ORDIN Nr. 70
din 3 iulie 2007
pentru aprobarea
Instructiunii nr. 4/2007 privind criteriile de agreare a agentiilor de rating
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 515 din 31 iulie 2007
In conformitate cu prevederile art. 1, art. 2 şi ale
art. 7 alin. (3), (10) şi (15) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 514/2002, cu modificările şi completările
ulterioare,
având în vedere prevederile art. 36 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi
completările ulterioare,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a hotărât, în şedinţa din data de 25 iunie 2007, emiterea
următorului ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunea nr. 4/2007 privind
criteriile de agreare a agenţiilor de rating, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Instrucţiunea menţionată la art. 1 intră în
vigoare la data publicării acesteia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial
al României, Partea I, si va
fi publicată în Buletinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
Art. 3. - Direcţia reglementare din cadrul Direcţiei
generale autorizare reglementare împreună cu Secretariatul general şi cu
directorul general executiv vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
Gabriela Anghelache
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNEA Nr. 4/2007
privind criteriile de
agreare a agenţiilor de rating
Art. 1. - Prezenta instrucţiune stabileşte, în
conformitate cu prevederile art. 36 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004, criteriile de agreare de către Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare, denumită în continuare CNVM, a agenţiilor de rating care evaluează şi notează emitenţii şi/sau
instrumentele financiare tranzacţionate pe pieţele reglementate/sistemele
alternative de tranzacţionare din România.
Art. 2. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în
prezenta instrucţiune au semnificaţia prevăzută în Legea nr. 297/2004.
(2) In înţelesul prezentei instrucţiuni, termenii
utilizaţi au următoarele semnificaţii:
- agenţie de rating - entitate al cărei obiect principal de activitate este realizarea
activităţilor de rating;
- persoană afiliată unei
persoane - persoană aflată în legături strânse sau
care acţionează în mod concertat cu respectiva persoană;
- rating - activitate de evaluare a riscurilor asociate emitenţilor şi/sau a unor instrumente
financiare tranzacţionate pe pieţele reglementate/sistemele alternative de
tranzacţionare, precum şi a celor care urmează să fie admişi/admise la
tranzacţionare pe pieţe reglementate/sisteme alternative de tranzacţionare, în
baza unei metodologii definite şi stabilite anterior.
Art. 3. - Ratingurile nu pot fi considerate în niciun
fel ca exprimând recomandări de a cumpăra sau de a vinde instrumente
financiare.
Art. 4. - Pe pieţele reglementate/sistemele alternative
de tranzacţionare din România sunt recunoscute evaluarea şi notarea realizate
de către următoarele categorii de agenţii de rating:
a) agenţiile de rating care îndeplinesc criteriile de
agreare stabilite prin prezenta instrucţiune;
b) agenţiile de rating care
îşi desfăşoară activitatea la nivel internaţional şi care:
(i) sunt recunoscute de autoritatea competentă de
reglementare şi supraveghere a pieţei de capital din S.U.A, ca „organizaţii de
rating statistic recunoscute la nivel naţional"; sau
(ii) sunt agreate sau recunoscute de autorităţile
competente de reglementare şi supraveghere să realizeze ratinguri pe pieţele de
capital din statele membre ale Uniunii Europene;
(iii) sunt agreate sau
recunoscute de autorităţile competente de reglementare şi supraveghere a
pieţelor de capital din
statele nemembre, în conformitate cu acordurile de colaborare încheiate de CNVM
cu respectivele autorităţi competente.
Art. 5. - Criteriile de agreare a agenţiilor de
rating menţionate la art. 4 lit. a) sunt următoarele:
1. Criterii privind
calitatea şi integritatea procesului de rating
Calitatea procesului de rating
1.1. Agenţia de rating
(denumită în continuare AR) trebuie să adopte, să implementeze şi să aplice proceduri scrise
prin care să se asigure că opiniile pe care le diseminează se bazează pe o
analiză completă a tuturor informaţiilor cunoscute de AR şi pe care aceasta le
consideră relevante pentru analiza sa, conform metodologiei de rating
publicate.
1.2. AR trebuie să utilizeze metodologii de rating
riguroase, sistematice şi, acolo unde este posibil, în baza cărora să rezulte
un rating care să poată fi supus unei forme de validare obiective, bazată pe
experienţa anterioară.
