ORDIN
Nr. 592 din 14 octombrie 1998
pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea in vederea admiterii in
circulatie pe drumurile publice din Romania, agrearea si efectuarea inspectiei
tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului de marfuri periculoase
- R.N.T.R. 3
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 220 bis din 19 mai 1999
Ordinul nr. 592/1998, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 220 din 19 mai 1999, este reprodus si in acest numar bis.
In temeiul art. 11 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr. 197/1998, al art. 4 alin.
(2) lit. b) si f) si al alin. (3) lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997
privind transporturile rutiere, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
73/1998, precum si al art. 7 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 44/1997
privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarile privind omologarea in vederea admiterii in
circulatie pe drumurile publice din Romania, agrearea si efectuarea inspectiei
tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului de marfuri periculoase
- R.N.T.R. 3, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Reglementarile R.N.T.R. 3 privind omologarea in vederea admiterii in circulatie
pe drumurile publice din Romania, agrearea si efectuarea inspectiei tehnice
periodice a vehiculelor destinate transportului de marfuri periculoase,
aprobate prin Ordinul comun al ministrului de interne si al ministrului
transporturilor nr. 434/311 din 27 decembrie 1994/3 august 1995, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 192 din 24 august 1995, isi
inceteaza aplicabilitatea.
Art. 3
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
REGLEMENTARI SI NORME IN TRANSPORTURILE RUTIERE
ANEXA 1
(R.N.T.R. 3)
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
REGLEMENTARI
privind omologarea in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania, agrearea si efectuarea inspectiei tehnice periodice a vehiculelor
destinate transportului de marfuri periculoase - R.N.T.R. 3
CAP. 1
Obiectul
Art. 1
Prezentele reglementari stabilesc modul de lucru pentru omologarea in
vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania, agrearea si
inspectia tehnica periodica a vehiculelor destinate transportului de marfuri
periculoase in trafic intern si international, in conformitate cu prevederile
Acordului european pentru transportul international rutier de marfuri
periculoase (A.D.R.).
CAP. 2
Domeniul de aplicare
Art. 2
Fac obiectul prezentelor reglementari:
- toate vehiculele care efectueaza transport intern si/sau international de
marfuri periculoase;
- autovehiculele care tracteaza remorci sau semiremorci destinate acestui
tip de transport, atunci cand in A.D.R. nu este prevazut altfel.
CAP. 3
Omologarea pentru circulatia pe drumurile publice a vehiculelor destinate
transportului de marfuri periculoase
Art. 3
Vehiculele destinate transportului de marfuri periculoase, care urmeaza sa
fie inmatriculate pentru prima data in Romania, trebuie sa fie omologate pentru
circulatia pe drumurile publice prin Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman".
Art. 4
Omologarea pentru transportul marfurilor periculoase este obligatorie
pentru tipurile de vehicule definite in anexa 3 tabelul 1 pct. 1 - 5.
La omologarea pentru circulatia pe drumurile publice, vehiculele destinate
transportului de marfuri periculoase trebuie sa indeplineasca prescriptiile
impuse prin "Conditii tehnice pentru vehicule rutiere in vederea admiterii
in circulatie pe drumurile publice din Romania (R.N.T.R. - 2)" si cuprinse
in A.D.R. sau in anexa nr. 3 la prezentele reglementari, dupa caz.
Art. 5
La prezentarea vehiculului in vederea omologarii de tip pentru transportul
de marfuri periculoase, producatorul sau reprezentantul sau autorizat va depune
la Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" urmatoarea documentatie:
A. Cerere de omologare, cu precizarea tipului de vehicul, conform anexei
nr. 3, sau a clasei (claselor) cifrei, literei si, eventual, a substantelor
periculoase pentru care vehiculul poate fi utilizat.
B. Specificatia tehnica detaliata a vehiculului, care va cuprinde:
- desen de ansamblu, cu cotele principale de gabarit;
- desen privind amplasarea pe vehicul a instalatiei de evacuare a gazelor
arse;
- desen privind amplasarea rezervorului de combustibil pe autovehicul;
- desen cu dispozitivul de protectie a gurii de umplere a rezervorului*);
- schema instalatiei electrice, cu indicarea sectiunilor conductorilor;
- desen privind amplasarea bateriei de acumulatori si dimensiunile carcasei
de protectie, cu indicarea izolatiilor utilizate*);
- desen privind izolatiile speciale ale cablajelor;
- schema franei de incetinire;
- desen privind dimensiunile si modul de montaj al panoului metalic de
protectie din spatele cabinei*);
- desen cuprinzand amplasarea rezervorului de apa din cabina*);
- desen privind amplasarea stingatoarelor de incendiu;
- buletine de probe privind viteza de combustie a materialelor utilizate la
constructia si la echiparea caroseriei si a cabinei*);
- certificate de conformitate cu cerintele A.D.R. pentru anumite
subansambluri sau sisteme*).
C. Dupa caz, in functie de clasa sau de clasele de substante pentru care
este destinat vehiculul, se vor depune urmatoarele documente care atesta ca
suprastructurile specializate din dotare corespund constructiv si functional
reglementarilor R.N.T.R. 2, R.N.T.R. 3, A.D.R. si normelor nationale in
domeniu:
- autorizatie emisa de catre Societatea Comerciala "Iprochim" -
S.A. - Departamentul utilaje, autoritate competenta delegata de catre
Ministerul Industriei si Comertului pentru cisternele, recipientele si
instalatiile de operare care sunt montate pe vehiculele care transporta
substante periculoase, care trebuie sa includa, daca este cazul, si autorizatia
de la I.S.C.I.R. (Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor
sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat) pentru cisternele, recipientele si
instalatiile de operare care sunt montate pe vehiculele care transporta
substante periculoase sub presiune. Pentru obtinerea acestei autorizatii se va
prezenta la Societatea Comerciala "Iprochim" - S.A. - Departamentul
utilaje cartea tehnica a suprastructurii (sau o documentatie echivalenta), care
trebuie sa contina si referiri la conditiile tehnice si la instructiunile de
operare cu echipamentele acesteia.
In acest document institutia mentionata va specifica*):
- clasa (clasele), cifrele, literele, numarul de identificare si denumirile
substantelor pentru care vehiculul poate fi utilizat;
- punctul de inflamabilitate a substantei;
- compatibilitatea incarcaturilor stingatoarelor de incendiu care intra in
dotarea vehiculului cu substantele pentru care este destinat sa le transporte;
- existenta etichetarii vehiculului conform prevederilor A.D.R. cod numeric
marginal (c.n.m.) 10500 si xx500;
- gradul de umplere (incarcare) a suprastructurii (constructiv, autorizat,
maxim, minim, dupa caz);
- termenul de valabilitate.
Solicitantul omologarii poate depune si documente originale care atesta
existenta omologarii internationale valabile, conform A.D.R. In lipsa acestora,
va prezenta documentatia mentionata mai sus.
------------
*) Atunci cand este cazul.
*) Emise de catre autoritatea competenta.
Art. 6
In cazul omologarii de tip, pe baza verificarilor si a probelor efectuate
de catre Regia Autonoma "Registrul Auto Roman", pe baza documentelor
prevazute la art. 5 lit. A, B si C si, daca sunt indeplinite toate conditiile,
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" elibereaza "Certificatul
de omologare de tip pentru circulatia pe drumurile publice", in baza
caruia producatorul sau reprezentantul sau autorizat poate elibera "Cartea
de identitate a vehiculului" pentru vehiculele noi, fabricate conform
tipului omologat.
Art. 7
In cazul omologarii individuale, pe baza verificarilor si a probelor
efectuate de catre reprezentantul Regiei Autonome "Registrul Auto
Roman", precum si a documentelor prevazute la art. 5 lit. C si daca sunt
indeplinite toate conditiile, Regia Autonoma "Registrul Auto Roman"
elibereaza "Cartea de identitate a vehiculului", iar daca este cazul,
"Certificatul de omologare individuala artizanala".
