ORDIN Nr. 562
din 31 iulie 2008
privind aprobarea
componentei si a Regulamentului de functionare a Comitetului pentru Situatii de
Urgenta al Ministerului Internelor si Reformei Administrative
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 598 din 11 august 2008
Având în vedere prevederile
art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind
Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr.15/2005, ale Hotărârii Guvernului
nr.1491/2004 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind structura organizatorică,
atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru
situaţii de urgenţă şi ale Hotărârii Guvernului nr.2.288/2004 pentru aprobarea
repartizării principalelor funcţii de sprijin pe care le asigură ministerele,
celelalte organe centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind prevenirea
şi gestionarea situaţiilor de urgenţă,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, aprobată cu modificări prin Legea
nr.15/2008,
ministrul internelor şi reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă componenţa Comitetului pentru
Situaţii de Urgenţă al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
denumit în continuare comitet ministerial, prezentată în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de funcţionare a
Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, potrivit anexei nr. 2.
Art. 3. -Atribuţiile Centrului operativ al comitetului
ministerial sunt îndeplinite de Centrul Operaţional Naţional din structura
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, care asigură şi Secretariatul tehnic permanent al comitetului ministerial.
Art. 4. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comitetului pentru Situaţii de Urgenţă al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
Art. 1. - (1) Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, denumit
în continuare comitetul ministerial, are în
componenţă un preşedinte, un vicepreşedinte, membri şi consultanţi.
(2) Preşedintele comitetului ministerial este ministrul
internelor şi reformei administrative.
(3) Vicepreşedintele comitetului ministerial este
secretarul de stat pentru relaţiile cu instituţiile prefectului.
(4) Membrii comitetului ministerial sunt persoane cu
putere de decizie din aparatul propriu, cu atribuţii în domeniul gestionării tipurilor de risc repartizate
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, după cum urmează:
a) secretarul de stat, şef al Departamentului ordine
şi siguranţă publică;
b) secretarul de stat pentru comunităţile locale;
c) secretarul general al Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative;
d) directorul general al Direcţiei generale pentru
relaţiile cu instituţia prefectului;
e) directorul general al Direcţiei generale management
operaţional;
f) directorul general al Direcţiei generale management
logistic şi administrativ;
g) directorul general al
Direcţiei generale pentru comunicaţii şi tehnologia informaţiilor;
h) directorul general al Direcţiei generale financiare;
i) directorul general al Direcţiei generale medicale;
j) directorul general al Inspectoratului Naţional
pentru Evidenţa Persoanelor;
k) şeful Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale;
l) preşedintele Administraţiei
Naţionale a Rezervelor de Stat;
m) inspectorul general al Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă (I.G.S.U.);
n) inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei Române;
o) inspectorul general al Inspectoratului General al
Jandarmeriei Române;
p) inspectorul general al Inspectoratului General al
Poliţiei de Frontieră Române;
q) şeful Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice.
Art. 2. - Consultanţii pentru asigurarea documentării
tehnice de specialitate a membrilor comitetului ministerial, privind
managementul tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă sunt experţi
şi specialişti din aparatul propriu, instituţiile şi unităţile din subordine şi
reprezentanţi ai altor ministere şi instituţii cu atribuţii în domeniu,
cooptaţi la solicitarea preşedintelui comitetului ministerial şi organizaţi în
8 grupuri de suport tehnic, după cum urmează:
1. Grupul de suport tehnic pentru managementul incendiilor:
a) un reprezentant din Centrul Operaţional Naţional al
I.G.S.U.;
b) un reprezentant din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.
2. Grupul de suport tehnic pentru managementul
accidentelor nucleare şi/sau urgenţe radiologice:
a) 2 reprezentanţi ai Comisiei Naţionale pentru
Controlul Activităţilor Nucleare;
b) un reprezentant al Agenţiei Nucleare;
c) un reprezentant din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.;
d) un reprezentant din Centrul Operaţional Naţional al I.G.S.U.
3. Grupul de suport tehnic pentru managementul
accidentelor chimice cu implicaţii în afara amplasamentului:
a) 2 reprezentanţi din Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile;
b) un reprezentant din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.;
c) un reprezentant din
Centrul Operaţional Naţional al I.G.S.U.
4. Grupul de suport tehnic pentru managementul
avariilor grave ale sistemelor de gospodărie comunală:
a) 2 reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice;
b) un reprezentant al Direcţiei generale pentru
relaţiile cu instituţia prefectului;
c) un reprezentant din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.
