ORDIN
Nr. 62 din 12 august 2003
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr.
536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau
omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la
vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea
agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau
desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 592 din 20 august 2003

In temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 197/1998, republicata, ale art. 4 alin. (2) lit. b) si alin. (3) lit. i)
din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile
ulterioare, ale art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind
autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de
reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere,
precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 222/2003, precum si ale art. 5 alin. (4) din
Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea
Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor
de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea
capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza
servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a
vehiculelor rutiere - RNTR 4, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul ordinului va avea urmatorul cuprins:
"ORDIN
pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea
echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la
vehicule rutiere, precum si autorizarea agentilor economici care desfasoara
activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de
reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor
uzate - RNTR 4"
2. Alineatul 1 al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Se aproba Reglementarile privind certificarea si/sau omologarea
echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la
vehicule rutiere, precum si autorizarea agentilor economici care desfasoara
activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie
a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate - RNTR 4,
prevazute in anexa nr. 1 la prezentul ordin."
3. Articolul 1 se completeaza cu alineatul 3 cu urmatorul cuprins:
"Metodologia si conditiile tehnice privind autorizarea agentilor
economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari
constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare
a vehiculelor uzate sunt prevazute in anexa nr. 3 la prezentul ordin."
4. Articolul 3 se abroga.
Art. 2
Articolul II din Ordinul ministrului transporturilor nr. 538/2000 privind
modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea
Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor
de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere si autorizarea
agentilor economici care presteaza servicii de reparatii sau desfasoara
activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se abroga.
Art. 3
Se aproba Metodologia si conditiile tehnice privind autorizarea agentilor
economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari
constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare
a vehiculelor uzate, prevazute in anexa la prezentul ordin, care devine anexa
nr. 3 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
(Anexa nr. 3 la
Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997)
METODOLOGIA SI CONDITIILE TEHNICE
privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de
reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a
vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Prezentul document stabileste regulile de procedura pentru evaluarea
capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara
activitati de reparatii, reglare, modificari constructive si de reconstructie a
vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, in vederea
asigurarii protectiei consumatorilor si a respectarii prevederilor legale
referitoare la siguranta circulatiei si protectia mediului inconjurator.
Prezenta metodologie defineste:
- activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi,
functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, fata de reglementarile
legale referitoare la conditiile tehnice privind admiterea si mentinerea in
circulatie a acestora pe drumurile publice. In sensul prezentului ordin, prin
activitati care pot influenta parametrii constructivi, functionali si de
calitate ai vehiculelor rutiere se intelege:
a) activitati de reparare, intretinere si/sau reglari functionale ale
vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea si clasele de
autorizare;
b) activitati de reparatii, reconditionari, montari, verificari si
etalonari ale componentelor si echipamentelor vehiculelor rutiere, pentru care
sunt necesare autorizarea si clasele de autorizare;
c) modificari constructive si reconstructia vehiculelor rutiere, pentru
care este necesara autorizarea;
d) inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii;
e) activitati de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, in vederea
comercializarii si reciclarii, pentru care este necesara autorizarea;
- conditiile minimale ce trebuie indeplinite de catre agentii economici
care desfasoara activitatile mentionate la lit. a), b), c), d) si e);
- dotarea minimala necesara pentru desfasurarea activitatilor mentionate la
lit. a), b), c), d) si e);
- activitatile desfasurate de Registrul Auto Roman (denumit in continuare
RAR), organismul tehnic specializat, desemnat de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului pentru evaluarea capabilitatii tehnice si
autorizarea agentilor economici care desfasoara activitatile prevazute la lit.
a), b), c), d) si e).
Definitii
2. Pentru scopul prezentei metodologii, prin urmatorii termeni se intelege:
- clasa - categorie atribuita agentilor economici care desfasoara
activitati de reparatii, de intretinere, de reglari functionale si dezmembrari
ale vehiculelor rutiere, precum si celor care desfasoara activitati de
reparatii, reconditionari, montari, verificari si etalonari ale componentelor
si echipamentelor vehiculelor, in functie de complexitatea activitatii
desfasurate si de abilitarea din partea producatorului sau reprezentantului
imputernicit al acestuia;
- componenta - reper, echipament, agregat, sistem, avand procesul de
fabricatie definit, destinat utilizarii ca atare fie in componenta unui vehicul
rutier de catre producatorul acestuia, fie ca piesa de schimb;
- componenta de prim montaj - componenta utilizata de catre producatorul
unui vehicul rutier in cadrul procesului tehnologic de fabricatie a unui
vehicul nou;
- componenta de origine - componenta comercializata ca piesa de schimb,
fabricata de catre un producator care furnizeaza componente de prim montaj si
care indeplineste conditiile specifice stabilite de producatorul final al
vehiculului; in categoria componentelor de origine sunt incluse componentele
fabricate si comercializate de catre producatorul final al vehiculului rutier
sau de catre un producator agreat de producatorul final al vehiculului rutier
ca furnizor de componente de origine si care au aplicata marca producatorului;
- piesa de schimb - componenta comercializata pe piata sau utilizata in
cadrul activitatilor de reparatii ale vehiculelor rutiere;
- piesa de schimb de uz general - componenta comercializata pe piata in
scopul utilizarii pe vehicule rutiere sau utilizata in cadrul activitatilor de
reparatii ale vehiculelor rutiere si ale carei conditii tehnice de definire nu
sunt specifice numai unui singur tip de vehicul rutier;
- materiale de exploatare - produse care se consuma sau se uzeaza in timpul
utilizarii unui vehicul rutier si care se completeaza sau se inlocuiesc in
timpul exploatarii unui vehicul rutier (lubrifianti, carburanti, aditivi,
uleiuri, vopsele, segmenti/placi de frictiune pentru ambreiaje si/sau frane,
lampi electrice, elemente filtrante etc.);
- activitate de reparatie a subansamblurilor, sistemelor, vehiculelor
rutiere - activitate specifica ce presupune operatii de inlocuire a cel putin
unei componente a subansamblului, sistemului, vehiculului cu o componenta noua,
identica sau similara cu componenta de prim montaj, de origine sau de uz
general;
- vehicule uzate - vehicule care constituie un deseu in sensul definitiei
continute in legislatia in vigoare;
- reconditionarea unei componente dintr-unul din sistemele vehiculului -
operatiile efectuate, prin care se asigura redobandirea parametrilor fizici,
dimensionali, functionali etc., ai unei componente, in conformitate cu
documentele tehnice specifice aprobate de constructorii de vehicule (manuale de
reparatii, tehnologii de reparatii si/sau reconditionare etc.);
- activitate de reglare a vehiculelor rutiere - activitate specifica ce
presupune realizarea sau refacerea starii unui sistem tehnic ale carui marimi
caracteristice s-au abatut de la anumite conditii impuse, pe baza manualelor de
