ORDIN
Nr. 5204 din 24 decembrie 2002
privind aprobarea Metodologiei de elaborare, avizare si aprobare a standardelor
de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal si
a Reperelor metodologice privind proiectarea standardelor de pregatire
profesionala si a curriculumului la scoala postliceala si scoala de maistri
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 1 aprilie 2003
In temeiul prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de
pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul postliceal,
cuprinsa in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Se aproba Reperele metodologice privind proiectarea standardelor de
pregatire profesionala si a curriculumului la scoala postliceala, cuprinse in
anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Se aproba Reperele metodologice privind proiectarea standardelor de
pregatire profesionala si a curriculumului la scoala de maistri, cuprinse in
anexa nr. 3, care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 4
Prezentele metodologii intra in vigoare de la data aprobarii lor prin
ordinul ministrului educatiei si cercetarii. Orice prevedere anterioara
contrara se abroga.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 6
Directia generala pentru invatamant preuniversitar, Directia generala
pentru evaluare, prognoze si dezvoltare, Consiliul national pentru curriculum,
Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic,
inspectoratele scolare si conducerile unitatilor de invatamant vor duce la
indeplinire prezentul ordin.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
de elaborare, avizare si aprobare a standardelor de pregatire profesionala si a
curriculumului pentru invatamantul postliceal
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta metodologie reglementeaza procesul de avizare si aprobare a
standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului pentru invatamantul
postliceal pentru specializari tipice.
Art. 2
Specializarile tipice sunt cele cuprinse in Nomenclatoarele ocupatiilor,
meseriilor si specializarilor pentru care se asigura pregatirea profesionala
prin invatamantul preuniversitar si care indeplinesc conditia conform careia
sunt solicitate in cel putin 3 judete din cel putin doua macroregiuni de
dezvoltare economica. Macroregiunea de dezvoltare economica este termen
utilizat in Legea nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu
modificarile ulterioare.
Art. 3
(1) Invatamantul postliceal asigura formarea de tehnicieni si maistri care
sa lucreze intr-un domeniu specializat (nivelul 3 de calificare). Nivelul de
calificare este definit prin Hotararea Guvernului nr. 1.246/2001 privind
sistemul de certificare a nivelurilor de calificare prin invatamantul
profesional, liceal - filiera tehnologica si vocationala - si postliceal.
(2) Absolventul invatamantului postliceal va dovedi urmatoarele achizitii
exprimate prin competente de cunoastere, de executie si sociale:
a) cunostinte teoretice si practice in domeniul de specializare, operabile
in desfasurarea unui proces tehnologic sau a unei activitati economico-sociale.
b) cunostinte antreprenoriale si legislative, care sa ii permita conducerea
unei intreprinderi mici/mijlocii ori a unui proces tehnologic, economic, social
sau administrativ;
c) cunostinte de operare PC, care sa ii faciliteze administrarea si/sau
gestionarea firmei proprii ori conducerea unui proces tehnologic, economic,
social sau administrativ, la nivelul studiilor medii;
d) cunostinte in 1 - 2 limbi straine, aplicate domeniilor de activitate
respective.
CAP. 2
Elaborarea, avizarea si aprobarea standardelor de pregatire profesionala si
a curriculumului pentru invatamantul postliceal
Art. 4
In elaborarea, avizarea si aprobarea standardelor de pregatire profesionala
si a curriculumului pentru invatamantul postliceal la specializarile tipice
incluse in Nomenclatoarele ocupatiilor, meseriilor si specializarilor pentru
care se asigura pregatirea profesionala prin invatamantul preuniversitar,
pentru care nu exista curriculum scolar, se urmaresc etapele:
1. Unitatea de invatamant interesata de scolarizarea prin invatamant
postliceal a unei specializari comunica, in scris, intentia de a elabora
curriculum pentru specializarea respectiva Centrului National de Dezvoltare a
Invatamantului Profesional si Tehnic, pana la data de 1 noiembrie a anului
scolar anterior scolarizarii.
2. Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic
stabileste un coordonator, membru in grupul de lucru al Comisiei nationale de
specialitate, pe domeniul respectiv, pe care il va comunica unitatii de
invatamant. Coordonatorul impreuna cu cadre didactice de specialitate si in
colaborare cu parteneri sociali vor elabora urmatoarele documente:
a) standardul de pregatire profesionala, pe baza consultarii standardelor
ocupationale elaborate de Consiliul pentru Standarde Ocupationale si Atestare
(COSA) sau, in lipsa acestora, pe baza setului de competente necesare
practicarii specializarii, identificat impreuna cu reprezentanti ai agentilor
economici, asociatiilor profesionale, patronatelor din domeniul respectiv;
b) planul de invatamant si programele scolare aferente (curriculum scris),
pe baza standardului de pregatire profesionala.
3. Documentele cuprinse la lit. a) si b) se denumesc in continuare
documentatie.
4. Documentatia elaborata se aproba in consiliul de administratie din
scoala si se avizeaza de parteneri sociali din domeniu, altii decat cei
implicati in elaborare.
5. Documentatia se avizeaza de comitetul local pentru dezvoltarea
parteneriatului social in formarea profesionala, constituit in cadrul
Consiliului consultativ al inspectoratului scolar si se inainteaza
inspectoratului scolar spre analiza si avizare de catre inspectorul scolar de
specialitate.
6. Documentatia insotita de avizele prevazute la pct. 4 si 5 se inainteaza,
pana la data de 1 martie a anului scolar anterior scolarizarii, spre analiza si
avizare metodologica, Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului
Profesional si Tehnic, institutie subordonata Ministerului Educatiei si
Cercetarii.
7. Dupa avizare, Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului
Profesional si Tehnic inainteaza:
a) standardul de pregatire profesionala, Consiliului National de Educatie
si Formare Continua, pentru avizare, in perioada 1 - 30 aprilie a anului in
curs pentru anul scolar urmator;
b) curriculum scris, Directiei generale pentru invatamant preuniversitar
din Ministerul Educatiei si Cercetarii, care convoaca Comisia nationala de
specialitate, in perioada 1 - 31 mai a anului in curs pentru anul scolar urmator.
8. Comisia nationala de specialitate analizeaza curriculumul in sedinta de
lucru si propune aprobarea sau revizuirea acestuia. Aprobarea curriculumului se
va face pana la data de 15 iunie a anului in curs pentru anul scolar urmator.
9. Prin ordin al ministrului, curriculumul scris este aprobat si intra in
vigoare pentru anul scolar urmator. Acest document devine parte a
curriculumului national.
10. Standardul de pregatire profesionala avizat de Consiliul National de
Educatie si Formare Continua se aproba prin ordin al ministrului si devine
document national.
Art. 5
(1) Eventuale revizuiri ale standardului de pregatire profesionala si ale
curriculumului scris vor urma aceeasi procedura de elaborare, avizare si
aprobare descrisa anterior.
(2) In cazul in care o unitate de invatamant intentioneaza aplicarea unui
curriculum alternativ pentru un standard aprobat, aceasta va respecta procedura
de elaborare, avizare si aprobare descrisa, numai pentru curriculumul scris, pe
baza standardului de pregatire profesionala existent.
Art. 6
(1) In elaborarea standardelor de pregatire profesionala si a
curriculumului scris se utilizeaza Reperele metodologice privind proiectarea
standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului la scoala
postliceala sau scoala de maistri, cuprinse in anexele nr. 2 si 3.
(2) In derularea etapelor transmiterea documentatiei se face pe suport
informatic si hartie.
ANEXA 2
REPERE METODOLOGICE
privind proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului
la scoala postliceala
Scoala postliceala, conform Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, dezvolta, prin aprofundare si
specializare, domeniile pregatite prin profilurile liceului filiera
tehnologica: tehnic, servicii, resurse naturale si protectia mediului sau
domenii particulare de specializare.
La baza acestui document se afla metodologiile de elaborare a standardului
de pregatire profesionala si a curriculumului, dezvoltate in cadrul Programului
PHARE - VET RO 9405, precum si legislatia in vigoare din domeniul
invatamantului preuniversitar.
I. Standardul de pregatire profesionala
Standardul de pregatire profesionala este documentul prin care continutul
unui program de formare corespunde cerintelor unuia sau mai multor standarde
ocupationale.
