ORDIN Nr. 653
din 24 august 2010
pentru instituirea
Programului national de cercetare arheologica„Autostrada"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 640 din 10 septembrie 2010
Având în vedere prevederile
art. 3, art. 5 alin. (1) pct. 22 şi 23 şi art. 18 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu modificările ulterioare, ale art. 2 lit.
a), art. 4 si art. 14 lit. a) din Legea muzeelor şi a colecţiilor publice nr.
311/2003, republicată, cu modificările ulterioare, ale art. 5 alin. (17) şi art.
7 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului
arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 84/2003 privind înfiinţarea Companiei
Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., prin
reorganizarea Regiei Autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din
România", aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 47/2004, cu
modificările ulterioare,
în temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 90/2010, cu modificările ulterioare, şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii şi
ministrul culturii şi patrimoniului naţional emit
prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie Programul naţional de cercetare
arheologică „Autostrada", declarat program prioritar de interes naţional,
denumit în continuare Program.
Art. 2. - Programul are ca obiect protecţia şi
valorificarea patrimoniului arheologic afectat de proiectele de infrastructură
rutieră în perioada 2010-2020.
Art. 3. - Coordonarea managerială a Programului va fi
asigurată de Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti împreună cu
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.
Art. 4. - Muzeul Naţional de Istorie a României din
Bucureşti va desemna un coordonator general şi un coordonator adjunct al
Programului.
Art. 5. - Se instituie Grupul operativ de coordonare a
Programului, în vederea coordonării metodologice a
cercetărilor arheologice de pe traseul autostrăzilor.
Art. 6. - In componenţa Grupului operativ de coordonare
a Programului vor intra reprezentanţi ai Comisiei Naţionale de Arheologie,
directorii instituţiilor de profil angajate în cercetarea arheologică,
reprezentanţi ai Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, reprezentanţi ai Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România - S.A.
Art. 7. - Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional
va nominaliza, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului
ordin, componenţa Grupului operativ de coordonare a Programului.
Art. 8. - Obiectivele Programului sunt cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 9. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă prevederile ordinului ministrului culturii şi cultelor prin
care se instituie Programul naţional de cercetare arheologică „Autostrada Transilvania".
Art. 10. - Direcţia monumente istorice, arheologie,
peisaje culturale şi zone protejate din cadrul Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional, Muzeul Naţional de Istorie a României din Bucureşti şi
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 11. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul culturii şi
patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor
ANEXA
OBIECTIVELE
Programului naţional de cercetare arheologică
„Autostrada" Argumentum:
Arheologia preventivă are ca obiect cercetarea
arheologică şi săpăturile efectuate în zonele afectate de realizarea
obiectivelor de investiţii lucrări de construcţii şi amenajare a teritoriului,
precum cele pentru proiecte comerciale sau industriale diverse în zonele cu
potenţial arheologic.
Termenul arheologie
preventivă defineşte în principiu un set de
acţiuni specifice întreprinse pentru identificarea zonelor arheologice şi
conservarea siturilor afectate de realizarea proiectelor cu impact semnificativ
şi perturbări majore ale configuraţiei terenului (de exemplu: construirea de
autostrăzi şi şosele, pasaje rutiere sub- şi supraterane, tunele rutiere,
trasee de căi ferate,
amenajarea unor cursuri de apă, trasee de gazoduct sau oleoduct, deschiderea de
cariere etc).
Domeniul cercetărilor arheologice preventive la nivel
european este reglementat de Convenţia europeană pentru protecţia patrimoniului
arheologic (1992), document ratificat de România încă din 1997.
Derularea marilor proiecte de infrastructură rutieră,
respectiv construcţia de autostrăzi, trebuie să aibă în vedere şi o componentă
majoră legată de cercetarea arheologică preventivă necesară pentru protejarea
patrimoniului arheologic, în conformitate cu buna practică europeană.
Obiectivul Programului naţional de cercetare
arheologică „Autostrada" este cercetarea patrimoniului arheologic,
inclusiv înregistrarea totală a datelor rezultate din săpături şi periegheze
(baze de date arheologice şi cartografice, arhive digitale de imagini etc), valorificarea
complexă a patrimoniului, precum şi publicarea integrală a rezultatelor
cercetării.
Activităţile în cadrul Programului naţional de
cercetare arheologică „Autostrada" sunt:
- planificarea, organizarea şi
gestionarea cercetării preventive (de teren);
- planificarea, organizarea şi
gestionarea logisticii administrative;
- gestionarea datelor de
săpătură şi din teren;
- planificarea şi gestionarea activităţilor
post-săpătură (post-fieldwork planning);
- planificarea şi realizarea conservării şi restaurării
bunurilor culturale arheologice mobile descoperite;
- conformarea legislativă;
- diseminarea rezultatelor cercetării pe 3 direcţii
strategice: comunicarea în interes public (atât cu autorităţile competente de
rang european, naţional şi local, cât şi cu presa şi publicul larg);
comunicarea în interes profesional (în mediul muzeal şi academic din ţară şi
străinătate), inclusiv organizarea de expoziţii, elaborarea şi coordonarea
planului editorial şi, nu în ultimul rând, comunicarea cu investitorul;
- gestionarea resurselor financiare stabilite
contractual;
- gestionarea în teren a
resurselor umane puse la dispoziţie de investitor;
- coordonarea ştiinţifică a echipei de cercetare şi
stabilirea colaborărilor interdisciplinare;
- managementul echipei de cercetare pe două paliere -
arheologic şi pluridisciplinar;
- aplicarea procedurii de
descărcare de sarcină arheologică a siturilor aflate în zona de impact a
proiectelor de infrastructură, în conformitate cu prevederile legii.
Metodologia de cercetare:
- studii documentare (bibliografice şi de arhivă);
- periegheză (field-walking) şi recunoaştere pe
teren (reconnaissance survey);
- sondaje arheologice (evaluation trenches);
- recunoaştere aeriană (survol)
şi analiza arheologică a unor imagini aeriene şi satelitare de mare rezoluţie;
- prospecţiuni şi studii geofizice;
- cercetări arheologice exhaustive în zonele cu
potenţial arheologic identificat;
- studii interdisciplinare - sedimentologie,
arheozoologie, geologie, mineralogie;
- datare radiocarbon şi dendrocronologică;
- bază de date integrată pentru înregistrarea
cercetărilor şi a rezultatelor acestora, într-o structură cuprinzând informaţie
alfanumerică, informaţie geografică şi informaţie grafică;
- topografie digitală şi proiect GIS;
- arhivă foto digitală;
- restaurarea artefactelor;
- inventarierea şi catalogarea digitală a patrimoniului
mobil rezultat în urma investigaţiei;
- studii de cabinet şi analize
de specialitate pentru publicarea de volume ştiinţifice, organizarea de
expoziţii, crearea unei pagini web etc.
Programul naţional de cercetare arheologică
„Autostrada" a fost elaborat pornind de la premisele create de cadrul
legislativ naţional şi european, dar şi ţinând cont de o serie de aspecte
determinate de teoria şi practica investigaţiilor arheologice preventive
(inclusiv a arhivelor de date arheologice rezultate în urma unor săpături pe
scară largă) adaptate situaţiei existente în România în contextul implementării
proiectelor de infrastructură rutieră în perioada 2010-2020.