E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a fost modificat de niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 62 din 12 august 2003

privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 592 din 20 august 2003


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 12 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 197/1998, republicata, ale art. 4 alin. (2) lit. b) si alin. (3) lit. i) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare, ale art. 7 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2003, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,

    ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere, precum si evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatie, reglare si/sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere - RNTR 4, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348 din 9 decembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. Titlul ordinului va avea urmatorul cuprins:
    "ORDIN
pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate - RNTR 4"
    2. Alineatul 1 al articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
    "Art. 1
    Se aproba Reglementarile privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate - RNTR 4, prevazute in anexa nr. 1 la prezentul ordin."
    3. Articolul 1 se completeaza cu alineatul 3 cu urmatorul cuprins:
    "Metodologia si conditiile tehnice privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate sunt prevazute in anexa nr. 3 la prezentul ordin."
    4. Articolul 3 se abroga.
    Art. 2
    Articolul II din Ordinul ministrului transporturilor nr. 538/2000 privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatii sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se abroga.
    Art. 3
    Se aproba Metodologia si conditiile tehnice privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, prevazute in anexa la prezentul ordin, care devine anexa nr. 3 la Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                        p. Ministrul transporturilor,
                        constructiilor si turismului,
                               Ileana Tureanu,
                              secretar de stat

    ANEXA 1
    (Anexa nr. 3 la
    Ordinul ministrului transporturilor nr. 536/1997)

                       METODOLOGIA SI CONDITIILE TEHNICE
privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    1. Prezentul document stabileste regulile de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, reglare, modificari constructive si de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, in vederea asigurarii protectiei consumatorilor si a respectarii prevederilor legale referitoare la siguranta circulatiei si protectia mediului inconjurator.
    Prezenta metodologie defineste:
    - activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, fata de reglementarile legale referitoare la conditiile tehnice privind admiterea si mentinerea in circulatie a acestora pe drumurile publice. In sensul prezentului ordin, prin activitati care pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere se intelege:
    a) activitati de reparare, intretinere si/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea si clasele de autorizare;
    b) activitati de reparatii, reconditionari, montari, verificari si etalonari ale componentelor si echipamentelor vehiculelor rutiere, pentru care sunt necesare autorizarea si clasele de autorizare;
    c) modificari constructive si reconstructia vehiculelor rutiere, pentru care este necesara autorizarea;
    d) inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii;
    e) activitati de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, in vederea comercializarii si reciclarii, pentru care este necesara autorizarea;
    - conditiile minimale ce trebuie indeplinite de catre agentii economici care desfasoara activitatile mentionate la lit. a), b), c), d) si e);
    - dotarea minimala necesara pentru desfasurarea activitatilor mentionate la lit. a), b), c), d) si e);
    - activitatile desfasurate de Registrul Auto Roman (denumit in continuare RAR), organismul tehnic specializat, desemnat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitatile prevazute la lit. a), b), c), d) si e).

    Definitii
    2. Pentru scopul prezentei metodologii, prin urmatorii termeni se intelege:
    - clasa - categorie atribuita agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglari functionale si dezmembrari ale vehiculelor rutiere, precum si celor care desfasoara activitati de reparatii, reconditionari, montari, verificari si etalonari ale componentelor si echipamentelor vehiculelor, in functie de complexitatea activitatii desfasurate si de abilitarea din partea producatorului sau reprezentantului imputernicit al acestuia;
    - componenta - reper, echipament, agregat, sistem, avand procesul de fabricatie definit, destinat utilizarii ca atare fie in componenta unui vehicul rutier de catre producatorul acestuia, fie ca piesa de schimb;
    - componenta de prim montaj - componenta utilizata de catre producatorul unui vehicul rutier in cadrul procesului tehnologic de fabricatie a unui vehicul nou;
    - componenta de origine - componenta comercializata ca piesa de schimb, fabricata de catre un producator care furnizeaza componente de prim montaj si care indeplineste conditiile specifice stabilite de producatorul final al vehiculului; in categoria componentelor de origine sunt incluse componentele fabricate si comercializate de catre producatorul final al vehiculului rutier sau de catre un producator agreat de producatorul final al vehiculului rutier ca furnizor de componente de origine si care au aplicata marca producatorului;
    - piesa de schimb - componenta comercializata pe piata sau utilizata in cadrul activitatilor de reparatii ale vehiculelor rutiere;
    - piesa de schimb de uz general - componenta comercializata pe piata in scopul utilizarii pe vehicule rutiere sau utilizata in cadrul activitatilor de reparatii ale vehiculelor rutiere si ale carei conditii tehnice de definire nu sunt specifice numai unui singur tip de vehicul rutier;
    - materiale de exploatare - produse care se consuma sau se uzeaza in timpul utilizarii unui vehicul rutier si care se completeaza sau se inlocuiesc in timpul exploatarii unui vehicul rutier (lubrifianti, carburanti, aditivi, uleiuri, vopsele, segmenti/placi de frictiune pentru ambreiaje si/sau frane, lampi electrice, elemente filtrante etc.);
    - activitate de reparatie a subansamblurilor, sistemelor, vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune operatii de inlocuire a cel putin unei componente a subansamblului, sistemului, vehiculului cu o componenta noua, identica sau similara cu componenta de prim montaj, de origine sau de uz general;
    - vehicule uzate - vehicule care constituie un deseu in sensul definitiei continute in legislatia in vigoare;
    - reconditionarea unei componente dintr-unul din sistemele vehiculului - operatiile efectuate, prin care se asigura redobandirea parametrilor fizici, dimensionali, functionali etc., ai unei componente, in conformitate cu documentele tehnice specifice aprobate de constructorii de vehicule (manuale de reparatii, tehnologii de reparatii si/sau reconditionare etc.);
    - activitate de reglare a vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune realizarea sau refacerea starii unui sistem tehnic ale carui marimi caracteristice s-au abatut de la anumite conditii impuse, pe baza manualelor de reparatii, a cataloagelor cu date tehnice functionale (baza de date) pentru unul sau mai multe sisteme (componente), ale unor marci sau grup de marci de vehicule;
    - activitate de montare, verificare si/sau etalonare a componentelor si echipamentelor vehiculelor rutiere - activitate specifica ce presupune efectuarea de operatii de montare, verificare si/sau etalonare a unor componente si echipamente, prevazute de producatorii acestora sa echipeze vehiculele rutiere sau sa inlocuiasca pe cele existente deja pe vehicule, pe baza documentatiilor tehnice. Documentatiile tehnice vor fi puse la dispozitie de producatorii componentelor si/sau echipamentelor sau de reprezentantii imputerniciti ai acestora. Pentru operatiile de etalonare este necesara si obtinerea autorizarii specifice de la institutiile legal abilitate in acest scop;
    - modificari constructive - activitate care are ca rezultat schimbarea parametrilor constructivi, functionali sau de calitate ai vehiculului rutier si/sau a componentelor acestuia fata de tipul omologat;
    - activitate de reconstructie - activitate de productie industriala de vehicule rutiere in care se folosesc piese, ansambluri sau subansambluri noi ori reconditionate, pe un flux de fabricatie, cu tehnologii si sisteme de asigurare a calitatii certificate de organisme competente;
    - activitati de dezmembrare a vehiculelor uzate, in vederea comercializarii componentelor reutilizabile si reciclarii - activitate ce presupune operatii de demontare a unor componente de pe vehiculele uzate in scopul refolosirii pe alte vehicule aflate in circulatie sau care se pot inmatricula ori al reciclarii acestora. Operatiile de demontare a componentelor trebuie sa respecte prevederile documentatiilor tehnice ale producatorilor vehiculelor, cu privire la ordinea operatiilor si la sculele/dispozitivele adecvate, in scopul pastrarii calitatii si functionalitatii acestora pentru remontare pe un alt vehicul, de aceeasi marca si acelasi tip. Sunt excluse de la comercializare componentele rezultate din dezmembrarea sistemelor ce concura la siguranta circulatiei, sistem directie si sistem franare. Activitatea de dezmembrare a vehiculelor uzate se efectueaza si cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu completarile si modificarile ulterioare;
    - deseu - orice substanta sau orice produs pe care detinatorul nu il mai utilizeaza sau pe care are intentia ori obligatia sa nu il mai utilizeze;
    - valorificare - orice operatiune de dezmembrare, sortare, reciclare, taiere, maruntire, presare, balotare, topire-turnare, pretratare, amestec sau alta operatiune care determina schimbarea naturii sau a compozitiei, efectuata asupra unui deseu industrial prin procedee industriale, in vederea reutilizarii;
    - detinator - persoana fizica sau juridica ce detine la un moment dat, sub orice forma, deseuri industriale reciclabile;
    - gestionare - colectarea, transportul, valorificarea si eliminarea deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupa inchiderea acestora;
    - reciclare - operatiunea de reprelucrare intr-un proces de productie a deseurilor industriale pentru a fi reutilizate in scopul initial sau pentru alte scopuri;
    - capabilitate tehnica - abilitatea unui agent economic de a desfasura activitati specifice in conformitate cu conditiile tehnice si de reglementare in vigoare si care dispune de resursele umane, facilitatile, echipamentele, precum si de metodele si instructiunile de lucru specificate in documente emise de factori responsabili;
    - neconformitate - nesatisfacerea de catre un produs, proces sau activitate a unei conditii specificate;
    - onorabilitate - situatie in care se gaseste conducatorul unitatii economice, care nu a fost condamnat pentru infractiuni penale grave si care actioneaza in mod etic si responsabil in relatiile cu beneficiarii;
    - evaluarea conformitatii - orice actiune al carei obiect este de a determina in mod direct sau indirect satisfacerea conditiilor specificate;
    - auditul calitatii - examinare sistematica si independenta in scopul de a determina daca activitatile referitoare la calitate si rezultatele aferente satisfac dispozitiile prestabilite, precum si daca aceste dispozitii sunt implementate efectiv si sunt corespunzatoare pentru realizarea obiectivelor;
    - supraveghere - evaluarea efectuata de un organism, terta parte, acreditat, pentru a determina daca un produs, proces sau activitate este in continuare conforma cu conditiile specificate;
    - redresarea structurii de rezistenta - operatie specifica de readucere la configuratia initiala, numai prin procese de deformare plastica, a structurii de rezistenta deformate a unei caroserii si verificarea restabilirii dimensiunilor initiale, prin intermediul echipamentelor specifice.

