Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 0 din 12 octombrie 2006

in cauza Sebastian Taub impotriva Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 429 din 27 iunie 2007



(Cererea nr. 58.612/00)

In cauza Sebastian Taub împotriva României,

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a III-a), statuând în cadrul unei camere formate din domnii J. Hedigan, preşedinte, C. Bîrsan, V. Zagrebelsky, doamna A. Gyulumyan, domnii E. Myjer, David Thor Bjorgvinsson, doamna I. Ziemele, judecători, şi V. Berger, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu la data de 21 septembrie 2006, pronunţă următoarea hotărâre, adoptată la această dată:

PROCEDURA

1.   La originea cauzei se află cererea (nr. 58.612/00) îndreptată împotriva României, prin care domnul Nicolae Lucien Sebastian Taub (reclamantul) a sesizat Curtea la data de 28 februarie 2000 în temeiul art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia).

2.   Guvernul român (Guvernul) a fost reprezentat prin agentul său, doamna Roxana Rizoiu, apoi de către doamna Beatrice Ramaşcanu, de la Ministerul Afacerilor Externe.

3.   Reclamantul a pretins în special că vânzarea unui apartament din imobilul său unor terţi, validată prin hotărâri definitive ale instanţelor, care nu a fost urmată de nicio despăgubire, a încălcat art. 1 din Protocolul nr. 1.

4.   La data de 31 august 2004, preşedintele Secţiei a II-a a hotărât să comunice cererea Guvernului. Invocând prevederile art. 29 § 3 din Convenţie, acesta a hotărât să se analizeze în acelaşi timp admisibilitatea şi temeinicia cauzei.

5.  Atât reclamantul, cât şi Guvernul au depus observaţii scrise pe fondul cauzei (art. 59 § 1 din Regulament).

6.   La data de 1 noiembrie 2004, Curtea a modificat compunerea secţiilor sale (art. 25 § 1 din Regulament). Cererea de faţă a fost atribuită Secţiei a III-a astfel remaniată (art. 52 § 1). In cadrul acesteia, camera însărcinată să analizeze cauza (art. 27 § 1 din Convenţie) a fost constituită conform art. 26 § 1 din Regulament.

I N    FAPT

I. Circumstanţele cauzei

7.   Reclamantul s-a născut în anul 1914 şi locuieşte în Bucureşti.

8.  Mama reclamantului a construit în perioada interbelică un imobil compus din mai multe apartamente, situat în Bucureşti, str. Romniceanu nr. 36. In anii 1945 şi 1948 ea a vândut unor terţi două dintre aceste apartamente. In anul 1945 ea a donat reclamantului două apartamente.

9.  In anul 1950, în temeiul Decretului de naţionalizare nr. 92/1950, statul a intrat în posesia imobilului. In listele anexate la Decretul nr. 92/1950, reclamantul figura ca proprietar al întregului imobil, cu excepţia celor două apartamente vândute unor terţi.

10.  La decesul mamei sale, în anul 1983, reclamantul a fost declarat moştenitorul său.

1. Acţiunea în revendicare

11.  La data de 28 august 1996, reclamantul, arătând că în temeiul Decretului nr. 92/1950 imobilele ce aparţineau anumitor categorii sociale erau exceptate de la naţionalizare şi că el făcea parte din aceste categorii, a introdus în faţa Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti o acţiune în revendicare a imobilului, cu excepţia apartamentelor vândute în anii 1945 şi 1948, îndreptată împotriva Consiliului Local al Municipiului Bucureşti şi împotriva întreprinderii C, administrator al bunurilor imobiliare ale statului.

12.   La data de 30 septembrie 1996, în temeiul Legii nr. 112/1995, întreprinderea C. i-a vândut chiriaşei A.S.L. apartamentul nr. 3, compus din 4 camere, pe care îl ocupa în imobilul în discuţie.

13.  La data de 8 mai 1997, A.S.L. a formulat, în cadrul acţiunii în revendicare, o cerere de intervenţie principală, în calitate de proprietar al apartamentului nr. 3. Pretinzând că ar fi încheiat contractul cu bună-credinţă, ea a solicitat respingerea acţiunii în ceea ce priveşte acest apartament.

