz, de alte formulare europene, prevăzute la art. 38-47, în funcţie de
situaţia familială sau profesională a fiecărei persoane prevăzute la art. 4.
Art. 9. - (1) Direcţiile teritoriale stabilesc dreptul
la prestaţii familiale conform prevederilor legislaţiei române în vigoare şi pe
baza formularelor europene completate, aplicând prevederile art.13-17a din
Regulament şi ţinând cont de următoarele reguli de bază:
a) indiferent de statul membru de reşedinţă al
lucrătorului migrant prevăzut la art. 4 şi al membrilor familiei sale, acesta
are dreptul la prestaţiile familiale prevăzute de legislaţia statului membru în
care îşi desfăşoară activitatea;
b) perioadele de asigurare, de activitate salarială
sau independentă realizate într-un alt stat membru sunt totalizate şi sunt
luate în considerare la stabilirea dreptului la prestaţii familiale.
(2) Direcţiile teritoriale întocmesc dosarul
lucrătorilor migranţi care solicită prestaţii familiale şi, după caz, transmit
aceste dosare la celelalte instituţii competente cu plata acestor prestaţii,
prevăzute la art. 3 alin. (2), în vederea deschiderii dreptului.
(3) Dacă din analiza dosarului direcţia teritorială
constată lipsa unor date sau documente care împiedică stabilirea dreptului şi
/sau punerea în plată, poate cere solicitantului sau
instituţiilor/autorităţilor /angajatorilor români ori, după caz, instituţiilor
competente din alte state membre informaţii suplimentare, folosind formularele
europene sau alte documente.
Art. 10. - (1) In baza
prevederilor art. 72 din Regulament, la stabilirea dreptului la indemnizaţia
pentru creşterea copilului sau, după caz, la stimulentul lunar, în condiţiile
legislaţiei române, direcţiile teritoriale iau în considerare şi perioadele de
activitate salarială sau independentă realizate într-un alt stat membru.
(2) Perioadele prevăzute la alin. (1) sunt cele
comunicate de către instituţiile competente din statele membre în care au fost
realizate, prin intermediul formularului E405.
(3) In cazul în care la
analiza dosarului sau pe perioada acordării dreptului la prestaţii familiale
direcţia teritorială constată lipsa de la dosar a unor informaţii sau
documente, aceasta poate, prin personalul propriu sau prin serviciile
publice/compartimentele de asistenţă socială de la primării, să efectueze
anchete sociale prin care să constate situaţia de fapt a solicitantului în
raport cu drepturile cerute şi să dispună după caz.
(4) Prevederile alin. (3) se aplică şi în cazul unor
petiţii din partea solicitantului sau, după caz, a beneficiarului ori al unor
reclamaţii din partea unor persoane sau instituţii privind acordarea dreptului.
SUBSECŢIUNEA 1
Drepturile lucrătorilor migranţi
Art. 11. - (1) Lucrătorul migrant care desfăşoară o
activitate în România are dreptul, pentru membrii săi de familie care îşi au
reşedinţa pe teritoriul altui stat membru, la prestaţiile familiale din
România, prevăzute la art. 2 alin. (1), ca şi cum aceştia şi-ar avea reşedinţa
pe teritoriul ţării noastre.
(2) Dacă membrii familiei lucrătorului prevăzut la alin.
(1) primesc prestaţii familiale în baza legislaţiei din ţara de reşedinţă a
acestora, fără ca aceştia să desfăşoare o activitate salarială sau
independentă, în aceeaşi perioadă în care lucrătorul migrant primeşte prestaţii
familiale pentru aceIaşi membru de familie din partea statului român, dreptul
la prestaţiile familiale din statul membru în care îşi au reşedinţa membrii
familiei acestuia se suspendă.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), dacă valoarea
prestaţiilor familiale plătite de statul membru de reşedinţă este mai mare
decât cea prevăzută de statul român, atunci statul membru de reşedinţă al
membrilor de familie ai lucrătorului migrant are obligaţia de a plăti diferenţa
dintre nivelul cuantumului prestaţiilor acordate de statul român şi nivelul
cuantumului prestaţiilor plătite pe teritoriul acestui stat.
(4) Dacă o cerere de prestaţii nu este depusă în
statul membru pe teritoriul căruia membrii de familie ai lucrătorului migrant
îşi au reşedinţa, direcţiile teritoriale stabilesc dreptul la prestaţiile
familiale ca şi cum aceste prestaţii ar fi acordate de primul stat membru.
Art. 12. - (1) In cazul în care în statul membru de
reşedinţă al membrilor de familie ai lucrătorului migrant prevăzut la art. 11
alin. (1) unul dintre membrii de familie ai acestuia începe o activitate
salarială sau independentă, statul competent cu acordarea prestaţiilor
familiale devine statul membru de reşedinţă, iar dreptul la prestaţiile
familiale pe teritoriul statului român se suspendă.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), dacă valoarea
prestaţiilor familiale plătite de statul român este mai mare decât cea
prevăzută de statul membru în care îşi au reşedinţa membrii familiei
lucrătorului migrant, atunci statul român are obligaţia de a plăti diferenţa.