    CAP. 2
    Reguli de procedura privind evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, reconditionare, intretinere si/sau reglari functionale ale vehiculelor rutiere

    1. Activitatile de reparatii pentru vehicule rutiere, care implica inlocuirea si/sau reconditionarea de componente la ansamblurile si sistemele constructive si functionale care pot afecta siguranta circulatiei si poluarea mediului ambiant, si activitatile de reglare a acestor sisteme se pot presta numai de catre agenti economici care au capabilitatea tehnica adecvata si care, in urma unei evaluari, au fost autorizati de catre RAR, organismul tehnic desemnat in acest sens de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    2. Lista activitatilor de reparatii si intretinere pentru care agentii economici trebuie sa solicite autorizarea este prezentata in anexa A pct. 1 la prezentele reglementari.
    3. Autorizarea se va solicita si se va acorda nominalizat pentru una sau mai multe dintre activitatile enumerate in anexa A, pentru operatii distincte (cum ar fi, de exemplu, echilibrarea rotilor) si/sau pentru anumite tipuri si marci specificate de vehicule rutiere.
    Agentul economic va fi incadrat in una dintre clasele specificate in anexa A pct. 2.
    4. Agentul economic care solicita evaluarea capabilitatii sale tehnice in vederea autorizarii (denumit in continuare solicitant) se va adresa la reprezentanta RAR din judetul in care isi desfasoara activitatea, de unde va obtine contra cost o mapa continand urmatoarele documente:
    - cerere-tip de autorizare, prevazuta in anexa B la prezentele reglementari;
    - chestionar de autoevaluare prevazut in anexa C la prezentele reglementari.
    Reprezentantele RAR vor oferi solicitantilor toate informatiile necesare in vederea completarii corecte a cererii-tip de autorizare si a chestionarului de autoevaluare.
    5. Solicitantul va completa si va depune la reprezentanta RAR din judetul in care isi desfasoara activitatea cererea-tip de autorizare semnata de conducere si chestionarul de autoevaluare.
    De asemenea, solicitantul va include in dosarul de autorizare:
    - copie de pe documentele care atesta functionarea legala a agentului economic, din care sa rezulte ca are ca obiect de activitate si activitatile pentru care solicita autorizarea;
    - copie de pe certificatul de atestare a capacitatii profesionale a conducatorului (conducatorilor) atelierului in domeniul repararii, reconditionarii, intretinerii si/sau reglarii vehiculelor rutiere, cu exceptia atelierelor care desfasoara activitati de reparare anvelope si camere de aer.
    6. In situatia in care documentele nu au fost completate corect si integral, acestea se vor restitui reprezentantului solicitantului, explicandu-i-se in ce constau neconformitatile si ciclul se va relua. Daca documentele au fost completate corect si integral, acestea se vor inregistra si se vor include in dosarul de autorizare, al carui numar de identificare va fi comunicat solicitantului si va fi utilizat in toate referirile ulterioare.
    7. Pe baza datelor din documentele dosarului de autorizare, in functie de marimea agentului economic (numarul de salariati implicati in activitatea evaluata) si complexitatea lucrarilor (operatiilor) pe care acesta le efectueaza, RAR va stabili durata (numarul de zile-om audit) si costul evaluarii si va elabora si va transmite solicitantului propunerea de contract pentru autorizare si supraveghere.
    8. Dupa semnarea de catre solicitant a contractului pentru autorizare si supraveghere si prezentarea documentului de plata a costului evaluarii, RAR va constitui echipa de audit, va elabora planul de audit si va stabili, de comun acord cu solicitantul, data efectuarii auditului.
    9. Auditul capabilitatii tehnice se va efectua la fiecare dintre atelierele (unitatile de reparatii) ale solicitantului, in conformitate cu Standardul EN ISO 19011/2001, urmarindu-se indeplinirea de catre solicitant a conditiilor minimale enumerate in anexa D la prezentele reglementari.
    La auditare se vor avea, de asemenea, in vedere:
    a) conditiile de onorabilitate a conducatorului agentului economic, consemnate printr-o declaratie proprie, scrisa, privind inexistenta unui cazier personal;
    b) existenta spatiilor adecvate pentru:
    - amplasarea vehiculelor si/sau componentelor ce urmeaza a fi sau care au fost reparate, reglate;
    - depozitarea si evidenta materialelor si pieselor de schimb necesare procesului de reparatie, de reconditionare;
    - efectuarea lucrarilor de reparatii sau de reconditionare, de reglare, propriu-zise;
    c) existenta infrastructurilor si a echipamentelor generale aferente (canale si rampe de vizitare, instalatii de ridicare fixe si mobile, surse energetice etc.) pentru categoriile de vehicule si/sau componente la care se solicita autorizarea;
    d) existenta liniilor tehnologice, a sculelor, dispozitivelor si verificatoarelor necesare desfasurarii proceselor de reparatie, reconditionare, reglare;
    e) existenta mijloacelor de diagnosticare initiala, de verificare/masurare pe fluxul tehnologic si de verificare a calitatii lucrarilor de reparatie, reconditionare si/sau reglare, in conformitate cu reglementarile privind inspectia periodica a autovehiculelor si remorcilor inmatriculate in Romania - RNTR 1 (acestea din urma pot apartine unei statii proprii de inspectie tehnica periodica autorizate;
    f) evidenta efectuarii inspectiilor finale (numai pentru acele activitati care pot afecta direct functionarea la parametrii prevazuti de constructor a sistemelor vehiculului, mentionate in anexa A pct. 1.1.) cu echipamente si tehnologii conforme cu prevederile RNTR 1, cu mijloace proprii sau la o statie de inspectie tehnica autorizata de RAR se va tine in registrul de evidenta, conform modelului prezentat in anexa E la prezentele reglementari;
    g) documentele de atestare a calificarii personalului angajat si/sau folosit pentru activitatile/operatiile efectuate (scolarizare generala si specifica, instruiri speciale, experienta in munca);
    h) nivelul pregatirii profesionale practice a personalului, modul concret in care acesta efectueaza lucrarile repartizate si respecta disciplina tehnologica;
    i) comportarea personalului la efectuarea diagnosticarii preliminare si stabilirea operatiilor ce urmeaza sa fie efectuate, stabilirea consumului de piese de schimb si materiale implicat, intocmirea devizului si a notei de comanda etc.;
    j) respectarea prevederilor legale privind stabilirea si acordarea garantiei pentru componentele, reconditionate sau inlocuite si lucrarile efectuate;
    k) existenta procedurilor de tratare a reclamatiilor;
    l) existenta documentelor de abilitare din partea producatorului vehiculului si/sau componentelor (contract de dealer, distribuitor autorizat etc.), pentru solicitantii ce doresc si/sau incadrarea in categoria I de clasificare.
    10. Rezultatele auditarii se vor consemna intr-un raport de audit, avand, dupa caz, anexate note de neconformitati, ce se vor include in dosarul de autorizare. O copie a raportului de audit, impreuna cu notele de neconformitati anexate se vor inmana solicitantului.
    11. Pe baza analizei documentelor dosarului de autorizare RAR va elabora un raport de evaluare, in ale carui concluzii:
    a) pentru acele locatii si activitati (operatii) la care, in cursul auditului, nu s-au constatat neconformitati, se va recomanda autorizarea;