Standardul de pregatire profesionala se afla la baza elaborarii
curriculumului scris (plan de invatamant, programe scolare). Standardele de
pregatire profesionala se elaboreaza in baza standardelor ocupationale,
realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale si
Atestare (COSA). In cazul in care nu exista standard ocupational elaborat
pentru o anumita calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori si
reprezentanti ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unitati de
competenta, care se vor include in standardul de pregatire profesionala.
Structura standardului de pregatire profesionala
1. Introducere
2. Definirea specializarii
3. Lista unitatilor de competenta specifice specializarii
4. Descrierea competentelor necesare specializarii, grupate pentru fiecare
unitate de competenta pe:
4.1. competente de cunoastere;
4.2. competente de executie;
4.3. competente sociale.
5. Recomandari pentru dezvoltarea de curriculum si materiale auxiliare:
5.1. unitati de continut (organizate pe discipline si module), corelate pe
orizontala si pe verticala;
5.2. tipuri de continuturi.
6. Recomandari privind formele de evaluare si examinare specifice
specializarii
Se prezinta in continuare, cu titlu de exemplu, schema unei unitati de
competenta si a competentelor de cunoastere, de executie si sociale din cadrul
standardelor de pregatire profesionala.
Unitatea de competenta I (din standardul ocupational)
(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Pregatire de specialitate
|
|crt.| A. Competente de cunoastere
|___________________________|
| | | Anul I | Anul II
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | Identifica standardele si normele de | x |
|
| | calitate specifice materiilor prime si | |
|
| | produselor finite | | |
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| |
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Pregatire de specialitate
|
|crt.| B. Competente de executie
|___________________________|
| | | Anul I | Anul II
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | Interpreteaza rezultatele determinarilor, | x |
|
| | identificand deficientele | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Pregatire de specialitate
|
|crt.| C. Competente sociale
|___________________________|
| | | Anul I | Anul II
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | Apreciaza corect timpul de lucru necesar | x |
|
| | realizarii sarcinilor de lucru | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| |
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
Lista disciplinelor si modulelor recomandate pentru calificarea ......
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Tipul |
|crt.| Denumirea
|___________________________|
| | | Modulul | Disciplina
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | | |
|
| | | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| n. | | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
II. Curriculum pentru scoala postliceala
Curriculumul se dezvolta pe module, determinate de structura unitatilor de
competenta, la care se adauga discipline aplicate. In baza unitatilor de
competenta si a competentelor specifice se vor elabora pentru fiecare modul
criterii de performanta. In anul I se pot pastra si discipline, in cazul unor
calificari care au nevoie de o pregatire de baza in domeniu. Se pot structura
pe discipline continuturi precum: matematica aplicata, fizica aplicata,
informatica aplicata, limba straina aplicata, desen tehnic, contabilitate.
Continuturile de "Educatie fizica" si de "Informare si
consiliere vocationala" vor fi mentinute pe discipline, atat in anul I,
cat si in anul II.
La scoala postliceala numarul total de ore pe saptamana variaza intre 30 -
34 de ore, in functie de unitatile de continut formulate in standardele de
pregatire profesionala si de cerintele partenerilor sociali.
Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe module, pentru anii I
si II, scoala postliceala
1. Introducere (argumente, explicatii privind finalitatile si nivelul de
calificare pregatit prin curriculum)
2. Planul de invatamant
3. Modulul 1 ..... n
3.1. Structura competentelor (de cunoastere, de executie, sociale)
3.2. Structura si organizarea continutului modulului .....
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Metodologie | Criterii de
|
|crt.| Continut tematic | Forme de activitate*)/ | performanta*) |
| | | Metode |
|
|____|______________________________|_________________________|________________|
| 1. | | |
|
|____|______________________________|_________________________|________________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| n. | | |
|
|____|______________________________|_________________________|________________|
*) Exemple de forme de activitate: de instruire teoretica, practica,
laborator, proiect etc.
*) Definirea criteriilor de performanta: criteriile de performanta se
refera la conditiile (calitate, cantitate, durata, loc etc.) si nivelul de
realizare (minimala) a competentelor realizate prin structura de continut.
4. Recomandari pentru activitatile de invatare: organizarea spatiului,
organizarea resurselor, forme de evaluare etc.
