ORDIN Nr. 71
din 14 ianuarie 2008
privind organizarea si
functionarea Comisiei de disciplina din cadrul Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 69 din 29 ianuarie 2008
In temeiul art. 6 alin. (1) şi
al art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007
privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină,
având în vedere art. 79 din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei de disciplină din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Preşedintele, membrii şi secretarul
Comisiei de disciplină, supleanţii acestora, precum şi persoanele desemnate să
efectueze cercetarea administrativă în condiţiile stabilite de prevederile art.
31 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind normele de organizare şi
funcţionare a comisiilor de disciplină, pentru activitatea desfăşurată în
cadrul Comisiei de disciplină, au dreptul la o indemnizaţie lunară de 15% care
se aplică la salariul de bază al fiecăruia şi se acordă în lunile în care
Comisia de disciplină îşi desfăşoară activitatea, în situaţia în care aceştia sunt prezenţi. Sporul se
acordă de către Direcţia buget şi contabilitate internă din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, ca urmare a solicitării lunare transmise de
către preşedintele Comisiei de disciplină, cu menţionarea datei în care comisia
şi-a desfăşurat activitatea şi a ordinii de zi.
(2) Preşedintele, membrii şi secretarul Comisiei de
disciplină, supleanţii acestora care îşi desfăşoară activitatea în alte
localităţi decât cea de domiciliu, precum şi persoanele desemnate să efectueze
cercetarea administrativă beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport,
cazare şi diurnă în condiţiile stabilite pentru salariaţii instituţiilor
publice. Decontarea acestor cheltuieli se asigură de instituţiile publice unde
îşi desfăşoară activitatea membrii comisiilor de disciplină.
(3) Pentru o evidenţă exactă a participării
preşedintelui, membrilor şi a secretarului Comisiei de disciplină, precum şi a
supleanţilor acestora la activitatea desfăşurată în cadrul Comisiei de
disciplină, secretarul Comisiei de disciplină va ţine un registru de evidenţă a
prezenţei persoanelor menţionate anterior, pentru fiecare şedinţă de lucru, pe
bază de semnătură, care se anexează la solicitarea menţionată la alin. (1).
(4) Cheltuielile legate de
citarea părţilor prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi
alte cheltuieli care au
legătură cu desfăşurarea activităţii Comisiei de disciplină se suportă din bugetul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
Art. 3. - Direcţiile (generale) din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, directorii executivi ai direcţiilor generale
ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti vor lua măsurile de
ducere la îndeplinire a prezentului ordin în ceea ce priveşte competenţa de
soluţionare, astfel cum este reglementată prin art. 5 alin. (1) din anexa la
prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Nationale de Administrare Fiscala,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare si funcţionare al Comisiei de
disciplină din cadrul Agenţiei Nationale de Administrare Fiscală
Art. 1. -Activitatea Comisiei de disciplină din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală are la bază următoarele principii:
a) prezumţia de nevinovăţie, conform căruia se prezumă
că funcţionarul public este nevinovat atât timp cât vinovăţia sa nu a fost
dovedită;
b) garantarea dreptului la apărare, conform căruia se
recunoaşte dreptul funcţionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi
în apărarea sa şi de a fi asistat de un apărător sau de a fi reprezentat pe
parcursul procedurii de cercetare administrativă;
c) celeritatea procedurii, care presupune obligaţia
Comisiei de disciplină din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală de
a proceda fără întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor
persoanelor implicate şi a regulilor prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind
Statutul funcţionarilor publici, republicată, şi de Hotărârea Guvernului nr.
1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de
disciplină;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea
posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente de a se exprima cu
privire la orice act sau fapt care are legătură cu abaterea disciplinară pentru
care a fost sesizată Comisia de disciplină din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală;
e) proporţionalitatea, conform căruia trebuie respectat
un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare, circumstanţele
săvârşirii acesteia şi sancţiunea disciplinară propusă să fie aplicată;
f) legalitatea sancţiunii, conform căruia Comisia de disciplină
nu poate propune decât sancţiunile disciplinare prevăzute de lege şi cu
respectarea termenelor prevăzute de lege;
g) unicitatea sancţiunii, conform căruia pentru o
abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură sancţiune disciplinară;
h) obligativitatea opiniei, conform căruia fiecare
membru al Comisiei de disciplină are obligaţia de a se pronunţa pentru fiecare
sesizare aflată pe rolul Comisiei de disciplină.
Art. 2. - (1) Comisia de disciplină din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală are următoarele atribuţii principale:
a) atribuţii administrative;
b) atribuţii funcţionale.
(2) Comisia de disciplină are
următoarele atribuţii administrative:
a) alege preşedintele Comisiei de disciplină, în
condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007;
b) primeşte sesizările şi toate documentele care îi
sunt adresate, după ce au fost înregistrate de secretarul Comisiei de
disciplină;
c) întocmeşte procese-verbale, în condiţiile
Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007;
d) întocmeşte rapoarte, în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 1.344/2007;'
e) întocmeşte orice alte înscrisuri, în condiţiile
Hotărârii Guvernului nr. 1344/2007.
(3) Comisia de disciplină are următoarele atribuţii
funcţionale:
a) efectuează procedura de cercetare administrativă a
faptei sesizate ca abatere disciplinară;
b) propune sancţiunea disciplinară aplicabilă sau, după
caz, propune clasarea sesizării în condiţiile Hotărârii Guvernului nr.
1.344/2007, cu votul majorităţii membrilor comisiei;
c) propune menţinerea sau anularea sancţiunii
disciplinare prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 188/1999,
republicată, în cazul în care aceasta a fost contestată la preşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 3. - Preşedintele Comisiei de disciplină din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală are următoarele atribuţii
principale:
a) stabileşte locul, data şi ora când au loc şedinţele
Comisiei de disciplină;
b) conduce şedinţele Comisiei de disciplină;
c) coordonează activitatea Comisiei de disciplină şi a
secretarului acesteia;
d) reprezintă Comisia de disciplină în faţa
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a altor autorităţi
sau instituţii publice, a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, precum
şi în faţa oricărei alte persoane fizice sau juridice.
Art. 4. - (1) Secretarul Comisiei de disciplină are
următoarele atribuţii principale:
a) primeşte şi înregistrează în
registrul de evidenţă sesizarea referitoare la fapta funcţionarului public, precum
şi toate documentele adresate Comisiei de disciplină;
b) înaintează preşedintelui Comisiei de disciplină
sesizarea, în maximum 3 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia în
registrul de evidenţă al Comisiei de disciplină;
c) convoacă, la cererea preşedintelui Comisiei de
disciplină, membrii Comisiei de disciplină, funcţionarul public a cărui faptă
formează obiectul dosarului, persoana care a făcut sesizarea şi persoanele care
urmează să fie audiate;
d) redactează şi semnează, alături de membrii Comisiei
de disciplină şi de preşedintele acesteia, procesul-verbal al şedinţelor
Comisiei de disciplină;
e) redactează şi semnează, alături de membrii Comisiei
de disciplină şi de preşedintele acesteia, actele emise de Comisia de
disciplină şi le înaintează preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală;
f) ţine evidenţele sesizărilor şi ale rapoartelor şi
efectuează alte lucrări necesare în vederea desfăşurării activităţii Comisiei
de disciplină;
g) asigură transmiterea corespondenţei Comisiei de
disciplină.
(2) Secretarul Comisiei de disciplină din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală are obligaţia să înregistreze toate
sesizările primite, în ordinea cronologică a sosirii, în registrul de evidenţă
a cauzelor aflate pe rolul Comisiei de disciplină şi să le prezinte
preşedintelui Comisiei de disciplină din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală în termen de maximum 24 de ore de la data înregistrării.
(3) In cazul în care din motive obiective secretarul
titular nu poate participa la desfăşurarea lucrărilor, are obligaţia să anunţe
preşedintele cu cel puţin 24 de ore înainte de începerea şedinţelor, care va
dispune de îndată măsura de înlocuire a acestuia cu secretarul supleant.
(4) Preşedintele Comisiei de disciplină fixează
termenul de prezentare prin rezoluţie scrisă, astfel încât să fie asigurată
respectarea termenelor legale.
(5) Procedura de citare în faţa Comisiei de disciplină
se îndeplineşte prin grija secretarului comisiei.
(6) Convocarea membrilor Comisiei de disciplină şi
distribuirea materialelor se fac prin grija secretarului Comisiei de
disciplină. Membrii titulari ai Comisiei de disciplină care din motive
obiective nu pot participa la şedinţă sunt obligaţi să anunţe preşedintele
comisiei cu cel puţin 24 de ore înainte de desfăşurarea lucrărilor. In această
situaţie, preşedintele Comisiei de disciplină va lua măsura de înlocuire a
acestora cu membrii supleanţi. In cazul în care din motive obiective
preşedintele Comisiei de disciplină nu poate participa la şedinţă, acesta va fi
înlocuit de membrul supleant corespunzător, care va fi ales prin vot secret
dintre membrii comisiei.
(7) In cazul suspendării mandatului membrului titular
corespunzător, respectiv în cazul în care mandatul acestuia a încetat înainte de
termen potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007, preşedintele
Comisiei de disciplină va lua măsura de înlocuire a acestuia cu membrul supleant.
Art. 5. - (1) Sesizarea se adresează Comisiei de
disciplină din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în situaţia în
care este îndreptată împotriva următorilor funcţionari publici:
a) funcţionari publici de conducere din cadrul
aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
b) funcţionari publici de execuţie din cadrul
aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
c) directorii executivi adjuncţi din cadrul
direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi al Direcţiei Generale a
Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti;
d) şefii de administraţie şi şefii de administraţie
adjuncţi ai administraţiilor finanţelor publice municipale, ale sectoarelor
municipiului Bucureşti, precum şi ai administraţiilor publice pentru
contribuabili mijlocii, cu excepţia persoanelor cu funcţii publice de conducere
de şef administraţie adjunct - trezorerie şi contabilitate publică din cadrul
administraţiilor finanţelor publice municipale.
(2) In cazul în care sesizarea
a fost adresată directorului executiv ori conducătorului compartimentului în
care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public a cărui faptă este
sesizată, acesta are obligaţia să o transmită de îndată Comisiei de disciplină
din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(3) In cazuri justificate, Comisia de disciplină din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală îşi poate desfăşura lucrările
şi în afara sediului aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală.
Art. 6. - (1) Comisia de disciplină din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală poate fi sesizată de:
a) primul-ministru, ministrul economiei şi finanţelor,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau unul dintre
vicepreşedinţii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pentru persoanele
prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a)-d);
b) directorul executiv ierarhic superior, pentru
persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) şi d);
c) conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară
activitatea funcţionarul public a cărui faptă este sesizată;
d) orice persoană care se consideră vătămată prin fapta
unui funcţionar public.
(2) Sesizarea trebuie să cuprindă elementele şi să
respecte condiţiile prevăzute de art. 28 din Hotărârea
Guvernului nr. 1.344/2007.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a) pot
sesiza Comisia de disciplină şi prin rezoluţie scrisă, în situaţia în care din
documentele anexate rezultă toate elementele obligatorii pe care trebuie să le
conţină sesizarea, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.344/2007.
(4) In cazul în care sesizarea nu priveşte un
funcţionar public din cadrul instituţiei, aceasta se depune de către persoana
care a primit-o la secretarul Comisiei de disciplină, care are obligaţia să o
înregistreze şi să o prezinte de îndată preşedintelui Comisiei de disciplină, astfel
încât să fie asigurată respectarea termenelor prevăzute de lege. Preşedintele
va analiza sesizarea şi va dispune prin rezoluţie scrisă redirectionarea
sesizării către instituţia din care face parte funcţionarul public sesizat.
Art. 7. - (1) Preşedintele Comisiei de disciplină din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va fixa de îndată termenul de
prezentare şi va dispune citarea funcţionarului public a cărui faptă a fost
sesizată şi a persoanelor indicate în sesizare, precum şi a celui care a
formulat sesizarea. Citarea se face cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de
termenul de prezentare.
(2) Procedura de citare în faţa Comisiei de disciplină
se face de către secretarul Comisiei de disciplină, personal, cu semnătură de
primire, sau prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Procedura de
citare este obligatorie pentru fiecare termen fixat de preşedintele Comisiei de
disciplină.
(3) Citaţia este individuală şi va cuprinde, sub
sancţiunea nulităţii, elementele prevăzute de art. 35 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.344/2007.
(4) Pentru primul termen de prezentare în faţa Comisiei
de disciplină, citaţia va fi comunicată împreună cu un exemplar al sesizării,
precum şi copii ale înscrisurilor depuse de către persoana care a formulat
sesizarea, dacă este cazul.
(5) In situaţia în care Comisia de disciplină consideră
că funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară
poate influenţa cercetarea administrativă, Comisia de disciplină va întocmi un
raport de propunere de mutare temporară a acestuia în cadrul altui compartiment
sau altei structuri a instituţiei publice şi/sau de interzicere a accesului
acestuia la documentele care pot influenţa cercetarea ori, după caz, de
suspendare a raportului de serviciu al acestuia.
Art. 8. - Funcţionarul public a cărui faptă se
cercetează se înfăţişează personal în faţa Comisiei de disciplină din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Funcţionarul public îşi poate
exercita dreptul la apărare prin asistarea de către un avocat sau prin
reprezentare.
Art. 9. - (1) La primul termen, Comisia de disciplină
verifică îndeplinirea următoarelor condiţii:
a) dacă a fost sesizată de o persoană care avea
competenţe în acest sens, potrivit art. 6 alin. (1) din
prezentul ordin;
b) dacă sesizarea cuprinde elementele şi îndeplineşte
condiţiile prevăzute de art. 28 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007.
(2) Sesizarea este clasată în cazul în care Comisia de
disciplină constată următoarele:
a) sesizarea nu a fost depusă
în termen de maximum 1 an şi 6 luni de la data săvârşirii faptei sesizate ca
abatere disciplinară;
b) sesizarea nu cuprinde elementele constitutive
prevăzute de art. 28 alin. (1) lit. a)-c), f) şi g) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.344/2007;
c) funcţionarul public nu poate
fi identificat pe baza elementelor furnizate de sesizare în conformitate cu
prevederile art. 28 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007;
d) sesizarea priveşte acelaşi funcţionar public şi
aceeaşi faptă săvârşită în aceleaşi circumstanţe pentru care s-a desfăşurat
procedura de cercetare administrativă şi s-a propus aplicarea unei sancţiuni
disciplinare sau clasarea sesizării.
(3) In situaţia în care comisia de disciplină constată
că nu a intervenit niciuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (2), poate
începe cercetarea abaterii disciplinare. In situaţia în care pentru
soluţionarea cauzei sunt necesare înscrisuri sau orice alte dovezi, Comisia de
disciplină solicită funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată,
persoanelor indicate în sesizare sau celui care a formulat sesizarea, după caz,
să le depună până la următorul termen.
(4) In procesul-verbal de audiere, Comisia de
disciplină stabileşte, în mod obligatoriu, termenul până la care mijloacele de
probă care nu au fost solicitate în timpul audierii vor mai putea fi invocate
atât în faţa comisiei, cât şi în faţa persoanelor desemnate să efectueze
cercetarea administrativă, dar nu mai târziu de termenul limită la care Comisia
de disciplină administrează probele.
Art. 10. - (1) Cercetarea administrativă a abaterii
disciplinare se face cu celeritate.
(2) Activitatea de cercetare administrativă a abaterii
disciplinare impune:
a) audierea persoanei care a formulat sesizarea;
b) audierea funcţionarului public a cărui faptă
constituie obiectul sesizării;
c) audierea oricăror alte persoane care pot oferi
informaţii cu privire la soluţionarea cazului;
d) audierea persoanelor desemnate să efectueze
cercetarea disciplinară în condiţiile prevăzute la art. 31 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007;
e) culegerea informaţiilor considerate necesare pentru
rezolvarea cazului, prin mijloacele prevăzute de lege;
f) administrarea probelor propuse de părţi, precum şi a
celor solicitate de Comisia de disciplină, dacă este cazul;
g) dezbaterea cazului.
Art. 11. - (1) Audierea persoanelor prevăzute la art.
10 alin. (2) lit. a)-d) trebuie consemnată în scris într-un proces-verbal.
Procesul-verbal se semnează de preşedinte, de membrii Comisiei de disciplină,
de secretarul acesteia, precum şi de persoana audiată. In procesul-verbal se
consemnează cu fidelitate întrebările formulate de membrii Comisiei de
disciplină sau de persoanele desemnate să efectueze cercetarea administrativă
în condiţiile stabilite de art. 31 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007, precum
şi răspunsurile persoanei audiate. Adăugările, ştersăturile sau schimbările
aduse se semnează în acelaşi mod, sub sancţiunea de a nu fi luate în seamă.
(2) Refuzul persoanelor legal citate de a se prezenta
la audieri se menţionează în procesul-verbal şi nu împiedică desfăşurarea
cercetării administrative.
(3) Pentru a se asigura consemnarea întocmai a
declaraţiilor, se pot folosi mijloace tehnice de înregistrare, stenografie etc.
In acest caz, procesul-verbal se va finaliza pe baza mijloacelor tehnice de
înregistrare, după care se semnează de persoanele audiate, preşedinte, membrii
şi secretarul comisiei de disciplină.
Art. 12. - (1) Persoana care a formulat sesizarea şi
funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată pot cere în scris ca
procedura de cercetare administrativă să se desfăşoare şi în lipsă, pe baza
actelor de la dosar, cu excepţia termenelor stabilite pentru audiere.
(2) In cazul în care funcţionarul public împotriva
căruia a fost formulată sesizarea sau autorul sesizării nu se prezintă la
termenul pentru care a fost citat, de trei ori consecutiv, comisia are dreptul
să soluţioneze cauza în lipsa acestora, pe baza documentelor aflate la dosar.
Art. 13. - (1) Şedinţele comisiei de disciplină,
respectiv şedinţele persoanelor desemnate să efectueze cercetarea
administrativă în condiţiile prevăzute de art. 31 din Hotărârea Guvernului nr.
1.344/2007 sunt publice numai la solicitarea sau cu acordul scris al
funcţionarului public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere disciplinară.
(2) Lucrările fiecărei şedinţe a Comisiei de
disciplină se consemnează într-un proces-verbal semnat de preşedinte, de
membrii şi de secretarul acesteia.
(3) Lipsa nejustificată a persoanelor citate nu
împiedică desfăşurarea şedinţelor Comisiei de disciplină, dacă citarea s-a
făcut cu respectarea cerinţelor prevăzute de lege.
Art. 14. - (1) In urma dezbaterii cazului, pe baza
elementelor prevăzute de art. 46 din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007,
preşedintele şi membrii Comisiei de disciplină îşi formulează opiniile, iar pe
baza concluziilor majorităţii membrilor se întocmeşte raportul cu privire la
sancţiunea aplicabilă. Toţi membrii Comisiei de disciplină sunt obligaţi să îşi
exprime opinia în urma dezbaterii cazului.
(2) Comisia de disciplină finalizează procedura de
cercetare administrativă atunci când:
a) a fost închisă dezbaterea cazului;
b) în termen de 3 luni de la data încetării
raporturilor de serviciu ale funcţionarului public a cărui faptă a fost
sesizată ca abatere disciplinară, cu excepţia situaţiei în care intervine
decesul funcţionarului public, în măsura în care funcţionarul public a cărui faptă a fost cercetată nu
redobândeşte calitatea de funcţionar public în această perioadă;
c) se înregistrează decesul funcţionarului public.
Art. 15. - (1) In exercitarea
atribuţiilor sale, Comisia de disciplină întocmeşte rapoarte pe baza
concluziilor majorităţii membrilor săi.
(2) Raportul comisiei de disciplină cu privire la cauza
cu care a fost sesizată trebuie să conţină următoarele elemente:
a) numărul şi data de
înregistrare a sesizării;
b) numele, prenumele şi funcţia deţinută de
funcţionarul public a cărui faptă a fost cercetată, precum şi compartimentul în
care acesta îşi desfăşoară activitatea;
c) numele, prenumele şi domiciliul persoanei care a
formulat sesizarea sau, după caz, locul de muncă şi funcţia deţinută de
aceasta;
d) descrierea faptei care constituie abatere
disciplinară, prin prezentarea pe scurt a faptei şi a circumstanţelor în care a
fost săvârşită;
e) probele administrate;
f) propunerea privind
sancţiunea disciplinară aplicabilă sau, după caz, de clasare a cauzei;
g) motivarea propunerii;
h) numele, prenumele şi semnătura preşedintelui, ale
membrilor Comisiei de disciplină, precum şi ale secretarului acesteia;
i) data întocmirii raportului.
(3) Intocmirea raportului se face de către aceiaşi
membri care au participat la cercetarea abaterii disciplinare, iar în cazuri
bine justificate pot participa la întocmirea raportului supleantul
preşedintelui sau membrii supleanţi care nu au participat la cercetarea
abaterii disciplinare. In atare situaţie opiniile membrilor comisiei se
formulează pe baza materialelor existente la dosarul cauzei.
(4) Opiniile separate, formulate în scris şi motivate,
se vor anexa la raportul Comisiei de disciplină.
(5) Raportul Comisiei de disciplină se întocmeşte în
termen de 5 zile lucrătoare de la data finalizării procedurii cercetării
administrative şi se înaintează preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(6) Raportul Comisiei de disciplină
se va aduce la cunoştinţa persoanei care are competenţă legală de aplicare a
sancţiunii, persoanei care a formulat sesizarea şi funcţionarului public a
carui faptă a fost sesizată.
Art. 16. - (1) Comisia de disciplină poate să propună
în urma dezbaterii cazului:
a) aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare
prevăzute la art. 77 alin. (3) lit. a)-e) din Legea nr. 188/1999, republicată,
în cazul în care s-a dovedit săvârşirea unei abateri disciplinare;
b) clasarea sesizării, atunci când nu se confirmă săvârşirea
unei abateri disciplinare.
(2) La individualizarea sancţiunii disciplinare
aplicabile funcţionarului public, Comisia de disciplină ţine seama de:
a) cauzele care au determinat săvârşirea abaterii
disciplinare;
b) împrejurările în care aceasta a fost săvârşită;
c) gradul de vinovăţie;
d) gravitatea şi consecinţele abaterii disciplinare;
e) conduita funcţionarului public;
f) existenţa unor antecedente disciplinare ale
funcţionarului public, care nu au fost radiate în condiţiile legii.
(3) In cazul în care Comisia de
disciplină propune aplicarea sancţiunilor disciplinare prevăzute la art. 77
alin. (3) lit. b)-d) din Legea
nr. 188/1999, republicată, aceasta va propune şi durata acestora şi, după caz,
procentul de diminuare a drepturilor salariale, respectiv treapta sau funcţia
pe care urmează a se aplica sancţiunea retrogradării.
Art. 17. -In cazul în care Comisia de disciplină are
indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate angaja răspunderea
civilă, contravenţională sau penală, Comisia de disciplină are obligaţia de a
lua măsurile legale care se impun în vederea sesizării organelor abilitate.
Art. 18. - (1) Actul administrativ de sancţionare a
funcţionarului public este ordinul emis de preşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pe baza propunerii cuprinse în raportul Comisiei de
disciplină.
(2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, în actul
administrativ prevăzut la alin. (1) se cuprind în mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere
disciplinară;
b) temeiul legal în baza căruia
sancţiunea disciplinară se aplică;
c) motivul pentru care a fost aplicată o altă sancţiune
decât cea propusă de Comisia de disciplină, dacă este cazul;
d) termenul în care sancţiunea disciplinară poate fi
contestată;
e) instanţa competentă la care actul administrativ prin
care s-a dispus sancţiunea disciplinară poate fi contestat.
(3) Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală poate să aplice o altă sancţiune decât cea propusă de Comisia de
disciplină, având obligaţia de a motiva această decizie.
(4) Actul administrativ de sancţionare se emite în
termen de cel mult 10 zile calendaristice de la data primirii raportului
Comisiei de disciplină.
(5) Actul administrativ de sancţionare se comunică în
termen de maximum 5 zile calendaristice de la expirarea termenului de 10 zile
de la primirea raportului Comisiei de disciplină de către persoana care are
competenţa legală de aplicare a sancţiunii disciplinare, către:
a) compartimentele cu atribuţii în domeniul resurselor
umane din cadrul instituţiei publice în cadrul căreia îşi desfăşoară
activitatea funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca abatere
disciplinară;
b) Comisia de disciplină care a elaborat şi transmis
raportul;
c) funcţionarul public a cărui faptă a fost sesizată ca
abatere disciplinară;
d) persoana care a formulat sesizarea.
Art. 19. - (1) In cazul în care sancţiunea a fost
aplicată de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la
propunerea conducătorului compartimentului, potrivit prevederilor art. 78 alin.
(1) din Legea nr. 188/1999, republicată, funcţionarul public poate formula
contestaţie la preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), preşedintele
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sesizează Comisia de disciplină în
termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării contestaţiei. In acest
caz, Comisia de disciplină este competentă să verifice dacă sancţiunea
disciplinară a fost aplicată cu respectarea prevederilor art. 77 alin. (4) şi
(5) şi ale art. 78 alin. (3) din Legea nr. 188/1999, republicată.
(3) In funcţie
de rezultatul verificărilor prevăzute la alin. (2), Comisia de disciplină poate
să propună prin raport menţinerea, modificarea sau anularea sancţiunii
disciplinare aplicate. Comisia de disciplină nu poate să propună o sancţiune
disciplinară mai gravă decât cea aplicată.