reparatii, a cataloagelor cu date tehnice functionale (baza de date) pentru
unul sau mai multe sisteme (componente), ale unor marci sau grup de marci de
vehicule;
- activitate de montare, verificare si/sau etalonare a componentelor si
echipamentelor vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune
efectuarea de operatii de montare, verificare si/sau etalonare a unor
componente si echipamente, prevazute de producatorii acestora sa echipeze
vehiculele rutiere sau sa inlocuiasca pe cele existente deja pe vehicule, pe
baza documentatiilor tehnice. Documentatiile tehnice vor fi puse la dispozitie
de producatorii componentelor si/sau echipamentelor sau de reprezentantii
imputerniciti ai acestora. Pentru operatiile de etalonare este necesara si
obtinerea autorizarii specifice de la institutiile legal abilitate in acest
scop;
- modificari constructive - activitate care are ca rezultat schimbarea
parametrilor constructivi, functionali sau de calitate ai vehiculului rutier
si/sau a componentelor acestuia fata de tipul omologat;
- activitate de reconstructie - activitate de productie industriala de
vehicule rutiere in care se folosesc piese, ansambluri sau subansambluri noi
ori reconditionate, pe un flux de fabricatie, cu tehnologii si sisteme de
asigurare a calitatii certificate de organisme competente;
- activitati de dezmembrare a vehiculelor uzate, in vederea comercializarii
componentelor reutilizabile si reciclarii - activitate ce presupune operatii de
demontare a unor componente de pe vehiculele uzate in scopul refolosirii pe
alte vehicule aflate in circulatie sau care se pot inmatricula ori al reciclarii
acestora. Operatiile de demontare a componentelor trebuie sa respecte
prevederile documentatiilor tehnice ale producatorilor vehiculelor, cu privire
la ordinea operatiilor si la sculele/dispozitivele adecvate, in scopul
pastrarii calitatii si functionalitatii acestora pentru remontare pe un alt
vehicul, de aceeasi marca si acelasi tip. Sunt excluse de la comercializare
componentele rezultate din dezmembrarea sistemelor ce concura la siguranta
circulatiei, sistem directie si sistem franare. Activitatea de dezmembrare a
vehiculelor uzate se efectueaza si cu respectarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale
reciclabile, republicata, cu completarile si modificarile ulterioare;
- deseu - orice substanta sau orice produs pe care detinatorul nu il mai
utilizeaza sau pe care are intentia ori obligatia sa nu il mai utilizeze;
- valorificare - orice operatiune de dezmembrare, sortare, reciclare,
taiere, maruntire, presare, balotare, topire-turnare, pretratare, amestec sau
alta operatiune care determina schimbarea naturii sau a compozitiei, efectuata
asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, in vederea
reutilizarii;
- detinator - persoana fizica sau juridica ce detine la un moment dat, sub
orice forma, deseuri industriale reciclabile;
- gestionare - colectarea, transportul, valorificarea si eliminarea
deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupa inchiderea
acestora;
- reciclare - operatiunea de reprelucrare intr-un proces de productie a
deseurilor industriale pentru a fi reutilizate in scopul initial sau pentru
alte scopuri;
- capabilitate tehnica - abilitatea unui agent economic de a desfasura
activitati specifice in conformitate cu conditiile tehnice si de reglementare
in vigoare si care dispune de resursele umane, facilitatile, echipamentele,
precum si de metodele si instructiunile de lucru specificate in documente emise
de factori responsabili;
- neconformitate - nesatisfacerea de catre un produs, proces sau activitate
a unei conditii specificate;
- onorabilitate - situatie in care se gaseste conducatorul unitatii
economice, care nu a fost condamnat pentru infractiuni penale grave si care
actioneaza in mod etic si responsabil in relatiile cu beneficiarii;
- evaluarea conformitatii - orice actiune al carei obiect este de a
determina in mod direct sau indirect satisfacerea conditiilor specificate;
- auditul calitatii - examinare sistematica si independenta in scopul de a
determina daca activitatile referitoare la calitate si rezultatele aferente
satisfac dispozitiile prestabilite, precum si daca aceste dispozitii sunt
implementate efectiv si sunt corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor;
- supraveghere - evaluarea efectuata de un organism, terta parte,
acreditat, pentru a determina daca un produs, proces sau activitate este in
continuare conforma cu conditiile specificate;
- redresarea structurii de rezistenta - operatie specifica de readucere la
configuratia initiala, numai prin procese de deformare plastica, a structurii
de rezistenta deformate a unei caroserii si verificarea restabilirii
dimensiunilor initiale, prin intermediul echipamentelor specifice.
CAP. 2
Reguli de procedura privind evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea
agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, reconditionare,
intretinere si/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere
1. Activitatile de reparatii pentru vehicule rutiere, care implica
inlocuirea si/sau reconditionarea de componente la ansamblurile si sistemele
constructive si functionale care pot afecta siguranta circulatiei si poluarea
mediului ambiant, si activitatile de reglare a acestor sisteme se pot presta
numai de catre agenti economici care au capabilitatea tehnica adecvata si care,
in urma unei evaluari, au fost autorizati de catre RAR, organismul tehnic
desemnat in acest sens de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului.
2. Lista activitatilor de reparatii si intretinere pentru care agentii
economici trebuie sa solicite autorizarea este prezentata in anexa A pct. 1 la
prezentele reglementari.
3. Autorizarea se va solicita si se va acorda nominalizat pentru una sau
mai multe dintre activitatile enumerate in anexa A, pentru operatii distincte
(cum ar fi, de exemplu, echilibrarea rotilor) si/sau pentru anumite tipuri si
marci specificate de vehicule rutiere.
Agentul economic va fi incadrat in una dintre clasele specificate in anexa
A pct. 2.
4. Agentul economic care solicita evaluarea capabilitatii sale tehnice in
vederea autorizarii (denumit in continuare solicitant) se va adresa la
reprezentanta RAR din judetul in care isi desfasoara activitatea, de unde va
obtine contra cost o mapa continand urmatoarele documente:
- cerere-tip de autorizare, prevazuta in anexa B la prezentele
reglementari;
- chestionar de autoevaluare prevazut in anexa C la prezentele
reglementari.
Reprezentantele RAR vor oferi solicitantilor toate informatiile necesare in
vederea completarii corecte a cererii-tip de autorizare si a chestionarului de
autoevaluare.
5. Solicitantul va completa si va depune la reprezentanta RAR din judetul
in care isi desfasoara activitatea cererea-tip de autorizare semnata de
conducere si chestionarul de autoevaluare.
De asemenea, solicitantul va include in dosarul de autorizare:
- copie de pe documentele care atesta functionarea legala a agentului
economic, din care sa rezulte ca are ca obiect de activitate si activitatile
pentru care solicita autorizarea;
- copie de pe certificatul de atestare a capacitatii profesionale a
conducatorului (conducatorilor) atelierului in domeniul repararii,
reconditionarii, intretinerii si/sau reglarii vehiculelor rutiere, cu exceptia
atelierelor care desfasoara activitati de reparare anvelope si camere de aer.
6. In situatia in care documentele nu au fost completate corect si
integral, acestea se vor restitui reprezentantului solicitantului,
explicandu-i-se in ce constau neconformitatile si ciclul se va relua. Daca
documentele au fost completate corect si integral, acestea se vor inregistra si
se vor include in dosarul de autorizare, al carui numar de identificare va fi
comunicat solicitantului si va fi utilizat in toate referirile ulterioare.
7. Pe baza datelor din documentele dosarului de autorizare, in functie de
marimea agentului economic (numarul de salariati implicati in activitatea
evaluata) si complexitatea lucrarilor (operatiilor) pe care acesta le
efectueaza, RAR va stabili durata (numarul de zile-om audit) si costul
evaluarii si va elabora si va transmite solicitantului propunerea de contract
pentru autorizare si supraveghere.
8. Dupa semnarea de catre solicitant a contractului pentru autorizare si
supraveghere si prezentarea documentului de plata a costului evaluarii, RAR va
constitui echipa de audit, va elabora planul de audit si va stabili, de comun
acord cu solicitantul, data efectuarii auditului.
9. Auditul capabilitatii tehnice se va efectua la fiecare dintre atelierele
(unitatile de reparatii) ale solicitantului, in conformitate cu Standardul EN
ISO 19011/2001, urmarindu-se indeplinirea de catre solicitant a conditiilor
minimale enumerate in anexa D la prezentele reglementari.