Art. 13. - (1) Lucrătorul migrant care desfăşoară în
aceeaşi perioadă activităţi salariale sau independente în două state membre,
dintre care una în statul membru în care îşi au reşedinţa membrii familiei
acestuia şi cealaltă în statul român, beneficiază de prestaţii familiale
conform legislaţiei statului membru în care membrii familiei acestuia îşi au
reşedinţa.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), dacă valoarea
prestaţiilor familiale plătite de statul român este mai mare decât cea
prevăzută de statul membru în care îşi au reşedinţa membrii familiei
lucrătorului migrant, atunci statul român are obligaţia de a plăti diferenţa.
Art.14. - In cazul în care lucrătorul migrant
desfăşoară în aceIaşi timp o activitate salarială în două sau mai multe state membre, dintre care una în
statul român, şi niciunul dintre statele de angajare nu reprezintă statul în
care îşi au reşedinţa membrii familiei acestuia, atunci statul care acordă cel
mai mare cuantum al prestaţiilor familiale devine statul competent cu acordarea
prestaţiilor, iar plata acestora este împărţită în mod egal între statele
implicate, cu respectarea legislaţiei fiecărui stat.
Art. 15. - In cazul în care lucrătorul migrant
desfăşoară în aceIaşi timp o activitate salarială într-un stat membru şi o altă activitate independentă
în alt stat membru şi niciunul dintre statele de angajare nu reprezintă statul
în care îşi au reşedinţa membrii familiei acestuia, atunci statul competent cu
acordarea prestaţiilor familiale se stabileşte conform prevederilor art. 14c
din Regulament şi ale anexei VII la Regulament.
Art. 16. - (1) Prevederile art. 4-15 se aplică în mod
corespunzător şi lucrătorului frontalier, aşa cum este definit la art. 1 lit.
b) din Regulament.
(2) In cazul lucrătorului
detaşat, se aplică legislaţia statului în care este încadrat în muncă, conform
art. 14 paragraful 1 din Regulament.
SUBSECŢIUNEA a 2-a
Drepturile lucrătorilor migranţi aflaţi în şomaj
Art. 17. - (1) Lucrătorul migrant aflat în şomaj ca
urmare a unei activităţi salariale sau independente desfăşurate în România şi
care beneficiază de indemnizaţie de şomaj potrivit legislaţiei române are
dreptul, pentru membrii familiei sale care îşi au reşedinţa pe teritoriul unui
alt stat membru, la prestaţiile familiale prevăzute la art. 2 alin. (1), ca şi
cum aceştia şi-ar fi avut reşedinţa pe teritoriul statului român.
(2) Dacă membrii familiei lucrătorului prevăzut la
alin. (1) primesc prestaţii familiale în baza legislaţiei din ţara de reşedinţă
a acestora, fără ca aceştia să desfăşoare o activitate salarială sau
independentă, în aceeaşi perioadă în care lucrătorul migrant primeşte prestaţii
familiale pentru aceIaşi membru de familie din partea statului român, dreptul
la prestaţiile familiale din statul membru în care au reşedinţa membrii
familiei acestuia se suspendă.
(3) In situaţia prevăzută la alin.(2), dacă valoarea
prestaţiilor familiale plătite de statul membru este mai mare decât cea
prevăzută de statul român, atunci statul membru în care au reşedinţa membrii
familiei lucrătorului migrant aflat în şomaj are obligaţia de a plăti diferenţa
dintre cuantumul prestaţiilor acordate de statul român şi cuantumul
prestaţiilor plătite pe teritoriul acestui stat.
Art. 18. - (1) In cazul în care în statul membru de reşedinţă al lucrătorului migrant aflat în situaţia prevăzută
la art. 17 alin. (1) unul dintre membrii de familie ai acestuia începe o
activitate salarială sau independentă, statul competent cu acordarea
prestaţiilor familiale devine statul membru de reşedinţă, iar dreptul la
prestaţiile familiale pe teritoriul statului român se suspendă.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), dacă valoarea
prestaţiilor familiale plătite de statul român este mai mare decât cea
prevăzută de celălalt stat membru, respectiv de statul membru în care îşi au
reşedinţa membrii familiei lucrătorului migrant aflat în şomaj, atunci statul
român are obligaţia de a plăti diferenţa.
(3) In cazul în care unul dintre membrii de familie ai
lucrătorului migrant aflat în situaţia prevăzută la art. 17 alin. (1) începe o
activitate salarială sau independentă în alt stat membru, instituţia competentă
din statul membru a cărui legislaţie prevede cuantumul cel mai mare al
prestaţiilor va acorda integral prestaţiile familiale. Instituţia competentă
din celălalt stat membru îi va rambursa jumătate din acest cuantum, în limita
cuantumului prevăzut de legislaţia acestui din urmă stat.