1.3. Pentru evaluarea bonităţii unui emitent, analiştii
implicaţi în pregătirea sau revizuirea oricărei activităţi de rating trebuie să
folosească metodologiile stabilite de AR. Analiştii trebuie să aplice
metodologia de rating, în mod consecvent, aşa cum a fost stabilită de AR.
1.4. Ratingul trebuie acordat de către AR şi nu de
către un analist individual angajat al AR; ratingurile trebuie să reflecte
toate informaţiile cunoscute şi considerate a fi relevante pentru AR, în
conformitate cu metodologia publicată; AR trebuie să folosească persoane care,
în mod individual sau colectiv, au cunoştinţele şi experienţa necesare pentru
realizarea unei opinii de rating în conformitate cu tipul de emitent sau
instrument financiar solicitat a fi evaluat.
1.5. AR are obligaţia să înregistreze şi să ţină
evidenţa tuturor documentelor intrate şi a celor ieşite, precum şi să păstreze
documentele interne care să cuprindă informaţiile care au stat la baza
formulării opiniilor de rating, pentru o perioadă de minimum 5 ani de la data
la care întrerupe monitorizarea unui rating.
1.6. AR şi analiştii săi
trebuie să ia măsuri pentru a evita realizarea oricăror analize sau rapoarte
care să conţină informaţii greşite ori care sunt în vreun fel înşelătoare, în
ceea ce priveşte bonitatea generală atribuită unui emitent sau unui instrument
financiar.
1.7. AR trebuie să se asigure că dispune de şi că
alocă suficiente resurse pentru a realiza evaluări de înaltă calitate a
riscului pentru toate instrumentele financiare şi emitenţii pentru care
realizează ratinguri. Când se ia decizia realizării unui rating sau a
continuării monitorizării unui instrument financiar ori emitent, AR trebuie să
evalueze dacă poate să aloce suficient personal, cu suficiente abilităţi pentru
a se realiza o evaluare corectă şi dacă personalul său va avea acces la
informaţii suficiente pentru o asemenea evaluare.
1.8. AR trebuie să-şi structureze echipele de rating în
aşa fel încât să promoveze continuitatea şi să evite confuziile în procesul de
rating.
Monitorizarea şi actualizarea
1.9. Cu excepţia ratingurilor pentru care este clar
indicat că nu se realizează o supraveghere continuă, după publicarea unui
rating, AR trebuie să-l monitorizeze continuu şi să-l actualizeze prin:
a) revizuirea periodică a bonităţii emitentului;
b) iniţierea unei revizuiri a ratingului acordat, în
momentul în care se ia cunoştinţă de o informaţie care se aşteaptă în mod
rezonabil să conducă la o modificare a ratingului (inclusiv întreruperea
procesului de rating), în conformitate cu metodologia aplicată; şi
c) actualizarea constantă a ratingului, în mod
corespunzător, în baza rezultatelor acestor revizuiri.
1.10. In situaţia în care AR face publice ratingurile
acordate, aceasta trebuie să anunţe în mod public şi dacă întrerupe
monitorizarea unui emitent sau a unui instrument financiar, In situaţia în care
ratingurile AR sunt furnizate doar unor persoane care au solicitat ratingul
către AR, aceasta trebuie sa-i anunţe dacă procesul de rating al unui emitent
(monitorizarea unui emitent) sau instrument financiar este întrerupt. In ambele
cazuri, în publicaţiile pe care le emite AR şi care cuprind ratinguri pentru care procesul de monitorizare a
fost întrerupt trebuie să se specifice data la care ratingul a fost actualizat
ultima oară şi faptul că acesta nu mai este actualizat/monitorizat.
Integritatea procesului de rating
1.11. AR şi angajaţii săi au
obligaţia să respecte toate legile şi regulamentele incidente în orice
jurisdicţie în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea.
1.12. AR şi angajaţii săi au obligaţia să manifeste
onestitate şi corectitudine faţă de emitenţi, investitori, alţi participanţi ai
pieţei şi faţă de public.
1.13. Analiştii AR trebuie să respecte standarde înalte
de integritate, iar AR nu trebuie să angajeze persoane care si-au compromis
integritatea.
