ORDIN Nr. 629
din 1 iunie 2006
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Agentiei Nationale pentru
Programe de Sanatate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 513 din 14 iunie 2006
Având în vedere prevederile art. 58 din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 168/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii
Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
văzând
Referatul de aprobare al Direcţiei generale asistenţă medicală,
structuri sanitare şi
salarizare
nr. E.N. 144/2006,
ministrul sănătăţii publice emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sănătate, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice şi autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a
Agenţiei Naţionale pentru Programe de Sănătate
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate, denumită în
continuare Agenţie, funcţionează ca direcţie în cadrul Ministerului Sănătăţii Publice, în
subordinea directă a
ministrului sănătăţii publice, având ca principale atribuţii elaborarea, coordonarea şi evaluarea programelor naţionale de sănătate finanţate de la bugetul de stat şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
2. In realizarea atribuţiilor sale, Agenţia
colaborează cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei, Ministerul Educaţiei
şi Cercetării, Comisia Interdepartamentală de Asistenţă Medicală Comunitară, alte instituţii şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale.
3. - (1) Agenţia colaborează cu
direcţiile de specialitate din
Ministerul Sănătăţii Publice, alte instituţii şi specialişti în domeniu, în vederea asigurării îngrijirilor medicale integrate pentru
bolile cu impact major asupra sănătăţii publice.
(2) Serviciile medicale integrate, menţionate la alin. (1), cuprind o gamă variată de servicii medicale specifice, inclusiv promovarea sănătăţii, asistenţă medicală primară, asistenţă medicală ambulatorie de specialitate, asistenţă spitalicească,
asistenţă comunitară, îngrijiri la domiciliu etc.
4. Agenţia poate solicita informaţii legate de activităţile specifice programelor naţionale de la unităţile
aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătăţii Publice,
precum şi de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, casele judeţene
de asigurări de sănătate, precum şi de
la unităţile sanitare
subordonate direcţiilor
medicale ale ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie.
5. Agenţia elaborează
proiecte de acte normative privind organizarea, finanţarea şi
implementarea programelor naţionale
de sănătate, pe care le propune spre aprobare
ministrului sănătăţii publice şi/sau
preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, după caz.
6. - (1) Pentru asigurarea implementării şi monitorizării
programelor la nivel naţional
Agenţia poate constitui unităţi centrale de implementare a programelor şi subprogramelor, structuri funcţionale fără personalitate
juridică în coordonarea sa,
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice sau ordin comun al ministrului
sănătăţii publice şi al preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, după caz.
(2) Unitatea centrală de implementare a programului/ subprogramului este constituită din:
- coordonatorul de program/subprogram din cadrul Agenţiei;
- persoana desemnată din partea Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate, în cazul subprogramelor finanţate şi din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
- experţi din cadrul altor direcţii de specialitate din Ministerul Sănătăţii Publice şi al Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate;
- specialişti din domeniul respectiv, precum şi medici de familie, asistenţi comunitari, asistenţi sociali, mediatori comunitari, după caz;
- personal tehnic propriu.
(3) Unităţile centrale de implementare a programelor/ subprogramelor funcţionează în cadrul unor institute de specialitate, institute de sănătate publică, al Şcolii Naţionale de Sănătate Publică şi Management
Sanitar sau al altor instituţii
aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii publice. (4) Cheltuielile aferente
funcţionării unităţilor centrale de implementare a programelor/subprogramelor se asigură din bugetul alocat fiecărui program/subprogram.
7. - (1) Implementarea programelor la nivel local se
realizează prin serviciile
regionale şi judeţene de programe de sănătate, organizate în cadrul autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, subordonate din punct de vedere
metodologic Agenţiei.
(2) Serviciile judeţene de programe de sănătate constituie,
prin decizie a directorului autorităţii de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti, unităţi judeţene de
implementare a programelor/subprogramelor, structuri funcţionale fără personalitate
juridică în coordonarea
serviciilor de programe din cadrul autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(3) Unitatea judeţeană de
implementare a programului/ subprogramului este constituită din:
- coordonatorul programului de la nivelul autorităţii de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti;
- persoana desemnată din partea casei de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
- experţi din cadrul altor structuri de specialitate din cadrul autorităţii de sănătate publică şi din partea casei de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
- specialişti din domeniul respectiv, precum şi medici de familie, asistenţi comunitari, asistenţi sociali, mediatori comunitari, după caz;
- personal tehnic propriu.
(4) Autorităţile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti asigură condiţiile de funcţionare a unităţilor judeţene de
implementare, precum şi
cheltuielile necesare realizării
activităţilor de monitorizare şi implementare specifice, din bugetul
alocat fiecărui
program/subprogram.
8. Specialiştii şi personalul
tehnic din cadrul unităţilor
centrale şi judeţene de implementare a programelor/
subprogramelor sunt angajaţi
cu contract de muncă pe durată determinată.
9. - (1) Evaluarea modului de derulare a programelor
de sănătate poate fi realizată de un evaluator independent, la
solicitarea ministrului sănătăţii publice.
(2) Finanţarea activităţii de
evaluare se asigură din fondul
programelor.
CAPITOLUL II
Atribuţii
Agenţia Naţională pentru Programe de Sănătate
10. Agenţia are următoarele
atribuţii:
a) stabileşte domeniile prioritare de acţiune pe baza rapoartelor de evaluare a stării de sănătate, elaborate de către:
- institutele şi centrele de sănătate publică;
- Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic
în Domeniul Sănătăţii;
- serviciile de programe de sănătate regionale;
- alte instituţii cu atribuţii în
monitorizarea stării de sănătate a populaţiei;
b) pe baza propunerilor direcţiilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice,
defineşte şi propune spre aprobare ministrului sănătăţii publice
domeniile prioritare de acţiune
în structurarea programelor de sănătate;
c) elaborează şi propune spre
aprobare ministrului sănătăţii publice strategia programelor naţionale de sănătate, de organizare şi funcţionare a acestora, având în vedere şi recomandările
altor instituţii şi organizaţii internaţionale
din domeniu;
d) elaborează structura programelor şi subprogramelor de sănătate pe baza
propunerilor primite de la:
- direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice;
- comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice;
- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;
e) analizează împreună cu
Comisia de strategie terapeutică propunerile de obiective, acţiuni şi strategii
terapeutice elaborate de comisiile de specialitate, pe care le înaintează spre avizare Comisiei naţionale de transparenţă;
f) fundamentează necesarul de resurse financiare pe programe şi subprograme de sănătate, pe baza propunerilor primite de la:
- direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice;
- comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice;
- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;
g) elaborează şi propune spre
aprobare ministrului sănătăţii publice criteriile de selecţie a unităţilor
sanitare de specialitate prin care se derulează programele de sănătate;
h) propune spre aprobare ministrului sănătăţii publice lista
unităţilor sanitare prin care
se derulează programele de sănătate;
i) propune spre aprobare ministrului sănătăţii publice
alocarea fondurilor pe programe şi subprograme de sănătate, precum şi repartiţia
fondurilor pe judeţe şi unităţi sanitare, având în vedere realizarea indicatorilor fizici şi financiari ai anilor anteriori şi propunerile primite de la:
- serviciile de programe de sănătate regionale;
- comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice;
- Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, pentru
programele de sănătate cu scop curativ;
j) urmăreşte modul de organizare a programelor de
formare profesională pentru
personalul implicat în activităţile specifice din cadrul programelor naţionale de sănătate;
k) elaborează şi propune spre
aprobare ministrului sănătăţii publice norme tehnice de implementare şi evaluare a programelor de sănătate;
l) propune spre aprobare ministrului sănătăţii publice
programele şi subprogramele de
sănătate pentru care se organizează licitaţii la nivel
naţional şi coordonează organizarea acestora;
m) avizează solicitările de
finanţare lunară ale autorităţii de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti şi ale unităţilor republicane pentru programele finanţate de la bugetul de stat;
n) primeşte trimestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie, de ia serviciile de programe
regionale şi de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate analiza modului în care s-au derulat programele şi indicatorii specifici pe fiecare
program;
o) primeşte lunar de la direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice execuţia bugetară pentru programele finanţate de la bugetul de stat;
p) poate solicita de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate informaţii privind execuţia bugetară pentru programele finanţate de la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
q) evaluează trimestrial şi
anual realizarea obiectivelor programelor şi subprogramelor, pe baza indicatorilor specifici, şi stabileşte măsuri pentru
îmbunătăţirea acestora;
r) asigură reprezentarea Ministerului Sănătăţii Publice în raporturile cu organismele
internaţionale pe domeniul de
activitate:
s) furnizează informaţii
specifice, precum şi asistenţă tehnică serviciilor de sănătate regionale în monitorizarea şi evaluarea activităţilor din cadrul programelor naţionale de sănătate;
t) asigură monitorizarea integrată a programelor de sănătate prin analiza
trimestrială, anuală şi ori de câte ori este nevoie a indicatorilor specifici pentru
programele finanţate de la bugetul
de stat şi programele naţionale cu scop curativ;
u) poate solicita comisiilor de specialitate analiza
modului de aplicare a strategiilor terapeutice şi de îndeplinire a obiectivelor programelor naţionale de sănătate, după caz.
Unitatea centrală de implementare a programului/ subprogramului
11. Unitatea centrală de implementare a programului/ subprogramului participă la monitorizarea şi evaluarea programului/subprogramului la
nivel naţional prin
îndeplinirea următoarelor
atribuţii:
a) analizează trimestrial şi
anual, pe baza datelor primite de la Agenţie şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, indicatorii specifici de program/subprogram, conform
metodologiei stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii publice;
b) evaluează trimestrial, anual şi ori de câte ori i se solicită modul de implementare şi realizare a obiectivelor programului/subprogramului şi propune Agenţiei şi Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate măsuri de îmbunătăţire a acestuia;
c) elaborează rapoarte de evaluare a programului/ subprogramului;
d) asigură gestionarea registrului naţional specific programului şi transmite Agenţiei,
anual sau ori de câte ori i se solicită, rapoarte rezultate din analiza datelor din registru;
e) are rol consultativ pentru Agenţie şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în ceea ce priveşte implementarea şi finanţarea
programului/subprogramului;
f) experţii din cadrul altor direcţii de specialitate ale Ministerului Sănătăţii Publice şi Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate, precum şi
echipa inderdisciplinară de
specialişti au rol consultativ
în cadrul unităţilor de
implementare a programelor/subprogramelor;
g) propune colaborări cu instituţii şi organizaţii guvernamentale şi
neguvernamentale care desfăşoară activităţi specifice programului, în vederea asigurării îngrijirilor medicale integrate la nivel de pacient şi a corelării programului naţional
de sănătate cu alte iniţiative şi programe
de sănătate finanţate din alte surse;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Agenţie.
Unitatea judeţeană
de implementare a programului
12. Unitatea judeţeană de
implementare a programului participă la monitorizarea şi
implementarea programelor la nivel judeţean prin îndeplinirea următoarelor atribuţii şi responsabilităţi:
a) face propuneri serviciului programe de sănătate din cadrul autorităţii de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti privind
fondurile necesare pe program la nivel de judeţ;
b) propune spre aprobare serviciului programe de sănătate din cadrul autorităţii de sănătate publică judeţene sau a
municipiului Bucureşti
repartizarea pe unităţi
sanitare a fondurilor din bugetul de stat aprobate la nivelul judeţului;
c) asigură, atunci când este cazul, gestionarea la nivel judeţean a registrului specific programului,
precum şi raportarea datelor
conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii publice;
d) primeşte trimestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie de la serviciul programe de sănătate şi de la casa
de asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti realizarea indicatorilor specifici de
program/ subprogram;
e) analizează modul de implementare şi realizarea obiectivelor programului/subprogramului la nivel judeţean şi elaborează
propuneri de îmbunătăţire la nivel judeţean a activităţilor specifice din cadrul programului/subprogramului pe care le
transmite serviciului programe de sănătate şi casei de asigurări de sănătate judeţene sau a municipiului Bucureşti;
f) are rol consultativ pentru serviciul programe de sănătate şi casa de
asigurări de sănătate judeţeană sau a municipiului Bucureşti în ceea ce priveşte implementarea şi finanţarea
programului/subprogramului la nivel judeţean;
g) propune colaborări cu instituţii şi organizaţii guvernamentale şi
neguvernamentale de la nivel local pentru asigurarea îngrijirilor medicale
integrate la nivel de pacient, cu asigurarea complementarităţii şi corelării
programului de sănătate cu alte iniţiative şi programe
de sănătate, finanţate din alte surse;
h) îndeplineşte alte atribuţii
stabilite de serviciul programe de sănătate din cadrul
autorităţii de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.