Art. 19. - (1) Lucrătorul migrant aflat în şomaj ca
urmare a unei activităţi salariale sau independente desfăşurate în România,
care se întoarce pe teritoriul statului membru în care îşi au reşedinţa membrii
familiei sale şi care beneficiază de prestaţii de şomaj din partea acestui
stat, are dreptul la prestaţiile familiale potrivit legislaţiei statului de
reşedinţă, ca şi cum ar fi făcut obiectul acestei legislaţii pe durata
desfăşurării ultimei sale activităţi.
(2) Prestaţiile familiale pentru lucrătorul migrant
aflat în şomaj prevăzut la alin. (1) sunt acordate de către instituţia
competentă de la locul de reşedinţă.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de plată a prestaţiilor familiale
Art. 20. - (1) Pentru persoanele prevăzute la art.4,
prestaţiile familiale sunt plătite direct de către instituţiile competente
prevăzute la art. 3 alin. (2), conform anexei nr.6 la Regulamentul de aplicare,
în contul bancar deschis de aceştia la o unitate bancară din România.
(2) In aplicarea prevederilor art. 75 paragraful 2
din Regulament, prestaţiile familiale pot fi plătite, prin compartiment, direct
persoanei care are efectiv în grijă membrii familiei lucrătorului migrant, la
cererea şi prin intermediul instituţiilor de la locul de reşedinţă al acestora,
prevăzute în anexa nr. 4 la Regulamentul de aplicare, denumite în continuare instituţii
de reşedinţă.
(3) In situaţia prevăzută la alin. (2), plata
prestaţiilor familiale către lucrătorul migrant se suspendă, iar compartimentul
efectuează plata acestora în contul deschis la o unitate bancară din statul de
reşedinţă al membrilor de familiei ai lucrătorului migrant, inclusiv pentru
perioada suspendării.
(4) Dacă prestaţiile familiale pot sau trebuie să fie
plătite persoanei fizice ori juridice prevăzute la alin. (2), lucrătorul
migrant sau instituţiile de reşedinţă prezintă în sprijinul cererii sale date
despre persoana căreia urmează să i se plătească prestaţiile familiale, precum
numele, prenumele şi adresa completă ale acesteia.
Art. 21. - Lucrătorii migranţi prevăzuţi la art. 4 au
obligaţia de a informa instituţiile competente din România cu privire la
următoarele modificări apărute în situaţia lor familială sau profesională, în
termen de 30 de zile de la data apariţiei acestora:
a) orice schimbare privind situaţia sau numărul
membrilor familiei, care ar putea modifica dreptul la prestaţiile familiale;
b) orice schimbare sau transfer de reşedinţă a membrilor de familie;
c) orice activitate profesională desfăşurată în alt
stat membru sau în statul membru de reşedinţă al membrilor de familie ai
lucrătorului migrant;
d) orice schimbare în situaţia profesională a
lucrătorului migrant.
SUBCAPITOLUL II
Prestaţii familiale pentru titularii de pensie care
au copii în întreţinere
SECŢIUNEA 1
Stabilirea dreptului la prestaţii familiale
Art. 22. - (1) Prestaţiile familiale pentru titularii
de pensie care au copii în întreţinere, denumiţi în continuare titulari de pensie, sunt
acordate în condiţiile stabilite de legislaţia română în vigoare de către
instituţiile competente din România.
(2) Pentru a putea beneficia de prestaţiile familiale
prevăzute la art. 2 alin. (1), titularii de pensie depun cererea conform
prevederilor art. 90 din Regulamentul de aplicare, după cum urmează:
a) la instituţia locului de reşedinţă, în situaţia în
care solicitantul are reşedinţa în alt stat membru;
b) la direcţia teritorială, în situaţia în care
solicitantul are reşedinţa pe teritoriul României.
(3) Instituţia prevăzută la alin. (2) lit.a) transmite
cererea instituţiei competente din România, indicând data la care a fost
formulată cererea. Această data va fi considerată ca data de înregistrare a
cererii.
(4) Cererea prevăzută la alin.
(2) se întocmeşte potrivit modelului prevăzut de legislaţia română în vigoare
şi este însoţită de o solicitare suplimentară de informaţii cu privire la
membrii familiei lucrătorului migrant, prevăzută în anexa nr. 1 la
instrucţiuni, fiind însoţită în mod obligatoriu de formularul E 401 sau E 405
ori, după caz, de alte formulare europene.
Art. 23. - (1) Dacă instituţia competentă din România
constată că solicitantul nu îndeplineşte condiţiile de acordare a prestaţiilor
conform legislaţiei române în vigoare, atunci cererea împreună cu toate
documentele justificative sunt transmise instituţiei din statul membru la a
cărui legislaţie a fost supusă persoana în cauză perioada cea mai lungă de
timp.
