HOTARARE Nr. 1007 din 4 octombrie 2001
pentru aprobarea Strategiei Guvernului privind informatizarea administratiei
publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 705 din 6 noiembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 26
din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei
si a ministerelor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia Guvernului privind informatizarea administratiei
publice, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Finantarea actiunilor prevazute in strategia mentionata la art. 1 se va
efectua in limita fondurilor ce vor fi aprobate anual, prin legea bugetului de
stat, cu aceasta destinatie.
Art. 3
Strategia prevazuta la art. 1 se actualizeaza anual, prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei Publice.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
ANEXA 1
STRATEGIA GUVERNULUI
privind informatizarea administratiei publice
Scurta prezentare
In ultimii ani un proces de reforma radical a modificat profund cadrul
general de referinta pentru activitatile guvernamentale, generand o schimbare
semnificativa.
Acest impetuos proces de innoire cere actiuni ferme de directionare si de
conducere. Problemele nu constau in numarul initiativelor avute, care sunt
impuse de prevederile legislative, de reglementarile specifice si de planul lor
de aplicare, ci intr-o lipsa generalizata de integrare, de uniformizare a
scopului urmarit, de o viziune unitara si, mai ales, de o utilizare inadecvata
a oportunitatilor oferite de tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Reformele trebuie sa demareze apelul la schimbare in structura
organizatorica a administratiei publice. Dintr-o administratie dirijata,
descendenta, segmentata dorim sa devina o administratie orizontala, de
deservire, cu un schimb intensiv de informatii atat intre toate partile sale
componente, cat si cu exteriorul. O schimbare de acest fel corespunde
transformarii organizatorice pe care noile tehnologii o provoaca si o permit in
egala masura.
Din acest motiv utilizarea corespunzatoare, atat intensiv, cat si extensiv,
a noilor tehnologii informationale este esentiala pentru implementarea reformei
guvernamentale.
Actiunile necesare pentru atingerea acestor obiective trebuie sa devina
operationale imediat, sa fie implementate urgent si sa isi dovedeasca eficienta
prin servicii corespunzatoare acordate cetatenilor si agentilor economici, in
sensul de a raspunde satisfacator cerintelor sociale crescande, atat ca
exigenta, cat si ca raspandire, in ceea ce priveste schimbarea si modernizarea.
Aceste actiuni nu pot fi lansate izolat, ci trebuie sa constituie un set de
initiative organice si coerente care sa cuprinda infrastructura, instrumentele
de lucru, sistemele de distributie, continutul, managementul schimbarii si
modificarile legislative.
Actiunile si instrumentele necesare implementarii Planului de actiune
constituie parte integranta a politicii de creare a societatii informationale
pe care Guvernul o promoveaza si aceasta nu numai datorita beneficiilor aduse
oamenilor printr-o calitate sporita, eficienta crescuta a serviciilor publice,
ci si datorita rolului determinant pe care innoirea guvernarii il poate juca in
raspandirea la scara sociala, in cele mai diverse categorii ale populatiei,
culturii, metodelor si experientei noii economii digitale.
1. Introducere
Strategia propusa nu se refera la algoritmul general de dezvoltare a
societatii informationale, ci, in mod exclusiv, la acele aspecte, asociate
generic in termenul IAP (sau "e-Administratie"), care se refera la
utilizarea metodelor specifice tehnologiei informationale in modernizarea
administratiei noastre si care cuprinde urmatoarele categorii de actiune:
a) informatizarea, desemnata pentru cresterea eficientei operationale in
cadrul organismelor administratiei publice centrale si locale;
b) informatizarea serviciilor avand ca beneficiari cetatenii si agentii
economici, fapt care implica adesea integrarea serviciilor prestate de
administratia publica centrala si locala;
c) asigurarea accesului la informatii prin tehnologii informationale pentru
utilizatorii finali ai serviciilor administratiei publice centrale.
Pana in prezent computerizarea aplicata de organismele administratiei
publice centrale a fost cu precadere de primul tip si, in general, a functionat
sub o responsabilitate sectoriala, la nivel de departament/agentie/minister sau
doar la nivelul administratiei publice centrale.
Strategia Guvernului privind IAP, propusa, accentueaza actiunile de tipul
celor prevazute la lit. b) si c), acestea avand un impact si o relevanta
directe pentru utilizatori; propune, de asemenea, implicarea tuturor
administratiilor publice centrale si locale si a tuturor institutiilor publice:
judete, municipii, orase, scoli, spitale, unitati locale de sanatate publica,
oficii de munca, camere de comert si altele, practic orice agentie sau
organizatie care exercita functii de furnizare de servicii publice catre
populatie sau agenti economici.
Pentru a realiza un program integrat de IAP trebuie trecut rapid la o noua
faza, in care toate administratiile publice centrale si locale sunt autorizate
si au capacitatea de a se angaja in cooperarea informationala de pe pozitii de
egalitate.
Aceasta noua faza va avea un protagonist situat ierarhic deasupra administratiei
publice locale, care, intr-un sistem descentralizat, va exercita din ce in ce
mai mult un rol operational, de front-office (la ghiseu), avand rol de
interfata in serviciile publice, in timp ce organismele administratiei publice
centrale sunt destinate sa actioneze ca back-office (in spatele ghiseului).
Alegerea autoritatilor administratiei publice locale ca prim factor in
procesul de intermediere dintre cetateni, agenti economici si administratia
publica centrala este o optiune exclusiv politica. Proiectarea arhitectonica
corecta a unui sistem informational la nivel national nu va exclude
posibilitatea ca si alte entitati, care nu fac parte din administratie, sa
poata juca un rol esential de intermediere, cu eficienta sporita.
Fiecare autoritate a administratiei publice centrale sau locale va fi
astfel chemata sa elaboreze planuri de actiune care, impreuna, trebuie sa
formeze un plan de modernizare generala a administratiei publice centrale,
invingand astfel viziunea sectoriala rezumata la exercitarea sarcinilor
institutionale proprii si la furnizarea de servicii proprii.
Aceste actiuni vor fi coordonate si finantate ca parte a aceluiasi program
si conduse in spiritul unui profund respect pentru autonomia locala, dar cu
angajarea tuturor unitatilor administrative locale pentru indeplinirea unor
obiective comune, utilizand instrumente corespunzatoare de modernizare atat
operational, cat si organizational.
2. Conceptul de informatizare a administratiei publice (IAP)
Toate proiectele inovatoare de anvergura trebuie sa fie sustinute de o
viziune clara care sa specifice obiectivele generale ce trebuie atinse.
Strategia Guvernului propusa cetatenilor si care poate fi realizata datorita
posibilitatilor actuale ale tehnologiei informationale poate fi rezumata in
cele ce urmeaza, astfel:
- Cetatenii pot beneficia de orice servicii publice la care au dreptul
printr-o cerere adresata oricarui birou administrativ autorizat sa exercite
serviciile respective, indiferent de domiciliu sau de competenta judiciara
teritoriala.
- Cand solicita un serviciu, in afara actelor personale de identitate,
cetateanul nu trebuie sa furnizeze alte informatii personale care sunt deja in
baza de date a oricarei administratii publice. O data ce respectivul cetatean a
fost identificat, sistemul informational al ghiseului trebuie sa fie capabil sa
asigure, direct de la orice agentie sau departament care le detine, toate
informatiile necesare pentru autorizarea exercitarii serviciilor solicitate.
- Cetatenii nu trebuie sa stie cum se organizeaza statul pentru acordarea
serviciilor sau care este departamentul la care solicita aceasta, ci pot
solicita un serviciu exclusiv pe baza propriilor necesitati si fara sa stie cu
ce se ocupa fiecare organism.
- Cetatenii trebuie sa poata sesiza administratia o singura data, la
momentul producerii evenimentului, despre orice schimbare intervenita in viata
lor sau - in masura in care poate fi relevanta - despre viata unor terte
persoane. Aceasta sesizare va produce automat efecte corespunzatoare.
Administratia va pastra pentru fiecare cetatean un fisier separat, permitandu-i
acestuia sa transmita schimbarea intervenita catre toate organismele interesate
si sa activeze serviciile corespunzatoare.
Elaborarea Strategiei Guvernului privind IAP trebuie sa decurga din aceasta
viziune. Implementarea lui va necesita insa existenta unor preconditii, dintre
care cele mai importante sunt:
- Toate organismele trebuie sa fie echipate cu un sistem informational
desemnat nu doar sa automatizeze functiile si procedurile interne si serviciile
catre utilizatori, ci si furnizarea de servicii direct de la sistemele
informationale ale altor unitati ale administratiei publice centrale.
- O retea de utilizatori echivalenti trebuie sa interconecteze sistemele
operationale ale tuturor unitatilor administratiei publice centrale, fara nici
o ierarhie care sa reflecte o suprastructura institutionala sau organizatorica.