    b) pentru acele locatii si activitati (operatii) la care, in cursul auditului, s-au constatat neconformitati minore, recomandarea de autorizare va fi conditionata de prezentarea in prealabil de catre solicitant a unor actiuni corective, cu termene, pentru eliminarea neconformitatilor enumerate in notele de neconformitati anexate raportului de audit. In acest caz, indeplinirea si eficienta actiunilor corective vor fi verificate cu ocazia primului audit de supraveghere;
    c) pentru acele locatii si activitati (operatii) la care s-au constatat neconformitati majore nu se va acorda autorizatia. Solicitantul va putea relua ciclul de evaluare in conformitate cu pct. 4, numai dupa eliminarea neconformitatilor majore constatate, in maximum 45 de zile de la data auditului. Raportul de evaluare se anexeaza dosarului de autorizare respectiv.
    12. In cazul recomandarii de autorizare, in conditiile pct. 11 lit. a) si b), RAR va informa solicitantul ca trebuie sa trimita un reprezentant imputernicit la sediul reprezentantei judetene pentru preluarea autorizatiei.
    13. RAR va elibera solicitantului autorizatia tehnica de functionare in conformitate cu metodologia aprobata si va include agentul economic respectiv in registrul de evidenta a agentilor economici autorizati pentru desfasurarea de activitati in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare (denumiti in continuare titulari de autorizatie) si in baza de date referitoare la titularii de autorizatie.
    14. Autorizatia de functionare se va elibera in maximum 30 de zile de la primirea actiunilor corective si a documentelor prevazute de acestea, ce se vor include in dosarul de autorizare.
    15. Contestatiile in legatura cu neacordarea autorizarii se vor inainta la sediul central al RAR. In cazul in care contestatiile nu au putut fi rezolvate la acest nivel, solicitantul se va adresa Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului - Directia generala transport rutier.
    16. Durata de valabilitate a unei autorizatii este conditionata de mentinerea de catre titular a conditiilor in baza carora a fost recomandata acordarea autorizarii, confirmata prin auditurile de supraveghere planificate (in baza contractului pentru autorizare si supraveghere, in conformitate cu prevederile pct. 17) si inopinate (in conformitate cu prevederile pct. 18).
    17. Titularul de autorizatie va fi supravegheat de catre RAR, in baza contractului incheiat, prin audituri programate anuale (cu exceptia primului audit care se va efectua la 6 luni de la acordarea autorizatiei). Cu aceasta ocazie titularului de autorizatie i se va elibera o vinieta cu sigla RAR si data pana la care se prelungeste valabilitatea autorizatiei. Vinieta se va aplica in mod obligatoriu de titularul de autorizatie in spatiul marcat pe versoul autorizatiei. Modelul autorizatiei si al vinietei este prezentat in anexa F la prezentele reglementari.
    18. In cazul semnalarii unor reclamatii sau la cererea expresa a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (inclusiv a personalului special desemnat pentru activitatea de control din cadrul RAR) sau a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se vor efectua si audituri inopinate. Daca rezultatele acestor audituri vor confirma temeinicia reclamatiilor sau existenta neconformitatilor majore semnalate (care pot duce la suspendarea autorizarii, conform pct. 20), costurile implicate vor fi suportate de titularul de autorizatie.
    19. In cazurile in care la auditurile de supraveghere programate se va constata eliminarea in termenele stabilite prin actiuni corective a neconformitatilor minore semnalate la auditul anterior si pentru eventualele neconformitati minore constatate la aceste audituri de supraveghere, titularul va prezenta noi masuri corective adecvate, prin raportul de evaluare aferent se va propune mentinerea autorizarii.
    20. In cazurile in care la auditurile de supraveghere programate se va constata ca nu au fost eliminate in termenele stabilite neconformitatile minore semnalate la auditul anterior si/sau existenta unor noi neconformitati majore, in raportul de evaluare se va propune suspendarea autorizatiei pe o perioada de 20 de zile, in decursul careia titularul nu va avea dreptul sa desfasoare activitatea autorizata.
    Daca la sfarsitul perioadei de suspendare a autorizatiei RAR va confirma (dupa caz, in urma efectuarii unei verificari la unitati) ca neconformitatile in cauza au fost eliminate, suspendarea autorizatiei inceteaza. In caz contrar, se va proceda la anularea autorizatiei. Pentru obtinerea unei noi autorizatii fostul titular va trebui sa reia procedura de autorizare.
    In cazurile in care la auditurile inopinate se constata existenta unor neconformitati majore, se propune suspendarea autorizatiei pe o perioada de pana la 20 de zile, fara drept de desfasurare a activitatii autorizate. In urmatoarele 10 zile, cu drept de desfasurare a activitatii autorizate, trebuie sa dovedeasca implementarea actiunilor corective de la neconformitatile majore - conditie de ridicare a suspendarii. In caz contrar se va proceda la anularea autorizatiei.
    21. Pe durata de valabilitate a unei autorizatii titularul acesteia poate solicita RAR sa efectueze evaluarea unor noi activitati pentru care intentioneaza sa obtina extinderea autorizarii. Daca extinderea este solicitata la o data situata intre termenele stabilite pentru efectuarea auditului de supraveghere, auditul respectiv se va efectua pe baza unui contract de extindere.

    CAP. 3
    Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitate de modificari constructive si/sau reconstructie a vehiculelor rutiere

    Modificarile constructive, astfel cum au fost definite la cap. I pct. 2, se refera inclusiv la operatiile de tuning.
    Agentii economici care desfasoara activitati specifice in termenul de garantie a vehiculelor noi trebuie sa aiba abilitare din partea producatorului vehiculului rutier respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia.
    Activitatea de reconstructie a vehiculelor rutiere se poate efectua numai de agenti economici - persoane juridice, care desfasoara o activitate de productie industriala in domeniu si care au certificat un sistem de management al calitatii in conformitate cu modelul aplicabil din seria de standarde SR EN ISO 9000.
    Autorizatia tehnica de functionare se elibereaza de catre RAR, organism tehnic specializat al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, avand in vedere raportul de evaluare a capabilitatii tehnice a agentului economic, intocmit de personalul propriu certificat pentru evaluarea conformitatii pe baza reglementarilor si normelor tehnice elaborate de ministerul respectiv.
    Autorizatiile tehnice de functionare eliberate de RAR inainte de data intrarii in vigoare a prezentelor norme raman valabile pana la primul audit de supraveghere.
    Vehiculele rutiere asupra carora se efectueaza modificari constructive pot obtine omologare de tip daca sunt noi, iar modificarile se executa dupa o documentatie constructiva si tehnologie evaluata si avizata de catre RAR si/sau constructorul vehiculului de baza, cu personal calificat, intr-un spatiu de productie utilat si corespunzator fabricatiei in serii mici cu puncte fixe de lucru.
    Vehiculele rutiere care nu sunt noi, asupra carora se efectueaza modificari constructive, sau cele obtinute prin procesul de reconstructie definit mai sus vor fi omologate individual de catre RAR si incadrate in noua categorie de folosinta.