(2) Formularele E 401, E 405, precum şi alte formulare
europene, după caz, sunt transmise împreună cu cererea instituţiei prevăzute la
alin. (1), direct sau prin intermediul organismului de legătură.
Art. 24. - (1) In vederea stabilirii dreptului la
prestaţii familiale, instituţiile competente aplică
prevederile art. 13-17a din Regulament.
(2) Titularii de pensie ale căror drepturi la pensie
sunt datorate doar de către statul român sunt îndreptăţiţi la prestaţiile
familiale prevăzute la art. 2, conform legislaţiei române.
Art. 25. - (1) In cazul titularilor
de pensie ale căror drepturi la pensie sunt datorate de două state membre,
dintre care unul fiind statul membru în care îşi au reşedinţa membrii familiei
titularului de pensie şi celălalt fiind statul român, statul competent în
acordarea prestaţiilor familiale este statul membru în care îşi au reşedinţa
membrii familiei acestora, fără a se lua în considerare durata perioadelor de
asigurare, dacă îndeplinesc condiţiile de acordare a prestaţiilor familiale pe
teritoriul acestui stat.
(2) In cazul în care cuantumul
prestaţiilor familiale plătite de statul român este mai mare decât cel prevăzut
de statul membru în care îşi au reşedinţa membrii familiei titularilor de
pensie, atunci statul român are obligaţia de a plăti diferenţa.
(3) Dacă titularii de pensie nu îndeplinesc condiţiile
de acordare a prestaţiilor familiale în statul de reşedinţă, atunci sunt
analizate condiţiile pentru acordarea prestaţiilor familiale în cadrul
legislaţiei române în vigoare.
Art. 26. - (1) Titularii de pensie ale căror drepturi
sunt datorate de mai multe state membre, dintre care unul este statul român şi
niciunul nu este cel de reşedinţă, beneficiază de prestaţii familiale din
partea statului român, dacă în acest stat titularul de pensie a avut cea mai
mare perioadă de asigurare şi dreptul la prestaţii familiale poate fi acordat
în baza legislaţiei menţionate.
(2) In cazul în care cuantumul prestaţiilor familiale
plătite de celelalte state membre este mai mare decât cel prevăzut de statul
român, atunci acestea au obligaţia de a plăti diferenţa.
(3) Dacă titularii de pensie nu îndeplinesc condiţiile
de acordare a prestaţiilor familiale în statul român, atunci sunt analizate
condiţiile pentru acordarea prestaţiilor familiale în cadrul legislaţiei
celorlalte state implicate, în ordinea descrescătoare a duratei perioadelor de
asigurare efectuate.
Art. 27. - (1) In cazul în care într-un stat membru sau
în statul membru de reşedinţă al titularului de pensie aflat în situaţiile
prevăzute la art. 22-26 unul dintre membrii de familie desfăşoară o activitate
salarială sau independentă, statul competent cu acordarea prestaţiilor
familiale devine statul în care se desfăşoară activitatea.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), celelalte state
membre au obligaţia de a plăti diferenţa, în cazul în care cuantumul
prestaţiilor familiale plătite în aceste state este mai mare decât în statul
competent.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de plată
Art. 28. - (1) Prestaţiile familiale pentru titularii
de pensie sunt plătite direct persoanelor care solicită dreptul prin
compartiment, conform prevederilor art. 53 din Regulamentul de aplicare şi
ţinând cont de menţiunile din anexa nr. 6 la Regulamentul de aplicare.
(2) Sumele acordate cu titlu de prestaţii familiale
sunt virate în contul specificat de titularul de pensie
în cerere.
Art. 29. - Titularii de pensie au obligaţia de a
informa instituţiile competente cu privire la următoarele modificări apărute în
situaţia lor:
a) orice modificare a situaţiei copiilor sau a
numărului acestora care ar putea modifica dreptul la prestaţii;
b) orice schimbare de reşedinţă a copiilor;
c) orice activitate profesională care dă dreptul la
prestaţii familiale pentru aceşti copii.
CAPITOLUL III
Proceduri privind evitarea suprapunerii drepturilor la prestaţii familiale
Art. 30. - Dacă din
informaţiile furnizate de lucrătorul migrant, de lucrătorul migrant aflat în
şomaj, precum şi de titularul
de pensie sau/şi de instituţia de reşedinţă a membrilor de familie ai acestuia
rezultă că în ţara de reşedinţă a lucrătorului migrant nu se desfăşoară în
aceIaşi timp o activitate salarială de către un membru al familiei sale, care
deschide dreptul la prestaţiile familiale în acel stat membru, atunci
instituţiile competente din România trebuie să plătească în integralitate prestaţiile
familiale la care lucrătorul migrant este îndreptăţit.
