ORDIN
Nr. 5262 din 10 noiembrie 2004
privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului
pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 230 din 18 martie 2005

In baza prevederilor art. 141 lit. p), ale art. 142 lit. g) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale art. 9 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 410/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii,
ministrul educatiei si cercetarii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru
ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, cuprinsa in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga orice dispozitie
contrara prezentei metodologii.
Art. 3
Directia generala evaluare, prognoze, strategii si programe din
invatamantul preuniversitar din Ministerul Educatiei si Cercetarii si
inspectoratele scolare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian
secretar de stat
ANEXA 1
METODOLOGIE
de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In conformitate cu prevederile Legii invatamantului nr. 84/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare, in invatamantul preuniversitar de stat posturile
didactice se ocupa prin concurs.
(2) Coordonarea metodologica a concursurilor pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot este asigurata de Ministerul Educatiei si
Cercetarii, iar organizarea si desfasurarea acestora, de catre inspectoratele
scolare, precum si de catre conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar
din judetele-pilot, stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii, conform
art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In baza acestor reglementari legale, in scopul descentralizarii
procesului de incadrare a unitatilor de invatamant cu personal didactic, in
scopul consolidarii autonomiei institutionale a unitatilor de invatamant si al
cresterii raspunderii acestora fata de sarcinile unui invatamant performant,
unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot vor organiza
concursuri in vederea ocuparii posturilor didactice vacante.
(4) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot se face pe baza de concurs cu
probe scrise si practice, cu subiecte elaborate in conformitate cu programele
specifice la specialitatea postului didactic. Proba scrisa va cuprinde subiecte
mixte din specialitate si din metodica predarii specialitatii respective.
(5) Concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante in
unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot se va organiza inainte
de perioada de desfasurare a concursului national pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice vacante.
Art. 2
(1) Posturile/catedrele didactice vacante vor fi publicate, pana la data de
1 martie a anului scolar respectiv, cu respectarea stricta a Centralizatorului
privind disciplinele de invatamant, domeniile si specializarile, precum si
probele de concurs, valabil pentru incadrarea personalului didactic din
invatamantul preuniversitar (denumit in continuare Centralizator).
(2) Posturile/catedrele didactice vacante, pentru ocuparea prin concurs,
vor fi constituite numai intr-o singura unitate scolara si vor avea o
viabilitate de cel putin 4 (patru) ani scolari.
(3) La concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice declarate
vacante in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot au dreptul
sa participe persoanele care indeplinesc conditiile de studii prevazute de art.
7, raportate la prevederile art. 44 din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, si in conformitate cu Centralizatorul.
(4) Nu au dreptul sa participe la concurs persoanele care au fost
inlaturate din invatamant printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si
cele care nu au obtinut definitivarea in invatamant, conform art. 34 alin. (4)
din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din unitatile de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot se face numai prin concurs, cu
probe scrise si practice.
(6) Candidatii care au obtinut la concurs minimum media 7 (sapte) se pot
titulariza in ordinea descrescatoare a mediilor, pe posturi/catedre didactice
vacante, in limita numarului de posturi/catedre din lista afisata pentru
concurs.
(7) Cadrul didactic titular, prezent la concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, care nu ocupa post/catedra, isi pastreaza
calitatea de titular in unitatea de invatamant din care provine.
Art. 3
In cazul mediilor egale, obtinute la concursul pentru ocuparea
posturilor/catedrelor didactice declarate vacante in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, departajarea candidatilor, absolventi cu studii
superioare, se face pe baza mediei dintre media anilor de studii si media
examenului de licenta/examenului de stat. Pentru absolventii liceelor
pedagogice/scolilor echivalente, departajarea se face pe baza mediei anilor de
studii si a mediei examenului de bacalaureat/de absolvire a scolilor
echivalente. Daca egalitatea se mentine, se aplica in ordine urmatoarele
criterii:
- domiciliul stabil in localitatea unde se afla postul vacant;
- sot/sotie in invatamant;
- grad didactic;
- fiu/fiica in invatamant;
- cuprinderea in programul organizat de Banca Mondiala - "Proiect
pentru invatamantul rural".
Art. 4
Datele de organizare si desfasurare a concursului sunt stabilite de
conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar din judetele-pilot dupa
consultarea conducerii inspectoratului scolar si a centrelor de perfectionare
pentru specializarea pentru care se organizeaza concurs. La data publicarii
postului/catedrei didactic/didactice vacant/vacante, inspectoratul scolar va
comunica Ministerului Educatiei si Cercetarii (Directia planificare, retea
scolara si resurse umane) data programata pentru sustinerea concursului.
Concursul va avea loc dupa cel putin 30 de zile de la publicarea in presa
locala si centrala a posturilor/catedrelor didactice vacante pentru care
unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot organizeaza concurs.
CAP. 2
Inscrierea candidatilor si disciplinele de concurs
Art. 5
Cererile de inscriere la concursul pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot,
insotite de copii de pe documentele solicitate, se inregistreaza la
secretariatul unitatii scolare care organizeaza concursul. Candidatii au
obligatia de a respecta cu strictete graficul afisat. Actele de studii se depun
in copie legalizata, iar celelalte documente sunt certificate pentru
conformitate cu originalul de catre un membru al comisiei de concurs. Pe
cererea de inscriere la concurs candidatul va preciza disciplina de concurs si
specialitatea postului didactic pentru care opteaza (o singura optiune).
Comisia de organizare a concursului impreuna cu consilierul juridic al
inspectoratului scolar au obligatia de a verifica legalitatea documentelor.
Art. 6
Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante din invatamantul
alternativ, candidatii anexeaza la cererea de inscriere la concurs avizul
privind parcurgerea modulului de pedagogie specifica, eliberat de catre
federatiile, asociatiile, centrele care organizeaza alternative educationale in
Romania (Waldorf, Step by Step, Montessori, Freinet, Planul Jena etc.).
Art. 7
Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante la disciplina
religie, disciplinele teologice, precum si pentru posturile didactice de la
seminariile/liceele teologice, candidatii anexeaza la cererea de inscriere la
concurs avizul cultului, in baza Protocolului incheiat intre Ministerul
Educatiei si Cercetarii cu nr. 9.484 din 16 martie 1999 si Secretariatul pentru
Culte cu nr. 1.859 din 16 martie 1999.
Art. 8
Pentru ocuparea posturilor didactice de invatatori vacante de la liceele cu
profil pedagogic, candidatii anexeaza la cererea de inscriere la concurs avizul
directorului liceului pedagogic privind practica pedagogica.
Art. 9
Pentru ocuparea posturilor de asistenta psihopedagogica de la cabinetele
interscolare, se pot inscrie la concurs absolventi ai facultatilor de
psihologie, sociologie, pedagogie, psihosociologie, precum si absolventi ai
facultatilor de filozofie-istorie, istorie-filozofie, promotiile 1978 - 1989,
care fac dovada ca au fost in grupele pentru psihologie, pedagogie, sociologie,
conform Centralizatorului.
Art. 10
(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante, se pot inscrie
la concurs absolventi de invatamant superior de lunga/scurta durata, care au
inscrise pe diploma specializarile corespunzatoare posturilor/catedrelor
respective, conform Centralizatorului. Pentru aceste posturi/catedre, proba se
sustine in specializarea/specializarile postului/catedrei, conform
Centralizatorului, dupa programa specifica pentru concursul national, elaborata
de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) Pentru posturile didactice de educatoare, proba scrisa se sustine la
limba si literatura romana si la metodica predarii activitatilor
instructiv-educative in gradinita de copii, dupa programa specifica pentru
concursul national, elaborata de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(3) Pentru posturile didactice de invatator/institutor, proba scrisa se
sustine la limba si literatura romana si la metodica predarii acesteia, dupa
programa specifica pentru concursul national, elaborata de Ministerul Educatiei
si Cercetarii.
(4) a) Pentru posturile didactice de pregatire/instruire practica se pot
inscrie la concurs absolventi ai unei scoli postliceale sau absolventi ai
invatamantului superior de lunga ori scurta durata in domeniu, conform
Centralizatorului.
b) Pentru posturile didactice de pregatire/instruire practica, proba scrisa
se sustine la disciplina cuprinsa in Centralizator.
(5) Pentru ocuparea posturilor didactice de educatoare/invatator/institutor
din unitatile de invatamant, clase sau grupe cu predare in limbile
minoritatilor nationale, concursul se desfasoara in doua zile consecutive si
consta in sustinerea urmatoarelor probe: limba si literatura romana (in prima
zi), limba si literatura materna (a doua zi). Nota pentru promovare se obtine
din media aritmetica a celor doua probe, calculata cu trei zecimale. Notele pentru
fiecare proba trebuie sa fie minimum 5 (cinci).
Art. 11
Pentru disciplinele socioumane, deoarece nu se pot constitui catedre
dintr-o singura disciplina, profilul acestora se stabileste in functie de
numarul dominant de ore, conform Centralizatorului.
Art. 12
Pentru ocuparea catedrelor didactice vacante, cu exceptia celor de limba si
literatura romana, din unitati de invatamant si de la clasele cu predare in
limbile minoritatilor nationale, precum si din unitatile/clasele/grupele cu
predare partiala in limbile minoritatilor nationale (inclusiv pentru limba
materna ori disciplinele predate in limba materna), concursul se sustine in
limba materna, la solicitarea candidatului prin fisa de inscriere la concurs.
Unitatea organizatoare asigura traducerea subiectelor in limbile minoritatilor
nationale.
Art. 13
(1) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante, candidatii vor
sustine inaintea probei scrise, cu cel putin 48 de ore, o proba practica in
profilul postului didactic solicitat.
(2) Pentru ocuparea catedrelor de educatie muzicala si a posturilor
didactice de specialitate din unitatile cu profil artistic (specializarea
muzica, coregrafie si arta actorului), proba practica se desfasoara conform
anexei nr. 1.
(3) Pentru ocuparea posturilor didactice din unitatile cu clase speciale de
limbi straine cu program intensiv si bilingv, proba practica se desfasoara
conform anexei nr. 2.
(4) Pentru ocuparea posturilor didactice de informatica, tehnologia
informatiei, informatica-tehnologii asistate de calculator, proba practica se
desfasoara conform anexei nr. 3.
(5) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor de specialitate din unitatile de
invatamant cu profil sportiv si din cluburile sportive scolare, proba practica
se desfasoara conform anexei nr. 4.
(6) Pentru ocuparea posturilor/catedrelor de specialitate din unitatile de
invatamant cu profil de arte plastice, proba practica se desfasoara conform
anexei nr. 5.
(7) Pentru ocuparea catedrelor din palatele si cluburile copiilor, proba
practica se desfasoara conform anexei nr. 6.
(8) Pentru ocuparea catedrelor de instruire practica, proba practica se
desfasoara in specialitatea postului, conform anexei nr. 7.
(9) Pentru ocuparea posturilor didactice cu predare in alta limba decat
aceea in care candidatii si-au facut studiile, candidatii vor sustine un test
de cunoastere a limbii respective.
(10) La toate specialitatile, candidatii vor sustine o proba practica in
specialitatea postului, care consta in sustinerea unei ore de curs, conform
anexei nr. 8.
(11) Rezultatul probei practice sau al testului se consemneaza prin
"admis" ori "respins", aceasta proba fiind eliminatorie.
Contestatiile la proba practica sau orala nu se admit, hotararea comisiei de
concurs ramanand definitiva.
CAP. 3
Comisiile de concurs
Art. 14
(1) Coordonarea metodologica a concursului, conform prevederilor art. 9
alin. (3) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
este asigurata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, iar organizarea
concursului se realizeaza de inspectoratul scolar si unitatea de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot.
(2) Pentru pregatirea, organizarea si desfasurarea concursului se
constituie comisia de concurs la nivelul inspectoratelor scolare, avand
urmatoarea componenta:
- presedinte - directorul unitatii de invatamant;
- membri - 2 profesori, inspectori de specialitate sau profesori cu gradul
didactic I/metodisti ai inspectoratului scolar;
- secretar - un cadru didactic.
(3) a) Proba practica se sustine in fata unei comisii alcatuite din:
- presedinte - un inspector de specialitate;
- membri - directorul unitatii de invatamant;
- 3 profesori de specialitate, de preferinta metodisti ai
inspectoratului scolar;
- secretar - un cadru didactic.
b) Evaluarea testului pentru ocuparea posturilor didactice cu predare in
alta limba decat aceea in care candidatii si-au facut studiile se va face de
catre o comisie formata din:
- presedinte - un inspector de specialitate.
- membri - 2 profesori de specialitate avand gradul didactic I/metodisti ai
inspectoratului scolar;
- secretar - un cadru didactic.
Art. 15
Comisia de concurs are urmatoarele atributii:
1. afiseaza lista posturilor didactice vacante cu viabilitate de 4 ani, cu
cel putin 30 de zile inaintea concursului, conform prevederilor art. 10 alin.
(2) din Legea nr. 128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. inregistreaza si verifica cererile si documentele anexate, necesare
inscrierii;
3. stabileste si afiseaza graficul desfasurarii probei practice;
4. repartizeaza nominal candidatii in salile de concurs;
5. intocmeste listele cu personalul didactic care va asigura supravegherea
candidatilor, verificarea identitatii acestora si sigilarea lucrarilor scrise;
numeste, prin tragere la sorti, pentru fiecare sala, 2 - 3 supraveghetori, care
au alta specialitate decat candidatii din sala de concurs si care nu au rude
printre candidati (rude sau afini pana la gradul IV inclusiv). In acest sens,
supraveghetorii vor depune o declaratie scrisa. Unul dintre ei va fi numit
responsabil de sala;
6. asigura transcrierea sau multiplicarea subiectelor pentru toate salile
de concurs, daca este cazul;
7. verifica exactitatea si corectitudinea transcrierii subiectelor;
8. asigura afisarea la loc vizibil a baremului de corectare pentru toate
specialitatile la care s-a dat concurs;
9. verifica daca numarul lucrarilor si numarul paginilor acestora, predate
de candidati supraveghetorilor de sala, corespund inscrisurilor din borderoul
de predare a lucrarilor;
10. preda, sub semnatura, comisiilor de evaluare lucrarile candidatilor,
insotite de un borderou pe specialitati, mentionand numarul lucrarilor si al
paginilor acestora;
11. intocmeste si afiseaza, pe specialitati, tabelul nominal cu rezultatele
concursului, in ordinea descrescatoare a mediilor;
12. primeste contestatiile si le transmite, sub semnatura, comisiei de
rezolvare a contestatiilor;
13. dupa primirea rezultatelor la contestatii, pe baza rezultatelor
concursului, intocmeste clasificarea finala a candidatilor, in functie de
postul didactic, si propune inspectoratului scolar lista pentru validarea
rezultatelor;
14. raspunde din punct de vedere material si financiar de organizarea si
desfasurarea concursului.
Art. 16
Membrii comisiei de concurs care au asigurat multiplicarea subiectelor nu
vor parasi incaperea unde a fost asigurata multiplicarea decat dupa o ora de la
inceperea efectiva a probei scrise. Toti membrii comisiei de concurs, inainte
de inceperea concursului, vor depune o declaratie prin care se angajeaza sa
pastreze secretul subiectelor de concurs pana la afisarea baremului de
corectare. Nerespectarea confidentialitatii atrage sanctiuni
administrativ-disciplinare, civile sau penale, dupa caz.
CAP. 4
Comisia de elaborare a subiectelor si a baremelor de evaluare
Art. 17
(1) Subiectele sunt elaborate de Serviciul National de Evaluare si
Examinare din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Coordonatorii comisiilor pentru elaborarea subiectelor si baremelor de
corectare sunt numiti prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii.
CAP. 5
Desfasurarea concursului
Art. 18
(1) Lucrarea scrisa se desfasoara in ziua stabilita de fiecare unitate de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot care organizeaza concurs, incepand
cu ora 9,00. Candidatii vor fi prezenti in sala de concurs cel mai devreme la
ora 7,30 si cel mai tarziu la ora 8,30. Dupa primirea subiectelor de concurs de
catre candidati, durata de redactare a lucrarilor este de 4 ore, timp ce nu
poate fi depasit. Pentru redactarea lucrarilor se foloseste cerneala sau pix de
culoare albastra; desenele/graficele se pot executa si cu creionul negru.
(2) Se interzice accesul in sala de concurs al candidatilor care au asupra
lor mijloace de comunicare la distanta.
(3) In vederea desfasurarii probelor scrise, va fi asigurata supravegherea
fiecarei sali de catre 2 supraveghetori, care verifica identitatea candidatilor
prin buletin/carte de identitate sau pasaport.
(4) Pe usa fiecarei sali vor fi afisate tabele nominale cu candidatii
repartizati in sali si disciplina la care sustin concurs.
(5) Responsabilii de sali primesc, sub semnatura, de la secretariatul
comisiei, tabelul nominal cu candidatii repartizati in sala respectiva, precum
si colile de examen si ciornele necesare, in functie de numarul concurentilor.
(6) Membrii comisiei de concurs, desemnati pentru multiplicare asigura
numarul necesar de exemplare care se introduc in plicuri si se vor secretiza.
(7) Presedintele comisiei de concurs impreuna cu secretarul comisiei
distribuie la salile de concurs plicurile cu subiecte, astfel incat la ora
10,00 acestea sa se poata desface in prezenta candidatilor.
(8) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte nici un candidat nu mai
poate intra sau parasi sala decat daca preda lucrarea si semneaza de predare.
(9) Candidatii care nu se afla in sala in momentul deschiderii plicului cu
subiecte pierd dreptul de a mai sustine proba respectiva.
(10) Dupa inmanarea subiectelor candidatilor, un membru al comisiei de
concurs, insotit de un membru al comisiei de elaborare a subiectelor, verifica
daca toti candidatii au primit subiectul corespunzator specializarii/probei de
concurs.
(11) In timpul desfasurarii probei responsabilul de sala si ceilalti
supraveghetori nu vor discuta intre ei si nu vor rezolva subiectele.
(12) Inscrierea numelui candidatilor in afara spatiului care se sigileaza,
precum si orice alte semne distinctive pe colile-tip destinate lucrarilor
scrise sau pe ciorne determina anularea lucrarilor scrise.
(13) Candidatii care in timpul desfasurarii probelor de concurs sunt
surprinsi copiind sau transmitand solutii cu privire la subiecte sunt eliminati
din concurs, incheindu-se un proces-verbal in acest sens.
(14) Cadrele didactice supraveghetoare care furnizeaza solutii ale
subiectelor de concurs, falsifica lucrari sau au manifestari de neglijenta in
indeplinirea atributiilor de supraveghetor (tolerarea unor actiuni sau intentii
de frauda ale candidatilor, parasirea nejustificata a salii de concurs etc.)
vor fi sanctionate administrativ, civil sau penal.
(15) Sigilarea lucrarilor scrise se efectueaza de catre candidati in
prezenta supraveghetorului de sala, dupa care se aplica stampila unitatii
scolare care organizeaza concursul si semnatura presedintelui comisiei de
concurs.
(16) Dupa ce termina redactarea lucrarilor, candidatii le predau
responsabilului de sala, semneaza in borderoul de predare a lucrarilor,
mentionand numarul de pagini. Spatiile libere ale intregii lucrari se anuleaza
cu linie franta, in forma literei "Z", de catre un supraveghetor in
fata candidatului.
(17) Ciornele se predau separat, o data cu lucrarea, responsabilului de
sala, fara sa aiba valabilitate in evaluarea lucrarii si la eventualele
contestatii. Ciornele se pastreaza, in arhiva unitatii scolare care organizeaza
concursul, timp de un an.
(18) La iesirea candidatilor din sala, acestia vor putea consulta baremele
de corectare, la fiecare disciplina de concurs, afisate la loc vizibil.
(19) Dupa iesirea candidatilor din sala in care s-a desfasurat proba,
supraveghetorii de sala vor preda comisiei de concurs lucrarile candidatilor,
borderourile de predare a lucrarilor, tipizatele anulate si cele nefolosite.
(20) Lucrarile scrise, pe discipline de invatamant, sunt amestecate si
numerotate de la 1 la n, dupa caz, de catre comisia de concurs. Apoi acestea
sunt depozitate in conditii de securitate maxima, astfel incat o singura
persoana, actionand independent, sa nu poata avea acces la lucrari, pana la
predarea acestora cu proces-verbal comisiilor de corectare, dar nu mai tarziu
de urmatoarea zi. Rezultatele concursului se afiseaza la sediul unitatii de
invatamant unde s-a desfasurat concursul, cel mai tarziu dupa 3 zile de la
sustinerea acestuia.
(21) Contestatiile se depun la secretariatul comisiei de contestatii in
termen de cel mult 48 de ore de la afisarea rezultatelor.
CAP. 6
Comisia de evaluare a lucrarilor
Art. 19
(1) Comisia de evaluare a lucrarilor se constituie la nivelul
inspectoratelor scolare, prin decizie a inspectorului scolar general, avand
urmatoarea componenta:
- presedinte - profesor/conferentiar universitar;
- membri - cate 2 profesori pentru fiecare specialitate, inspectori de
specialitate sau profesori cu gradul didactic I/metodisti ai inspectoratului
scolar;
- secretar - un cadru didactic.
(2) Evaluarea si notarea lucrarilor scrise se desfasoara in sali
prestabilite, in care nu este permis accesul altor persoane, in afara membrilor
comisiei de evaluare. Fiecare lucrare scrisa este verificata independent, in
sali separate, de cei 2 membri ai comisiei de evaluare si este apreciata
separat, cu note de la 10 la 1, incluzand si punctul din oficiu, conform
baremului de corectare. Fiecare corector trece punctele acordate pentru fiecare
subiect, precum si nota finala, in borderoul de notare, dupa terminarea
evaluarii. La evaluare nu se fac insemnari pe lucrare. Un corector nu are acces
la borderoul celuilalt.
(3) Presedintele comisiei de evaluare verifica borderourile si semnaleaza
diferentele mai mari de un punct dintre notele acordate de cei 2 corectori, fie
la subpuncte, fie la nota lucrarii. In aceasta situatie, cei 2 corectori vor
reverifica impreuna lucrarea si vor acorda o noua nota care va fi inregistrata
intr-un alt borderou. Aceasta nota trebuie sa fie cuprinsa intre notele
initiale. In caz de divergente intre corectori, lucrarea va fi recorectata de
un al treilea corector, numit de inspectorul scolar general, la propunerea
presedintelui comisiei de evaluare. Nota acestuia este definitiva si va fi
semnata de cei 3 corectori.
(4) Cand nu s-au semnalat diferente mai mari de un punct, fiecare corector
isi inscrie propria nota pe lucrare, semneaza in dreptul notei, iar
presedintele calculeaza media aritmetica cu doua zecimale, fara rotunjire, o
trece pe lucrare si semneaza.
(5) Lucrarile candidatilor, impreuna cu borderourile de corectare si
procesele-verbale cu mediile obtinute, se vor preda presedintelui comisiei de
concurs.
(6) Dupa stabilirea mediei, presedintele comisiei de evaluare deschide
lucrarile in prezenta corectorilor si consemneaza mediile intr-un
proces-verbal-tip, care cuprinde numele candidatilor, numarul lucrarii si media
obtinuta.
(7) Evaluarea lucrarilor de concurs se va realiza intr-un interval ce nu
poate depasi 48 de ore de la incheierea probei scrise.
Art. 20
Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor si a baremelor de evaluare
vor declara in scris ca vor pastra secretul subiectului. In cazul divulgarii
subiectelor, vor suporta consecintele legii.
CAP. 7
Comisia de rezolvare a contestatiilor
Art. 21
Lucrarile pentru care s-au depus contestatii in termenul prevazut se
resigileaza, in vederea reevaluarii, secretizandu-se si nota/notele acordate la
prima evaluare.
Art. 22
Comisia de rezolvare a contestatiilor va fi formata, in intregime, din alte
cadre didactice decat cele din comisia de evaluare si este numita la propunerea
conducerii unitatii de invatamant preuniversitar din judetele-pilot, prin
decizie a inspectorului scolar general. Comisia de rezolvare a contestatiilor
este formata din:
- presedinte - profesor/conferentiar universitar;
- membri - cate 2 profesori pentru fiecare specialitate, inspectori de
specialitate sau profesori cu gradul didactic I/metodisti ai inspectoratului
scolar;
- secretar - un cadru didactic.
Art. 23
(1) Recorectarea lucrarilor se face dupa instructiunile prevazute la cap.
V, in termen de cel mult 24 de ore de la termenul limita de inregistrare a
contestatiei. Nota acordata de comisia de rezolvare a contestatiilor se
considera admisa si definitiva, daca este o diferenta mai mare de cel mult 0,5
puncte intre nota initiala si cea finala (diferenta poate fi pozitiva sau
negativa). Daca diferenta dintre nota acordata de comisia de rezolvare a
contestatiilor si nota stabilita in urma evaluarii initiale este mai mica de
0,5 puncte, nota acordata de comisia de evaluare este definitiva. In situatia
lucrarilor cu nota initiala cuprinsa intre 9,50 si 10,00, nota finala este cea
atribuita la recorectare.
(2) Hotararile comisiei de rezolvare a contestatiilor sunt definitive si se
afiseaza cel mai tarziu in termen de 48 de ore de la data limita de depunere a
contestatiilor.
(3) Daca diferenta dintre media stabilita de comisia de concurs si de
comisia de rezolvare a contestatiilor este mai mare de 1,5 puncte, inspectorul
scolar general este autorizat sa decida constituirea unei noi comisii de
recorectare, formata din alti membri decat cei din comisiile anterioare.
Rezultatul acestei ultime corectari este definitiv. Inspectorul scolar general
va dispune aplicarea masurilor legale asupra celor care nu si-au indeplinit
atributiile in cadrul concursului.
Art. 24
La toate etapele concursului participa, cu statut de observator,
reprezentantul/reprezentantii organizatiei/organizatiilor sindicale
reprezentative din unitatea de invatamant preuniversitar din judetele-pilot.
Acestia au acces la toate documentele comisiei si vor consemna in
procesul-verbal propriile observatii.
CAP. 8
Repartizarea pe posturi a candidatilor
Art. 25
Imediat dupa solutionarea tuturor contestatiilor, comisia de concurs
afiseaza la unitatile de invatamant listele finale, in ordinea descrescatoare a
mediilor, pentru fiecare post didactic.
Art. 26
Validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice vacante in
unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot se face prin decizie
a inspectorului scolar general.
Art. 27
Angajarea pe post/catedra se face de catre directorul unitatii de invatamant,
pe baza deciziei de repartizare semnata de inspectorul scolar general, cu data
de 1 septembrie.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 28
(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea concursului pentru
ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante in unitatile de invatamant
preuniversitar din judetele-pilot, precum si plata cadrelor didactice care fac
parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice
vacante in unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot se fac de
catre Ministerul Educatiei si Cercetarii prin inspectoratele scolare
judetene/al municipiului Bucuresti.
(2) Normarea activitatii si salarizarea membrilor comisiilor de concurs se
fac in conformitate cu precizarile aprobate prin ordin al ministrului educatiei
si cercetarii.
Art. 29
La organizarea/desfasurarea concursului nu pot participa persoanele care
concureaza sau care au in randul candidatilor rude ori afini pana la gradul IV
inclusiv.
Art. 30
Lucrarile de concurs si borderourile de corectare se pastreaza in arhiva
unitatilor organizatoare, timp de un an, iar celelalte documente, conform
normativelor in vigoare.
Art. 31
Unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot, care organizeaza
concursul vor inainta inspectoratelor scolare tabele nominale cu cadrele
didactice prezentate la concurs, cu rezultatele concursului si dosarele
candidatilor admisi, in termen de 5 zile de la finalizarea acestuia.
Art. 32
Pentru fiecare cadru didactic care, in urma concursului, ocupa
postul/catedra didactic/didactica vacant/vacanta, conducerea unitatii de
invatamant preuniversitar din judetele-pilot va mentiona in tabelul care se
inainteaza la inspectoratul scolar situatia incadrarii candidatului.
Art. 33
Presedintii comisiilor de concurs, de elaborare a subiectelor, a baremelor
de corectare, de evaluare a lucrarilor si de rezolvare a contestatiilor poarta
raspunderea principala pentru corectitudinea desfasurarii concursului, conform
atributiilor specifice.
Art. 34
Presedintele comisiei de concurs si al celei de rezolvare a contestatiilor
sunt direct raspunzatori de respectarea prezentei metodologii si de
corectitudinea desfasurarii concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor
didactice vacante de catre candidatii cu studii corespunzatoare, precum si de
transmiterea la inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti a
documentelor.
Art. 35
Nerespectarea prevederilor legale de catre persoanele implicate in
organizarea si desfasurarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante din
unitatile de invatamant preuniversitar din judetele-pilot atrage raspunderea
administrativ-disciplinara, civila sau penala, dupa caz.
Art. 36
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentul ordin.
ANEXA 1
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice vacante
A. Disciplina Educatie muzicala
(pentru absolventii invatamantului superior de scurta durata si lunga
durata, catedre/posturi din scoli si licee de cultura generala)
a) Elaborarea unei unitati de invatare, in functie de nivelul de invatamant
la care urmeaza sa predea candidatul si prezentarea orala a acesteia
b) Analiza unei lucrari muzicale din repertoriul pentru copii si tineret.
Analiza lucrarii va consta in:
- descifrarea lucrarii din punct de vedere ritmic, ritmico-melodic si
intonarea tuturor vocilor cursiv;
- stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partitura si
intonarea ei;
- analiza formei prin delimitarea unitatilor de insusire dupa auz (vocal)
sau de citire instrumentala (repetate, contrastante etc.) si stabilirea formei
in care se incadreaza lucrarea;
- probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative
(respiratie, emisie, dictie) si stabilirea problemelor de frazare si
expresivitate a textului muzical (evidentierea unor cuvinte prin accente etc.),
tempoul si nuantele potrivite;
- incadrarea lucrarii in opera compozitorului si a lucrarii in epoca din
care face parte.
Unitatea de invatare se alege de catre candidat, conform programei,
anterior probei.
Precizare: Lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu
pentru clasele I - XII ale curriculumului de educatie muzicala.
Comisia de concurs va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o
lucrare muzicala din repertoriul pentru copii si tineret. Numarul biletelor de
examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul acestora.
Evaluarea probelor a) si b) se va face pe baza calificativului
"admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
B. Educatie artistica specializata. Specializarile muzica, coregrafie si
arta actorului
(pentru absolventii invatamantului superior de lunga durata,
catedre/posturi din scolile si liceele de arta)
MUZICA INSTRUMENTALA, ARTA VOCALA (CANTO), MUZICA DE CAMERA, COREGRAFIE,
STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI:
1. Muzica instrumentala/arta vocala/muzica de camera*), coregrafie
a) Elaborarea unui proiect de lectie: comisia de concurs va face public, cu
48 de ore inainte, repertoriul elevului/elevilor si nivelul de invatamant pe
baza caruia candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat
comisiei de concurs inainte de inceperea probei.
b) Sustinerea proiectului de lectie (lectia de instrument/de muzica de
camera/coregrafie/arta vocala); pe baza proiectului didactic prezentat,
candidatii vor sustine ora de instrument/muzica de camera/coregrafie/arta
vocala) cu elevul/elevii nominalizati de comisie; asigurarea prezentei elevilor
va fi facuta de directorul unitatii de invatamant; proba nu va depasi 30 de
minute.
c) Proba de recital instrumental/vocal, ce va contine 3 lucrari la alegere:
un studiu si doua lucrari diferite ca stil, caracter, forma, cel putin la
nivelul programei de liceu.
Proba de recital pentru coregrafie.
Dans clasic:
- 5 variatii clasice, din care comisia de concurs va indica prezentarea a 3
dintre ele.
Dans contemporan/modern:
- 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregatite de
candidat.
Proba de recital instrumental, vocal (canto) si coregrafie nu va depasi 30
de minute.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a), b) si c) se va face pe baza
calificativului "admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
------------
*) Proba de recital pentru candidatii care opteaza pentru postul de
profesor de muzica de camera va fi sustinuta la instrumentul absolvit.
2. Studii teoretice (teorie - solfegiu - dicteu, armonie, istoria muzicii,
forme muzicale)
a) Elaborarea unui proiect de lectie care sa vizeze continuturi ale
disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale si
prezentarea orala a acestuia.
b) 1. Citirea, la prima vedere a unui solfegiu de 16 masuri de 3/4, 4/4,
5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa;
b) 2. Citirea, la prima vedere, la pian a unui dicteu melodic si a unui
dicteu armonic de 12 masuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4
alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa.
Comisia de concurs va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate
un solfegiu, un dicteu melodic si un dicteu armonic. Numarul biletelor de
examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul lor.
Proiectul de lectie se elaboreaza de catre candidat, conform programei,
anterior probei.
b) 3. Armonizarea unei teme de 16 masuri (8 masuri sopran si 8 masuri bas
dat, necifrate).
b) 4. Citirea, la prima vedere, la pian, cu analiza armonica a unor
fragmente muzicale de 12 - 16 masuri, din literatura universala si romana.
Comisia de concurs va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o
tema de armonizat si cate un fragment muzical. Numarul biletelor de examen va
fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul lor.
c) Recunoasterea si comentarea unor lucrari din creatia universala si
romaneasca; pe baza auditiei, candidatilor li se cere recunoasterea si
comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel putin una va fi din
creatia romaneasca), alese de comisie dintr-o lista de 30 - 40 de lucrari pusa
la dispozitia candidatilor de catre directiunea unitatii de invatamant cu cel
putin doua saptamani inainte de sustinerea probei; comentariul va cuprinde
elemente legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc.,
precum si aspecte interdisciplinare.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a), b) 1 - 4 si c) se va face pe baza
calificativului "admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
3. Arta actorului (pentru absolventii invatamantului superior de lunga
durata, catedre/posturi din scoli si licee de arta)
a) Candidatul va elabora un set de exercitii de initiere actoriceasca in
cadrul unei lectii cu 3 - 5 elevi.
b) Lucrul pe text. Textul va fi la alegerea candidatului, din literatura
(proza/poezie) universala sau romana. Asigurarea prezentei elevilor va fi
facuta de directorul unitatii de invatamant.
Proba nu va depasi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a) si b) se va face pe baza
calificativului "admis" sau "respins".
- La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul
"admis". Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, acesta nu
mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
NOTA:
1. Unitatile de invatamant la care candidatii vor sustine proba practica
vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
Pentru sustinerea probei practice inspectoratele scolare si unitatile de
invatamant desemnate sa asigure desfasurarea probelor practice vor pregati si
vor asigura toate conditiile necesare desfasurarii optime a acestora.
2. Prezenta anexa este valabila pentru absolventii care opteaza pentru un
post/catedra din scoli generale, licee de cultura generala, scoli si licee de
arta, cu specializarile muzica, arta actorului si coregrafie, cu program
integrat si suplimentar de arta.
3. Candidatii care opteaza pentru ocuparea unui/unei post/catedre
prevazut/prevazute la pct. 2 - Studii teoretice, vor sustine toate probele
prevazute la acest punct, indiferent daca postul/catedra prevede ore numai
pentru una/doua dintre cele trei discipline.
4. Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata si care
au parcurs si absolvit si un modul de folclor pot preda si disciplina muzica
vocala traditionala romaneasca (canto popular) din liceele de muzica (clasele
IX - XII). Acestia vor sustine proba practica prevazuta la Educatie muzicala si
o proba de recital vocal ce va consta in interpretarea a trei lucrari diferite,
specifice genului, cu sau fara acompaniament, din zona de provenienta a
candidatului. Pentru aceasta categorie de candidati, proba scrisa va fi
sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.
5. Pentru posturile/catedrele de Ansambluri muzicale vocale si
instrumentale sau orchestrale, respectiv Dirijat ansamblu coral ori Dirijat
ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la
Educatie muzicala (adaptate dupa caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau
orchestral, lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru
clasele a VII-a - a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv
ansamblu instrumental sau orchestra - scoli si licee de muzica. Pentru aceasta
categorie de candidati proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la
Educatie muzicala.
6. Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata, care
au studiat si absolvit un instrument sau au studiat si au absolvit un modul de
instrument, pot preda si instrumentul respectiv la scolile si liceele de arta.
Acestia vor putea sustine probele practice prevazute la Educatie muzicala
specializata - Muzica instrumentala.
Pentru aceasta categorie de candidati proba scrisa va fi sustinuta conform
programei de la Educatie muzicala specializata - Muzica instrumentala.
7. Prezenta anexa este valabila si pentru candidatii apartinand
minoritatilor nationale.
ANEXA 2
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din liceele
cu clasele speciale - limbi straine cu program intensiv si bilingv
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia de concurs va
evalua:
1. competenta de receptare si comunicare a candidatului, in limba straina
respectiva;
2. capacitatea de a elabora, pe baza manualelor aprobate de Ministerul
Educatiei si Cercetarii, un proiect didactic, pe o tema, propusa de comisie, specifica
programei scolare a claselor cu program intensiv si bilingv. Candidatul trebuie
sa sustina/sa argumenteze obiectivele propuse, strategiile si tehnicile de
predare/invatare abordate, sa justifice alegerea materialelor auxiliare pe care
le va utiliza in desfasurarea lectiei.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativului "admis" sau
"respins".
ANEXA 3
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Informatica
Proba practica va consta din realizarea practica a subiectelor inscrise pe
biletul de examinare.
Biletul de examinare va contine 5 subiecte care trateaza:
- o aplicatie in mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al
programei):
- se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea mediului de
programare, depanarea programului/aplicatiei;
- o aplicatie de baze de date (cap. 9 al programei):
- se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea mediului FOX
PRO;
- utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei):
- se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea unui SO;
- implementarea unei aplicatii de birotica (cap. 10 al programei):
- se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea editorului de
texte sau editorului de foi de calcul ori a editorului prezentari;
- utilizarea serviciilor retelei Internet (cap. 11* al programei):
- se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea serviciilor
Internet.
Proba practica nu va depasi 30 de minute pentru fiecare candidat.
Evaluarea se va face pe baza calificativului "admis" sau
"respins".
NOTA:
1. Unitatile de invatamant si numarul acestora, unde candidatii vor sustine
proba practica, vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al
municipiului Bucuresti.
2. Prevederile prezentei anexe sunt valabile si pentru candidatii care vor
opta pentru un post/catedra vacant/vacanta din palate si cluburi ale elevilor.
ANEXA 4
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante din
unitatile cu invatamant sportiv integrat si suplimentar (licee si clase cu
program sportiv/cluburi sportive scolare)
Disciplina Educatie fizica si sport
- La concurs participa absolventii invatamantului superior de specialitate,
de lunga si scurta durata, cu specializare in disciplina sportiva pentru care
s-au inscris.
- Proba practica se desfasoara dupa cum urmeaza:
1. subiectele pentru proba practica sunt elaborate de comisia de examinare
in preziua examenului si sunt avizate de inspectorul scolar de specialitate;
2. explicarea si/sau demonstrarea pasilor metodici de
invatare/consolidare/perfectionare a elementelor/procedeelor solicitate in
biletul de examen extras.
- Durata probei practice nu va depasi 30 de minute/concurent.
- Concurentul nu poate schimba subiectul.
- Pe parcursul desfasurarii probei practice, la solicitarea comisiei sau la
propunerea lor, concurentii pot repeta unele secvente.
- Rezultatul probei practice se apreciaza prin calificativul
"admis" sau "respins".
- Pentru sustinerea probei practice, in mod obligatoriu, candidatii se
prezinta in echipament sportiv adecvat.
- Candidatii nu sunt primiti in concurs fara adeverinta medicala eliberata
de policlinica teritoriala, in care se mentioneaza "apt pentru sustinerea
probei practice".
ANEXA 5
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Arte plastice
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
- pregatirea metodica, pe baza unui proiect didactic, elaborat de candidat
in fata comisiei, la alegere, din continuturile disciplinei Studiul
compozitiei, disciplina fundamentala din cadrul curriculumului diferentiat,
specific invatamantului de arte vizuale
.............................................................. 50 de
puncte;
- activitatea in specialitate, pe baza prezentarii unui portofoliu de
activitate.
Comisia de concurs va puncta fiecare manifestare artistica sau teoretica
publicata, de nivel national, international sau local, precum si premiile
anuale acordate de uniunile de creatie artistica sau filialele acestora din
Romania, premiile internationale, initierea/participarea de/la proiecte
nationale sau internationale, precum si orice contributie teoretica in domeniu,
dupa cum urmeaza:
- premii anuale acordate de uniunile de creatie sau filialele acestora,
precum si premii internationale acordate de institutii culturale omoloage
.............................................................. 40 de
puncte;
- participari la expozitiile anuale, bienale, trienale etc., nationale si
internationale, creatii scenografice sau de costum de scena, lucrari de arta
monumentala, proiecte de arhitectura realizate individual sau in colectiv,
creatii omologate in diferite domenii ale designului, lucrari de restaurare
certificate de comisii de specialitate, literatura de specialitate publicata
etc.
.............................................................. 30 de
puncte;
- coordonare de proiecte nationale sau internationale ........ 40 de
puncte;
- manifestari expozitionale individuale sau de grup:
- in spatii administrate de muzee de arta ................ 40 de
puncte;
- in spatii administrate de uniuni de creatie ............ 30 de
puncte;
- in alte locatii ........................................ 20 de
puncte;
- manifestari expozitionale (jurizate) periodice sau ocazionale
.............................................................. 30 de
puncte;
- alte manifestari expozitionale ocazionale (nejurizate) ..... 20 de
puncte;
- participare in cadrul unor proiecte nationale sau internationale
.............................................................. 20 de
puncte;
- contributii teoretice in domeniu (articole publicate in presa, comunicari
stiintifice, interventii in cadrul unor seminarii pe teme de specialitate etc.)
.............................................................. 10 puncte.
Pentru calificativul "admis" candidatul va trebui sa obtina
minimum 70 de puncte.
ANEXA 6
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Palatele si cluburile elevilor
Proba practica la palate si cluburi ale copiilor se va desfasura astfel:
a) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul tehnico-aplicativ si
stiintific, proba practica va consta din:
- construirea unui subansamblu din componenta unui aparat sau model din
domeniul cercului;
- intocmirea unei schite pentru un anumit model ce urmeaza sa fie construit
in domeniul cercului;
- asamblarea unor piese distincte in realizarea unui aparat sau diferite
circuite;
- intocmirea unui proiect de activitate pentru o anumita tema din domeniul
cercului;
- prezentarea unei oferte didactice cu privire la activitatea cercului
(catedrei) pentru care candideaza;
b) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul cultural-artistic sunt
valabile cerintele prezentate la proba practica din cadrul liceelor
vocationale;
c) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul sportiv-turistic, proba
practica va consta din:
- prezentarea in scris a obiectivelor propuse spre realizare, specifice
cercului pentru care concureaza;
- modalitati de selectie a copiilor la activitatea de cerc si de participare
in competitii;
- cunoasterea Regulamentului de organizare si desfasurare a activitatii din
palate si cluburi ale copiilor;
- descrierea modului de realizare a unei teme sau a unui segment dintr-o
activitate specifica cercului (catedrei) vacante.
ANEXA 7
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Disciplina Instruire practica - maistri instructori
1. Proba practica se sustine in cabinete, ateliere, laboratoare de
specialitate, sali de demonstratie din unitatile de invatamant, stabilite de
comisia de examinare, sub supravegherea permanenta a membrilor acesteia.
2. Proba practica consta in executarea unei lucrari/produs/serviciu/tehnici
de ingrijire - conform profilului postului.
3. Subiectele pentru proba practica se elaboreaza de comisia de examinare,
in ziua examenului.
4. Durata probei practice variaza intre 30 - 180 de minute pentru fiecare
candidat, in functie de complexitatea lucrarii.
5. Evaluarea probei practice se realizeaza pe baza unei fise de observatii,
elaborata de comisia de examinare.
6. Fisa de observatii va cuprinde urmatoarele criterii de evaluare:
- amenajarea ergonomica a locului de munca;
- respectarea normelor de igiena, de protectia muncii si prevenirea si
stingerea incendiilor;
- alegerea materialelor, produselor, instrumentelor si aparatelor necesare
executarii lucrarii;
- respectarea algoritmului de executie;
- respectarea procesului tehnologic (operatiilor, fazelor, trecerilor,
manuirilor, miscarilor);
- finisarea, aspectul lucrarii/produsului/serviciului/tehnici de ingrijire;
- atitudinea fata de client/pacient;
- redactarea unui referat pentru probele de laborator.
7. Evaluarea se face pe baza calificativului "admis" sau
"respins".
ANEXA 8
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante
Toate disciplinele
1. Elaborarea unui proiect de lectie
2. Sustinerea unei ore de curs.