    CAP. 4
    Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de montari, verificari ale componentelor si echipamentelor vehiculelor

    1. Agentii economici care desfasoara activitatile de montare, reparare si verificare a componentelor si echipamentelor prevazute in anexa H la prezentele reglementari trebuie sa obtina autorizatia tehnica de functionare conform prevederilor legii.
    2. Autorizatia de functionare se elibereaza de RAR, pe baza evaluarii capabilitatii tehnice a agentilor economici care desfasoara una dintre activitatile mentionate in anexa H.
    3. La evaluarea capabilitatii tehnice sunt aplicabile prevederile cap. II si ale anexei B la prezentele reglementari.

    CAP. 5
    Reguli de procedura pentru evaluarea capabilitatii tehnice si autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, in vederea comercializarii si reciclarii

    Agentii economici care desfasoara activitati de dezmembrare a vehiculelor uzate trebuie sa indeplineasca, in vederea autorizarii, urmatoarele cerinte:
    1. sa dezmembreze autovehiculele, respectand documentatiile tehnice (tehnologiile de montare-demontare) pentru acele componente care se comercializeaza si operatiile de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate prevazute in anexa I la prezentele reglementari;
    2. sa utilizeze sculele si echipamentele adecvate in vederea mentinerii parametrilor dimensionali si functionali ai componentelor care urmeaza sa fie comercializate;
    3. sa efectueze operatiile de depozitare, fara a deteriora piesele de schimb si componentele care contin lichide sau care sunt recuperabile;
    4. sa existe spatii de depozitare (inclusiv depozitarea temporara) a vehiculelor uzate inainte de dezmembrare, care sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa aiba suprafete impermeabile pentru zone adecvate, cu asigurarea instalatiilor pentru colectarea curgerilor, decantoare si agenti de curatare-degresare;
    b) sa detina echipamente pentru tratarea apei, inclusiv a apei de ploaie, in conformitate cu reglementarile referitoare la mediu si sanatate;
    c) sa aiba depozite adecvate pentru partile dezmembrate, inclusiv depozite impermeabile pentru piesele de schimb care vin in contact cu uleiul;
    d) sa aiba containere adecvate pentru depozitarea bateriilor (cu neutralizare electrolitica in acelasi spatiu sau in alta parte), filtre si condensatoare care contin PCB/PCT;
    e) sa aiba rezervoare de depozitare adecvate pentru depozitarea separata a lichidelor vehiculelor uzate: combustibil, ulei de motor, ulei de cutie de viteze, ulei de transmisie, ulei hidraulic, lichide de racire, antigel, lichid de frana, acid de baterie, lichide ale sistemului de aer conditionat si orice alte lichide continute de vehiculul uzat;
    f) sa aiba depozite adecvate pentru anvelope uzate, dotate pentru prevenirea incendiilor si a depozitarii excesive in stive;
    5. sa efectueze operatiunile de tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultate din dezmembrare, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei, prevazute in anexa J la prezentele reglementari;
    6. sa indeplineasca cumulativ conditiile minime prevazute de legislatia in vigoare pentru fiecare grupa de deseuri industriale reciclabile;
    7. sa posede autorizatia de valorificare eliberata de Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor;
    8. sa fie abilitati si/sau in evidenta Ministerului Administratiei si Internelor pentru colectarea vehiculelor uzate;
    9. sa tina evidenta deseurilor reciclabile, sa raporteze si sa furnizeze informatii la cererea persoanelor cu drept de control, conform prevederilor prezentelor reglementari si legislatiei in vigoare.

    ANEXA A

    1. ACTIVITATILE DE REPARATII SI INTRETINERE PENTRU CARE ESTE NECESARA AUTORIZAREA

    1.1. Activitatile care constau in repararea, intretinerea si/sau reglari ale ansamblurilor mecanice:
    a) motor si instalatiile anexe de alimentare prin carburatie/injectie mas/mac, de racire, de evacuare, de pornire integrata si/sau independenta si componentele acestora;
    b) ambreiaj, transmisie, cutie de viteze mecanica/automata si componentele acestora;
    c) sistemul de rulare si componentele acestuia;
    d) sistemul de directie si componentele acestuia;
    e) sistemul de franare si componentele acestuia.
    1.2. Activitatile care constau in repararea, intretinerea si/sau reglari ale echipamentului electric si/sau electronic:
    a) instalatia electrica de iluminare si semnalizare si componentele acesteia;
    b) instalatia electrica de pornire a motorului, incarcare a bateriilor de acumulatori si componentele acestora;
    c) sistemul de gestiune electronica a motorului si/sau a sistemelor autovehiculului.
    1.3. Activitatile de reparatii si/sau redresari ale structurii caroseriei:
    a) reparatii ale caroseriei fara structura de rezistenta, care necesita demontarea de componente mecanice si/sau electrice;
    b) reparatii ale structurii de rezistenta a caroseriei;
    c) redresarea structurii de rezistenta a caroseriei.
    1.4. Activitati de reparare a anvelopelor si camerelor de aer:
    a) la rece;
    b) la cald, prin vulcanizare.
    1.5. Acoperirea de protectie anticorosiva a caroseriei vehiculelor si/sau componentelor acestora (vopsire, terosonare, polisare etc.)
    1.6. Activitatile de montare, reparare, verificare a unor componente sau echipamente (vezi anexa H)
    1.7. Activitatile de modificari constructive si reconstructie a vehiculelor rutiere
    1.8. La cerere, RAR va putea efectua evaluarea si autorizarea in conformitate cu prezentele norme metodologice pentru repararea componentelor demontate de pe vehicul, altele decat cele prevazute la pct. 1.1, 1.2 si 1.3.
    1.9. Autorizarea se acorda fara discriminare tuturor agentilor economici pentru care raportul de evaluare confirma ca indeplinesc conditiile minimale prezentate in anexa D, aplicabile activitatilor pentru care solicita autorizarea.
    1.10. Autorizarea se acorda pentru una sau mai multe dintre lucrarile prezentate la pct. 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 si 1.7 sau pentru operatii distincte ale acestora.

    2. CLASIFICAREA AGENTILOR ECONOMICI

    In functie de complexitatea activitatilor de reparatii si/sau reglari pe care le executa, de marcile/tipurile de vehicule, precum si de abilitarea din partea constructorului, agentii economici se clasifica in sase clase:

    Clasa I - Reparatii/montare cu abilitare din partea constructorului
    Reparare, intretinere si reglare pentru marci si categorii de vehicule

    Clasa II - Reparatii/montare fara abilitare din partea constructorului
    Reparare, intretinere si reglare pentru marci de vehicule, limitat pe tipuri si/sau pe an de fabricatie (dispunand de manuale de reparatii si SDV-uri corespunzatoare)

    Clasa III - Reglari generale
    Reglari sisteme si/sau componente ale vehiculelor rutiere, schimb de materiale consumabile, prezentate in cataloage si/sau in baze de date ale echipamentelor, manuale de intretinere a vehiculelor, manuale de reparatii pe suport de hartie sau informatic etc.

