ORDIN Nr. 719
din 12 iulie 2006
privind aprobarea Procedurii
NTLH - 025 de atestare a personalului de exploatare calificat al micilor
acumulari cu folosinta piscicola, de agrement sau de interes local, din
categoriile C si D,conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
138/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 13/2006
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 619 din 18 iulie 2006
In baza prevederilor art. 4 alin. (2) şi ale art. 13
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2005 privind exploatarea în
siguranţă a acumulărilor cu folosinţă piscicolă, de agrement sau de interes
local, din categoriile C şi D, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 13/2006,
având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei
pentru siguranţa barajelor şi cadastrul apelor nr. 91.118/A.A. din 23 martie
2006,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (8) din Hotărârea
Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura NTLH - 025 de atestare a
personalului de exploatare calificat al micilor acumulări cu folosinţă
piscicolă, de agrement sau de interes local, din categoriile C şi D, conform
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 13/2006, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia pentru siguranţa barajelor şi
cadastrul apelor din cadrul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor şi
Administraţia Naţională „Apele Române" vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXĂ
PROCEDURA NTLH - 025
de atestare a personalului de exploatare calificat
al micilor acumulări cu folosinţă piscicolă, de agrement sau de interes local,
din categoriile C şi D, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 138/2005,aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 13/2006
Art. 1. - (1) In conformitate cu prevederile art. 3
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2005 privind
exploatarea în siguranţă a acumulărilor cu folosinţă piscicolă, de agrement sau
de interes local, din categoriile C şi D, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 13/2006, exploatarea micilor acumulări se face numai cu personal
de exploatare calificat şi atestat în domeniul
hidrotehnic.
(2) Personalul de exploatare calificat şi atestat este
definit conform prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 138/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
13/2006.
Art. 2. - Atestarea
personalului de exploatare calificat al micilor acumulări se face de comisiile
de atestare care funcţionează pe lângă Administraţia Naţională „Apele
Române", la nivelul direcţiilor de ape organizate pe bazine sau pe grupuri
de bazine hidrografice, conform anexei nr. 2 la Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele
Române", aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 404/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - (1) In vederea
atestării, solicitantul - persoană fizică, denumit în continuare solicitant, trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să aibă studii medii liceale, absolvite cu diplomă;
b) să fie absolvent al unui curs de pregătire de
scurtă durată în domeniul hidrotehnic, organizat la nivelul direcţiei de ape;
c) să aibă o activitate în domeniul gospodăririi
apelor de cel puţin 3 ani.
(2) In vederea obţinerii atestatului pentru
activitatea de personal de exploatare calificat al micilor acumulări cu
folosinţă piscicolă, de agrement sau de interes local, din categoriile C şi D,
denumit în continuare atestat, solicitantul va depune la direcţia de ape a Administraţiei
Naţionale „Apele Române" din a cărei rază teritorială face parte
acumularea un dosar cuprinzând următoarele documente:
a) cerere-tip de solicitare a atestării;
b) curriculum vitae al solicitantului;
c) copie de pe diploma de studii;
d) copie de pe certificatul de absolvire a cursurilor
în domeniul hidrotehnic;
e) copie de pe cartea de muncă
sau adeverinţă de vechime;
f) cazier judiciar;
g) chitanţa de achitare a tarifului pentru obţinerea
atestatului.
(3) Tariful pentru obţinerea atestatului se achită
numai după admiterea dosarului pentru atestare, iar chitanţa de achitare se
anexează la dosarul solicitantului.
Art. 4. - (1) In termen de 10 zile de la depunerea
dosarului, direcţia de ape analizează documentele şi comunică solicitantului,
în scris, una dintre următoarele situaţii în care se află dosarul depus:
a) admitere pentru atestare;
b) solicitare de completări;
c) respingere.
(2) In cazul în care se decide admiterea pentru
atestare, solicitantului i se vor comunica:
a) data la care se va prezenta pentru susţinerea
interviului în faţa comisiei de atestare;
b) necesitatea achitării
tarifului pentru obţinerea atestatului şi a prezentării chitanţei aferente;
c) documentele necesare pe care va trebui să le aibă
asupra sa.
(3) In cazul în care se decide solicitarea de
completări, solicitantului i se vor comunica termenul de depunere şi
documentele solicitate. Nedepunerea documentelor în termenul prevăzut va
conduce la respingerea dosarului.
(4) In cazul în care se decide respingerea dosarului,
solicitantului i se vor comunica motivele care au condus la această decizie,
iar dosarele se restituie pe bază de semnătură.
