ORDIN Nr. 5689
din 20 octombrie 2008
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a centrelor de documentare si
informare, a Fisei-cadru a postului de profesor documentarist si a Fisei-cadru
de evaluare a profesorului documentarist
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 774 din 18 noiembrie 2008
In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. e)
şi ale art. 7 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul de organizare şi funcţionare a centrelor de documentare şi
informare, cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Se aprobă Fişa-cadru a postului de profesor
documentarist, cuprinsă în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Se aprobă Fişa-cadru de evaluare a
profesorului documentarist, cuprinsă în anexa nr. 3, care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 4. - Direcţia generală managementul resurselor
umane din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti,
casele corpului didactic şi unităţile de învăţământ în care funcţionează centre
de documentare şi informare vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetarii şi tineretului,
Anton Anton
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare si funcţionare a centrelor de documentare si informare
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Centrele de documentare şi informare (CDI) se înfiinţează de către
directorul casei corpului didactic, la propunerea directorului unităţii de
învăţământ, cu avizul inspectorului şcolar general.
(2) CDI se înfiinţează în unităţile de învăţământ
preuniversitar cu personalitate juridică, pe baza criteriilor de eligibilitate
stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
Art. 2. - CDI sunt înfiinţate, coordonate metodologic
şi evaluate de casele corpului didactic la nivel judeţean, iar la nivel central
de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, prin Direcţia
generală managementul resurselor umane.
Art. 3. - CDI se organizează unitar pentru întreaga
instituţie de învăţământ căreia îi aparţine, prin integrarea fondului
documentar, respectiv a bibliotecii şcolare.
Art. 4. - CDI este un centru de resurse
pluridisciplinare care oferă elevilor, cadrelor didactice şi comunităţii locale
un spaţiu de formare, comunicare si
informare, un laborator de experimentare a
noilor tehnologii educaţionale, un loc de cultură, deschidere, întâlnire şi
integrare.
Art. 5. - CDI concentrează în acelaşi spaţiu un fond
documentar actual, pluridisciplinar, pe suporturi multiple, adaptat nevoilor
utilizatorilor şi specificului şcolii. El deserveşte întreaga comunitate
educativă a unităţii de învăţământ, punând la dispoziţie mijloace de
documentare şi informare, echipamente şi instrumente de exploatare a
resurselor, precum şi un spaţiu adaptat organizării şi desfăşurării de
activităţi şcolare şi extraşcolare.
Art. 6. -Activităţile desfăşurate în CDI susţin
implementarea politicilor educaţionale pe niveluri de studii, profiluri,
specializări, promovează inovaţia pedagogică şi sprijină realizarea
obiectivelor prevăzute în procesul de reformă a învăţământului românesc,
răspunzând nevoilor de informare ale tuturor utilizatorilor.
Art. 7. - CDI contribuie la asigurarea egalităţii de
şanse a elevilor proveniţi din medii culturale, economice şi sociale diferite
prin facilitarea accesului la informaţie şi servicii specifice destinate
elevilor, cadrelor didactice şi membrilor comunităţii locale.
Art. 8. - Prin crearea CDI se urmăreşte dezvoltarea
relaţiei şcoală-comunitate, asigurarea accesului la resursele necesare unei
bune informări şi documentări, precum şi la pregătirea unui personal calificat
în domeniul ştiinţelor documentării şi informării.
Art. 9. - CDI are următoarele funcţii: funcţia de
primire, funcţia de informare generală, funcţia pedagogică, funcţia de
orientare şcolară şi profesională, funcţia de comunicare cu exteriorul, funcţia
tehnică şi funcţia recreativă.
Art. 10. - (1) Baza materială a CDI este asigurată de
comunitatea locală, de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi de
alte ministere sau organe centrale, prin inspectoratele şcolare ori direct prin
unităţile de învăţământ în cadrul cărora funcţionează CDI.
(2) CDI poate beneficia de resursele financiare
obţinute de unitatea de învăţământ din sponsorizări din partea unor organizaţii
neguvernamentale, asociaţii, societăţi, fundaţii etc, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.
(3) Nu se admite folosirea în alte scopuri a
resurselor bugetare alocate pentru achiziţionarea de carte, periodice şi alte
categorii de suporturi informaţionale, precum şi a celor destinate
achiziţionării de aparatură, materiale şi echipamente necesare bunei
desfăşurări a activităţii CDI.
Art. 11. - Condiţiile de utilizare a spaţiului,
fondului documentar şi a serviciilor CDI, precum şi drepturile şi obligaţiile
utilizatorilor se stabilesc prin regulamentul de ordine interioară al fiecărui CDI,
aprobat de conducerea instituţiei de învăţământ în care funcţionează.
Art. 12. - Prezentul regulament se aplică şi CDI
înfiinţate în perioada derulării proiectului bilateral româno-francez „Educaţie
pentru informaţie în mediul rural defavorizat".
SECŢIUNEA a 2-a
Personalul angajat
Art. 13. - (1) In CDI va fi normat un post de profesor
documentarist, în conformitate cu prevederile Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare, în baza dispoziţiilor ulterioare ale Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.
(2) In unităţile de învăţământ cu peste 1.200 de elevi
poate fi normat un al doilea post de profesor
documentarist.
Art. 14. - Condiţiile de încadrare pe funcţia de
profesor documentarist sunt:
• absolvirea cu examen de licenţă, examen de diplomă
ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau
scurtă durată în profilul postului;
• absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare
cu durata de cel puţin 3 semestre, aprobate în acest scop de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
• studii aprofundate, studii academice postuniversitare,
studii postuniversitare de specializare în profilul
postului, conform art. 7 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 128/1997, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi îndeplinirea condiţiei
prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 15. - Incadrarea pe funcţia didactică de profesor
documentarist se face conform prevederilor legislaţiei în vigoare cu privire la
încadrarea personalului didactic.
Art. 16. - Concursul de ocupare a funcţiei didactice de
profesor documentarist se organizează în conformitate cu metodologia de ocupare
a posturilor/catedrelor declarate vacante în învăţământul preuniversitar,
elaborată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu consultarea
federaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ, aprobată anual prin ordin
al ministrului.
Art. 17. - Programa de concurs pentru posturile
didactice de profesor documentarist declarate vacante în învăţământul
preuniversitar este elaborată de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului şi aprobată prin ordin al ministrului.
Art. 18. - Profesorul documentarist are următoarele
competenţe: pedagogică, culturală, de comunicare şi de gestionare a CDI în
domeniul proiectării, planificării, organizării activităţii CDI, formării
elevilor şi dezvoltării competenţelor specifice, monitorizării şi evaluării
activităţilor CDI, dezvoltării de parteneriate şi dezvoltării profesionale
proprii.
Art. 19. - Norma profesorului documentarist este de 40
de ore săptămânal, repartizate după cum urmează:
a) 18 ore/săptămână de activitate în CDI, desfăşurate
cu elevii individual sau în parteneriat cu cadrele didactice, care constau în
iniţiere în cercetarea documentară, proiecte didactice, educative şi culturale,
orientare şcolară şi profesională, activităţi de recuperare a elevilor cu
dificultăţi de învăţare, lectură, animaţie culturală;
b) 22 de ore/săptămână pentru desfăşurarea
activităţilor de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, pregătirea şi
evaluarea materialelor şi activităţilor, întocmirea programelor de intervenţie
în scop recuperatoriu, asigurarea accesului liber la fondul documentar şi
punerea CDI la dispoziţia elevilor în cadrul activităţilor libere, gestionarea
CDI, culegerea informaţiilor în/din interiorul şi exteriorul unităţii şcolare,
activităţi pentru părinţi şi alţi membri ai comunităţii locale.
Art. 20. - Profesorul documentarist încadrat în CDI va
fi evaluat anual pe baza fişei-cadru a postului şi a fişei-cadru de evaluare
elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi particularizate
la specificul activităţii din unitatea de învăţământ.
Art. 21. - (1) Profesorul documentarist este subordonat
directorului şcolii.
(2) Proiectul CDI, rapoartele semestriale, anuale şi
situaţiile statistice sunt supuse aprobării consiliului de administraţie al
şcolii.
Art. 22. - Directorul unităţii de învăţământ va promova
şi va susţine activităţile desfăşurate de profesorul documentarist în
colaborare cu comunitatea educativă din unitatea de învăţământ.
Art. 23. - In situaţia în care
la nivelul aceleiaşi unităţi de învăţământ sunt încadraţi atât un profesor
documentarist, cât şi un bibliotecar şcolar sau documentarist, amenajarea,
organizarea şi funcţionarea CDI sunt asigurate în comun de către aceştia.
Domeniile de competenţă din fişa-cadru a postului de profesor documentarist,
precum şi responsabilităţile menţionate în prezentul regulament vor fi
îndeplinite. Repartizarea sarcinilor se realizează prin fişa individuală a
postului de către consiliul de administraţie, corespunzător nivelului de
competenţă deţinut.
Art. 24. - Personalul didactic încadrat în CDI are
toate drepturile şi obligaţiile care decurg din actele normative în vigoare.
Art. 25. - Constituirea şi organizarea activităţii de
cerc pedagogic se realizează de casa corpului didactic, care va desemna un
responsabil la nivel judeţean.
SECŢIUNEA a 3-a
Amenajarea şi organizarea centrelor de
documentare şi informare
Art. 26. -Amenajarea şi dotarea CDI trebuie să ţină
cont de specificul activităţilor derulate în cadrul acestuia, de publicul
căruia i se adresează (vârsta elevilor, nivelul de studiu), de particularităţile
şi specificul unităţii de învăţământ în care urmează să se înfiinţeze si să
funcţioneze.
Art. 27. - (1) In alocarea spaţiului pentru CDI se
recomandă respectarea următoarelor condiţii:
a) suprafaţa afectată să fie de minimum 3 m2 x 10% din numărul total al elevilor
din unitatea şcolară;
b) capacitatea de primire (numărul de locuri) să fie
de minimum 10% din numărul total al elevilor din unitatea şcolară.
(2) In CDI spaţiul este conceput modular - spaţiul de
primire, spaţiul profesorului documentarist, spaţiul informatic, spaţiul
audiovizualului, spaţiul de documentare pedagogică/spaţiul pentru profesori,
spaţiul de orientare şcolară şi profesională, spaţiul lucrărilor documentare
(lucrări cu caracter ştiinţific), spaţiul lucrărilor de ficţiune (beletristică),
spaţiul lecturii de destindere („colţul de lectură"), spaţiul de lucru în
echipă, spaţiul de lucru individual, spaţiul de afişaj şi expoziţii. Acesta va
fi organizat flexibil, astfel încât să se asigure condiţiile necesare derulării
tuturor activităţilor şi îndeplinirii funcţiilor CDI.
(3) In funcţie de specificul şcolii, de numărul
elevilor şi de spaţiul disponibil, alte spaţii pot fi amenajate în interiorul
sau în exteriorul CDI (de exemplu, spaţiu de depozitare, stocare, arhivare).
Art. 28. - Mobilierul CDI trebuie să fie modular,
solid, modern şi practic astfel încât să permită accesul liber la fondul
documentar, reorganizarea spaţiului în funcţie de necesităţi şi de activităţile
proiectate şi să respecte normele de securitate.
Art. 29. - CDI foloseşte sistemul accesului liber la
fondul documentar, cu asigurarea condiţiilor de spaţiu, mobilier şi securitate
adecvate. Se recomandă ca înălţimea etajerelor să fie adaptată publicului
majoritar (1,60 m-1,80 m în CDI din învăţământul secundar inferior şi secundar
superior, 1,50 m pentru CDI din unităţile de învăţământ primar şi 1,30 pentru
CDI din unităţile de învăţământ preprimar).
Art. 30. - Procurarea
echipamentelor şi aparaturii în CDI se va face astfel încât să permită o
exploatare eficientă şi durabilă a resurselor necesare pentru desfăşurarea
activităţilor specifice.
Art. 31. - (1) In spaţiul CDI va fi pus la dispoziţia
utilizatorilor fondul activ de publicaţii, restul fondului fiind organizat în
spaţiul de depozitare al CDI.
(2) Completarea fondului documentar pluridisciplinar şi
multimedia se realizează periodic, în funcţie de următoarele criterii:
a) profilul, nivelul de învăţământ şi specificul
unităţii de învăţământ în care funcţionează CDI;
b) cerinţele de informare şi documentare ale
utilizatorilor;
c) recomandările programelor şcolare ale
disciplinelor studiate în şcoală; se va urmări constituirea unui fond
documentar echilibrat pentru toate clasele, diviziunile şi subdiviziunile CZU
(clasificarea zecimală universală);
d) componenţa fondului existent în CDI sub aspectul
suporturilor, titlurilor şi al numărului de exemplare din fiecare titlu;
e) activităţile propuse în proiectul anual al CDI.
Art. 32. - In CDI clasificarea, indexarea şi ordonarea
documentelor se fac potrivit clasificării zecimale universale. Se vor utiliza
în clasificare clasele principale (de la 0 la 9), extinzând clasificarea, în
funcţie de amploarea colecţiilor şi profilul unităţii de învăţământ.
Art. 33. - Toate operaţiunile cu privire la gestionarea
fondului documentar vor fi efectuate conform reglementărilor biblioteconomice
în vigoare.
Art. 34. - (1) Toate categoriile de documente din fondul
documentar al CDI se prelucrează în sistem
informatizat, dacă sunt îndeplinite condiţiile necesare. In caz contrar, se vor
prelucra în sistem tradiţional, până la remedierea situaţiei.
(2) Pentru facilitarea accesului la resursele CDI pot fi
întocmite catalogul tematic, catalogul documentelor
audiovizuale, catalogul lucrărilor de referinţă, liste (fişiere) de noutăţi
etc.
Art. 35. - Exploatarea colecţiilor se realizează prin
consultarea în CDI şi prin împrumutul la domiciliu.
Art. 36. - (1) Utilizarea spaţiului, a fondului
documentar şi a serviciilor CDI se realizează în mod programat, respectiv în
regim de acces liber (neprogramat).
(2) Utilizarea programată presupune:
a) activităţi de prezentare a CDI şi a organizării
sale specifice realizate de către profesorul documentarist la începutul anului
şcolar, pentru toate clasele nou-intrate în unitatea şcolară, şi în timpul
anului şcolar, ori de câte ori este nevoie, la solicitarea unui cadru didactic;
b) activităţi de iniţiere în cercetarea documentară,
proiecte în colaborare cu cadrele didactice - disciplinare,
pluri-/transdisciplinare -, activităţi pedagogice, activităţi în colaborare
privind orientarea şcolară şi vocaţională, recuperarea elevilor cu dificultăţi
la învăţare, animaţii lectură, animaţii legate de mass-media, de presă,
animaţii audiovideo, activităţi cu caracter cultural şi civic organizate de
profesorul documentarist şi derulate în parteneriat cu echipa pedagogică.
(3) Accesul liber presupune punerea CDI la dispoziţia
utilizatorilor pentru informare şi documentare individuală în interes şcolar,
profesional sau personal, în prezenţa profesorului documentarist, care are rol
de îndrumător şi veghează la buna desfăşurare a activităţilor şi la respectarea
regulamentului de ordine interioară.
Art. 37. - CDI funcţionează pe baza unui orar propus de
responsabilul CDI, aprobat de consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ şi adus la cunoştinţa tuturor utilizatorilor.
Art. 38. - (1) CDI asigură accesul utilizatorilor atât
în timpul programului şcolar al elevilor, cât şi în afara acestuia.
(2) Accesul cadrelor didactice împreună cu clasa de
elevi se face pe baza unei programări anterioare.
(3) CDI este deschis utilizatorilor în afara
activităţilor programate minimum 10 ore pe săptămână.
Art. 39. -Amenajarea/reamenajarea
CDI va fi efectuată în baza unui proiect de amenajare realizat de către o echipă
de proiect constituită la nivelul unităţii de învăţământ, coordonată de
directorul unităţii de învăţământ.
SECŢIUNEA a 4-a
Activitatea în centrul de documentare şi informare
Art. 40. - Tipurile de activităţi care pot fi
desfăşurate în CDI sunt:
1. pedagogice:
• prezentarea CDI şi a organizării sale specifice;
• iniţierea elevilor în cercetarea documentară;
• proiecte disciplinare şi inter-/transdisciplinare, în
colaborare cu echipa pedagogică;
• activităţi de recuperare a elevilor cu dificultăţi de
învăţare sau eşec şcolar, împreună cu echipa pedagogică a şcolii;
• orientare şi consiliere educaţională şi vocaţională,
în colaborare cu echipa pedagogică;
• activităţi care presupun integrarea noilor tehnologii
ale informării şi comunicării (TIC) în practicile pedagogice, împreună cu echipa pedagogică;
• parteneriate educative;
• activităţi extraşcolare;
2. culturale:
• animaţii lectură;
• animaţii audiovideo;
• animaţii legate de
mass-media;
• realizarea de expoziţii;
• organizarea de vizite şi întâlniri tematice;
• activităţi prilejuite de diverse evenimente;
• ateliere de creaţie;
• activităţi de valorizare a patrimoniului şi
potenţialului cultural;
• parteneriate şi schimburi
culturale;
3. comunicare:
• colectarea, prelucrarea şi difuzarea de informaţii
din interiorul şi din exteriorul unităţii de învăţământ, necesare
utilizatorilor;
• participarea la promovarea imaginii unităţii de
învăţământ în comunitatea educaţională şi cea locală;
• participarea la promovarea activităţii CDI;
• corespondenţă cu caracter profesional;
4. gestionare:
• gestionarea spaţiului;
• gestionarea funcţionării CDI (orar de funcţionare,
planificarea activităţilor);
• gestionarea bunurilor
materiale (mobilier, materiale şi echipamente);
• gestionarea financiară a funcţionării CDI în funcţie
de nevoile utilizatorilor şi a activităţilor planificate;
• gestionarea fondului documentar pluridisciplinar şi
multimedia;
• gestionarea formării
profesionale.
Art. 41. -Activitatea CDI se desfăşoară pe baza unui
plan managerial structurat pe cele 4 domenii de competenţă (anual/semestrial),
respectiv a proiectelor de activitate. Acesta va cuprinde întreaga activitate a
profesorului documentarist, în funcţie de cele 4 tipuri de activităţi:
pedagogice, culturale, de comunicare şi de gestionare a CDI.
Art. 42. -Activităţile din planul managerial al CDI vor
viza îndeplinirea obiectivelor şi priorităţilor definite în proiectul şcolii,
în funcţie de publicul căruia i se adresează (nivel de pregătire, vârstă,
receptivitate, interes), de resursele materiale de care dispune CDI, de
resursele umane care pot fi implicate în activităţile CDI, de parteneriatele
care pot fi dezvoltate, de oportunităţile existente, de specificul şcolii şi al
comunităţii în care este situată unitatea de învăţământ.
Art. 43. - Planul managerial al CDI va cuprinde
activităţi propuse de profesorul documentarist, de alte cadre didactice, de
conducerea unităţii de învăţământ sau de alţi parteneri, cu condiţia
respectării criteriilor generale ale definirii activităţilor CDI.
Art. 44. - Planul managerial al CDI poate fi completat
şi adaptat pe parcursul anului şcolar în funcţie de cererea utilizatorilor sau
a partenerilor implicaţi în desfăşurarea activităţilor, de realitatea şcolii,
de condiţiile umane şi materiale disponibile, de noi oportunităţi.
Art. 45. - Profesorul documentarist stabileşte relaţii
de colaborare cu parteneri din interiorul sau exteriorul unităţii de
învăţământ. El planifică, organizează şi desfăşoară, în colaborare cu aceştia,
activităţi care răspund obiectivelor şi priorităţilor stabilite în planul
managerial al CDI.
Art. 46. - Colaborarea profesorului documentarist cu
cadrele didactice şi alţi potenţiali parteneri are un rol important în
organizarea şi desfăşurarea sistematică de activităţi, care vizează dezvoltarea
competenţelor specifice şi autonomiei elevilor în învăţare, dezvoltarea
curiozităţii intelectuale şi culturale, o mai bună integrare şcolară şi socială
a elevilor, dezvoltarea unei atitudini civice prin: abordarea transdisciplinară
a conţinuturilor învăţării, integrarea TIC în practicile pedagogice curente,
inovaţia pedagogică, respectarea ritmului de învăţare al elevilor, prin
activităţi privind orientarea şcolară profesională şi vocaţională, prin
proiecte educative/culturale europene şi internaţionale, prin proiecte pentru educaţia pentru democraţie,
educaţia pentru imagine, educaţia pentru sănătate, activităţi de promovare a
pluralităţii culturale, de promovare a imaginii şi activităţii şcolii şi a CDI,
precum şi prin activităţi care să implice comunitatea locală în viaţa şcolii.
Art. 47. - Colaborarea profesor documentarist - echipă
pedagogică vizează, de asemenea, exploatarea documentelor multisuport în
activităţile şcolare. In funcţie de documentele, materialele şi echipamentele
de care dispune CDI, profesorul documentarist poate propune cadrelor didactice
posibile exploatări ale acestora în activităţile desfăşurate în CDI.
Art. 48. - In calitate de responsabil
al CDI, profesorul documentarist asigură, în colaborare cu echipa pedagogică,
iniţierea elevilor în domeniul cercetării documentare şi al utilizării TIC.
Activităţile organizate în acest sens vizează dobândirea de către elevi a
autonomiei în învăţare şi dezvoltarea spiritului critic, prin dezvoltarea
progresivă a capacităţii de a se orienta în CDI, de a-i cunoaşte diferitele
tipuri de resurse şi documente, de a utiliza instrumentele tradiţionale şi
informatizate de căutare a informaţiei, de a selecţiona, înţelege, rezuma,
organiza şi comunica, într-o formă dată, informaţiile găsite.
Art. 49. - Activităţile de iniţiere a elevilor în
domeniul cercetării documentare se organizează în cadrul unor cursuri distincte
desfăşurate de către profesorul documentarist (cursuri opţionale) sau în cadrul
unor proiecte (inter/trans) disciplinare desfăşurate în parteneriat de către
profesorul documentarist şi membrii echipei pedagogice.
Art. 50. - (1) In funcţie de tipul unităţii de
învăţământ şi de contextul particular în care funcţionează CDI, vor fi iniţiate
şi dezvoltate de către profesorul documentarist, în colaborare cu echipa
pedagogică şi cu parteneri din exteriorul unităţii de învăţământ, o serie de
proiecte care să vizeze dezvoltarea gustului pentru lectură prin crearea unor
situaţii care să îi motiveze pentru lectura de orice tip, precum şi formarea
unor cititori activi, capabili de discernământ şi spirit analitic.
(2) In cadrul animaţiilor lectură se recomandă a fi
realizate şi activităţi de lectură a imaginii sau activităţi care au ca
finalitate realizarea unor documente video/audio. Acestea pot fi organizate în
colaborare cu specialişti în domeniul audiovizualului, inclusiv tehnicienii
audiovideo din casa corpului didactic.
Art. 51. - CDI reprezintă un element important în
prevenirea şi combaterea eşecului şcolar. Pentru elevii în dificultate şcolară
pot fi organizate la CDI, de către cadrele didactice în colaborare cu
profesorul documentarist, acţiuni destinate sprijinirii acestora pentru
ameliorarea şi rezolvarea problemelor identificate de către profesorul de
disciplină.
Art. 52. - CDI facilitează accesul la informaţia
privind orientarea şcolară şi profesională. Profesorul documentarist iniţiază
sau participă la diverse acţiuni menite să contribuie la dezvoltarea armonioasă
a personalităţii elevilor, să ofere informaţii despre reţeaua şcolară şi
profesională, să contribuie la o mai bună cunoaştere a dinamicii pieţei muncii,
să formeze elevii în vederea alegerii carierei.
Art. 53. - Profesorul documentarist contribuie la promovarea imaginii unităţii şcolare pe plan local,
regional, naţional, internaţional şi la întărirea legăturii şcoală- comunitate,
alături de membrii echipei pedagogice şi de conducerea unităţii de învăţământ.
SECŢIUNEA a 5-a
Dispoziţii finale
Art. 54. - In termen de 30 de zile de la data aprobării
prezentului regulament, unităţile de învăţământ preuniversitar în care
funcţionează CDI au obligaţia de a elabora regulamentul intern al CDI.
ANEXA Nr. 2
ROMÂNIA
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
FIŞA-CADRU
a postului de profesor documentarist
Postul
.................................................
Poziţia (numele)
..................................................
Cerinţe:
Studii superioare
..................................................
Specifice postului cunoaşterea
legislaţiei şcolare şi a celei specifice, a documentelor care descriu şi
reglementează activitatea profesorului documentarist şi a centrului de
documentare şi informare (CDI)
Dificultăţile
operaţiilor specifice postului:
• manipulare carte
• responsabilitate financiară (gestiune)
• solicitare psihică şi fizică
Responsabilitatea implicată de post:
• de gestiune
• morală
• intelectuală
Sfera de relaţii (comunicare/relaţionare):
a) de subordonare: directorul
unităţii de învăţământ
b) funcţionale: responsabilii comisiilor metodice
c) de colaborare: cadrele didactice şi cadrele
didactice auxiliare
• relaţii cu cititorii, utilizatorii
• relaţii intrainstituţionale
• relaţii cu editurile, firmele de presă, cu autorii
• relaţii cu profesorii documentarişti, bibliotecarii
şcolari
Aptitudini:
Comunicare eficientă, lucru în echipă,
evaluare/autoevaluare critică, capacitate de analiză şi sinteză, tact
pedagogic, spirit organizatoric
Abilităţi:
Se recomandă a avea cunoştinţe
de operare PC (Windows, MS Office, internet, poştă electronică), de limbi
străine, de utilizare a programelor de gestionare a resurselor CDI.
Atitudini şi comportamente: creativitate, dinamism, adaptabilitate, echilibru, amabilitate, disponibilitate, iniţiativă, rigoare, perseverenţă,
confidenţialitate, onestitate, corectitudine, punctualitate, interrelaţionare,
loialitate
Domnul/Doamna................................................,
posesor/posesoare al/a contractului individual de
muncă înregistrat în registrul
de evidenţă a contractelor individuale de muncă la nr........................,
negociază, în condiţiile art..............din contractul colectiv de muncă, următoarele atribuţii
şi sarcini, structurate pe următoarele capitole:
Capitolul I - Sarcinile
de serviciu obligatorii în norma de bază, cu salariul de bază în conformitate
cu reglementările în vigoare
Obiective generale
1. Educarea şi formarea copiilor şi tinerilor din
învăţământul preuniversitar în conformitate cu idealul educaţional
2. Facilitarea accesului elevilor, cadrelor didactice
şi membrilor comunităţii locale la informaţie şi noi tehnologii, în contextul
evoluţiei societăţii
3. Adaptarea practicilor pedagogice la tendinţele
psihopedagogice şi metodice actuale
Obiective specifice
1. Profesorul documentarist formează şi dezvoltă
elevilor, prin diferite tipuri de activităţi - pedagogice, culturale, de
comunicare şi informare -, competenţe specifice, necesare învăţării de-a lungul
întregii vieţi.
2. Profesorul documentarist se
implică în elaborarea şi implementarea politicii documentare la nivelul
unităţii de învăţământ.
3. Profesorul documentarist gestionează resursele CDI,
în vederea facilitării accesului la informaţie, asigurării exploatării şi
valorificării cât mai eficiente a informaţiilor şi documentelor
pluridisciplinare, multimedia şi multisuport de către utilizatori, din
perspectiva egalizării şanselor elevilor din medii culturale şi sociale
diferite.
4. Profesorul documentarist iniţiază şi participă la
activităţi cu caracter cultural, în vederea promovării culturii româneşti şi
internaţionale, a recunoaşterii valorilor europene, a identificării modelelor,
a acceptării şi valorizării pluralităţii culturale.
5. Profesorul documentarist participă la demersurile
de promovare a activităţilor CDI şi a imaginii şcolii, din perspectiva
deschiderii către comunitatea educativă şi societate.
Domenii de competenţă: competenţe
pedagogice, culturale, de comunicare, de gestionare a CDI
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
1.
|
Proiectarea activităţilor CDI
|
Identifică şi ierahizează nevoile utilizatorilor.
Elaborează strategii în domeniul „educaţiei pentru
informaţie".
Propune elemente de definire a politicii documentare a unităţii de învăţământ.
Defineşte priorităţile si obiectivele proiectului CDI.
Proiectează activitatea CDI: pedagogică, culturală, de
comunicare şi de gestionare.
Proiectează curriculum la decizia şcolii privind tehnici de
iniţiere în cercetarea documentară.
Proiectează activităţi pedagogice
inter/transdisciplinare, împreună cu echipa pedagogică.
Proiectează activităţi de iniţiere şi valorizare a dimensiunii educative a noilor tehnologii ale informării şi comunicării (TIC).
|
Consecvenţă şi ritmicitate în conceperea,
adaptarea,
aplicarea şi analiza instrumentelor de analiză a
nevoilor beneficiarilor.
Participă la elaborarea unei politici documentare la
nivelul unităţii de învăţământ.
Obiectivele sunt stabilite pe termen lung, mediu şi scurt, în funcţie de planul managerial
al şcolii şi de resurse, în raport cu exigenţele la nivel naţional, cu specificul zonei geografice, cu luarea în considerare a
dinamicilor de modernizare/schimbare la nivel instituţional
şi zonal şi cu respectarea prevederilor legislaţiei.
Activitatea CDI este proiectată în conformitate cu
obiectivele stabilite pe baza concluziilor diagnozei şi a
prognozei, răspunde funcţiilor CDI şi misiunilor profesorului documentarist
şi este adaptată nevoilor utilizatorilor şi specificului şcolii.
Curriculum la decizia şcolii (CDŞ) privind iniţierea în tehnici
de cercetare documentară este elaborat în funcţie de particularităţile
grupului instruit.
Proiectul CDI este elaborat în relaţie cu echipa pedagogică.
Capacitatea de relaţionare cu echipa pedagogică
pentru elaborarea proiectului CDI.
|
2.
|
Planificarea activităţilor CDI
|
Elaborează planul managerial al CDI - anual şi semestrial - al
activităţilor CDI. Elaborează instrumente de planificare pe tipuri de
activităţi: pedagogice, culturale, de comunicare şi de gestionare a
CDI.
|
In planul managerial al CDI sunt evidenţiate clar obiectivele,
activităţile planificate, orizontul de timp, partenerii, indicatorii de
eficienţă ai activităţii, modalităţi de corecţie/actualizare a
obiectivelor, modalităţile de monitorizare şi evaluare, rezultatele
aşteptate.
Planificarea şi organizarea activităţilor şcolare şi extraşcolare
sunt în concordanţă cu obiectivele educaţionale şi gradul de interes al
elevilor şi al comunităţii locale.
|
3.
|
Organizarea activităţilor CDI
|
Organizează activităţi pedagogice, culturale, de comunicare si de gestiune conform planului CDI.
Organizează resursele CDI în vederea punerii lor la dispoziţia
utilizatorilor în cadrul activităţilor CDI.
Organizează activităţi de încurajare a
lecturii şi a dezvoltării gustului pentru lectură în parteneriat
cu alte cadre didactice, personalităţi din lumea cărţii (autori, ilustratori,
traducători,
editori etc.) şi cu părinţii, utilizând metode şi
mijloace moderne de incitare la lectură.
Organizează sau participă la activităţi audiovideo,
activităţi legate de mass-media, la expoziţii, vizite şi întâlniri tematice,
ateliere de creaţie, cercuri tematice, elaborarea de reviste şcolare.
Valorizează potenţialul cultural
al fondului documentar al CDI.
Asigură primirea utilizatorilor la CDI atât în cadrul
activităţilor programate, cât şi al celor libere.
Asigură accesul la CDI şi în afara programului şcolar, în vederea
prelungirii activităţii elevilor în şcoală.
Colaborează cu profesorii de disciplină în vederea
identificării obiectivelor documentare din programele şcolare.
|
Flexibilitate, adaptabilitate şi creativitate în
conceperea activităţilor şi a sarcinilor de lucru, astfel încât să fie
valorificate diferitele stiluri de învăţare, să ţină cont de posibilităţile
şi ritmul de asimilare proprii grupului instruit.
Activităţile organizate pun în practică strategiile elaborate
iniţial şi sunt cuprinse în proiectul CDI. Activităţile desfăşurate
favorizează exploatarea resurselor CDI.
Varietatea resurselor utilizate în cadrul activităţilor CDI.
Modul de organizare a cunoştinţelor de transmis şi forma de transmitere
facilitează receptarea. Accesul la noile mijloace de informare şi comunicare
este facilitat.
Activităţile cu caracter cultural sunt derulate ţinând cont
de priorităţile şcolii, politica unităţii de învăţământ, fiind în
conformitate cu documentele Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului. Prin activităţile organizate se pun în valoare
potenţialul cultural al fondului documentar, producţiile culturale româneşti
şi europene, din perspectiva unei identităţi culturale comune.
Posibilele căi şi modalităţi de cooperare între arii
curriculare şi discipline sunt identificate şi se regăsesc în
activităţile desfăşurate în colaborare. Obiectivele documentare din
programele şcolare sunt identificate în colaborare cu profesorii de
disciplină. Identificarea nevoilor temporale ale activităţilor din CDI
(timpul petrecut în CDI).
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
|
|
Colaborează cu echipa pedagogică a unităţii de învăţământ în
planificarea şi organizarea de activităţi cu caracter educativ (educaţie
pentru sănătate, educaţie rutieră, educaţie ecologică
etc).
Organizează, împreună cu consilierul sau psihologul
şcolii, activităţi de iniţiere a elevilor în planificarea şi orientarea
profesională/vocaţională.
Sprijină psihologul/consilierul şcolii şi
echipa pedagogică în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de
motivare spre şcoală şi recuperare a elevilor cu dificultăţi în
învăţare şi cu comportamente deviante.
Participă şi organizează în colaborare cu
alte cadre didactice activităţi extraşcolare,
inclusiv din sfera activităţilor culturale.
|
|
4.
|
Formarea elevilor şi dezvoltarea competenţelor specifice
|
Formează elevii în domeniul cercetării documentare,
prin desfăşurarea activităţilor planificate în CDŞ şi alte activităţi
specifice. Prezintă noilor utilizatori funcţiile, organizarea CDI,
activităţile care pot fi desfăşurate în cadrul CDI, regulamentul de ordine
interioară, rolul şi misiunile profesorului documentarist. Educă elevii în
vederea dezvoltării autonomiei în învăţare şi a unei atitudini civice.
Integrează secvenţe de cercetare documentară în activităţi de
învăţare disciplinare şi inter/transdisciplinare diverse, în
parteneriat cu cadrele didactice.
Propune activităţi inovatoare care presupun exploatarea
resurselor multisuport. Desfăşoară proiecte pedagogice inter/
transdisciplinare, împreună cu echipa pedagogică.
Organizează activităţi de iniţiere a elevilor în utilizarea şi
valorizarea dimensiunii educative a noilor TIC.
Indrumă iniţiativele de lectură ale elevilor. Educă elevii prin
diferite tipuri de activităţi: pedagogice, culturale şi de comunicare, în
vederea dezvoltării competenţelor specifice. Implică elevii în animarea CDI:
mediatizarea activităţilor CDI, participarea la elaborarea
propunerilor de achiziţii, ordonarea documentelor,
organizarea activităţilor etc.
|
Modalităţi variate în care au fost utilizate elemente de
iniţiere în cercetarea documentară
Situaţiile de învăţare alese stimulează gândirea elevului şi
capacitatea de argumentare, formează deprinderile de muncă şi studiu necesare
instruirii pe durata întregii vieţi.
Gradul de exploatare a noilor TIC în activităţile desfăşurate în
CDI
Formele de cercetare documentară sunt
diversificate, în concordanţă cu cerinţele învăţării interdisciplinare
Gradul de autonomie al elevilor în utilizarea
resurselor CDI
Realizarea activităţilor desfăşurate implică exploatarea resurselor multimedia, favorizează inovaţia pedagogică şi utilizarea metodelor activ-participative.
Parteneriatele educative la nivelul unităţii de
învăţământ urmăresc atât obiective disciplinare, cât şi obiective
documentare, de dezvoltare de aptitudini şi competenţe specifice.
Temele transdiciplinare răspund nevoilor de formare a elevilor;
Activităţile derulate cresc interesul elevilor pentru studiu;
Activităţile privind animarea CDI implică şi
participarea elevilor.
|
5.
|
Monitorizarea şi
evaluarea
activităţii
|
Elaborează şi aplică instrumentele de feedback şi evaluare a
activităţilor desfăşurate.
Evaluează activitatea elevilor desfăşurată în cadrul CDŞ.
Evaluează activităţile desfăşurate cu elevii.
Valorizează rezultatele activităţilor desfăşurate cu elevii.
Monitorizează proiectele şi planificarea activităţilor
CDI.
Evaluează gradul de atingere a obiectivelor şi a rezultatelor
activităţilor planificate.
Evaluează gradul de exploatare a resurselor CDI.
Intocmeşte periodic rapoarte de monitorizare a activităţii şi statistici privind
activitatea CDI.
|
Metodele de monitorizare şi evaluare a activităţilor stabilite pentru realizarea obiectivelor sunt adaptate specificului aspectelor vizate şi al resurselor disponibile.
Activităţile organizate în CDI sunt diverse şi răspund
funcţiilor CDI.
Numărul de participanţi la activităţile organizate în CDI
Numărul de utilizatori
Numărul de documente consultate în cadrul CDI
Numărul de volume împrumutate
Diversitatea modalităţilor de evaluare şi valorizare a muncii elevilor
Gradul de atingere a obiectivelor şi de realizare a activităţilor
planificate
Gradul de corectare/actualizare a obiectivelor
activităţilor planificate, atunci când este necesar.
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
6.
|
Dezvoltarea de parteneriate
|
Se implică în realizarea de parteneriate educative
naţionale şi internaţionale.
Colaborează cu echipa pedagogică în vederea derulării unor
activităţi pedagogice, culturale, şcolare sau extraşcolare.
Colaborează cu instituţii de cultură şi educaţie în realizarea
unor proiecte cu caracter cultural şi educativ.
Colaborează la organizarea şi desfăşurarea de întâlniri cu
specialişti din diferite domenii.
|
Numărul proiectelor desfăşurate în colaborare
Varietatea activităţilor desfăşurate în colaborare
Numărul partenerilor implicaţi în desfăşurarea
activităţilor propuse
Relevanţa parteneriatelor în calitatea desfăşurării şi
conţinutului activităţilor.
|
7.
|
Comunicare
|
Prezintă elevilor, comunităţii educative şi membrilor
comunităţii locale oferta de activitate a CDI.
Participă la facilitarea circulaţiei informaţiei în instituţia de
învăţământ.
Dezvoltă şi exploatează serviciile de comunicare (e-mail,
forumuri, videoconferinţe).
Colectează informaţiile de la organizaţiile de profil (centre
culturale, muzee, teatre, unităţi de învăţământ, biblioteci etc).
Realizează puncte de afişaj în spaţiul CDI şi în afara acestuia.
Participă la promovarea activităţii CDI şi a imaginii şcolii în
comunitatea educaţionala şi cea locala.
Promovează valorile culturale româneşti şi europene din
perspectiva unei identităţi culturale comune.
Comunică cu utilizatorii şi partenerii.
Promovează fondul documentar şi
activităţile desfăşurate în CDI în rândul elevilor, comunităţii educative şi
al comunităţii locale.
|
Sursele de informare din exteriorul şi interiorul unităţii de
învăţământ sunt identificate şi utilizate.
Informaţia de interes pentru
beneficiari este
actualizată periodic.
Mediatizarea rezultatelor obţinute şi multiplicarea
experienţelor obţinute la nivelul întregii unităţi de
învăţământ
Activităţile de promovare a imaginii şi activităţii CDI sunt realizate periodic.
Capacitatea de a se implica în activităţi
organizate şi desfăşurate în parteneriat.
|
8.
|
Gestionarea CDI
|
Utilizează spaţiul CDI în conformitate cu criteriile de amenajare în vederea
organizării optime a activităţii în CDI.
Gestionează resursele (mobilierul, materialele şi echipamentele)
CDI respectând normele în vigoare.
Organizează resursele CDI în conformitate cu standardele de
funcţionare.
Gestionează fondul documentar pluridisciplinar
multisuport în conformitate cu regulile biblioteconomice
în vigoare şi reglementările specifice, în vederea facilitării accesului
liber la
infomaţie şi organizării optime a CDI.
Corelează nevoile utilizatorilor cu un fond documentar pluridisciplinar şi
multisuport adecvat vârstei elevilor şi profilului unităţii şcolare.
Aplică dispoziţiile şi procedurile privind
informaţia prevăzute în reglementările şi convenţiile legate de
activitatea în domeniul informării
şi documentării, în special în materie de proprietate intelectuală.
Elaborează, afişează şi prezintă utilizatorilor
Regulamentul intern al CDI.
Asigură primirea utilizatorilor la CDI, atât la activităţi
programate, cât şi la cele libere.
Asigură deschiderea CDI şi în afara programului şcolar, în
vederea prelungirii activităţii elevului în şcoală.
Intocmeşte documentaţia aferentă derulării proiectelor, valorificând creativ produsele proiectelor la nivelul organizaţiei, în vederea dezvoltării acesteia.
|
Organizarea spaţiului CDI respectă standardele
de amenajare ale unui CDI.
In organizarea spaţiului CDI sunt respectate criteriile de amenajare.
Gradul de funcţionalitate şi respectarea parametrilor tehnici ai echipamentelor
Prin organizarea CDI şi prin activităţile propuse accesul liber
la informaţie este facilitat şi asigurat.
Gradul de autonomie a utilizatorilor în reperarea resurselor pluridisciplinare şi multisuport.
Practicarea unei politici documentare prospective
Realizarea operaţiilor biblioteconomice
conform normelor în vigoare
Gradul de respectare a sistemului de clasificare a
documentelor
Gradul de respectare a criteriilor de selecţie a fondului documentar
Capacitatea de aplicare a normelor de achiziţii documentare
Corelarea necesarului de fond documentar cu natura
activităţii în CDI şi cu nevoile utilizatorilor
Stadiul informatizării CDI şi de realizare a bazelor de date
Asigurarea unui program flexibil care să permită accesul utilizatorilor în CDI atât în cadrul cursurilor, cât şi în afara lor
Adaptarea orarului CDI, a planului managerial al CDI
la realitatea unităţii şcolare
Regulamentul intern al CDI este propus ca parte
integrantă a Regulamentului intern al unităţii şcolare.
Utilizatorii şi activităţile derulate în CDI sunt
înregistrate ritmic pentru evidenţierea şi valorizarea
lor şi pentru remedierea disfuncţionalităţilor.
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
|
|
Identifică nevoile financiare ale CDI pe baza indicatorilor
cantitativi şi calitativi specifici şcolii.
Elaborează proiectul de buget pentru dotarea şi funcţionarea CDI.
Identifică surse suplimentare de finanţare a activităţii CDI.
|
Necesarul de achiziţii a fost propus.
|
9.
|
Dezvoltare profesională
|
Identifică nevoile proprii de dezvoltare. Participă la stagii de
pregătire în vederea satisfacerii nevoilor personale şi ale organizaţiei prin
raportare la standardele de calitate. Manifestă interes pentru nou şi
consecvenţă în procesul de instruire/autoinstruire, aplicând în activitatea
didactică elementele de noutate dobândite în cadrul programelor de formare parcurse
sau prin studiu individual. Participă la întrunirile echipei pedagogice:
cercuri metodice sau şedinţe de catedră. Manifestă preocupare pentru
activităţi de formare complementare celor didactice, prin obţinerea de
competenţe în domeniul social, TIC, comunicare în limbă străină de circulaţie
internaţională şi implementarea în activitatea didactică a competenţelor
dobândite.
|
Obiectivitate în autoevaluare şi
identificarea propriilor
nevoi de formare, în funcţie de dinamica informaţiei în
domeniu
Numărul stagiilor de formare şi al schimburilor de
experienţă la care a participat în vederea satisfacerii
nevoilor personale privind perfecţionarea
şi ale
organizaţiei, prin raportare la standardele de calitate
Gradul de aplicare a cunoştinţelor şi de utilizare a
noilor competenţe dezvoltate în cadrul formărilor în
activităţile CDI
Articole, publicaţii, participarea la schimburi de bune practici
Participarea la stagii de formare şi schimburi de experienţă.
|
Director,
Salariat,
Capitolul II -
Obligaţii/atribuţii profesionale suplimentare, reprezentând........................norma
de bază (ore suplimentare), corespunzătoare
unui spor de......................din salariul de bază, conform reglementărilor
în vigoare, stabilite la început de an şcolar/universitar....................................
Director, Salariat,
Capitolul III -Activităţi
suplimentare neprevăzute în încadrarea pe post, efectuate prin ordin de
serviciu etc. şi care se vor plăti prin ore suplimentare, premii lunare, zile
libere etc.
Nr. crt.
|
Activitatea
|
Data
|
Recompensa
prin......................
|
Director
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
Director,
Capitolul IV - Sancţiuni
primite de angajat
Nr. crt.
|
Motivul sancţiunii
|
Data
|
Sancţiunea primită
|
Rector/Director
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
Director,
Capitolele III şi IV au fost discutate în consiliul profesoral/consiliul de administraţie,
la care sunt invitaţi şi cei în cauză.
Director,
Lider de sindicat,
Am luat cunoştinţă,
Semnătura
Data
Notă: De exactitatea datelor
trecute în fişa postului răspund directorul instituţiei/unităţii de învăţământ
şi salariatul.
ANEXA Nr. 3
ROMÂNIA
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII Şl TINERETULUI
UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT
.........................................................
FIŞA-CADRU
de evaluare a profesorului documentarist
NUMĂRUL FISEI
POSTULUI...........................................................................
NUMELE SI PRENUMELE CADRULUI
DIDACTIC........................................
PERIOADA EVALUATĂ....................................................................................
REZULTATUL
EVALUĂRII...............................................................................
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj maxim
|
Punctaj acordat
|
auto- evaluare
|
evaluare
|
1.
|
Proiectarea activităţilor Centrului de Documentare şi Informare (CDI)
|
Identifică şi ierarhizează nevoile utilizatorilor.
Elaborează strategii în domeniul „educaţiei pentru informaţie".
Propune elemente de definire a politicii documentare a unităţii de
învăţământ.
Defineşte priorităţile şi obiectivele proiectului CDI.
Proiectează activitatea CDI: pedagogică,
culturală, de comunicare şi de gestionare. Proiectează curriculum la
decizia şcolii privind tehnici de iniţiere în cercetare documentară.
Proiectează activităţi pedagogice inter/transdisciplina're, împreună cu
echipa pedagogică. Proiectează activităţi de iniţiere şi valorizare a
dimensiunii educative a noilor tehnologii ale informării şi comunicării
(TIC).
|
Consecvenţă şi ritmicitate în conceperea, adaptarea,
aplicarea şi analiza instrumentelor de analiză a nevoilor
beneficiarilor. Participă la elaborarea unei politici documentare la nivelul
unităţii de învăţământ.
Obiectivele sunt stabilite pe termen lung, mediu şi
scurt, în funcţie de planul managerial al şcolii şi de resurse, în raport cu
exigenţele la nivel naţional, cu specificul zonei geografice, cu luarea
în considerare a dinamicilor de modernizare/schimbare la nivel
instituţional şi zonal şi cu respectarea prevederilor
legislaţiei. Activitatea CDI este proiectată în conformitate cu
obiectivele stabilite pe baza concluziilor diagnozei şi a
prognozei, răspunde funcţiilor CDI şi misiunilor profesorului documentarist
şi este adaptată nevoilor utilizatorilor şi specificului şcolii.
Curriculum ia decizia şcolii (CDŞ) privind iniţierea
în tehnici de cercetare documentară, propuse în cadrul curriculumului la
decizia şcolii, sunt elaborate în funcţie de particularităţile grupului
instruit. Proiectul CDI este elaborat în relaţie cu echipa pedagogică.
Capacitatea de relaţionare cu echipa pedagogică pentru elaborarea
proiectului CDI
|
10
|
|
|
2.
|
Planificarea activităţilor CDI
|
Elaborează planul managerial al CDI - anual şi semestrial al
activităţilor CDI.
Elaborează instrumente de planificare pe tipuri de
activităţi: pedagogice, culturale, de comunicare si de gestionare a
CDI.
|
In planul managerial al CDI sunt evidenţiate clar
obiectivele, activităţile planificate, orizontul de timp, partenerii,
indicatorii de eficienţă ai activităţii, modalităţile de
corecţie/actualizare a obiectivelor, modalităţile de monitorizare şi
evaluare, rezultatele aşteptate. Planificarea şi organizarea
activităţilor şcolare şi extraşcolare sunt în concordanţă'cu obiectivele
educaţionale şi cu gradul de interes al elevilor şi al comunităţii
locale.
|
5
|
|
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj maxim
|
Punctaj acordat
|
auto- evaluare
|
evaluare
|
3.
|
Organizarea activităţilor CDI
|
Organizează activităţi pedagogice, culturale, de comunicare şi de
gestiune conform planului CDI. Organizează resursele CDI în vederea punerii
lor la dispoziţia utizatorilor în cadrul activităţilor CDI.
Organizează activităţi de încurajare a lecturii şi dezvoltarea
gustului pentru lectură în parteneriat cu alte cadre didactice, personalităţi
din lumea cărţii (autori, ilustratori, traducători, editori etc.) şi cu
părinţii, utilizând metode şi mijloace moderne de incitare la
lectură.
Organizează sau participă la activităţi audiovideo,
activităţi legate de mass-media, la expoziţii, vizite şi întâlniri
tematice, ateliere de creaţie, cercuri tematice, elaborarea de reviste
şcolare.
Valorizează potenţialul cultural al
fondului documentar al CDI. Asigură primirea utilizatorilor la CDI atât în
cadrul activităţilor programate, cât şi al celor libere. Asigură accesul la
CDI şi în afara programului şcolar, în vederea prelungirii activităţii
elevilor în şcoală.
Colaborează cu profesorii de disciplină în vederea
identificării obiectivelor documentare din programele şcolare.
Colaborează cu echipa pedagogică a unităţii de învăţământ în
planificarea şi organizarea de activităţi cu caracter educativ
(educaţie pentru sănătate, educaţie rutieră, educaţie
ecologică etc).
Organizează, împreună cu consilierul sau psihologul
şcolii, activităţi de iniţiere a elevilor în planificarea şi orientarea
profesională/ vocaţională.
Sprijină psihologul/consilierul şcolii şi echipa pedagogică
în organizarea şi desfăşurarea activităţilor de motivare spre
şcoală şi recuperare a elevilor cu dificultăţi în învăţare şi cu
comportamente deviante. Participă şi organizează în colaborare cu
alte cadre didactice activităţi extraşcolare, inclusiv din sfera
activităţilor culturale.
|
Flexibilitate, adaptabilitate şi creativitate în conceperea
activităţilor şi a sarcinilor de lucru, astfel încât să fie valorificate
diferitele stiluri de învăţare, să ţină cont de posibilităţile şi ritmul de
asimilare proprii grupului instruit. Activităţile organizate pun în
practică strategiile iniţial elaborate şi sunt cuprinse în proiectul CDI.
Activităţile desfăşurate favorizează exploatarea resurselor CDI. Varietatea
resurselor utilizate în cadrul activităţilor CDI. Modul de organizare a
cunoştinţelor de transmis şi forma de transmitere facilitează receptarea.
Accesul la noile mijloace de informare şi comunicare este
facilitat.
Activităţile cu caracter cultural sunt derulate ţinându-se cont
de priorităţile şcolii, de politica unităţii de învăţământ, fiind în
conformitate cu documentele Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului. Prin activităţile organizate se pun în valoare potenţialul
cultural al fondului documentar, producţiile culturale româneşti şi
europene, din perspectiva unei identităţi culturale comune.
Posibilele căi şi modalităţi de cooperare între arii
curriculare şi discipline sunt identificate şi se regăsesc în activităţile
desfăşurate în colaborare.
Obiectivele documentare din programele şcolare sunt
identificate în colaborare cu profesorii de disciplină. Identificarea
nevoilor temporale ale activităţilor din CDI (timpul petrecut în CDI)
|
15
|
|
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj maxim
|
Punctaj acordat
|
auto- evaluare
|
evaluare
|
4.
|
Formarea elevilor şi dezvoltarea
competenţelor specifice
|
Formează elevii în domeniul cercetării documentare prin desfăşurarea activităţilor planificate în
cadrul curriculumului la decizia şcolii şi alte
activităţi specifice.
Prezintă noilor utilizatori funcţiile, organizarea CDI, activităţile care pot fi desfăşurate în cadrul CDI, regulamentul de ordine interioară, rolul şi misiunile profesorului
documentarist.
Educă elevii în vederea dezvoltării autonomiei în învăţare şi a unei
atitudini civice.
Integrează secvenţe de cercetare documentară în activităţi de învăţare disciplinare şi inter/ transdisciplinare diverse, în parteneriat cu cadrele
didactice.
Propune activităţi inovatoare care
presupun exploatarea resurselor multisuport.
Desfăşoară proiecte pedagogice inter/transdisciplinare, împreună cu echipa pedagogică.
Organizează activităţi de iniţiere a elevilor în utilizarea şi
valorizarea dimensiunii educative a noilor TIC.
Indrumă iniţiativele de lectură ale
elevilor.
Educă elevii prin diferite tipuri de activităţi: pedagogice, culturale şi
de comunicare, în vederea
dezvoltării competenţelor specifice.
Implică elevii în animarea CDI: mediatizarea activităţilor CDI,
participarea la elaborarea propunerilor de
achiziţii, ordonarea documentelor,
organizarea activităţilor
etc.
|
Modalităţi variate în care au fost utilizate elemente de iniţiere
în cercetarea documentară. Situaţiile de învăţare alese stimulează
gândirea elevului şi capacitatea de argumentare, formează deprinderile
de muncă şi studiu necesare instruirii pe durata întregii vieţi.
Gradul de exploatare a noilor TIC în activităţile desfăşurate în
CDI. Formele de cercetare documentară sunt diversificate, în concordanţă cu
cerinţele învăţării interdisciplinare.
Gradul de autonomie al elevilor în utilizarea resuselor CDI.
Realizarea activităţilor defăşurate implică exploatarea resurselor
multimedia, favorizează inovaţia pedagogică şi utilizarea metodelor
activ-partcipative. Parteneriatele educative la nivelul unităţii de
învăţământ urmăresc atât obiective disciplinare, cât şi obiective
documentare, de dezvoltare de aptitudini şi competenţe
specifice. Temele transdiciplinare răspund nevoilor de formare a elevilor.
Activităţile derulate cresc interesul elevilor pentru studiu. Activităţile
privind animarea CDI implică şi participarea elevilor.
|
20
|
|
|
5.
|
Monitorizarea şi
evaluarea
activităţii
|
Elaborează şi aplică instrumentele de feedback şi evaluare a
activităţilor desfăşurate. Evaluează activitatea elevilor desfăşurată în
cadrul CDŞ; Evaluează activităţile desfăşurate cu elevii.
Valorizează rezultatele activităţilor desfăşurate cu elevii.
Monitorizează proiectele şi planificarea activităţilor CDI. Evaluează
gradul de atingere a obiectivelor şi a rezultatelor activităţilor
planificate. Evaluează gradul de exploatare a resurselor CDI.
Intocmeşte periodic rapoarte de monitorizare a
activităţii şi statistici privind activitatea CDI.
|
Metodele de monitorizare şi
evaluare a activităţilor stabilite
pentru realizarea obiectivelor sunt
adaptate specificului aspectelor
vizate şi al resurselor disponibile.
Activităţile organizate în CDI sunt
diverse şi răspund funcţiilor CDI.
Numărul de participanţi la
activităţile organizate în CDI
Numărul de utilizatori
Numărul de documente consultate
în cadrul CDI
Numărul de volume împrumutate
Diversitatea modalităţilor de
evaluare şi valorizare a muncii
elevilor
Gradul de atingere a obiectivelor
şi de realizare a activităţilor
planificate
Gradul de corectare/actualizare a
obiectivelor activităţilor planificate,
atunci când este necesar
|
10
|
|
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj maxim
|
Punctaj acordat
|
auto- evaluare
|
evaluare
|
6.
|
Dezvoltarea de parteneriate
|
Se implică în realizarea de
parteneriate educative naţionale
şi internaţionale.
Colaborează cu echipa pedagogică în vederea derulării unor activităţi pedagogice,
culturale, şcolare sau
extraşcolare.
Colaborează cu instituţii de cultură şi educaţie în realizarea unor proiecte cu caracter cultural şi
educativ.
Colaborează la organizarea şi desfăşurarea de întâlniri cu
specialişti din diferite domenii.
|
Numărul proiectelor desfăşurate în
colaborare
Varietatea activităţilor desfăşurate în
colaborare
Numărul partenerilor implicaţi în desfăşurarea activităţilor
propuse
Relevanţa parteneriatelor în
calitatea desfăşurării şi conţinutului activităţilor
|
10
|
|
|
7.
|
Comunicarea
|
Prezintă elevilor, comunităţii
educative şi membrilor comunităţii locale oferta de activitate a CDI.
Participă la facilitarea circulaţiei
informaţiei în instituţia de
învăţământ.
Dezvoltă şi exploatează serviciile
de comunicare (e-mail, forumuri,
videoconferinţe).
Colectează informaţiile de la organizaţiile de profil
(centre culturale, muzee,
teatre, unităţi de învăţământ, biblioteci etc).
Realizează puncte de afişaj în spaţiul CDI şi în afara acestuia.
Participă la promovarea activităţii CDI şi a imaginii
şcolii în comunitatea educaţională şi cea locală.
Promovează valorile culturale
româneşti şi europene din perspectiva unei identităţi culturale comune.
Comunică cu utilizatorii şi partenerii.
Promovează fondul documentar şi activităţile desfăşurate în CDI
în rândul elevilor, comunităţii educative şi în comunităţii locale.
|
Sursele de informare din exteriorul
şi interiorul unităţii de învăţământ
sunt identificate şi utilizate.
Informaţia de interes pentru beneficiari este actualizată periodic.
Mediatizarea rezultatelor obţinute şi multiplicarea
experienţelor obţinute la nivelul întregii unităţi de învăţământ
Activităţile de promovare a imaginii şi activităţii
CDI sunt realizate periodic.
Capacitatea de a se implica în activităţi
organizate şi desfăşurate în parteneriat
|
5
|
|
|
8.
|
Gestionarea CDI
|
Utilizează spaţiul CDI în conformitate cu
criteriile de amenajare în vederea organizării optime a activităţii în
CDI. Gestionează resursele (mobilierul, materialele
şi echipamentele) CDI respectând normele în vigoare. Organizează resursele
CDI în conformitate cu standardele de funcţionare.
Gestionează fondul documentar pluridisciplinar multisuport
în conformitate cu regulile biblioteconomice în vigoare şi cu
reglementările specifice, în vederea facilitării accesului liber la
informaţie si organizării optime a CDI.
|
Organizarea spaţiului CDI respectă
standardele de amenajare ale unui CDI. In organizarea spaţiului CDI
sunt respectate criteriile de amenajare. Gradul de funcţionalitate
şi respectarea parametrilor tehnici ai echipamentelor
Prin organizarea CDI şi prin activităţile propuse accesul
liber la informaţie este facilitat şi asigurat. Gradul de
autonomie al utilizatorilor în reperarea resurselor
pluridisciplinare şi multisuport
Practicarea unei politici documentare prospective
Realizarea operaţiilor biblioteconomice conform
normelor în vigoare
|
20
|
|
|
Nr. crt.
|
Unităţi de competenţă
|
Atribuţii
|
Indicatori de performanţă
|
Punctaj maxim
|
Punctaj acordat
|
auto evaluare
|
evaluare
|
|
|
Corelează nevoile utilizatorilor cu
un fond documentar pluridisciplinar
şi multisuport adecvat
vârstei elevilor şi profilului unităţii şcolare.
Aplică dispoziţiile şi procedurile privind informaţia prevăzute
în reglementările şi convenţiile legate de
activitatea în domeniul informării şi
documentării în
special în materie de proprietate
intelectuală.
Elaborează, afişează şi prezintă utilizatorilor
Regulamentul intern al CDI.
Asigură primirea utilizatorilor la CDI atât la activităţi
programate, cât şi la cele libere;
Asigură deschiderea CDI şi în afara
programului şcolar, în vederea prelungirii
activităţii elevului în şcoală.
Intocmeşte documentaţia aferentă derulării proiectelor, valorificând creativ produsele proiectelor
la nivelul organizaţiei,în vederea dezvoltării acesteia.
Identifică nevoile financiare ale
CDI pe baza indicatorilor
cantitativi şi calitativi specifici
şcolii.
Elaborează proiectul de buget
pentru dotarea si funcţionarea
CDI.
Identifică surse suplimentare de
finanţare a activităţii CDI.
|
Gradul de respectare a sistemului de
clasificare a documentelor Gradul de respectare a criteriilor de selecţie a
fondului documentar Capacitatea de aplicare a normelor de
achiziţii documentare Corelarea necesarului de fond documentar cu natura
activităţii în CDI şi cu nevoile utilizatorilor Stadiul informatizării CDI şi
de realizare a bazelor de date Asigurarea unui program flexibil care
să permită accesul utilizatorilor în CDI atât în cadrul cursurilor,
cât şi în afara lor Adaptarea orarului CDI, a planului managerial al CDI la
realitatea unităţii şcolare
Regulamentul intern al CDI este propus ca parte
integrantă a Regulamentului intern al unităţii şcolare
Utilizatorii şi activităţile derulate în CDI sunt înregistrate
ritmic pentru evidenţierea şi valorizarea lor şi pentru remedierea
disfuncţionalităţilor. Necesarul de achiziţii a fost propus.
|
20
|
|
|
9.
|
Dezvoltarea profesională
|
Identifică nevoile proprii de dezvoltare.
Participă la stagii de pregătire în vederea satisfacerii
nevoilor personale şi ale organizaţiei prin raportare la standardele
de calitate.
Manifestă interes pentru nou şi consecvenţă în procesul de
instruire/autoinstruire, aplicând în activitatea didactică elementele de
noutate dobândite în cadrul programelor de formare parcurse sau prin studiu
individual. Participă la întrunirile echipei pedagogice: cercuri
metodice sau şedinţe de catedră. Manifestă preocupare pentru activităţi
de formare complementare celor didactice, prin obţinerea de
competenţe în domeniul social, IT, comunicare în limbă străină de
circulaţie internaţională şi implementarea în activitatea didactică
a competenţelor dobândite.
|
Obiectivitate în autoevaluare şi identificarea propriilor nevoi
de formare, în funcţie de dinamica informaţiei în domeniu Numărul stagiilor
de formare şi al schimburilor de experienţă la care a participat în vederea
satisfacerii nevoilor personale privind perfecţionarea şi ale organizaţiei,
prin raportare la standardele de calitate
Gradul de aplicare a cunoştinţelor şi de utilizare a noilor
competenţe dezvoltate în cadrul formărilor în activităţile CDI
Articole, publicaţii, participarea la schimburi de bune practici
Participarea la stagii de formare şi schimburi de experienţă
|
5
|
|
|
Semnătura cadrului didactic evaluat
..........................................................
Data autoevaluării...............................
Semnătura evaluatorului
..........................................................
Data evaluării......................................
PUNCTAJUL
|
CALIFICATIVUL
|
81 p - 100 p
|
FOARTE BINE
|
71 p -80 p
|
BINE
|
61 p - 70 p
|
SATISFĂCĂTOR
|
Sub 60 p
|
NESATISFĂCĂTOR
|