    Clasa IV - Repararea anvelopelor si/sau a camerelor de aer
    Operatiile de demontare/montare, lipire si/sau vulcanizare a camerelor de aer si/sau anvelopelor, conform conditiilor minimale tehnice si tehnologice emise de factori autorizati, privind repararea anvelopelor si camerelor de aer

    Clasa V - Acoperirea anticorosiva a caroseriei si componentele acesteia
    Operatiile de acoperire anticorosiva, conform conditiilor minimale tehnice si tehnologice adecvate

    Clasa VI - Dezmembrare
    Operatiile de demontare a unor componente de pe vehicule, conform tehnologiilor specifice adecvate

    ANEXA B

                              CERERE-TIP
de autorizare pentru desfasurarea activitatii de reparatii, reglare, modificari constructive si/sau reconstructia si dezmembrarea vehiculelor rutiere

                                (model)

    1. Denumirea agentului economic:
    ...........................................................................
    2. Adresa: (se va/se vor indica adresa/adresele, codul/codurile sediului/sediilor unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea):
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    3. Numarul de inmatriculare la Oficiul registrului comertului:
    ...........................................................................
    4. Codul fiscal:
    ...........................................................................
    5. Contul bancar/Banca:
    ...........................................................................
    6. Telefon/fax/telex:
    ...........................................................................
    7. Lista activitatilor si marcilor de vehicule pentru care se solicita evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii este prezentata in tabelul anexat.
    8. Lista echipamentelor care se utilizeaza la efectuarea activitatilor pentru care se solicita evaluarea capabilitatii tehnice in vederea autorizarii este indicata in tabelul anexat.
    9. Numarul personalului implicat: ....., din care:
    .......... ingineri
    .......... maistri/tehnicieni
    .......... muncitori
    10. Imputernicim pe domnul/doamna ..........................., avand functia de ..................., care poate fi contactat/contactata la tel. ............, fax: .............., sa ne reprezinte in toate aspectele legate de evaluare/autorizare.
    11. Numele si semnatura directorului/managerului general
            __
          /    \
    LS   (      )
          \ __ /

    12. Numele si semnatura contabilului-sef/directorului economic
    13. Data .............

    ANEXA C

                         CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE

                                  (model)
                 (Se completeaza pentru fiecare sediu in parte.)

    1. Date de identificare
    1.1. Denumirea agentului economic
    ...........................................................................
    1.2. Adresa (se va indica adresa sediului unde se desfasoara activitatile pentru care se solicita evaluarea/autorizarea)
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    1.3. Numarul de inmatriculare la Oficiul registrului comertului
    ...........................................................................
    1.4. Telefon/fax/telex:
    ...........................................................................

    2. Organizare
    2.1. Structura organizatorica (de atasat organigrama/fluxul activitatii ca anexa A):
    2.2. Sunt definite responsabilitatile personalului care conduce/efectueaza/verifica activitatile pentru care se solicita autorizarea? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, numiti documentul in care sunt specificate responsabilitatile personalului:
    ...........................................................................

    3. Resurse
    3.1. Planurile la scara ale spatiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrica, aer comprimat etc. (de atasat ca anexa B):
    3.2. Lista liniilor tehnologice (dupa caz, desenele schemelor flux), a utilajelor, echipamentelor de inspectie (de atasat ca anexa C):
    3.3. Exista echipamente necesare pentru efectuarea inspectiilor finale: (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca NU, indicati statia/statiile de inspectie tehnica periodica unde se executa inspectiile finale:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    3.4. Exista abilitarea din partea unui producator de vehicule rutiere? (DA, NU). Daca DA, atasati o copie a documentului care atesta abilitarea la dosarul de autorizare.

    4. Analiza comenzilor
    4.1. Sunt convenite cu clientii si consemnate in scris activitatile solicitate de acestia? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    Daca DA, numiti documentul in care sunt consemnate:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Documentul respectiv specifica:
    4.1.1. Activitatile solicitate de clienti? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    4.1.2. Materialele, costurile implicate si termenul de realizare a lucrarilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    4.1.3. Termenele de garantie pentru lucrarile executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    Daca DA, indicati termenul de garantie acordat:
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    5. Controlul documentatiei
    5.1. Sunt disponibile instructiuni de lucru sau alte documente care definesc modul de executie si verificare a lucrarilor pe care le efectuati? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    Daca DA, sunt acestea aprobate de factorii responsabili? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    5.2. Se utilizeaza documente externe (standarde, desene ale clientului etc.)? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    5.2.1. Se asigura ca aceste documente sunt in vigoare? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    5.2.2. Se cunosc conditiile din RNTR 1? (DA, NU, NEAPLICABIL)

    6. Aprovizionare
    6.1. Sunt definite conditiile referitoare la produsele aprovizionate? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati documentele in care sunt specificate conditiile referitoare la produsele aprovizionate:
    ...........................................................................
    6.2. Componentele si materialele care afecteaza siguranta circulatiei sunt certificate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    6.3. Componentele si materialele utilizate au termen de garantie? (DA, NU, NEAPLICABIL)

    7. Identificare
    7.1. Se asigura identificarea unica a activitatilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    Daca DA, indicati documentul:
    ...........................................................................
    7.2. Se inregistreaza si se identifica toate operatiile si inspectiile efectuate specificate in comanda? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    7.3. Este mentinut un registru de evidenta a comenzilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

    8. Controlul proceselor de reparatii sau reglare
    8.1. Exista o planificare a comenzilor prin care sa se asigure toate resursele necesare pentru realizarea acestora in termenul stabilit? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    8.2. Sunt disponibile la punctele de lucru instructiuni de executie a operatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    8.3. Exista personal propriu calificat adecvat? (DA, NU, NEAPLICABIL). Daca DA, indicati numarul si calificarea personalului (ingineri, tehnicieni/maistri, muncitori):
    ...........................................................................
    ...........................................................................

    9. Inspectii (CTC)
    9.1. Sunt stabilite si documentate metode de verificare a calitatii operatiilor executate? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    Daca DA, indicati documentul (documentele):
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    9.2. La incheierea lucrarilor executate se efectueaza verificarile finale in conformitate cu conditiile din RNTR 1 si/sau documentatiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    9.3. Sunt mentinute inregistrari ale rezultatelor inspectiilor finale si sunt conform conditiilor specificate in RNTR 1 si/sau documentatiei tehnice specifice? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    9.4. Aceste inregistrari identifica personalul implicat? (DA, NU, NEAPLICABIL)

    10. Controlul echipamentelor de inspectie (CTC)
    10.1. Exista echipamente de inspectie proprii? (DA, NU, NEAPLICABIL) Daca DA, indicati aceste echipamente:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Echipamentele de inspectie sunt verificate metrologic? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    10.2. Sunt mentinute inregistrari referitoare la verificarea metrologica? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    10.3. Exista instructiuni de utilizare a echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    10.4. Sunt asigurate conditiile de utilizare prevazute de fabricantul echipamentelor? (DA, NU, NEAPLICABIL)

    11. Controlul lucrarilor neconforme
    11.1. Este stabilita o procedura de tratare a reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    11.2. Sunt mentinute inregistrari privind tratarea reclamatiilor? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    11.3. Este stabilita o procedura de tratare a produsului neconform? (DA, NU, NEAPLICABIL)

    12. Manipularea si depozitarea
    12.1. Exista spatii adecvate pentru a permite manipularea vehiculelor, componentelor, materialelor si a echipamentelor astfel incat sa se previna deteriorarea acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    12.2. Exista spatii si conditii adecvate de depozitare a vehiculelor, a componentelor, a echipamentelor, a materiilor prime si a materialelor care sa asigure mentinerea calitatii acestora? (DA, NU, NEAPLICABIL)
    Numele si functia persoanei care a completat chestionarul si care raspunde de corectitudinea datelor:
    ...........................................................................
    ...........................................................................
    Tel./fax ...................
    Semnatura: .................
    Data: ......................

    NOTA:
    Datele completate trebuie sa corespunda cu situatia la zi la data transmiterii chestionarului la RAR.