La auditare se vor avea, de asemenea, in vedere:
a) conditiile de onorabilitate a conducatorului agentului economic,
consemnate printr-o declaratie proprie, scrisa, privind inexistenta unui cazier
personal;
b) existenta spatiilor adecvate pentru:
- amplasarea vehiculelor si/sau componentelor ce urmeaza a fi sau care au
fost reparate, reglate;
- depozitarea si evidenta materialelor si pieselor de schimb necesare
procesului de reparatie, de reconditionare;
- efectuarea lucrarilor de reparatii sau de reconditionare, de reglare,
propriu-zise;
c) existenta infrastructurilor si a echipamentelor generale aferente
(canale si rampe de vizitare, instalatii de ridicare fixe si mobile, surse
energetice etc.) pentru categoriile de vehicule si/sau componente la care se
solicita autorizarea;
d) existenta liniilor tehnologice, a sculelor, dispozitivelor si
verificatoarelor necesare desfasurarii proceselor de reparatie, reconditionare,
reglare;
e) existenta mijloacelor de diagnosticare initiala, de verificare/masurare
pe fluxul tehnologic si de verificare a calitatii lucrarilor de reparatie,
reconditionare si/sau reglare, in conformitate cu reglementarile privind
inspectia periodica a autovehiculelor si remorcilor inmatriculate in Romania -
RNTR 1 (acestea din urma pot apartine unei statii proprii de inspectie tehnica
periodica autorizate;
f) evidenta efectuarii inspectiilor finale (numai pentru acele activitati
care pot afecta direct functionarea la parametrii prevazuti de constructor a
sistemelor vehiculului, mentionate in anexa A pct. 1.1.) cu echipamente si
tehnologii conforme cu prevederile RNTR 1, cu mijloace proprii sau la o statie
de inspectie tehnica autorizata de RAR se va tine in registrul de evidenta,
conform modelului prezentat in anexa E la prezentele reglementari;
g) documentele de atestare a calificarii personalului angajat si/sau
folosit pentru activitatile/operatiile efectuate (scolarizare generala si
specifica, instruiri speciale, experienta in munca);
h) nivelul pregatirii profesionale practice a personalului, modul concret
in care acesta efectueaza lucrarile repartizate si respecta disciplina
tehnologica;
i) comportarea personalului la efectuarea diagnosticarii preliminare si
stabilirea operatiilor ce urmeaza sa fie efectuate, stabilirea consumului de
piese de schimb si materiale implicat, intocmirea devizului si a notei de
comanda etc.;
j) respectarea prevederilor legale privind stabilirea si acordarea
garantiei pentru componentele, reconditionate sau inlocuite si lucrarile
efectuate;
k) existenta procedurilor de tratare a reclamatiilor;
l) existenta documentelor de abilitare din partea producatorului
vehiculului si/sau componentelor (contract de dealer, distribuitor autorizat
etc.), pentru solicitantii ce doresc si/sau incadrarea in categoria I de
clasificare.
10. Rezultatele auditarii se vor consemna intr-un raport de audit, avand,
dupa caz, anexate note de neconformitati, ce se vor include in dosarul de
autorizare. O copie a raportului de audit, impreuna cu notele de neconformitati
anexate se vor inmana solicitantului.
11. Pe baza analizei documentelor dosarului de autorizare RAR va elabora un
raport de evaluare, in ale carui concluzii:
a) pentru acele locatii si activitati (operatii) la care, in cursul
auditului, nu s-au constatat neconformitati, se va recomanda autorizarea;
b) pentru acele locatii si activitati (operatii) la care, in cursul
auditului, s-au constatat neconformitati minore, recomandarea de autorizare va
fi conditionata de prezentarea in prealabil de catre solicitant a unor actiuni
corective, cu termene, pentru eliminarea neconformitatilor enumerate in notele
de neconformitati anexate raportului de audit. In acest caz, indeplinirea si
eficienta actiunilor corective vor fi verificate cu ocazia primului audit de
supraveghere;
c) pentru acele locatii si activitati (operatii) la care s-au constatat
neconformitati majore nu se va acorda autorizatia. Solicitantul va putea relua
ciclul de evaluare in conformitate cu pct. 4, numai dupa eliminarea
neconformitatilor majore constatate, in maximum 45 de zile de la data
auditului. Raportul de evaluare se anexeaza dosarului de autorizare respectiv.
12. In cazul recomandarii de autorizare, in conditiile pct. 11 lit. a) si
b), RAR va informa solicitantul ca trebuie sa trimita un reprezentant
imputernicit la sediul reprezentantei judetene pentru preluarea autorizatiei.
13. RAR va elibera solicitantului autorizatia tehnica de functionare in
conformitate cu metodologia aprobata si va include agentul economic respectiv
in registrul de evidenta a agentilor economici autorizati pentru desfasurarea
de activitati in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare (denumiti
in continuare titulari de autorizatie) si in baza de date referitoare la
titularii de autorizatie.
14. Autorizatia de functionare se va elibera in maximum 30 de zile de la
primirea actiunilor corective si a documentelor prevazute de acestea, ce se vor
include in dosarul de autorizare.
15. Contestatiile in legatura cu neacordarea autorizarii se vor inainta la
sediul central al RAR. In cazul in care contestatiile nu au putut fi rezolvate
la acest nivel, solicitantul se va adresa Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului - Directia generala transport rutier.
16. Durata de valabilitate a unei autorizatii este conditionata de
mentinerea de catre titular a conditiilor in baza carora a fost recomandata
acordarea autorizarii, confirmata prin auditurile de supraveghere planificate
(in baza contractului pentru autorizare si supraveghere, in conformitate cu
prevederile pct. 17) si inopinate (in conformitate cu prevederile pct. 18).
17. Titularul de autorizatie va fi supravegheat de catre RAR, in baza
contractului incheiat, prin audituri programate anuale (cu exceptia primului
audit care se va efectua la 6 luni de la acordarea autorizatiei). Cu aceasta
ocazie titularului de autorizatie i se va elibera o vinieta cu sigla RAR si
data pana la care se prelungeste valabilitatea autorizatiei. Vinieta se va
aplica in mod obligatoriu de titularul de autorizatie in spatiul marcat pe
versoul autorizatiei. Modelul autorizatiei si al vinietei este prezentat in
anexa F la prezentele reglementari.
18. In cazul semnalarii unor reclamatii sau la cererea expresa a
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (inclusiv a
personalului special desemnat pentru activitatea de control din cadrul RAR) sau
a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se vor efectua si
audituri inopinate. Daca rezultatele acestor audituri vor confirma temeinicia
reclamatiilor sau existenta neconformitatilor majore semnalate (care pot duce
la suspendarea autorizarii, conform pct. 20), costurile implicate vor fi
suportate de titularul de autorizatie.
19. In cazurile in care la auditurile de supraveghere programate se va
constata eliminarea in termenele stabilite prin actiuni corective a
neconformitatilor minore semnalate la auditul anterior si pentru eventualele
neconformitati minore constatate la aceste audituri de supraveghere, titularul
va prezenta noi masuri corective adecvate, prin raportul de evaluare aferent se
va propune mentinerea autorizarii.
20. In cazurile in care la auditurile de supraveghere programate se va
constata ca nu au fost eliminate in termenele stabilite neconformitatile minore
semnalate la auditul anterior si/sau existenta unor noi neconformitati majore,
in raportul de evaluare se va propune suspendarea autorizatiei pe o perioada de
20 de zile, in decursul careia titularul nu va avea dreptul sa desfasoare
activitatea autorizata.
Daca la sfarsitul perioadei de suspendare a autorizatiei RAR va confirma
(dupa caz, in urma efectuarii unei verificari la unitati) ca neconformitatile
in cauza au fost eliminate, suspendarea autorizatiei inceteaza. In caz contrar,
se va proceda la anularea autorizatiei. Pentru obtinerea unei noi autorizatii
fostul titular va trebui sa reia procedura de autorizare.
In cazurile in care la auditurile inopinate se constata existenta unor
neconformitati majore, se propune suspendarea autorizatiei pe o perioada de
pana la 20 de zile, fara drept de desfasurare a activitatii autorizate. In
urmatoarele 10 zile, cu drept de desfasurare a activitatii autorizate, trebuie
sa dovedeasca implementarea actiunilor corective de la neconformitatile majore
- conditie de ridicare a suspendarii. In caz contrar se va proceda la anularea
autorizatiei.
21. Pe durata de valabilitate a unei autorizatii titularul acesteia poate
solicita RAR sa efectueze evaluarea unor noi activitati pentru care
intentioneaza sa obtina extinderea autorizarii. Daca extinderea este solicitata
la o data situata intre termenele stabilite pentru efectuarea auditului de
supraveghere, auditul respectiv se va efectua pe baza unui contract de
extindere.
