ORDIN
Nr. 68 din 15 aprilie 2005
privind punerea in aplicare a instructiunilor privind orientarile informale
referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea, in cazuri individuale, a
art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 (scrisori de indrumare)
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 356 din 27 aprilie 2005

In baza:
- Decretului nr. 57/2004 privind numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale art.
29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare; si
avand in vedere
- avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
Instructiunile privind orientarile informale referitoare la noile probleme
ridicate de aplicarea, in cazuri individuale, a art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996 (scrisori de indrumare), prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind orientarile informale referitoare la noile probleme ridicate de
aplicarea, in cazuri individuale, a art. 5 si 6 din Legea concurentei nr.
21/1996
(scrisori de indrumare)
In temeiul art. 28 alin. (1) si (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta
prezentele instructiuni.
I. Introducere
1. Agentii economici sunt in general bine pozitionati in a evalua
legalitatea faptelor lor, astfel incat sa ia o decizie informata cu privire la
continuarea intelegerii sau practicii si sub ce forma. Acestia au la dispozitie
regulamentele si instructiunile adoptate de catre Consiliul Concurentei, precum
si practica acestuia.
2. Conform prezentelor instructiuni, termenul acord este utilizat pentru a
desemna acordurile, deciziile asociatiilor de agenti economici si practicile
concertate. Termenul practici vizeaza comportamentul agentilor economici avand
pozitie dominanta, iar termenul agenti economici acopera, in egala masura,
asociatiile de agenti economici.
3. Atunci cand cazurile ridica unele indoieli serioase, deoarece prezinta
elemente de noutate sau probleme nerezolvate in aplicarea art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita
in continuare lege, agentii economici pot solicita o indrumare informala din
partea Consiliului Concurentei. Consiliul Concurentei poate acorda indrumare
asupra problemelor cu caracter de noutate privind interpretarea art. 5 si 6 din
lege printr-un ghid-scrisoare de indrumare, atunci cand considera oportun si
subiect al prioritatilor sale de aplicare a legii. Prezentele instructiuni
stabilesc detaliile acestui instrument.
II. Cadrul de evaluare a necesitatii scrisorii de indrumare
4. Legea confera Consiliului Concurentei puteri de a investiga incalcarea
art. 5 si 6 din aceasta si de a impune masuri si sanctiuni. Unul dintre
obiectivele majore ale legii este de a asigura aplicarea eficienta a regulilor
de concurenta si de a permite Consiliului Concurentei sa isi focalizeze
resursele asupra celor mai grave incalcari ale regulilor de concurenta.
5. Legea nu interzice Consiliului Concurentei dreptul de a emite scrisori
de indrumare agentilor economici individuali, conform prezentelor instructiuni.
Practica emiterii unor asemenea scrisori de indrumare nu trebuie sa impieteze
asupra indeplinirii de catre autoritatea de concurenta a misiunii sale
principale, respectiv aplicarea efectiva a regulilor de concurenta. Consiliul
Concurentei poate sa furnizeze indrumare informala agentilor economici
individuali numai in masura in care aceasta este compatibila cu prioritatile
sale de aplicare a regulilor de concurenta.
6. Atunci cand este sesizat cu o cerere de scrisoare de indrumare,
Consiliul Concurentei va aprecia daca este oportun sa raspunda la aceasta.
Emiterea unei scrisori de indrumare poate fi luata in considerare doar daca
urmatoarele conditii sunt indeplinite in mod cumulativ:
a) evaluarea substantiala a intelegerii sau a practicii cu privire la art.
5 si/sau 6 din lege ridica o intrebare de aplicare a legii pentru care nu
exista clarificare nici in cadrul legislativ national existent in materie de concurenta,
incluzand jurisprudenta instantelor judecatoresti, nici in practica decizionala
si nici in scrisorile de indrumare emise anterior;
b) o evaluare preliminara a problemelor specifice si a fondului cazului
sugereaza ca o clarificare a unei intrebari noi printr-o scrisoare de indrumare
este utila, luandu-se in considerare urmatoarele elemente:
- importanta economica din punctul de vedere al consumatorului de bunuri si
servicii oferite prin acea intelegere/practica; si/sau
- masura in care acordul/practica corespunde sau este
susceptibil/susceptibila sa corespunda unei uzante economice curente pe piata
in cauza; si/sau
- amploarea investitiilor aferente tranzactiei in raport cu marimea
agentilor economici implicati si masura in care tranzactia este legata de o
operatiune structurala, cum ar fi crearea unei societati in comun;
c) este posibila emiterea unei scrisori de indrumare pe baza informatiilor
furnizate, nefiind necesara solicitarea unor informatii suplimentare.
7. Consiliul Concurentei nu va lua in considerare o cerere de scrisoare de
indrumare in situatia in care intelegerea sau practica la care se refera
cererea este subiectul procedurilor in fata Consiliului Concurentei sau in
situatia in care exista un proces pendinte in fata instantelor judecatoresti.
8. Consiliul Concurentei nu va lua in considerare intrebari ipotetice si nu
va emite scrisori de indrumare privind intelegerile/practicile care nu mai sunt
aplicate de catre parti. Agentii economici pot totusi sa solicite Consiliului
Concurentei o scrisoare de indrumare referitoare la probleme legate de
intelegeri sau practici pe care intentioneaza sa le puna in aplicare. In acest
caz, pentru ca cererea sa fie luata in considerare, tranzactia trebuie sa se
afle intr-o etapa suficient de avansata.
9. Solicitarea unei scrisori de indrumare nu aduce atingere dreptului
Consiliului Concurentei de a declansa procedurile fata de faptele prezentate in
respectiva cerere, in conformitate cu prevederile legii.
III. Indicatii privind solicitarea scrisorii de indrumare
10. O solicitare a scrisorii de indrumare poate fi inaintata de catre un
agent economic sau un grup de agenti economici care a incheiat sau urmeaza sa
incheie o intelegere/practica ce poate intra sub incidenta prevederilor art. 5
si/sau ale art. 6 din lege si cuprinde intrebari cu privire la problemele ce
pot sa apara ca urmare a acestor intelegeri/practici.
11. Solicitarea de scrisoare de indrumare se adreseaza Consiliului
Concurentei, la adresa postala a acestuia.
12. Nu se cere un formular-tip. Solicitarea va trebui sa specifice in mod
clar:
a) identitatea tuturor agentilor economici implicati, precum si o singura
persoana de contact;
b) intrebari precise asupra carora agentul economic doreste sa obtina
indrumari;
c) informatii complete si exhaustive despre toate punctele relevante pentru
o apreciere fundamentata a problemelor ridicate, inclusiv o documentare
adecvata;
d) o argumentare detaliata, tinand cont de pct. 6 lit. a) din prezentele
instructiuni si aratand motivele pentru care cererea prezinta una sau mai multe
probleme noi;
e) orice alte informatii care permit o evaluare a cererii, tinand cont de
elementele prevazute la pct. 6 - 8 din prezentele instructiuni, inclusiv o declaratie
ca acordul sau practica la care se refera cererea nu face obiectul unei
proceduri pendinte in fata unei instante judecatoresti sau a Consiliului
Concurentei;
f) daca cererea contine elemente care sunt considerate secrete de afaceri,
acestea vor fi mentionate cu precizie;
g) orice alta informatie sau document util pentru cazul individual
respectiv.
IV. Analiza cererii
13. In principiu, Consiliul Concurentei va evalua cererea pe baza
informatiilor furnizate. Fara a aduce atingere prevederilor pct. 6 lit. c) din
prezentele instructiuni, Consiliul Concurentei poate folosi informatiile
suplimentare de care dispune din surse publice, proceduri anterioare sau din
orice alte surse si poate cere solicitantilor scrisorii de indrumare sa furnizeze
informatii suplimentare. Informatiilor furnizate de catre solicitanti li se
aplica regulile privind secretul profesional.
14. Daca Consiliul Concurentei nu emite o scrisoare de indrumare, va
informa solicitantul asupra acestui fapt.
15. Un agent economic isi poate retrage cererea in orice moment. Cu toate
acestea, informatiile furnizate in contextul cererii pentru indrumare raman la
dispozitia Consiliului Concurentei si pot fi folosite in procedurile
ulterioare, in conformitate cu prevederile legii, dupa cum se precizeaza la
pct. 8 din prezentele instructiuni.
V. Continutul scrisorii de indrumare
16. Scrisoarea de indrumare trebuie sa contina:
a) o descriere succinta a faptelor pe care se bazeaza;
b) motivatia juridica principala care include interpretarea facuta de catre
Consiliul Concurentei asupra problemelor noi ridicate de cerere referitor la
aplicarea art. 5 si 6 din lege.
17. In scrisoarea de indrumare se poate raspunde doar la o parte din
problemele ridicate, dar aceasta poate sa contina si alte aspecte decat cele
expuse in cerere.
18. Scrisorile de indrumare vor fi puse pe site-ul Consiliului Concurentei,
tinandu-se cont de respectarea regulilor de confidentialitate. Inainte de
publicare Consiliul Concurentei va conveni cu solicitantul asupra versiunii
publice.
VI. Efectele scrisorilor de indrumare
19. Scrisorile de indrumare au principalul scop de a ajuta agentii
economici sa realizeze ei insisi o apreciere in deplina cunostinta de cauza a
acordului/practicii respective.
20. O scrisoare de indrumare nu poate prejudeca asupra solutionarii
respectivei probleme de catre instantele judecatoresti.
21. Faptul ca acordul/practica a facut obiectul unei scrisori de indrumare
din partea Consiliului Concurentei nu reprezinta un impediment in analiza
aceluiasi acord/practica in baza prevederilor legii, in special a unei
plangeri. In acest caz, Consiliul Concurentei va tine cont de scrisorile de
indrumare anterioare, in special sub rezerva oricarei modificari a faptelor in
cauza, de orice alte aspecte noi care au fost evidentiate de solicitant in
plangere, de evolutiile jurisprudentei instantelor judecatoresti, precum si de
modificarile generale ale politicii urmate de Consiliul Concurentei.
22. Scrisorile de indrumare nu constituie decizii si nu leaga Consiliul
Concurentei pentru aplicarea art. 5 si/sau 6 din lege. Totusi Consiliul
Concurentei si instantele judecatoresti pot tine cont de scrisorile de
indrumare, in masura in care apreciaza ca fiind util in contextul cazului pe
care il solutioneaza.
VII. Dispozitii finale
23. Prezentele instructiuni transpun Comunicarea Comisiei Europene privind
indrumarile informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea art.
81 si 82 din Tratatul CE, in cazuri individuale (scrisori de indrumare),
publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 101 din 27 aprilie
2004.
24. Prezentele instructiuni vor fi puse in aplicare prin ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei si vor fi publicate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.