5. Grupul de suport tehnic pentru managementul
exploziilor necontrolate ale muniţiei rămase din timpul
conflictelor militare:
a) un reprezentant din Inspectoratul General al
Poliţiei Române;
b) 2 reprezentanţi din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.;
c) un reprezentant din Centrul Operaţional Naţional al
I.G.S.U.
6. Grupul de suport tehnic pentru managementul evenimentelor publice de amploare care pot genera
situaţii de urgenţă:
a) 2 reprezentanţi din Direcţia generală management
operaţional;
b) un reprezentant din Inspectoratul General al
Jandarmeriei Române;
c) un reprezentant din Inspectoratul General al Poliţiei Române;
d) un reprezentant din Inspectoratul General al
Poliţiei de Frontieră Române;
e) un reprezentant din Centrul Operaţional Naţional
al I.G.S.U.
7. Grupul de suport tehnic pentru managementul
poluării marine în zona costieră:
a) un reprezentant din Ministerul Mediului şi
Dezvoltării Durabile;
b) un reprezentant al Autorităţii Navale Române;
c) un reprezentant din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.;
d) un reprezentant din Centrul Operaţional Naţional al
I.G.S.U.
8. Grupul de suport tehnic
pentru managementul căderilor de obiecte din atmosferă şi din cosmos:
a) un reprezentant din Direcţia generală management
operaţional;
b) un reprezentant din Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare;
c) un reprezentant din
Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile;
d) un reprezentat din Inspectoratul de Aviaţie al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
e) un reprezentant din Inspecţia de Prevenire a
I.G.S.U.
Art. 3. - Organigrama comitetului ministerial este prezentată în
anexa nr. 1A, care face parte integrantă din prezenta componenţă.
ANEXA Nr. 1A*) la componentă
ORGANIGRAMA
COMITETULUI PENTRU SITUAT» DE URGENTĂ AL MINISTERULUI
INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
*) Anexa nr. 1A este reprodusă
în facsimil.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENTUL
de funcţionare a Comitetului pentru Situaţii de
Urgenţă al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Comitetul pentru Situaţii de Urgenţă al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, denumit în continuare comitetul ministerial, este un organism
interinstituţional de sprijin al managementului tipurilor de risc generatoare
de situaţii de urgenţă din domeniul de responsabilitate şi face parte din
Sistemul Naţional pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă.
(2) Comitetul ministerial se constituie şi
funcţionează sub conducerea ministrului internelor şi reformei administrative.
(3) In condiţiile legii, ministrul internelor şi
reformei administrative poate delega atribuţii din competenţa sa sau poate
încredinţa mandatul de reprezentare secretarului de stat pentru relaţiile cu
instituţiile prefectului.
(4) Comitetul ministerial nu are personalitate
juridică.
Art. 2. -In aplicarea prevederilor legale în vigoare, comitetul ministerial emite hotărâri.
Art. 3. - (1) Comitetul ministerial coordonează
managementul următoarelor tipuri de risc, generatoare de situaţii de urgenţă:
a) incendii;
b) accidente nucleare şi/sau urgenţe radiologice;
c) accidente chimice cu
implicaţii în afara amplasamentului;
d) avarierea gravă a sistemelor de gospodărie comunală;
e) explozii necontrolate ale muniţiei rămase din
timpul conflictelor militare;
f) evenimente publice de amploare care pot genera situaţii
de urgenţă;
g) poluări marine în zona costieră;
h) căderi de obiecte din atmosferă şi din cosmos.
(2) Comitetul ministerial asigură participarea
structurilor ministerului la îndeplinirea următoarelor funcţii de sprijin:
a) monitorizarea pericolelor şi riscurilor specifice,
precum şi a efectelor negative ale acestora;
b) informarea, înştiinţarea şi avertizarea;
c) planificarea şi pregătirea resurselor şi
serviciilor;
d) căutarea, descarcerarea şi salvarea persoanelor;
e) evacuarea persoanelor,
populaţiei sau a bunurilor periclitate;
f) acordarea asistenţei medicale de urgenţă;
g) prevenirea îmbolnăvirilor în masă;
h) localizarea şi stingerea incendiilor;
i) neutralizarea efectelor materialelor periculoase;
j) asigurarea transportului
forţelor şi mijloacelor de intervenţie, persoanelor evacuate şi al altor
resurse;
k) efectuarea lucrărilor publice şi inginereşti la
construcţiile, instalaţiile şi amenajările afectate;
l) asigurarea apei şi hranei
pentru persoanele şi animalele afectate sau evacuate;
m) asigurarea cazării şi adăpostirii persoanelor
afectate sau evacuate;
n) efectuarea depoluării şi decontaminării;
o) menţinerea şi restabilirea ordinii publice;
p) logistica intervenţiei;
q) reabilitarea zonei afectate;
r) acordarea de ajutoare de
primă necesitate, despăgubiri şi asistenţă socială şi religioasă.
CAPITOLUL II
Funcţionarea comitetului ministerial
Art. 4. - (1) Comitetul ministerial îşi desfăşoară
activitatea în baza planului anual elaborat de Secretariatul tehnic permanent.
(2) Comitetul ministerial se întruneşte semestrial şi
ori de câte ori situaţia o impune, la convocarea preşedintelui.
(3) La şedinţele comitetului ministerial participă, la
invitaţia preşedintelui, reprezentanţi ai altor ministere şi instituţii publice
centrale, precum şi ai unor operatori economici sau organizaţii
neguvernamentale, care îndeplinesc funcţii de sprijin în prevenirea şi
gestionarea situaţiilor de urgenţă.
Art. 5. - (1) Şedinţele comitetului ministerial se
desfăşoară în prezenţa majorităţii membrilor sau a înlocuitorilor desemnaţi.
(2) Ordinea de zi se stabileşte de preşedinte, pe baza
propunerilor membrilor comitetului ministerial, iar data şi locul de
desfăşurare a şedinţelor sunt aduse la cunoştinţa acestora cu cel puţin 5 zile înainte de Secretariatul tehnic permanent.
(3) Materialele care urmează a fi analizate în
şedinţele comitetului ministerial se vor depune la Secretariatul tehnic
permanent, pentru multiplicare şi difuzare, în timp util, cu cel puţin 10 zile
înainte de desfăşurarea acestora.
Art. 6. - (1) Hotărârile comitetului ministerial se
adoptă cu votul a două treimi din numărul membrilor prezenţi, cu excepţia
punerii în aplicare a planului de evacuare, care se face în baza deciziei
preşedintelui comitetului ministerial.
(2) Consultanţii comitetului ministerial şi invitaţii
nu au drept de vot.
(3) Dezbaterile pe marginea materialelor prezentate
şi analizate în şedinţele comitetului ministerial se consemnează de către
Secretariatul tehnic permanent, care întocmeşte şi proiectul de hotărâre.
Art. 7. - Hotărârea comitetului ministerial se
transmite structurilor interesate pentru punerea în aplicare.
Art. 8. - Lucrările comitetului ministerial se
desfăşoară în spaţii special amenajate, puse la dispoziţie de:
a) Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative, la sediul din str. Piaţa Revoluţiei nr. 1A, sectorul
1, Bucureşti;
b) Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, la
sediul din str. Banu Dumitrache nr.46, sectorul 2, Bucureşti.
CAPITOLUL III
Atribuţiile preşedintelui, vicepreşedintelui, membrilor şi consultanţilor
Art. 9. - Comitetul ministerial asigură îndeplinirea
atribuţiilor principale prevăzute la art. 21 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor
de Urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 15/2005.
Art. 10. - Persoanele din componenţa comitetului
ministerial au următoarele obligaţii principale:
a) preşedintele:
1. stabileşte ordinea de zi şi conduce şedinţele
acestuia;
2. semnează hotărârile,
planurile, programele, regulamentele şi măsurile adoptate;
3. semnează avizele, acordurile, împuternicirile,
protocoalele şi proiectele de acte normative;
4. prezintă în şedinţele Comitetului Naţional pentru
Situaţii de Urgenţă propunerile comitetului
ministerial;
5. asigură gestionarea tipurilor de riscuri specifice
şi îndeplinirea funcţiilor de sprijin stabilite în competenţă;
6. aprobă planurile elaborate la nivelul
inspectoratelor generale pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare
necesare gestionării situaţiilor de urgenţă;
7. conduce şi coordonează, prin Centrul Operaţional
Naţional şi Centrul Operaţional de Comandă al Centrului Naţional de Conducere a
Acţiunilor de Ordine Publică, participarea structurilor ministerului la acţiunile
de limitare şi înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă;
8. analizează situaţiile de urgenţă create, ia măsuri
pentru aplicarea hotărârilor Guvernului, Consiliului Suprem de Apărare a Ţării
şi Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, emite ordine şi dispoziţii
către unităţile/structurile centrale şi teritoriale privind modul de acţiune al
acestora;
9. hotărăşte în baza propunerilor prezentate de
membrii comitetului ministerial, modul de folosire a efectivelor şi mijloacelor
de care dispun unităţile/structurile ce îndeplinesc misiuni specifice în
situaţii de urgenţă şi, la nevoie, asigură sprijinul acestora;
b) vicepreşedintele îndeplineşte obligaţiile
preşedintelui în lipsa acestuia, precum şi pe cele ce îi revin ca membru al comitetului ministerial;
c) membrii:
1. participă la şedinţele comitetului ministerial;
2. prezintă informări şi puncte de vedere;
3. informează operativ personalul propriu asupra
problemelor dezbătute, concluziilor rezultate, hotărârilor şi măsurilor adoptate;
4. urmăresc aplicarea acestora în domeniile de
competenţă;
5. menţin legătura permanentă cu Centrul Operaţional
Naţional;
6. fac propuneri cu privire la modul de folosire a
efectivelor şi mijloacelor de care dispun unităţile/structurile subordonate/
coordonate ce îndeplinesc misiuni specifice în situaţii de urgenţă;
7. conduc activitatea de intervenţie a structurilor
aflate în subordonare/coordonare;
d) consultanţii:
1. participă la şedinţele comitetului ministerial;
2. consiliază membrii acestuia asupra problemelor
operative, tehnice şi de specialitate;
3. asigură documentarea tehnică de specialitate pentru
tipurile de riscuri gestionate şi sprijină Secretariatul tehnic permanent în
elaborarea documentelor de lucru pentru comitetul ministerial.
Art. 11. - Secretariatul tehnic permanent are
următoarele atribuţii specifice:
a) gestionează documentele comitetului ministerial;
b) asigură convocarea comitetului ministerial şi
transmiterea ordinii de zi;
c) primeşte şi pregăteşte materialele pentru şedinţele
comitetului ministerial şi asigură prezentarea acestora preşedintelui şi
membrilor;
d) elaborează lucrările şi execută operaţiunile de
secretariat pe timpul şedinţelor;
e) asigură redactarea hotărârilor adoptate de
comitetul ministerial, precum şi a proiectelor de ordine, pe care le prezintă
spre aprobare;
f) asigură difuzarea la structurile şi instituţiile
subordonate Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi la alte
autorităţi interesate a documentelor emise de comitetul ministerial;
g) întocmeşte informări periodice privind situaţia
operativă sau stadiul îndeplinirii hotărârilor adoptate;
h) cooperează cu secretariatele tehnice permanente sau
cu activitate temporară, organizate şi asigurate de centrele operative pentru
situaţii de urgenţă, la nivelul ministerelor şi al instituţiilor publice
centrale;
i) conlucrează cu structurile aparatului central al
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative implicate în emiterea
ordinelor ministrului;
j) întocmeşte proiectele comunicatelor de presă ale
comitetului ministerial;
k) urmăreşte realizarea suportului logistic al locului
de desfăşurare a şedinţelor comitetului ministerial;
l) preia şi gestionează datele
şi informaţiile transmise în cazul unor situaţii de urgenţă din domeniul de
competenţă şi asigură înştiinţarea membrilor comitetului ministerial şi a
consultanţilor;
m) pentru îndeplinirea atribuţiilor consultă
specialiştii organizaţi pe grupe de suport tehnic;
n) asigură actualizarea nominală a componenţei
comitetului ministerial;
o) îndeplineşte alte atribuţii sau sarcini stabilite de
comitetul ministerial sau de preşedintele acestuia.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 12. - Comitetul ministerial îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu dispoziţiile legilor, ordinelor şi instrucţiunilor
în vigoare.
Art. 13. - Intregul personal din componenţa comitetului
ministerial este obligat să cunoască şi să aplice întocmai prevederile
prezentului regulament.
Art. 14. - Documentele elaborate pentru pregătirea,
organizarea şi desfăşurarea activităţilor se arhivează de către Secretariatul
tehnic permanent al comitetului ministerial, cu respectarea prevederilor
legale.
Art. 15. - Fluxul informaţional-decizional pentru
managementul tipurilor de risc generatoare de situaţii de urgenţă, repartizate
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, este prevăzut în anexa nr.
2A, care face parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA Nr. 2A*) la regulament
FLUXUL INFORMAŢIONAL-DECIZIONAL PENTRU MANAGEMENTUL
TIPURILOR DE RISC GENERATOARE DE SITUAŢII DE URGENŢĂ REPARTIZATE MINISTERULUI INTERNELOR ŞI
REFORMEI ADMINISTRATIVE
*) Anexa nr. 2A este reprodusă în facsimil.