CAP. 3
Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea
agentilor economici care desfasoara activitate de modificari constructive
si/sau reconstructie a vehiculelor rutiere
Modificarile constructive, astfel cum au fost definite la cap. I pct. 2, se
refera inclusiv la operatiile de tuning.
Agentii economici care desfasoara activitati specifice in termenul de
garantie a vehiculelor noi trebuie sa aiba abilitare din partea producatorului
vehiculului rutier respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al
acestuia.
Activitatea de reconstructie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai
de agenti economici - persoane juridice, care desfasoara o activitate de
productie industriala in domeniu si care au certificat un sistem de management
al calitatii in conformitate cu modelul aplicabil din seria de standarde SR EN
ISO 9000.
Autorizatia tehnica de functionare se elibereaza de catre RAR, organism
tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, avand in vedere raportul de evaluare a capabilitatii tehnice a
agentului economic, intocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea
conformitatii pe baza reglementarilor si normelor tehnice elaborate de
ministerul respectiv.
Autorizatiile tehnice de functionare eliberate de RAR inainte de data
intrarii in vigoare a prezentelor norme raman valabile pana la primul audit de
supraveghere.
Vehiculele rutiere asupra carora se efectueaza modificari constructive pot
obtine omologare de tip daca sunt noi, iar modificarile se executa dupa o documentatie
constructiva si tehnologie evaluata si avizata de catre RAR si/sau
constructorul vehiculului de baza, cu personal calificat, intr-un spatiu de
productie utilat si corespunzator fabricatiei in serii mici cu puncte fixe de
lucru.
Vehiculele rutiere care nu sunt noi, asupra carora se efectueaza modificari
constructive, sau cele obtinute prin procesul de reconstructie definit mai sus
vor fi omologate individual de catre RAR si incadrate in noua categorie de
folosinta.
CAP. 4
Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea
agentilor economici care desfasoara activitati de montari, verificari ale
componentelor si echipamentelor vehiculelor
1. Agentii economici care desfasoara activitatile de montare, reparare si
verificare a componentelor si echipamentelor prevazute in anexa H la prezentele
reglementari trebuie sa obtina autorizatia tehnica de functionare conform
prevederilor legii.
2. Autorizatia de functionare se elibereaza de RAR, pe baza evaluarii
capabilitatii tehnice a agentilor economici care desfasoara una dintre
activitatile mentionate in anexa H.
3. La evaluarea capabilitatii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II
si ale anexei B la prezentele reglementari.
CAP. 5
Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea
agentilor economici care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor
rutiere uzate, in vederea comercializarii si reciclarii
Agentii economici care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor
uzate trebuie sa indeplineasca, in vederea autorizarii, urmatoarele cerinte:
1. sa dezmembreze autovehiculele, respectand documentatiile tehnice
(tehnologiile de montare-demontare) pentru acele componente care se
comercializeaza si operatiile de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate
prevazute in anexa I la prezentele reglementari;
2. sa utilizeze sculele si echipamentele adecvate in vederea mentinerii
parametrilor dimensionali si functionali ai componentelor care urmeaza sa fie
comercializate;
3. sa efectueze operatiile de depozitare, fara a deteriora piesele de
schimb si componentele care contin lichide sau care sunt recuperabile;
4. sa existe spatii de depozitare (inclusiv depozitarea temporara) a
vehiculelor uzate inainte de dezmembrare, care sa indeplineasca urmatoarele
conditii:
a) sa aiba suprafete impermeabile pentru zone adecvate, cu asigurarea
instalatiilor pentru colectarea curgerilor, decantoare si agenti de
curatare-degresare;
b) sa detina echipamente pentru tratarea apei, inclusiv a apei de ploaie,
in conformitate cu reglementarile referitoare la mediu si sanatate;
c) sa aiba depozite adecvate pentru partile dezmembrate, inclusiv depozite
impermeabile pentru piesele de schimb care vin in contact cu uleiul;
d) sa aiba containere adecvate pentru depozitarea bateriilor (cu
neutralizare electrolitica in acelasi spatiu sau in alta parte), filtre si
condensatoare care contin PCB/PCT;
e) sa aiba rezervoare de depozitare adecvate pentru depozitarea separata a
lichidelor vehiculelor uzate: combustibil, ulei de motor, ulei de cutie de
viteze, ulei de transmisie, ulei hidraulic, lichide de racire, antigel, lichid
de frana, acid de baterie, lichide ale sistemului de aer conditionat si orice
alte lichide continute de vehiculul uzat;
f) sa aiba depozite adecvate pentru anvelope uzate, dotate pentru
prevenirea incendiilor si a depozitarii excesive in stive;
5. sa efectueze operatiunile de tratare pentru promovarea reciclarii
componentelor rezultate din dezmembrare, cu respectarea normelor de protectie a
mediului si a sanatatii populatiei, prevazute in anexa J la prezentele
reglementari;
6. sa indeplineasca cumulativ conditiile minime prevazute de legislatia in
vigoare pentru fiecare grupa de deseuri industriale reciclabile;
7. sa posede autorizatia de valorificare eliberata de Comisia Nationala
pentru Reciclarea Materialelor;
8. sa fie abilitati si/sau in evidenta Ministerului Administratiei si
Internelor pentru colectarea vehiculelor uzate;
9. sa tina evidenta deseurilor reciclabile, sa raporteze si sa furnizeze
informatii la cererea persoanelor cu drept de control, conform prevederilor
prezentelor reglementari si legislatiei in vigoare.
ANEXA A
1. ACTIVITATILE DE REPARATII SI INTRETINERE PENTRU CARE ESTE NECESARA
AUTORIZAREA
1.1. Activitatile care constau in repararea, intretinerea si/sau reglari
ale ansamblurilor mecanice:
a) motor si instalatiile anexe de alimentare prin carburatie/injectie
mas/mac, de racire, de evacuare, de pornire integrata si/sau independenta si
componentele acestora;
b) ambreiaj, transmisie, cutie de viteze mecanica/automata si componentele
acestora;
c) sistemul de rulare si componentele acestuia;
d) sistemul de directie si componentele acestuia;
e) sistemul de franare si componentele acestuia.
1.2. Activitatile care constau in repararea, intretinerea si/sau reglari
ale echipamentului electric si/sau electronic:
a) instalatia electrica de iluminare si semnalizare si componentele
acesteia;
b) instalatia electrica de pornire a motorului, incarcare a bateriilor de
acumulatori si componentele acestora;
c) sistemul de gestiune electronica a motorului si/sau a sistemelor
autovehiculului.
1.3. Activitatile de reparatii si/sau redresari ale structurii caroseriei:
a) reparatii ale caroseriei fara structura de rezistenta, care necesita
demontarea de componente mecanice si/sau electrice;
b) reparatii ale structurii de rezistenta a caroseriei;
c) redresarea structurii de rezistenta a caroseriei.
1.4. Activitati de reparare a anvelopelor si camerelor de aer:
a) la rece;
b) la cald, prin vulcanizare.
1.5. Acoperirea de protectie anticorosiva a caroseriei vehiculelor si/sau
componentelor acestora (vopsire, terosonare, polisare etc.)
1.6. Activitatile de montare, reparare, verificare a unor componente sau
echipamente (vezi anexa H)
1.7. Activitatile de modificari constructive si reconstructie a vehiculelor
rutiere
1.8. La cerere, RAR va putea efectua evaluarea si autorizarea in
conformitate cu prezentele norme metodologice pentru repararea componentelor
demontate de pe vehicul, altele decat cele prevazute la pct. 1.1, 1.2 si 1.3.
1.9. Autorizarea se acorda fara discriminare tuturor agentilor economici
pentru care raportul de evaluare confirma ca indeplinesc conditiile minimale
prezentate in anexa D, aplicabile activitatilor pentru care solicita
autorizarea.
1.10. Autorizarea se acorda pentru una sau mai multe dintre lucrarile
prezentate la pct. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 si 1.7 sau pentru operatii
distincte ale acestora.
2. CLASIFICAREA AGENTILOR ECONOMICI
In functie de complexitatea activitatilor de reparatii si/sau reglari pe
care le executa, de marcile/tipurile de vehicule, precum si de abilitarea din
partea constructorului, agentii economici se clasifica in sase clase:
Clasa I - Reparatii/montare cu abilitare din partea constructorului
Reparare, intretinere si reglare pentru marci si categorii de vehicule
Clasa II - Reparatii/montare fara abilitare din partea constructorului
Reparare, intretinere si reglare pentru marci de vehicule, limitat pe
tipuri si/sau pe an de fabricatie (dispunand de manuale de reparatii si SDV-uri
corespunzatoare)
Clasa III - Reglari generale
Reglari sisteme si/sau componente ale vehiculelor rutiere, schimb de
materiale consumabile, prezentate in cataloage si/sau in baze de date ale
echipamentelor, manuale de intretinere a vehiculelor, manuale de reparatii pe
suport de hartie sau informatic etc.
Clasa IV - Repararea anvelopelor si/sau a camerelor de aer
Operatiile de demontare/montare, lipire si/sau vulcanizare a camerelor de
aer si/sau anvelopelor, conform conditiilor minimale tehnice si tehnologice
emise de factori autorizati, privind repararea anvelopelor si camerelor de aer
Clasa V - Acoperirea anticorosiva a caroseriei si componentele acesteia
Operatiile de acoperire anticorosiva, conform conditiilor minimale tehnice
si tehnologice adecvate
Clasa VI - Dezmembrare
Operatiile de demontare a unor componente de pe vehicule, conform
tehnologiilor specifice adecvate
ANEXA B
CERERE-TIP
de autorizare pentru desfasurarea activitatii de reparatii, reglare, modificari
constructive si/sau reconstructia si dezmembrarea vehiculelor rutiere
(model)
1. Denumirea agentului economic:
...........................................................................
2. Adresa: (se va/se vor indica adresa/adresele, codul/codurile
sediului/sediilor unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita
evaluarea/autorizarea):
...........................................................................
...........................................................................
3. Numarul de inmatriculare la Oficiul registrului comertului:
...........................................................................
4. Codul fiscal:
...........................................................................
5. Contul bancar/Banca:
...........................................................................
6. Telefon/fax/telex:
...........................................................................
7. Lista activitatilor si marcilor de vehicule pentru care se solicita
evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii este prezentata in
tabelul anexat.
8. Lista echipamentelor care se utilizeaza la efectuarea activitatilor
pentru care se solicita evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii
este indicata in tabelul anexat.
9. Numarul personalului implicat: ....., din care:
.......... ingineri
.......... maistri/tehnicieni
.......... muncitori
10. Imputernicim pe domnul/doamna ..........................., avand
functia de ..................., care poate fi contactat/contactata la tel.
............, fax: .............., sa ne reprezinte in toate aspectele legate
de evaluare/autorizare.
11. Numele si semnatura directorului/managerului general
__
/ \
LS ( )
\ __ /
12. Numele si semnatura contabilului-sef/directorului economic
13. Data .............
ANEXA C
CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE
(model)
(Se completeaza pentru fiecare sediu in parte.)
1. Date de identificare
1.1. Denumirea agentului economic
...........................................................................
1.2. Adresa (se va indica adresa sediului unde se desfasoara activitatile
pentru care se solicita evaluarea/autorizarea)
...........................................................................
...........................................................................
1.3. Numarul de inmatriculare la Oficiul registrului comertului
...........................................................................
1.4. Telefon/fax/telex:
...........................................................................
2. Organizare
2.1. Structura organizatorica (de atasat organigrama/fluxul activitatii ca
anexa A):
2.2. Sunt definite responsabilitatile personalului care
conduce/efectueaza/verifica activitatile pentru care se solicita autorizarea?
(DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, numiti documentul in care sunt specificate
responsabilitatile personalului:
...........................................................................
3. Resurse
3.1. Planurile la scara ale spatiilor de lucru disponibile, cu indicarea
surselor de energie electrica, aer comprimat etc. (de atasat ca anexa B):
3.2. Lista liniilor tehnologice (dupa caz, desenele schemelor flux), a
utilajelor, echipamentelor de inspectie (de atasat ca anexa C):
3.3. Exista echipamente necesare pentru efectuarea inspectiilor finale:
(DA, NU, NEAPLICABIL). Daca NU, indicati statia/statiile de inspectie tehnica
periodica unde se executa inspectiile finale:
...........................................................................
...........................................................................
3.4. Exista abilitarea din partea unui producator de vehicule rutiere? (DA,
NU). Daca DA, atasati o copie a documentului care atesta abilitarea la dosarul de
autorizare.
4. Analiza comenzilor
4.1. Sunt convenite cu clientii si consemnate in scris activitatile
solicitate de acestia? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Daca DA, numiti documentul in care sunt consemnate:
...........................................................................
...........................................................................
Documentul respectiv specifica:
4.1.1. Activitatile solicitate de clienti? (DA, NU, NEAPLICABIL)
4.1.2. Materialele, costurile implicate si termenul de realizare a
lucrarilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
4.1.3. Termenele de garantie pentru lucrarile executate? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
Daca DA, indicati termenul de garantie acordat:
...........................................................................
...........................................................................
5. Controlul documentatiei
5.1. Sunt disponibile instructiuni de lucru sau alte documente care
definesc modul de executie si verificare a lucrarilor pe care le efectuati?
(DA, NU, NEAPLICABIL)
Daca DA, sunt acestea aprobate de factorii responsabili? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
5.2. Se utilizeaza documente externe (standarde, desene ale clientului
etc.)? (DA, NU, NEAPLICABIL)
5.2.1. Se asigura ca aceste documente sunt in vigoare? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
5.2.2. Se cunosc conditiile din RNTR 1? (DA, NU, NEAPLICABIL)
6. Aprovizionare
6.1. Sunt definite conditiile referitoare la produsele aprovizionate? (DA,
NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentele in care sunt specificate
conditiile referitoare la produsele aprovizionate:
...........................................................................
6.2. Componentele si materialele care afecteaza siguranta circulatiei sunt
certificate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
6.3. Componentele si materialele utilizate au termen de garantie? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
7. Identificare
7.1. Se asigura identificarea unica a activitatilor executate? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
Daca DA, indicati documentul:
...........................................................................
7.2. Se inregistreaza si se identifica toate operatiile si inspectiile
efectuate specificate in comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL)
7.3. Este mentinut un registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
8. Controlul proceselor de reparatii sau reglare
8.1. Exista o planificare a comenzilor prin care sa se asigure toate
resursele necesare pentru realizarea acestora in termenul stabilit? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
8.2. Sunt disponibile la punctele de lucru instructiuni de executie a
operatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
8.3. Exista personal propriu calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca
DA, indicati numarul si calificarea personalului (ingineri, tehnicieni/maistri,
muncitori):
...........................................................................
...........................................................................
9. Inspectii (CTC)
9.1. Sunt stabilite si documentate metode de verificare a calitatii
operatiilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Daca DA, indicati documentul (documentele):
...........................................................................
...........................................................................
9.2. La incheierea lucrarilor executate se efectueaza verificarile finale
in conformitate cu conditiile din RNTR 1 si/sau documentatiei tehnice
specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)
9.3. Sunt mentinute inregistrari ale rezultatelor inspectiilor finale si
sunt conform conditiilor specificate in RNTR 1 si/sau documentatiei tehnice
specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)
9.4. Aceste inregistrari identifica personalul implicat? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
10. Controlul echipamentelor de inspectie (CTC)
10.1. Exista echipamente de inspectie proprii? (DA, NU, NEAPLICABIL) Daca
DA, indicati aceste echipamente:
...........................................................................
...........................................................................
Echipamentele de inspectie sunt verificate metrologic? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
10.2. Sunt mentinute inregistrari referitoare la verificarea metrologica?
(DA, NU, NEAPLICABIL)
10.3. Exista instructiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
10.4. Sunt asigurate conditiile de utilizare prevazute de fabricantul
echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
11. Controlul lucrarilor neconforme
11.1. Este stabilita o procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
11.2. Sunt mentinute inregistrari privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU,
NEAPLICABIL)
11.3. Este stabilita o procedura de tratare a produsului neconform? (DA,
NU, NEAPLICABIL)
12. Manipularea si depozitarea
12.1. Exista spatii adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor,
componentelor, materialelor si a echipamentelor astfel incat sa se previna
deteriorarea acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
12.2. Exista spatii si conditii adecvate de depozitare a vehiculelor, a
componentelor, a echipamentelor, a materiilor prime si a materialelor care sa
asigure mentinerea calitatii acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
Numele si functia persoanei care a completat chestionarul si care raspunde
de corectitudinea datelor:
...........................................................................
...........................................................................
Tel./fax ...................
Semnatura: .................
Data: ......................
NOTA:
Datele completate trebuie sa corespunda cu situatia la zi la data
transmiterii chestionarului la RAR.
ANEXA D
CONDITII MINIMALE
privind desfasurarea activitatilor de reparatii, intretinere, reglare, montare
a echipamentelor si componentelor, modificari constructive si/sau reconstructie
pentru vehicule rutiere
1. Scop
Prezentul document prezinta cerintele pentru sistemul intern de control al
activitatilor de reparatie, intretinere, reglare, montare a echipamentelor si
componentelor, modificari constructive si/sau reconstructie pentru vehicule
rutiere (denumite in continuare activitati prin care se pot influenta
parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere) care
trebuie stabilit si mentinut de un agent economic pentru a asigura calitatea
lucrarilor efectuate.
2. Domeniul de aplicare
Prezentul document se aplica la auditul de evaluare a calitatii
activitatilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali
si de calitate ai vehiculelor rutiere, la auditurile curente de supraveghere,
de extindere sau la auditurile inopinate, precum si la aprecierea rezultatelor
acestor audituri.
Evaluarea calitatii activitatilor prin care se pot influenta parametrii
constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere se efectueaza
pentru a determina daca exista resursele umane si materiale, precum si
organizarea necesare asigurarii controlului intern al activitatilor.
Auditurile curente de supraveghere se efectueaza pentru a verifica daca
sunt mentinute si imbunatatite conditiile pentru sistemul intern de control
aplicat de agentul economic.
3. Documente de referinta si conexe
3.1. SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calitatii. Cerinte.
3.2. SR EN ISO 9000:2001, Sisteme de management al calitatii. Principii
fundamentale si vocabular.
3.3. RNTR 1:2003, Reglementari privind inspectia periodica a
autovehiculelor si remorcilor inmatriculate in Romania.
3.4. Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor
economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari
constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare
a vehiculelor uzate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
222/2003.
4. Terminologie
Termenii utilizati in prezentul document sunt definiti in documentele de
referinta mentionate la pct. 3.
5. Conditii pentru asigurarea conformitatii
5.1. Generalitati
Agentul economic care solicita autorizarea pentru desfasurarea de
activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si
de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda resursele
necesare si ca aplica metode adecvate pentru un control intern al lucrarilor,
care sa asigure conformitatea vehiculelor asupra carora s-a intervenit cu
normele in vigoare privind siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului
ambiant referitoare la vehiculele rutiere aflate in exploatare.
Nivelul minim de pregatire pentru persoana care conduce atelierul, in
functie de activitatile executate, este de absolvent al scolii profesionale sau
al liceului tehnic in meseriile de mecanic auto, electromecanic auto,
tinichigiu auto, electronist sau in alte calificari din domeniul tehnic si cu o
vechime de minimum 5 ani in activitate. In acest caz conducatorul atelierului
trebuie sa posede un certificat de atestare a capacitatii profesionale in
domeniul constructiei si repararii de vehicule rutiere, eliberat de RAR, in
urma frecventarii unui curs si a absolvirii unui examen de verificare a
cunostintelor (anexa G).
Persoanele cu studii superioare in domeniul tehnic, cu o vechime minima de
2 ani in activitate, pot conduce ateliere in care se desfasoara activitati prin
care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai
vehiculelor rutiere si primesc un certificat de atestare pe baza diplomei de
absolvire, fara participarea la curs si sustinerea examenului.
Valabilitatea certificatelor de atestare este de 3 ani si se va prelungi in
conditiile prevazute la alin. 2 si 3.
Toate facilitatile, echipamentul si personalul trebuie sa fie adecvate
pentru a realiza activitatile prin care se pot influenta parametrii
constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere prevazute.
Conditiile pentru sistemul de control intern al activitatii includ, dupa
caz, urmatoarele elemente:
- organizare si resurse;
- analiza comenzilor;
- controlul documentatiei;
- controlul produselor aprovizionate;
- identificarea activitatilor efectuate;
- inspectia calitatii;
- controlul echipamentelor de verificare, diagnosticare si inspectie (CTC);
- controlul proceselor;
- manipularea si depozitarea;
- inregistrari.
5.2. Organizare si resurse
5.2.1. Agentul economic care desfasoara activitate prin care pot fi
influentati parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor
rutiere trebuie sa defineasca responsabilitatea personalului care
conduce/efectueaza/verifica aceste activitati.
5.2.2. Agentul economic trebuie sa identifice si sa asigure resursele
adecvate, respectiv facilitati, echipamente de lucru, de verificare,
diagnosticare si inspectie, personal instruit si calificat pentru activitatile
de executie si verificare, precum si tehnicile si metodele de lucru aferente.
5.3. Analiza comenzilor
5.3.1. Inaintea acceptarii unei comenzi, agentul economic trebuie sa se
asigure de urmatoarele:
- activitatile solicitate de client sunt definite, documentate (dupa caz,
in scris) si convenite cu clientul;
- exista capabilitatea de a realiza conditiile comenzii.
5.3.2. Dupa caz, operatiunile de executat vor fi stabilite in urma
diagnosticarii starii tehnice a vehiculului.
5.3.3. Comenzile trebuie sa specifice: activitatile si operatiunile
executate, termene de executie, costuri (piese de schimb, manopera, materiale),
personalul executant si de control, garantiile prevazute de reglementarile in
vigoare etc.
5.4. Controlul documentatiei
5.4.1. Agentul economic trebuie sa posede documentatia necesara pentru
desfasurarea activitatilor de aprovizionare, prin care se pot influenta
parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, de
inspectie (CTC), dupa cum este cazul.
5.4.2. Documentatia trebuie sa cuprinda, dupa caz:
- documentatia tehnica aferenta vehiculelor pentru care se efectueaza una
dintre activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi,
functionali si de calitate (desene, manuale de reparatii, cataloage de piese de
schimb etc.);
- documentatia tehnica de executie a lucrarilor (planuri de operatii etc.);
- documente externe (standarde, reglementari si norme tehnice in
transporturile rutiere etc.);
- proceduri sau metode adecvate de verificare si diagnosticare;
- instructiuni de lucru.
5.4.3. Agentul economic trebuie sa efectueze un control adecvat al
documentatiei referitoare la lucrarile pentru care solicita autorizarea, pentru
a asigura conformitatea lucrarilor efectuate cu conditiile specificate.
Controlul documentatiei trebuie sa asigure ca:
- se utilizeaza numai editiile in vigoare ale documentelor;
- documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;
- modificarile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat.
5.5. Controlul produselor aprovizionate
5.5.1. Agentul economic trebuie sa asigure prin metode adecvate ca toate
produsele aprovizionate corespund conditiilor specificate si ca produsele neconforme
din loturile aprovizionate sunt returnate furnizorului sau distruse.
5.5.2. Cand este aplicabil, comenzile de aprovizionare ale agentului
economic trebuie sa nominalizeze caracteristicile produselor solicitate, pentru
a permite controlul conformitatii acestora cu conditiile specificate
corespunzatoare.