    ANEXA D

                             CONDITII MINIMALE
privind desfasurarea activitatilor de reparatii, intretinere, reglare, montare a echipamentelor si componentelor, modificari constructive si/sau reconstructie pentru vehicule rutiere

    1. Scop
    Prezentul document prezinta cerintele pentru sistemul intern de control al activitatilor de reparatie, intretinere, reglare, montare a echipamentelor si componentelor, modificari constructive si/sau reconstructie pentru vehicule rutiere (denumite in continuare activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere) care trebuie stabilit si mentinut de un agent economic pentru a asigura calitatea lucrarilor efectuate.

    2. Domeniul de aplicare
    Prezentul document se aplica la auditul de evaluare a calitatii activitatilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, la auditurile curente de supraveghere, de extindere sau la auditurile inopinate, precum si la aprecierea rezultatelor acestor audituri.
    Evaluarea calitatii activitatilor prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere se efectueaza pentru a determina daca exista resursele umane si materiale, precum si organizarea necesare asigurarii controlului intern al activitatilor.
    Auditurile curente de supraveghere se efectueaza pentru a verifica daca sunt mentinute si imbunatatite conditiile pentru sistemul intern de control aplicat de agentul economic.

    3. Documente de referinta si conexe
    3.1. SR EN ISO 9001:2001, Sisteme de management al calitatii. Cerinte.
    3.2. SR EN ISO 9000:2001, Sisteme de management al calitatii. Principii fundamentale si vocabular.
    3.3. RNTR 1:2003, Reglementari privind inspectia periodica a autovehiculelor si remorcilor inmatriculate in Romania.
    3.4. Ordonanta Guvernului nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2003.

    4. Terminologie
    Termenii utilizati in prezentul document sunt definiti in documentele de referinta mentionate la pct. 3.

    5. Conditii pentru asigurarea conformitatii
    5.1. Generalitati
    Agentul economic care solicita autorizarea pentru desfasurarea de activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa demonstreze ca poseda resursele necesare si ca aplica metode adecvate pentru un control intern al lucrarilor, care sa asigure conformitatea vehiculelor asupra carora s-a intervenit cu normele in vigoare privind siguranta circulatiei rutiere si protectia mediului ambiant referitoare la vehiculele rutiere aflate in exploatare.
    Nivelul minim de pregatire pentru persoana care conduce atelierul, in functie de activitatile executate, este de absolvent al scolii profesionale sau al liceului tehnic in meseriile de mecanic auto, electromecanic auto, tinichigiu auto, electronist sau in alte calificari din domeniul tehnic si cu o vechime de minimum 5 ani in activitate. In acest caz conducatorul atelierului trebuie sa posede un certificat de atestare a capacitatii profesionale in domeniul constructiei si repararii de vehicule rutiere, eliberat de RAR, in urma frecventarii unui curs si a absolvirii unui examen de verificare a cunostintelor (anexa G).
    Persoanele cu studii superioare in domeniul tehnic, cu o vechime minima de 2 ani in activitate, pot conduce ateliere in care se desfasoara activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere si primesc un certificat de atestare pe baza diplomei de absolvire, fara participarea la curs si sustinerea examenului.
    Valabilitatea certificatelor de atestare este de 3 ani si se va prelungi in conditiile prevazute la alin. 2 si 3.
    Toate facilitatile, echipamentul si personalul trebuie sa fie adecvate pentru a realiza activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere prevazute.
    Conditiile pentru sistemul de control intern al activitatii includ, dupa caz, urmatoarele elemente:
    - organizare si resurse;
    - analiza comenzilor;
    - controlul documentatiei;
    - controlul produselor aprovizionate;
    - identificarea activitatilor efectuate;
    - inspectia calitatii;
    - controlul echipamentelor de verificare, diagnosticare si inspectie (CTC);
    - controlul proceselor;
    - manipularea si depozitarea;
    - inregistrari.
    5.2. Organizare si resurse
    5.2.1. Agentul economic care desfasoara activitate prin care pot fi influentati parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie sa defineasca responsabilitatea personalului care conduce/efectueaza/verifica aceste activitati.
    5.2.2. Agentul economic trebuie sa identifice si sa asigure resursele adecvate, respectiv facilitati, echipamente de lucru, de verificare, diagnosticare si inspectie, personal instruit si calificat pentru activitatile de executie si verificare, precum si tehnicile si metodele de lucru aferente.
    5.3. Analiza comenzilor
    5.3.1. Inaintea acceptarii unei comenzi, agentul economic trebuie sa se asigure de urmatoarele:
    - activitatile solicitate de client sunt definite, documentate (dupa caz, in scris) si convenite cu clientul;
    - exista capabilitatea de a realiza conditiile comenzii.
    5.3.2. Dupa caz, operatiunile de executat vor fi stabilite in urma diagnosticarii starii tehnice a vehiculului.
    5.3.3. Comenzile trebuie sa specifice: activitatile si operatiunile executate, termene de executie, costuri (piese de schimb, manopera, materiale), personalul executant si de control, garantiile prevazute de reglementarile in vigoare etc.
    5.4. Controlul documentatiei
    5.4.1. Agentul economic trebuie sa posede documentatia necesara pentru desfasurarea activitatilor de aprovizionare, prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere, de inspectie (CTC), dupa cum este cazul.
    5.4.2. Documentatia trebuie sa cuprinda, dupa caz:
    - documentatia tehnica aferenta vehiculelor pentru care se efectueaza una dintre activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate (desene, manuale de reparatii, cataloage de piese de schimb etc.);
    - documentatia tehnica de executie a lucrarilor (planuri de operatii etc.);
    - documente externe (standarde, reglementari si norme tehnice in transporturile rutiere etc.);
    - proceduri sau metode adecvate de verificare si diagnosticare;
    - instructiuni de lucru.
    5.4.3. Agentul economic trebuie sa efectueze un control adecvat al documentatiei referitoare la lucrarile pentru care solicita autorizarea, pentru a asigura conformitatea lucrarilor efectuate cu conditiile specificate. Controlul documentatiei trebuie sa asigure ca:
    - se utilizeaza numai editiile in vigoare ale documentelor;
    - documentele sunt disponibile la locurile unde sunt necesare;
    - modificarile documentelor sunt efectuate numai de personal autorizat.
    5.5. Controlul produselor aprovizionate
    5.5.1. Agentul economic trebuie sa asigure prin metode adecvate ca toate produsele aprovizionate corespund conditiilor specificate si ca produsele neconforme din loturile aprovizionate sunt returnate furnizorului sau distruse.
    5.5.2. Cand este aplicabil, comenzile de aprovizionare ale agentului economic trebuie sa nominalizeze caracteristicile produselor solicitate, pentru a permite controlul conformitatii acestora cu conditiile specificate corespunzatoare.
    5.5.3. Agentul economic trebuie sa aplice prevederile documentelor legale referitoare la piesele de schimb, materiile prime si materialele utilizate in activitatile desfasurate, tinand seama ca vehiculele rutiere reprezinta produse de folosinta indelungata.
    5.5.4. Agentul economic se va asigura ca piesele de schimb aprovizionate sunt insotite de documente de atestare a calitatii (certificate de conformitate etc.) si certificate de garantie acordate de producatorii acestora. Dupa caz, acesta se va asigura ca piesele de schimb sunt fabricate de agenti economici abilitati in acest scop de catre producatorii vehiculelor rutiere carora le sunt destinate. Piesele de schimb si materialele aprovizionate care contribuie la siguranta circulatiei si la protectia mediului trebuie sa fie certificate/omologate de RAR.
    5.5.5. In mod exceptional, agentul economic poate utiliza si componente furnizate de client, daca acestea sunt noi sau nu prezinta jocuri, uzuri, imbatraniri etc. ce ar putea periclita buna functionare a acestora si/sau a sistemelor in care ele sunt montate. In acest caz, clientul va declara in scris ca renunta la garantia aferenta componentelor respective in conformitate cu reglementarile in vigoare.
    5.6. Identificarea activitatilor efectuate
    5.6.1. Agentul economic trebuie sa asigure identificarea clara a activitatilor si operatiunilor desfasurate pe tot parcursul derularii proceselor.
    5.6.2. Inregistrarile referitoare la activitatile si operatiunile executate trebuie sa fie identificabile fata de sistemul vehiculului, componenta sau vehiculul la care s-a intervenit.
    5.7. Controlul proceselor
    Agentul economic trebuie sa se asigure ca procesele se desfasoara in conditii controlate. Conditiile controlate trebuie sa includa:
    - instructiuni de lucru documentate, care definesc modul de reparare, intretinere, reglare, modificari constructive si/sau reconstructie, de montare si de verificare, precum si echipamentele necesare;
    - planificarea si realizarea mentenantei echipamentelor, pentru a asigura capabilitatea permanenta a lucrarilor efectuate;
    - calificarea corespunzatoare a personalului.
    5.8. Inspectia calitatii (CTC)
    5.8.1. Agentul economic trebuie sa verifice permanent daca sunt satisfacute conditiile specificate pentru vehiculul la care efectueaza activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere. In acest scop este necesar:
    - sa verifice ca materialele, piesele si echipamentele care intra in componenta vehiculului sunt conforme cu conditiile specificate;
    - sa stabileasca si sa aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea inspectiilor si verificarilor pe tot parcursul desfasurarii lucrarilor;
    - sa asigure personal instruit, conditii de mediu si echipamente adecvate pentru inspectiile si verificarile lucrarilor efectuate.
    5.8.2. Agentul economic trebuie sa mentina inregistrari care fac dovada ca produsul la care s-au efectuat lucrarile de la activitatea de reparare, intretinere, reglare, montare, modificari constructive si/sau reconstructie a fost admis la inspectiile si verificarile finale efectuate in conformitate cu reglementarile in vigoare (RNTR 1) si cu prevederile constructorului vehiculului.
    5.9. Controlul echipamentelor de inspectie (CTC)
    5.9.1. Agentul economic trebuie sa dispuna de echipamentele adecvate pentru efectuarea inspectiilor necesare.
    5.9.2. Toate echipamentele utilizate pentru inspectii trebuie verificate, etalonate si ajustate la intervale prestabilite sau inainte de utilizare, in raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute.
    5.9.3. Agentul economic trebuie sa asigure conditiile de mediu necesare utilizarii echipamentelor in conditiile specificate de fabricantul acestora.
    5.9.4. Agentul economic trebuie sa mentina inregistrarile referitoare la etalonarea si verificarea echipamentelor de inspectie si verificare.
    5.10. Controlul lucrarilor neconforme
    5.10.1. Agentul economic trebuie sa asigure identificarea, inregistrarea, analiza si tratarea lucrarilor care nu sunt conforme cu conditiile specificate.
    5.10.2. Agentul economic trebuie sa stabileasca o procedura de tratare a reclamatiilor.
    5.11. Manipularea si depozitarea
    Agentul economic trebuie sa aplice metode adecvate pentru manipularea si depozitarea componentelor, materialelor, precum si a vehiculelor la care a efectuat lucrari de reparatie, intretinere, reglare, montare, modificari constructive si/sau reconstructie, pentru a asigura conformitatea cu conditiile specificate si pentru a preveni deteriorarea acestora.
    5.12. Inregistrari
    5.12.1. Trebuie mentinute inregistrari care sa ateste calitatea operatiilor executate.
    5.12.2. Inregistrarile trebuie sa indice identitatea personalului implicat in diferitele faze ale procesului.
    5.13. Instruire
    5.13.1. Activitatile prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere trebuie efectuate de personal angajat, instruit si calificat in mod adecvat.
    5.13.2. Agentul economic trebuie sa mentina dovezi referitoare la instruirea si calificarea personalului.
    5.14. Dotarea minimala a agentilor economici care desfasoara activitati prin care se pot influenta parametrii constructivi, functionali si de calitate ai vehiculelor rutiere
    In functie de tipurile de activitati (lucrari) desfasurate, pentru care solicita autorizarea, agentul economic va trebui sa se doteze cel putin cu echipamentele indicate in capetele coloanelor corespunzatoare (1 - 9) ale tabelului 1.