SUBCAPITOLUL I
Calculul diferenţei
Art. 31. - (1) In cazul în care se constată
desfăşurarea unei activităţi profesionale în statul de reşedinţă al
lucrătorului migrant, al lucrătorului migrant aflat în şomaj, precum şi al
titularului de pensie, instituţiile competente din România suspendă plata
prestaţiilor familiale până la cuantumul prestaţiilor prevăzute în statul de
reşedinţă şi, după caz, calculează şi plătesc diferenţa.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), instituţiile
competente, direct sau prin intermediul organismului de legătură, vor consulta
instituţia competentă în materie de prestaţii familiale de la locul de
reşedinţă al membrilor de familie cu privire la drepturile la prestaţii
familiale ale acestora în statul de reşedinţă, prin transmiterea formularului
E411.
(3) Direcţiile teritoriale transmit anual formularul
E 411 instituţiei competente în materie de prestaţii familiale de la locul de
reşedinţă al membrilor de familie ai lucrătorului, iar aceasta are obligaţia să
retransmită formularul într-o perioadă de maximum 3 luni de la primirea
acestuia.
(4) In situaţia în care prestaţiile familiale sunt
datorate pentru aceIaşi membru de familie, în cursul aceleiaşi perioade, de
către două state membre, unul dintre acestea fiind statul român, dar niciunul
dintre state nefiind statul de reşedinţă al lucrătorului, instituţia din statul
membru care prevede cuantumul cel mai mare va acorda integralitatea prestaţiei
familiale, pe cheltuiala instituţiei competente din celălalt stat, care îi va
rambursa jumătate din acest cuantum, în limita cuantumului prevăzut de
legislaţia celuilalt stat.
Art. 32. - (1) Calculul diferenţei se efectuează anual
pentru fiecare membru de familie şi reprezintă comparaţia dintre cuantumul
datorat în baza legislaţiei din ţara de reşedinţă şi cuantumul datorat în baza
legislaţiei române.
(2) Diferenţele calculate pentru fiecare membru de
familie sunt totalizate şi pot da naştere unei plăţi globale unice.
(3) Pentru a realiza
comparaţiile, instituţiile competente vor converti cuantumurile care sunt
comunicate de instituţia din statul de reşedinţă al lucrătorului în moneda sa
proprie, utilizând rata de conversie prevăzută la art. 107 paragraful 1 din
Regulamentul de aplicare.
(4) Rata de conversie care trebuie luată în considerare
este cea aplicabilă la data realizării comparaţiei.
(5) Ratele de conversie sunt publicate trimestrial în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru statele care nu aparţin zonei
euro.
SUBCAPITOLUL II
Determinarea legislaţiei aplicabile în cursul
perioadei de acordare a prestaţiilor familiale
Art. 33. - (1) Pentru lucrătorul migrant care trece
dintr-o ţară în alta nu trebuie să existe o întrerupere a drepturilor.
(2) In cazul în care se schimbă legislaţia în cursul
perioadei de acordare a drepturilor la prestaţiile familiale de la un stat
membru la altul, responsabilitatea acordării drepturilor deschise pentru o
perioadă dată este repartizată între instituţii, proporţional cu durata de acordare
a drepturilor, conform art. 10a din Regulamentul de
aplicare.
(3) In conformitate cu anexa nr. 8 la Regulamentul de
aplicare care stabileşte regulile aplicabile între diferitele state membre în
această situaţie, statul român face repartizarea în funcţie de perioada de
referinţă de o lună calendaristică.
SUBCAPITOLUL III
Proceduri privind recuperarea şi rambursarea sumelor
necuvenite
SECŢIUNEA 1
Recuperarea sumelor necuvenite
Art. 34. - (1) Conform art. 111 alin. (2) şi (3) din
Regulamentul de aplicare, în cazul în care instituţiile competente din România
au plătit unui beneficiar o sumă în plus faţă de cea la care are dreptul,
acestea pot solicita instituţiei competente cu plata prestaţiilor din alt stat
membru reţinerea sumelor necuvenite.
(2) Instituţia competentă cu plata prestaţiilor din
alt stat membru reţine sumele plătite în plus, ca şi cum ar fi fost sume
plătite de ea însăşi, şi transferă suma reţinută compartimentului.
(3) După recuperarea sumelor de către compartiment,
acesta le virează instituţiilor competente care au efectuat plăţile necuvenite.
(4) In cazul în care o persoană a beneficiat de
prestaţii pe teritoriul unui stat membru pe parcursul unei perioade în care
avea dreptul la prestaţii în baza legislaţiei altui stat membru, instituţia
competentă cu plata prestaţiilor familiale poate solicita prestaţiile datorate
persoanei respective, dacă are dreptul legal, şi poate cere instituţiei
oricărui alt stat membru debitoare de prestaţii în favoarea acestei persoane să
reţină suma plătită cu titlu de prestaţie din sumele pe care aceasta le
plăteşte persoanei menţionate.
SECŢIUNEA a 2-a
Rambursarea sumelor necuvenite
Art. 35. - (1) In situaţia în care instituţia
competentă din alt stat membru constată că a efectuat plăţi necuvenite, notifică
şi solicită compartimentului rambursarea sumelor.
(2) Ca urmare a notificării prevăzute la alin. (1),
compartimentul solicită direcţiei teritoriale verificarea situaţiei
lucrătorului migrant şi informarea celorlalte instituţii competente cu plata prestaţiilor familiale.
(3) Instituţia competentă emite decizia de recuperare
a sumelor, care se comunică lucrătorului migrant şi, după caz, direcţiei
teritoriale.
(4) Sumele recuperate de către instituţiile competente
se virează compartimentului.
(5) Sumele recuperate integral
prin instituţiile competente se rambursează trimestrial instituţiei competente
din statul membru.
CAPITOLUL IV
Drepturile cetăţenilor cu reşedinţa în România care au desfăşurat sau desfăşoară
activităţi salariale sau independente în alte
state membre
Art. 36. - (1) Beneficiază de prevederile
Regulamentului şi ale Regulamentului de aplicare şi persoanele, cetăţeni
români, cetăţeni străini, apatrizi sau refugiaţi, care au reşedinţa în România,
dacă aceştia se află în următoarele situaţii:
a) au desfăşurat sau desfăşoară
activităţi salariale ori independente în alte state membre ale Uniunii
Europene;
b) au beneficiat sau beneficiază de indemnizaţii de
şomaj din partea altor state membre;
c) sunt titulari de pensie acordată de alte state
membre;
d) statul membru prevede
acordarea unor prestaţii familiale speciale pentru copiii orfani, în cazul
lucrătorilor decedaţi.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) au dreptul la
prestaţiile familiale din statul membru în care îşi desfăşoară activitatea, în
condiţiile prevăzute de legislaţia acelui stat membru.
(3) Perioadele de activitate salarială sau
independentă, de şomaj şi cele de pensie realizate de persoanele prevăzute la
alin. (1) în acele state membre se iau în considerare la stabilirea dreptului
la prestaţii familiale pe teritoriul României.
(4) Persoanele care au domiciliul sau reşedinţa în
România, care au desfăşurat activităţi în alte state membre, dar care îşi
încheie activitatea şi revin pe teritoriul României, depun cererile de
prestaţii conform legislaţiei române în vigoare.
Art. 37. - (1) Pentru a beneficia de prestaţiile
familiale într-un stat membru, persoanele prevăzute la art. 36 alin. (1) depun
o cerere la instituţia competentă cu acordarea prestaţiilor familiale din
statul membru.
(2) In cazul titularilor de
pensie şi al solicitanţilor de prestaţii familiale pentru orfani, aceştia pot
depune cererea şi la direcţiile teritoriale, care o vor transmite uneia dintre
instituţiile competente din statul membru în care aceştia au dreptul la pensie
sau la prestaţii pentru copiii orfani.
(3) In sprijinul cererii lor, persoanele prevăzute la
art. 36 alin. (1) trebuie să prezinte formularul E 401, completat la punctul B
de către autoritatea competentă din România în materie de stare civilă,
respectiv serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor.
(4) Cererea trebuie însoţită, după caz, şi de alte
formulare europene, în funcţie de situaţia familială sau profesională a
persoanelor prevăzute la art. 36 alin. (1). Instituţiile responsabile cu
completarea formularelor europene solicitate de persoanele prevăzute la art. 36
alin. (1) sunt cele prevăzute în anexa nr. 3 la instrucţiuni.
(5) In cazul în care persoanele prevăzute la art. 36
alin. (1) nu prezintă formularele europene completate la partea B, instituţiile
competente din statele membre în care îşi desfăşoară activitatea acestea pot
solicita instituţiilor din România, direct sau prin intermediul
compartimentului, completarea formularelor europene pentru aceste persoane.
(6) Dacă din datele cuprinse în formularele europene
sau în notificările transmise de către instituţiile competente din alte state
membre rezultă că persoanele prevăzute la art. 36 alin. (1) si-au stabilit
reşedinţa în alt stat membru împreună cu membrii lor de familie, direcţiile
teritoriale încetează dreptul la prestaţii familiale pentru aceste persoane,
începând cu luna următoare primirii documentelor, înştiinţând despre aceasta
statul membru respectiv.
(7) In situaţia prevăzută la alin. (6), dacă direcţiile
teritoriale nu reprezintă instituţiile competente cu plata prestaţiilor
familiale pentru membrii de familie ai persoanelor prevăzute la art. 36
alin.(1), acestea informează celelalte instituţii competente prevăzute la art.
2 alin. (6) din ordin de necesitatea încetării dreptului la prestaţii pentru
aceste persoane şi membrii lor de familie.
(8) In situaţia în care persoanele prevăzute la art. 36
alin. (1) au dreptul la prestaţii familiale pentru membrii lor de familie care
au reşedinţa pe teritoriul României, în statul membru în care, după caz, îşi
desfăşoară activitatea, beneficiază de prestaţii de şomaj sau sunt titulari de
pensie, direcţiile teritoriale vor reanaliza dosarele membrilor de familie ai
acestor persoane, stabilind, în baza formularelor europene sau în baza
notificărilor primite de la acele state membre, dreptul la prestaţii familiale
pentru aceste persoane şi cuantumul la care au dreptul, conform legislaţiei
române în vigoare, Regulamentului şi Regulamentului de aplicare.
(9) Pentru persoanele prevăzute la art. 36 alin. (1),
dreptul la prestaţii familiale în România se stabileşte aplicându-se în mod
corespunzător prevederile cap. II.
CAPITOLUL V
Descrierea formularelor europene utilizate pentru stabilirea dreptului la prestaţii familiale
Art. 38. - (1) Formularul E 401
reprezintă atestatul privind componenţa familiei în vederea acordării
prestaţiilor familiale.
(2) In acest formular sunt menţionaţi membrii
familiei lucrătorului migrant, ai lucrătorului migrant aflat în şomaj sau ai
titularului de pensie care îşi au reşedinţa pe teritoriul unui stat membru,
altul decât statul competent, şi este eliberat după cum urmează:
a) de către autorităţile competente în probleme de
stare civilă din ţara de reşedinţă a membrilor familiei lucrătorului migrant;
b) de către instituţia competentă în materie de
asigurare de boală de la locul de reşedinţă a membrilor de familie;
c) de către o altă instituţie desemnată de autoritatea
competentă a statului membru pe teritoriul căruia îşi au reşedinţa membrii
familiei lucrătorului migrant.
(3) In cazul României, partea A a formularului E 401 este completată de către direcţia teritorială,
iar partea B, de către autorităţile administraţiei publice locale, prin oficiul
de stare civilă de la reşedinţa solicitantului, sau de compartimentul de stare
civilă din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor de la
reşedinţa solicitantului ori, după caz, de structurile teritoriale ale
Oficiului Român pentru Imigrări, conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(4) Formularul trebuie
prezentat instituţiilor competente, în sprijinul unei cereri de prestaţii
familiale. Formularul are valabilitate un an şi trebuie reînnoit în fiecare an,
la solicitarea instituţiilor competente. Modelul formularului este prevăzut în
anexa nr. 2 la instrucţiuni.
Art. 39. - (1) Formularul E 402 reprezintă atestatul
privind continuarea studiilor în vederea acordării prestaţiilor familiale.
(2) Partea A a formularului este completată de
instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar partea B se
completează de către unităţile şi instituţiile de învăţământ la care este
înscris copilul solicitantului de prestaţii, conform anexei nr. 3 la
instrucţiuni.
(3) Formularul este solicitat de statele competente
cu acordarea prestaţiilor familiale a căror legislaţie extinde perioada de
acordare a prestaţiilor familiale peste limita generală de vârstă a copilului,
în cazul în care acesta îşi continuă studiile.
(4) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 40. - (1) Formularul E 403
reprezintă atestatul de învăţare şi/sau de formare profesională în vederea
acordării prestaţiilor familiale.
(2) Partea A a formularului este completată de
instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar partea B se
completează de persoana, întreprinderea sau instituţia responsabilă cu ucenicia
ori formarea profesională a copilului solicitantului de prestaţii familiale,
conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(3) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 41. - (1) Formularul E 404
reprezintă certificatul medical în vederea acordării prestaţiilor familiale.
(2) Acest formular este completat în partea A de către
instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar în partea B, de
instituţia de asigurări de boală din ţara de reşedinţă a membrilor familiei
solicitantului, conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(3) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 42. - (1) Formularul E 405 reprezintă atestatul
privind totalizarea perioadelor de asigurare, de angajare sau de activitate
independentă ori privind cazurile de ocupări succesive în mai multe state
membre, între termenele de plată prevăzute de legislaţia acestor state.
(2) Acest document este utilizat pentru a rezolva
problema cumulului de prestaţii familiale în cazul
unor activităţi succesive pe teritoriul mai multor state membre şi, de
asemenea, pentru a permite luarea în considerare a unor perioade de asigurare
realizate pe teritoriul unui stat membru, în vederea deschiderii dreptului la
prestaţii familiale pe teritoriul noului stat de angajare.
(3) Formularul E 405 este eliberat la solicitarea
lucrătorului migrant, după cum urmează:
a) de către instituţia competentă în materie de
prestaţii familiale a statului membru la care lucrătorul migrant a fost
asigurat ultima dată;
b) de către o altă instituţie
desemnată de autoritatea competentă din acest stat membru.
(4) Acest formular este completat în partea A de
instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar în partea B, de
instituţia competentă în materie de prestaţii familiale de care aparţinea
înainte solicitantul, conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(5) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 43. - (1) Formularul E 406 reprezintă atestatul privind prezentarea la examenele medicale postnatale.
(2) Acest document este destinat instituţiilor de
alocaţii familiale franceze, pentru a atesta faptul că respectivul copil a
efectuat vizitele medicale postnatale obligatorii prevăzute de legislaţia
franceză.
(3) Formularul este completat în partea A de
instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar în partea B, de
medicul curant al copilului solicitantului, conform anexei nr. 3 la
instrucţiuni.
(4) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 44. - (1) Formularul E 407 reprezintă certificatul
medical în vederea acordării unei alocaţii familiale speciale sau unor alocaţii
familiale majorate pentru copiii cu handicap.
(2) Formularul este completat în partea A de instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar în
partea B, de medicul desemnat al instituţiei de la locul de reşedinţă al
membrilor de familie ai solicitantului, conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(3) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 45. - (1) Formularul E 411 reprezintă cererea de
informaţii privind dreptul la prestaţii familiale în statul de reşedinţă al
membrilor familiei.
(2) Formularul este completat în partea A de
instituţia competentă cu plata prestaţiilor familiale, iar în partea B, de
instituţia competentă de la locul de reşedinţă al membrilor de familie ai
lucrătorului migrant, conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(3) Formularul este utilizat pentru a rezolva
problemele legate de cumulul prestaţiilor familiale şi
pentru a permite instituţiei competente să ştie dacă dreptul la prestaţii,
deschis potrivit legislaţiei sale, este suspendat ca urmare a unei activităţi
profesionale exercitate în statul de reşedinţă al familiei.
(4) Modelul formularului este
prevăzut în anexa nr. 2 la instrucţiuni.
Art. 46. - (1) Formularul E 001 este utilizat la
solicitarea sau comunicarea de informaţii, precum şi la solicitarea de
formulare sau relansarea unei cereri atunci când formularele existente nu sunt
adaptabile unei situaţii date.
(2) Formularul are ca scop facilitarea schimburilor
dintre instituţiile statelor membre, evitarea, în măsura posibilului, a adreselor care trebuie traduse şi care
prelungesc termenele de instrumentare a dosarelor.
(3) Formularul E 001 este
completat de instituţia care doreşte să obţină informaţii suplimentare despre
un dosar ori să relanseze o cerere precedentă, să solicite un formular sau
documente precise ori să comunice informaţii privind schimbarea situaţiei unui
asigurat sau a unui membru al familiei acestuia.
(4) Formularul se adresează instituţiei statului membru
care deţine informaţia sau documentele justificative ori statului membru căreia
informaţia îi va fi utilă.
(5) Instituţia care doreşte să obţină informaţii
specifice privind situaţia unui lucrător sau care doreşte să obţină un formular
specific completează partea A a formularului E 001 şi îl adresează instituţiei
statului membru care deţine informaţiile, documentele sau formularele dorite.
(6) Formularul este completat
în partea A de către instituţia care doreşte să obţină informaţii suplimentare
privind situaţia unui lucrător migrant, iar partea B este completată de către
instituţia statului care primeşte un formular E 001, aceasta comunicând
informaţiile, documentele sau formularele solicitate ori confirmând primirea
informaţiilor comunicate, conform anexei nr. 3 la instrucţiuni.
(7) Modelul formularului este prevăzut în anexa nr. 2
la instrucţiuni.
Art. 47. - (1) Formularul E 104 reprezintă atestatul
privind totalizarea perioadelor de asigurare, de muncă sau de reşedinţă.
(2) Formularul nu este specific domeniului prestaţii
familiale şi este emis de instituţia de asigurare în caz de boală din statul
membru de reşedinţă al solicitantului de prestaţii familiale şi nu reprezintă
un formular specific pentru domeniul prestaţiilor familiale.
(3) Copia formularului E 104 poate înlocui formularul E
405.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 48. - Regulamentul şi Regulamentul de aplicare se
adresează tuturor cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, dar şi
cetăţenilor statelor terţe care au reşedinţa şi desfăşoară o activitate pe
teritoriul unui stat membru.
Art. 49. - Cooperarea dintre instituţiile competente se
desfăşoară conform prevederilor art. 84 şi 84a din
Regulament.
Art. 50. - Scutirile sau reducerile de taxe pentru
actele, documentele şi certificatele de orice fel solicitate în scopul
aplicării Regulamentului şi Regulamentului de aplicare, precum şi scutirile de autentificare
ale documentelor se realizează conform art. 85 din Regulament.
Art. 51. - Procedurile privind înaintarea cererilor
declaraţiilor sau apelurilor către autorităţile, instituţiile sau instanţele
judecătoreşti ale unui stat membru sunt cele prevăzute la art. 86 din
Regulament.
Art. 52. - Anexele nr. 1-3*)
fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.
*) Anexele nr. 1-3 se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 42 bis în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la
Centrul pentru vânzări şi relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul
Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.