5.5.3. Agentul economic trebuie sa aplice prevederile documentelor legale
referitoare la piesele de schimb, materiile prime si materialele utilizate in
activitatile desfasurate, tinand seama ca vehiculele rutiere reprezinta produse
de folosinta indelungata.
5.5.4. Agentul economic se va asigura ca piesele de schimb aprovizionate
sunt insotite de documente de atestare a calitatii (certificate de conformitate
etc.) si certificate de garantie acordate de producatorii acestora. Dupa caz,
acesta se va asigura ca piesele de schimb sunt fabricate de agenti economici
abilitati in acest scop de catre producatorii vehiculelor rutiere carora le
sunt destinate. Piesele de schimb si materialele aprovizionate care contribuie
la siguranta circulatiei si la protectia mediului trebuie sa fie
certificate/omologate de RAR.
5.5.5. In mod exceptional, agentul economic poate utiliza si componente
furnizate de client, daca acestea sunt noi sau nu prezinta jocuri, uzuri,
imbatraniri etc. ce ar putea periclita buna functionare a acestora si/sau a
sistemelor in care ele sunt montate. In acest caz, clientul va declara in scris
ca renunta la garantia aferenta componentelor respective in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
5.6. Identificarea activitatilor efectuate
5.6.1. Agentul economic trebuie sa asigure identificarea clara a
activitatilor si operatiunilor desfasurate pe tot parcursul derularii
proceselor.
5.6.2. Inregistrarile referitoare la activitatile si operatiunile executate
trebuie sa fie identificabile fata de sistemul vehiculului, componenta sau
vehiculul la care s-a intervenit.
5.7. Controlul proceselor
Agentul economic trebuie sa se asigure ca procesele se desfasoara in
conditii controlate. Conditiile controlate trebuie sa includa:
- instructiuni de lucru documentate, care definesc modul de reparare,
intretinere, reglare, modificari constructive si/sau reconstructie, de montare
si de verificare, precum si echipamentele necesare;
- planificarea si realizarea mentenantei echipamentelor, pentru a asigura
capabilitatea permanenta a lucrarilor efectuate;
- calificarea corespunzatoare a personalului.
5.8. Inspectia calitatii (CTC)
5.8.1. Agentul economic trebuie sa verifice permanent daca sunt satisfacute
conditiile specificate pentru vehiculul la care efectueaza activitati prin care
se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai
vehiculelor rutiere. In acest scop este necesar:
- sa verifice ca materialele, piesele si echipamentele care intra in
componenta vehiculului sunt conforme cu conditiile specificate;
- sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru
efectuarea inspectiilor si verificarilor pe tot parcursul desfasurarii
lucrarilor;
- sa asigure personal instruit, conditii de mediu si echipamente adecvate
pentru inspectiile si verificarile lucrarilor efectuate.
5.8.2. Agentul economic trebuie sa mentina inregistrari care fac dovada ca
produsul la care s-au efectuat lucrarile de la activitatea de reparare,
intretinere, reglare, montare, modificari constructive si/sau reconstructie a
fost admis la inspectiile si verificarile finale efectuate in conformitate cu
reglementarile in vigoare (RNTR 1) si cu prevederile constructorului
vehiculului.
5.9. Controlul echipamentelor de inspectie (CTC)
5.9.1. Agentul economic trebuie sa dispuna de echipamentele adecvate pentru
efectuarea inspectiilor necesare.
5.9.2. Toate echipamentele utilizate pentru inspectii trebuie verificate,
etalonate si ajustate la intervale prestabilite sau inainte de utilizare, in
raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute.
5.9.3. Agentul economic trebuie sa asigure conditiile de mediu necesare
utilizarii echipamentelor in conditiile specificate de fabricantul acestora.
5.9.4. Agentul economic trebuie sa mentina inregistrarile referitoare la
etalonarea si verificarea echipamentelor de inspectie si verificare.
5.10. Controlul lucrarilor neconforme
5.10.1. Agentul economic trebuie sa asigure identificarea, inregistrarea,
analiza si tratarea lucrarilor care nu sunt conforme cu conditiile specificate.
5.10.2. Agentul economic trebuie sa stabileasca o procedura de tratare a
reclamatiilor.
5.11. Manipularea si depozitarea
Agentul economic trebuie sa aplice metode adecvate pentru manipularea si
depozitarea componentelor, materialelor, precum si a vehiculelor la care a
efectuat lucrari de reparatie, intretinere, reglare, montare, modificari constructive
si/sau reconstructie, pentru a asigura conformitatea cu conditiile specificate
si pentru a preveni deteriorarea acestora.
5.12. Inregistrari
5.12.1. Trebuie mentinute inregistrari care sa ateste calitatea operatiilor
executate.
5.12.2. Inregistrarile trebuie sa indice identitatea personalului implicat
in diferitele faze ale procesului.
5.13. Instruire
5.13.1. Activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi,
functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie efectuate de personal
angajat, instruit si calificat in mod adecvat.
5.13.2. Agentul economic trebuie sa mentina dovezi referitoare la
instruirea si calificarea personalului.
5.14. Dotarea minimala a agentilor economici care desfasoara activitati
prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate
ai vehiculelor rutiere
In functie de tipurile de activitati (lucrari) desfasurate, pentru care
solicita autorizarea, agentul economic va trebui sa se doteze cel putin cu echipamentele
indicate in capetele coloanelor corespunzatoare (1 - 9) ale tabelului 1.
Tabelul 1*)
*) Tabelul 1 este reprodus in facsimil.
Dotarea minimala necesara pentru desfasurarea diferitelor activitati pentru
vehicule rutiere
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Motorul, instalatiile anexe si componentele acestora
B - Sistemul de rulare si componentele acestuia
C - Repararea anvelopelor si/sau camerelor de aer
D - Sistemul de directie si componentele acestuia
E - Sistemul de franare si componentele acestuia
F - Instalatia electrica si electronica si componentele
G - Structura caroseriei. Inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii
H - Acoperirea anticoroziva a caroseriei si componentele
I - Montarea si repararea componentelor
______________________________________________________________________________
| \ Lucrari | | | | | | | | |
|
| \ | A | B | C | D | E | F | G | H | I
|
| Dotare \ | | | | | | | | |
|
|____________________\_____________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Canal de vizitare, elevatoare fixe si | | | | | | | | |
|
| mobile*) | x | x | | x | x | | x | x | x
|
| Mijloace de ridicat si transportat | | | | | | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Masina de echilibrat roti | | x | x | | | | | | |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Masina de dejantat anvelope | | | x | | | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Presa pentru vulcanizare*) | | | x | | | | | | |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Dispozitiv de verificare a adancimii | | | | | | | | |
|
| profilului anvelopelor*) | | x | x | | x | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Instalatie si aparate pentru reglarea si | | | | | | | | |
|
| verificarea farurilor auto*) | | | | | | x | x | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Tester electronic motor | x | | | | | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Compresor de aer | x | x | x | | x | | x | x |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Redresor si/sau robot pornire pentru | | | | | | | | |
|
| incarcarea bateriilor | | | | | | x | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Analizor de gaze de evacuare*) | x | | | | | | | | |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Opacimetru*) | x | | | | | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Manometru pentru controlul presiunii din | | | | | | | | |
|
| pneuri*) | | x | x | x | x | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Densimetru | x | | | | | x | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Compresmetru | x | | | | | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Chei dinamometrice | x | x | x | x | x | | x | x | x
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Instalatie si aparate pentru verificarea | | | | | | | | |
|
| si reglarea geometriei sistemului de | | | | | | | | |
|
| directie*) | | | | x | | | x | | |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Stand cu role pentru verificarea | | | | | | | | |
|
| eficacitatii sistemului de franare*) | | | | | x | | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Truse de scule auto | x | x | x | x | x | x | x | x | x
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Stand reparare/redresare structura | | | | | | | | |
|
| rezistenta caroserie | | | | | | | x | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Echipamente verificare/diagnosticare | | | | | | | | |
|
| componente (ABS, amortizoare, aer | | | | | | | | |
|
| conditionat etc.) | | | | | | | | | x
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| SDV-uri specifice pentru sisteme si/sau | | | | | | | | |
|
| componente auto | x | x | x | x | x | x | x | x | x
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Instalatie aspiratie praf si exaustare | | | | | | | | |
|
| noxe | | | | | | | | x |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Cuptor uscare | | | | | | | | x |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Trusa pistoale protectie anticoroziva | | | | | | | | x |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Trusa de electrician auto | | | | | | x | | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Trusa de scule tinichigerie | | | | | | | x | |
|
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
Observatii:
*) Echipamentele specifice statiilor de inspectie tehnica periodica
(marcate cu un asterisc in tabel), care se vor utiliza la verificarea calitatii
reparatiilor, vor trebui sa aiba caracteristicile constructive si metrologice
specificate in RNTR 1. Pentru celelalte echipamente, se vor avea in vedere
prevederile constructorilor sau, daca acestea nu se cunosc, considerente
tehnice pertinente, justificate.