    Tabelul 1*)

    *) Tabelul 1 este reprodus in facsimil.

    Dotarea minimala necesara pentru desfasurarea diferitelor activitati pentru vehicule rutiere

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Motorul, instalatiile anexe si componentele acestora
    B - Sistemul de rulare si componentele acestuia
    C - Repararea anvelopelor si/sau camerelor de aer
    D - Sistemul de directie si componentele acestuia
    E - Sistemul de franare si componentele acestuia
    F - Instalatia electrica si electronica si componentele
    G - Structura caroseriei. Inlocuiri de sasiuri si/sau de caroserii
    H - Acoperirea anticoroziva a caroseriei si componentele
    I - Montarea si repararea componentelor
 ______________________________________________________________________________
|                 \         Lucrari        |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|                  \                       | A | B | C | D | E | F | G | H | I |
|     Dotare        \                      |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|____________________\_____________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
|                     0                    | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Canal de vizitare, elevatoare fixe si    |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| mobile*)                                 | x | x |   | x | x |   | x | x | x |
| Mijloace de ridicat si transportat       |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Masina de echilibrat roti                |   | x | x |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Masina de dejantat anvelope              |   |   | x |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Presa pentru vulcanizare*)             |   |   | x |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Dispozitiv de verificare a adancimii     |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| profilului anvelopelor*)                 |   | x | x |   | x |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Instalatie si aparate pentru reglarea si |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| verificarea farurilor auto*)             |   |   |   |   |   | x | x |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Tester electronic motor                  | x |   |   |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Compresor de aer                         | x | x | x |   | x |   | x | x |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Redresor si/sau robot pornire pentru     |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| incarcarea bateriilor                    |   |   |   |   |   | x |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Analizor de gaze de evacuare*)           | x |   |   |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Opacimetru*)                             | x |   |   |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Manometru pentru controlul presiunii din |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| pneuri*)                                 |   | x | x | x | x |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Densimetru                               | x |   |   |   |   | x |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Compresmetru                             | x |   |   |   |   |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Chei dinamometrice                       | x | x | x | x | x |   | x | x | x |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Instalatie si aparate pentru verificarea |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| si reglarea geometriei sistemului de     |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| directie*)                              |   |   |   | x |   |   | x |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Stand cu role pentru verificarea         |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| eficacitatii sistemului de franare*)     |   |   |   |   | x |   |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Truse de scule auto                      | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Stand reparare/redresare structura       |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| rezistenta caroserie                     |   |   |   |   |   |   | x |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Echipamente verificare/diagnosticare     |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| componente (ABS, amortizoare, aer        |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| conditionat etc.)                        |   |   |   |   |   |   |   |   | x |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| SDV-uri specifice pentru sisteme si/sau  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| componente auto                          | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Instalatie aspiratie praf si exaustare   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
| noxe                                     |   |   |   |   |   |   |   | x |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Cuptor uscare                            |   |   |   |   |   |   |   | x |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Trusa pistoale protectie anticoroziva    |   |   |   |   |   |   |   | x |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Trusa de electrician auto                |   |   |   |   |   | x |   |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|
| Trusa de scule tinichigerie              |   |   |   |   |   |   | x |   |   |
|__________________________________________|___|___|___|___|___|___|___|___|___|

    Observatii:
    *) Echipamentele specifice statiilor de inspectie tehnica periodica (marcate cu un asterisc in tabel), care se vor utiliza la verificarea calitatii reparatiilor, vor trebui sa aiba caracteristicile constructive si metrologice specificate in RNTR 1. Pentru celelalte echipamente, se vor avea in vedere prevederile constructorilor sau, daca acestea nu se cunosc, considerente tehnice pertinente, justificate.
    *) Pentru autorizarea activitatii de reglare a geometriei sistemului de directie este obligatorie existenta aprobarii de model si a verificarii metrologice.
    *) Pentru activitatea de vulcanizare efectuata la cald

    ANEXA E

    UNITATEA ...........................                       pag ....