1.14. AR şi angajaţilor săi nu le este permis ca,
anterior stabilirii ratingului, să dea asigurări ori să garanteze, în mod
implicit sau explicit, că va fi acordat un anumit rating. Această prevedere nu
împiedică AR să emită evaluări estimative care se folosesc în finanţări
structurate şi în tranzacţii similare.
1.15. AR trebuie să stabilească politici şi proceduri
care să precizeze în mod clar persoana responsabilă cu controlul intern,
respectiv cu respectarea de către AR şi angajaţii acesteia a codului de
conduită şi a legilor şi reglementărilor incidente. Modalităţile de raportare
şi retribuirea acestei persoane trebuie să fie independente de activitatea de
rating desfăşurată de AR.
1.16. Ulterior intrării în posesia informaţiei
potrivit căreia un alt salariat sau entitate aflată sub controlul AR este ori a
fost implicat(ă)în activităţi ilegale, neetice sau care contravin codului de
conduită al AR, orice salariat al AR are obligaţia să raporteze imediat această
informaţie persoanei care răspunde de controlul intern sau unui cadru de
conducere al AR cu funcţii similare, după caz, astfel încât să poată fi luată o
decizie corespunzătoare. Nu este obligatoriu ca angajaţii AR să aibă studii
juridice, însă aceştia trebuie să raporteze activităţile faţă de care au
suspiciuni că ar încălca reglementările incidente. Orice cadru de conducere al
AR care primeşte un astfel de raport de la un salariat al AR este obligat să ia
măsuri corespunzătoare, conform legilor şi reglementărilor legale aplicabile,
precum şi normelor stabilite de AR. Conducerea AR trebuie să interzică
posibilele represalii ale oricărui salariat al AR sau al AR înseşi împotriva
persoanei care, cu bună-credinţă, a întocmit astfel de rapoarte.
2. Criterii privind
independenţa AR şi evitarea conflictelor de interese Generalităţi
2.1. AR nu trebuie să evite să
ia o decizie referitoare la un rating, datorită unor potenţiale repercusiuni
(economice, politice sau de altă natură) asupra AR, asupra unui emitent,
investitor ori participant al pieţei.
2.2. AR şi analiştii săi au obligaţia de a depune
toate diligentele pentru a fi menţinute atât independenţa şi obiectivitatea,
cât şi percepţia pozitivă cu privire la acestea.
2.3. Realizarea unui rating va putea fi influenţată
numai de factori care au legătură cu procesul de stabilire a ratingului.
2.4. Ratingul acordat de AR unui emitent sau unei
valori mobiliare nu trebuie să fie afectat de existenţa ori potenţiala
existenţă a unei relaţii de afaceri între AR sau persoane afiliate acesteia şi
emitent ori persoane afiliate acestuia sau orice altă parte sau de inexistenţa
unei astfel de relaţii.
2.5. AR trebuie să realizeze o separare, din punct de
vedere operaţional şi legal, a activităţilor şi analiştilor săi de rating de
orice alte activităţi ale AR, inclusiv de activităţile de consultanţă, care ar
putea prezenta un conflict de interese. AR trebuie să ia măsuri ca şi în cazul
activităţilor auxiliare, care nu generează neapărat conflicte de interese cu
activitatea de rating, să existe proceduri şi mecanisme care să reducă la
minimum posibilitatea apariţiei de conflicte de interese.
Procedurile şi politicile AR
2.6. AR trebuie să ia măsuri pentru evitarea apariţiei
sau menţinerii conflictelor de interese prin adoptarea de proceduri interne
scrise şi prin crearea de mecanisme prin care să identifice şi să elimine ori,
după caz, să gestioneze şi să dezvăluie orice conflicte de interese existente
sau potenţiale care ar putea influenţa opiniile şi analizele pe care le
realizează AR ori raţionamentul şi analizele personalului AR implicat şi care
pot influenţa deciziile de rating. In cadrul Codului de conduită al AR trebuie,
de asemenea, să se precizeze faptul că AR va dezvălui măsurile de evitare şi
gestiune a conflictelor.
2.7. Declaraţiile AR privind conflictele de interese
reale sau potenţiale trebuie să fie complete, clare, concise, la obiect şi să
fie realizate în timp util.
2.8. AR trebuie să anunţe caracteristica generală a
condiţiilor de plată de către entităţile cărora le acordă ratinguri. In
situaţia în care o AR primeşte de la o entitate căreia îi acordă ratinguri
onorarii independente de serviciile de rating, cum ar fi cele pentru servicii
de consultanţă, AR trebuie să publice proporţia dintre acestea şi onorariile
primite de la respectiva entitate pentru serviciile de rating.
2.9. AR şi angajaţii lor nu trebuie să se angajeze în
nicio tranzacţie cu valori mobiliare sau instrumente financiare derivate dacă
acestea sunt de natură să genereze conflicte de interese cu activităţile de
rating ale agenţiei de rating.
2.10. In cazurile în care entităţile
cărora li se acordă ratinguri (de exemplu, statele) au sau desfăşoară simultan
funcţii de supraveghere în legătură cu AR, aceasta trebuie ca, pentru
activităţile de rating, să utilizeze angajaţi diferiţi faţă de cei implicaţi în
activităţile cu incidenţă asupra supravegherii.
Independenţa analiştilor şi angajaţilor AR
2.11. Filiera prin care se
realizează raportarea de către angajaţii AR, precum şi condiţiile de retribuire
a acestora trebuie să fie structurate astfel încât să se elimine sau să fie
gestionate efectiv conflictele de interese potenţiale ori reale. Codul de
conduită al AR trebuie, de asemenea, să precizeze că niciun analist al AR nu va
fi retribuit sau evaluat pe baza volumului veniturilor pe care AR le obţine de
la emitenţii cărora analistul le acordă ratinguri ori cu care analistul
interacţionează, în mod periodic.
2.12. Angajaţii AR, direct implicaţi în procesul de
rating, nu trebuie să iniţieze sau să participe în discuţiile cu entităţile
cărora li se acordă ratinguri, legate de onorarii ori de plăţi.
2.13. Niciun angajat al AR nu trebuie să participe la
sau să influenţeze în orice fel stabilirea ratingului acordat de AR unei
entităţi sau instrument financiar, dacă angajatul:
a) deţine valori mobiliare sau instrumente financiare
derivate ale entităţii căreia i se acordă ratingul. Sunt exceptate de la
această regulă deţinerile în scheme colective de investiţii diversificate;
b) deţine valori mobiliare sau instrumente financiare
derivate ale unei entităţi aflate în legătură cu o entitate căreia i s-a
acordat un rating, dacă această deţinere poate cauza un conflict de interese
sau poate fi percepută ca o posibilă sursă a unui conflict de interese. Sunt
exceptate de la această regulă deţinerile în scheme colective de investiţii
diversificate;
c) a fost de curând angajat la sau a avut alte
relaţii semnificative de afaceri cu entitatea căreia i se acordă rating,
situaţie care poate cauza sau poate fi percepută ca o posibilă cauză pentru un
conflict de interese;
d) se află într-o relaţie apropiată cu o persoană (cum
ar fi soţ/soţie, partener, părinte, copil sau frate/soră) care lucrează în
prezent pentru entitatea căreia i se acordă rating; sau
e) are sau a avut orice fel de altă relaţie cu
entitatea căreia i se acordă rating sau cu orice altă entitate aflată în
legătură cu aceasta, relaţie care ar putea cauza sau ar putea crea suspiciuni
cu privire la un conflict de interese.
2.14. Analiştii AR sau orice persoane implicate în
procesul de acordare a ratingului (sau soţia/soţul, partenerul ori copiii
minori ai acestora) nu trebuie să vândă, să cumpere sau să se angajeze în vreo
tranzacţie cu valori mobiliare ori instrumente financiare derivate care au la
bază valori mobiliare emise, garantate sau în alt fel susţinute de o entitate
care reprezintă responsabilitatea primară de analiză a analiştilor respectivi.
Sunt exceptate de la această regulă deţinerile în scheme colective de
investiţii diversificate.
2.15. Angajaţilor AR le este interzis să solicite bani,
cadouri sau alte foloase de la orice persoană care are relaţii de afaceri cu
AR, precum şi să accepte cadouri oferite sub formă de bani sau orice alte
cadouri mai mari decât valoarea minimă stabilită de reglementările în vigoare.
2.16. Orice analist al unei AR care devine implicat
într-o relaţie personală ce poate genera un conflict de interese real sau
aparent (inclusiv, de exemplu, o relaţie personală cu un angajat al unei
entităţi căreia i se acordă rating sau un agent al unei astfel de entităţi
aflate sub aria sa de responsabilitate analitică) trebuie să aibă obligaţia să
notifice această relaţie către managerul sau cadrul de conducere corespunzător
din cadrul AR, aşa cum este prevăzut şi în cadrul politicii AR referitoare la
încadrarea în reglementările şi normele incidente.
3. Criterii privind responsabilitatea
AR faţă de publicul investitor şi faţă de emitenţi
Transparenţa şi anunţarea la timp a ratingurilor
3.1. AR trebuie să anunţe la timp deciziile
referitoare la ratingurile acordate entităţilor sau valorilor mobiliare.
3.2. AR trebuie să anunţe public care sunt politicile
sale referitoare la distribuţia ratingurilor, a rapoartelor şi a
actualizărilor.
3.3. AR trebuie să indice, la fiecare rating, data la
care a fost actualizat ultima oară ratingul respectiv.
3.4. Cu excepţia „ratingurilor private",
furnizate doar emitentului, AR trebuie să anunţe public, în mod neselectiv şi
gratuit, orice rating referitor la valorile mobiliare emise public sau la
respectivii emitenţi, precum şi orice decizie ulterioară de a întrerupe un
astfel de rating, în cazul în care acţiunea de rating se bazează integral sau
parţial pe informaţii semnificative care nu sunt
publice.
3.5. AR trebuie să publice suficiente informaţii cu
privire la procedurile, metodologiile şi ipotezele proprii (inclusiv ajustările
făcute la situaţiile financiare, care diferă semnificativ faţă de cele
conţinute în situaţiile financiare raportate de emitent), astfel încât terţii
să poată înţelege cum a rezultat ratingul emis de AR. Aceste informaţii vor
include cel puţin semnificaţia fiecărei categorii de rating şi definiţia
incapacităţii de plată sau a reorganizării, precum şi orizontul de timp pe care AR l-a avut în vedere când a adoptat decizia de
rating.
3.6. AR trebuie să precizeze în comunicatele de presă
şi în rapoarte, de fiecare dată când emite sau revizuieşte un rating, care sunt
elementele-cheie care au stat la baza opiniei de
rating.
3.7. Atunci când este posibil şi adecvat, înainte de a
emite sau de a revizui un rating, AR trebuie să informeze emitentul cu privire
la informaţiile esenţiale şi la principalele consideraţii care stau la baza
ratingului şi sa-i ofere acestuia ocazia să clarifice orice posibilă percepţie
greşită sau orice alte aspecte de care AR ar trebui să fie informată pentru a
emite un rating corect. AR trebuie să evalueze corespunzător răspunsul. Atunci
când, în anumite situaţii, AR nu a informat emitentul înainte de a emite sau de
a revizui un rating, AR trebuie să informeze emitentul cât mai curând posibil
şi să explice motivul întârzierii.
3.8. In vederea promovării transparenţei şi pentru a
permite pieţei să evalueze cât mai bine performanţele ratingurilor, AR trebuie să publice, atunci când este
posibil, suficiente informaţii referitoare la ratele istorice de incapacitate
de plată (ratele istorice de default) aferente categoriilor de rating ale AR şi
dacă acestea s-au schimbat în timp, astfel încât părţile interesate să poată
înţelege performanţele istorice ale fiecărei categorii şi dacă şi în ce fel
s-au schimbat acestea şi, totodată, să poată face comparaţii calitative între
ratingurile oferite de diferite AR. Dacă natura ratingului sau alte aspecte fac
ca rata istorică de default să fie neadecvată, nerelevantă din punct de vedere
statistic sau posibil să inducă în eroare utilizatorii de rating, AR trebuie să
ofere explicaţii.
3.9. AR trebuie să anunţe, pentru fiecare rating, dacă
emitentul a participat la procesul de rating. Orice rating care nu a fost
iniţiat la cererea emitentului trebuie să fie identificat ca atare. AR trebuie,
de asemenea, să facă publice politicile şi procedurile sale cu privire la
ratingurile care nu sunt emise ca urmare a solicitării
unui emitent.
3.10. Intrucât utilizatorii ratingurilor de credit se
bazează doar pe metodologiile, practicile, procedurile şi procesele existente
ale AR, aceasta trebuie să declare public toate detaliile cu privire la orice
modificare semnificativă a metodologiilorşi a practicilor, procedurilor şi
proceselor importante. Atunci când este cazul, informarea referitoare la
modificările semnificative de acest fel trebuie să se facă înainte ca acestea
să fie efectiv aplicate. AR trebuie să ia în considerare diferitele utilizări
ale ratingurilor înainte de a-şi modifica metodologiile, practicile,
procedurile şi procesele.
Modul de tratare a informaţiilor confidenţiale
3.11. AR are obligaţia să
adopte proceduri şi mecanisme pentru a proteja natura confidenţială a
informaţiilor transmise de către emitenţi în baza clauzelor unui acord de
confidenţialitate sau a unei înţelegeri comune că informaţiile transmise sunt
confidenţiale. AR şi angajaţii săi nu trebuie să dezvăluie informaţii
confidenţiale în comunicatele de presă în cadrul conferinţelor de cercetare,
către viitorii potenţiali angajatori sau în discuţiile cu investitorii, alţi
emitenţi ori alte persoane şi nici în alt mod, cu excepţia situaţiilor când
aceasta este permisă de contractele de confidenţialitate şi este în
conformitate cu regulamentele şi legile aplicabile.
3.12. AR trebuie să utilizeze informaţiile
confidenţiale doar pentru scopuri legate de activităţile sale de rating sau,
dupa caz, în alte situaţii, în concordanţă cu acordul de confidenţialitate încheiat cu emitentul.
3.13. Angajaţii AR trebuie să ia toate măsurile
corespunzătoare pentru a proteja de fraudă, furt sau abuz proprietatea şi
înregistrările care aparţin sau sunt în posesia AR.
3.14. Angajaţilor AR le este interzis să se angajeze
în tranzacţii cu valori mobiliare atunci când sunt în posesia de informaţii
confidenţiale referitoare la emitentul respectivelor valori mobiliare.
3.15. In vederea protejării informaţiei confidenţiale,
angajaţii AR trebuie să cunoască politicile interne ale angajatorului
referitoare la tranzacţionarea valorilor mobiliare şi să certifice periodic că
respectă aceste politici.
3.16. Angajaţii AR nu trebuie să dezvăluie în mod
selectiv informaţiile care nu sunt publice, referitoare la opiniile de rating
ale AR sau referitoare la posibile acţiuni viitoare ale AR legate de rating, cu
excepţia celor transmise emitentului sau agenţilor numiţi de acesta.
3.17. Angajaţii AR nu pot dezvălui către angajaţi ai
unor persoane afiliate AR care nu sunt agenţii de rating informaţii
confidenţiale încredinţate AR. De asemenea, angajaţii AR nu pot dezvălui
informaţii confidenţiale în cadrul AR decât dacă este necesar acest lucru.
3.18. Angajaţii AR nu pot utiliza sau dezvălui
informaţii confidenţiale în scopul tranzacţionării de
valori mobiliare sau pentru orice alt scop, cu
excepţia operaţiunilor legate de activitatea AR.
4. Criterii privind
publicarea codului de conduită şi comunicarea cu participanţii din piaţă
4.1. AR este obligată să facă public codul său de
conduită şi să descrie modul în care prevederile acestuia implementează în
întregime criteriile stabilite prin prezenta instrucţiune. AR trebuie, de
asemenea, să descrie cum intenţionează să impună codul său de conduită şi
trebuie să facă publică, în mod regulat, orice modificare adusă codului său,
precum şi cum este acesta implementat şi impus.
4.2. AR trebuie să stabilească un compartiment în
cadrul structurii organizatorice care să fie responsabil cu relaţia de
comunicare cu participanţii la piaţă şi cu publicul în legătură cu orice
întrebări, nelămuriri sau plângeri pe care AR le poate primi. Obiectivul
acestui compartiment este de a sprijini informarea conducerii AR cu privire la
orice aspecte asupra cărora aceasta ar dori să fie informată atunci când
stabileşte politicile agenţiei de rating.
5. Criterii privind
independenţa acţionarilor şi integritatea morală
5.1. Acţionarii semnificativi ai AR trebuie să fie
independenţi, prin aceasta înţelegându-se că:
- nu trebuie să participe la acordarea ratingului sau
să influenţeze în vreun fel ratingul acordat, cu excepţia cazului în care sunt
angajaţi ai AR cu atribuţii în realizarea ratingului;
- singurul lor interes în ceea ce priveşte activitatea
AR este obţinerea de dividende.
5.2. AR nu pot avea ca acţionari semnificativi
următoarele persoane:
a) societăţi de servicii de investiţii financiare;
b) societăţi de asigurări;
c) instituţii de credit;
d) emitenţi de valori mobiliare sau alte instrumente
financiare;
e) orice persoană care, potrivit art. 2 alin. (1) pct.
16 şi 23 din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
află în legături strânse sau acţionează în mod concertat cu persoanele menţionate
la lit. a)-d).
5.3. Directorii executivi ai AR nu pot exercita nicio
altă funcţie remunerată.
5.4. Angajaţii, membrii
consiliului de administraţie şi directorii executivi ai AR trebuie să aibă o
bună reputaţie profesională şi să nu aibă fapte înscrise în cazierul fiscal sau
în cel judiciar.
6. Criterii privind
adoptarea deciziei de rating şi structura organizatorică
6.1. Deciziile de rating şi contestaţiile aferente
trebuie să fie realizate de către un comitet de rating.
6.2. AR trebuie să aibă o structură organizatorică care
să asigure separarea clară între funcţiile analitice de rating şi cele de
management/comerciale, precum şi să asigure existenţa unor separări stricte
(ziduri chinezeşti) între activităţile de rating şi celelalte activităţi care
pot fi prestate de AR.
7. Publicarea ratingurilor
7.1. AR trebuie să aibă un website propriu pe care va
publica toate ratingurile acordate care au caracter public. AR va menţine un
rating pe website cel puţin până la data la care se întrerupe monitorizarea
acestuia.
Art. 6. - (1) AR care doresc să le fie recunoscută
îndeplinirea criteriilor de agreare stabilite în prezenta instrucţiune vor face
o autoevaluare în acest sens.
(2) Autoevaluarea prevăzută la alin. (1) trebuie
realizată de AR cu întreaga diligentă profesională prin analizarea tuturor
informaţiilor necesare fundamentării evaluării criteriilor prevăzute la art. 4.
(3) AR care, ca urmare a rezultatului autoevaluării,
notifică CNVM că îndeplinesc criteriile stabilite la art. 4 sunt înscrise în
Registrul CNVM.
(4) In vederea menţinerii în Registrul CNVM, AR vor
realiza anual o autoevaluare care se transmite CNVM până cel târziu pe data de
31 ianuarie, începând cu anul următor celui în care sunt înscrise în Registrul
CNVM.
(5) Atât rezultatele autoevaluării iniţiale, cât şi
ale celei anuale se publică de către AR pe website-ul propriu.
Art. 7. -AR se radiază din
Registrul CNVM în următoarele situaţii:
a) la cererea AR;
b) în cazul în care AR este radiată din registrul
comerţului;
c) în cazul în care AR nu notifică CNVM rezultatele
autoevaluării, în conformitate cu art. 5 alin. (4);
d) în alte cazuri bine justificate.
Art. 8. - (1) Nerespectarea, pe durata activităţii AR,
a criteriilor de agreare stabilite la art. 5 constituie contravenţie şi se
sancţionează, în funcţie de gravitatea faptei, cu:
a) avertisment;
b) amendă;
c) sancţiuni contravenţionale complementare, aplicate,
după caz:
1. nerecunoaşterea evaluărilor şi notărilor efectuate
de AR;
2. retragerea agreării.
(2) Furnizarea de informaţii false de către AR cu
privire la rezultatele autoevaluării menţionată la art. 5 intră sub incidenţa
prevederilor legale în vigoare.
Art. 9. - Prezenta instrucţiune va fi publicată în
Buletinul şi pe site-ul CNVM şi va intra în vigoare la data publicării acesteia
şi a ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I.