*) Pentru autorizarea activitatii de reglare a geometriei sistemului de
directie este obligatorie existenta aprobarii de model si a verificarii
metrologice.
*) Pentru activitatea de vulcanizare efectuata la cald
ANEXA E
UNITATEA ........................... pag ....
REGISTRUL DE EVIDENTA A INSPECTIILOR FINALE*1)
(conform RNTR 1)
(model)
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. comanda reparatii sau reglari
B - Numar de inmatriculare
C - Unitatea unde s-a efectuat inspectia finala
D - Sasiu
E - Motor
F - Numele si semnatura persoanei care a efectuat I.F.
G - Faruri
H - Noxe
I - Frane
______________________________________________________________________________
| | | | | |Seria|Rezultatul|Numele si| Prezentarea |Numele si|
|
| | | | | | |inspectiei|semnatura| dupa |prenumele|
|
| | | | | | | |persoanei| remediere |persoanei|
|
|Nr. | A |Data| B |Marca|_____|__________|care a |_____________|care a | C
|
|crt.| | | |si | D| E|Valori| G |efectuat |Rezultatul| F|prezentat|
|
| | | | |tipul| | |______| |inspectia|inspectiei| |vehiculul|
|
| | | | | | | | H| I | |finala |__________| |la I.F. |
|
| | | | | | | | | | |(I.F.) |Valori| G | | |
|
| | | | | | | | | | | |______| | | |
|
| | | | | | | | | | | | H| I | | | |
|
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6| 7| 8| 9 | 10| 11 |12| 13| 14|15| 16 |
17|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
*1) Formularul se va utiliza de catre agentii economici care presteaza
servicii de reparatie si/sau reglare a vehiculelor rutiere.
FA_3 Inspectii
ANEXA F
- fata -
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
REGISTRUL AUTO ROMAN
AUTORIZATIE*)
(model)
CLASA .....
Nr. ..../.........
(Revizia ..............)
*) Cuprinsul autorizatiei este reprodus in facsimil.
In baza cererii nr. ............. inregistrata la Registrul Auto Roman la
data de ............... si a rezultatelor auditului de evaluare a capabilitatii
tehnice, efectuat in conformitate cu prevederile RNTR 4:2003, consemnate in
Raportul de evaluare nr. ............., se autorizeaza:
.......................................
sa presteze in unitatea sa din (adresa)
.................................................., urmatoarele activitati sau
lucrari pentru tipurile de vehicule rutiere/componente mentionate:
REPARATII/MONTARE CU ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:
__________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatile sau lucrarile | Vehicule/componente care | Limitari |
|crt.| autorizate | fac obiectul autorizarii | generale |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
| 1 | Reparatii si reglari ale | | |
| | ansamblurilor mecanice | | |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
| 2 | Reparatii si reglari ale | | |
| | echipamentului electric si | | |
| | electronic | | |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
| 3 | Reparatii ale caroseriilor | | |
| | autoportante | | |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
REPARATII/MONTARE FARA ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:
(tabel)
REGLARI GENERALE:
(tabel)
REPARAREA ANVELOPELOR SI/SAU CAMERELOR DE AER:
(tabel)
ACOPERIRE ANTICOROZIVA A CAROSERIEI SI COMPONENTELE ACESTEIA:
(tabel)
DEZMEMBRARE:
(tabel)
Registrul Auto Roman
Director General
______________________
Valabilitatea prezentei autorizatii: conform vizelor de pe verso
- verso -
Vinieta (se va aplica la data emiterii autorizatiei si dupa fiecare
supraveghere)
....................
:Aut. nr. ...... :
:Semnatura :
:autorizata: :
: :
:Valabila pana la: :
:Anul ....... :
:Luna ....... :
: :
:..................:
VIZE ANUALE
................................................................................
:Aut. nr. ...... :: :: ::
:
:Semnatura :: :: ::
:
:autorizata: :: Viza 2 :: Viza 3 :: Viza 4
:
: :: :: ::
:
:Valabila pana la: :: :: :: :
:Anul ....... :: :: ::
:
:Luna ....... :: :: ::
:
: :: :: :: :
:..................::..................::..................::..................:
................................................................................
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
: Viza 5 :: Viza 6 :: Viza 7 :: Viza 8
:
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
:..................::..................::..................::..................:
................................................................................
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
: Viza 9 :: Viza 10 :: Viza 11 :: Viza 12
:
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
: :: :: ::
:
:..................::..................::..................::..................:
ANEXA G
REGISTRUL AUTO ROMAN
CERTIFICAT
de atestare a capacitatii profesionale
(model)
Seria .............. nr. ...../200...
In conformitate cu reglementarile RNTR 4, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului nr. ........., domnul/doamna
............................, nascut/nascuta in anul ......, luna .............,
ziua ..., in localitatea ...................., judetul ................, avand
calificarea de ........................, este atestat/atestata sa indeplineasca
functia de conducator al unitatii/subunitatii de reparatii auto
.........................., cu sediul in localitatea .........................,
str. ....................... nr. ......, judetul ..............., care a
inaintat recomandarea de atestare.
Prezentul certificat este valabil pana la data de ................ .
Director general, Responsabil program,
........................ .........................
ANEXA H
COMPONENTE SI/SAU ECHIPAMENTE
pentru care activitatile de montaj, reparare si verificare necesita autorizarea
1. Instalatia de evacuare cu catalizatori si sonda lambda si componentele
acesteia
2. Sistem de franare antiblocare (ABS) si componentele acestuia
3. Instalatia de alarma auto (inclusiv de tip GPS) si inchidere
centralizata si componentele acestora
4. Instalatii de climatizare cu functionare integrata sau independenta,
specifice auto, si componentele acestora
5. Instalatii audio, video (aparate radio, CD, casetofon, DVD sau
combinatii ale acestora) si de sonorizare si componentele acestora
6. Sistem de remorcare si componentele acestuia
ANEXA I
OPERATIILE
de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate
1. Inlaturarea bateriilor si a rezervoarelor de combustibil lichid sau gazos
2. Inlaturarea sau neutralizarea componentelor cu potential exploziv (de
exemplu: pernele de aer)
3. Inlaturarea, colectarea si depozitarea separata a combustibililor,
uleiului de motor, uleiului de cutie de viteze, uleiului hidraulic, lichidelor
de racire, lichidului de frana, lichidelor sistemului de aer conditionat si a
oricaror alte lichide continute de vehiculul uzat, cu exceptia cazului in care
sunt necesare pentru refolosirea partilor respective.
4. Inlaturarea, pe cat posibil, a tuturor componentelor identificate ca
avand un continut de mercur
ANEXA J
OPERATIUNILE
de tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultate din dezmembrare
1. Inlaturarea catalizatorilor
2. Inlaturarea componentelor de metal cu continut de cupru, aluminiu si
magneziu, daca aceste materiale nu sunt separate in procesul de taiere.
3. Inlaturarea anvelopelor si a partilor mari din plastic (bare de
protectie, tablouri de bord, containere pentru lichide etc.)
4. Inlaturarea partilor de sticla