CAP. 4
Agrearea vehiculelor destinate transportului de marfuri periculoase
Art. 8
"Certificatul de agreare pentru vehicule care transporta anumite
marfuri periculoase" se elibereaza numai pentru tipurile de vehicule nominalizate
si definite in A.D.R. atat pentru trafic national, cat si pentru trafic
international, respectiv pentru:
- vehiculele cisterna;
- vehiculele purtatoare de cisterne demontabile;
- vehiculele-baterie cu o capacitate mai mare de 1.000 l;
- vehiculele care transporta conteinere-cisterna cu o capacitate mai mare
de 3.000 l;
- unitatile de transport de tip II sau III care transporta substante din
clasa 1, autovehiculele care tracteaza remorci sau semiremorci corespunzatoare
acestor tipuri de vehicule definite mai sus, atunci cand nu este specificat
altfel in A.D.R.
Se excepteaza de la aceasta prevedere vehiculele lente (asa cum sunt ele
definite in R.N.T.R. 2) care pot fi incadrate in aceste tipuri de vehicule.
Art. 9
"Certificatul de agreare pentru vehicule care transporta anumite
marfuri periculoase" poate fi eliberat numai daca:
- vehiculul indeplineste conditiile tehnice conform R.N.T.R. 1 sau R.N.T.R.
2, dupa caz, si pe cele specifice in A.D.R. (pentru transport international)
sau cuprinse in anexa nr. 3 la prezentele reglementari (pentru transport
national), dupa caz;
- pentru suprastructura exista si este valabil unul dintre urmatoarele
documente, dupa caz: autorizatie, certificat de conformitate cu prototipul,
certificat de inspectie tehnica initiala, anuala sau periodica, emise de catre
Societatea Comerciala "Iprochim" - S.A. - Departamentul utilaje.
Art. 10
"Certificatul de agreare pentru vehiculele care transporta anumite
marfuri periculoase" se elibereaza de catre Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman" detinatorului vehiculului, individual si la cererea scrisa a
acestuia, dupa inmatricularea vehiculului, indiferent de modul de omologare
(individuala sau de tip) si este valabil maximum un an, cu posibilitate de
prelungire. El se poate elibera si pentru vehicule deja omologate si
inmatriculate anterior, dar care nu au solicitat agrearea pana in acel moment.
Si in aceste cazuri eliberarea certificatului se va face numai daca sunt
indeplinite conditiile specifice si numai in urma efectuarii inspectiei tehnice
conform prevederilor cap. 5.
Termenul de valabilitate al "Certificatului de agreare pentru vehicule
care transporta anumite marfuri periculoase" este egal cu cel mai scurt
dintre termenele cuprinse in documentele mentionate la art. 9 liniuta a II-a,
fara a depasi insa un an.
Art. 11
Pentru transportul pe drumurile publice din Romania se va folosi unul
dintre modelele de certificat prezentate in anexa nr. 1 sau 2. Certificatul
prezentat in anexa nr. 1 se foloseste in cazul in care se efectueaza numai
transport in trafic national, iar cele prezentate in anexa nr. 2, daca se
efectueaza transporturi internationale. Certificatul pentru transporturi
internationale este valabil si pentru efectuarea de transporturi in trafic
national.
"Certificatul de agreare pentru vehicule care transporta anumite
marfuri periculoase" (anexa nr. 2), pentru transporturile internationale,
trebuie redactat, in afara de limba romana, si intr-o limba de circulatie
internationala (franceza, engleza sau germana, la alegerea solicitantului) si
va fi barat cu o diagonala de culoare roz.
Art. 12
Pe timpul efectuarii transportului "Certificatul de agreare pentru
vehicule care transporta anumite marfuri periculoase" trebuie sa fie
prezent in mod obligatoriu la bordul autovehiculului:
- in original (pentru trafic international);
- in original sau copie legalizata (pentru trafic national).
Art. 13
In cazul unitatilor de transport formate dintr-un autovehicul (autotractor)
si o remorca (semiremorca) se elibereaza cate un certificat pentru fiecare
vehicul in parte, daca nu este altfel stipulat in A.D.R.
Art. 14
Impreuna cu "Certificatul de agreare pentru vehicule care transporta
anumite marfuri periculoase" si, daca este posibil, cu aceeasi durata de
valabilitate, se elibereaza (sau se completeaza) anexa la certificatul de
inmatriculare si se aplica ecusonul pe placa cu numarul de inmatriculare
(conform Reglementarilor R.N.T.R. 1).
CAP. 5
Inspectia tehnica periodica a vehiculelor destinate transportului de
marfuri periculoase
Art. 15
Pentru a putea fi mentinute in circulatie, vehiculele care transporta
marfuri periculoase, care fac parte din tipurile nominalizate la art. 8 si pentru
care este necesar "Certificatul de agreare pentru vehicule care transporta
anumite marfuri periculoase", vor fi supuse de catre detinatorii acestora
unei inspectii tehnice periodice. Inspectia tehnica periodica a acestor
vehicule se efectueaza numai la reprezentantele Regiei Autonome "Registrul
Auto Roman", care au personal autorizat in acest sens.
Art. 16
Reprezentantele Regiei Autonome "Registrul Auto Roman" vor
efectua, de asemenea, in exclusivitate, inspectiile tehnice periodice la
urmatoarele categorii de vehicule:
- remorci lente care apartin tipurilor nominalizate la art. 8;
- vehicule cu suprastructuri specializate pentru transportul recipientelor
cu gaze lichefiate sau cu alte marfuri periculoase.
Art. 17
La inspectia tehnica periodica vehiculele destinate transportului de
marfuri periculoase trebuie sa indeplineasca, pe langa conditiile impuse prin
"Reglementari privind inspectia tehnica periodica a autovehiculelor si
remorcilor acestora" (R.N.T.R. 1), si conditiile care le sunt aplicabile,
cuprinse in anexa nr. 3 la prezentele reglementari sau in A.D.R., dupa caz.
Pentru indeplinirea conditiilor specifice legate de substantele
transportate efectiv (referitoare la vehiculul propriu-zis, instalatiile
refrigerante sau frigorifice, aerisirea compartimentelor pentru incarcatura,
accesorii si dotari necesare pentru transportul unor anumite clase de substante
etc.) raspunderea revine detinatorului vehiculului.
Art. 18
Pentru a putea fi mentinute in circulatie, vehiculele care transporta
marfuri periculoase trebuie supuse inspectiei tehnice periodice la intervale de
cel mult un an, cu exceptia vehiculelor care transporta substante din clasa a
7-a, care trebuie supuse inspectiei tehnice periodice la intervale de cel mult 8
luni.
Art. 19
La prezentarea vehiculului pentru inspectia tehnica detinatorul va
prezenta:
- certificatul de inmatriculare si anexa la acesta;
- "certificatul de agreare pentru vehicule care transporta anumite
marfuri periculoase", pentru vehiculele care necesita eliberarea unui
astfel de certificat conform art. 8, daca acesta a fost eliberat anterior;
- pentru unele suprastructuri, ca si pentru cisternele, recipientele si
instalatiile de operare care sunt montate pe vehicule, documentul emis de catre
Societatea Comerciala "Iprochim" - S.A. - Departamentul utilaje
(autorizatie, certificat de conformitate cu prototipul, inspectia tehnica
initiala, inspectia tehnica anuala sau inspectia tehnica periodica), avand
termenul de valabilitate reactualizat.
Art. 20
Perioada de valabilitate a inspectiei tehnice periodice este egala cu cel
mai apropiat termen de valabilitate inscris in documentele de specialitate
mentionate la art. 19 din aceasta reglementare, fara a depasi insa limitele prevazute
la art. 18.
Art. 21
Pe baza documentelor, verificarilor si probelor efectuate, reprezentantul
Regiei Autonome "Registrul Auto Roman":
- aplica ecusonul pe placa cu numarul de inmatriculare;
- inscrie in anexa la certificatul de inmatriculare data pana la care
vehiculul trebuie supus urmatoarei inspectii tehnice, aplicand si stampila de
inspectie tehnica;
- dupa caz, elibereaza certificatul de agreare, il completeaza cu
urmatoarea data la care valabilitatea acestuia inceteaza, daca certificatul
exista deja, sau elibereaza un nou certificat, daca cel existent nu mai poate
fi prelungit. Dispozitiile prezentului alineat nu se aplica in cazurile
prevazute la art. 16.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 22
Omologarea de tip a vehiculelor destinate transportului de marfuri
periculoase se efectueaza numai la Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman" din Bucuresti, iar omologarile individuale, inspectiile tehnice si
eliberarea certificatelor de agreare se efectueaza la reprezentantele Regiei
Autonome "Registrul Auto Roman" din teritoriu.
Art. 23
Toate vehiculele care fac parte dintr-unul din tipurile sau categoriile de
vehicule nominalizate la art. 8 si 16, inmatriculate pana la data intrarii in
vigoare a prezentelor reglementari, si care efectueaza transporturi de marfuri
periculoase vor fi supuse inspectiei tehnice de catre Regia Autonoma
"Registrul Auto Roman" prin reprezentantele sale, conform art. 15 si
16.
Cu aceasta ocazie se va elibera, daca este cazul, "Cartea de
identitate a vehiculului" si "Certificatul de agreare pentru vehicule
care transporta anumite marfuri periculoase".
Daca un vehicul inmatriculat, destinat sa efectueze transport national de
marfuri periculoase, nu indeplineste la prima inspectie tehnica periodica
efectuata de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" conditiile impuse
prin codurile 506, 508, 509, 513 si 514 din anexa nr. 3, aceste conditii
tehnice neindeplinite vor fi notificate la rubrica 6 (Observatii) din "Certificatul
de agreare pentru vehicule care transporta anumite marfuri periculoase",
detinatorul fiind obligat ca in termen de un an sa execute modificarile impuse
pentru ca vehiculul sa raspunda in totalitate acestor conditii tehnice.
In cazul nerespectarii acestei obligatii, Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman" nu va prelungi valabilitatea "Certificatului de agreare
pentru vehicule care transporta anumite marfuri periculoase".
Art. 24
Dupa intrarea in vigoare a prezentelor reglementari pentru vehiculele care
urmeaza a fi inmatriculate, documentul mentionat la art. 5 lit. C se va acorda
pe baza respectarii prevederilor reglementarilor R.N.T.R. 2, R.N.T.R. 3 si a
normelor nationale in domeniu, aliniate la prevederile A.D.R.
Art. 25
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentele reglementari.
ANEXA 1
la reglementari
_____________________________________________________________________________
| MINISTERUL TRANSPORTURILOR |
| ______ ______________________________ |
| |\ || REGISTRUL | | |
| |__\___|| AUTO | Seria ........... Nr. ...... | |
| | \\ ROMAN |______________________________| |
| | \\ |
| |
| CERTIFICAT DE AGREARE |
| PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTA ANUMITE MARFURI PERICULOASE |
| |
| 1. Atestand ca vehiculul definit mai jos indeplineste conditiile cerute |
| de Reglementarile privind omologarea in vederea admiterii in circulatie pe |
| drumurile publice din Romania si ca este admis sa efectueze transporturi |
| rutiere de marfuri periculoase pe drumurile publice din Romania. |
| |
| 2. Producatorul, marca si tipul vehiculului: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 3. Nr. de inmatriculare/nr. de identificare/nr. de identificare a |
| suprastructurii: |
| .....................|........................|.......................... |
| |
| 4. Numele si sediul detinatorului: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 5. Vehiculul descris mai sus a fost supus inspectiilor prevazute in |
| R.N.T.R. 3 si indeplineste conditiile cerute pentru a fi admis sa efectueze |
| transportul rutier de marfuri periculoase din clasele, cifrele si literele |
| mentionate mai jos (daca este necesar, se indica denumirea sau numarul de |
| identificare a substantei): |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 6. Observatii: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 7. Valabil pana la: Emis de Reprezentanta R.A.R.: |
| |
| Nr. de inregistrare/Data: ............ |
| .................. |
| Semnatura si stampila: ............... |
| |
|_____________________________________________________________________________|
(verso)
_____________________________________________________________________________
| ______________________________ |
| | | |
| | Seria ........... Nr. ...... | |
| |______________________________| |
| |
| 8. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| |
| .............................. Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| 9. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| |
| .............................. Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| 10. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| |
| .............................. Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| 11. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| |
| .............................. Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| |
|_____________________________________________________________________________|
NOTA:
1. Orice vehicul definit la art. 8 trebuie sa faca obiectul unui certificat
distinct, daca nu este altfel stipulat, de exemplu pentru clasa 1.
2. Acest certificat trebuie sa fie restituit emitentului atunci cand
vehiculul este retras din circulatie, in cazul schimbarii transportatorului,
utilizatorului sau detinatorului indicat la pct. 4, la expirarea termenului de
valabilitate si in cazul unor modificari notabile ale caracteristicilor
esentiale ale vehiculului.
ANEXA 2A
la reglementari
_____________________________________________________________________________
| MINISTERUL TRANSPORTURILOR |
| ______ ______________________________ |
| |\ || REGISTRUL | | |
| |__\___|| AUTO | Seria ........... Nr. ...... | |
| | \\ ROMAN |______________________________| |
| | \\ |
| |
| CERTIFICAT DE AGREARE |
| PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTA ANUMITE MARFURI PERICULOASE |
| |
| BESCHEINIGUNG DER BESONDEREN ZULASSUNG |
| VON FAHRZEUGEN ZUR BEFORDERUNG BESTIMMTER GEFAHRLICHER GUTER |
| |
| 1. Atestand ca vehiculul definit mai jos indeplineste conditiile cerute |
| de Acordul european pentru transportul international de marfuri periculoase |
| (ADR) si este admis sa efectueze transporturi internationale de marfuri |
| periculoase. |
| Es wird bestatigt, daB das nachstehend bezeichnete Fahrzeug die |
| Vorschriften des Europischen Ubereinkommens uber die internationale |
| Beforderung gefahrlicher Guter auf der StraBe (ADR) fur die Zulassung zur |
| Beforderung von gefahrlichen Gutern im internationalen StraBenverkehr |
| erfullt. |
| |
| 2. Producatorul, marca si tipul vehiculului: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| Hersteller, Marke und Typ des Fahrzeugs |
| |
| 3. Nr. de inmatriculare/nr. de identificare al sasiului/nr. de |
| identificare al suprastructurii: |
| ........................................................................ |
| Amtliche Kennzeichen/Fahrgestellnummer/karosserienummer |
| |
| 4. Numele si sediul detinatorului: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| Name und Betriebssitz des Eigentumers |
| |
| 5. Vehiculul descris mai sus a fost supus inspectiilor prevazute la codul|
| marginal 10.282 din anexa B la ADR si indeplineste conditiile cerute pentru |
| a fi admis sa efectueze transportul international rutier de marfuri |
| periculoase din clasele, cifrele si literele mentionate mai jos (daca este |
| necesar, se indica denumirea sau numarul de identificare a substantei): |
| Das oben beschriebene Fahrzeug ist den in Rn. 10282 der in Anlage B zum |
| ADR vorgesehener Prufungen unterzogen worden und erfullt die Anforderungen |
| fur die Zulassung zur internationalen Beforderung auf der StraBe von |
| gefahrlichen Gutern der nachstehend autgefuhrten Klassen, Ziffern und |
| Buchstaben (falls erforderlich sind die Benennung oder die |
| Kennzeichnungsnummer des Stoffes anzugeben). |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 6. Observatii: |
| Bemerkungen |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 7. Valabil pana la: Emis de Reprezentanta R.A.R.: ........... |
| Gultig bis Ausgegeben durch die R.A.R.-Ausgabestelle |
| ...................... ......................................... |
| Nr. de inregistrare/Data: ............... |
| Registernummer/Datum .................... |
| Semnatura si stampila: .................. |
| Unterschrift und Dienststempel .......... |
| |
|_____________________________________________________________________________|
(verso)
_____________________________________________________________________________
| ______________________________ |
| | | |
| | Seria ........... Nr. ...... | |
| |______________________________| |
| |
| 8. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Gultigkeit verlangert bis R.A.R. Ausgabestelle |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registernummer/Datum |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Unterschrift und Dienststempel |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 9. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Gultigkeit verlangert bis R.A.R. Ausgabestelle |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registernummer/Datum |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Unterschrift und Dienststempel |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 10. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Gultigkeit verlangert bis R.A.R. Ausgabestelle |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registernummer/Datum |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Unterschrift und Dienststempel |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 11. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Gultigkeit verlangert bis R.A.R. Ausgabestelle |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registernummer/Datum |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Unterschrift und Dienststempel |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| NOTA: |
| NOTES: |
| 1. Orice vehicul trebuie sa faca obiectul unui certificat distinct, daca |
| nu este altfel stipulat, de exemplu pentru clasa 1. |
| Alle Fahrzeuge mussen eine eigene Bescheinigung besitzen, falls nicht |
| anders vorgesehen wird, wie z.B. fur Klasse 1. |
| 2. Acest certificat trebuie sa fie restituit emitentului atunci cand |
| vehiculul este retras din circulatie, in cazul schimbarii transportatorului,|
| utilizatorului sau detinatorului indicat la pct. 4, la expirarea termenului |
| de valabilitate si in cazul unor modificari notabile ale caracteristicilor |
| esentiale ale vehiculului. |
| Diese Bescheinigung muB der Ausgabestelle zuruckgesandt werden falls das |
| Fahrzeug aus dem Verkehr entzogen ist, im Falle der Anderung des |
| Beforderers, des Verwenders oder des Eigentumers, das bei Rn. 4 angegeben |
| wurde, oder des Ablaufes der Gultigkeit und wesentlichen Anderungen der |
| wichtigsten Merkmale des Fahrzeugs. |
| |
|_____________________________________________________________________________|
ANEXA 2B
la reglementari
_____________________________________________________________________________
| MINISTERUL TRANSPORTURILOR |
| ______ ______________________________ |
| |\ || REGISTRUL | | |
| |__\___|| AUTO | Seria ........... Nr. ...... | |
| | \\ ROMAN |______________________________| |
| | \\ |
| |
| CERTIFICAT DE AGREARE |
| PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTA ANUMITE MARFURI PERICULOASE |
| |
| CERTIFICATE OF APPROVAL |
| FOR VEHICLES CARRYING DANGEROUS GOODS |
| |
| 1. Atestand ca vehiculul definit mai jos indeplineste conditiile cerute |
| de Acordul european pentru transportul international de marfuri periculoase |
| (ADR) si este admis sa efectueze transporturi internationale de marfuri |
| periculoase. |
| Testifying that the vehicle specified below fulfils the conditions |
| prescribed by the European Agreement concerning the International Carriage |
| of Dangerous Goods by Road (ADR) for its acceptance for the international |
| carriage of dangerous by roads. |
| |
| 2. Producatorul, marca si tipul vehiculului: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| Manufacturer, mark and type of vehicle |
| |
| 3. Nr. de inmatriculare/nr. de identificare/nr. de identificare a |
| suprastructurii: |
| ....................|........................|.......................... |
| Registration No./ Chassis No./ Carriage body No. |
| |
| 4. Numele si sediul detinatorului: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| Name and business address of owner |
| |
| 5. Vehiculul descris mai sus a fost supus inspectiilor prevazute la codul|
| marginal 10.282 din anexa B la ADR si indeplineste conditiile cerute pentru |
| a fi admis sa efectueze transportul international rutier de marfuri |
| periculoase din clasele, cifrele si literele mentionate mai jos (daca este |
| necesar, se indica denumirea sau numarul de identificare a substantei): |
| The vehicle specified above has undergone the inspection prescribed in |
| ADR, Annex B, marginal 10.282, and fulfils the conditions required for its |
| acceptance for the international carriage by road of dangerous goods of the |
| following classes, items numbers and letters (where necessary the name of |
| the substance or the substance identification number shall be given). |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 6. Observatii: |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| Remarks |
| |
| 7. Valabil pana la: Emis de Reprezentanta R.A.R.: ...... |
| Valid until Issuing by R.A.R. Branch |
| ................... .................................... |
| Nr. de inregistrare/Data: .......... |
| Registration No./Date |
| Semnatura si stampila: ............. |
| Stamp and signature |
| |
|_____________________________________________________________________________|
(verso)
_____________________________________________________________________________
| ______________________________ |
| | | |
| | Seria ........... Nr. ...... | |
| |______________________________| |
| |
| 8. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Validity prelonged until R.A.R. Branch |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registration No./Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature and stamp |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 9. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Validity prelonged until R.A.R. Branch |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registration No./Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature and stamp |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 10. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Validity prelonged until R.A.R. Branch |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registration No./Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature and stamp |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 11. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Validity prelonged until R.A.R. Branch |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| Registration No./Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature and stamp |
| |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| NOTA: |
| NOTE: |
| 1. Orice vehicul trebuie sa faca obiectul unui certificat distinct, daca |
| nu este altfel stipulat, de exemplu pentru clasa 1. |
| Every Vehicle shall be the subject of a separate certificate unless |
| otherwise required e.g. for Class 1. |
| 2. Acest certificat trebuie sa fie restituit emitentului atunci cand |
| vehiculul este retras din circulatie, in cazul schimbarii transportatorului,|
| utilizatorului sau detinatorului indicat la pct. 4, la expirarea termenului |
| de valabilitate si in cazul unor modificari notabile ale caracteristicilor |
| esentiale ale vehiculului. |
| This certificate must be returned to the issuing service when the vehicle|
| is taken out of service; if the vehicle is transferred to another carrier, |
| operator or owner, as specified in item 4; on expiry of the validity of the |
| certificate and if there is a material change in one or more essential |
| caracteristics of the vehicle. |
| |
|_____________________________________________________________________________|
ANEXA 2C
la reglementari
_____________________________________________________________________________
| MINISTERUL TRANSPORTURILOR |
| ______ ______________________________ |
| |\ || REGISTRUL | | |
| |__\___|| AUTO | Seria ........... Nr. ...... | |
| | \\ ROMAN |______________________________| |
| | \\ |
| |
| CERTIFICAT DE AGREARE |
| PENTRU VEHICULE CARE TRANSPORTA ANUMITE MARFURI PERICULOASE |
| |
| CERTIFICAT D'AGREMENT |
| POUR LES VEHICULES TRANSPORTANT CERTAINES MARCHANDISES DANGEREUSES |
| |
| 1. Atestand ca vehiculul definit mai jos indeplineste conditiile cerute |
| de Acordul european pentru transportul international de marfuri periculoase |
| (ADR) si este admis sa efectueze transporturi internationale de marfuri |
| periculoase. |
| Attestant que le vehicule designe ci-apres remplit les conditions |
| requises par l'Accord europeen relatif au transport international de |
| marchandises dangereuses par route (ADR) pour etre admis au transport |
| international de marchandises dangereuses par la route. |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 2. Producatorul, marca si tipul vehiculului: |
| Fabricant, marque et type du vehicule |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 3. Nr. de inmatriculare/nr. de identificare/nr. de identificare a |
| suprastructurii: |
| No. d'immatriculation/No. d'identification de chassis/No. |
| d'identification de la carrosserie |
| ....................|........................|.......................... |
| |
| 4. Numele si sediul transportatorului, utilizatorului sau proprietarului:|
| Nom et siege d'exploitation du transporteur, utilisateur ou proprietaire |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 5. Vehiculul descris mai sus a fost supus inspectiilor prevazute la codul|
| marginal 10.282 din anexa B la A.D.R. si indeplineste conditiile cerute |
| pentru a fi admis sa efectueze transportul international rutier de marfuri |
| periculoase din clasele, cifrele si literele mentionate mai jos (daca este |
| necesar, se indica denumirea sau numarul de identificare a substantei): |
| Le vehicule decrit ci-dessus a subi les inspections prevues au marginal |
| 10.282 de l'annexe B a l'ADR et remplit les conditions requises pour etre |
| admis au transport intenational par route de marchandises dangereuses des |
| classes, chiffres et lettres ci-apres (si necessaire, indiquer le nom ou le |
| numero d'identification de la matiere) |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 6. Observatii: |
| Observations |
| ........................................................................ |
| ........................................................................ |
| |
| 7. Valabil pana la: Emis de Reprezentanta R.A.R.: ........... |
| Valable jusqu'au Emis par la Representance de R.A.R. |
| ................... ......................................... |
| Nr. de inregistrare/Data: ............... |
| No. d'inregistration/Date |
| Semnatura si stampila: .................. |
| Signature et cachet |
| |
|_____________________________________________________________________________|
(verso)
_____________________________________________________________________________
| ______________________________ |
| | | |
| | Seria ........... Nr. ...... | |
| |______________________________| |
| |
| 8. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Valabilite prolongee jusqu'au Representance R.A.R. |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| No. d'inregistration/Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature et cachet |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 9. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Valabilite prolongee jusqu'au Representance R.A.R. |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| No. d'inregistration/Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature et cachet |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 10. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Valabilite prolongee jusqu'au Representance R.A.R. |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| No. d'inregistration/Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature et cachet |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| 11. Valabilitate prelungita pana la: Reprezentanta R.A.R.: ............ |
| Valabilite prolongee jusqu'au Representance R.A.R. |
| |
| ........................... Nr. de inregistrare/Data: ........ |
| No. d'inregistration/Date |
| |
| Semnatura si stampila: ........... |
| Signature et cachet |
|_____________________________________________________________________________|
| |
| NOTA: |
| NOTE |
| 1. Orice vehicul trebuie sa faca obiectul unui certificat distinct, daca |
| nu este altfel stipulat, de exemplu pentru clasa 1. |
| Tout vehicule doit faire l'objet d'un certificat distinct a moins qu'il |
| ne soit autrement stipule, par exemple pour la classe 1. |
| 2. Acest certificat trebuie sa fie restituit emitentului atunci cand |
| vehiculul este retras din circulatie, in cazul schimbarii transportatorului,|
| utilizatorului sau detinatorului indicat la pct. 4, la expirarea termenului |
| de valabilitate si in cazul unor modificari notabile ale caracteristicilor |
| esentiale ale vehiculului. |
| Ce certificat doit etre restitue au service emetteur lorsque le vehicule |
| est retire de la circulation, en cas de changement du transporteur, |
| utilisateur ou proprietaire indeque dans la rubrique 4, a l'expiration de la|
| duree de validite et en cas de changement notable des caracteristiques |
| essentielles du vehicule. |
|_____________________________________________________________________________|
ANEXA 3
la reglementari
CONDITII TEHNICE SUPLIMENTARE
privind omologarea, agrearea si inspectia tehnica a vehiculelor care transporta
anumite marfuri periculoase
Tabelul nr. 1
Tipuri de vehicule destinate transportului de marfuri periculoase:
1. Tipul EX/II - vehicule destinate transportului de explozivi pentru care
este necesara o unitate de transport de tip II (definita la c.n.m. 11204 din
A.D.R.)
2. Tipul EX/III - vehicule destinate transportului de explozivi pentru care
este necesara o unitate de transport de tip III (definita la c.n.m. 11204 din
A.D.R.)
3. Tipul FL - vehicule destinate transportului de lichide cu punct de
inflamabilitate mai mic sau egal cu 61 grade C (cu exceptia combustibilului
Diesel, motorinei ori a combustibilului lichid pentru calorifere) sau de gaze
inflamabile, in cisterne fixe, demontabile, in conteinere-cisterna cu o
capacitate mai mare de 3.000 litri si vehicule-baterie cu o capacitate mai mare
de 1.000 litri, destinate transportului de gaze inflamabile.
4. Tipul OX - vehicule destinate transportului de substante din clasa 5.1
cifra 1. a) in cisterne fixe sau demontabile sau in conteinere-cisterna cu o
capacitate mai mare de 3.000 litri.
5. Tipul AT - vehicule, altele decat cele de tip FL sau OX, destinate
transportului de marfuri periculoase in conteinere-cisterna cu capacitatea mai
mare de 3.000 litri sau in cisterne fixe sau demontabile, ori vehicule-baterie
cu o capacitate mai mare de 1.000 litri, altele decat de tipul FL.
6. Tipul VU - vehicule utilitare sau specializate, care nu fac parte din
categoriile de mai sus si pentru care nu este necesara eliberarea certificatului
de agreare, dar care trebuie sa indeplineasca unele conditii tehnice
suplimentare pentru a putea transporta anumite marfuri periculoase.
Aceste tipuri de vehicule trebuie sa fie conforme conditiilor aplicabile
corespunzatoare, indicate in tabelul nr. 2.
Tabelul nr. 2
________________________________________________________________________________
Conditii tehnice suplimentare Tipuri de vehicul
________________________________________________________________________________
Conditia Caracteristici
nr. particulare pentru: EX/II EX/III AT FL OX VU Cod Observatii
________________________________________________________________________________
I Identificare si 400 Conform
documente R.N.T.R. 1
si
R.N.T.R. 3
II Instalatia electrica
C001 - cablajele instalatiei x x x x 413; 513
electrice
C002 - deconectarea x x 514
bateriilor de
acumulatoare
C003 - bateriile de x x x 414
acumulatoare
C004 - tahografe x x 411; 412
C005 - circuite electrice x x 413
alimentate in
permanenta
C006 - instalatia electrica x x 413
din spatele cabinei
III Franarea
C007 - dispozitiv de franare x x x x 404; 405 Vezi nota
antiblocare nr. 1
C008 - frana de incetinire x x x x 404; 405 Vezi nota
nr. 2
IV Riscuri de incendiu
C009 - materiale folosite la x x 406
constructia cabinei
C009 - ecran termic pentru x 506
cabina
C010 - rezervoarele de x x x x x*) 408; 508 *) pentru
combustibil lichide cu
punct de
inflamare
sub 61
grade
C sau gaze
inflamabile
C011 - motor x x x x x*) 401 *) pentru
lichide cu
punct de
inflamare
sub 61
grade
C sau gaze
inflamabile
C012 - dispozitivul de x x x x*) 401; 402 *) pentru
evacuare lichide cu
punct de
inflamare
sub 61
grade
C sau gaze
inflamabile
C013 - franarea de x x x x 405
incetinire
C014 - incalzirea x x x 415
suplimentara a cabinei
V Limitarea de viteza
C015 - dispozitiv de x x x x x x 416 Vezi nota
limitare a vitezei nr. 3
VI Alte conditii
C016 - protectia x x x 509 numai
pentru
suplimentara spate a vehicule-
cisternei cisterna
C017 - mijloace de stingere x x x x x x 410 pentru
clasa
a incendiilor 6.1 se
aplica
numai
C017 (1) a)
si (2)
C018 - echipamente diverse x x x x x x 410
C019 - prelata greu x x 406 Vezi nota
inflamabila sau nr. 4
neinflamabila
C020 - caroserie de x 407
constructie speciala
C021 - echipament electric x x x*) 417 *)numai
pentru clasa 1 pentru
vehicule
EX/I (ceea
ce este
aplicabil)
________________________________________________________________________________
NOTE:
1. Numai pentru autovehicule peste 16 t, remorci si semiremorci peste 10 t
masa totala
La omologare, in vederea primei inscrieri in circulatie in Romania, sau la
omologarea de tip: obligatoriu pentru toate vehiculele definite la art. 8.
La ITP si agreare pentru transport international pentru vehiculele definite
la art. 8, inmatriculate dupa data de 30 iunie 1993; pentru autovehicule care
tracteaza remorci din categoriile definite la art. 8, inmatriculate dupa data
de 30 iunie 1995; pentru vehicule VU de categoria N3 si O4, inmatriculate dupa
data de 30 iunie 1997.
Obligatoriu la transport international pentru toate vehiculele in serviciu
dupa data de 31 decembrie 1999, indiferent de data primei inmatriculari.
Obligatoriu la transport national pentru vehiculele definite la art. 8,
inmatriculate dupa data de 1 ianuarie 1996. Obligatoriu pentru toate vehiculele
din tabelul nr. 1, care se vor inmatricula pentru prima oara dupa data de 31
decembrie 2002.
2. Numai pentru autovehicule peste 16 t, remorci si semiremorci peste 10 t
masa totala
La omologare, in vederea primei inscrieri in circulatie in Romania, sau la
omologarea de tip: obligatoriu pentru toate tipurile de vehicule de la art. 8;
se va certifica conformitatea cu c.n.m. 220522 la omologarea de tip sau la
prima verificare tehnica, conform c.n.m. 10282.
La ITP si agreare pentru transport international pentru vehiculele definite
la art. 8, inmatriculate dupa data de 30 iunie 1993; pentru autovehicule care
tracteaza remorci din categoriile definite la art. 8, inmatriculate dupa data
de 30 iunie 1993.
Obligatoriu la transport international pentru toate vehiculele in serviciu
dupa data de 31 decembrie 1999, indiferent de data primei inmatriculari.
Obligatoriu la transport national pentru vehiculele din tabelul nr. 1,
inmatriculate dupa data de 1 ianuarie 1996.
3. Numai pentru autovehicule peste 12 t masa totala
La omologare, in vederea primei inscrieri in circulatie in Romania, sau la
omologarea de tip: obligatoriu pentru toate tipurile de autovehicule definite
la art. 8.
Obligatoriu si la transport national pentru toate tipurile de vehicule
cuprinse in tabelul nr. 1, care se vor inmatricula pentru prima oara in Romania
dupa data de 1 ianuarie 2000.
La ITP si agreare pentru transport international obligatoriu pentru
autovehiculele inmatriculate dupa data de 1 ianuarie 1988.
4. Pentru transportul substantelor din clasele 1, 4.1 si 5.2 prelata
trebuie sa fie greu inflamabila; pentru transportul substantelor din clasa 5.1
prelata trebuie sa fie neinflamabila.
DETALIEREA CONDITIILOR TEHNICE SUPLIMENTARE CUPRINSE IN TABELUL Nr. 2
C001 Cablajele instalatiei electrice
a) Conductorii electrici trebuie sa fie dimensionati cu
suficienta rezerva pentru a se evita incalzirile.
Ei trebuie sa fie izolati intr-un mod adecvat.
Toate circuitele trebuie sa fie protejate cu sigurante
fuzibile sau cu intrerupatoare automate, cu exceptia
urmatoarelor circuite: de la baterie la sistemul de pornire
si de oprire al motorului, de la baterie la alternator, de la
alternator la cutia cu sigurante fuzibile sau intrerupatoare
automate, de la baterie la demarorul motorului, de la baterie
la cutia de comanda a actionarii dispozitivului de franare de
incetinire, daca acesta este electric sau electromagnetic, de
la baterie la mecanismul electric de ridicare al unei axe.
Circuitele neprotejate trebuie sa fie cat mai scurte posibil.
b) Cablajele electrice trebuie sa fie fixate solid si
amplasate in asa fel incat conductorii electrici sa fie
protejati in mod adecvat impotriva agresiunilor mecanice
si termice.
C002 Deconectarea bateriilor de acumulatoare
a) Un intrerupator pentru deconectarea circuitelor electrice
trebuie montat cat mai aproape posibil de bateria de
acumulatoare.
b) Dispozitive de comanda directa sau indirecta trebuie
instalate: unul in cabina de conducere si altul in
exteriorul vehiculului.
Ele trebuie sa fie usor accesibile si semnalizate distinct.
Comanda din cabina va fi amplasata la indemana conducatorului
asezat pe scaunul sau.
Ea va fi prevazuta fie cu un capac de protectie, fie cu o comanda
cu miscare complexa, ori cu orice alt dispozitiv care impiedica o
declansare involuntara.
c) Intrerupatorul trebuie sa poata fi deschis in timp ce motorul
este in functionare fara ca sa rezulte supratensiuni periculoase.
Utilizarea sa nu trebuie sa prezinte riscul de provocare a
aprinderii unei atmosfere explozibile; aceasta se poate realiza
prin utilizarea unei cutii de intrerupatoare, avand un grad de
protectie IP 65, conform standardului CEI 529.
d) Conexiunile electrice de la intrerupatorul circuitului de la
baterie trebuie sa aiba un grad de protectie IP 54.
Totusi acest lucru nu mai este cerut, daca conexiunile se afla
in interiorul unei cutii care poate fi cutia bateriei, caz in
care este suficient sa se protejeze aceste conexiuni impotriva
scurtcircuitelor, cu ajutorul, de exemplu, al unui capac din
cauciuc.
C003 Bateriile de acumulatoare
Bornele bateriilor trebuie sa fie izolate din punct de vedere
electric sau sa fie acoperite de capacul izolator al cutiei bateriei.
Daca bateriile sunt situate in alta parte decat sub capota
motorului, ele trebuie sa fie fixate intr-o cutie de baterie
ventilata.
C004 Tahografe
Alimentarea electrica a tahografului se va efectua printr-o
bariera de securitate conectata direct la baterie.
Tahograful si bariera de securitate trebuie sa satisfaca
conditiile referitoare la aparatele electrice asociate conform
standardului european EN 50020.
C005 Circuite electrice alimentate in permanenta
Componentele instalatiei electrice, cu exceptia tahografului,
care raman sub tensiune atunci cand intrerupatorul bateriei
este deschis, trebuie sa fie adecvate pentru utilizarea in zone
periculoase si trebuie sa fie in conformitate cu prescriptiile
standardului european EN 50014, cu cele ale unuia dintre
standardele EN 50015-50020 sau EN 50028 si cu prescriptiile
pentru grupa de gaze corespunzatoare, in functie de natura
substantei transportate.
C006 Instalatia electrica din spatele cabinei
Ansamblul acestei instalatii trebuie conceput, realizat si
protejat in asa fel incat sa nu poata provoca nici aprindere,
nici scurtcircuit in conditii normale de utilizare a
vehiculelor si sa reduca la minimum aceste riscuri in caz de
soc sau de deformare, in special:
a) cablajele. Cele situate in spatele cabinei de conducere
trebuie sa fie protejate impotriva socurilor, abraziunii si
frecarii in timpul utilizarii normale a vehiculului. Totusi
cablurile dispozitivului de franare antiblocare nu necesita
o protectie suplimentara;
b) iluminarea. Nu trebuie utilizate lampi cu soclu cu insurubare.
C007 Dispozitiv de franare antiblocare
a) Autovehiculele cu masa maxima mai mare de 16 tone sau care
sunt autorizate sa tracteze o remorca cu o masa maxima mai
mare de 10 tone trebuie sa fie echipate cu un dispozitiv
antiblocare, conform c.n.m. 220521 (1) din A.D.R.
b) Remorcile avand o masa maxima mai mare de 10 tone trebuie sa
fie echipate cu un dispozitiv antiblocare, conform
c.n.m. 220521 (2) din A.D.R.
c) Racordurile electrice ale dispozitivului antiblocare dintre
autovehiculul tragator s remorca trebuie sa fie realizate cu
ajutorul unui conector conform cu Standardul ISO 7.638/1985.
C008 Frana de incetinire
a) Autovehiculele cu masa maxima mai mare de 16 tone sau care
sunt autorizate sa tracteze o remorca cu masa maxima mai mare
de 10 tone trebuie sa fie echipate cu un dispozitiv de franare
de incetinire, conform c.n.m. 220522 din A.D.R.
Daca autovehiculul care tracteaza remorci si semiremorci nu
satisface conditiile de eficacitate conform c.n.m. 220522 (2) - e),
atunci remorca sau semiremorca trebuie sa fie echipata cu un
dispozitiv de franare de incetinire, conform c.n.m. 220522 (3).
C009 Materiale folosite la constructia cabinei
Pentru constructia elementelor cabinei, indicate la
c.n.m. 220531 (1), trebuie utilizate numai materiale greu
inflamabile (la care, in conformitate cu procedura definita in
Standardul ISO 3.795/1989, un esantion din respectivul material
prezinta o viteza de ardere mai mica de 100 mm/min.).
NOTA:
Aceasta conditie se verifica la omologare prin certificat de conformitate
al producatorului, iar la inspectia tehnica, prin declaratie scrisa pe propria
raspundere a detinatorului.
Ecran termic pentru cabina
Cu exceptia cazului in care cabina este construita din materiale
greu inflamabile, in spatele cabinei trebuie dispus un scut
metalic sau din alt material adecvat, cu latimea egala cu cea a
cisternei.
Toate ferestrele din spate ale cabinei sau ale scutului trebuie
inchise ermetic, trebuie sa fie confectionate din geam securizat
rezistent la foc si sa aiba rame ignifugate.
Intre cisterna si cabina sau scut trebuie asigurat un spatiu
liber de cel putin 15 cm.
C010 Rezervoarele de combustibil
a) Trebuie amplasate in asa fel incat sa fie protejate atat cat
este posibil impotriva oricarui impact.
b) In caz de scurgeri, combustibilul trebuie sa se scurga pe sol,
fara a veni in contact cu partile calde ale vehiculului si
nici cu incarcatura.
c) Rezervoarele care contin benzina trebuie echipate cu un
dispozitiv antifoc eficace, adaptabil la orificiul de umplere,
sau cu un dispozitiv care permite mentinerea orificiului de
umplere inchis ermetic.
C011 Motorul
Trebuie echipat si amplasat in asa fel incat sa se evite orice
pericol pentru incarcatura ca urmare a incalzirii sau aprinderii.
In cazul vehiculelor de tip EX/II si EX/III, motorul trebuie sa
se gaseasca in fata peretelui anterior al volumului pentru
incarcatura. Totusi el poate fi amplasat si sub acest volum, cu
conditia sa se evite orice incalzire, chiar localizata, a
incarcaturii.
C012 Dispozitivul de evacuare
Dispozitivul de evacuare, precum si tevile de esapament trebuie
amplasate si protejate in asa fel incat sa se evite orice pericol
pentru incarcatura ca urmare a incalzirii sau aprinderii.
Partile dispozitivului de evacuare, eventual aflate direct sub
rezervorul de combustibil (motorina), trebuie sa se gaseasca la o
distanta de cel putin 100 mm de acesta sau sa fie protejate
printr-un ecran termic.
Pentru vehicule de tip EX/II si EX/III sistemul de evacuare
trebuie sa se gaseasca in fata peretelui anterior al volumului
pentru incarcatura sau separat de acesta printr-un paravan
rezistent la foc si izolat termic. Orificiul tevii de esapament
trebuie sa fie in acest caz indreptat spre partea exterioara a
vehiculului.
C013 Franarea de incetinire
Vehiculele echipate cu un dispozitiv de franare de incetinire
care dezvolta temperaturi ridicate, aflat in spatele peretelui
posterior al cabinei, trebuie prevazute cu o izolatie termica
intre acest dispozitiv si cisterna sau incarcatura, fixata solid
si amplasata astfel incat aceasta sa permita evitarea oricarei
incalziri, fie si locala, a peretelui cisternei sau a incarcaturii.
Aceasta izolatie trebuie sa protejeze dispozitivul de franare si
impotriva scurgerilor sau curgerilor din produsul transportat.
C014 Incalzirea suplimentara
Aparatele de incalzire suplimentara trebuie sa fie suficient de
sigure in ceea ce priveste protectia contra incendiului. Ele
trebuie sa fie dispuse inaintea peretelui de protectie (peretele
din spatele cabinei). Aparatul de incalzire suplimentara trebuie
sa fie dispus cat mai in fata si cat mai sus posibil (la cel
putin 80 cm fata de nivelul solului) si sa fie prevazut cu
dispozitive care impiedica punerea unor obiecte in contact cu
suprafetele calde ale aparatului sau ale tevii sale de evacuare.
Pot fi utilizate numai aparate prevazute cu un dispozitiv de
repunere rapida in functiune a motorului de ventilatie pentru
aerul de combustie (maximum 20 s).
C015 Dispozitivul de limitare a vitezei
Autovehiculele cu o masa maxima mai mare de 12 tone vor trebui
sa fie echipate cu un dispozitiv de limitare a vitezei,
conform c.n.m. 220540 din A.D.R., care sa limiteze viteza maxima
la maximum 85 km/h.
C016 Protectia suplimentara spate a cisternei
Spatele vehiculului trebuie sa fie dotat, pe toata latimea
cisternei, cu un parasoc suficient de rezistent la impactul din
spate.
Intre peretele din spate al cisternei si bara parasoc trebuie sa
fie o distanta de minimum 100 mm. Se va considera solutie tehnica
satisfacatoare si existenta unei structuri de protectie suficient
de rezistenta pentru echipamentele de la spatele cisternei, care
sa actioneze in acelasi fel ca un parasoc, sau o depasire a
cisternei de catre lonjeroanele sasiului cu minimum 250 mm.
C017 Mijloace de stingere a incendiilor
1. Toate unitatile de transport pentru marfuri periculoase
trebuie sa fie dotate cu:
a) cel putin un aparat portativ de lupta impotriva incendiilor,
cu o capacitate minima de 2 kg de pudra sau echivalenta pentru
un alt agent de stingere acceptabil, apt sa combata un
incendiu la motor sau la cabina unitatii de transport, si
care, daca ar fi folosit pentru combaterea unui incendiu care
implica incarcatura, nu il agraveaza, ci, pe cat posibil, il
combate.
Daca vehiculul este dotat cu un dispozitiv fix, automat si usor
de declansat pentru combaterea unui incendiu la motor, nu mai
este necesar ca aparatul portativ sa fie adaptat pentru stingerea
unui incendiu la motor.
b) in plus fata de ceea ce este prevazut la lit a), cel putin cu
un aparat portativ de lupta impotriva incendiilor, cu o
capacitate de minimum 6 kg de pudra sau echivalenta pentru un
alt agent de stingere, apt sa combata un incendiu al
pneurilor/franelor sau un incendiu care implica incarcatura.
Autovehiculele cu o masa totala de pana la 3,5 tone vor putea
fi prevazute cu un aparat portativ de lupta impotriva
incendiului cu o capacitate de minimum 2 kg de pudra.
2. Agentii de stingere, continuti in stingatoarele unitatii de
transport, nu trebuie sa degajeze gaze toxice nici in cabina
de conducere, nici sub influenta caldurii unui incendiu.
3. Stingatoarele prevazute la pct. 1 trebuie sa fie prevazute cu
sigiliu care sa permita verificarea faptului ca nu au fost
utilizate, trebuie sa poarte o marca de conformitate cu o
norma recunoscuta de autoritatea competenta, precum si o
inscriptie care sa indice data la care va trebui sa aiba loc
urmatoarea inspectie.
C018 Echipamente diverse
a) o trusa de scule pentru reparatiile intamplatoare ale
vehiculului;
b) cel putin o cala de dimensiuni corespunzatoare greutatii
vehiculului si diametrului rotilor, pentru fiecare vehicul;
c) doua lumini de culoare portocalie, cu alimentare independenta
de instalatia electrica a vehiculului, cu aprindere continua
sau intermitenta;
d) cu echipament necesar pentru a putea lua primele masuri de
securitate, cum ar fi:
(i) pentru protectia conducatorului: o vesta fluorescenta,
ochelari de protectie, un dispozitiv de protectie respiratorie
adecvat pentru substanta toxica transportata, o pereche de
manusi de protectie, un sort si o pereche de cizme de
protectie, o lanterna de buzunar, un recipient cu apa pentru
clatirea ochilor;
(ii) pentru protectia publicului: patru semnale reflectorizante
portabile (conuri, triunghiuri etc.);
(iii) pentru protectia mediului: un capac pentru drenurile si
gurile de scurgere, rezistent fata de substanta transportata,
o lopata, o matura, un material absorbant adecvat, un recipient
colector adecvat pentru cantitati mici, o folie din material
plastic de minimum 2 m x 3 m.
NOTA:
Unele dintre obiectele mentionate la pct. (i), (ii), (iii) nu sunt necesare
decat pentru anumite cazuri prevazute in A.D.R. Prezenta obiectelor adecvate la
bordul vehiculului intra in raspunderea detinatorului.
C019 Prelata greu inflamabila sau neinflamabila
NOTA:
Aceasta conditie se verifica la omologare prin certificat de conformitate
al producatorului, iar la inspectia tehnica, prin declaratie scrisa pe propria
raspundere a detinatorului privind mentinerea in exploatare a proprietatilor
prelatei.
C020 Caroserie de constructie speciala
Caroseria trebuie sa fie inchisa si sa nu prezinte interstitii.
Ea trebuie sa fie construita solid cu materiale greu inflamabile,
in asa fel incat sa protejeze suficient marfurile transportate.
Calitatile de izolare si de rezistenta la caldura ale caroseriei
trebuie sa fie cel putin echivalente cu ale unui compartiment
constituit dintr-un perete exterior metalic, dublat cu un strat
de lemn ignifugat cu o grosime de 10 mm, sau caroseria trebuie
sa fie construita astfel incat sa garanteze ca nu se va produce
nici o penetrare de flacara sau punct cald de mai mult de 120
grade C la suprafata interioara a peretilor, timp de 15 minute
dupa declansarea unui incendiu care ar putea fi determinat de
functionarea vehiculului.
NOTA:
Aceasta conditie se verifica la omologare prin declaratie de conformitate a
constructorului, iar la inspectia tehnica, prin declaratie scrisa pe propria
raspundere a detinatorului privind mentinerea in exploatare a caracteristicilor
caroseriei.
C021 Echipament electric pentru clasa 1
Tensiunea nominala a iluminatului electric nu trebuie sa
depaseasca 24 volti.
Unitatile de transport EX/II si EX/III trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
- bateriile trebuie sa fie dispuse si protejate intr-un mod
corespunzator contra deteriorarilor datorate unei coliziuni si
bornele lor sa fie protejate cu un capac izolant;
- instalatia electrica de iluminare din compartimentul de
incarcare trebuie sa fie etansa la praf (cel putin IP 54 sau
echivalent) sau, in cazul grupei de compatibilitate J, sa fie
conforma cu modul de protectie antideflagranta Ex d (cel putin
IP 65 sau echivalent). Intrerupatorul trebuie plasat in exterior.
ANEXA 4
la reglementari
CONDITII TRANZITORII
privind inspectia tehnica a suprastructurilor specializate tip cisterna
Prezentele conditii se refera la suprastructurile specializate tip
cisterna, fabricate in tara inainte de data de 1 ianuarie 1996, care transporta
lichide cuprinse in categoria marfurilor periculoase si care nu sunt supuse
P.T. C 27 - colectia ISCIR.
________________________________________________________________________________
Nr. Conditii conform A.D.R. - editia 1997 Conditii tranzitorii
crt.
________________________________________________________________________________
1. Rezervoarele-cisterna care in Rezervoarele-cisterna de acest tip,
sectiune transversala au forma care nu prezinta in totalitate
forma
constructiva tip cheson (oval format constructiva aratata se vor mentine
din arce de cerc racordate) trebuie in circulatie numai in trafic
intern
sa prezinte raze de curbura pana la data de 31 decembrie 2004.
limitate (fara zone plane).
2. Rezervoarele-cisterna se pot executa Rezervoarele-cisterna executate din
din otel-carbon care are garantata otel-carbon ce nu raspund in
rezilienta sau energia de rupere la totalitate celor aratate, se vor
temperatura de -20 grade C sau din mentine in circulatie numai in
otel inoxidabil, aliaje de aluminiu trafic intern pana la data de 31
sau de cupru. decembrie 2004.
3. Rezervoarele-cisterna trebuie sa Rezervoarele-cisterna care nu
prezinte intariri constructive raspund in totalitate celor aratate
speciale in raport cu forma se vor mentine in circulatie numai
constructiva si capacitatea in trafic intern pana la data de 31
compartimentelor. decembrie 2004.
________________________________________________________________________________
NOTA:
1. Conditiile tranzitorii se pot aplica numai daca se respecta celelalte
conditii cerute de A.D.R.
2. Conditiile tranzitorii de la nr. crt. 2 se aplica si suprastructurilor
specializate tip rastel si similare, destinate transportului de butelii.
3. Verificarea conditiilor cuprinse in prezenta anexa va fi facuta de catre
Societatea Comerciala "Iprochim" - S.A.
ANEXA 5
la reglementari
______________________________________________________________________________
|
|
| ANEXA
|
| la Raportul de verificare tehnica in vederea omologarii valabile pentru
|
| vehicule care transporta anumite marfuri periculoase
|
|
|
| Lista cuprinzand operatiunile suplimentare |
|
|
| Nr. de inmatriculare ................ Nr. de identificare ...............
|
| Serie CIV ....................... Serie suprastructura .....................
|
| Anexa la Raportul de verificare nr. ............. din ......................
|
|
|
| NOTA:
|
| Pentru defectiuni codificate cu coduri 4XX, vehiculul nu are drept de
|
| transport marfuri periculoase.
|
| Elementele constructive mentionate la codurile 5XX se vor amplasa pe
|
| vehicul in termen de maximum un an de la data eliberarii certificatului de
|
| agreare.
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________ ______________________________________
| REMEDIERI |Denumirea ansamblurilor|| REMEDIERI |Denumirea
ansamblurilor|
|______________|(subansamblurilor) si a||______________|(subansamblurilor) si
|
|Imediat| La | lucrarilor ||Imediat| La | a lucrarilor
|
| |termen| || |termen|
|
|_______|______|_______________________||_______|______|_______________________|
| 400 | | IDENTIFICAREA || 409 | 509 |STARE, FIXARE: bara,
|
| | | || | |protectie spate
|
|_______|______|_______________________|| | |cisterna, prindere
|
| MOTORUL SI INSTALATIA DE EVACUARE A || | |panouri indicatoare
|
| GAZELOR ARSE || | |pericol
|
|
||_______|______|_______________________|
|______________________________________|| 410 | |DOTARI: stingatoare,
|
| 401 | |AMPLASARE: motor, || | |cale roti, trusa de
|
| | |instalatie evacuare || | |scule, lanterne etc.
|
| | |gaze arse
||_______|______|_______________________|
|_______|______|_______________________|| INSTALATIA ELECTRICA DE ILUMINARE,
|
| 402 | |ETANSEITATE: instalatie|| SEMNALIZARE SI AUXILIARA
|
| | |evacuare gaze arse
||______________________________________|
| | | || 411 | |STARE, FIXARE:
|
|_______|______|_______________________|| | |instalatii electrice
|
| 403 | |STARE, FIXARE: || | |auxiliare (inclusiv
|
| | |instalatie evacuare || | |tahograf)
|
| | |gaze arse, scut termic
||_______|______|_______________________|
|_______|______|_______________________|| 412 | |FUNCTIONARE:
|
| SISTEMUL DE FRANARE || | |instalatii electrice
|
| || | |auxiliare (inclusiv
|
|______________________________________|| | |tahograf)
|
| 404 | |STARE, FIXARE: ABS,
||_______|______|_______________________|
| | |frana de incetinire || 413 | 513 |STARE, FIXARE: cablaje
|
|_______|______|_______________________|| | |instalatii electrice,
|
| 405 | |FUNCTIONARE: ABS, frana|| | |circuite cu alimentare
|
| | |de incetinire || | |permanenta, instalatii
|
|_______|______|_______________________|| | |electrice din spatele
|
| SASIU, CAROSERIE, SUPRASTRUCTURA || | |cabinei
|
| CABINA ||_______|______|_______________________|
| || 414 | 514 |STARE, FIXARE,
|
|______________________________________|| | |FUNCTIONARE: baterii
|
| 406 | 506 |STARE, FIXARE: || | |de acumulatoare,
|
| | |caroserie, || | |deconectare baterii.
|
| | |suprastructura,
cabina,||_______|______|_______________________|
| | |placa metalica de || ALTE SUBANSAMBLURI
|
| | |protectie
||______________________________________|
|_______|______|_______________________|| 415 | |STARE, FIXARE,
|
| 407 | |ETANSIETATE: || | |FUNCTIONARE: aparat de
|
| | |suprastructura || | |incalzire suplimentara
|
| | |(cisterna, caroserie || | |a cabinei
|
| | |speciala) ||_______|______|_______________________|
|_______|______|_______________________|| 416 | |STARE, FUNCTIONARE:
|
| 408 | 508 |STARE, AMPLASARE, || | |dispozitiv de limitare
|
| | |FIXARE: rezervor || | |a vitezei
|
| | |combustibil,
dispozitiv||_______|______|_______________________|
| | |de inabusire a || 417 | |MODIFICARI NEOMOLOGATE
|
| | |flacarilor || | |SI NECONFORME, ALTE
|
| | | || | |CONDITII
|
|_______|______|_______________________||_______|______|_______________________|
______________________________________________________________________________
| OBSERVATII PRIVIND RESPINGEREA VEHICULULUI LA VERIFICAREA TEHNICA
|
|
|
| Prima respingere: ..........................................................
|
| ............................................................................
|
| Urmatoarele respingeri: ....................................................
|
| ............................................................................
|
| Mentiuni: ..................................................................
|
| ............................................................................
|
| Semnatura de luare la cunostinta a Numele, prenumele si semnatura
|
| persoanei care a prezentat vehiculul persoanei care a efectuat verificarea|
|
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| CERTIFICAT DE AGREARE Numele si prenumele persoanei care
|
| l-a primit:
|
| Seria si numarul: .................. ....................................
|
| Data eliberarii: ................... Adresa: ............................
|
| Valabil pana la: ................... ....................................
|
| Valabilitate prelungita pana la: ... actul de identitate ................
|
| .................................... Semnatura de primire: ..............
|
|______________________________________________________________________________|