(5) Posturile pentru personalul de exploatare
calificat al micilor acumulări cu folosinţă piscicolă, de agrement sau de
interes local, din categoriile C şi D, denumit în continuare personal de exploatare calificat al
micilor acumulări, nu sunt limitate ca număr.
Art. 5. - (1) In vederea obţinerii atestării, orice
solicitant trebuie să depună o cerere-tip, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 1, un dosar care trebuie să conţină documentele prevăzute la art. 3
alin. (2) şi să susţină un interviu.
(2) Comisiile de atestare se organizează la nivelul
fiecărei direcţii de ape, în baza propunerilor nominale de reprezentanţi
efectuate de Direcţia pentru siguranţa barajelor şi cadastrul apelor din cadrul
Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor şi Administraţia Naţională „Apele
Române".
(3) In funcţie de numărul de mici acumulări existente
în raza de autoritate a unei direcţii de ape şi de propunerile direcţiilor de
ape, se pot organiza comisii de atestare teritoriale, care să activeze pe raza
a două sau mai multor direcţii de ape.
Art. 6. - Componenţa fiecărei comisii de atestare este
următoarea:
a) preşedinte - directorul direcţiei de ape;
b) vicepreşedinte - un reprezentant al Direcţiei
pentru siguranţa barajelor şi cadastrul apelor din cadrul Ministerului Mediului
şi Gospodăririi Apelor;
c) un reprezentant al Administraţiei Naţionale „Apele
Române" - membru;
d) directorul tehnic al direcţiei de ape - membru;
e) şeful compartimentului exploatare din cadrul
direcţiei de ape - membru;
f) directorul sistemului de gospodărire a apelor în a
cărui rază teritorială se află acumularea - membru;
g) secretar - un reprezentant al biroului siguranţa
barajelor din cadrul direcţiei de ape.
Art. 7. - (1) Deciziile se
adoptă cu votul a două treimi din numărul membrilor comisiei de atestare
prezenţi la interviu, în prezenţa a cel puţin trei pătrimi din numărul total al
membrilor. Prezenţa preşedintelui sau, după caz, a vicepreşedintelui este
obligatorie.
(2) Comisiile de atestare se
întrunesc, de regulă, trimestrial sau în cazul în care sunt primite pentru
atestare cel puţin 5 solicitări cu dosare conţinând documente complete.
(3) Organizarea atestării personalului de exploatare
calificat al micilor acumulări se asigură de fiecare direcţie de ape, prin
fixarea datei, a orei şi locului de desfăşurare a şedinţelor, prin anunţarea în
scris a membrilor comisiei de atestare şi a solicitanţilor şi prin afişarea
listei solicitanţilor la sediul direcţiei.
(4) Şedinţele se convoacă cu cel puţin două săptămâni
înainte de data stabilită pentru atestare, membrii comisiei de atestare urmând
să confirme participarea cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei.
Componenţa comisiei de atestare astfel constituite se afişează la locul
desfăşurării şedinţelor, cel mai târziu în dimineaţa zilei de desfăşurare a
şedinţei.
Art. 8. - (1) Şedinţa comisiei de atestare este condusă
de preşedinte sau, după caz, de vicepreşedinte, care invită, pe rând,
solicitanţii la interviu. Secretarul comisiei prezintă documentele din dosarul
solicitantului. In cadrul interviului preşedintele şi membrii comisiei de
atestare pot cere solicitantului precizări privind: documentele din dosar,
activitatea desfăşurată în domeniul gospodăririi apelor sau cunoştinţele sale privind exploatarea lacurilor de acumulare.
(2) După interviu membrii comisiei de atestare acordă
calificativul „admis" sau „respins".
(3) Decizia comisiei de atestare privind
„admiterea" sau „respingerea" de la atestare se consemnează în cadrul
unui proces-verbal semnat de membrii prezenţi, se comunică verbal
solicitantului, iar rezultatul se afişează la sediul djrecţiei de ape.
(4) In cazul proceselor-verbale cu decizia finală
„respins", solicitanţii aflaţi în această situaţie pot depune contestaţii
în condiţiile prevăzute la art. 14.
Art. 9. - Membrii comisiei de atestare beneficiază de o
indemnizaţie de şedinţă al cărei cuantum se stabileşte prin decizie a
directorului general al Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Art. 10. - (1) Atestatul se emite de comisia de
atestare şi are valabilitate 5 ani de la data emiterii, cu posibilitatea
prelungirii pentru perioade de încă 5 ani.
(2) Solicitarea de prelungire a valabilităţii
atestatului se realizează prin depunerea de către titularul atestatului la
direcţia de ape emitentă, cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de
valabilitate, a unui dosar care va cuprinde:
a) cererea de prelungire;
b) memoriul de activitate al persoanei atestate;
c) chitanţa de achitare a tarifului pentru
prelungirea valabilităţii.
Art. 11. - (1) Tariful pentru atestare şi obţinerea
atestatului este de 300 lei.
(2) Tariful pentru prelungirea valabilităţii
atestatului este de 200 lei.
(3) Sumele datorate conform tarifelor prevăzute la
alin. (1) si (2) se depun în contul Administraţiei Naţionale „Apele
Române" RO93TREZ7005025XXX001176, deschis la Trezoreria SMB.
(4) Tarifele prevăzute la alin. (1) şi (2) pot fi
actualizate prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi apelor.
Art. 12. - (1) Atestatul îşi
încetează valabilitatea în următoarele cazuri:
a) la expirarea termenului pentru care a fost
eliberat;
b) în cazul suspendării;
c) în cazul anulării.
(2) Atestatul este suspendat, după caz, în următoarele
situaţii:
a) pe perioada în care
titularul a primit sancţiuni administrative sau pe perioada de aplicare a unor
hotărâri judecătoreşti, la producerea unor infracţiuni;
b) pe perioada în care titularul ocupă o funcţie care,
în conformitate cu prevederile legii, intră în conflict de interese sau în
incompatibilitate cu exercitarea activităţii de personal de exploatare;
c) în cazul nerespectării prevederilor regulamentului
de exploatare a acumulării sau a cerinţelor instrucţiunilor de urmărire a
comportării în timp a barajului;
d) pe perioada suspendării
autorizaţiei de gospodărire a apelor şi a autorizaţiei de funcţionare în
siguranţă.
(3) Atestatul se anulează în următoarele cazuri:
a) în caz de inactivitate a titularului o perioadă mai
mare de 4 ani;
b) dacă persoana atestată a fost condamnată prin
sentinţă definitivă pentru fapte comise în exercitarea profesiei;
c) în cazul producerii unor incidente sau accidente la
baraje, în funcţie de gravitatea acestora şi de implicarea persoanei atestate.
(4) Personalul calificat căruia i s-a anulat atestatul
pentru motivele prevăzute la alin. (3) lit. b) nu poate să mai depună un nou
dosar pentru atestare.
Art. 13. - Suspendarea sau anularea atestatului se face
de comisia de atestare de pe lângă direcţia de ape din subordinea
Administraţiei Naţionale „Apele Române", care a emis atestatul, la
notificarea fundamentată a angajatorului, a Direcţiei pentru siguranţa
barajelor şi cadastrul apelor, a Inspecţiei de Stat a Apelor din cadrul
Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor şi a împuterniciţilor acestora.
Art. 14. - (1) Contestaţiile cu privire la respingerea
dosarului pentru atestare, neacordarea atestatului de către comisia de
atestare, neprelungirea valabilităţii, suspendarea sau anularea atestatelor se
depun la comisia de atestare emitentă a atestatului.
(2) Directorul direcţiei de ape dispune, prin
decizie, constituirea unei comisii de soluţionare a contestaţiilor, formată
din: un reprezentant al Direcţiei pentru siguranţa barajelor şi cadastrul
apelor din cadrul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, un reprezentant
al Administraţiei Naţionale „Apele Române", directorul tehnic al direcţiei
de ape şi secretarul comisiei de atestare.
(3) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
analizează contestaţiile în termen de maximum o săptămână de la depunerea
acestora, întocmeşte un proces-verbal şi propune modul de rezolvare.
(4) Direcţia de ape transmite în scris o comunicare
către persoana care a depus contestaţia, cu concluzia comisiei de soluţionare a
contestaţiilor.
Art. 15. - Organizarea
cursurilor de pregătire de scurtă durată în domeniul hidrotehnic se efectuează
în baza tematicii, a perioadelor şi programelor, precum şi a modelelor de
certificate şi tarife, care se stabilesc şi se aprobă prin decizie a
directorului general al Administraţiei Naţionale „Apele Române".
Art. 16. - Angajarea personalului de exploatare
calificat al micilor acumulări, atestat conform prezentei proceduri, se face de
către deţinătorul sau administratorul barajului, în condiţiile legii (cerere de
ofertă, licitaţie, încredinţare directă în cazuri justificate).
Art. 17. - Personalul de exploatare calificat al
micilor acumulări, atestat conform prezentei proceduri, răspunde, în condiţiile
legii, pentru activitatea desfăşurată, inclusiv pentru consecinţele acesteia.
Art. 18. - Personalul de exploatare calificat al
micilor acumulări, atestat conform prezentei proceduri, nu se poate angaja
simultan la mai mult de 3 mici acumulări, inclusiv la cele aflate în cascadă.
Art. 19. - In cazul în care deţinătorul sau
administratorul barajului nu are sau nu angajează personal de exploatare
calificat, exploatarea micilor acumulări se face cu asistenţă tehnică din
partea personalului desemnat de Administraţia Naţională „Apele Române", în
baza unui contract.
Art. 20. - Modelul de atestat
este prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 21. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta procedură.
ANEXA Nr. 1
CERERE-TIP
privind obţinerea atestatului pentru activitatea de
personal de exploatare calificat al micilor acumulări cu folosinţă piscicolă,
de agrement sau de interes local, din categoriile C şi D
- Model -
Subsemnatul/subsemnata
............................................................, domiciliat/ domiciliată în
..........................................,str.................................................
nr........., judeţul/sectorul ......................................................,
posesor/posesoare al/a buletinului/ cărţii de identitate seria .............................
nr................, eliberat/eliberată de Secţia de poliţie
...................... la data de
......................................................, codul numeric personal
................................., având Certificatul de absolvire a cursurilor de pregătire în domeniul hidrotehnic de nivel postliceal nr........... din
..........................................., eliberat de Administraţia Naţională „Apele Române" - Direcţia
Apelor.........................................
.........................., solicit atestarea pentru activitatea de personal de exploatare calificat al micilor acumulări cu
folosinţă piscicolă, de agrement sau de interes local, din categoriile C şi D,
conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2005 privind
exploatarea în siguranţă a acumulărilor cu folosinţă piscicolă, de agrement sau
de interes local, din categoriile C şi D, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 13/2006.
Anexez toate documentele prevăzute în Procedura NTLH -
025 de atestare a personalului de exploatare calificat al micilor acumulări cu
folosinţă piscicolă, de agrement sau de interes local, din categoriile C şi D,
aprobată prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 719/2006.
(Semnătura, data)
ANEXA Nr. 2
ADMINISTRAŢIA
NAŢIONALĂ „APELE ROMÂNE"
Direcţia Apelor
........................................
ATESTAT
nr..........din............
pentru activitatea de personal de exploatare
calificat al micilor acumulări cu folosinţă piscicolă,de agrement sau de
interes local, din categoriile C şi D, conform Procedurii NTLH - 025,aprobată
prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 719/2006
- Model -
In temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) şi ale art. 4
alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2005 privind
exploatarea în siguranţă a acumulărilor cu folosinţă piscicolă, de agrement sau
de interes local, din categoriile C şi D, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 13/2006,
în baza prevederilor Procedurii NTLH - 025 de atestare a
personalului de exploatare calificat al micilor
acumulări cu folosinţă piscicolă, de agrement sau de interes local, din
categoriile C şi D, aprobată prin Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi
apelor nr. 719/2006,
văzând Procesul-verbal nr..............................
din ................................... al Comisiei de
atestare numite prin Decizia nr............................
din .........................., emisă de directorul general al Administraţiei
Naţionale „Apele Române",
Direcţia Apelor
.............................................. este împuternicită să elibereze
prezentul atestat.
Domnul/Doamna ..........................................................,
domiciliat/domiciliată în
........................................................,str......................
nr........, judeţul (sectorul) ............... ......................, posesor/posesoare al/a buletinului/cărţii
de identitate seria .......
nr........, eliberat/eliberată de ...................................... la
data de ..........................., codul numeric personal................................. este atestat/atestată
pentru activitatea de personal de exploatare calificat al micilor acumulări cu folosinţă piscicolă, de agrement sau
de interes local, din categoriile C şi D.
Prezentul atestat este valabil
o perioadă de 5 ani de la data emiterii.
Director,
Preşedintele Comisiei de atestare,
.......................................................
(numele şi prenumele, ştampila)
Secretarul Comisiei de atestare,
.................................................
(Exemplarul nr. 1 se înmânează titularului.)
(Exemplarul nr. 2 se păstrează la direcţia de ape
emitentă.)