14.     Luând în considerare această intervenţie, reclamantul susţine că a depus la dosar, la data de 26 iunie 1997, un înscris prin care s-a opus cererii de intervenţie şi a solicitat anularea contractului de vânzare-cumpărare.

15.   Prin sentinţa din data de 2 septembrie 1999, instanţa a respins acţiunea pe motivul că, la momentul naţionalizării, reclamantul era proprietarul mai multor apartamente şi că, prin urmare, prevederile Decretului nr. 92/1950 referitoare la naţionalizarea apartamentelor „exploatatorilor spaţiilor locative" îi erau aplicabile.

16.   De asemenea, instanţa a statuat că acţiunea în revendicare referitoare la apartamentul nr. 3 era inadmisibilă din cauza lipsei calităţii procesuale active a reclamantului în litigiul cu consiliul local, deoarece acesta nu mai era proprietarul apartamentului în litigiu.

Instanţa nu a răspuns la cererea de anulare a contractului de vânzare-cumpărare, pe care reclamantul pretinde că ar fi formulat-o la data de 26 iunie 1997. Totuşi, ea a apreciat că A.S.L. era un cumpărător de bună-credinţă.

17.   Reclamantul a introdus apel împotriva acestei sentinţe, solicitând restituirea imobilului şi anularea contractului de vânzare-cumpărare.

18.   Prin Hotărârea din 21 septembrie 1998, Tribunalul Municipiului Bucureşti a admis parţial acţiunea sa în revendicare.

Acesta a constatat nulitatea naţionalizării imobiliului pe motiv că reclamantul făcea parte dintr-o categorie socială exceptată de la naţionalizare.

El a dispus ca părţile pârâte să-i restituie reclamantului imobilul, cu excepţia celor două apartamente vândute în anii 1945 şi 1948 şi a apartamentului nr. 3. Pentru a respinge cererea de restituire a acestuia din urmă, tribunalul a statuat, după exemplul judecătoriei, că reclamantul nu avea calitate procesuală activă în litigiul cu consiliul local.

19.   Tribunalul nu s-a pronunţat asupra cererii de anulare a contractului de vânzare-cumpărare, apreciind că este tardivă, deoarece reclamantul a formulat-o în motivarea apelului său şi nu în cursul procedurii de primă instanţă.

20.  In urma recursului reclamantului, prin Hotărârea din 26 mai 1999, Curtea de Apel Bucureşti a confirmat hotărârea tribunalului.

21.   Reclamantul a introdus o contestaţie în anulare ce a fost respinsă printr-o hotărâre a Curţii de Apel Bucureşti pronunţată la data de 2 septembrie 1999.

2. Acţiunea în constatarea nulităţii contractului de vânzare-cumpărare a apartamentului nr. 3

22.   La data de 9 februarie 2001, printr-o acţiune introdusă împotriva A.S.L., Primăriei Bucureşti şi întreprinderii C, reclamantul i-a solicitat Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti să constate nulitatea contractului de vânzare-cumpărare a apartamentului nr. 3, pe motivul că părţile contractante au fost de rea-credinţă, deoarece au încheiat contractul în timp ce acţiunea în revendicare era în curs de desfăşurare. De asemenea, el a solicitat evacuarea A.S.L.

23.   Prin sentinţa din 19 iunie 2001, instanţa a admis argumentele reclamantului şi i-a admis parţial acţiunea. Ea a anulat contractul de vânzare-cumpărare, apreciind că A.S.L. fusese de rea-credinţă la încheierea contractului de vânzare-cumpărare.

24.   La apelul şi recursul introduse de reclamant şi de părţile pârâte, prin două hotărâri din 15 ianuarie 2002 şi din 20 mai 2003, Tribunalul Municipiului Bucureşti şi Curtea de Apel Bucureşti au confirmat această sentinţă, apreciind că A.S.L. fusese de rea-credinţă în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare.

25.   A.S.L. a introdus în faţa aceleiaşi curţi de apel o contestaţie în anulare împotriva celor două hotărâri menţionate mai sus, arătând că contractul fusese încheiat de bună-credinţă.

26.  Prin Hotărârea din 9 februarie 2004, Curtea de Apel Bucureşti a admis contestaţia, a casat sentinţa judecătoriei şi a confirmat contractul de vânzare-cumpărare. Ea a statuat că A.S.L. fusese de bună-credinţă, deoarece, înainte de cumpărarea apartamentului, cumpărătorul făcuse demersurile necesare pentru a afla situaţia juridică a imobilului şi nu fusese informat despre existenţa acţiunii în revendicare.

II. Dreptul şi practica internă pertinente

27.    Prevederile legale şi jurisprudenţa internă pertinente sunt descrise în hotărârile Brumărescu împotriva României ([GC], nr. 28.342/95, CEDO 1999-VII, pp. 250-256, §§ 31-44), Străin si altii împotriva României nr. 57.001/00, §§ 19-26, 21 'iulie 2005), Păduraru împotriva României nr. 63.252/00, §§ 38-53, 1 decembrie 2005) si Porteanu împotriva României nr. 4.596/03, §§ 23-25, 16 februarie 2006).

IN    DREPT

I. Asupra pretinsei încălcări a art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţie

28.   Reclamantul pretinde că vânzarea apartamentului nr. 3 locatarei A.S.L., validată prin Hotărârea Curţii de Apel Bucureşti din 9 februarie 2004, a încălcat art. 1 din Protocolul nr. 1, care prevede următoarele:

„Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de principiile generale ale dreptului internaţional.

Dispoziţiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii sau a amenzilor."

A. Asupra admisibilităţii

29.  Guvernul ridică o excepţie de inadmisibilitate pentru nerespectarea termenului de 6 luni pentru introducerea cererii. El apreciază că termenul de 6 luni a început să curgă de la data la care reclamantul a luat cunoştinţă de Hotărârea din 26 mai 1999 a Curţii de Apel Bucureşti şi nu de la data Hotărârii aceleiaşi curţi de apel din 2 septembrie 1999, pe motivul că contestaţia în anulare, cale extraordinară de atac, nu constituie un recurs ce trebuie epuizat.

30.  Curtea consideră că excepţia de tardivitate a cererii ridică întrebări referitoare la definirea ingerinţei în dreptul de proprietate al reclamantului. Aceste întrebări sunt strâns legate de fondul cauzei. De asemenea, Curtea apreciază că ele trebuie analizate din perspectiva articolului invocat de către reclamant (vezi, în special, Airey împotriva Irlandei, Hotărârea din 9 octombrie 1979, seria A nr. 32, Gnahore împotriva Franţei, nr. 40.031/98, § 26, CEDO 2000-IX, şi Issaîeva împotriva Rusiei, nr. 57.950/00, § 161, 24 februarie 2005). Aşadar, ea reuneşte această excepţie cu fondul.

31.  Curtea constată că acest capăt de cerere nu este în mod vădit neîntemeiat în sensul art. 35 § 3 din Convenţie. Mai mult, ea observă că nu este afectat de niciun alt motiv de inadmisibilitate şi, prin urmare, îl declară admisibil.

B. Asupra fondului

32.  Guvernul consideră că reclamantul nu dispunea de un bun în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1, deoarece dreptul său de proprietate nu a fost recunoscut printr-o hotărâre judecătorească definitivă înainte de vânzarea bunului unor terţi. El invocă în această privinţă cauzele Molhous împotriva Republicii Cehe (dec), nr. 33.071/96, CEDO 2000-XII şi Constandache împotriva României (dec), nr. 46.312/99, 11 iunie 2002. El arată că imobilul în discuţie fusese naţionalizat conform Decretului nr. 92/1950, astfel încât el nu se afla în patrimoniul reclamantului la momentul introducerii acţiunii sale în revendicare imobiliară în faţa Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti, la data de 28 august 1996. Mai mult, acţiunea în revendicare a reclamantului a fost respinsă, iar acestuia nu i s-a recunoscut niciodată vreun drept de proprietate asupra apartamentului nr. 3. Constatarea nulităţii naţionalizării nu genera o speranţă legitimă, ci o simplă speranţă de a obţine restituirea bunului. Prin urmare, reclamantul avea cel mult o „speranţă" şi nu un bun în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1.

33.   In subsidiar, Guvernul consideră că acţiunea în constatarea nulităţii contractului de vânzare-cumpărare nu are nicio incidenţă asupra dreptului de proprietate al reclamantului, deoarece nici titlul său de proprietate, nici şansele sale de a intra în posesia bunului nu au fost afectate. Constatarea bunei-credinţe a cumpărătorului nu echivala nici cu o negare a titlului de proprietate al reclamantului, nici cu o confirmare a titlului achizitorului. Astfel, procedura litigioasă nu a adus atingere dreptului de proprietate al reclamantului. El ar fi avut mai multe şanse de a i se restitui bunul dacă ar fi formulat o nouă acţiune în revendicare. Chiar dacă hotărârea litigioasă constituie o ingerinţă în dreptul de proprietate al reclamantului, aceasta era prevăzută de lege, urmărea un scop legitim şi era proporţională.

34.   In fine, Guvernul apreciază că reclamantul ar fi putut obţine o despăgubire în temeiul Legii nr. 10/2001, dar el nu a urmat procedura prescrisă de legea respectivă.

35.   Reclamantul contestă acest argument. El consideră că bunul său a devenit în mod ilegal proprietatea statului şi că terţul achizitor nu era de bună-credinţă în momentul încheierii contractului respectiv. In fine, contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu A.S.L. ar fi trebuit anulat de instanţele interne.

1.  Asupra existenţei unui bun

36.   Curtea observă că părţile au păreri divergente asupra chestiunii de a şti dacă reclamantul era sau nu titularul unui bun susceptibil de a fi protejat de art. 1 din Protocolul nr. 1. Prin urmare, Curtea este chemată să stabilească dacă situaţia juridică în care s-a aflat persoana în cauză ţine sau nu de domeniul de aplicare a art. 1.

37.   Ea observă că reclamantul a introdus o acţiune în revendicare imobiliară pentru constatarea ilegalitătii naţionalizării bunului său şi pentru a i se restitui. In Hotărârea sa definitivă din 26 mai 1999, Curtea de Apel Bucureşti a stabilit că bunul în discuţie fusese naţionalizat prin încălcarea Decretului de naţionalizare nr. 92/1950, a declarat că reclamantul a rămas proprietarul legitim al bunului şi a dispus restituirea bunului. Desigur, Curtea de Apel Bucureşti a refuzat să dispună restituirea apartamentului nr. 3. Cu toate acestea, dreptul de proprietate astfel recunoscut - cu efect retroactiv - asupra bunului, inclusiv asupra apartamentului nr. 3, nu era revocabil; de altfel, el nu a fost infirmat sau contestat până în prezent. Prin urmare, Curtea apreciază că reclamantul avea un bun în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 (Străin şi alţii împotriva României, citată mai sus, §§ 37 şi 38).

2.  Asupra existenţei şi justificării unei ingerinţe

38.   Curtea reaminteşte că, în cauza Străin citată mai sus (§§ 39 şi 59), ea a considerat că vânzarea de către stat a unui bun ce aparţine altcuiva unor terţi de bună-credinţă, chiar şi atunci când este anterioară confirmării definitive în justiţie a dreptului de proprietate al altcuiva, combinată cu lipsa totală de despăgubire, constituie o privare contrară art. 1 din Protocolul nr. 1. In speţă, Curtea constată că ingerinţa în dreptul la respectarea bunurilor reclamantului provine din combinaţia dintre vânzarea apartamentului nr. 3 şi validarea acestei vânzări prin Hotărârea din 9 februarie 2004 a Curţii de Apel Bucureşti. Prin urmare, termenul de 6 luni nu a început să curgă decât de la data la care reclamantului i s-a adus la cunoştinţă hotărârea definitivă şi irevocabilă prin care acţiunea sa în constatarea nulităţii a fost respinsă. Aşadar, excepţia de tardivitate ridicată de Guvern trebuie respinsă.

39.  Mai mult, în cauza Păduraru citată mai sus (§ 112), Curtea a constatat că statul nu îşi respectase obligaţia sa pozitivă de a reacţiona în timp util şi cu coerenţă faţă de chestiunea de interes general pe care o constituie restituirea sau vânzarea imobilelor trecute în proprietatea sa în temeiul unor decrete de naţionalizare. De asemenea, ea a considerat că incertitudinea generală astfel creată se repercutase asupra reclamantului, care s-a găsit în imposibilitate de a-şi recăpăta întregul său bun, în condiţiile în care el dispunea de o hotărâre definitivă ce dispunea ca statul să i-l restituie.

40.  In speţă, Curtea nu distinge niciun motiv de a se abate de la jurisprudenţa citată mai sus, deoarece situaţia de fapt este aproximativ aceeaşi. După exemplul cauzei Păduraru citate mai sus, în cauza de faţă terţe persoane au devenit proprietari înainte ca dreptul de proprietate al reclamantului asupra acestui bun să facă obiectul unei confirmări definitive. La fel ca şi în cauza Străin citată mai sus, reclamantul în speţă a fost recunoscut ca fiind proprietar legitim, instanţele considerând incontestabil titlul său de proprietate, ţinând seama de caracterul abuziv al naţionalizării.

41.   Curtea observă că vânzarea bunului reclamantului, în temeiul Legii nr. 112/1995, îl împiedică să se bucure de dreptul său de proprietate şi că nu i-a fost acordată nicio despăgubire pentru această privare.

42.   Curtea observă că la data de 22 iulie 2005 Legea nr. 247/2005 a fost adoptată, modificând Legea nr. 10/2001. Această nouă lege acordă dreptul la despăgubire, la valoarea comercială a bunului ce nu poate fi restituit persoanelor care se află în aceeaşi situaţie ca reclamantul. Curtea observă că legea mai sus menţionată propune, în cazul persoanelor care nu au posibilitatea de a obţine restituirea bunului lor în natură, acordarea unei despăgubiri ce constă într-o participare, ca acţionari, la un organism de plasare a valorilor mobiliare „Proprietatea", organizat sub forma unei societăţi pe acţiuni. In principiu, persoanele care au dreptul de a primi o despăgubire pe această cale vor primi titluri de valoare ce vor fi transformate în acţiuni, odată ce societatea va fi cotată la bursă.

43.  Curtea observă că, la data de 29 decembrie 2005, societatea pe acţiuni „Proprietatea" a fost înregistrată la Registrul Comerţului din Bucureşti. Pentru ca acţiunile emise de această societate pe acţiuni să poată face obiectul unei tranzacţii pe piaţa financiară, trebuie urmată procedura de agreare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (CNVM). Conform calendarului previzional al societăţii pe acţiuni „Proprietatea", operaţiunea de conversie a titlurilor în acţiuni trebuia să aibă loc în luna martie 2006, iar intrarea efectivă în bursă în luna decembrie 2006.

44.   Chiar dacă reclamantul nu a respectat procedura prevăzută de Legea nr. 10/2001, Curtea observă că societatea pe acţiuni „Proprietatea" nu funcţionează în prezent într-un mod susceptibil de a ajunge la acordarea efectivă a unei despăgubiri.

Prin urmare, Curtea consideră că privarea reclamantului de dreptul de proprietate asupra apartamentului nr. 3, situat în Bucureşti, str. Romniceanu nr. 36, combinată cu lipsa totală de despăgubire, l-au făcut să suporte o sarcină disproporţionată şi excesivă, incompatibilă cu dreptul la respectarea bunului său, garantat de art. 1 din Protocolul nr. 1.

45.In speţă, admiterea contestaţiei în anulare, cale extraordinară de atac, constituie un argument suplimentar în sensul încălcării art. 1 din Protocolul nr.1

46.Curtea reaminteşte că, în ciuda tăcerii art. 1 din Protocolul nr. 1 în materie de cerinţe procedurale, procedurile aplicabile în speţă trebuie să ofere persoanei în cauză ocazia adecvată de a-şi expune cauza în faţa autorităţilor competente pentru a contesta în mod efectiv măsurile ce aduc atingere drepturilor garantate de această dispoziţie (Jokela împotriva Finlandei, nr. 28.856/95, § 45, CEDO 2002-IV). In ceea ce priveşte introducerea căilor de recurs extraordinare, Curtea a considerat că instanţele superioare nu trebuie să-şi folosească puterea de supervizare decât pentru a corecta erorile de fapt sau de drept şi erorile judiciare şi nu pentru a proceda la o nouă analiză. Supervizarea nu trebuie să devină un apel deghizat, iar simplul fapt că ar putea exista două puncte de vedere diferite asupra subiectului nu reprezintă un motiv suficient pentru a rejudeca o cauză. Nu se poate deroga de la acest principiu decât atunci când o cer motive substantiale si imperioase (Riabykh împotriva Rusiei, nr. 52.854/99, § 52, CEDO 2003-IX).

47.   Or, în speţă, contestaţia în anulare introdusă de A.S.L. a fost admisă de Curtea de Apel Bucureşti (paragraful 22 de mai sus) care a apreciat, spre deosebire de instanţele anterioare, că A.S.L. fusese de bună-credinţă în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare. Aşadar, Curtea de Apel Bucureşti a anulat o hotărâre definitivă şi irevocabilă, trecută în puterea lucrului judecat, pentru unicul motiv că avea un punct de vedere diferit asupra aprecierii faptelor de cel al instanţelor precedente, fără niciun element de dovadă suplimentară care să poată justifica această diferenţă de apreciere.

48.   Prin urmare, a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1.

II. Asupra aplicării art. 41 din Convenţie

49.  Conform art. 41 din Convenţie,

„In cazul în care Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă".

A. Prejudiciu

50.  Reclamantul solicită restituirea apartamentului vândut către A.S.L. şi subliniază faptul că nu acceptă daune-interese pentru această privare de proprietate. El refuză orice formă de evaluare a bunului. De asemenea, el solicită 100.000 euro cu titlu de despăgubiri morale pentru „traumatismele psihice".

51.  Guvernui se opune restituirii apartamentului nr. 3 pe motiv că reclamantul nu are niciun drept de proprietate asupra acestuia. El nu oferă nicio estimare în ceea ce priveşte valoarea comercială a apartamentului. Guvernul consideră că eventualul prejudiciu moral al reclamantului ar fi suficient compensat prin constatarea încălcării art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie.

52.   Curtea reaminteşte că o hotărâre ce constată o încălcare atrage pentru statul pârât obligaţia juridică, în ceea ce priveşte Convenţia, de a pune capăt încălcării şi de a-i corecta consecinţele. Dacă dreptul intern nu permite decât corectarea parţială a consecinţelor acestei încălcări,art. 41 din Convenţie conferă Curţii puterea de a acorda o reparaţie părţii lezate de actul sau omisiunea faţă de care a fost constatată o încălcare a Convenţiei.

53.   Printre elementele luate în considerare de către Curte, atunci când statuează în materie, se numără prejudiciul material, adică pierderile efective suportate ca o consecinţă directă a pretinsei încălcări, şi prejudiciul moral, adică reparaţia de către stat pentru îngrijorarea, neplăcerile şi incertitudinile cauzate de această încălcare, precum şi alte prejudicii nemateriale (cum ar fi, printre altele, Ernestina Zullo împotriva Italiei, nr. 64.897/01, § 25, 10 noiembrie 2004).

54.   Mai mult, acolo unde diferitele elemente ce constituie prejudiciul nu pot fi calculate exact sau atunci când distincţia dintre prejudiciul material şi prejudiciul moral se dovedeşte a fi dificilă, Curtea le poate analiza global [Comingersoll împotriva Portugaliei (GC), nr. 35.382/97, § 29, CEDO 2000-IV].

55.   In circumstanţele speţei, Curtea apreciază că restituirea apartamentului nr. 3 situat în Bucureşti, str. Romniceanu nr. 36, vândut către A.S.L., l-ar pune pe reclamant, pe cât posibil, într-o situaţie echivalentă cu cea în care s-ar afla dacă cerinţele art. 1 din Protocolul nr. 1 nu ar fi fost încălcate. Dacă statul pârât nu procedează la această restituire în cel mult 3 luni de la data la care prezenta hotărâre va rămâne definitivă, Curtea, conştientă de refuzul reclamantului de a accepta plata unei despăgubiri, dispune ca statul pârât să-i plătească persoanei în cauză, cu titlu de daune materiale, o sumă corespunzând valorii actuale a apartamentului.

56.   In speţă, fiind necesară stabilirea cuantumului acestei sume, Curtea observă că reclamantul refuză orice formă de evaluare a valorii comerciale a bunului. Guvernul nu a formulat observaţii în această privinţă.

57.  Ţinând cont de informaţiile de care dispune despre piaţa imobiliară locală, Curtea apreciază valoarea comercială actuală a bunului la 125.000 euro.

58.   Pe deasupra, Curtea consideră că evenimentele în discuţie au adus prejudicii grave dreptului reclamantului de a i se respecta bunul, pentru care suma de 5.000 euro reprezintă o reparaţie echitabilă pentru prejudiciul moral suportat.

B.  Cheltuieli de judecată

59.   Reclamantul solicită 100.000 euro cu titlu de cheltuieli de judecată (onorariu avocat, cheltuieli şi taxe judiciare, telefon, fotocopii, notar etc).

60.   Guvernul afirmă că pretenţiile reclamantului sunt excesive.

61.  Conform jurisprudenţei Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor sale de judecată decât în măsura în care li s-au stabilit realitatea, necesitatea şi caracterul rezonabil. Cheltuielile nu sunt justificate decât parţial, reclamantul nespecificând detaliat toate sumele angajate pentru onorariile de avocat achitate, taxele judiciare, curier, telefon, fotocopii făcute la toate documentele. Aşadar, Curtea va stabili în echitate o sumă cu acest titlu.

62.  Ţinând cont de elementele aflate în posesia sa şi de criteriile menţionate mai sus, Curtea apreciază ca rezonabilă suma de 500 euro, cu toate cheltuielile incluse, şi i-o acordă reclamantului.

C.  Dobânzi moratorii

63.   Curtea consideră potrivit ca rata dobânzii moratorii să se bazeze pe rata dobânzii facilităţii de preţ marginal a Băncii Centrale Europene, majorată cu 3 puncte procentuale.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

CURTEA

HOTĂRĂŞTE   ÎN UNANIMITATE:

1.  declară cererea admisibilă;

2.  hotărăşte că a avut loc încălcarea art. 1 din Protocolul nr. 1;

3.  hotărăşte:

a)  ca statul pârât să-i restituie reclamantului apartamentul nr. 3 situat în Bucureşti, str. Romniceanu nr. 36, în cel mult 3 luni de la data la care hotărârea va rămâne definitivă conform art. 44 § 2 din Convenţie;

b)  ca, în lipsa acestei restituiri, statul pârât să-i plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, 125.000 euro (unasutădouăzecişicincimii euro) cu titlu de daune materiale, plus orice sumă ce ar putea fi datorată cu titlu de impozit;

4.   hotărăşte ca statul pârât să-i plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, 5.000 euro (cincimii euro) cu titlu de daune morale;

5.   hotărăşte ca statul pârât să-i plătească reclamantului, în acelaşi termen de 3 luni, 500 euro (cincisute euro) drept cheltuieli de judecată;

6.  hotărăşte ca sumele în discuţie să fie convertite în moneda statului pârât la cursul de schimb valabil la data plăţii;

7.  hotărăşte ca, începând de la expirarea termenului menţionat mai sus şi până la efectuarea plăţii, aceste sume să se majoreze cu o dobândă simplă având o rată egală cu cea a facilităţii de preţ marginal a Băncii Centrale Europene, valabilă în această perioadă, majorată cu 3 puncte procentuale;

8.  respinge cererea de satisfacţie echitabilă pentru rest.

Redactată în limba franceză, apoi comunicată în scris la data de 12 octombrie 2006 în conformitate cu art. 77 §§ 2 şi 3 din Regulament.

John Hedigan,

grefier

Vicent Berger,

preşedinte


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 0/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 0 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 0/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu