ORDIN
Nr. 5419 din 8 noiembrie 2005
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea certificatului de
calificare profesionala nivel 1 si nivel 2
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1087 din 2 decembrie 2005

Avand in vedere prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile Legii nr. 268/2003 pentru modificarea si
completarea Legii invatamantului nr. 84/1995,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea certificatului de
calificare profesionala nivel 1 si nivel 2, prevazuta in anexa*) care face
parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Metodologia prevazuta la art. 1 este valabila pentru absolventii clasei a
X-a ai scolii de arte si meserii si ai anului de completare.
Art. 3
Directia generala invatamant preuniversitar, Directia generala
buget-finante, patrimoniu si investitii, Directia generala invatamant in
limbile minoritatilor, din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii, Centrul
National pentru Dezvoltarea Invatamantului Profesional si Tehnic,
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si unitatile de
invatamant vor duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
ANEXA 1
Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de certificare a
competentelor profesionale pentru obtinerea certificatului de calificare
profesionala nivel 1 si nivel 2
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare si desfasurare a
examenului de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea certificatului
de calificare profesionala nivel 1 si nivel 2 - numit in continuare examen de
certificare a competentelor profesionale -, in conformitate cu prevederile art.
35 si 36 din Legea invatamantului nr. 84/1995 republicata cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
(1) La examenul de certificare a competentelor profesionale au dreptul sa
se inscrie elevii care au absolvit si promovat:
a) scoala de arte si meserii pentru obtinerea certificatului de calificare
profesionala nivel 1;
b) anul de completare - ruta de profesionalizare prin scoala de arte si
meserii - pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 2.
Art. 3
(1) Candidatii proveniti de la scolile de arte si meserii sau din anul de
completare, din unitatile de invatamant preuniversitar de stat sau unitatile de
invatamant preuniversitar particular acreditate, sustin examenul de certificare
a competentelor profesionale, fara taxa, in centrele de examen nominalizate de
Comisia Judeteana/a Municipiului Bucuresti de Evaluare si Certificare -
CJEC/CMEC.
(2) Candidatii proveniti de la scolile de arte si meserii sau din anul de
completare din unitatile de invatamant particular, care au obtinut autorizatie
de incredere, sustin, fara taxa, examenul de certificare a competentelor
profesionale, la centrele de examen stabilite de CJEC/CMEC. Unitatile de
invatamant de stat la care acesti candidati sustin examenul de certificare a
competentelor profesionale se stabilesc cu cel putin 60 de zile inainte de
sustinerea examenului.
(3) Candidatii proveniti de la scolile de arte si meserii sau din anul de
completare din unitatile de invatamant particular, proveniti din unitatile care
nu au obtinut autorizatie de incredere, pot sustine examenul de certificare a
competentelor profesionale, in conformitate cu prezenta metodologie, daca fac
dovada ca au sustinut si promovat examenul de selectie organizat conform
metodologiei specifice elaborate de M.Ed.C.
(4) Centrele de examen, la care candidatii proveniti din unitatile scolare
nominalizate la alineatul (1) pot fi organizate, dupa caz, in functie de
criteriile stabilite prin anexa nr. 1 la prezenta metodologie, in unitatea
scolara din care provin acesti candidati sau in alte unitati scolare.
Art. 4
Graficul examenului de certificare a competentelor profesionale pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1 si nivel 2 de catre
absolventii scolii de arte si meserii sau a anului de completare se aproba, in
fiecare an scolar, prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 5
(1) Absolventilor scolii de arte si meserii, care nu au promovat examenul
de certificare a competentelor profesionale, li se elibereaza certificatul de
absolvire, portofoliul personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia
matricola.
(2) Absolventilor anului de completare - ruta de profesionalizare prin
scoala de arte si meserii care nu au promovat examenul de certificare a
competentelor profesionale, li se elibereaza certificatul de absolvire, portofoliul
personal pentru educatie permanenta si, la cerere, foaia matricola.
(3) In urma promovarii examenului de certificare a competentelor
profesionale de catre absolventii scolii de arte si meserii, candidatului i se
elibereaza certificatul de calificare profesionala nivel 1.
(4) In urma promovarii examenului de certificare a competentelor
profesionale de catre absolventii anului de completare, candidatului i se
elibereaza certificatul de calificare profesionala nivel 2.
CAP. 2
Coordonarea metodologica a examenului de certificare a competentelor
profesionale
Art. 6
(1) Organizarea si desfasurarea examenului de certificare a competentelor
profesionale sunt coordonate, la nivel national, de Comisia Nationala de
Evaluare si Certificare - CNEC, care se constituie in fiecare an scolar, si
functioneaza in cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie, anual,
Comisii Judetene/a Municipiului Bucuresti de Evaluare si Certificare -
CJEC/CMEC.
(3) CJEC/CMEC desemneaza, in baza criteriilor prevazute in anexa nr. 1 la
aceasta metodologie, unitatile de invatamant care organizeaza examen de
certificare a competentelor profesionale numite centre de examen.
(4) In fiecare centru de examen, CJEC/CMEC numeste o comisie de examinare.
Art. 7
(1) Comisia Nationala de Evaluare si Certificare - CNEC are urmatoarea
componenta:
a) presedinte: secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar;
b) vicepresedinti: directorul general al Directiei Generale Invatamant
Preuniversitar, directorul general al Directiei Generale Invatamant in Limbile
Minoritatilor, directorul Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului
Profesional si Tehnic;
c) secretar: un inspector de specialitate din Directia Generala Invatamant
Preuniversitar;
d) 7 - 9 membri: directori, sefi de serviciu, consilieri, inspectori de
specialitate din cadrul Directiei Generale Invatamant Preuniversitar,
inspectori de specialitate din cadrul Centrului National de Dezvoltare a
Invatamantului Profesional si Tehnic, profesori din invatamantul preuniversitar
profesional si tehnic.
(2) Componenta nominala a CNEC se aproba, pana la data de 1 decembrie a
fiecarui an scolar, prin ordin al ministrului Educatiei si Cercetarii.
Art. 8
(1) Comisia Nationala de Evaluare si Certificare - CNEC are urmatoarele
atributii generale:
a) centralizeaza datele cu privire la componenta nominala a CJEC/CMEC;
b) instruieste, pana la data de 30 ianuarie a fiecarui an scolar,
presedintii CJEC/CMEC;
c) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea CJEC/CMEC;
d) primeste de la CJEC/CMEC - situatia centralizata: a numarului de
absolventi ai scolii de arte si meserii, pe calificari profesionale, precum si
propunerile de organizare a centrelor de examen la nivel de judet/Municipiu
Bucuresti;
e) primeste de la CJEC/CMEC - situatia centralizata: a numarului de
absolventi ai anului de completare, pe calificari profesionale, precum si
propunerile de organizare a centrelor de examen la nivel de judet/Municipiu
Bucuresti;
f) coordoneaza stabilirea centrelor de examen si aproba listele cu centrele
de examen, primite de la inspectoratele scolare, pe baza criteriilor pentru
selectarea/constituirea centrelor de examen, stabilite in anexa nr. 1 a
prezentei metodologii;
g) controleaza si indruma actiunile privind organizarea si desfasurarea
examenului de certificare a competentelor profesionale;
h) analizeaza modul de desfasurare a examenului de certificare a
competentelor profesionale, precum si rezultatele acestuia, pe baza rapoartelor
intocmite de CJEC/CMEC precum si a rapoartelor intocmite de reprezentantii CNEC
pe langa CJEC/CMEC;
i) intocmeste si prezinta ministrului Educatiei si Cercetarii raportul
national al examenului de certificare a competentelor profesionale;
j) propune ministrului Educatiei si Cercetarii eventuale masuri de
optimizare privind organizarea si desfasurarea examenului de certificare a
competentelor profesionale;
k) dispune luarea masurilor adecvate in situatii nereglementate de prezenta
metodologie.
(2) Pentru organizarea si desfasurarea examenului de certificare a
competentelor, CNEC are urmatoarele atributii:
a) stabileste, pe baza propunerilor profesorilor de specialitate din tara,
ale membrilor grupurilor de lucru ale M.Ed.C./CNDIPT, in conformitate cu
standardele de pregatire profesionala - numite in continuare SPP pentru fiecare
calificare profesionala lista temelor pentru proba practica si pentru proba
orala, pentru fiecare calificare profesionala scolarizata prin scolile de arte
si meserii;
b) stabileste fisa de evaluare continand criteriile de apreciere pentru
proba practica/proiectul si proba orala/sustinerea proiectului;
c) face publice lista temelor si fisele de evaluare, prin afisare pe
site-ul de Internet al M.Ed.C., pana la data de 10 ianuarie a anului in care se
sustine examenul.
Art. 9
(1) Comisia Nationala de Evaluare si Certificare poate delega, pe o
perioada determinata reprezentanti pe langa CJEC/CMEC.
(2) Reprezentantul CNEC are urmatoarele atributii:
a) controleaza modul in care isi desfasoara activitatea CJEC/CMEC, precum
si comisiile de examinare din centrele de examen, verificand respectarea
dispozitiilor prezentei metodologii;
b) indruma CJEC/CMEC si comisiile de examinare, in privinta organizarii si
desfasurarii examenului de certificare a competentelor profesionale;
c) propune CJEC/CMEC sau CNEC schimbari in componenta comisiilor de
examinare, atunci cand constata abateri de la aplicarea prezentei metodologii
si informeaza CNEC cu privire la acestea;
d) in cadrul actiunilor de monitorizare, indrumare si control a modului de
organizare si desfasurare a examenului de certificare a competentelor profesionale
pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1, verifica
modul in care s-au realizat biletele de examen pentru proba practica si proba
orala si aplicarea fisei de evaluare, in conformitate cu lista publica de teme,
pentru fiecare calificare profesionala;
e) in cadrul actiunilor de monitorizare, indrumare si control a modului de
organizare si desfasurare a examenului de certificare a competentelor
profesionale pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel
2, verifica modul in care s-a desfasurat proba orala, de sustinere a
proiectului si aplicarea fisei de evaluare a proiectului si a sustinerii orale,
in conformitate cu lista temelor de proiect aprobata in fiecare scoala care
organizeaza examen, pentru fiecare calificare profesionala, conform SPP;
f) informeaza CJEC/CMEC sau CNEC, in cazul in care constata disfunctii in
organizarea examenului de certificare a competentelor profesionale, in vederea
respectarii prevederilor legale si a sanctionarii persoanelor vinovate, in
conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
g) intocmeste si transmite la CNEC un raport cu privire la modul de
organizare si desfasurare a examenului de certificare a competentelor
profesionale in judetul in care a fost delegat; in raport se vor face si
propuneri care sa vizeze optimizarea organizarii si desfasurarii examenelor,
observatii asupra calitatii temelor propuse si propuneri privind imbunatatirea
fiselor de evaluare.
Art. 10
(1) CJEC/CMEC au urmatoarea componenta:
a) presedinte - inspector scolar general adjunct;
b) 3 - 5 vicepresedinti, respectiv un inspector scolar de specialitate
pentru discipline tehnologice, presedintele Comitetului Local de Dezvoltare a
Parteneriatului Social in Formarea Profesionala sau un reprezentant al
acestuia, care nu este cadru didactic, directorul Agentiei Judetene pentru
Ocuparea Fortei de Munca sau un reprezentant al acestuia si, dupa caz, un
inspector scolar cu responsabilitati pentru invatamantul particular si unul
pentru invatamant in limbile minoritatilor;
c) un secretar - cadru didactic de specialitate/informatician cu abilitati
de procesare PC.
(2) Componenta nominala a CJEC/CMEC se aproba anual, pana la data de 15
decembrie a anului scolar, prin decizia inspectorului scolar general si isi
desfasoara activitatea pana la sfarsitul anului scolar in curs. Lista cu
membrii CJEC/CMEC se transmite spre validare la CNEC - Ministerul Educatiei si
Cercetarii - Directia Generala Invatamant Preuniversitar - pana la data de 1 ianuarie
a fiecarui an scolar.
Art. 11
CJEC/CMEC au urmatoarele atributii:
a) transmit, pana la data de 10 ianuarie a anului scolar in curs, pentru
validare de catre CNEC - Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia Generala
Invatamant Preuniversitar - componenta nominala a CJEC/CMEC;
b) organizeaza, coordoneaza si raspund de desfasurarea examenului de
certificare a competentelor profesionale la nivelul judetului/municipiului
Bucuresti si sesizeaza imediat CNEC orice situatie care presupune luarea unei
decizii de catre aceasta;
c) stabilesc centrele de examen, conform criteriilor pentru
selectarea/constituirea centrelor de examen specificate in anexa nr. 1 a
prezentei metodologii; transmit pentru validare de catre CNEC lista centrelor de
examen; iau masuri pentru organizarea centrelor de examen prin respectarea
cerintelor SPP, pe calificari profesionale/domenii, acolo unde este cazul,
pentru buna desfasurare a probei practice/proiectul si probei orale/sustinerea
proiectului;
d) asigura prezenta in centrele de examen a copiatoarelor, calculatoarelor
pentru elaborarea biletelor de examen, a listelor cu rezultatele candidatilor,
precum si a altor documente, mijloace si servicii de comunicare necesare bunei
functionari a comisiei - telefon, fax, e-mail, acces Internet etc.;
e) organizeaza, anual, in perioada februarie - martie, cursuri de formare
pentru membrii evaluatori si pentru monitori de calitate pentru examenul de
certificare a competentelor;
f) desemneaza cate un reprezentant pentru comisiile de examen din centrul
de examen, monitor de calitate pentru examenul de certificare a competentelor
profesionale; acesta indeplineste conditia de a nu fi cadru didactic al
unitatii de invatamant din care provin candidatii;
g) solicita in scris, Directiilor Judetene de Sanatate Publica desemnarea
personalului medical necesar in fiecare centru de examen;
h) se adreseaza, in scris, organelor de politie si jandarmerie de la nivel
judetean/al municipiului Bucuresti, pentru a se asigura prezenta politistilor
sau a jandarmilor la sediul CJEC/CMEC si la centrele de examen, in vederea
pastrarii ordinii publice, precum si a bunei desfasurari a examenului de
certificare a competentelor profesionale;
i) analizeaza propunerile pentru desemnarea membrilor comisiilor de
examinare, inaintate de consiliile de administratie ale unitatilor de
invatamant profesional si tehnic; procedeaza la constituirea comisiilor de
examinare, selectand, de regula cadre didactice care au in norma de incadrare module
din cultura de specialitate la scoala de arte si meserii si anul de completare,
exceptand situatia in care in judetul respectiv nu exista, pentru anumite
calificari profesionale, cadre didactice care sa indeplineasca aceasta
conditie; inainteaza componenta comisiilor de examinare inspectorului scolar
general pentru emiterea deciziilor de numire, cu cel putin 15 zile inainte de
inceperea examenului de certificare a competentelor profesionale;
j) decid, in situatii deosebite sau la propunerea reprezentantului CNEC,
schimbarea componentei comisiilor de examinare, precum si a monitorilor de
calitate; eventualele schimbari ale vicepresedintelui, reprezentantului
Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social in Formarea
Profesionala, reprezentantului Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de
Munca si a monitorului de calitate se fac respectand prevederile art. 12, alin.
(1) lit. a), b), c), d) si alin. (2);
k) realizeaza instruirea presedintilor comisiilor de examinare cu cel putin
24 - 48 ore inaintea inceperii examenului de certificare a competentelor
profesionale;
l) comanda confectionarea stampilelor rotunde - tip pentru examenul de
certificare a competentelor profesionale, care au urmatorul continut:
"Examen de certificare a competentelor profesionale* - C.J.E.C."
------------
- * se completeaza anul in care se sustine examenul de certificare a
competentelor profesionale; stampilele nu se numeroteaza;
m) preiau de pe site-ul M.Ed.C., cu ajutorul secretarului comisiei de examinare
si inspectorului de specialitate, listele de teme insotite de fisa de evaluare,
continand criteriile de apreciere pentru proba practica si proba orala, pentru
calificarile profesionale pentru care au fost organizate centrele de examen in
judetul respectiv si le transmit unitatilor de invatamant cu absolventi ai
scolii de arte si meserii;
n) la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1, asigura primirea de catre
fiecare comisie de examinare, a listei de teme pentru proba practica si proba
orala si a fisei de evaluare continand criteriile de apreciere pentru proba
practica si orala, in conformitate cu acele calificari profesionale pentru care
se sustine examenul in respectivul centru de examen;
o) la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 2, valideaza lista temelor
pentru proiecte pentru fiecare calificare profesionala scolarizata prin anul de
completare, pe unitati scolare/centre de examen, pe baza propunerilor
indrumatorilor de proiect din scolile care organizeaza examen de certificare,
aprobate prin Consiliul de administratie al unitatii scolare;
p) la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 2, preia de pe site-ul M.Ed.C.,
cu ajutorul secretarului comisiei de examinare si a inspectorului de
specialitate, fisa de evaluare a proiectului si a probei orale - numita in
continuare fisa de evaluare, continand criteriile de apreciere/evaluare pentru
proiect si pentru sustinerea orala a acestuia si o pastreaza ca
document-martor, pentru verificarea conformitatii;
q) controleaza modul de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale in centrele de examen;
r) sesizeaza imediat CNEC orice situatie deosebita, a carei rezolvare nu
este prevazuta in prezenta metodologie;
s) decide, in situatii deosebite, in functie de conditiile de
organizare/dotare/administrare, schimbarea sau reorganizarea unui centru de
examen; asigura redistribuirea candidatilor la alte centre de examen, conform
optiunii si calificarii lor profesionale, in judetul respectiv sau, dupa
necesitati, in judetele limitrofe;
t) primesc, de la comisiile de examinare din centrele de examen si de la
monitorii de calitate, rapoarte detaliate privind organizarea si desfasurarea
examenului de certificare a competentelor profesionale, conform anexei nr. 4;
u) analizeaza, pe baza rapoartelor transmise de comisiile de examinare din
centrele de examen si ale monitorilor de calitate, modul de organizare si
desfasurare a examenului de certificare a competentelor profesionale, intocmesc
si transmit CNEC - Directia Generala pentru Invatamant Preuniversitar din
M.Ed.C., in termen de 15 zile de la afisarea rezultatelor, raportul privind
organizarea si desfasurarea examenului de certificare a competentelor, conform
anexei nr. 4.
Art. 12
(1) Comisiile de examinare din centrele de examen au urmatoarea componenta:
a) presedinte - directorul/directorul adjunct al unitatii de invatamant,
cadru didactic de specialitate; in cazul in care, acestia nu sunt cadre
didactice de specialitate, va fi desemnat ca presedinte responsabilul ariei
curriculare Tehnologii, cadru didactic de specialitate;
b) vicepresedinte - reprezentantul agentului economic pentru una dintre
calificarile profesionale certificate sau, in lipsa acestuia, un reprezentant
al Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social pentru Formarea
Profesionala - CLDPS - sau un reprezentant al Agentiei Judetene pentru Ocuparea
Fortei de Munca, dupa caz;
c) membrii evaluatori:
- la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1 - doua cadre didactice de
specialitate, de regula de la alta unitate de invatamant decat cea in care se
constituie centrul de examen; daca la nivelul judetului respectiv nu a fost
organizat un curs de formare pentru profesori evaluatori se vor include ca
membrii evaluatori, de preferinta, cadre didactice dintr-o unitate de
invatamant inclusa in programul PHARE-TVET;
- la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 2 - doua cadre didactice de
specialitate, de regula de la alta unitate de invatamant decat cea in care se
constituie centrul de examen si coordonatorul activitatii de elaborare a
proiectelor;
d) reprezentantul desemnat de CJEC/CMEC, care indeplineste rolul de monitor
de calitate, rol in care evalueaza modul de organizare si desfasurare a
examenului de certificare a competentelor profesionale; acesta elaboreaza
propriul raport pe care il inainteaza CJEC/CMEC, in vederea intocmirii
raportului prevazut la anexa nr. 4 din prezenta metodologie; monitorul de
calitate este o persoana externa centrului de examen;
e) secretar - secretarul unitatii de invatamant in care se organizeaza
centrul de examen sau un cadru didactic de specialitate din respectiva unitate
de invatamant, cu abilitati de procesare PC;
(2) Monitori de calitate pot fi numiti dintre: inspectorii scolari de
specialitate, cadre didactice; daca la nivelul judetului respectiv nu a fost
organizat un curs de formare pentru monitori de calitate, se vor include ca
monitori de calitate profesori provenind, de preferinta, de la o unitate
scolara inclusa in programul PHARE-TVET, cadre de la agenti economici implicati
in parteneriate cu scoala, necuprinsi ca membri ai comisiilor de examinare in
alte centre de examen;
(3) Numirea comisiilor de examinare din centrele de examen se face prin
decizie a inspectorului scolar general la propunerea CJEC/CMEC, cu cel putin 15
zile inainte de inceperea examenului de certificare a competentelor
profesionale.
(4) Din comisiile de examinare nu pot face parte cei care au rude printre
candidati pana la gradul al II-lea inclusiv. Toti membrii comisiilor de
examinare au obligatia de a da declaratii scrise in acest sens, declaratii care
se pastreaza alaturi de celelalte documente de examen.
(5) Comisiile de examinare din centrele de examen functioneaza in mod legal
in prezenta tuturor membrilor acestora.
Art. 13
Atributiile comisiei de examinare din centrul de examen sunt urmatoarele:
a) organizeaza si raspund de desfasurarea examenului de certificare a
competentelor profesionale in centrul de examen in care au fost numite;
b) verifica respectarea conditiilor de inscriere la examenul de
certificare, intocmirea listelor de inscriere si programarea candidatilor pe
zile si pe locuri de desfasurare la probele de examen;
c) completeaza cataloagele de examen cu numele, initiala tatalui si
prenumele candidatilor, probele de examen pe care acestia le sustin, data
sustinerii si situatia finala. Cataloagele de examen tipizate se completeaza in
doua exemplare identice, se numeroteaza si se stampileaza pe fiecare pagina;
d) repartizeaza candidatii in ordine alfabetica, pentru sustinerea
probelor; precizeaza locul de desfasurare in care se sustine examenul de
certificare; afiseaza, la avizierul unitatii de invatamant si la locurile in
care se desfasoara probele, listele cu candidatii, cu 24 de ore inainte de
sustinerea probelor, cu precizarea orei la care acestia trebuie sa se prezinte;
e) sesizeaza CJEC/CMEC situatiile care impun neacordarea dreptului de a
sustine examenul pentru un anumit candidat, precum si orice alta situatie
deosebita aparuta in timpul desfasurarii probelor, in vederea luarii masurilor
ce se impun;
f) pentru examenul de certificare a competentelor profesionale pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1, pregatesc, pe baza
listei temelor pentru proba practica si proba orala, biletele de examen pentru
fiecare calificare profesionala, precum si fisa de evaluare continand
criteriile de apreciere pentru proba practica si proba orala, care va fi
completata pentru fiecare candidat;
g) pentru examenul de certificare a competentelor profesionale pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 2, verifica, pe baza
listei temelor pentru proiecte din respectiva unitate de invatamant, arondata
centrului de examen respectiv, modul in care s-a facut depunerea proiectelor
individuale ale candidatilor, insotite de fisele de evaluare cu partile I, II
si III completate de catre indrumatorii de proiect, conform formatului din
anexa nr. 3;
h) controleaza, indruma si asigura organizarea si desfasurarea
corespunzatoare a probelor;
i) controleaza si indruma activitatea tuturor persoanelor din centrul de
examen care au sarcini privind organizarea si desfasurarea examenului de
certificare a competentelor profesionale;
j) iau masuri pentru ca in spatiile in care isi desfasoara activitatea
comisia de examinare sau se desfasoara probele sa nu patrunda persoane straine,
neautorizate de CNEC sau CJEC/CMEC;
k) la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1, evalueaza candidatii si
completeaza fisa de evaluare a candidatilor la proba practica si la proba
orala, respectand criteriile de apreciere a probei practice si a probei orale,
continute in fisa de evaluare;
l) la examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 2, stabileste calificativul
final pentru fiecare candidat, conform sustinerii orale a proiectului si in
concordanta cu fisa de evaluare;
m) stabileste situatia finala pentru fiecare candidat, in conformitate cu
prevederile prezentei metodologii, care se inregistreaza in cataloage: admis,
respins, neprezentat, eliminat din examen;
n) afiseaza rezultatele finale ale examenului de certificare a
competentelor profesionale;
o) intocmeste si transmit CJEC/CMEC, in termen de 5 zile de la afisarea
rezultatelor finale, rapoartele cu privire la organizarea si desfasurarea
examenului de certificare a competentelor profesionale;
p) predau secretarului unitatii de invatamant, cu proces-verbal, fisele de
evaluare pentru fiecare candidat, autentificate de presedintele comisiei de
examinare, cataloagele si celelalte documente intocmite pe durata organizarii
si desfasurarii examenului de certificare a competentelor profesionale.
CAP. 3
Inscrierea candidatilor
Art. 14
(1) In vederea inscrierii la examenul de certificare a competentelor
profesionale, a absolventilor din seriile curente, profesorii diriginti ai
claselor de la scolile de arte si meserii, respectiv ai claselor de la anul de
completare, intocmesc tabele cu elevii, care cuprind urmatoarele date: numele
si prenumele elevilor, anul de studiu si clasa, calificarea profesionala in
care s-au pregatit, semnaturile elevilor si ale dirigintelui. Tabelele sunt
certificate prin semnatura directorului si stampila unitatii de invatamant.
Odata cu tabelele candidatii vor completa o declaratie pe propria raspundere ca
au luat la cunostinta si ca vor respecta normele de protectia muncii si pe cele
igienico-sanitare implicate de utilizarea corecta a echipamentelor, a sculelor,
dispozitivelor si verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor, a
substantelor etc. in cadrul probei practice si probei orale a examenului de
certificare a competentelor profesionale.
(2) Tabelele prevazute la alin. (1), impreuna cu declaratiile pe proprie
raspundere, se depun la secretariatele unitatilor de invatamant stabilite de
CJEC/CMEC drept centre de examen. Pe baza acestora, secretarii/secretarii-sefi
ai unitatilor de invatamant respective, intocmesc listele cu elevii inscrisi la
sustinerea examenului de certificare a competentelor profesionale, in functie
de nivelul de certificare solicitat, pe domenii si calificari profesionale.
(3) Candidatii din seriile anterioare, care doresc sa participe la examenul
de certificare a competentelor profesionale, se adreseaza in scris CJEC/CMEC
care, repartizeaza candidatul respectiv, in functie de calificare, la un centru
de examen.
(4) Inscrierea candidatilor din seriile anterioare seriei curente se face
la centrul de examen la care a fost repartizat de CJEC/CMEC, pe baza
urmatoarelor inscrisuri:
a) cerere de inscriere;
b) certificat de nastere - in copie, certificata ca fiind conforma cu
originalul;
c) certificat de absolvire a scolii de arte si meserii/anului de completare
- in copie, certificata ca fiind conforma cu originalul;
d) portofoliul personal pentru educatie permanenta in copie, certificata ca
fiind conforma cu originalul;
e) foaia matricola, in original, eliberata de unitatea de invatamant absolvita,
si o copie a acesteia, certificata ca fiind conforma cu originalul, copie care
se pastreaza la dosarul de inscriere, in arhiva unitatii de invatamant
desemnata centru de examen;
f) actul de identitate - pentru conformitate - in copie, certificata ca
fiind conforma cu originalul;
g) declaratie pe propria raspundere a candidatului ca a luat la cunostinta
si ca va respecta normele de protectia muncii si pe cele igienico-sanitare
implicate de utilizarea corecta a echipamentelor, a sculelor, dispozitivelor si
verificatoarelor, a posturilor de lucru, a instrumentelor, a substantelor etc.
in cadrul probei practice si probei orale a examenului de certificare a
competentelor profesionale;
(5) Unitatile scolare, centre de examen, vor acorda asistenta si sprijin
candidatilor din seriile anterioare, in vederea indeplinirii tuturor cerintelor
de participare la examenul de certificare.
(6) Inscrierea candidatilor care provin de la unitatile particulare
autorizate care organizeaza cursuri de scoala de arte si meserii/anul de
completare se face in baza urmatoarelor inscrisuri:
- tabele cu elevii, care cuprind urmatoarele date: numele si prenumele
elevilor, anul de studiu si clasa, calificarea profesionala in care s-au
pregatit, semnaturile elevilor si ale dirigintelui, tabelele sunt certificate
prin semnatura directorului si stampila unitatii de invatamant;
- documentele prevazute la alineatul (4) al art. 14 din prezenta
metodologie.
Art. 15
(1) Directorii unitatilor de invatamant care au scolarizat si au absolventi
ai scolii de arte si meserii/anului de completare, centralizeaza dosarele de
inscriere pe domenii si calificari profesionale si transmit situatia
inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti - CJEC/CMEC, cu cel
putin 15 zile inainte de inceperea examenului de certificare a competentelor
profesionale.
(2) Directorii unitatilor de invatamant care au absolventi ai scolii de
arte si meserii/anului de completare iau masuri pentru informarea candidatilor
asupra prevederilor prezentei metodologii.
Art. 16
(1) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti - CJEC/CMEC,
intocmesc situatia centralizata la nivel judetean, care cuprinde: domeniile,
calificarile profesionale pentru care se organizeaza examen de certificare a
competentelor profesionale si centrele de examen care satisfac criteriile
prevazute, conform anexei nr. 1 a prezentei metodologii, pe domenii si
calificari profesionale, si transmite CNEC situatia finala, cu cel putin 5 zile
inainte de inceperea examenului de certificare a competentelor profesionale.
(2) In momentul finalizarii listei centrelor de examen si a repartizarii
candidatilor pe centre de examen, conform calificarilor lor profesionale,
inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti iau toate masurile
necesare, cu sprijinul autoritatilor locale, al agentilor economici, al
scolilor de provenienta a absolventilor, pentru asigurarea transportului
candidatilor la centrele de examen, acolo unde este cazul, in ziua in care
acestia au fost programati.
CAP. 4
Continutul examenului de certificare a competentelor profesionale
Sectiunea I
Continutul examenului de certificare a competentelor profesionale pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1
Art. 17
Examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1 consta intr-o proba practica
si o proba orala.
Art. 18
(1) Proba practica are ca scop validarea, in situatia de examen extern, a
dobandirii unor unitati de competente din calificarea profesionala respectiva,
considerate esentiale, din punctul de vedere al angajatorului, pentru
continutul calificarii profesionale.
(2) Proba orala este complementara probei practice si vizeaza demonstrarea
de catre candidat, in situatia de examen extern si direct legata de tema probei
practice, a unor abilitati cheie, prevazute prin SPP, de tipul: comunicare
orala si numeratie, organizarea locului de munca, igiena si securitatea muncii
etc.
(3) Pe baza temelor pentru proba practica si proba orala, comisiile
elaboreaza biletele de examen si criteriile de apreciere a performantei
candidatului, prevazute in fisa de evaluare din anexa nr. 2 a prezentei
metodologii, continand atat criteriile de apreciere pentru proba practica cat
si pentru proba orala, sunt multiplicate in ziua examenului, de catre comisia
de examinare din centrul de examen, pe baza listei publice de teme pentru proba
practica si proba orala, pentru fiecare calificare profesionala.
(4) Proba practica are o durata variabila, in functie de calificarea
profesionala, conform reperelor de timp stabilite si precizate prin lista
publica a temelor pentru proba practica. Proba orala are durata de 10 - 15
minute si se desfasoara dupa realizarea probei practice.
(5) Tema probei practice pentru fiecare candidat se stabileste in ziua
sustinerii acesteia, prin extragerea unui bilet dintre cele pregatite de catre
comisia de examinare, pe baza temelor din lista publica.
(6) Proba orala consta intr-o succesiune de intrebari ale examinatorului,
legate direct de elementele probei practice si nu se evalueaza separat, ci
impreuna cu proba practica, conform fisei de evaluare.
Art. 19
(1) Calificativul final al candidatului este "admis" numai in
situatia in care numarul criteriilor indeplinite este mai mare decat al celor
neindeplinite, la proba practica si proba orala, cumulate. In caz contrar,
calificativul candidatului este "respins".
(2) Indeplinirea criteriilor se consemneaza prin bifare in fisa de evaluare
- vezi anexa nr. 2.
(3) Rezultatul examenului de certificare a competentelor profesionale,
consemnat in fisa de evaluare pentru nivelul 1, completata pentru fiecare
candidat, se afiseaza in ziua sustinerii probei practice si probei orale si nu
poate fi contestat.
Sectiunea a II-a
Continutul examenului de certificare a competentelor profesionale pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 2
Art. 20
Examenul de certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 2, consta intr-o proba
practica/proiectul si o proba orala/sustinerea proiectului.
Art. 21
(1) Proba practica consta in realizarea unui proiect si are ca scop
demonstrarea, in situatie de examen de certificare, a dobandirii unui ansamblu
de competente tehnice generale, competente tehnice de specialitate si
competente cheie specifice calificarii respective. Proiectul poate fi insotit,
dupa caz, de un produs practic.
(2) Proba orala/sustinerea proiectului, are drept scop demonstrarea de
catre candidat, in situatia de examen, cu ajutorul unor competente cheie
prevazute in SPP, abordarii personale si progresului sau in problemele ridicate
de realizarea respectivului proiect.
(3) Temele proiectelor se stabilesc la nivelul unitatii de invatamant care
scolarizeaza anul de completare si sunt discutate si aprobate de catre comisia
metodica de specialitate si, dupa caz, cu participarea reprezentantilor
partenerilor sociali interesati/implicati in procesul de formare. Lista temelor
se definitiveaza si se face publica la nivelul unitatii de invatamant pana la
data de 1 decembrie a fiecarui an scolar;
(a) Temele proiectelor trebuie sa se incadreze obligatoriu in curriculumul
aprobat pentru calificarea respectiva si sa se raporteze intr-un mod direct si
transparent la SPP corespunzator, prin competentele clar precizate si
specificate in partea I a fisei de evaluare a proiectului si a sustinerii
orale, cuprinsa in anexa nr. 3 din prezenta metodologie.
(b) Candidatii consulta tematica afisata si opteaza pentru una dintre teme.
Optiunea candidatului se face in scris, la secretariatul unitatii de
invatamant, pana la data de 15 ianuarie a fiecarui an scolar. In vederea
validarii optiunilor pentru temele de proiect sunt necesare: acceptul
indrumatorului proiectului si cel al responsabilului ariei curriculare
<<Tehnologii>>, pentru fiecare candidat in parte.
(c) Aprobarea optiunilor pentru temele proiectelor, precum si a
indrumatorilor acestora se face de catre consiliul de administratie al unitatii
de invatamant, pana cel tarziu la data de 25 ianuarie a fiecarui an scolar.
Listele astfel aprobate sunt transmise CJEC/CMEC in vederea validarii.
(d) Comisia metodica de specialitate din fiecare unitate de invatamant ce
organizeaza examen de certificare a competentelor profesionale in vederea
obtinerii certificatului de calificare nivel 2, are responsabilitatea de a
prezenta si organiza un scurt stagiu de formare cu indrumatorii de proiect,
referitor la fisa de evaluare a proiectului si a sustinerii orale, pe care
acestia o vor folosi drept instrument de monitorizare a progresului
activitatilor la proiect, pe tot parcursul derularii acestuia - primele trei parti
ale fisei.
(4) Poate fi indrumator al proiectului doar un cadru didactic care este
incadrat cu ore la anul de completare sau care coordoneaza pregatirea practica
pentru acest nivel.
(5) Indrumatorul de proiect are urmatoarele obligatii:
(a) face cunoscute pana la data de 15 decembrie a fiecarui an scolar temele
pentru proiectele elevilor din anul de completare, precum si competentele care
se au in vedere prin executia si sustinerea proiectului, conform SPP pentru
fiecare calificare;
(b) aduce la cunostinta, fiecarui candidat al carui proiect il
monitorizeaza, continutul fisei de evaluare a proiectului si a sustinerii
orale.
(c) ofera consultanta si sprijin elevilor in alegerea temei pentru proiect;
(d) recomanda bibliografia minimala, precum si documentatia necesara
executarii proiectului, si le discuta in detaliu cu candidatul;
(e) definitiveaza, impreuna cu fiecare candidat al carui proiect il
indruma, planul si etapele de elaborare a proiectului, atat pentru partea
practica, cat si pentru partea scrisa;
(f) ofera consultatii, indruma si monitorizeaza pe tot parcursul
semestrului al doilea, modul de realizare a proiectului precum si modul de
redactare a partii scrise a acestuia;
(g) se asigura ca fiecare candidat al carui proiect il coordoneaza isi
elaboreaza singur atat partea practica, cat si partea scrisa, tehnoredactata a
proiectului;
(h) sustine, cu fiecare candidat, cel putin cinci intalniri de monitorizare
a proiectului, conform planificarii individuale si consemneaza observatiile pe
fisele individuale de evaluare a proiectului si a sustinerii orale;
(i) asigura acordarea sprijinului necesar specific, candidatilor cu cerinte
educationale speciale, conform necesitatilor impuse de tipul de deficienta sau
de cerinta educationala speciala;
(j) in vederea monitorizarii proiectelor, cadrele didactice care indruma
proiecte pot solicita conducerii unitatii de invatamant organizarea unui
program de consultatii si de catre alte cadre didactice, specialisti, reprezentanti
ai partenerilor sociali etc., pentru a le facilita elevilor accesul la
informatiile necesare.
(k) completeaza, pentru fiecare candidat monitorizat, fisa de evaluare a
proiectului si a sustinerii orale - partile I - III, asumandu-si responsabilitatea
pentru evaluarea si pentru observatiile realizate.
Art. 22
(1) Proiectul este elaborat individual, de catre fiecare candidat in parte,
pe baza tematicii stabilite si aprobate conform prevederilor prezentei
metodologii si discutat cu indrumatorul de proiect, etapa cu etapa, conform
planificarii aprobate de conducerea unitatii de invatamant.
(2) Redactarea partii scrise a proiectului implica tehnoredactarea
continutului sub forma a 5 - 10 pagini, la care se adauga eventualele anexe.
(3) Partea scrisa a proiectului respecta urmatoarea structura:
(a) Pagina de titlu cu: datele de identificare ale scolii, ale
candidatului, ale indrumatorului de proiect, anul de absolvire, calificarea
profesionala, in conformitate cu Nomenclatorul calificarilor profesionale
pentru care se asigura pregatirea prin invatamantul preuniversitar in vigoare;
(b) cuprinsul;
(c) Argumentul: 1 - 1 1/2 pagini, care sintetizeaza aspectele teoretice si
pe cele practice pe care le abordeaza, in relatie directa cu utilitatea pentru
calificarea respectiva;
(d) Continutul propriu-zis, structurat astfel incat sa puna in valoare
scopul si obiectivele proiectului, problemele solutionate, perspectiva
personala a candidatului in abordarea temei, precum si utilitatea
practic-aplicativa a solutiilor gasite de catre candidat;
(e) Bibliografia;
(f) Anexele: desene, schite, determinari de laborator, experimente,
observarea si analiza unor secvente din procesul tehnologic, masurari,
prelucrari statistice, elemente de proiectare, elaborarea documentatiilor etc.
(4) In vederea asigurarii desfasurarii de catre candidati a experimentelor
sau activitatilor de laborator, precum si a tehnoredactarii de catre fiecare
candidat a partii scrise a proiectului, secretariatul unitatii de invatamant va
alcatui, de comun acord cu indrumatorii de proiect, un grafic de acces in
laboratoarele de informatica si de specialitate din unitatea de invatamant;
activitatea planificata in laboratoarele de informatica si de specialitate se
va desfasura sub supravegherea indrumatorilor de proiect.
(5) Partea scrisa a proiectului, insotita de fisa de evaluare, completata
cu primele trei parti, se depun pana la data de 31 mai la secretariatul
unitatii de invatamant si primesc un numar de inregistrare.
(6) Dupa sustinere, proiectul, impreuna cu fisa de evaluare completata in
intregime, se arhiveaza de catre unitatea de invatamant absolvita, pentru o
perioada de trei ani. O copie a fisei de evaluare completata se pastreaza la
unitatea de invatamant centru de examen impreuna cu toate documentele care
atesta inscrierea si participarea la examenul de certificare a competentelor
profesionale.
Art. 23
(1) Pentru stabilirea calificativelor finale, comisia are obligatia:
a) de a evalua in prealabil partile I - III din fisa de evaluare a
proiectului;
b) de a completa partea a IV-a a fisei de evaluare a proiectului prin
marcarea aprecierilor "da" sau "nu" in coloanele
respective.
(2) Calificativul candidatului este "admis"/"respins"
daca membrii evaluatori ai comisiei de examinare au formulat aceasta apreciere;
calificativul se consemneaza prin bifare in fisa de evaluare a proiectului si a
sustinerii orale.
(3) Rezultatul examenului de certificare a competentelor profesionale,
consemnat in fisa de evaluare a proiectului si a sustinerii orale, completata
pentru fiecare candidat, se afiseaza in ziua sustinerii probei si nu poate fi
contestat.
CAP. 5
Organizarea, desfasurarea probelor si evaluarea candidatilor
Sectiunea I
Organizarea probelor
Art. 24
(1) La fiecare comisie de examinare, candidatii sunt inscrisi in ordine
alfabetica, pe calificari profesionale, indiferent de scoala din care provin.
In cazul in care candidatii provin de la unitati de invatamant din alte
localitati, programarea la examenul de certificare a competentelor profesionale
se va face astfel incat toti candidatii din aceeasi localitate sa sustina
examenul de certificare a competentelor profesionale in aceeasi zi.
(2) Salile, laboratoarele, cabinetele, fermele, atelierele etc. in care se
sustin probele sunt in prealabil, adaptate acestor activitati, prin:
a) asigurarea dotarii corespunzatoare, respectand cerintele specifice
calificarilor profesionale precizate in SPP;
b) eliminarea oricaror materiale didactice sau a oricaror alti factori care
ar putea influenta candidatii in sustinerea probelor;
c) afisarea, la locul de desfasurare a probelor practice si orale, a listei
nominale cu candidati repartizati in ziua respectiva si a prevederilor care ii
informeaza pe acestia ca patrunderea cu materiale ajutatoare la locul de
desfasurare a probelor practice si orale, frauda sau tentativa de frauda,
precum si nerespectarea normelor de protectia si securitatea muncii atrag dupa sine
eliminarea din examen.
(3) Candidatii sunt planificati sa intre in examen pe serii sau individual,
in functie de modul in care acest lucru a fost organizat de comisia de
examinare din centrul de examen respectiv, cu respectarea orei prevazute. Presedintele,
vicepresedintele si membrii comisiei verifica la intrare identitatea fiecarui
candidat.
(4) Conducerea unitatii de invatamant in care functioneaza centrul de
examen, asigura consumabilele, substantele, instrumentele, utilajele, sculele,
dispozitivele, verificatoarele, copiatoarele, computerele etc., necesare
desfasurarii in bune conditii a probei practice si orale, o sala cu fisete
pentru pastrarea documentelor de examen in deplina securitate, precum si orice
alte mijloace de comunicare (calculator, fax, telefon, acces Internet),
necesare comisiei de examinare pentru asigurarea bunei desfasurari a examenului
de certificare a competentelor profesionale.
(5) Probele se desfasoara in cabinete, ateliere, ferme, laboratoare de
specialitate, sali amenajate din centrul de examen si din unitati economice,
sub supravegherea permanenta a membrilor comisiei de examinare. In cazul in
care probele se desfasoara in cadrul unei unitati economice, acest lucru este
prevazut intr-un protocol incheiat in prealabil intre acel agent economic si
institutia de invatamant care organizeaza examenul de certificare, cu
notificarea prealabila a inspectoratului scolar judetean/al municipiului
Bucuresti.
Art. 25
(1) Dupa ce toti candidatii dintr-o serie au fost examinati, calificativele
finale se inscriu in catalog, pentru fiecare candidat, in prezenta intregii
comisii de examinare de catre secretarul comisiei de examinare, cu cerneala sau
pasta albastra. Eventualele corecturi de transcriere a calificativelor finale
in cataloagele de examen se fac numai cu cerneala rosie, de catre persoana din
comisie care a gresit, sub semnatura, iar presedintele comisiei contrasemneaza
si stampileaza.
(2) Fisele de evaluare nominale, completate pentru fiecare candidat, sunt
considerate documente de examen, se predau cu proces-verbal presedintelui sau
vicepresedintelui pentru a fi pastrate in dulapuri/fisete metalice, inchise si
sigilate. Procesele-verbale fac parte din documentele de examen si se pastreaza
in acelasi regim cu cataloagele de examen.
(3) Cheile si sigiliul de la fisetele in care sunt depozitate documentele
examenului de certificare a competentelor profesionale se pastreaza separat de
catre presedinte si vicepresedinte.
Sectiunea a II-a
Desfasurarea probei practice si a probei orale din cadrul examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea certificatului de
calificare profesionala nivel 1
Art. 26
(1) Proba practica si proba orala se desfasoara in doua etape:
a) La intrarea in examen, fiecare candidat procedeaza la extragerea
biletului cu tema probei practice; in continuare, candidatii realizeaza
lucrarea practica, pe durata stabilita de comisie, dar nu mai mult de doua ore.
b) Dupa executarea probei practice, candidatii raspund intrebarilor
membrilor comisiei de examen, sustinand astfel proba orala; membrii comisiei
vor adresa candidatului intrebari, fara a depasi timpul maxim de 15 minute
pentru fiecare candidat.
c) Pentru un candidat se completeaza o singura fisa de evaluare a probei
practice si a probei orale; completarea se face de unul dintre membrii comisiei
de examinare si reflecta decizia comuna.
(2) Executia practica a lucrarii, precum si raspunsurile la proba orala, se
evalueaza conform criteriilor de apreciere din fisa de evaluare. Aprecierea si
completarea fisei de evaluare se fac numai de catre membrii comisiei, prin
bifare - admis/respins, pentru fiecare criteriu de apreciere din fisa,
completata pentru fiecare candidat in parte.
(3) Cand profesorii evaluatori nu se decid asupra calificativului pe care
urmeaza sa-l acorde la unul din criterii, presedintele comisiei mediaza
situatia astfel incat in fisa de evaluare se va inscrie in dreptul criteriului
respectiv un singur calificativ. Hotararea presedintelui este definitiva.
(4) Calificativul final, cumulat pentru proba practica si pentru proba
orala, ramane cel cu ponderea cea mai mare
"admis"/"respins" de pe fisa de evaluare.
Sectiunea a III-a
Desfasurarea probei practice - elaborarea proiectului si a probei orale -
sustinerea proiectului in cadrul examenului de certificare a competentelor
profesionale pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala, nivel
2
Art. 27
(1) Realizarea proiectului, ca proba practica pentru examenul de
certificare a competentelor profesionale - nivel 2, se face individual, de
catre fiecare candidat, sub coordonarea indrumatorului de proiect, pe durata
semestrului al doilea al anului de completare.
(2) La examen candidatul se prezinta cu partea scrisa si, dupa caz, cu
partea practica - produsul proiectului. Ambele parti au fost evaluate in
prealabil de catre indrumator prin completarea partilor I - III ale fisei de
evaluare.
Art. 28
(1) Pe baza listei temelor pentru proiect, pusa la dispozitie de catre
secretariatul unitatii de invatamant care organizeaza examenul, comisia de
examinare primeste toate proiectele candidatilor inscrisi pentru sustinerea
examenului, verificand si existenta fisei de evaluare a proiectului si a sustinerii
orale, cu primele trei parti corect completate pentru fiecare candidat, de
catre indrumatorul de proiect.
(2) - a) Candidatul primeste de la comisie proiectul si hartie stampilata
pentru ciorna. Pentru sustinerea proiectului, se acorda fiecarui candidat 15
minute. Presedintele, vicepresedintele si membrii comisiei pot interveni cu
intrebari suplimentare, dupa ce candidatul isi sustine proiectul, intrebarile
se consemneaza in partea a IV-a a fisei de evaluare, iar raspunsurile se
apreciaza in consecinta. Evaluarea reflecta o apreciere globala a calitatii
proiectului si a sustinerii sale orale.
b) Dupa sustinerea proiectului, se completeaza, pentru candidatul
respectiv, partea a IV-a a fisei de evaluare a proiectului si a sustinerii
orale. Completarea se face de catre unul dintre membrii comisiei de examinare
si reflecta decizia comuna a comisiei.
c) Cand profesorii evaluatori nu se decid asupra calificativului pe care
urmeaza sa-l acorde la unul din criterii, presedintele comisiei mediaza situatia
astfel incat in fisa de evaluare se va inscrie in dreptul criteriului respectiv
un singur calificativ. Hotararea presedintelui este definitiva.
CAP. 6
Stabilirea si comunicarea rezultatelor
Art. 29
(1) Sunt declarati "admisi" si vor primi certificatul de
calificare profesionala nivel 1/nivel 2, candidatii care primesc calificativul
final "admis".
(2) Candidatii care nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (1) sunt
declarati "respinsi" sau, dupa caz, "neprezentati" sau
"eliminati din examen".
Art. 30
(1) Dupa incheierea probelor si dupa completarea fisei de evaluare si a
catalogului de examen, se comunica rezultatul final al examenului de
certificare a competentelor profesionale, prin afisarea la avizierul scolii a
listelor finale.
(2) Listele nominale care se intocmesc pentru comunicarea rezultatelor
finale ale examenului de certificare a competentelor profesionale cuprind:
numele si prenumele candidatilor, precum si calificativul final obtinut la
proba practica si proba orala, respectiv "admis",
"respins", "neprezentat", "eliminat din examen".
Un candidat se considera "neprezentat", daca a absentat la una din
probe.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 31
(1) Toate documentele referitoare la examenul de certificare a
competentelor profesionale din cadrul centrelor de examen se pastreaza in
arhiva institutiei timp de trei ani, cu exceptia cataloagelor, care se
pastreaza permanent.
(2) Documentele care atesta inscrierea si participarea candidatilor la examenul
de certificare a competentelor profesionale ale candidatilor din seria curenta
se arhiveaza la unitatea de invatamant desemnata centru de examen.
(3) Dupa finalizarea examenului de certificare a competentelor
profesionale, secretarii din unitatile de invatamant care au scolarizat clase
de scoala de arta si meserii/an de completare, dar care nu au fost desemnate
centre de examen vor ridica un exemplar din cataloagele de examen, in vederea
afisarii tabelelor cu rezultatele finale si pentru eliberarea actelor de studii
prevazute de lege. Una din copiile cataloagelor de examen se pastreaza de catre
unitatea scolara din care provin candidatii, conform reglementarilor in
vigoare.
(4) In cazul candidatilor din seriile anterioare sau a celor care provin de
la unitatile scolare particulare autorizate, rezultatele finale se afiseaza la
unitatea scolara desemnata centru de examen. Documentele care atesta inscrierea
si participarea la examenul de certificare a competentelor profesionale a
candidatilor din seriile anterioare sau a celor care provin de la unitatile
scolare particulare autorizate se pastreaza in arhiva unitatii scolare
desemnata centru de examen.
Art. 32
(1) Raportul comisiei de examinare din centrul de examen privind
rezultatele examenului de certificare a competentelor profesionale se transmite
Inspectoratului Scolar Judetean/Municipiu Bucuresti - CJEC/CMEC, pe cale
electronica si in scris, in termen de 5 zile de la finalizarea examenului de
certificare a competentelor profesionale.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se intocmeste dupa modelul prevazut in
anexa nr. 4, parte integranta a prezentei metodologii.
Art. 33
CJEC/CMEC intocmesc un raport general cu privire la organizarea si
desfasurarea examenului de certificare a competentelor profesionale, pe baza
raportului CJEC/CMEC, care se trimite, in forma electronica si in scris, dupa
modelul prevazut in anexa nr. 4, parte integranta a prezentei metodologii, la
Ministerul Educatiei si Cercetarii - Directia Generala Invatamant
Preuniversitar in termen de 15 zile de la incheierea perioadei de examen. Un
exemplar al raportului general se trimite si tuturor unitatilor de invatamant
din judet cu clase la scoala de arte si meserii si an de completare.
Art. 34
(1) Comisiile de examinare au obligatia sa informeze telefonic, in cel mai
scurt timp, Comisia Judeteana/a Municipiului Bucuresti de Evaluare si
Certificare cu privire la neregulile aparute in organizarea si desfasurarea
examenului de certificare a competentelor profesionale.
(2) Comisiile Judetene/a Municipiului Bucuresti de Evaluare si Certificare
au obligatia sa informeze telefonic si in cel mai scurt timp Comisia Nationala
de Evaluare si Certificare cu privire la neregulile aparute in organizarea si
desfasurarea examenului de certificare a competentelor profesionale.
Art. 35
(1) Respectarea prezentei metodologii de organizare si desfasurare a
examenului de certificare a competentelor profesionale este obligatorie pentru
toate persoanele implicate in organizarea si desfasurarea sa.
(2) Incalcarea dispozitiilor prezentei metodologii de organizare si
desfasurare a examenului de certificare a competentelor profesionale se
sanctioneaza astfel:
a) candidatii care, in timpul desfasurarii probelor de examen, introduc in
locurile de desfasurare a examenului de certificare a competentelor
profesionale materiale ajutatoare sau mijloace electronice, care sunt surprinsi
transmitand solutii de rezolvare practica ale subiectelor etc., sunt declarati
"eliminati din examen", pierzand sesiunea respectiva;
b) cadrele didactice care, in timpul exercitarii rolului de examinator, au
un comportament partinitor fata de un anumit candidat sau au manifestari care
atesta neglijenta sau lipsa de responsabilitate in indeplinirea atributiilor de
examinator, precum tolerarea unor actiuni sau intentii de frauda ale
candidatilor, parasirea nejustificata a locului de desfasurare a probei de
examen, nerespectarea normelor de protectia muncii sau punerea in pericol a
unor candidati etc., se sanctioneaza, dupa caz, material, disciplinar,
contraventional sau penal.
(3) Constatarea de nereguli grave sau repetate in desfasurarea activitatii
uneia dintre comisiile prevazute de prezenta metodologie de organizare si
desfasurare a examenului de certificare a competentelor profesionale, atrage
diminuarea cu 20 - 70% a indemnizatiei vicepresedintelui si a presedintelui
acesteia.
Art. 36
Candidatii care au fost inscrisi la examenul de certificare a competentelor
profesionale fara a indeplini conditiile legale de inscriere la acesta sau care
au fost sprijiniti in vederea promovarii prin frauda dovedita, sunt eliminati
din examen, pierzand sesiunea respectiva sau, dupa caz, li se anuleaza actele
de studii obtinute in mod fraudulos.
Art. 37
Colectarea unor fonduri materiale sau banesti de la candidati, de la
parintii sau rudele acestora este cu desavarsire interzisa. Incalcarea acestei
dispozitii atrage sanctionarea in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
ANEXA 1 la Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2
________________________________________________________________________________
CRITERII
pentru selectarea/constituirea centrelor de examen de certificare a
competentelor profesionale pentru obtinerea certificatului de calificare
profesionala nivel 1/nivel 2
Centrele de examen se stabilesc de catre CJEC/CMEC - Inspectoratele Scolare
Judetene/al municipiului Bucuresti, pe baza aprobarii solicitarii unitatilor de
invatamant care au scolarizat clase de scoala de arte si meserii/anul de
completare prin ruta de profesionalizare a scolii de arte si meserii.
Este de preferat organizarea de centre de examen unice pentru cele doua
niveluri de calificare.
Aceste unitati scolare trebuie sa indeplineasca conditii organizatorice
obligatorii pentru asigurarea calitatii examenului de certificare a
competentelor profesionale:
1) pot asigura locatia, materialele/consumabilele, utilajele, instrumentele
etc. necesare sustinerii probelor, pentru fiecare calificare profesionala la
care organizeaza examen de certificare.
2) solicita sa devina centre de examen si accepta o vizita prealabila a
monitorilor de calitate, vizita in care este urmarita indeplinirea conditiilor
de examen;
3) poate grupa mai multe calificari profesionale dintr-un domeniu sau din
mai multe domenii, in masura in care sunt respectate conditiile prevazute in
SPP pentru fiecare calificare profesionala in parte;
Pot fi nominalizate centre de examen:
a) unitati de invatamant profesional si tehnic care au scolarizat clase ale
scolii de arte si meserii/anul de completare prin ruta de profesionalizare a
scolii de arte si meserii;
b) agenti economici care s-au implicat in parteneriate cu unitatile de
invatamant profesional si tehnic, au oferit burse, au asigurat practica
elevilor si au incheiat protocol de parteneriat cu o unitate scolara, validat
de inspectoratul scolar pana la data de 1 octombrie a anului scolar in curs;
c) centre de formare profesionala a a adultilor;
d) unitati de invatamant cuprinse in programul PHARE-TVET, centre-resursa,
centre de excelenta etc.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
ANEXA 2 la Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2
________________________________________________________________________________
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Examenul de certificare a competentelor profesionale nivel 1 de calificare
Scoala de Arte si Meserii
Calificarea: _____________________________________________________________
Numarul temei: ___________________________________________________________
Tema: ____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Presedinte de comisie:
Semnatura
Profesori evaluatori:
Semnatura
FISA DE EVALUARE
pentru proba practica si proba orala
Examenul de obtinere a certificatului de calificare profesionala nivel 1
Sesiunea: __________________________
Comisia de examen din centrul: Calificarea:
Calificativul final:
Numele candidatului: Numele/Semnatura evaluatorului:
Unitatea de invatamant de provenienta:
Tema:
A. Criterii de apreciere a performantei candidatului la proba practica:
_
1) |_|
_
2) |_|
_
3) |_|
_
4) |_|
_
5) |_|
_
|_|
_
|_|
B. Criterii de apreciere a performantei candidatului la proba orala:
_
1) |_|
_
2) |_|
_
3) |_|
_
4) |_|
CALIFICATIV FINAL: ________________________________
________________________________________________________________________________
Stabilirea calificativului final, "admis" sau
"respins", se face astfel:
1. Se bifeaza numai criteriile de apreciere care sunt considerate
indeplinite de candidat.
2. Nu se bifeaza acele criterii considerate neindeplinite de candidat.
3. Calificativul final al candidatului este "ADMIS" numai in
situatia in care numarul criteriilor indeplinite este mai mare decat al celor
neindeplinite, la ambele probe (practica si orala). In caz contrar calificativul
candidatului este "RESPINS".
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
ANEXA 3 la Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2
________________________________________________________________________________
FISA DE EVALUARE
pentru proba practica si proba orala
Examenul de obtinere a certificatului de calificare profesionala nivel 2
Sesiunea ___________________________
Partea I: Monitorizarea progresului proiectului*1)
1. Nume si prenume candidat:
2. Calificare:
3. Nume, prenume si specializare indrumator de proiect:
4. Tema proiectului:
5. Data inceperii activitatilor la proiect:
6. Competente vizate/implicate in realizarea/executia proiectului:
-
-
7. Stabilirea planului de activitati individuale ale candidatului pentru
proiect:
- Data:
- Semnatura candidatului: Semnatura indrumatorului:
8. Stabilirea planului de redactare a Proiectului - suportul scris:
- Perioada:
- Revizuit:
- Forma finala acceptata de catre indrumator:
9. Intalniri pentru monitorizarea proiectului (cel putin 5 intalniri):
______________________________________________________________________________
|Nr. | Observatii | Semnatura | Semnatura
|
|crt.| | elevului | profesorului
|
|____|______________________________________________|___________|______________|
| 1.| | |
|
|____|______________________________________________|___________|______________|
| 2.| | |
|
|____|______________________________________________|___________|______________|
| 3.| | |
|
|____|______________________________________________|___________|______________|
| 4.| | |
|
|____|______________________________________________|___________|______________|
| 5.| | |
|
|____|______________________________________________|___________|______________|
------------
*1) Se completeaza de catre indrumator pe parcursul derularii proiectului.
Fisa de evaluare respecta si documenteaza Principiul 5 al calitatii -
Implementare: predarea si invatarea (descriptorii: 5.13 - 5.15 si 5.20 - 5.26)
al Cadrului de asigurare a calitatii.
Partea a II-a: Aprecierea calitatii activitatii candidatului*2)
______________________________________________________________________________
| CRITERIUL | DA/NU | OBSERVATII
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 1. Activitatile practice intreprinse in cadrul | |
|
| proiectului se raporteaza adecvat la tema proiectului | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 2. Abordarea temei proiectului a fost facuta dintr-o | |
|
| perspectiva personala, candidatul demonstrand reflectie | |
|
| critica | | |
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 3. Activitatile practice au fost intreprinse sub | |
|
| supravegherea indrumatorului de proiect | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 4. Realizarea sarcinilor de lucru stabilite prin planul | |
|
| proiectului a fost facuta conform planificarii initiale | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 5. Documentarea pentru proiect a fost facuta sub | |
|
| supravegherea indrumatorului de proiect | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 6. Identificarea bibliografiei necesare redactarii | |
|
| partii scrise a proiectului a fost realizata integral | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 7. Referintele bibliografice utilizate la redactarea | |
|
| partii scrise a proiectului au fost prelucrate | |
|
| corespunzator si nu sunt o compilatie de citate | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 8. Situatiile-problema cu care s-a confruntat candidatul| |
|
| pe parcursul executarii proiectului au fost rezolvate cu| | |
| ajutorul indrumatorului | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 9. La realizarea sarcinilor de lucru din cadrul | |
|
| proiectului candidatul a facut dovada: efortului | |
|
| personal, a originalitatii solutiilor propuse, a | |
|
| imaginatiei in abordarea sarcinii | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 10. Solutiile gasite de catre candidat pentru rezolvarea| |
|
| problemelor practice au o buna transferabilitate in alte| |
|
| contexte practice | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
Profesor indrumator,
_________________________ Data _______________________
------------
*2) Se completeaza de catre indrumator la finalul activitatii de
monitorizare si se discuta cu candidatul inainte de depunerea proiectului.
Criteriile vizeaza atat procesul de elaborare a proiectului, cat si pe cel de
redactare a partii scrise a proiectului.
Fisa de evaluare respecta si documenteaza Principiul 5 al calitatii -
Implementare: predarea si invatarea (descriptorii: 5.13 - 5.15 si 5.20 - 5.26)
al Cadrului de asigurare a calitatii.
Partea a III-a: Aprecierea calitatii proiectului*3)
______________________________________________________________________________
| CRITERIUL | DA/NU | OBSERVATII
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 1. Proiectul/produsul are validitate in raport de: tema,| |
|
| scop, obiective, metodologie abordata | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 2. Proiectul/produsul demonstreaza completitudine si | |
|
| acoperire satisfacatoare in raport de tema aleasa | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 3. Elaborarea proiectului si redactarea partii scrise a | |
|
| proiectului au fost facute intr-un mod consistent si | |
|
| concomitent, conform planificarii | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 4. Optiunea candidatului pentru utilizarea anumitor | |
|
| resurse este bine justificata si argumentata in | |
|
| contextul proiectului | | |
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 5. Redactarea partii scrise a proiectului demonstreaza o| |
|
| buna consistenta interna | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 6. Redactarea partii scrise a proiectului demonstreaza o| |
|
| buna logica si argumentare a ideilor | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 7. Proiectul/produsul reprezinta, in sine, o solutie | |
|
| practica personala, cu elemente de originalitate in | |
|
| gasirea solutiilor | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 8. Proiectul/produsul are aplicabilitate practica si in | |
|
| afara scolii | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 9. Realizarea proiectului/produsului a necesitat | |
|
| activarea unui numar semnificativ de unitati de | |
|
| competente, conform S.P.P.-ului pentru calificarea | |
|
| respectiva | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 10. Proiectul/produsul respecta cerintele de calitate | |
|
| impuse, conform Metodologiei de organizare si | |
|
| desfasurare a examenului pentru certificarea | |
|
| competentelor profesionale - nivel 2 | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
Profesor indrumator,
_________________________ Data _______________________
------------
*3) Se completeaza de catre indrumator la finalul activitatii de
monitorizare si se discuta cu candidatul inainte de depunerea proiectului.
Criteriile vizeaza atat proiectul in calitate de produs al activitatii
elevului, cat si produsul ca atare, acolo unde este cazul.
Fisa de evaluare respecta si documenteaza Principiul 5 al calitatii -
Implementare: predarea si invatarea (descriptorii: 5.13 - 5.15 si 5.20 - 5.26)
al Cadrului de asigurare a calitatii.
Partea a IV-a: Aprecierea prezentarii/sustinerii orale a proiectului*4)
______________________________________________________________________________
| CRITERIUL | DA/NU | OBSERVATII
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 1. Comunicarea orala a candidatului este clara, | |
|
| coerenta, fluenta | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 2. Prezentarea a fost structurata echilibrat in raport | |
|
| cu tema proiectului si cu obiectivele acestuia | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 3. Candidatul a demonstrat putere de sinteza si | |
|
| adaptarea prezentarii la situatia de examinare | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 4. Candidatul si-a sustinut punctele de vedere si | |
|
| opiniile intr-un mod personal si bine argumentat | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
| 5. Candidatul a utilizat in prezentare elemente de | |
|
| grafica, modele, aplicatii, TIC etc., in scopul | |
|
| accesibilizarii informatiei si al cresterii | |
|
| atractivitatii prezentarii | |
|
|_________________________________________________________|_______|____________|
Aprecierea raspunsurilor candidatului la intrebarile comisiei:
______________________________________________________________________________
| | INTREBAREA | DA/NU | OBSERVATII
|
|____|_______________________________________________|_______|_________________|
| 1.| | | |
|____|_______________________________________________|_______|_________________|
| 2.| | |
|
|____|_______________________________________________|_______|_________________|
| 3.| | |
|
|____|_______________________________________________|_______|_________________|
Calificativul final propus de comisia de examinare pe baza evaluarii
globale a partilor I, II, III si IV a fisei de evaluare a proiectului si a
sustinerii orale
_
1. Admis |_|
_
2. Respins |_|
Profesori evaluatori: Presedinte de comisie:
Data:
------------
*4) Se completeaza de catre un membru al comisiei de examinare, dupa
sustinere si consultarea cu ceilalti membri ai comisiei de examinare, doar daca
exista completate si depuse partile I - III pentru proiectul evaluat.
Fisa de evaluare respecta si documenteaza Principiul 5 al calitatii -
Implementare: predarea si invatarea (descriptorii: 5.13 - 5.15 si 5.20 - 5.26)
al Cadrului de asigurare a calitatii.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
ANEXA 4 la Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de
certificare a competentelor profesionale pentru obtinerea
certificatului de calificare profesionala nivel 1
________________________________________________________________________________
Comisia Judeteana de Examinare si Certificare
Judetul ________________/Municipiul Bucuresti
RAPORT
privind organizarea si desfasurarea examenului de certificare a competentelor
profesionale pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel
1/nivelul 2
1. Tipul de invatamant: Scoli de arte si meserii/Anul de completare prin
ruta de profesionalizare - scoala de arte si meserii;
2. Modul de organizare a examenului de certificare a competentelor
profesionale;
3. Desfasurarea examenului de certificare a competentelor profesionale -
informatii privitoare la:
- legislatia in vigoare;
- monitorizarea calitatii desfasurarii examenului de certificare a
competentelor profesionale, eventualele incidente si solutionarea acestora;
- sanctiuni aplicate, precum si numele persoanelor, cadrele didactice
carora CJEC/CMEC le-a retras dreptul de a participa la examenul de certificare
a competentelor profesionale;
- sugestii de optimizare a organizarii, administrarii examenului de
certificare a competentelor profesionale;
4. Rapoartele monitorilor de calitate ai examenului de certificare a
competentelor profesionale - date despre rapoartele individuale ale monitorilor
de calitate ai examenului de certificare a competentelor profesionale;
5. Opinii asupra subiectelor/a temelor pentru examen/probelor de examen
practice/orale;
6. Propuneri de modificare/completare a metodologiei de organizare si
desfasurare a examenului de certificare a competentelor profesionale pentru
obtinerea certificatului de calificare profesionala nivel 1/nivel 2;
7. Date statistice, pe niveluri de calificare, privind numarul elevilor
inscrisi, prezenti, absenti, promovati, respinsi si procentul de
promovabilitate, mediul urban (u) si rural (r), pe domenii si calificari
profesionale, conform modelului anexat:
______________________________________________________________________________
|Nr. |Domeniul|Calificarea | NUMAR ELEVI |Prom.
|
|crt.| |profesionala|____________________________________________| %
|
| | | |Inscrisi|Prezenti|Absenti|Promovati|Respinsi|
|
| | | |________|________|_______|_________|________|______|
| | | | u | r | u | r | u | r | u | r | u | r | u |
r|
|____|________|____________|___|____|___|____|___|___|___|_____|___|____|___|__|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11| 12 |
13|14|
|____|________|____________|___|____|___|____|___|___|___|_____|___|____|___|__|
NOTA:
Se vor totaliza datele in tabele diferite (nivel 1, respectiv nivel 2), pe
domenii si general pe judet.