ORDIN
Nr. 716 din 27 septembrie 2002
privind acreditarea programelor educationale, formatorilor si formatorilor de
formatori din sistemul sanitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 766 din 22 octombrie 2002
In temeiul dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare,
vazand Referatul Centrului National de Perfectionare Postuniversitara a
Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor
Medicali nr. DB 10.804 din 27 septembrie 2002,
ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
implementeaza strategiile Ministerului Sanatatii si Familiei in privinta
formarii si perfectionarii profesionale, evaluarii si certificarii pregatirii
pentru toate categoriile de personal care lucreaza in sistemul sanitar.
(2) Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali identifica
si analizeaza necesitatile educationale ale personalului incadrat in sistemul
sanitar si organizeaza programe educationale pentru dezvoltarea profesionala
continua a acestuia, in vederea mentinerii si imbunatatirii nivelului de
cunostinte, abilitati si atitudini necesare cresterii calitatii performantelor
specifice fiecarui domeniu.
Art. 2
Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
acrediteaza programele educationale pentru dezvoltarea profesionala continua,
adresate tuturor categoriilor de personal cu studii superioare care lucreaza in
domeniul sanatatii, asistenti medicali si personal auxiliar implicat in
acordarea asistentei medicale, dupa consultarea comisiilor de specialitate din
cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei. Criteriile de acreditare a
programelor educationale sunt stabilite in anexa nr. 1.
Art. 3
(1) Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
poate organiza programe de formare de formatori pentru toate categoriile de
personal cu studii superioare care lucreaza in domeniul sanatatii, pentru
asistenti medicali si pentru fiecare domeniu corespunzator Nomenclatorului de
specialitati medicale si farmaceutice, supraspecializari si competente, pentru
reteaua de asistenta medicala, aprobat de Ministerul Sanatatii si Familiei.
(2) Programele de formare de formatori se organizeaza in urma identificarii
necesitatilor existente (absenta personalului universitar in domeniul respectiv
sau reprezentare insuficienta a personalului universitar pentru organizarea
programelor de dezvoltare profesionala continua intr-un anumit domeniu sau specialitate)
si a selectiei participantilor, efectuata conform criteriilor de selectie
stabilite in anexa nr. 2.
(3) Programele de formare de formatori sunt alcatuite din doua componente:
- o componenta de formare generala dezvoltata pe baza unui curriculum
unitar care apartine Centrului National de Perfectionare Postuniversitara a
Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor
Medicali; si
- o componenta de formare specifica de profil pe baza unui curriculum
acreditat de Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali.
(4) Curriculumul de formare de formatori - componenta generala este
elaborat de formatorii de formatori acreditati de Ministerul Sanatatii si
Familiei din Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
impreuna cu formatori de formatori acreditati international, experti in
elaborarea de curriculum.
(5) Curriculumul de formare specifica este elaborat de cadre universitare
sau formatori acreditati de Ministerul Sanatatii si Familiei in domeniul pentru
care se face formarea.
Art. 4
(1) Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
inainteaza spre aprobare conducerii Ministerului Sanatatii si Familiei
propunerile de acreditare a absolventilor cursurilor de formare de formatori,
care indeplinesc criteriile si standardele de acreditare. Criteriile si
standardele de acreditare a formatorilor sunt elaborate de Centrul National de
Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu
Studii Superioare si Asistentilor Medicali si sunt aprobate de Ministerul
Sanatatii si Familiei, conform anexei nr. 3.
(2) Verificarea indeplinirii criteriilor si standardelor de acreditare este
efectuata de o comisie propusa de Centrul National de Perfectionare Postuniversitara
a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor
Medicali si este aprobata de conducerea Ministerului Sanatatii si Familiei.
(3) Din comisia de verificare fac parte 5 membri: un reprezentant al
comisiei de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei, un
reprezentant al Colegiului Medicilor din Romania ori Colegiului Farmacistilor
din Romania sau al Ordinului Asistentilor Medicali ori al asociatiei
profesionale in cazul altui personal cu studii superioare din domeniul sanitar,
corespunzator categoriei profesionale si domeniului pentru care se face
formarea, un reprezentant al Institutului de Stiinte ale Educatiei -
Laboratorul de Management Educational - aflat in subordinea Ministerului
Educatiei si Cercetarii si 2 reprezentanti ai Centrului National de
Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu
Studii Superioare si Asistentilor Medicali.
(4) Reacreditarea formatorilor se face periodic, la un interval de 4 ani,
pe baza criteriilor si standardelor de reacreditare prevazute in anexa nr. 3.
Neindeplinirea acestor criterii si standarde atrage retragerea acreditarii de
formator.
Art. 5
(1) Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
identifica domeniile care necesita formarea de formatori, efectueaza selectia
si instruirea conform criteriilor stabilite in anexa nr. 4 si inainteaza
conducerii Ministerului Sanatatii si Familiei propunerile de acreditare a
formatorilor de formatori.
(2) Verificarea indeplinirii criteriilor si standardelor de acreditare de
catre comisia de verificare, acreditarea si reacreditarea formatorilor de
formatori de catre conducerea Ministerului Sanatatii si Familiei se fac in
acelasi fel ca pentru formatori, conform art. 4.
Art. 6
Formatorii si formatorii de formatori acreditati de Ministerul Sanatatii si
Familiei au obligatia de a presta activitate de formare la solicitarea
Centrului National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali.
Art. 7
Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali,
Directia generala resurse umane si formare profesionala, concursuri si examene
din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 9
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
CRITERII
de acreditare a programelor educationale
I. Introducerea si motivatia alegerii temei (rezumat pe o jumatate de
pagina):
1. justificarea alegerii temei in contextul general;
2. necesitatile educationale care au stat la baza alcatuirii acestui
program si grupurile-tinta carora li se adreseaza;
3. scopul programului educational propus; rezultate asteptate, exprimate in
termenii utilitatii pentru beneficiari;
4. continutul programului;
5. perioada si durata;
6. tipuri de activitati oferite;
7. tehnici si instrumente de lucru;
8. tipuri de evaluari.
II. Evaluarea nevoilor educationale:
1. identificarea si evaluarea nevoilor educationale pentru grupul
profesional din care au fost selectionati participantii (grupul-tinta al
programului);
2. precizarea metodelor de identificare si evaluare a nevoilor educationale
utilizate si rezultatele acestora, care sustin aplicarea programului.
III. Obiectivele educationale ale programului:
1. obiectivele trebuie sa fie enuntate clar, orientate spre dobandirea de
cunostinte, abilitati si atitudini;
2. obiectivele trebuie sa fie specifice, masurabile, adecvate, realiste si
incadrate in timp (SMART).
IV. Metode si tehnici de formare utilizate in realizarea activitatilor
incluse in program:
1. orientarea continutului si metodologiei formarii spre practica:
prelegerile nu vor ocupa mai mult de o treime din timpul de formare, restul
fiind reprezentat de activitati practice individuale sau de grup, proiecte
etc.;
2. metodele si tehnicile de formare propuse si continutul vizat sunt
adecvate pentru atingerea obiectivelor enuntate anterior;
3. materialele auxiliare si echipamentele necesare realizarii activitatilor
trebuie sa fie in concordanta cu tipul de activitate, numarul participantilor
si cu numarul de ore estimate ale programului.
V. Evaluarea evenimentului educational (finala si/sau pe parcursul
derularii programului):
1. validitatea si pertinenta metodelor de evaluare folosite, in sensul
adaptarii lor la obiectivele vizate (cunostinte, abilitati si atitudini);
2. precizarea modului in care vor fi folosite rezultatele evaluarii.
VI. Evaluarea participantilor pe parcursul si la sfarsitul programului:
1. criterii de alegere a metodelor de evaluare pentru a indeplini
conditiile de validitate si pertinenta;
2. stabilirea nivelului acceptabil de performanta in indeplinirea
obiectivelor educationale (evaluare certificativa).
VII. Suport de curs:
1. continut adecvat la necesitatile educationale ale grupului-tinta;
2. actualitatea continutului si bibliografiei;
3. coerenta dintre continut si aplicabilitatea rezultatelor in practica
curenta a grupului-tinta caruia i se adreseaza programul.
VIII. Declaratie privind respectarea dreptului de copyright, cu mentionarea
caracterului public sau privat al programului educational respectiv
IX. Resurse umane si materiale necesare desfasurarii programului:
1. resurse umane:
a) coordonatorul profesional si prestatorii de activitati educationale in
cadrul programului trebuie sa fie cadre universitare sau instructori formatori
acreditati;
b) personal auxiliar: secretariat, organizare etc.;
2. resurse materiale: materiale consumabile si echipamente necesare pentru
derularea programului, spatii de invatamant etc.
X. Bugetul de cheltuieli estimat pentru derularea programului:
A. prezentarea cheltuielilor potrivit clasificatiei bugetare, astfel:
1. cheltuieli de personal: plata pentru prestatiile didactice, deplasari
etc.;
2. cheltuieli materiale si prestari de servicii: pentru consumabile,
obiecte de inventar, secretariat etc.;
3. cheltuieli pentru investitii: echipamente, mijloace fixe etc.;
B. asigurarea concordantei dintre bugetul de cheltuieli estimat si
activitatile din programul educational, avandu-se in vedere resursele umane si
materiale implicate;
C. aprecierea impactului programului asupra indicatorilor de sanatate, in
termenii reducerii costurilor pentru asistenta sanatatii.
XI. Declaratie privind lipsa influentelor comerciale indezirabile din punct
de vedere legal si deontologic (stipulate in conditiile contractuale).
ANEXA 2
CRITERII
de selectie a participantilor pentru programul de formare de formatori
1. Pregatire profesionala: cel putin 5 ani in domeniu (pentru medici,
existenta specialitatii de cel putin 3 ani in domeniul respectiv, atestata de
adeverinta de la angajator sau de la casa de asigurari de sanatate)
2. Autorizatia de libera practica valabila
3. Recomandare scrisa pentru persoana respectiva, din partea institutiei,
organizatiei sau asociatiei profesionale care face propunerea catre Centrul
National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui
Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali, de a organiza programul
de formare de formatori in domeniul respectiv, insotita de curriculum vitae
4. Disponibilitatea de a lucra ca formator in programele organizate de Centrul
National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui
Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali, exprimata in scris
5. Participarea la interviul organizat de Centrul National de Perfectionare
Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu Studii
Superioare si Asistentilor Medicali, in vederea selectiei pentru acceptarea in
program.
ANEXA 3
CRITERIILE SI STANDARDELE
de acreditare a formatorilor
I. Absolvirea programului de formare de formatori organizat de Centrul
National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui
Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali
II. Demonstrarea de aptitudini de formare tehnice, intelectuale, de
comunicare si de relationare in cadrul organizarii/sustinerii unei sesiuni de
formare
II.1. Aptitudini de formare tehnice*):
1. indeplinirea standardelor de performanta in domeniul pentru care
solicita acreditarea;
2. interpretarea datelor in vederea identificarii si analizei necesitatilor
educationale in domeniul pentru care solicita acreditarea;
3. formularea obiectivelor educationale in domeniul pentru care solicita
acreditarea;
4. selectarea si utilizarea adecvata a tehnologiei de formare (metodele si
tehnicile de formare), a mijloacelor audiovizuale si a materialelor auxiliare,
corespunzator obiectivelor formarii;
1. proiectarea si planificarea sesiunilor de formare, utilizare adecvata a
timpului in sustinerea activitatilor de formare;
2. aplicarea metodelor de evaluare/autoevaluare, corespunzator obiectivelor
formulate, si alcatuirea diferitelor tipuri de formulare de evaluare,
corespunzator procesului formarii, programului si formatorilor;
3. redactarea raportului de activitati avand urmatoarele componente:
narativa, evaluativa si financiara.
II.2. Aptitudini de formare intelectuale*):
1. analiza si sinteza, de conceptualizare si concretizare a modelelor
dezirabile de performanta;
2. selectarea si adaptarea continutului formarii la nivelul de intelegere a
participantilor;
3. procesarea activitatilor formarii si sumarizarea.
II.3. Aptitudini de comunicare si de relationare*):
1. aplicarea principiilor educatiei adultului;
2. aplicarea eficienta a principiilor comunicarii verbale si nonverbale in
procesul de formare, abilitati de motivare, de reflectare, de feed-back;
3. initierea si mentinerea dinamicii de grup in vederea formarii
echipei/grupului, aplicarea principiilor de rezolvare a problemelor, inclusiv
de management al conflictului, negociere;
4. empatie, flexibilitate, receptivitate si respect pentru participanti;
5. dorinta si capacitate de autoformare continua.
------------
*) Pentru reacreditare sunt valabile prevederile pct. II.1 - II.3.
ANEXA 4
CRITERII
de selectie a formatorilor in vederea acreditarii ca formatori de formatori
1. Pregatire profesionala: dovada participarii la cel putin 10 ateliere de
formare si cel putin 3 ani de activitate desfasurata in calitate de formator
2. Documente referitoare la evaluarea formatorului in cadrul atelierelor
efectuate
3. Recomandare scrisa pentru persoana respectiva, din partea institutiei,
organizatiei sau asociatiei profesionale care face propunerea catre Centrul
National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui
Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali, insotita de curriculum
vitae
4. Disponibilitatea de a lucra ca formator de formatori in programele
organizate de Centrul National de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor,
Farmacistilor, Altui Personal cu Studii Superioare si Asistentilor Medicali,
exprimata in scris
5. Participarea la interviul si instruirea organizate de Centrul National
de Perfectionare Postuniversitara a Medicilor, Farmacistilor, Altui Personal cu
Studii Superioare si Asistentilor Medicali, in vederea selectiei pentru
acceptarea in program.
Criterii de acreditare a formatorilor de formatori*):
1. aptitudini manageriale;
2. aptitudini de cercetare;
3. aptitudini de proiectare a unui program educational, de modelare, de
adaptare a curriculumului de formare la necesitatile identificate;
4. aptitudini de generare a modelelor formationale alternative functionale;
5. aptitudini de comunicare si relationare identice cu cele ale
formatorului, demonstrate practic in cadrul organizarii/sustinerii unei sesiuni
de formare.
*) Pentru reacreditare sunt valabile criteriile 1 5.