                 REGISTRUL DE EVIDENTA A INSPECTIILOR FINALE*1)
                              (conform RNTR 1)

                                   (model)

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Nr. comanda reparatii sau reglari
    B - Numar de inmatriculare
    C - Unitatea unde s-a efectuat inspectia finala
    D - Sasiu
    E - Motor
    F - Numele si semnatura persoanei care a efectuat I.F.
    G - Faruri
    H - Noxe
    I - Frane
 ______________________________________________________________________________
|    |   |    |   |     |Seria|Rezultatul|Numele si| Prezentarea |Numele si|   |
|    |   |    |   |     |     |inspectiei|semnatura| dupa        |prenumele|   |
|    |   |    |   |     |     |          |persoanei| remediere   |persoanei|   |
|Nr. | A |Data| B |Marca|_____|__________|care a   |_____________|care a   | C |
|crt.|   |    |   |si   | D| E|Valori| G |efectuat |Rezultatul| F|prezentat|   |
|    |   |    |   |tipul|  |  |______|   |inspectia|inspectiei|  |vehiculul|   |
|    |   |    |   |     |  |  | H| I |   |finala   |__________|  |la I.F.  |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |(I.F.)   |Valori| G |  |         |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |______|   |  |         |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         | H| I |   |  |         |   |
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
| 1  | 2 |  3 | 4 |  5  | 6| 7| 8| 9 | 10|   11    |12| 13| 14|15|   16    | 17|
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|    |   |    |   |     |  |  |  |   |   |         |  |   |   |  |         |   |
|____|___|____|___|_____|__|__|__|___|___|_________|__|___|___|__|_________|___|

    *1) Formularul se va utiliza de catre agentii economici care presteaza servicii de reparatie si/sau reglare a vehiculelor rutiere.

    FA_3 Inspectii

    ANEXA F

    - fata -

           MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
                            REGISTRUL AUTO ROMAN

                               AUTORIZATIE*)
                                 (model)

                                CLASA .....
                             Nr. ..../.........
                         (Revizia ..............)

    *) Cuprinsul autorizatiei este reprodus in facsimil.

    In baza cererii nr. ............. inregistrata la Registrul Auto Roman la data de ............... si a rezultatelor auditului de evaluare a capabilitatii tehnice, efectuat in conformitate cu prevederile RNTR 4:2003, consemnate in Raportul de evaluare nr. ............., se autorizeaza:

                    .......................................

sa presteze in unitatea sa din (adresa) .................................................., urmatoarele activitati sau lucrari pentru tipurile de vehicule rutiere/componente mentionate:

    REPARATII/MONTARE CU ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:
 __________________________________________________________________________
|Nr. | Activitatile sau lucrarile    | Vehicule/componente care | Limitari |
|crt.| autorizate                    | fac obiectul autorizarii | generale |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
|  1 | Reparatii si reglari ale      |                          |          |
|    | ansamblurilor mecanice        |                          |          |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
|  2 | Reparatii si reglari ale      |                          |          |
|    | echipamentului electric si    |                          |          |
|    | electronic                    |                          |          |
|____|_______________________________|__________________________|__________|
|  3 | Reparatii ale caroseriilor    |                          |          |
|    | autoportante                  |                          |          |
|____|_______________________________|__________________________|__________|

    REPARATII/MONTARE FARA ABILITARE DIN PARTEA CONSTRUCTORULUI:
    (tabel)

    REGLARI GENERALE:
    (tabel)

    REPARAREA ANVELOPELOR SI/SAU CAMERELOR DE AER:
    (tabel)

    ACOPERIRE ANTICOROZIVA A CAROSERIEI SI COMPONENTELE ACESTEIA:
    (tabel)

    DEZMEMBRARE:
    (tabel)

                  Registrul Auto Roman

                            Director General
                         ______________________

    Valabilitatea prezentei autorizatii: conform vizelor de pe verso

    - verso -

    Vinieta (se va aplica la data emiterii autorizatiei si dupa fiecare supraveghere)

    ....................
    :Aut. nr. ......   :
    :Semnatura         :
    :autorizata:       :
    :                  :
    :Valabila pana la: :
    :Anul .......      :
    :Luna .......      :
    :                  :
    :..................:

    VIZE ANUALE

................................................................................
:Aut. nr. ......   ::                  ::                  ::                  :
:Semnatura         ::                  ::                  ::                  :
:autorizata:       ::      Viza 2      ::      Viza 3      ::      Viza 4      :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:Valabila pana la: ::                  ::                  ::                  :
:Anul .......      ::                  ::                  ::                  :
:Luna .......      ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:..................::..................::..................::..................:
................................................................................
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:     Viza 5       ::      Viza 6      ::      Viza 7      ::      Viza 8      :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:..................::..................::..................::..................:
................................................................................
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:     Viza 9       ::      Viza 10     ::      Viza 11     ::      Viza 12     :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:                  ::                  ::                  ::                  :
:..................::..................::..................::..................:

    ANEXA G

                             REGISTRUL AUTO ROMAN

                                  CERTIFICAT
                   de atestare a capacitatii profesionale

                                   (model)

                    Seria .............. nr. ...../200...

    In conformitate cu reglementarile RNTR 4, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. ........., domnul/doamna ............................, nascut/nascuta in anul ......, luna ............., ziua ..., in localitatea ...................., judetul ................, avand calificarea de ........................, este atestat/atestata sa indeplineasca functia de conducator al unitatii/subunitatii de reparatii auto .........................., cu sediul in localitatea ........................., str. ....................... nr. ......, judetul ..............., care a inaintat recomandarea de atestare.
    Prezentul certificat este valabil pana la data de ................ .

              Director general,                Responsabil program,
          ........................          .........................

    ANEXA H

                       COMPONENTE SI/SAU ECHIPAMENTE
pentru care activitatile de montaj, reparare si verificare necesita autorizarea

    1. Instalatia de evacuare cu catalizatori si sonda lambda si componentele acesteia
    2. Sistem de franare antiblocare (ABS) si componentele acestuia
    3. Instalatia de alarma auto (inclusiv de tip GPS) si inchidere centralizata si componentele acestora
    4. Instalatii de climatizare cu functionare integrata sau independenta, specifice auto, si componentele acestora
    5. Instalatii audio, video (aparate radio, CD, casetofon, DVD sau combinatii ale acestora) si de sonorizare si componentele acestora
    6. Sistem de remorcare si componentele acestuia

    ANEXA I

                               OPERATIILE
             de tratare pentru depoluarea vehiculelor uzate

    1. Inlaturarea bateriilor si a rezervoarelor de combustibil lichid sau gazos
    2. Inlaturarea sau neutralizarea componentelor cu potential exploziv (de exemplu: pernele de aer)
    3. Inlaturarea, colectarea si depozitarea separata a combustibililor, uleiului de motor, uleiului de cutie de viteze, uleiului hidraulic, lichidelor de racire, lichidului de frana, lichidelor sistemului de aer conditionat si a oricaror alte lichide continute de vehiculul uzat, cu exceptia cazului in care sunt necesare pentru refolosirea partilor respective.
    4. Inlaturarea, pe cat posibil, a tuturor componentelor identificate ca avand un continut de mercur

    ANEXA J

                              OPERATIUNILE
de tratare pentru promovarea reciclarii componentelor rezultate din dezmembrare

    1. Inlaturarea catalizatorilor
    2. Inlaturarea componentelor de metal cu continut de cupru, aluminiu si magneziu, daca aceste materiale nu sunt separate in procesul de taiere.
    3. Inlaturarea anvelopelor si a partilor mari din plastic (bare de protectie, tablouri de bord, containere pentru lichide etc.)
    4. Inlaturarea partilor de sticla



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 62/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 62 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 62/2003
Ordin 538 2000
privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 536/1997 pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatii sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere
Ordin 536 1997
pentru aprobarea Reglementarilor privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor utilizate la vehicule rutiere si autorizarea agentilor economici care presteaza servicii de reparatii sau desfasoara activitate de reconstructie a vehiculelor rutiere
Ordin 537 1997
pentru modificarea si completarea Reglementarilor privind conditiile tehnice pentru vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu