ORDIN Nr. 68
din 8 februarie 2008
privind aprobarea Procedurii
si a Contractului-cadru de inchiriere a bunurilor imobile din domeniul public
al statului, aflate in administrarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 15 februarie 2008
In temeiul art. 1410-1453 din Codul civil, al art. 15
din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al
acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 5 alin. (6)
din Hotărârea Guvernului nr. 744/2003 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în
administrarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, prevăzută
în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Contractul-cadru de închiriere a
bunurilor imobile din domeniul public al statului,
aflate în administrarea Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Karoly Borbely
ANEXA Nr. 1
PROCEDURĂ
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul public
al statului, aflate în administrarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezenta procedură reglementează
închirierea bunurilor imobile din domeniul public al statului, aflate în
administrarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei.
(2) Inchirierea se face în baza
unui contract de închiriere, care se poate încheia, după caz, cu orice persoană
fizică sau juridică, română ori străină.
Art. 2. - (1) Inchirierea bunurilor imobile se
realizează prin licitaţie publică organizată de Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei conform prezentei proceduri.
(2) Licitaţia publică este licitaţia prin care orice
persoană juridică de drept privat, română sau străină, poate prezenta o ofertă.
(3) La licitaţie pot participa persoanele prevăzute la
alin. (2), care au cumpărat caietul de sarcini şi care au constituit garanţia
de participare.
CAPITOLUL II
Definiţii
Art. 3. -In sensul prezentei proceduri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) contract de închiriere - contractul prin care o persoană, denumită locator,
se obligă să asigure unei alte persoane, denumită locatar, folosinţa temporară, totală
ori parţială, a unui bun imobil în schimbul unei sume de bani, denumită chirie;
b) bunuri imobile -
terenurile şi clădirile din domeniul public al statului, aflate în
administrarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
c) activităţi comerciale
asociate - orice activităţi privind
comercializarea şi realizarea de expoziţii pentru materiale, echipamente şi
instalaţii din domeniul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, precum şi
comerţul cu amănuntul de băuturi nealcoolice şi produse alimentare;
d) titular al dreptului de administrare - Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
e) iniţierea procedurii de închiriere - prima etapă în
cadrul procedurii de închiriere în care titularul dreptului de administrare
elaborează referatul de oportunitate şi caietul de sarcini;
f) avizarea documentaţiei
de închiriere - etapă în cadrul procedurii de
închiriere prin care se avizează de către ministrul comunicaţiilor şi
tehnologiei informaţiei referatul de oportunitate şi caietul de sarcini;
g) licitaţie publică - etapă în cadrul procedurii de închiriere în care titularul
dreptului de administrare analizează şi evaluează ofertele depuse şi stabileşte
oferta câştigătoare;
h) atribuirea contractului de închiriere - etapă în cadrul procedurii de închiriere în care se încheie
contractul de închiriere cu ofertantul câştigător.
CAPITOLUL III
Etapele procedurii
SECŢIUNEA A
Iniţierea procedurii de închiriere
Art. 4. - Titularul dreptului de administrare iniţiază
procedura de închiriere prin întocmirea referatului de oportunitate şi a
caietului de sarcini, denumite împreună documentaţie de închiriere, care vor fi aprobate de către ministrul
comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
Art. 5. - (1) Referatul de oportunitate cuprinde în mod
obligatoriu următoarele date:
a) descrierea bunului care urmează a fi închiriat;
b) motivele de ordin economic şi social, după caz,
care justifică încheierea contractului de închiriere;
c) precizarea expresă a activităţii pentru care se
solicită încheierea contractului de închiriere;
d) durata închirierii;
e) nivelul minim al chiriei propuse;
f) alte consideraţii ce fundamentează oportunitatea încheierii contractului de închiriere.
(2) Stabilirea cuantumului chiriei minime de la care va
fi pornită licitaţia se realizează în urma testării preţurilor de închiriere a
spaţiilor, prin adrese transmise către instituţiile abilitate sau societăţile comerciale specializate în domeniul imobiliar.
Art. 6. - Caietul de sarcini conţine în mod obligatoriu
următoarele:
a) datele de identificare ale titularului dreptului de
administrare;
b) descrierea bunului imobil care face obiectul
închirierii;
c) condiţiile şi regimul de
exploatare a bunului închiriat;
d) obiectivele de ordin economic şi social, după caz,
urmărite de titularul dreptului de administrare;
e) criteriul de selecţie utilizat, respectiv preţul;
f) cerinţele privind calificarea ofertanţilor, respectiv:
- înregistrarea la oficiul registrului comerţului;
- cazierul fiscal;
- să nu se afle în litigiu cu titularul dreptului de
administrare;
g) garanţii;
h) destinaţia bunurilor care fac obiectul închirierii;
i) interdicţia subînchirierii sau cesionării bunului;
j) durata închirierii;
k) posibilitatea prelungirii duratei contractului de
închiriere pe bază de act adiţional;
l) preţul de pornire al
licitaţiei, respectiv chiria minimă;
m) clauzele referitoare la încetarea contractului;
n) cuantumul garanţiei de participare
- minimum 3 chirii lunare;
o) facilităţile suplimentare;
p) perioada de valabilitate a ofertei.
Art. 7. - Referatul de oportunitate şi caietul de
sarcini vor fi întocmite de Serviciul achiziţii publice, cu sprijinul
celorlalte compartimente de specialitate din cadrul Ministerului Comunicaţiilor
şi Tehnologiei Informaţiei, şi vor fi supuse aprobării ministrului
comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
Art. 8. - (1) Garanţia de participare se constituie de
către ofertant în scopul protejării titularului dreptului de administrare faţă
de riscul unui eventual comportament necorespunzător al acestuia pe întreaga
perioadă derulată până la încheierea contractului de închiriere.
(2) Garanţia de participare este obligatorie şi se
constituie prin scrisoare de garanţie bancară.
(3) Valoarea garanţiei de participare la licitaţia de
închiriere va reprezenta minimul chiriei lunare.
(4) Garanţia de participare se restituie, în cazul
ofertanţilor a căror ofertă nu a fost declarată câştigătoare, în termen de
maximum 10 zile lucrătoare de la data semnării contractului de închiriere.
SECŢIUNEA B
Licitaţia publică
Art. 9. - (l)Titularul dreptului de administrare are
obligaţia de a transmite spre publicare în cel puţin un ziar de circulaţie
naţională, cu cel puţin 20 de zile înainte de data fixată pentru organizarea
licitaţiei, un anunţ de participare care cuprinde cel puţin următoarele date:
a) denumirea titularului dreptului de administrare;
b) obiectul şi durata închirierii;
c) condiţiile de participare;
d) cuantumul şi forma garanţiei de participare;
e) data, adresa şi ora limită de depunere a ofertelor,
data şi locul deschiderii acestora;
f) modul de obţinere a documentelor licitaţiei,
preţul şi modalităţile de plată a acestora.
(2) Ofertele se depun cu cel
puţin 24 de ore înainte de data organizării licitaţiei la registratura
titularului dreptului de administrare.
(3) Oferta trebuie să cuprindă detaliat toate
condiţiile prevăzute în caietul de sarcini.
Art. 10. - (1) Ofertele depuse se analizează şi se
evaluează de către o comisie, numită în acest scop prin ordin al ministrului
comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei, denumită în continuare comisia de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este formată dintr-un număr de
5 membri, dintre care unul este preşedintele comisiei. Titularul dreptului de
administrare are dreptul de a nominaliza membri de rezervă pentru membrii
comisiei de evaluare.
(3) In situaţia în care din motive obiective un membru
al comisiei de evaluare nu are posibilitatea de a-şi îndeplini atribuţiile,
acesta va fi înlocuit de către un membru de rezervă. După producerea
înlocuirii, calitatea de membru al comisiei de evaluare este preluată de către
membrul de rezervă.
(4) Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) verificarea îndeplinirii
condiţiilor de participare de către ofertanţi, inclusiv a termenului în care
ofertele au fost depuse;
b) deschiderea ofertelor;
c) stabilirea ofertelor neeligibile sau neconforme şi
a motivelor care stau la baza respingerii acestora;
d) verificarea ofertei în
corelaţie cu cerinţele caietului de sarcini;
e) întocmirea hotărârii de evaluare prin care se
stabileşte oferta câştigătoare;
f) în cazuri justificate, elaborarea unei propuneri de
anulare a licitaţiei.
(5) Comisia de evaluare este legal întrunită numai în prezenţa tuturor membrilor, iar deciziile se iau
numai cu votul majorităţii acestora.
(6) Hotărârea comisiei de evaluare se validează de
ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei.
Art. 11. - Dacă până la expirarea termenului limită de
depunere a ofertelor nu se depune nicio ofertă, titularul dreptului de
administrare reia procedura de atribuire a contractului de închiriere de la
etapa publicării anunţului de participare.
Art. 12. -In situaţia în care după repetarea procedurii
de licitaţie se prezintă o singură ofertă care îndeplineşte cerinţele caietului
de sarcini, contractul se atribuie titularului acestei oferte.
Art. 13. - Rezultatul licitaţiei se comunică în termen
de 7 zile tuturor participanţilor la licitaţie.
Art. 14. - (1) Contestaţiile se
formulează în termen de 5 zile lucrătoare, calculate de la data comunicării
rezultatului licitaţiei, şi se depun în acelaşi loc unde s-au depus ofertele.
(2) Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de
maximum 10 zile lucrătoare de la data înregistrării de către o comisie
constituită în acest scop, iar rezultatul se comunică celor în cauză.
(3) Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot
face parte persoanele care au analizat şi au evaluat ofertele.
(4) In situaţia în care contestaţia este fondată,
comisia prevăzută la alin. (2) anulează hotărârea comisiei de evaluare.
SECŢIUNEA C
Atribuirea contractului de închiriere
Art. 15. -In termen de 15 zile de la împlinirea
termenului de contestare sau de la soluţionarea
irevocabilă a contestaţiei, dacă o asemenea cale de atac nu a fost formulată,
titularul dreptului de administrare are obligaţia de a încheia contractul de
închiriere, în formă scrisă, cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca
fiind câştigătoare.
Art. 16. - Refuzul ofertantului declarat câştigător de
a încheia contractul de închiriere în termen de 5 zile lucrătoare atrage
reţinerea garanţiei de participare la licitaţie.
Art. 17. - In situaţia în care ofertantul declarat
câştigător refuză încheierea contractului de închiriere, titularul dreptului de
administrare poate încheia contractul de închiriere cu ofertantul clasat pe
locul următor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 18. - Contractele de închiriere încheiate cu
nerespectarea prevederilor din caietul de sarcini
referitoare la preţ, durată şi destinaţie sunt lovite de nulitate.
Art. 19. - Contractul de închiriere va cuprinde în mod
obligatoriu prevederile din contractul-cadru, clauzele din caietul de sarcini şi
alte clauze convenite de părţile contractante în completarea celor din caietul
de sarcini şi fără să contravină obiectivelor închirierii.
Art. 20. - Titularul dreptului de administrare are
obligaţia de a asigura păstrarea documentelor care stau la baza încheierii
contractului de închiriere o perioadă de 5 ani de la data încetării
contractului.
Art. 21. - Titularul dreptului de administrare, în
calitate de locator, are obligaţia înregistrării contractului de închiriere
încheiat pe o durată mai mare de 3 ani în cartea funciară a imobilului.
ANEXA Nr. 2
CONTRACT-CADRU
de închiriere a bunurilor imobile din domeniul
public al statului, aflate în administrarea Ministerului Comunicaţiilor si Tehnologiei Informaţiei
CAPITOLUL I
Părţile contractante
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(titularul
dreptului de administrare/folosinţă)
cu sediul în localitatea
............................................, judeţul/sectorul ............., str.......................................
nr......., cont.............. nr............., deschis la
.................., cod fiscal ........, reprezentat/reprezentată prin
...................., având funcţia de
................................................, în calitate de locator, şi
..............................................., cu sediul în localitatea .......................judeţul/sectorul......................,
str....................... nr..........,
înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului sub nr........................din ......................., cont
nr..............., deschis la ................................, cod fiscal
......................., reprezentată prin
........................, având funcţia de .........................,
în calitate de locatar, au convenit încheierea prezentului contract de
închiriere, cu respectarea următoarelor clauze:
CAPITOLUL II
Obiectul contractului
Art. 1. - Locatorul se obligă să asigure locatarului
folosinţa bunului imobil ....................., situat
în .........................., având datele de
identificare prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul
contract de închiriere-cadru.
Art. 2. - Locatorul predă locatarului bunul imobil
închiriat la data de...................Predarea-primirea
bunului închiriat se va consemna în procesul-verbal de predare-primire, care va
fi încheiat, datat, semnat şi ştampilat de părţile
contractante, menţionându-se totodată starea fizică a imobilului, dotările şi
utilităţile de care acesta beneficiază în momentul predării-primirii.
CAPITOLUL III
Scopul contractului
Art. 3. - Bunul imobil închiriat este dat în folosinţa locatarului pentru..........................................................................................
(destinaţia)
CAPITOLUL IV
Durata contractului
Art. 4. - Prezentul contract de închiriere se încheie pe
o perioadă de ......... luni/ani, cu începere de la
data de ...................şi
până la data de................
CAPITOLUL V
Preţul contractului şi modalităţile de plată
Art. 5. - Preţul închirierii -
chiria - este de..................... lei/m2/lună/fără TVA.
Art. 6. - Plata chiriei se face lunar, până pe data de
15 a lunii curente pentru luna în curs.
CAPITOLUL VI
Obligaţiile părţilor
SECŢIUNEA 1
Obligaţiile locatorului
Art. 7. - Locatorul se obligă:
a) să predea bunul imobil închiriat, precum şi toate
accesoriile acestuia în starea corespunzătoare destinaţiei în vederea căreia a
fost închiriat;
b) să garanteze pentru liniştita şi utila folosinţă a
bunului imobil închiriat, fiind răspunzător faţă de locatar pentru evictiune şi
pentru viciile ascunse ale lucrului care îi împiedică întrebuinţarea.
Art. 8. - Locatorul poate să controleze periodic bunul
imobil închiriat pentru a verifica dacă acesta este folosit conform scopului
pentru care a fost încheiat contractul de închiriere. Acest control se exercită
fără a stânjeni folosinţa bunului imobil de către locatar.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile locatarului
Art. 9. - Locatarul se obligă:
a) să întrebuinţeze, pe toată durata închirierii,
bunul imobil ca un bun proprietar, cu bună-credinţă şi potrivit destinaţiei
care rezultă din contract, purtând răspunderea pentru toate pagubele produse
din culpa sa;
b) să suporte, pe toată durata contractului,
cheltuielile referitoare la utilităţile consumate pentru folosinţa bunului
imobil închiriat, cheltuieli care se regăsesc în valoarea chiriei, prin
aplicarea unei cote de........................;
c) să execute la timp şi în bune condiţii lucrările de
întreţinere şi reparaţii normale ce îi incumbă, în vederea menţinerii bunului
imobil închiriat în starea în care l-a primit în momentul încheierii
contractului;
d) să plătească chiria lunară la termenul stipulat în
contract;
e) să nu tulbure desfăşurarea celorlalte activităţi
desfăşurate în cadrul imobilului;
f) să răspundă pentru distrugerea totală sau parţială
a bunului imobil închiriat, care s-ar datora culpei sale;
g) să permită locatorului să controleze modul în care
este utilizat bunul imobil închiriat şi starea acestuia, la termenul stabilit în contract;
h) să nu aducă modificări bunului imobil închiriat
decât cu acordul prealabil, în scris, al locatorului şi cu respectarea
legislaţiei în vigoare, respectiv obţinerea autorizaţiei de construcţie;
i) să restituie bunul imobil la expirarea/încetarea
contractului în starea în care l-a primit, conform procesului-verbal de predare-primire,
luându-se în considerare gradul normal de uzură;
j) să răspundă integral pentru deteriorările aduse
spaţiului de către persoanele aduse de acesta în spaţiu, precum prepuşii,
vizitatorii etc;
k) să execute la timp şi în condiţii optime reparaţiile
locative, de întreţinere a imobilului închiriat, inclusiv ale instalaţiilor
accesorii acestuia care permit furnizarea utilităţilor.