5. Bibliografie.
Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe discipline de studiu
pentru anii I si II, scoala postliceala
1. Introducere (argumente, explicatii privind finalitatile si nivelul de
calificare pregatit prin curriculum)
2. Planul de invatamant
3. Structura si organizarea continuturilor la disciplina ..............
______________________________________________________________________________
|Nr. | Obiective | Continut | Metodologie | Resurse | Criterii
|
|crt. | | tematic |______________________| | de
|
| | | | Forme de | Metode | | evaluare*)
|
| | | | activitate | | |
|
|_____|____________|____________|_____________|________|__________|____________|
| 1. | | | | | |
|
|_____|____________|____________|_____________|________|__________|____________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
|n - 1| | | | | |
|
|_____|____________|____________|_____________|________|__________|____________|
| n. | | | | | |
|
|_____|____________|____________|_____________|________|__________|____________|
*) Criteriile de evaluare se definesc in relatie cu obiectivele.
4. Recomandari pentru activitati de invatare: organizarea spatiului,
organizarea resurselor, forme de evaluare
5. Bibliografie.
Format pentru planul de invatamant, anul II, scoala postliceala
Calificarea ...
I. Dezvoltare personala si sociala 2 ore/saptamana x 31 saptamani
Informare si consiliere vocationala 1 ora/saptamana x 31 saptamani
Educatie fizica 1 ora/saptamana x 31 saptamani
II. Pregatire de specialitate 22/24 - 26/28 ore/saptamana x
31 saptamani
Discipline
-
-
-
-
Module
-
-
-
-
III. Pregatire optionala 4 - 6 ore/saptamana x 31 saptamani
Total 30 - 34 ore/saptamana x 31 saptamani
Practica de proiect 35 ore/saptamana x 3 saptamani
ANEXA 3
REPERE METODOLOGICE
privind proiectarea standardelor de pregatire profesionala si a curriculumului
la scoala de maistri
Scoala de maistri, conform Legii invatamantului nr. 84/1995, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, este o scoala postliceala care
dezvolta, prin aprofundare si specializare, domeniile pregatite prin
profilurile liceului filiera tehnologica: tehnic, servicii, resurse naturale si
protectia mediului sau domenii particulare de specializare.
La baza acestui document se afla metodologiile de elaborare a standardului
de pregatire profesionala si a curriculumului, dezvoltate in cadrul Programului
PHARE - VET RO 9405, precum si legislatia in vigoare din domeniul
invatamantului preuniversitar.
I. Standardul de pregatire profesionala
Standardul de pregatire profesionala este documentul prin care continutul
unui program de formare corespunde cerintelor unuia sau mai multor standarde
ocupationale.
Standardul de pregatire profesionala se afla la baza elaborarii
curriculumului scris (plan de invatamant, programe scolare). Standardele de
pregatire profesionala se elaboreaza in baza standardelor ocupationale,
realizate conform metodologiilor Consiliului pentru Standarde Ocupationale si
Atestare (COSA). In cazul in care nu exista standard ocupational elaborat
pentru o anumita calificare, grupul de lucru (coordonator, profesori si
reprezentanti ai partenerilor sociali) va elabora seturi de unitati de
competenta, care se vor include in standardul de pregatire profesionala.
Structura standardului de pregatire profesionala
1. Introducere
2. Definirea specializarii
3. Lista unitatilor de competenta ale specializarii
4. Prezentarea competentelor necesare pentru practicarea specializarii,
grupate pentru fiecare unitate de competenta pe:
A. competente de cunoastere;
B. competente de executie;
C. competente sociale.
5. Recomandari pentru dezvoltarea de curriculum si materiale auxiliare:
a) unitati de continut (disciplinare si modulare), corelate pe orizontala
si pe verticala;
b) tipuri de continuturi.
6. Recomandari privind formele de evaluare si examinare specifice
specializarii.
Se prezinta, cu titlu de exemplu, schema unei unitati de competenta si a
competentelor de cunoastere, de executie si sociale din cadrul standardelor de
pregatire profesionala.
Unitatea de competenta I (din standardul ocupational)
(de exemplu): Aplicarea normelor de calitate
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Pregatire de specialitate
|
|crt.| A. Competente de cunoastere
|___________________________|
| | | Anul I | Anul II
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | Identifica standardele si normele de | x |
|
| | calitate specifice materiilor prime si | | |
| | produselor finite | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Pregatire de specialitate
|
|crt.| B. Competente de executie
|___________________________|
| | | Anul I | Anul II
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | Interpreteaza rezultatele determinarilor, | x |
|
| | identificand deficientele | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| |
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Pregatire de specialitate
|
|crt.| C. Competente sociale
|___________________________|
| | | Anul I | Anul II
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | Apreciaza corect timpul de lucru necesar | x |
|
| | realizarii sarcinilor de lucru | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | x
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
Lista disciplinelor si modulelor recomandate pentru calificarea ......
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Tipul
|
|crt.| Denumirea
|___________________________|
| | | Modulul | Disciplina
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 1. | | |
|
| | | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| 2. | | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
| |
|______________________________________________________________________________|
| n. | | |
|
|____|_____________________________________________|_____________|_____________|
II. Curriculum pentru scoala de maistri
Scoala de maistri prezinta un curriculum de specializare tehnologica,
teoretica si practica, prin care se asigura competente tehnice specializate,
aplicate unor tehnologii prioritare, precum si competente de organizare si
conducere a unei echipe de lucru. Curriculumul se poate dezvolta pe module,
determinate de specializarea de baza, la care se adauga discipline aplicate,
precum: "Informatica aplicata", "Limbi moderne aplicate".
Continuturile organizate pe module se alcatuiesc pe baza unor structuri de
competente din standardele de pregatire profesionala, in conformitate cu
modelul de mai sus. In baza unitatilor de competenta si a competentelor
specifice se vor elabora, pentru fiecare modul, criterii de performanta. In
anul I se pot pastra si discipline, in cazul unor specializari care au nevoie
de o pregatire de baza in domeniu. Se pot structura pe discipline, in anul I,
obiecte de studiu precum: informatica aplicata, limba straina aplicata, desen
tehnic, contabilitate, psihologia muncii etc.
Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe module, pentru anii I
si II, scoala de maistri
1. Introducere (argumente, explicatii privind finalitatile si nivelul de
specializare pregatit prin curriculum)
2. Planul de invatamant
3. Modul 1 ... n
3.1. Structura competentelor (de cunoastere, de executie, sociale)
3.2. Structura si organizarea continutului modulului .....
______________________________________________________________________________
|Nr. | | Metodologie | Criterii de
|
|crt.| Continut tematic | Forme de activitate*)/ | performanta*) |
| | | Metode |
|
|____|______________________________|_________________________|________________|
| 1. | | |
|
|____|______________________________|_________________________|________________|
|
|
|______________________________________________________________________________|
| n. | | | |
|____|______________________________|_________________________|________________|
*) Exemple de forme de activitate de instruire: teoretica, practica,
laborator, proiect etc.;
*) Definirea criteriilor de performanta: criteriile de performanta se
refera la conditiile (calitate, cantitate, durata, loc etc.) si nivelul de
realizare (minimala) a competentelor realizate prin structura de continut.
4. Recomandari pentru activitatile de invatare: organizarea spatiului,
organizarea resurselor, forme de evaluare etc.
5. Bibliografie.
Format pentru elaborarea curriculumului organizat pe discipline de studiu
pentru anul I si II, scoala de maistri
1. Introducere (argumente, explicatii privind finalitatile si nivelul de
specializare pregatit prin curriculum)
2. Planul de invatamant
3. Structura si organizarea continuturilor la disciplina .....
______________________________________________________________________________
|Nr. | Obiective | Continut | Metodologie | Resurse | Criterii
|
|crt. | | tematic |______________________| | de
|
| | | | Forme de | Metode | | evaluare*)
|
| | | | activitate | | | |
|_____|____________|____________|_____________|________|__________|____________|
|_____|____________|____________|______________________|__________|____________|
|_____|____________|____________|______________________|__________|____________|
|_____|____________|____________|______________________|__________|____________|
|_____|____________|____________|______________________|__________|____________|
*) Criteriile de evaluare se definesc in relatie cu obiectivele.
4. Recomandari pentru activitati de invatare: organizarea spatiului,
organizarea resurselor, forme de evaluare
5. Bibliografie.
Lista disciplinelor sau modulelor necesare pentru pregatirea maistrilor
La scoala de maistri numarul total de ore pe saptamana variaza intre 17 -
20 de ore, in functie de complexitatea standardelor ocupationale si de
cerintele beneficiarilor. Planul de invatamant va avea o structura flexibila,
adaptata cerintelor agentilor economici, dar va respecta urmatorul cadru (lista
modulelor/disciplinelor prezentate este ilustrativa):
______________________________________________________________________________
| Tipul de | Modulul/disciplina |Nr. minim|Nr.
maxim|Obligatoriu|
| pregatire | | de ore | de ore |
|
| |
|_________|_________|___________|
| | |Anul|Anul|Anul|Anul| Anul|
Anul|
| | | I | II | I | II | I | II
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
|I. Pregatire | Tehnologii asistate de | | | | | |
|
| generala | calculator | 1 | 1 | 3 | 3 | x | x
|
| |______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Legislatia muncii, contracte | | | | | |
|
| | colective de munca, relatia | | | | | |
|
| | cu sindicatele etc. | 1 | - | 1 | 1 | x | -
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Economia si organizarea | | | | | |
|
| | intreprinderii intr-o | | | | | |
|
| | unitate, sectie specifica | | | | | |
|
| | specializarii | 1 | 1 | 1 | 1 | x | x
|
| |______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Evidenta contabila primara | 1 | - | 1 | - | x |
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Discipline tehnice aplicate | | | | |
|
| | (una, doua stiinte aplicate | | | | |
|
| | esentiale pentru pregatirea | | | | |
|
| | de specialitate; de exemplu: | | | | |
|
| | mecanica, electronica, chimie| | | | |
|
| | etc.) | 2 | - | 4 | 1 |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|___________|
| | Total I: | 6 | 2 | 10 | 6 |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|___________|
|II. Pregatire | Instalatii, echipamente, | | | | | |
|
|in specialitate| utilaje etc. si tehnologii in| | | | | |
|
| | domeniu | 3 | 4 | 5 | 5 | x | x
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Echipamente, tehnologii etc. | | | | | |
|
| | specifice agentului economic | 3 | 5 | 4 | 5 | x | x
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Protectia muncii, PSI - | | | | | |
|
| | legislatie in domeniu, | | | | | |
|
| | exemplificari locale | 1 | 1 | 2 | 1 | x |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Total II: | 7 | 10 | 11 | 11 |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|___________|
|III. Pregatire | Limba straina aplicata | 1 | 1 | 3 | 1 | |
|
|optionala
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Psihologia muncii | 1 | 1 | 1 | 1 | |
|
| |______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Educatie antreprenoriala | 1 | 1 | 1 | 1 | |
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | 1 - 2 discipline de | | | | | |
|
| | specialitate | 1 | 2 | 2 | 3 | |
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Managementul calitatii | 1 | 1 | 1 | 2 | |
|
| |______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Control nedistructiv | 1 | - | 1 | 2 | |
|
|
|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Limbaje de programare | | | | | |
|
| | specializate | 2 | 2 | 2 | 3 | |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Total III: | 8 | 8 | 11 | 13 | |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
| | Total propus: | 17 | 17 | 20 | 20 | |
|
|_______________|______________________________|____|____|____|____|_____|_____|
NOTA:
1. Pentru pregatirea optionala se pot propune si alte discipline/module, in
functie de cerintele specializarii.
2. Anual se va proiecta un stagiu de pregatire practica in saptamani
comasate, cu durata de 3 saptamani (120 de ore), care se recomanda sa fie
structurat astfel:
___________________________________________________________________________
|\ Numar de | | |
| \ ore | | |
| \ | 60 de ore | 60 de ore |
| \ | | |
| Anul \ | | |
|__________\|________________________|______________________________________|
| Anul I | Stagiu de specialitate | Tehnologii asistate de calculator |
|___________|________________________|______________________________________|
| Anul II | Stagiu de specialitate | Stagiu pentru pregatirea proiectului |
| | | de absolvire |
|___________|________________________|______________________________________|