Limitarile sau constrangerile interactiunii dintre sisteme trebuie sa fie
generate exclusiv de natura serviciului solicitat.
- Toate administratiile care activeaza in spatele ghiseului (back-office),
cum ar fi cele care, din motive de statut institutional, detin arhive care
contin informatii necesare furnizarii atat catre propriile servicii, cat si
pentru alte unitati ale administratiei publice centrale, vor permite accesul
gratuit si permanent, la propriile servicii, al tuturor unitatilor
administrative care activeaza ca interfata (frontoffice), permitand astfel
acestora din urma sa furnizeze servicii fara a cere cetatenilor informatii pe
care administratia deja le detine.
- Administratiile de interfata trebuie sa indeplineasca integrarea
serviciilor administratiilor din spatele ghiseului in scopul de a furniza
servicii complete conform nevoilor cetatenilor si nu conform unor aranjamente
organizationale ale unitatilor furnizoare de servicii.
- Identificarea (autentificarea identitatii) persoanei care solicita un
serviciu (persoana fizica sau juridica) si verificarea autorizarilor necesare
trebuie sa fie efectuate conform unei proceduri unitare pe intreg teritoriul
tarii, utilizand mijloace de identificare independente de tipul serviciului
solicitat, cu scopul de a asigura accesibilitatea tuturor serviciilor la orice
ghiseu din tara. In acel moment cartea electronica de identitate (I.D. card) va
fi instrumentul de lucru preferat pentru accesul la diverse servicii publice.
Strategia Guvernului consta intr-o serie de actiuni proiectate, coordonate
si directionate catre atingerea acestor obiective. Strategia nu se limiteaza la
proiectarea unor sisteme informationale si de telecomunicatii, ci, in acelasi
timp, solicita perfectarea cadrului legal care sa faca asemenea actiuni
posibile si, mai ales, crearea unor structuri organizationale suplimentare
corespunzatoare, atat pentru elaborarea strategiei, cat si pentru implementarea
proiectelor, care sa cuprinda un mare numar de unitati ale administratiei
publice centrale ce vor purta in egala masura responsabilitatea asupra rezultatelor.
Acest raport propune o serie de initiative compatibile cu un plan de
actiune pe termen scurt, de la 10 la 12 luni, cum ar fi:
- indicarea instrumentelor organizatorice si operationale ce trebuie
pregatite si atributiile acestora;
- completarea infrastructurii preliminare necesare unui plan de actiune pe
termen mediu sau lung;
- o scurta descriere a catorva proiecte ce pot fi finalizate in perioada
propusa, avand asigurate instrumentele operationale si de coordonare.
Planul de actiune pe termen scurt se concentreaza pe proiecte la care
participa unele entitati ale administratiei publice centrale si administratiei
publice locale si pentru care Cabinetul primului-ministru trebuie sa asigure
suportul de promovare, orientare si coordonare.
Planul suplimenteaza si nu inlocuieste programul de introducere a tehnicii
de calcul pe care fiecare minister si l-a propus si il realizeaza in mod
independent; acesta va conduce, in special, la orientarea lor catre obiectivele
sinergetice si catre asigurarea unor servicii complete in stransa colaborare cu
alte organisme ale administratiei publice centrale.
Conform obiectivelor impuse de Uniunea Europeana proiectele pe termen scurt
sunt orientate cu precadere catre accesul permanent la informatiile detinute de
administratia publica centrala, dar, mai ales, la propriile servicii si la
colaborarea cu acestea, prin crearea unui set de portaluri.
3. Instrumente organizatorice si operationale
Modernizarea administratiei publice centrale, pe baza tehnologiilor
informationale actuale, implica atat o serie de actiuni administrative, cat si
schitarea unei strategii, crearea infrastructurii tehnologice care sa permita
aplicarea lor, si identificarea instrumentelor organizatorice si operationale
necesare atingerii obiectivelor propuse.
Furnizarea de servicii complete catre unele unitati ale administratiei
publice centrale diferite implica indeplinirea interoperabilitatii totale a
sistemelor informationale centrale cu cele ale administratiilor publice locale,
care sunt desemnate din ce in ce mai mult sa asigure coordonarea directa a
serviciilor furnizate catre cetateni sau agenti economici, devenind astfel
interfata administratiei publice centrale.
Elaborarea si implementarea Strategiei Guvernului privind IAP, respectiv a
planului de actiune, necesita actiuni organizatorice care sa garanteze
fezabilitatea proiectelor. In mod special va fi necesara crearea unei
autoritati pentru activitati de tehnologie informationala in administratia publica,
care va functiona in cadrul si in subordinea Ministerului Administratiei
Publice si in coordonarea tehnica a Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si a Ministerului Administratiei Publice, avand in structura
proprie doua departamente principale:
- o unitate de elaborare a strategiei de tehnologie informationala pentru
administratia publica centrala;
- o unitate de management a programului.
3.1. Unitatea de elaborare a strategiei
Ministerul Administratiei Publice va crea o unitate permanenta pentru
aplicarea Strategiei Guvernului privind IAP.
Sarcina acestei unitati, aflata in subordinea Ministerului Administratiei
Publice si in coordonarea Ministerului Administratiei Publice si a Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, va consta in formularea viziunii de
ansamblu si in elaborarea strategiei privind IAP in Romania, in special cu
referire la interoperabilitatea si integrarea administratiilor publice locale
intre ele si cu administratia publica centrala si avand drept obiectiv
asigurarea unei functionari unitare si a accesibilitatii cetatenilor si
agentilor economici la toate serviciile sistemului informational national.
Unitatea se va consulta cu reprezentantii administratiei publice locale in
cadrul unor forumuri institutionale corespunzatoare.
Unitatea va avea capacitatea de a mobiliza suficiente resurse si utilitati
pentru a indeplini permanent urmatoarele sarcini:
- formularea, completarea si imbunatatirea Strategiei Guvernului privind
IAP;
- comunicarea interna si externa a strategiei;
- identificarea modalitatilor si serviciilor de infrastructura pentru
interconectarea tuturor departamentelor administratiei publice centrale si
interoperabilitatea sistemelor lor operationale;
- elaborarea specificatiilor pentru serviciile asigurate intre unitatile
administratiei, atat cele locale, cat si centrale, care trebuie sa fie
accesibile permanent, precum si schimbarile de legislatie si de reglementare
necesare pentru aceasta.
In perioada acestei faze initiale a planului de actiune si pana cand va fi
creata si va deveni operationala Unitatea Permanenta de Coordonare a
Programului, unitatea de elaborare a strategiei va indeplini, de asemenea, si
functiile acesteia in scopul indeplinirii obiectivelor pe termen scurt ale
planului.
Actiunea 3.1.1. Dezvoltarea planului de actiune
Unitatea va proiecta si va sustine dezvoltarea planului de actiune privind
IAP atat pe termen scurt, cat si pe termen mediu si lung. Planul de actiune va
elabora programe anuale de lucru care sa identifice si sa descrie proiectele
tehnologiei informationale care vor fi realizate pe parcursul derularii
planului, organismele implicate, costurile, finantarea si planificarea in timp.
Consolidarea planului de actiune pe termen scurt - trim. IV/2001
Planul de actiune pe termen mediu - trim. I/2002
Actiunea 3.1.2. Comunicarea strategiei
Unitatea va proiecta un plan de comunicare care sa faca cunoscute strategia
si liniile directoare ale planului de actiune si sa atentioneze administratorii
asupra actiunilor ce trebuie sa fie realizate de administratiile publice locale
si agentii economici.
Planul de comunicare - trim. I/2002
Actiunea 3.1.3. Studiul de fezabilitate al retelei nationale
Unitatea va avea drept sarcina elaborarea procedurilor specifice pentru
crearea infrastructurii tehnologice abilitate sa indeplineasca planul de
actiune.
In acest moment prioritatea o constituie crearea, pe baza retelelor
existente, a unei retele nationale de tehnologie informationala care sa aiba
capacitatea de a interconecta toate unitatile administratiei publice locale si
centrale, proiectata dupa modelul Internet/Intranet, si care sa asigure
schimbul interdepartamental de aplicatii pentru servicii intre toate
componentele retelei, aflate pe palier de egalitate.
Interconectarea tuturor retelelor existente raspunde cerintei de integrare
a serviciilor nationale in folosul cetatenilor si de mentinere a caracterului
lor unitar si uniform la nivel national, mai ales in contextul descentralizarii
accentuate si raspunzand nevoilor crescande ale cetatenilor privind libertatea
de miscare informationala.
Crearea unei retele nationale de tehnologie informationala se va realiza
folosind o arhitectura multicelulara/multinodala, care sa asigure
integrarea/interoperabilitatea actualelor retele nationale/judetene/locale,
retele specializate profesionale sau alte categorii si retele dedicate ale unor
sectoare administrative. Varianta optima va fi stabilita sub coordonarea
specialistilor din cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei.
Acoperirea totala a teritoriului national pentru acele regiuni care pana
acum nu au fost deservite prin initiative anterioare si care sa corespunda
planificarii de interconectare generala la nivel national va necesita o actiune
secundara utilizand setul de proceduri prevazute la cap. 4.
Studiu de fezabilitate - trim. II/2002
Actiunea 3.1.4. Specificatiile serviciilor
Conectarea fiecarei unitati administrative la retea va insemna asumarea
sarcinii de a furniza aplicatiile necesare celorlalte unitati, in cadrul unui
plan de dezvoltare gradual, agreat impreuna cu administratiile utilizatoare, si
coordonate in mod obligatoriu la nivel central si local.
Specificatiile serviciilor vor contine in mod expres si precizari legale
referitoare la confidentialitatea informatiilor si de aceea nu vor putea fi
lasate la libera alegere a unitatilor implicate.
Unitatea utilizatoare va mentiona expres informatiile, felul serviciilor si
nivelul lor de confidentialitate, pe care fiecare unitate administrativa le
poate pune la dispozitie permanent in scopul de a permite integrarea
functionala.
Specificatiile pentru aplicatiile de baza ale serviciilor - trim. II/2002
Actiunea 3.1.5. Managementul de proiect pe termen scurt
Pana in momentul in care unitatea de management a programului va deveni
functionala va trebui infiintata de urgenta o unitate operationala concentrata
pe asigurarea managementului de proiect pe termen scurt, cu urmatoarele
sarcini:
- activarea prompta a proiectelor aprobate;
- coordonarea implementarii acestora;
- monitorizarea stadiului in care se afla.
Un "cabinet directional" va trebui instituit de urgenta in cadrul
Ministerului Administratiei Publice pentru promovarea, orientarea si stimularea
actiunilor prevazute, monitorizand permanent stadiul in care se afla acestea si
asigurand coordonarea necesara intre diferite proiecte.
Planul de actiune pe termen scurt, care acopera, in special, revigorarea,
coordonarea si sinergia tuturor initiativelor organismelor administratiei
publice centrale, luate in mod individual, nu poate fi complet fara o structura
dedicata in mod expres indeplinirii acestor functii, inca de la inceput.
De asemenea, trebuie monitorizat permanent stadiul in care se afla planul
de actiune la un moment dat. Aceasta este determinata de necesitatea ca
interconectarea tuturor unitatilor administrative implicate sa fie operationala
(persoanele de contact trebuie sa fie identificate) si de gradul inalt de
corelare care trebuie asigurat intre diferitele proiecte.
Pe de o parte, o administratie data va fi afectata de numarul de proiecte
diferite, iar pe de alta parte, unele aspecte pentru care sunt prevazute
actiuni specifice (semnatura digitala, cartea de identitate electronica
"ID card", interconectarea administrativa etc.) necesita aportul mai
multor unitati care trebuie coordonate, nu numai intre ele, fiecare cu fiecare,
ci si cu proiectele specifice cu care interactioneaza. Aceste interactiuni,
care constituie in fapt principala valoare adaugata specifica planului de
actiune pe termen scurt, se impun a fi conduse printr-o activitate operationala
specifica.
3.2. Unitatea de management a programului
Crearea programului de activitate, derivat din strategia Guvernului,
respectiv din planul de actiune, va insemna de fapt lansarea programelor de
tehnologie informationala cu participarea mai multor organisme ale
administratiei publice centrale si locale.
Este necesara instituirea unui organism executiv independent, cu abilitati
pentru managementul de program, format din specialisti desemnati de Ministerul
Administratiei Publice si de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei si localizat in cadrul Ministerului Administratiei Publice.
Acest organism se va preocupa de coordonarea si managementul de proiect
pentru toate activitatile care implica organisme ale administratiei publice
centrale si locale si va fi responsabil pentru atingerea obiectivelor planului
de actiune. Acesta va conduce direct integrarea subproiectelor realizate
independent de diferite organisme, atat in ceea ce priveste planificarea, cat
si conditiile tehnice si functionale.
Organismul nu va furniza servicii si nu va conduce sisteme sau
infrastructuri, dar poate indeplini in mod direct sarcina de a desemna
proiectele secundare necesare pentru atingerea obiectivelor si care nu pot fi
atribuite organismelor administratiei publice centrale participante, ca si
orice alte activitati care pot constitui un factor comun al tuturor
administratiilor participante la fiecare proiect.
Actiunea 3.2. Managementul programului de activitate
Managementul operational al programului de activitate va fi atribuit unui
organism permanent creat in cadrul Ministerului Administratiei Publice cu
avizul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei. Acest organism
va asigura abilitatile profesionale necesare exercitarii noilor misiuni.
Unitatea de management a programului devine operationala - trim. IV/2001.
4. Actiuni de infrastructura: reteaua nationala
Infrastructura tehnologica necesara pentru realizarea planului de actiune
contine o retea nationala de tehnologie informationala, o retea extranet
guvernamentala completa care sa interconecteze toate sistemele informationale
ale administratiei publice centrale si locale cu o alta de tip Internet si care
sa poata furniza protocoale echivalente tip Internet pentru toate domeniile
administrative.
4.1. Stadiul actual al retelelor
Initiativele referitoare la retea, aflate in prezent in uz, reprezinta o
imagine complexa, care face necesar ca rolul de coordonare si directionare sa
fie jucat de un organism competent:
- Singura retea actuala guvernamentala acorda servicii de transport,
asigurand retelele intraguvernamentale si serviciile de interoperabilitate,
care pot sustine relatia standard dintre administratii. Calitatea de membru in
reteaua unica a administratiei publice este obligatorie doar pentru organismele
administratiei publice centrale. Extinderea preconizata trebuie sa permita o
completa utilizare ca o retea clasa IP, pentru a abilita administratiile
publice locale sa aiba acces la serviciile unitatilor administratiei publice
centrale.
- In prezent se creeaza sau au fost deja create numeroase retele
teritoriale utile, promovate in general de catre administratiile judetene sau
de catre alte autoritati locale: municipii, orase, comune etc.
- Multe unitati ale administratiei publice centrale se straduiesc sa creeze
in mod independent retele de sector pentru interconectarea serviciilor lor
descentralizate (Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Educatiei si
Cercetarii, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Finantelor
Publice, pentru a enumera doar cateva); practic, la nivel local acest lucru
creeaza o situatie complexa de necoordonare.
Lipsa liniilor directoare si a unui organ de coordonare a interconectarii
complete a tuturor retelelor administratiilor publice ameninta cu aparitia unor
situatii de conflict intre managerii diferitelor retele (intre managerii
retelei administratiei publice si cei ai retelelor judetene).
4.2. Reteaua nationala a administratiei publice
Stadiul actual al tehnologiei si pietei face ca interconectarea rapida a
tuturor organismelor administratiei publice centrale si locale, prin retea
extranet organizata dupa un model de interoperabilitate, care sa asigure
asezarea tuturor beneficiarilor pe palier de egalitate, sa fie un obiectiv
realist.
Obiectivul Strategiei Guvernului privind IAP este acela de a conecta toate
organismele administratiei publice centrale in semestrul II/2003. Reteaua
nationala de tehnologie informationala poate fi creata prin doua actiuni
coordonate:
- in primul rand sa se realizeze interoperabilitatea dintre retelele
judetene si reteaua unica a administratiei publice centrale;
- in al doilea rand sa se creeze o retea extranet virtuala, care sa acopere
intreg teritoriul tarii, pentru acele judete care nu sunt inca deservite de
alte initiative locale.
Realizarea interoperabilitatii in retelele teritoriale existente (actiunea
6.1.1) este o preconditie pentru descentralizarea multor functii
administrative, la care autoritatile administratiei publice centrale si locale
trebuie sa participe efectiv, partial cu stimulente financiare, pentru judetele
ale caror obiective nu corespund intocmai obiectivelor lor institutionale.
Acoperirea teritoriala nationala a autoritatilor administratiei publice
locale va fi realizata printr-o actiune secundara, urmand modelul propus la
pct. 4.3, facand disponibila o singura retea extranet.
Astfel va fi posibila utilizarea unei singure infrastructuri pentru a
construi retele de sector pe care organismele administratiei publice centrale
le realizeaza in prezent prin forte proprii, obtinandu-se astfel economii
considerabile.
4.3. Reteaua extranet a administratiilor publice locale
Piata serviciilor IP ofera acum solutii care acum cativa ani erau
inaccesibile, pentru crearea unor retele informationale fara a investi in
infrastructura fizica. Furnizorii de servicii Internet (ISP) si operatorii de
telecomunicatii ofera acum servicii de acces la Internet, servicii de creare a
unor retele virtuale private (VPN) si altele; practic, ei au un catalog complet
de servicii necesare pentru realizarea de retele Intranet sau extranet ale
oricarei organizatii. Aceste servicii constituie cu siguranta modalitatea
necesara pentru interconectarea pe palier de egalitate a tuturor
administratiilor publice.
Actiunea 4.3.1. Reteaua extranet a administratiilor publice locale
Reteaua extranet care se preconizeaza sa fie creata va fi un multifurnizor
virtual de tip IP (furnizor de informatii) dedicat administratiei publice
locale, realizata printr-un contract de interconectare intre furnizori.
Reteaua extranet va fi creata prin trecerea in revista a furnizorilor ce
garanteaza servicii de un nivel standard IP minim si interoperabilitate totala
intre autoritatile administratiei publice centrale, folosind serviciile de tip
IP ale oricaruia dintre furnizorii de pe lista.
Contractul de interconectare si interoperabilitate dintre furnizori este
identic din punct de vedere tehnic si managerial cu cel pe baza caruia
functioneaza Internetul. Pentru toate aceste scopuri si intentii reteaua este
echivalenta cu o retea Internet privata pentru administratia publica.
Pentru a patrunde pe lista furnizorii vor trebui sa indeplineasca cerinte
de natura economica, de acoperire teritoriala si de nivel standard minim impus
al serviciilor garantate.
Autoritatile administratiei publice locale isi vor alege furnizorul de
servicii de pe lista, folosind propriile criterii la compararea ofertelor de pe
piata, asigurand garantia nivelului serviciilor si a interoperabilitatii cu
toate celelalte administratii.
Integrarea retelei extranet cu retelele existente se va face respectand
acelasi model. Managerii retelelor judetene, de exemplu, vor fi considerati fie
ca facand parte din lista, fiind integrati deci automat in reteaua extranet,
fie drept clienti ai unora dintre furnizorii de pe lista. Reteaua unica a
administratiei publice va fi astfel considerata in mod special, conform acestui
model, ca furnizorul de servicii de acces la organismele administratiei publice
centrale.
In acest context fiecare administratie publica locala poate selecta o retea
la care sa se conecteze, dintre cele incluse in sistemul national de
interconectare, fara sa prejudicieze capacitatea sa de a oferi serviciile
specificate la nivel national tuturor celorlalte organisme ale administratiei
publice centrale.
Realizarea retelei nationale - trim. IV/2002 - trim. III/2003
5. Actiuni ale administratiei publice centrale
Proiectele propuse pe termen scurt sunt in totalitate vizate in
conformitate cu obiectivele impuse de Uniunea Europeana in cadrul initiativei
"e-Europe", pentru a permite accesul electronic atat la informatii,
cat si la serviciile principalelor organisme, prin crearea unui set de
portaluri.
Portalurile sunt propuse, de asemenea, ca un mijloc de accesibilitate, mai
ales in combinatie cu noile servicii de inalta eficienta, catre alte
instrumente, cum ar fi semnatura electronica si cartea de identitate
electronica (I.D. card), care sunt deja sau in curs de a fi prevazute de lege,
dar care, altfel, ar putea parea inaccesibile si inutile cetatenilor si
agentilor economici.
Pe parcursul planului de actiune pe termen scurt ar fi nerealist sa se
ceara crearea unui portal care sa ofere o integrare totala a serviciilor
diferitelor organisme ale administratiei publice centrale, asa cum este
prevazut in viziunea de perspectiva a programului "e-Government". Vor
fi insa posibile, paralel cu emiterea reglementarilor de rigoare,
standardizarea interfetei portalurilor diferitelor organisme ale administratiei
publice centrale si realizarea procedurilor pentru un acces unitar atat la
portalurile de informatii, cat si la cele de furnizare de servicii de la
principalele organisme.
Pentru a obtine rezultatele preliminate pe termen scurt (pana la sfarsitul
anului 2002) trebuie sa se inceapa cu proiectele care sunt deja convenite:
inainte de toate insa este importanta alocarea resurselor necesare pentru
conceperea proiectelor deja localizate la nivelul diverselor organisme individuale
ale administratiei publice centrale, in masura in care obiectivele continute in
plan sunt incompatibile cu termenele prea mari, necesare obtinerii alocarii de
resurse din surse interne si/sau externe.
5.1. Portalurile de informatii
Trebuie incurajate crearea arhivelor, garantarea calitatii datelor
continute si permiterea accesului larg si complet la acestea prin intermediul
portalurilor de informatii, care usureaza accesul prin Internet si explorarea
bazei de date a administratiei publice.
Organismele individuale ale administratiei publice centrale care detin baze
de date relevante pentru cetateni si agenti economici isi vor crea separat
aceste portaluri; totusi ele trebuie sa respecte setul comun de reglementari ce
vor fi stabilite pentru crearea portalurilor publice.
Actiunea 5.1.1. Specificatii pentru portaluri
Obiectivele acestei actiuni sunt:
- elaborarea unui standard comun pentru crearea portalurilor de informatii
ale organismelor administratiei publice centrale;
- elaborarea unei liste cuprinzand bazele de date de importanta nationala,
care sa fie accesibila prin Internet, si a planului de implementare a acestei
masuri;
- monitorizarea stadiului de atingere a obiectivelor planului.
Studiu de fezabilitate - trim. III/2002
Actiunea 5.1.2. Portalul unic de reglementari juridice
In prezent exista mai multe banci principale de date legislative si
juridice si un numar considerabil de altele secundare, cu moduri diferite de
accesibilitate si fara nici un fel de procedura care sa le permita sa devina
unitare.
Se va crea un portal unic pentru a facilita si unifica accesul la
documentatia juridica, legislativa si de reglementari, disponibila deja pe
nenumarate web-site ale diverselor institutii.
Identificarea documentelor va fi standardizata, permitand utilizatorilor sa
le exploreze, cunoscand caile si conexiunile de referinta dintre documente,
reducand la minimum prelucrarea manuala a textelor de publicat.
Pe langa crearea unui puternic motor de cautare, proiectul va elabora
instrumentele necesare pentru simplificarea editarii textelor atat din punct de
vedere al conformitatii cu regulile tehnico-legislative, cat si al
compatibilitatii formatului standard, constituind un instrument de tehnologie informationala
care sa raspunda cerintelor de reordonare si identificare a legilor codificate
care deja sunt in vigoare.
Din acest moment se va institui o banca de date cuprinzand legislatia
primara si secundara care sa permita o rapida localizare, dupa subiect sau
domeniu, a tuturor documentelor pertinente, potentand utilizarea
cuvintelor-cheie sau a codurilor semantice pentru cautare strict directionata,
dupa subiect si dupa locatia tuturor documentelor referitoare la un domeniu
dat.
Mai mult, se prevede elaborarea unui instrument care sa usureze evidenta
legilor in cadrul legal existent in functie de codul alocat, utilizand atat
tehnicile cunoscute de marcare a textului, cat si tehnicile hipertext, astfel
incat sa fie facilitate deopotriva atat orientarea in "labirintul
legislativ", cat si elaborarea coordonata a textelor de lege. Utilizarea
tehnologiei informationale va permite depistarea automata a legilor din care
decurge textul respectiv.
Disponibilitatea serviciilor - trim. IV/2002
Actiunea 5.1.3. Banca de date a Ministerului Justitiei
Ministerul Justitiei detine o banca centrala de date juridice care contine
documente legislative, juridice si de pregatire juridica provenind de la
diverse surse. Sistemul de cautare, care trebuie sa contina o arie larga de
functii, necesita o modernizare morala si tehnologica.
Arhitectura sistemului va fi adaptata la tehnologiile Internetului pentru a
mari accesibilitatea, a oferi gratuit aceste servicii si a permite indexarea
documentelor prin motorul de cautare al portalului legal unic.
Disponibilitatea serviciilor - trim. IV/2002
Actiunea 5.1.4. Monitorul Oficial al Romaniei
Obiectivul acestei actiuni este acela de a permite accesul on-line la
Monitorul Oficial al Romaniei, cu indexarea motorului de cautare al Portalului
Legal Unic.
Disponibilitatea serviciilor - trim. IV/2002
5.2. Portaluri de servicii
Portalurile pentru furnizarea serviciilor nu vor permite numai accesul la
informatii, ci si solicitarea interactiva de servicii sau efectuarea de
tranzactii. Planul de actiune vizeaza crearea unui portal de servicii catre
cetateni, unul pentru servicii catre agenti economici, un portal specializat
pentru servicii de angajare a fortei de munca si unul special pentru certificari.
Una dintre trasaturile-cheie ale introducerii portalurilor este
standardizarea sistemelor de accesare, autentificarea ulterioara si autorizarea
solicitarilor de servicii.
Accesul la portalurile de servicii va necesita, de asemenea, utilizarea semnaturilor
digitate ca mijloace legale de validare a declaratiilor transmise.
Cartea de identitate electronica (I.D. card) este un card de plastic
prevazut cu un chip electronic, folosit ca instrument de editare si
autentificare a semnaturilor, poate fi utilizat ca mijloc de identificare in
vederea accesarii portalurilor de servicii. Aceasta va evita proliferarea
cardurilor specializate; altfel, in absenta unei solutii standard, fiecare
organism al administratiei publice va putea crea propriul card de acces la
serviciile sale.
Actiunea 5.2.1. Portalul de servicii unitare pentru cetateni
Crearea unui portal care sa materializeze accesul nelimitat al cetatenilor
la serviciile unitare integrate constituie scopul final al Strategiei
Guvernului privind IAP, respectiv al planului de actiune. Proiectul este cel
mai complex din punct de vedere organizatoric si tehnic, iar realizarea lui va
atrage intr-o faza initiala numeroase si importante impedimente si
constrangeri.
Realizarea portalului va necesita mai intai completarea si unificarea
retelei nationale de interconectare a tuturor administratiilor publice centrale
si completarea sistemului unitar de inregistrari de stare civila, ceea ce
constituie un obiectiv pe termen lung; pe termen scurt vor fi luate masuri
preliminare, preparatorii, cum ar fi studiul de fezabilitate si procedurile de
licitatie deschisa, necesare pentru ca proiectul sa devina operational pentru
un prim grup de servicii.
Studiul de fezabilitate - trim. III/2002
Specificatiile si procedurile pentru licitatia deschisa - trim. II/2003
Dezvoltarea serviciilor initiale - trim. II/2004
Integrarea serviciilor catre cetateni se poate realiza pe termen scurt
numai printr-o coordonare unitara a proiectelor pe care administratiile publice
centrale le-au demarat deja separat.
In prima faza a operatiunii de instalare a portalului de servicii pentru
cetateni se va realiza un portal unic pentru administratia publica centrala,
plasat intre cetateanul-utilizator si siteurile, existente deja, ale
Ministerului Administratiei Publice, Ministerului Finantelor Publice,
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale etc., avand sarcina de a
uniformiza procedura de utilizare si de a standardiza cel putin functiile de
identificare a cetateanului si de autorizare a accesului la aceste servicii.
Cetatenii vor putea folosi portalul unic pentru a gasi formulare, oferite
ca tipizate de catre organismele administratiei publice centrale, pentru a le
completa si a inainta diverse rapoarte si declaratii, precum si pentru a
transmite cereri de solicitare a unor diferite servicii.
Portalul unic va institui un sistem unic de autentificare si autorizare
pentru toate departamentele administratiei publice centrale si va folosi cartea
electronica de identitate (I.D. card) ca unicul mijloc de recunoastere, iar
semnatura digitala va conferi autenticitatea declaratiilor la care acest lucru
este obligatoriu.
Astfel organismele administratiei publice centrale se pot uni si pot folosi
in comun serviciile autoritatii de certificare.
Studiul de fezabilitate - trim. I/2002
Implementarea serviciului - trim. IV/2002
Actiunea 5.2.2. Portalul serviciului de certificare
Aceasta actiune urmareste sa implice organismele administratiei publice centrale
care detin banci de date dintre cele mai semnificative in realizarea scopurilor
propuse privind autocertificarea (Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Justitiei, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
etc.). Fiind deja informatizate intr-un stadiu mai mult sau mai putin avansat,
acestea vor fi implicate intr-un proiect comun de accesibilitate on-line, in
scopul de a permite autocertificarea pe care legislatia o prevede, cu
respectarea legilor referitoare la confidentialitatea datelor personale.
Mai intai se va crea un portal unic pentru administratiile implicate, cu
acces limitat la functionarii publici ai administratiilor care solicita acest
lucru, abilitandu-i pe acestia atat pentru verificarea pe loc a informatiilor
de autocertificare necesare acordarii unui serviciu, cat si pentru a proceda la
verificari ulterioare, inclusiv a celor privind autenticitatea stampilelor de
pe declaratiile de autocertificare. Portalul va avea, de asemenea, un sector
informational si va oferi un instrument operativ pentru afisarea informatiilor
necesare verificarii.
In a doua faza a proiectului portalul va fi capabil sa ofere servicii
direct accesibile procedurilor de tehnologie informationala ale
administratiilor ce solicita acest lucru, asigurand astfel accesul total
automatizat la administratiile abilitate sa ofere astfel de certificari.
Pentru ca acest proiect sa ofere accesul complet la toate principalele date
de certificare va fi necesara includerea registraturilor civile municipale
printre administratiile accesibile. Cu exceptia cazurilor de acces doar la
registratura locala a organismului solicitat, in general acest lucru se va
putea realiza o data cu definitivarea proiectului de integrare a registrelor
civile in sine.
Faza 1: acces interactiv - trim. IV/2002
Faza 2: acces automat - trim. III/2003
Actiunea 5.2.3. Portalul pentru servicii de angajare a fortei de munca
Portalul pentru servicii de angajare a fortei de munca va servi la gasirea
de slujbe si de solicitanti on-line.
Acesta este unul dintre serviciile vizate pentru Sistemul Informational al
Muncii. Proiectul urmareste ca acest serviciu sa devina operational mai devreme
atat la nivel local, cat si la cel national.
Judetele pot realiza si demara un portal local, activand astfel serviciul
intre judetele limitrofe, iar apoi, in cooperare cu Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale, vor furniza un serviciu la nivel national.
Acest proiect necesita o puternica coordonare cu administratiile judetene.
In consecinta, va fi sustinut prin ajutoare financiare din partea autoritatilor
locale, care trebuie sa stimuleze instituirea acestor sisteme
interoperationale.
Serviciul national de identificare a locurilor de munca - trim. IV/2002
Actiunea 5.2.4. Portalul pentru servicii catre agenti economici
Acest proiect va realiza strict interoperabilitatea intre unitatile
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, pe de o parte, si Registrul
Camerei de comert si industrie, pe de alta parte. Sistemele informationale ale
acestor organisme vor asigura permanent concordanta stricta a datelor continute
de arhivele lor.
Agentii economici, utilizand un set unitar de formulare, vor putea
transmite printr-un singur portal diferitelor organisme, tipizatele de
raportare cerute de lege. Portalul va verifica veridicitatea informatiilor
raportate fata de cele continute in Registrul C.C.I.R. si va transmite
organismelor respective datele solicitate in mod expres.
De asemenea, portalul va oferi serviciile necesare pentru autentificarea si
autorizarea accesului, precum si pentru confirmarea rapoartelor, gratie
semnaturii digitale, permitand astfel trasmiterea declaratiilor semnate si
care, in acest mod, vor deveni in mod legal valabile.
Portalul pentru servicii catre agenti economici - trim. IV/2002
6. Actiuni ale administratiilor judetene si locale
6.1. Rolul judetelor in strategia Guvernului, respectiv in planul de
actiune
Administratiile publice locale constituie un pas esential in implementarea
Strategiei Guvernului privind IAP, din urmatoarele motive:
- Judetele au un rol crucial in actiunea efectiva de descentralizare a
administratiei in domeniul serviciilor publice (munca, invatamant, finante,
sanatate etc.).
- Judetele pot juca un rol din ce in ce mai important, atat la nivel
national, cat si european, in dezvoltarea societatii informationale la nivel
local, prin dezvoltarea infrastructurii si serviciilor.
- Judetele pot activa, impreuna cu propriile administratii publice locale
(municipale, orasenesti, comunale), adoptarea cooperarii administrative si
integrarea furnizarii de servicii.
Judetele, in concordanta cu propria viziune si strategie, vor decide asupra
unei mari parti a acestor initiative, in mod individual si separat.
Planul de actiune pe termen scurt se refera mai ales la initiativele ce
sunt necesar a fi instituite si la procedurile de coordonare si cooperare
dintre judete in scopul de a garanta omogenitatea serviciilor pe plan national,
schimbul interactiv de idei, resurse si experimente, precum si realizarea de
economii.
Coordonarea dintre judete va maximiza recuperarea investitiilor in inovarea
tehnologica pe care Guvernul intentioneaza sa o promoveze la nivel local; deci
o conditie necesara o constituie transferul resurselor de la administratia
publica centrala la cele judetene.
Actiunea 6.1.1. Interoperabilitatea retelelor judetene
Judetele joaca un rol esential in crearea principalelor infrastructuri si
servicii necesare pentru implementarea sistemului informational unitar al
Romaniei.
Multe judete au promovat si partial deja au constituit retele destinate sa
interconecteze propriile administratii publice locale.
In acelasi scop exista si alte organisme si administratii publice locale
care au promovat retele locale la nivelul municipiilor, oraselor si comunelor.
O principala sarcina in cadrul planului de actiune consta in
interconectarea si asigurarea interoperabilitatii tuturor acestor retele cu
reteaua unica a administratiei publice, in scopul de a crea o retea nationala,
permitand ca toate unitatile si administratiile publice locale, impreuna cu
organismele administratiei publice centrale, sa opereze interactiv de pe picior
de egalitate si sa faca schimb de aplicatii necesare serviciilor furnizate.
Studiul de fezabilitate (actiunea 3.1.3) - trim. II/2002
Reteaua nationala - trim. II/2002 - trim. II/2003
Actiunea 6.1.2. Servicii secundare si servicii in sprijinul
descentralizarii
Managerii retelelor nationale vor trebui sa furnizeze, prin propriile
aplicatii, toate serviciile aplicative secundare, precum si pe cele ce sustin
descentralizarea, pentru a permite cooperarea aplicativa si armonioasa dintre
administratiile publice locale si centrale, indiferent de reteaua la care
fiecare dintre ele este conectata; acest lucru va fi mentionat in studiul de
fezabilitate (actiunea 3.1.3).
Prioritatea maxima va fi acordata serviciilor descentralizate din domeniul
muncii (Portalul serviciilor de angajare a fortei de munca, actiunea 5.2.3),
finantelor publice, sanatatii etc., precum si cele referitoare la integrarea
registrelor civile.
Serviciile de sustinere primara - trim. IV/2002 - trim. II/2003
Constituirea retelei nationale, care este un obiectiv comun la nivel
national si o actiune esentiala pentru infrastructura si care la randul sau
constituie o conditie preliminara a Strategiei Guvernului, va fi coordonata si
condusa de unitatea de elaborare a strategiei (actiunea 3.1), in componenta sa
urmand sa fie reprezentate atat autoritatile administratiei publice centrale,
cat si cele locale, evitandu-se astfel competitia neloiala dintre managerii
diferitelor retele.
Proiectul sinergic prevede masuri pe care judetele trebuie sa le ia in mod
independent, pentru ca obiectivul strategic urmarit sa fie sustinut si finantat
de catre cei vizati.
6.2. Informatizarea administratiei publice locale
Administratiile publice locale, in special cele municipale, sunt
personajele principale in Strategia Guvernului privind IAP; ele sunt acelea
care vor trebui sa creeze interfata, ghiseele pentru furnizarea serviciilor
unitare catre cetateni.
Date fiind diferentele de marime, de ocupare a fortei de munca si de
capacitate de a utiliza tehnologia moderna, trebuie lansata o strategie care sa
nu accentueze si mai mult diferentele, la nivelul serviciilor locale, dintre
diversi cetateni si agenti economici, in functie de locul unde activeaza.
Trebuie accelerate nu numai computerizarea completa a organismelor
administratiei publice locale, ci si conectarea lor la una dintre retelele
regionale accesibile la nivel local; mai presus de orice, in acelasi timp
trebuie accelerata posibilitatea transmiterii on-line a serviciilor standard,
definite clar pentru fiecare tip de organism al administratiei publice centrale
(actiunea 3.1.4).
Principala problema consta sau in stimularea preluarii solutiilor
tehnologiei informationale adoptate deja de catre alte administratii publice
locale sau unitati ale administratiei publice centrale ori in oferirea unor
solutii la cheie, inclusiv a serviciilor de sustinere aferente.
Pentru administratiile municipale o importanta speciala o prezinta
transmiterea serviciilor de registratura si stare civila, in concordanta cu
nevoia generala de integrare la nivel national a registrelor si cu nevoia
specifica de sustinere a portalului pentru serviciul de certificare, propus la
actiunea 5.2.2.
Trebuie sustinuta, de asemenea, dezvoltarea retelelor civile de catre
retelele administrative orasenesti, retele care pot furniza nu numai servicii
publice, dar care incurajeaza si participarea cetatenilor, promovand aspectele
sociale si productive ale retelei.
Actiunea 6.2.1. Dezvoltarea retelelor civice
Dezvoltarea retelelor civice va cuprinde urmatoarele tipuri de servicii:
- furnizarea de servicii on-line (actiunea 5);
- servicii pentru participarea cetatenilor in activitatea administrativa si
in procesul decizional;
- servicii pentru instruire, utilizarea nonprofitului si sectorul
organizatiilor neguvernamentale, care sa furnizeze servicii publice pentru
intarirea coeziunii sociale, pentru promovarea dezvoltarii statutului
socioeconomic, pentru dezvoltarea cooperarii productive dintre tinerii angajati
in activitati nou-aparute.
Obiectiv: conectarea tuturor registrelor de stare civila - trim. II/2002 -
trim. IV/2003
Obiectiv: furnizarea de servicii on-line societatii civile - trim. IV/2002
- trim. II/2004
7. Integrarea registrelor de stare civila
Actuala fragmentare a dosarelor cu inregistrari de stare civila si familie,
existente la nivelul tuturor municipiilor, oraselor si comunelor, constituie
unul dintre principalele obstacole in realizarea practica a Strategiei
Guvernului privind IAP, conform careia cetateanul:
- nu este obligat sa furnizeze informatii care sunt deja in posesia
administratiei publice, nici chiar in forma de autocertificare;
- poate anunta autoritatile, o singura data, despre orice modificare
survenita in datele sale personale, de cele mai multe ori aceasta reprezentand
o schimbare inclusa in registrul de stare civila;
- poate beneficia de servicii din partea administratiei publice numai prin
simpla accesare, fizica sau virtuala, a oricarui ghiseu, indiferent de locul
sau de rezidenta.
Realizarea integrarii inregistrarilor municipale de stare civila constituie
desigur o provocare, care implica nu numai complicatii legislative si
organizationale enorme, ci si unele probleme de tehnologie informationala si de
sistem.
Actiunile propuse in cap. 6 ofera o solutie problemelor conectarii
autoritatilor publice locale; chiar daca se conecteaza la o retea teritoriala
sau la una dedicata unui anume tip de categorie sociala, acestea vor fi
capabile, utilizand serviciile retelelor respective, sa opereze interactiv de
pe palier de egalitate cu toate celelalte administratii publice locale si cu
organismele administratiei publice centrale, in cadrul retelei unice a
administratiei publice.
7.1. Interactiunea dintre administratiile publice centrale si locale
Respectand conditiile de securitate si de confidentialitate impuse de lege,
solicitarile si tranzactiile efectuate dus-intors intre administratiile publice
centrale si cele locale pot fi afectate, cel putin din punct de vedere tehnic,
direct si fara intermediar, de catre serviciile cu valoare adaugata oferite de
managerii retelei judetene, teritoriale sau de alta categorie la care
municipiul, orasul sau comuna este conectata.
Din acel moment, fara a se afecta securitatea si confidentialitatea,
restrictiile legislative si de autorizare, care in prezent limiteaza schimbul
de informatii on-line dintre administratiile publice locale si alte organisme
guvernamentale centrale si locale, vor fi astfel eliminate.
Actiunea 7.1. Accesul la serviciul de certificare a inregistrarilor de
stare civila
In conditii similare de securitate si confidentialitate garantata
autoritatea locala trebuie sa asigure prin serviciile sale accesul la toate
datele relevante scopului certificarii pe care le detin, pentru a permite
functionarea completa a portalului serviciului de certificare (actiunea 5.2.2).
Transmiterea informatiilor de certificare - trim. II/2002 - trim. I/2003
7.2. Indexul registrelor de stare civila
Un sistem unitar al registrelor de stare civila presupune crearea si
coordonarea unui index al rezidentilor, un index al inregistrarilor de stare
civila, care este necesar atat pentru a localiza, cat si pentru a verifica si a
pastra continutul datelor personale la nivel national. Indexul este conectat la
codul unic de identificare a cetateanului, in prezent denumit codul numeric
personal.
Indexul nu va contine datele personale ale cetateanului, care apartin
exclusiv orasului de rezidenta, ci doar un minimum de date necesare pentru
localizarea unor astfel de informatii sau pentru un acces rapid la ele.
Actiunea 7.2. Dezvoltarea si managementul indexului inregistrarilor de
stare civila
Indexul inregistrarilor de stare civila va fi dezvoltat si coordonat de
Ministerul Administratiei Publice printr-un serviciu accesibil on-line pentru
toate autoritatile publice locale, care vor fi antrenate in actiunea de creare
si de actualizare a indexului national.
De aceea municipiile, orasele si comunele vor fi solicitate sa comunice
prin retea, direct sau indirect, managerului de index doar acele schimbari din
datele personale, care vor produce schimbari in index, ca: nasteri, decese,
schimbari de domiciliu si orice alte informatii relevante care au legatura cu
redactarea documentelor de identitate.
Orice alte servicii disponibile din partea managerului de index, cum ar fi
medierea accesului la fisierele administratiei publice centrale pentru
administratiile publice locale si viceversa sau medierea in anuntarea unor
evenimente personale, vor fi furnizate autoritatilor publice locale in
concordanta cu algoritmul logic stabilit si nu in mod exclusiv.
Indexul va face posibila furnizarea de servicii catre cetateni, oferindu-le
acestora o viziune unitara asupra inregistrarilor de stare civila in
totalitatea lor, incluzand serviciile electorale, cartea de identitate (I.D.
card) si alte servicii legate de rezidenta.
Dezvoltarea si managementul indexului - trim. IV/2002
7.3. Anuntarea schimbarilor din datele personale
Anuntarea schimbarilor survenite in registrul de stare civila va fi facuta
managerului de index de la nivelul autoritatilor locale fie direct, fie prin
serviciul de notificare a evenimentelor, utilizandu-se in acest scop aceleasi
proceduri folosite pentru anuntarea oricaror alte organisme interesate ale
administratiei publice centrale.
Un serviciu general de notificare a evenimentelor care poate produce
schimbari in datele personale din registrul de stare civila sau in statutul
familial este nu numai de dorit, ci si indispensabil, pentru a se asigura
faptul ca informatiile despre fiecare cetatean, detinute de toate organismele
administratiei publice centrale sau locale, in scopul indeplinirii sarcinilor
specifice, sunt corecte si actualizate.
Tehnologia actuala permite crearea unor sisteme general valabile de
notificare a evenimentelor catre toate organismele interesate implicit de
aceste schimbari survenite.
Actiunea 7.3. Serviciul national de notificare a evenimentelor
Un serviciu de notificare a evenimentelor va fi instituit ca un serviciu cu
valoare adaugata al retelei nationale.
Ca infrastructura, managerii fiecareia dintre retelele componente vor
coopera intre ei, astfel incat evenimentele vor putea fi anuntate nu numai
administratiei publice centrale, ci si administratiilor publice locale
interesate.
Serviciul de notificare a evenimentelor - trim. II/2002 - trim. II/200.....
8. Sistemul de schimburi interactive dintre registrele de proprietate si
autoritatile administratiei publice locale
Aceasta actiune consta in completarea sistemului pentru schimburi
interactive de date dintre registrele de proprietate si administratiile publice
locale. Obiectivele proiectului sunt:
- sa faca accesibile serviciile oficiilor teritoriale, cum sunt:
verificarea si certificarea registrelor de proprietate, verificarea registrelor
de ipoteca, schimbarile survenite in procedurile de inregistrare si in
registrele de proprietate, atat cetatenilor, cat si administratiilor publice
locale;
- sa creeze un serviciu la nivel national care sa sustina constatarea,
validarea si actualizarea taxelor de proprietate, care ulterior sa fie folosite
de catre administratiile publice locale, cetateni, agenti economici, notari
publici, specialisti etc;
- sa faca accesibile pentru intregul teritoriu national toate bancile de
date cadastrale derivate din registrele de proprietate, ca o baza comuna de
informare in scopul dezvoltarii evaluarii si planificarii teritoriale.
Actiunile vor determina:
- Intarirea sistemului Ministerului Finantelor Publice, extinzand
conexiunile sale la nivelul tuturor autoritatilor locale si creand poluri
locale de concentrare la nivel de judete. Fluxul de informatii va deveni de tip
"dus-intors", prin schimburi interactive reale de informatii intre
autoritatile locale si directiile judetene, atat in ceea ce priveste datele,
cat si accesibilitatea si folosirea in comun a bancilor de date.
- Crearea unui serviciu la nivel national care sa sustina constatarea,
validarea si actualizarea taxelor municipale de proprietate, extins nu doar la
nivelul administratiilor publice locale, ci si la cetateni si specialisti.
Acest lucru se va realiza prin:
- extinderea sistemului de schimburi interactive dintre registrele de
proprietate si autoritatile locale - directionat mai ales catre cele din urma -
pentru a se accesa serviciile de roluri si taxe, utile in verificarea varsarii
taxelor municipale de proprietate catre stat, ajutand astfel la accesul direct
la fisierele Ministerului Finantelor Publice;
- crearea unui portal - fereastra a taxelor de proprietate, destinat, in
special, cetatenilor, agentilor economici, tehnicienilor, specialistilor,
finantistilor si notarilor - cu functii specifice formalitatilor de evidenta
exacta a proprietatilor. Fereastra taxelor de proprietate va permite
utilizatorilor sa solicite informari asupra situatiei individuale proprii,
referitoare la rolurile si taxele datorate, sa le compare cu alte pozitii din
registrul de proprietate, sa evalueze dobanzile aferente, sa constate
eventualele contradictii si sa reclame administratiei publice locale pozitiile
contradictorii privind registrul de proprietate si/sau asupra rolului si
taxelor datorate. Acest lucru va face posibila verificarea tuturor contradictiilor
si actualizarea datelor referitoare la proprietar, coduri de taxe, orice
proprietate neinregistrata ori care nu are o declaratie de impunere aferenta
sau cu inadvertente intre registrul de proprietate si datele de evidenta la
nivel de localitate.
Actiunea 8. Sistemul de schimburi interactive dintre registrul de
proprietate si autoritatile locale
Sistemul de schimburi dintre registrul de proprietate si municipalitate -
trim. III/2002
9. Cartea de identitate electronica (I.D. card)
Cartea de identitate electronica (I.D. card) va fi folosita nu doar ca
document de identitate personal, dar si ca singurul card multifunctional de
acces la toate serviciile administrative on-line ce solicita un anumit grad de
identificare a utilizatorului.
Semnatura digitala continuta de cardul electronic I.D. va fi principalul
mijloc de acces garantat la informatiile si serviciile on-line furnizate de
agentiile publice si private si poate asigura valabilitatea legala a
documentelor transmise electronic.
In scopul distribuirii acestor carduri municipalitatile vor trebui sa
intocmeasca propriile registre de stare civila adresabile prin indexul
registrelor de stare civila (cap. 7.2) si vor trebui sa anunte Ministerul
Administratiei Publice - Serviciul de evidenta informatizata a persoanei numai
asupra evenimentelor care produc schimbari in index, fara sa fie nevoite sa
apeleze la alte servicii auxiliare.
Actiunea 9.1. Testarea procedurii de emitere
Pana la finalizarea studiului de fezabilitate coordonat de Ministerul
Administratiei Publice, in colaborare cu cateva administratii municipale, va
incepe un proiect-test privind procedura de emitere a cartilor de identitate
electronice (I.D. cards).
Este prevazuta distribuirea a 100.000 de carduri I.D. catre municipiile
participante.
Pe perioada acestei faze de lucru serviciile implicate vor fi cele locale,
care au fost dezvoltate si functioneaza in cadrul municipalitatilor
participante.
Emiterea a 100.000 carduri I.D. - trim. III/2002
Actiunea 9.2. Faza a doua de emitere
Cand prima faza va fi finalizata vor fi emise 1.000.000 de carduri I.D.
care vor putea fi utilizate pentru accesul la serviciile de la nivel national.
Se va efectua un studiu care sa mentioneze serviciile la scara nationala ce
vor putea fi accesate de posesorii cardurilor electronice I.D. si va fi
planificat un program de dezvoltare a cel putin unui astfel de serviciu. Pentru
ca proiectul sa constituie un succes pentru comunitatile locale este esential
ca testarea sa fie extinsa suficient de mult pentru a garanta transparenta
proiectului si pentru ca noul card, care va fi un sistem de identificare la
nivel national, sa reprezinte, de asemenea, inca de la inceput un instrument de
acces la serviciile cetatenesti care nu pot fi accesate utilizand actele de
identitate actuale obisnuite.
Specificatiile pentru serviciul national - trim. II/2002
Realizarea serviciului national - trim. II/2003
Emiterea a 1.000.000 de carduri I.D. - trim. IV/2003
10. Promovarea semnaturii digitale
Aceasta actiune intentioneaza sa promoveze raspandirea si utilizarea
semnaturii digitale.
Dupa formarea registrului oficial al certificatorilor abilitati si
asigurarea operabilitatii acestora semnatura digitala va deveni o realitate,
fiind utilizabila nu numai de catre cetateni sau agenti economici, ci mai ales
de catre persoane fizice cu imputernicire de semnatura.
Initiativele promotionale vor servi, de asemenea, la accelerarea utilizarii
semnaturilor digitale de persoane fizice si juridice, in special in relatia lor
cu administratia publica prin intermediul portalului descris la cap. 5.2.
Apoi se va constitui un fond destinat dotarii unitatilor administratiei
publice centrale si locale cu certificate de semnatura digitala pentru
angajatii lor. Semnatura va face parte integranta si va fi inclusa in cartea de
identitate electronica I.D. pentru angajatii care vor poseda deja un asemenea
card.
Semnatura digitala pentru angajati - trim. II/2002
Promovarea utilizarii portalurilor - trim. IV/2002
11. Informatizarea managementului documentelor
Serviciile de registratura informatizata a documentelor, in versiunea lor
cea mai avansata, vor face posibile cateva performante inovatoare. In afara de
posibilitatea de a inregistra documentele de hartie traditionala prin birourile
de registratura obisnuite, acestea vor face posibila: inregistrarea electronica
a documentelor; conectarea directa a serviciului de registratura la sistemul de
completare si arhivare; forme de acces mai eficiente si o mai mare transparenta
a actelor administrative; furnizarea de elemente ajutatoare utile la efectuarea
controlului managementului; testarea aplicatiilor electronice in coordonarea
fluxului de documente.
In acest context inovator este necesara fundamentarea unei actiuni de
extindere a aplicatiilor si de instruire a personalului.
Actiunea 11.1. Serviciile de registratura informatizata a documentelor
Infiintarea serviciilor de registratura informatizata a documentelor la
nivelul principalelor administratii publice locale (judete si orase mari)
pentru toate tipurile de formulare prevazute in proiect, inclusiv obtinere,
completare, inaintare si inregistrare)
Sistemele de inregistrare - trim. IV/2002
Actiunea 11.2. Integrarea serviciilor de registratura informatizata a
documentelor
Conectarea sistemelor locale, prin intermediul retelei nationale, la
serviciile de registratura ale organismelor administratiei publice centrale va
crea astfel o retea de manipulare a documentelor, constituind o conditie
preliminara pentru folosirea programului de informatizare a registraturilor, in
scopul asigurarii transparentei.
Integrarea sistemelor - trim. II/2003
Actiunea 11.3. Transmiterea datelor structurate
Proiecte-pilot de la nivelul administratiilor centrale si locale pentru
transmiterea principalelor informatii intr-o forma structurata, utilizand
standardele de piata.
Proiectul-pilot - trim. IV/2002
12. Procurarea electronica "e-Procurement"
Aceasta actiune este menita sa difuzeze, sa promoveze si sa dezvolte
comertul electronic "e-Commerce" ca instrument de lucru guvernamental
pentru achizitia de bunuri si servicii. Noul instrument ar putea servi la
atingerea catorva obiective:
- reducerea cheltuielilor pentru procurarea de bunuri si servicii de catre
administratia publica;
- orientarea si accelerarea procedurilor;
- asigurarea transparentei totale la licitatii;
- deschiderea pietei de desfacere mai competitive.
Actiunea 12. Procurarea electronica "e-Procurement"
Reglementarile legale in vigoare si cele in curs de adoptare vor face
posibila procurarea electronica, mai ales in sensul de a introduce noi
prevederi privind tinerea licitatiilor on-line si asigurarea balantei cerere-oferta
in timp real, asigurand astfel permanent organismelor guvernamentale conditii
optime de piata. Publicarea caietelor de sarcini pentru licitatii poate, de
asemenea, sa fie facuta prin sistemele informationale electronice, iar
reglementarile vor fi emise in asa fel incat sa faca noua metoda compatibila cu
actualele legi financiare.
Printr-o masura administrativa se vor institui doua comitete de coordonare
care sa monitorizeze si sa ghideze acest proces de transformare din cadrul
administratiei publice centrale.
Aceleasi proceduri pot fi adoptate si de catre administratiile publice
locale pe baza de voluntariat.
Pregatirea sistemelor si procedurilor - trim. II/2002
Lansarea sistemului "e-Procurement" - trim. IV/2002
13. Activitati de instruire si specializare
Introducerea tehnologiei informationale in birourile de lucru la toate
nivelurile creeaza necesitatea unei instruiri corespunzatoare a functionarilor
publici. Nefamiliarizarea lor cu potentialul oferit de noile tehnologii si
lipsa instruirii aferente pot duce la o reactie de respingere din partea
acestora, afectand efectul scontat al substantialelor investitii facute de
Guvern in acest domeniu.
Astfel conducerea de tip informational trebuie sa conduca la:
- ridicarea nivelului de competenta in utilizarea tehnologiei
informationale atat pentru cei care au deja abilitati, cat si pentru cei care
utilizeaza pentru prima data un calculator;
- cresterea productivitatii tuturor celor care lucreaza cu calculatorul;
- realizarea unei amortizari serioase a investitiilor facute in tehnologia
informationala;
- asigurarea ca toti utilizatorii de calculatoare inteleg cum poate fi
eficient folosita tehnologia informationala si ca acestia sunt familiarizati cu
problemele de calitate implicite;
- crearea de abilitati care sa determine pe oricine, indiferent de nivelul
si felul scolarizarii, sa doreasca sa devina o parte a "Societatii
informationale".
Multi functionari publici (estimare 30% din numarul lor total) sunt deja
familiarizati cu instrumentele tehnologiei informationale. Acest lucru este in
stricta concordanta cu raspandirea folosirii calculatorului personal in cadrul
administratiilor publice, care in prezent este variabila. Programul de
raspandire a instrumentelor tehnologiei informationale si a retelelor
informationale trebuie insotit de un program de instruire in operarea pe
calculator.
Actiunea 13.1. Instruirea primara
Aceasta actiune se concentreaza pe instruirea functionarilor publici ca
utilizatori ai tehnologiei informationale, avand doua aspecte:
- furnizarea cunostintelor de baza privind operarea pe calculator tuturor
functionarilor publici;
- cresterea nivelului cunostintelor celor care deja au notiuni de baza.
Cursurile de instruire si perfectionare vor urma modelul "Licentei
Europene de Operare pe Computer" (ECDL) care a fost adoptat ca standard de
guvernele mai multor tari. Ministerul Educatiei si Cercetarii trebuie sa
recomande aceasta abordare tuturor liceelor cu profil tehnic; ECDL a fost
propus tuturor statelor membre ale U.E. ca certificat standard pentru
calificarea de baza in utilizarea calculatorului.
Planul asigura fiecarui functionar public un curs de instruire de 30 de ore
atat pentru incepatori, cat si pentru avansati. Cursurile ECDL vor fi adaptate
problemelor speciale legate de motivarea functionarilor publici. Pentru a evita
luarea oamenilor de la locul de munca pe perioada instruirii se va recurge -
acolo unde va fi posibil - la metodele invatamantului la distanta.
Cursurile vor consta, in mare parte, in practica efectiva pe calculator si
vor necesita structuri adecvate pe intregul teritoriu al tarii. Centre cu
laboratoare pentru instruirea si certificarea ECDL vor fi infiintate in toate
municipiile resedinta de judet si in multe licee, ca si in cateva departamente
universitare.
In prima faza in program vor fi implicati aproximativ 250.000 de angajati
publici.
Actiunea 13.2. Cursuri de specializare
Aceasta actiune urmareste sa accentueze si sa imbunatateasca abilitatile
specifice cadrelor de conducere responsabile cu infrastructura tehnologiei
informationale, mai ales managerii de retea, personalul de inregistrare a
documentelor si personalul de la ghiseele de relatii cu publicul, pentru a se familiariza
cu noile servicii si a le face eficiente in slujba cetatenilor, prin
familiarizarea acestora cu ultimele inovatii tehnologice si legislative.
Cursurile de specializare vor utiliza materialele metodologice de instruire
editate special de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si de
Ministerul Administratiei Publice, acestea urmand sa fie predate managerilor de
retea. Ministerul Administratiei Publice si Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei vor finaliza o conventie de cooperare pentru acordarea
de consultanta necesara organizarii acestor cursuri la nivel national.
14. Tabel recapitulativ - costuri (in milioane dolari S.U.A.)
Cost 3.1: Unitatea de elaborare a strategiei 1,5
Cost 3.2: Unitatea de management a programului 3,0
Cost actiune 3: Structuri operationale 4,5
Cost actiune 4: Reteaua nationala 7,5
Cost 5.1: Portaluri informationale 8,8
Cost 5.2: Portaluri de servicii 22,3
Cost actiune 5: Portaluri ale administratiei publice centrale 31,1
Cost 6.1: Servicii judetene 50,0
Cost 6.2: Computerizarea administratiilor publice locale 95,0
Cost actiune 6: Administratiile publice locale 145,0
Cost 7.1: Accesul la serviciile de stare civila 10,0
Cost 7.2: Indexul inregistrarilor de stare civila 6,5
Cost 7.3: Serviciul de notificare a evenimentelor 15,0
Cost actiune 7: Integrarea registrelor de stare civila 31,5
Cost actiune 8: Registrul de proprietate 50,0
Cost 9.1: Testarea cardurilor electronice de identitate 17,5
Cost 9.2: Emiterea cardurilor si furnizarea serviciilor 13,0
Cost actiune 9: Cartea electronica de identitate (I.D. card) 30,5
Cost actiune 10: Semnatura digitala 13,0
Cost actiune 11: Managementul fluxului de documente 5,0
Cost actiune 12: Procurarea electronica
"e-Procurement" 2,5
Cost 13.1: Instruirea de baza 25,0
Cost 13.2: Cursurile de specializare 12,0
Cost actiune 13: Instruirea functionarilor publici 37,0
TOTAL COST: 357,6