ORDIN Nr. 740
din 5 iunie 2008
pentru aprobarea Normelor
privind principiile pentru alocarea costurilor si calculul tarifelor de
trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate si a tarifelor de concesiune si
a Normelor privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere
medii ponderate si a tarifelor de concesiune in functie de clasele de emisii
poluante
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 453 din 18 iunie 2008
In temeiul prevederilor art. III din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de
drumuri naţionale din România şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind principiile pentru
alocarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere
medii ponderate şi a tarifelor de concesiune, prevăzute în anexa nr. 1, care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Normele privind stabilirea tarifelor
de trecere, a tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune
în funcţie de clasele de emisii poluante, prevăzute în anexa nr. 2, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin transpune prevederile art. 1
pct. 2 lit. e) şi anexele I, II şi III la Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2006/38/CE din 17 mai 2006 de modificare
a Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 1999/62/CE de aplicare a
taxelor la vehiculele grele de marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L 157 din 9 iunie
2006.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 3 zile de la data publicării.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
NORME
privind principiile pentru alocarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor
medii ponderate si a tarifelor de concesiune
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc principiile pentru
recuperarea costurilor şi calculul tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere
medii ponderate şi a tarifelor de concesiune pentru utilizarea unor sectoare
ale reţelei de drumuri naţionale din România sau a unor poduri, tuneluri ori
trecători de munte situate pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
Art. 2. - In cazul în care se prevede aplicarea mai multor regimuri de tarifare pe reţeaua de drumuri
naţionale din România, se vor stabili exact partea sau părţile din reţea care
urmează a fi supuse unui anumit regim de tarifare, precum şi sistemul care se
foloseşte pentru a clasifica vehiculele în scopul diferenţierii tarifelor de
trecere, tarifelor de trecere medii ponderate şi tarifelor de concesiune.
Art. 3. - (1) La introducerea tarifului de trecere, a
tarifelor de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune se vor
stabili categoriile de vehicule pentru care se aplică acestea.
(2) Incadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de
degradare a infrastructurii pe care se aplică tariful este prevăzută în anexa
nr. 1a).
Art. 4. - In cazul aplicării de politici diferite
privind recuperarea costurilor pe sectoare diferite ale reţelei de drumuri naţionale din România, calculul
costurilor se va realiza separat pentru fiecare sector, definit în mod
distinct.
Art. 5. - Costurile ce pot fi recuperate prin aplicarea
tarifelor de trecere, a tarifelor de trecere medii
ponderate şi a tarifelor de concesiune sunt:
a) costurile infrastructurii,
ce includ costurile de investiţie, costurile de întreţinere anuală şi costurile
de reparaţii structurale;
b) costurile de operare, gestionare şi taxare.
Art. 6. - (1) Costurile de
investiţie includ:
a) costurile de construcţie, inclusiv costurile
financiare;
b) costurile de dezvoltare a infrastructurii;
c) rentabilitatea capitalului investit sau marja de
profit, dacă este cazul;
d) costurile de achiziţie a terenului;
e) costurile privind
planificarea, proiectarea, supervizarea contractelor de construcţii şi
managementul de proiect, ale investigaţiilor arheologice şi geologice;
f) alte costuri neprevăzute, în condiţiile în care
acestea sunt justificate.
(2) Recuperarea costurilor de
construcţie are la bază fie durata de viaţă proiectată a infrastructurii, fie o
perioadă adecvată de amortizare, mai mare de 20 de ani.
(3) Perioada de amortizare va
fi considerată adecvată ţinându-se cont de condiţiile de finanţare stabilite, inclusiv prin contractele de concesiune.
(4) Recuperarea costurilor, fără a modifica calculul
costurilor de investiţie, poate:
a) prevedea indexarea tarifului de trecere pe parcursul
perioadei de amortizare;
b) fi distribuită uniform pe întreaga perioadă de
amortizare sau poate fi concentrată asupra primilor ani, ai ultimilor ani ori
asupra anilor intermediari, cu condiţia ca repartizarea să fie transparentă.
(5) Costurile de investiţie pentru infrastructura
existentă au la bază sumele efectiv achitate, iar cele ce vor fi atrase vor
avea la bază estimări justificate.
(6) Investiţiile publice se pot
realiza pe baza împrumuturilor financiare. Rata dobânzii care urmează să se
aplice costurilor de investiţie pentru infrastructura existentă reprezintă rata
aplicată împrumuturilor de stat pe perioada respectivă.
(7) Partea din costuri ce va fi
recuperată se stabileşte luându-se în considerare traficul care urmează să fie
preluat de infrastructura pe care se aplică tariful şi costurile aferente.
(8) Kilometrii/vehicul parcurşi
de vehiculele cu masă totală maximă autorizată mai mare de 7,5 tone vor fi
ajustaţi în acest sens pe baza coeficienţilor de echivalenţă prevăzuţi în anexa
nr. 1b).
(9) Rentabilitatea capitalului sau a marjei de profit
poate varia pentru a stimula o terţă parte
contractantă în ceea ce priveşte cerinţele referitoare la calitatea serviciilor
furnizate. Rentabilitatea capitalului poate fi evaluată folosindu-se indicatori
economici, cum ar fi rata internă a rentabilităţii investiţiei sau costul mediu ponderat al capitalului.
Art. 7. - (1) Pentru a garanta că nivelul
funcţionalităţii operaţionale a infrastructurii pe care se aplică tariful se
menţine în timp, costurile de
întreţinere anuale şi costurile pentru reparaţii structurale includ şi:
a) costurile anuale de
întreţinere a infrastructurii supuse tarifarii;
b) costurile periodice legate
de repararea, consolidarea şi execuţia straturilor noi de îmbrăcăminte rutieră.
(2) Costurile prevăzute la alin. (1) sunt repartizate
între toate vehiculele pentru care se aplică tarifele, pe baza distribuţiei
kilometrilor/vehicul reali şi prognozaţi, ajustate pe baza coeficienţilor de
echivalenţă prevăzuţi în anexa nr. 1b).
Art. 8. - (1) Costurile de operare, gestionare şi
tarifare includ toate costurile atrase de operatorul infrastructurii, care nu
sunt reglementate la art. 6 şi 7 şi care sunt legate de punerea în aplicare,
exploatarea şi gestionarea infrastructurii şi a sistemului de tarifare şi care
includ în special:
a) costuri de construire, amplasare şi întreţinere a
cabinelor de taxare şi a altor sisteme de taxare;
b) costuri zilnice de
exploatare, gestionare şi punere în aplicare a sistemului de colectare a
taxelor;
c) redevenţe şi drepturi
administrative legate de contractele de concesiune;
d) costuri de gestionare, de
administrare şi de întreţinere legate de exploatarea infrastructurii;
e) rentabilitatea capitalului
sau o marjă de profit ce reflectă gradul riscului transferat, dacă este cazul.
(2) Costurile prevăzute la alin. (1) trebuie
repartizate în mod echitabil şi transparent între toate categoriile de vehicule
supuse tarifarii.
Art. 9. - Stabilirea tarifelor de trecere şi a
tarifelor de concesiune are la bază numărul de kilometri/vehicul, reali şi
prognozaţi, ajustaţi prin coeficienţii de echivalenţă prevăzuţi în anexa nr.
1b).