CAPITOLUL VII
Răspunderea contractuală, penalităţi şi
daune-interese
Art. 10. - Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea
necorespunzătoare a obligaţiilor prevăzute în prezentul contract, părţile
răspund potrivit prevederilor legii.
Art. 11. - Neplata la termen a chiriei atrage o
penalizare de 0,3% asupra sumei datorate, pentru
fiecare zi de întârziere, începând cu prima zi care urmează aceleia în care
suma a devenit exigibilă.
Art. 12. - Partea în culpă se obligă să plătească
despăgubiri proporţionale cu paguba suferită de cealaltă parte pentru
nerespectarea parţială sau totală ori pentru îndeplinirea defectuoasă a clauzelor
contractuale.
CAPITOLUL VIII
Rezilierea contractului
Art. 13. - Neexecutarea/Executarea necorespunzătoare a
obligaţiilor asumate de către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate să ceară rezilierea contractului
şi să pretindă daune-interese, fără notificare prealabilă şi fără a mai fi
nevoie de intervenţia unei instanţe de judecată.
Art. 14. -In cazul în care s-a depăşit termenul de
plată a chiriei şi a contravalorii utilităţilor cu 90 de zile de la data
scadenţei sau în cazul nerespectării unei clauze asumate de locatar, prezentul
contract se consideră desfiinţat de către locator, fără punere în întârziere,
fără alte formalităţi şi fără intervenţia vreunei instanţe de judecată, conform
prezentului pact comisoriu de gradul IV.
CAPITOLUL IX
Forţa majoră
Art. 15. - Forţa majoră, legal notificată, exonerează
de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.
CAPITOLUL X
Subînchirierea şi cesiunea
Art. 16. - Subînchirierea în
tot sau în parte a bunului imobil închiriat sau cesiunea contractului de
închiriere unui terţ este interzisă.
CAPITOLUL XI
Incetarea contractului
Art. 17. - Locaţiunea încetează prin:
a) acordul de voinţă al părţilor;
b) expirarea termenului;
c) pieirea bunului;
d) rezilierea pentru neexecutarea obligaţiilor;
e) din orice alte cauze prevăzute de lege.
Art. 18. - La expirarea termenului pentru care a fost
încheiat, contractul încetează de drept, tacita relocaţiune nu operează, putând
fi prelungit numai prin acordul părţilor.
CAPITOLUL XII
Litigii
Art. 19. - Orice litigiu izvorât din încheierea,
executarea, modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului
contract se va soluţiona pe cale amiabilă, iar dacă acest lucru nu este
posibil, va fi supus spre soluţionare instanţelor române de drept comun.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 20. - Legea aplicabilă prezentului contract este
legea română.
Art. 21. - Orice modificare a prezentului contract se
poate face numai prin act adiţional semnat şi
ştampilat de ambele părţi.
Art. 22. - Orice comunicare între părţi trebuie
expediată la adresele menţionate în cap. I, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin curier
sau prin fax, cu confirmarea expedierii acestuia. In situaţia în care
comunicarea se face prin poştă, aceasta va fi considerată primită la data
menţionată pe confirmarea de primire, iar în cazul în care comunicarea se face
prin fax, aceasta va fi considerată recepţionată în ziua expedierii acestuia.
Art. 23. -Anexele fac parte
integrantă din prezentul contract şi se încheie în acelaşi număr de exemplare
ca şi contractul.
Art. 24. - Prezentul contract s-a încheiat
astăzi..............., la ................,
în (două) exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
Locator,
........................................
Locatar,
........................................