Art. 10. -Anexele nr. 1a) şi 1b) fac parte integrantă
din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1a)
Incadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a infrastructurii
CLASIFICAREA VEHICULELOR IN FUNCŢIE
DE NUMĂRUL DE AXE
|
MASA TOTALĂ MAXIMĂ AUTORIZATĂ
|
Clasa de degradare
|
Mai mare sau egală cu
|
Mai mică decât
|
Mai mare sau egală cu
|
Mai mică decât
|
- tone -
|
- tone -
|
- tone -
|
- tone -
|
Vehicule ale căror axe motoare au suspensie pneumatică
sau echivalente
|
Alte sisteme de
suspensie ale axelor
motoare
|
Autovehicule cu două axe
|
7,5
|
18
|
7,5
|
18
|
I
|
Autovehicule cu 3 axe
|
15
|
26
|
15
|
23
|
I
|
-
|
-
|
23
|
26
|
II
|
Autovehicule cu 4 axe
|
23
|
29
|
23
|
27
|
I
|
29
|
32
|
27
|
32
|
II
|
Autovehicule cu două axe + remorcă/semiremorcă cu o axă
|
7,5
|
28
|
7,5
|
28
|
I
|
Autovehicule cu două axe + remorcă/semiremorcă cu două axe
|
23
|
29
|
23
|
29
|
I
|
29
|
33
|
29
|
33
|
II
|
33
|
38
|
33
|
36
|
III
|
Autovehicule cu două axe + remorcă/semiremorcă cu 3 axe
|
36
|
40
|
36
|
38
|
II
|
-
|
-
|
38
|
40
|
III
|
Autovehicule cu 3 axe + remorcă/semiremorcă cu două axe
|
36
|
40
|
36
|
38
|
II
|
40
|
44
|
38
|
44
|
III
|
Autovehicule cu 3 axe + remorcă/semiremorcă cu 3 axe
|
36
|
40
|
36
|
38
|
I
|
40
|
44
|
38
|
44
|
II
|
NOTA:
Toate vehiculele cu masa totală maximă autorizată sub
7,5 tone sunt încadrate în clasa de degradare 0.
ANEXA Nr. 1b)
Coeficienţii de echivalentă
Clasa de degradare1)
|
Coeficienţi de echivalenţă
|
Reparaţii structurale
|
Investiţii
|
Intreţinere anuală
|
Clasa 0
|
1
|
1
|
1
|
Clasa I
|
1,96
|
1
|
1
|
Clasa II
|
3,47
|
1
|
1
|
Clasa III
|
5,72
|
1
|
1
|
1) A se vedea anexa
nr. 1a) pentru încadrarea vehiculelor în funcţie de clasa de degradare a
infrastructurii.
ANEXA Nr. 2
NORME
privind stabilirea tarifelor de trecere, a tarifelor
de trecere medii ponderate şi a tarifelor de concesiune
în funcţie de clasele de emisii poluante
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc limitele emisiilor
vehiculelor pe clase de emisii poluante, prevăzute în anexa nr. 2a).
Art. 2. - (1) Incepând cu data de 1 ianuarie 2010,
tarifele de trecere, tarifele de trecere medii
ponderate şi tarifele de concesiune vor varia, în scopul combaterii daunelor
cauzate mediului, în funcţie de încadrarea vehiculelor în clasele de emisii poluante
prevăzute în anexa nr. 2a).
(2) In cazul contractelor de concesiune încheiate înainte de data de 1 ianuarie 2010, tarifele de concesiune vor
varia, în funcţie de încadrarea vehiculelor în clasele de emisii poluante
prevăzute în anexa nr. 2a), din momentul încheierii actelor adiţionale prin
care se prelungeşte durata contractelor de concesiune
respective.
Art. 3. - Variaţia prevăzută la art. 2 va trebui să
respecte următoarele condiţii:
a) să fie proporţională cu obiectivul urmărit;
b) să fie transparentă şi nediscriminatorie, în special
în ceea ce priveşte naţionalitatea transportatorului, ţara sau locul de
stabilire a transportatorului ori de înmatriculare a vehiculului sau originea
ori destinaţia operaţiunii de transport;
c) să nu fie destinată generării de venituri
suplimentare din tarifare, orice creştere neprevăzută a venitului conducând la un tarif de trecere, la un
tarif de trecere mediu ponderat, respectiv la un tarif de concesiune care nu
respectă principiile pentru alocarea costurilor şi calculul acestora prevăzute
în anexa nr. 1 la ordin, fiind contrabalansată prin modificări în structura
variaţiei, care trebuie să fie puse în aplicare în termen de 2 ani de la
sfârşitul exerciţiului financiar în cursul căruia este generat venitul
suplimentar.
Art. 4. - (1) De la dispoziţiile art. 2 se poate deroga
dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) respectarea acestor
dispoziţii ar compromite grav coerenţa sistemelor de tarifare rutieră
existente;
b) pentru respectivele sisteme
de tarifare rutieră nu ar fi practic, din punct de vedere tehnic, să se
introducă astfel de variaţii;
c) aceste dispoziţii ar conduce
la o deviere a celor mai poluante vehicule de la reţeaua rutieră supusă
tarifarii, cu impact asupra siguranţei rutiere şi a sănătăţii publice.
(2) Comisia Europeană va fi informată în legătură cu
orice astfel de derogare.
Art. 5. -Anexa nr. 2a) face parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 2a)
Limite ale emisiilor vehiculelor pe clase de emisii
poluante
1. Vehicule „EURO 0"
Masa monoxidului de carbon (CO)
g/kWh
|
Masa hidrocarburilor (HC) g/kWh
|
Masa oxizilor de azot (NOx)
g/kWh
|
12,3
|
2,6
|
15,8
|
2. Vehicule „EURO l"/„EURO II"
|
Masa monoxidului
de carbon
(CO) g/kWh
|
Masa
hidrocarburilor
(HC) g/kWh
|
Masa oxizilor
de azot (NOx) g/kWh
|
Masa particulelor (PT) g/kWh
|
Vehicul „EURO I"
|
4,9
|
1,23
|
9,0
|
0,41)
|
Vehicul „EURO II"
|
4,0
|
1,1
|
7,0
|
0,15
|
1) In cazul
motoarelor cu un regim nominal de putere de 85 kW sau mai mic, se aplică un
coeficient de 1,7 la valoarea-limită a emisiei de particule.
3. Vehicule „EURO lll"/„EURO IV"/„EURO
V"/„EEV"
Masa specifică a monoxidului de carbon, a
hidrocarburilor totale, a oxizilor de azot şi a particulelor, determinate prin
testul ESC, şi opacitatea gazelor evacuate, determinată prin testul ELR, nu
trebuie să depăşească următoarele valori1):
|
Masa monoxizilor
de carbon
(CO) g/kWh
|
Masa
hidrocarburilor
(HC) g/kWh
|
Masa oxizilor
de azot (NOx) g/kWh
|
Masa particulelor (PT) g/kWh
|
Gaze
evacuate
m-1
|
Vehicul „EURO III"
|
2,1
|
0,66
|
5,0
|
0,102)
|
0,8
|
Vehicul „EURO IV"
|
1,5
|
0,46
|
3,5
|
0,02
|
0,5
|
Vehicul „EURO V"
|
1,5
|
0,46
|
2,0
|
0,02
|
0,5
|
Vehicul „EEV"
|
1,5
|
0,25
|
2,0
|
0,02
|
0,15
|
1) Un ciclu de
testare constă într-o secvenţă de puncte de testare, fiecare punct fiind
definit de o viteză şi un cuplu pe care motorul trebuie să le respecte în regim
stabilizat (testul ESC) sau condiţii de funcţionare tranzitorii (teste ETC şi
ERL).
2) 0,13 pentru
motoarele a căror capacitate cilindrică unitară este mai mică de 0,7 dms, iar
turaţia nominală este mai mare de 3000 min-1.
4. Viitoare clase de emisii pentru vehicule, astfel cum
sunt definite în Directiva 88/77/CEE, cu modificările
ulterioare, pot fi luate în considerare.